Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ.85/2019 - ΦΕΚ 4428/Β/3-12-2019
Καθορισμός του οικονομικά αποδοτικότερου τρόπου ηλεκτροδότησης των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών (ΜΔΝ) των Νοτίων και Δυτικών Κυκλάδων, και των ΜΔΝ του Νοτίου και Βορείου Αιγαίου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 108Α του ν. 4001/2011.
Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ.85/2019
ΦΕΚ 4428/Β/3-12-2019
Καθορισμός του οικονομικά αποδοτικότερου τρόπου ηλεκτροδότησης των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών (ΜΔΝ) των Νοτίων και Δυτικών Κυκλάδων, και των ΜΔΝ του Νοτίου και Βορείου Αιγαίου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 108Α του ν. 4001/2011.
Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
(Συνεδρίαση στις 31-7-2019)
Λαμβάνοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του ν. 3468/2006 «Παραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και λοιπές διατάξεις» (ΦΕΚ Α’129), όπως ισχύει.
2. Τις διατάξεις του ν. 3851/2010 «Επιτάχυνση της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και άλλες διατάξεις σε θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής» (ΦΕΚ Α" 85), όπως ισχύει.
3. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (ΦΕΚ Α΄ 179/22.08.2011),
όπως ισχύει και ειδικότερα το άρθρο 108Α παρ. 1, όπως προστέθηκε με την παράγραφο 2 του άρθρου 24 του
ν. 4414/2016, ΦΕΚ Α΄ 149/09.08.2016).
4. Την απόφαση 39/2014 της ΡΑΕ «Κώδικας Διαχείρισης ηλεκτρικών συστημάτων μη διασυνδεδεμένων νησιών (Κώδικας ΜΔΝ)» (ΦΕΚ Β’ 304/11.02.2014), όπως ισχύει.
5. Την 2014/536/ΕΚ/14.08.2014 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με την οποία χορηγήθηκε παρέκκλιση στην Ελληνική Δημοκρατία από ορισμένες διατάξεις της Οδηγίας 2009/72/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και ιδίως την παράγραφο 2 του άρθρου 4 της εν λόγω απόφασης.
6. Την 389/2015 απόφαση της ΡΑΕ (ΦΕΚ Β’ 2542/ 25.11.2015), «Έγκριση του Σχεδίου Δράσης του ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε σύμφωνα με την απόφαση 2014/536/ΕΚ/14.08.2014 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής».
7. Την απόφαση ΡΑΕ 59/2016 «Έγκριση της Έκθεσης επί του τρόπου διερεύνησης των τεχνικοοικονομικών επιλογών ηλεκτροδότησης των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών (ΜΔΝ) σε συνέχεια της 469/2015 απόφασης ΡΑΕ».
8. Την απόφαση ΡΑΕ 168/2018 (ΑΔΑ: Ω8ΟΨΙΔΞ-8ΛΡ). Ανάθεση στον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας του ΝΠΔΔ του ΕΜΠ του έργου: «Υποστήριξη της Επιτροπής εξέτασης οικονομικότητας του τρόπου ηλεκτροδότησης των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών. Διαμόρφωση και Κόστος Εγκαταστάσεων Εφοδιασμού των Υφιστάμενων Σταθμών Ηλεκτροπαραγωγής με ΦΑ στα νησιά του Βορείου Αιγαίου».
9. Την απόφαση ΡΑΕ 169/2018 (ΦΕΚ Υ.Ο.Δ.Δ. 355/ 22.06.2018) για τη τροποποίηση της απόφασης ΡΑΕ 469/ 2015 (ΦΕΚ Υ.Ο.Δ.Δ. 959/31.12.2015) για τη σύσταση Επιτροπής Εξέτασης Οικονομικότητας του τρόπου ηλεκτροδότησης των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών (ΜΔΝ).
10. Την απόφαση ΡΑΕ 651/2018 (ΦΕΚ Β’ 4682/ 18.10.2018) για τον Καθορισμό κριτήριων, μεθοδολογίας, και διαδικασίας εξέτασης της οικονομικής αποδοτικότητας και τεχνικής δυνατότητας ηλεκτροδότησης ενός ή περισσότερων Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών (ΜΔΝ) μέσω της διασύνδεσής τους με το ΕΣΜΗΕ ή το Διασυνδεδεμένο με αυτό ΕΔΔΗΕ, σε σχέση με τη εξακολούθηση της ηλεκτροδότησής του(ς) ως ΜΔΝ, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 108Α του ν. 4001/2011.
11. Τις διατάξεις του ν. 2690/1999 «Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας» (ΦΕΚ Α΄ 45/09.03.1999), όπως ισχύει.
12. Την Οδηγία 2015/2193/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 25ης Νοεμβρίου 2015, για τον περιορισμό των εκπομπών ορισμένων ρύπων στην ατμόσφαιρα από μεσαίου μεγέθους μονάδες καύσης (MCPD).
13. Την Οδηγία 2010/75/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 24ης Νοεμβρίου 2010, περί βιομηχανικών εκπομπών (IED).
14. Την εκτελεστική απόφαση (ΕΕ) 2017/1442 της Επιτροπής της 31ης Ιουλίου 2017 για τον καθορισμό των συμπερασμάτων για τις βέλτιστες διαθέσιμες τεχνικές (ΒΔΤ) βάσει της οδηγίας 2010/75/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά μεγάλες μονάδες καύσης.
15. Το αρίθμ. Ι-214167/15.11.2016 Πόρισμα της Επιτροπής Εξέτασης Οικονομικότητας του τρόπου ηλεκτροδότησης των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών για την διασύνδεση των ΜΔΝ των Κυκλάδων που δεν περιλαμβάνονται στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) ΕΣΜΗΕ 2017-2026.
16. Την αρίθμ. Ι-216859/30.01.2017 εισήγηση ΔΕΔΔΗΕ επί του Πορίσματος της Επιτροπής ΡΑΕ για την Οικονομικότητα Ηλεκτροδότησης των μη διασυνδεδεμένων νησιών των Κυκλάδων που δεν περιλαμβάνονται στο ΔΠΑ του ΕΣΜΗΕ 2017-2026.
17. Την αριθμ. Ι-231992/06.02.2018 εισήγηση ΑΔΜΗΕ επί των Πορίσματος της Επιτροπής ΡΑΕ για την Οικονομικότητα Ηλεκτροδότησης των ΜΔΝ των Κυκλάδων που δεν περιλαμβάνονται στο ΔΠΑ του ΕΣΜΗΕ 2017-2026.
18. Το αριθμ. Ι-229250/30.11.2017 Πόρισμα της Επιτροπής Εξέτασης Οικονομικότητας του τρόπου ηλεκτροδότησης των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών επί της οικονομικότητας ηλεκτροδότησης των νησιών του Νοτίου Αιγαίου (Δωδεκάνησα)-Μέρος Ι.
19. Την αριθμ. Ι-232375/15.02.2018 εισήγηση ΔΕΔΔΗΕ επί του Πρώτου Μέρους του Πορίσματος της Επιτροπής ΡΑΕ για την Οικονομικότητα Ηλεκτροδότησης των μη διασυνδεδεμένων νησιών (ΜΔΝ) του Ν. και Β. Αιγαίου.
20. Την αριθμ. Ι-237469/29.05.2018 εισήγηση ΑΔΜΗΕ επί των Πορίσματος της Επιτροπής ΡΑΕ για την Οικονομικότητα Ηλεκτροδότησης των ΜΔΝ των Δωδεκανήσων.
21. Το αριθμ. I-244240/13.8.2018 έγγραφο με θέμα «Τελική Έκθεση Έργου για τη Διαμόρφωση και το Κόστος Εγκαταστάσεων Εφοδιασμού των Υφιστάμενων Σταθμών Ηλεκτροπαραγωγής με Φυσικό Αέριο στα Νησιά του Βορείου Αιγαίου» του ΕΜΠ που υποβλήθηκε ως το παραδοτέο του έργου «Υποστήριξη της Επιτροπής εξέτασης οικονομικότητας του τρόπου ηλεκτροδότησης των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών. Διαμόρφωση και Κόστος Εγκαταστάσεων Εφοδιασμού των Υφιστάμενων Σταθμών Ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο στα νησιά του Βορείου Αιγαίου».
22. Το αριθμ. Ι-252081/28.12.2018 Πόρισμα της Επιτροπής Εξέτασης Οικονομικότητας του τρόπου ηλεκτροδότησης των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών επί της οικονομικότητας ηλεκτροδότησης των νησιών του Β. Αιγαίου-Μέρος ΙΙ.
23. Την αριθμ. Ι-262275/03.06.2019 εισήγηση ΔΕΔΔΗΕ επί του Δεύτερου Μέρους του Πορίσματος της Επιτροπής ΡΑΕ για την Οικονομικότητα Ηλεκτροδότησης των μη διασυνδεδεμένων νησιών (ΜΔΝ) του Ν. και Β. Αιγαίου.
24. Την αριθμ. Ι-265446/22.07.2019 εισήγηση ΑΔΜΗΕ επί του Πορίσματος της Επιτροπής ΡΑΕ για την οικονομικότητα ηλεκτροδότησης των ΜΔΝ του Β. Αιγαίου.
25. Την αριθμ. Ι-266014/12.08.2019 εισήγηση ΑΔΜΗΕ επί του προτεινόμενου σχεδίου διασύνδεσης των Κυκλάδων – Δ’ Φάση.
Σκέφτηκε ως εξής:
Α. Επί του νομοθετικού πλαισίου
Επειδή, με την 2014/536/ΕΚ/14.08.2014 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, και ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο 4, παράγραφος 2 του διατακτικού της, οι Ελληνικές Αρχές υποχρεούνται, μεταξύ άλλων, κατά τη χορήγηση αδειών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ή την υποβολή προσφορών για υπάρχουσα ή νέα δυναμικότητα από συμβατικές μονάδες παραγωγής για ένα δεδομένο απομονωμένο δίκτυο ΜΔΝ, να εξετάζουν συστηματικά την οικονομική αποδοτικότητα της εναλλακτικής λύσης της διασύνδεσης του απομονωμένου δικτύου, μέρος του οποίου αποτελεί το συγκεκριμένο ΜΔΝ. Σε περίπτωση που η κατασκευή διασύνδεσης είναι οικονομικά αποδοτικότερη δεν θα πρέπει να χορηγείται άδεια για νέα δυναμικότητα από συμβατικές μονάδες.
Επειδή, σε συμμόρφωση με την ανωτέρω απόφαση, μεταξύ άλλων, θεσπίσθηκε ειδικό καθεστώς για την εξέταση της οικονομικής αποδοτικότητας και τεχνικής δυνατότητας ηλεκτροδότησης ενός ή περισσότερων ΜΔΝ μέσω της διασύνδεσής τους με το ΕΣΜΗΕ ή το Διασυνδεδεμένο με αυτό ΕΔΔΗΕ, σε σχέση με την εξακολούθηση της ηλεκτροδότησής του(ς) ως ΜΔΝ. Ειδικότερα στο άρθρο 108Α του ν. 4001/2011 όπως προστέθηκε με την παράγραφο 2 του άρθρου 24 του ν. 4414/2016
«1. Με απόφαση της ΡΑΕ που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται τα κριτήρια, η μεθοδολογία, διαδικασία εξέτασης της οικονομικής αποδοτικότητας και τεχνικής δυνατότητας ηλεκτροδότησης ενός ή περισσότερων Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών (ΜΔΝ) μέσω της διασύνδεσής τους με το ΕΣΜΗΕ ή το Διασυνδεδεμένο με αυτό ΕΔΔΗΕ, σε σχέση με την εξακολούθηση της ηλεκτροδότησής του(ς) ως ΜΔΝ, καθώς και κάθε άλλο ειδικότερο θέμα που αφορά την αξιολόγηση αυτή, συμπεριλαμβανομένων και των ενεργειών των αρμόδιων διαχειριστών ΕΣΜΗΕ και ΕΔΔΗΕ και Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών, ως προς το ζήτημα αυτό.
Η απόφαση αυτή αφορά σε Συστήματα ΜΔΝ των οποίων τα έργα διασύνδεσής τους με το ΕΣΜΗΕ ή το Διασυνδεδεμένο με αυτό ΕΔΔΗΕ δεν έχουν περιληφθεί στο Δεκαετές Σχέδιο Ανάπτυξης του ΕΣΜΗΕ κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 108 ή το αντίστοιχο Σχέδιο Ανάπτυξης του ΕΔΔΗΕ κατά το άρθρο 128.
2. Η ΡΑΕ καθορίζει με απόφασή της τον οικονομικά αποδοτικότερο τρόπο ηλεκτροδότησης ενός ή περισσοτέρων Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών, κατόπιν κοινής εισήγησης που υποβάλλεται από τους Διαχειριστές
ΕΣΜΗΕ, ΕΔΔΗΕ και Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών, σύμφωνα με τα κριτήρια και τον τρόπο που καθορίζονται στην Απόφαση της παρ. 1. Η εισήγηση αυτή βασίζεται σε πόρισμα ομάδας εργασίας που συνίσταται με απόφαση της ΡΑΕ, βάσει του άρθρου 9 παρ. 2 του ν. 4001/2011, με αντικείμενο τη διερεύνηση των τεχνικοοικονομικών επιλογών ηλεκτροδότησης των ΜΔΝ. Η τεχνικοοικονομική διερεύνηση πραγματοποιείται βάσει προκαταρκτικής εξέτασης τεχνικών λύσεων διασύνδεσης ή αυτόνομης ανάπτυξης του ηλεκτρικού συστήματος ΜΔΝ που στηρίζεται στις επικρατούσες τεχνολογικές επιλογές και τη διεθνή εμπειρία από την κατασκευή παρόμοιων έργων. Στους οικείους Κώδικες Διαχείρισης μπορεί να εξειδικεύονται ζητήματα σχετικά με την τεχνοοικονομική εξέταση των επιλογών ηλεκτροδότησης των ΜΝΔ για την εφαρμογής της παραγράφου αυτής.
[…]
4. Η διαδικασία της παρ.2 μπορεί να επαναλαμβάνεται κάθε τέσσερα (4) έτη, ή νωρίτερα, μετά από απόφαση της ΡΑΕ, εάν έχει παρατηρηθεί σημαντική μεταβολή των τεχνοοικονομικών επιλογών ηλεκτροδότησης των ΜΔΝ (κόστος προμήθειας συμβατικών καυσίμων, κόστη τεχνολογιών ηλεκτροπαραγωγής, κόστη τεχνολογίας διασυνδέσεων κ.α.) ή έχει υποβληθεί σχετικό τεκμηριωμένο αίτημα τρίτου.
[…]
8. Οι όροι και οι προϋποθέσεις υλοποίησης των έργων διασυνδέσεων ΜΔΝ, ανεξάρτητα από το φορέα και τον τρόπο υλοποίησή τους, θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι οι επιβαρύνσεις των καταναλωτών, ανά κατηγορία καταναλωτή, συνολικά από χρεώσεις ΥΚΩ και τέλη χρήσης ΕΣΜΗΕ ή ΕΔΔΗΕ, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία στις οποίες περιλαμβάνονται και οι χρεώσεις για την εκτέλεση των διασυνδέσεων αυτών, δεν υπερβαίνουν τις αντίστοιχες επιβαρύνσεις που θα προκύπταν στην περίπτωση μη υλοποίησης των διασυνδέσεων αυτών» [...].
Επειδή, η ΡΑΕ, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων που της έχουν αποδοθεί από την ελληνική νομοθεσία
(ν. 4001/2011), προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες σε συνεργασία με τους αρμόδιους διαχειριστές ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ για τη συστηματική εξέταση όλων των ενδεδειγμένων εναλλακτικών λύσεων (αυτόνομη λειτουργία με χρήση συμβατικών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένου του Φυσικού Αερίου (ΦΑ), διασύνδεση με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας, κ.λπ.) οι οποίες θα μπορούσαν να εφαρμοστούν ώστε να εξασφαλιστεί η επάρκεια ισχύος των ΜΔΝ τις επόμενες δεκαετίες, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα το χαμηλότερο δυνατό κόστος ενέργειας.
Επειδή, με την 469/2015 απόφαση ΡΑΕ, η οποία εν συνεχεία τροποποιήθηκε με την 169/2018 απόφαση της ΡΑΕ, συστάθηκε Επιτροπή Εξέτασης Οικονομικότητας του τρόπου ηλεκτροδότησης των ΜΔΝ, σε εφαρμογή του άρθρου 4 της απόφασης 2014/536/ΕΚ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με αντικείμενο τη διερεύνηση των τεχνοοικονομικών επιλογών ηλεκτροδότησης των ΜΔΝ και την έκδοση Πορίσματος για τον οικονομικότερο τρόπο ηλεκτροδότησης ενός ή περισσότερων ΜΔΝ, είτε μέσω της διασύνδεσής τους με το ΕΣΜΗΕ ή το Διασυνδεδεμένο με αυτό ΕΔΔΗΕ, είτε με την εξακολούθηση της ηλεκτροδότησής του(ς) ως ΜΔΝ, κατά τα προβλεπόμενα στην 651/2018 απόφαση της ΡΑΕ.
Επειδή, στα τέλη του έτους 2018, η Επιτροπή ολοκλήρωσε το έργο της και υπέβαλε στη ΡΑΕ και στους Διαχειριστές ΕΣΜΗΕ, ΕΔΔΗΕ και ΜΔΝ τρία (3) Πορίσματα επί της οικονομικότητας ηλεκτροδότησης των ΜΔΝ του Αιγαίου, και πιο συγκεκριμένα, των νησιών των Κυκλάδων που δεν περιλαμβάνονται μέχρι τώρα σε εγκεκριμένα από τη ΡΑΕ Δεκαετή Προγράμματα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του ΑΔΜΗΕ (υπ’ 15 σχετικό), των ΜΔΝ του Νοτίου Αιγαίου (ανωτέρω υπ’ 18 σχετικό) και των νησιών του Βορείου Αιγαίου (υπ’ 22 σχετικό). Σε εφαρμογή της παραγράφου 2
του άρθρου 108Α του ν. 4001/2011, οι αρμόδιοι Διαχειριστές υπέβαλαν τις εισηγήσεις τους επί των ανωτέρω τριών (3) Πορισμάτων της Επιτροπής (υπ’ 16, 17, 19, 20, 23, 24 σχετικά).
Β. Επί της αξιολόγησης των Πορισμάτων της Επιτροπής ως προς το κριτήριο της οικονομικότητας ηλεκτροδότησης των ΜΔΝ του Αιγαίου
Επειδή, το περιεχόμενο των ανωτέρω Πορισμάτων περιλαμβάνει:
• Την εξέταση της οικονομικότητας ηλεκτροδότησης ΜΔΝ του Αιγαίου στα οποία, η κάλυψη των ηλεκτρικών αναγκών επιτυγχάνεται κατά βάση από την καύση πετρελαίου, με συνέπεια το υψηλό κόστος παραγωγής το οποίο έχει άμεση αντανάκλαση στο κόστος Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) για όλους τους καταναλωτές της χώρας. Επιπροσθέτως, η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας προέρχεται από τοπικούς σταθμούς οι οποίοι, στην πλειονότητα των νησιών αυτών, είναι εγκατεστημένοι εντός κατοικημένων περιοχών, ενώ οι υφιστάμενες μονάδες παραγωγής είναι συνήθως παλιές, με χαμηλούς συντελεστές απόδοσης και αδυνατούν να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση.
• Την αποτύπωση των τρεχουσών τεχνολογικών επιλογών και την τεχνολογική εξέλιξη των υποβρυχίων διασυνδέσεων, καθώς και του κόστους αυτών, με βάση τη διεθνή πρακτική και εμπειρία από την κατασκευή παρόμοιων έργων.
• Το σχεδιασμό του υποβρύχιου δικτύου, καθώς και των αναγκαίων έργων επέκτασης και αναβάθμισης του ΕΣΜΗΕ και ΕΔΔΗΕ, για την περίπτωση της διασύνδεσης, κατά τρόπο που να εξασφαλίζεται ικανοποιητικά η συνέχεια ηλεκτροδότησης των διασυνδεόμενων νησιών, ακόμη και σε σοβαρές διαταραχές που εκφράζονται με την ικανοποίηση του κριτηρίου Ν-1.
• Παραδοχές στοιχείων κόστους εισαγωγών ενέργειας από το ΕΣΜΗΕ για την τροφοδότηση των διασυνδεόμενων με αυτό νησιών, καθώς και παραδοχές εξέλιξης του παραγωγικού δυναμικού στην περίπτωση της αυτόνομης ανάπτυξης των εν λόγω ΗΣ με βάση τις απαραίτητες προσαρμογές που απαιτούνται λόγω των Περιβαλλοντικών Οδηγιών MCPD/IED και της εκτιμώμενης εξέλιξης της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας και του φορτίου αιχμής.
• Παραδοχές που αφορούν σε τεχνοοικονομικά στοιχεία των τοπικών συμβατικών μονάδων παραγωγής, καθώς και σε στοιχεία κόστους εφοδιαστικής αλυσίδας και υποδομών που συνδέονται με την αποθήκευση και την αεριοποίηση του υγροποιημένου ΦΑ στην περίπτωση της αυτόνομης ανάπτυξης των ΜΔΝ με τη χρήση φυσικού αερίου.
• Την πλήρη περιγραφή, καθώς και την αποτύπωση των ενεργειακών και οικονομικών αποτελεσμάτων εξέτασης των εναλλακτικών σεναρίων για την ηλεκτροδότηση κάθε συστήματος σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα 25ετίας, είτε μέσω αυτόνομης λειτουργίας, δηλαδή τροφοδοτούμενο από τις τοπικές μονάδες παραγωγής, είτε μέσω
διασυνδεμένης λειτουργίας με άλλα συστήματα ή με το ΕΣΜΗΕ ή το Διασυνδεδεμένο με αυτό ΕΔΔΗΕ, σε συνδυασμό με την πλήρη ή μερική κατάργηση των υφιστάμενων αυτόνομων/τοπικών σταθμών παραγωγής.
• Πρόταση επί της επικρατέστερης τεχνικής λύσης ηλεκτροδότησης των εξεταζόμενων συστημάτων ΜΔΝ, στη βάση συγκριτικής αξιολόγησης με πρωταρχικά κριτήρια την οικονομική αποδοτικότητα και την τεχνική δυνατότητα, καθώς και με περαιτέρω κριτήρια, όπως αυτά αποτυπώνονται στη μεθοδολογία που καταρτίστηκε με την 651/2018 απόφαση ΡΑΕ.
Επειδή, τα αποτελέσματα των ανωτέρω Πορισμάτων συνοψίζονται ως εξής:
i. Ως προς τα Μη Διασυνδεδεμένα Συστήματα των Κυκλάδων
Το Πόρισμα της Επιτροπής (υπ’ 15 σχετικό) αφορά σε οκτώ (8) ΗΣ των ΜΔΝ των Κυκλάδων, ήτοι Κύθνος, Σέριφος, Σίφνος, Μήλος, (Φολέγανδρος) Θήρα, Ανάφη, Αμοργός και Δονούσα. Επιπλέον, συμπεριλαμβάνεται και το ΗΣ της Αστυπάλαιας, το οποίο διοικητικά ανήκει στα Δωδεκάνησα.
Η εξέταση της οικονομικότητας των σεναρίων αυτόνομης λειτουργίας με χρήση συμβατικών καυσίμων και
διασύνδεσης με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας για τα ανωτέρω ΗΣ πραγματοποιήθηκε για την περίοδο 2020 – 2045.
Με βάση τις θεωρηθείσες παραδοχές για τα μοναδιαία στοιχεία κόστους έργων διασύνδεσης, για τις εναλλακτικές λύσεις διασύνδεσης ΥΤ που εξετάστηκαν στο πλαίσιο του εν λόγω Πορίσματος, προκύπτει επενδυτικό κόστος νέων διασυνδέσεων ΥΤ το οποίο κυμαίνεται μεταξύ 311 έως 332 εκατ. €. Στο ανωτέρω κόστος προστίθεται επιπλέον το κόστος των διασυνδέσεων ΜΤ για τα ΗΣ μικρότερου μεγέθους, το οποίο, για τις διάφορες συνδεσμολογίες ΜΤ που εξετάστηκαν, κυμαίνεται από 63 έως 72 εκατ. €. Ως εκ τούτου, το επενδυτικό κόστος του συνόλου των έργων διασύνδεσης των προαναφερθέντων συστημάτων ΜΔΝ των Κυκλάδων εκτιμάται περί τα 400 εκατ. €.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της οικονομοτεχνικής αξιολόγησης του ως άνω Πορίσματος της Επιτροπής, καθώς και με τις Εισηγήσεις των αρμόδιων Διαχειριστών ΕΣΜΗΕ, ΕΔΔΗΕ και ΜΔΝ (υπ’ σχετικά 16 και 17), η διασυνδεδεμένη λειτουργία των εξεταζόμενων ΜΔΝ των Νοτίων και Δυτικών Κυκλάδων με το ΕΣΜΗΕ επιφέρει οικονομικότερη ηλεκτροδότηση καθ’ όλη την περίοδο εξέτασης, όχι μόνο σε σχέση με την περίπτωση της αυτόνομης λειτουργίας με πετρέλαιο, όπου η λύση της διασύνδεσης, εμφανίζει αρκετά μικρότερο, μέσο ετήσιο κόστος ηλεκτροπαραγωγής, αλλά και στην περίπτωση χρήσης ΦΑ. Επιπροσθέτως, στην τελευταία περίπτωση, τα οικονομικά αποτελέσματα του Πορίσματος, προέκυψαν χωρίς να ληφθεί υπόψη ενδεχόμενη ανάγκη εφαρμογής δευτερογενών μέτρων στις μονάδες ΦΑ προκειμένου να επιτευχθεί η συμμόρφωσή τους με τις Οριακές Τιμές Εκπομπών (ΟΤΕ) οξειδίων του αζώτου, κάτι το οποίο, σύμφωνα με το Πόρισμα της Επιτροπής, θα επιφέρει επιπλέον οικονομική επιβάρυνση στο σενάριο αυτόνομης ηλεκτροδότησης των εν λόγω ΜΔΝ με χρήση ΦΑ, σε σχέση με το σενάριο της διασύνδεσής τους με το ΕΣΜΗΕ.
Μετά την διασύνδεση των νησιών, σύμφωνα με το Πόρισμα της Επιτροπής και σε συμφωνία με την Εισήγηση του ΑΔΜΗΕ (υπ’ σχετικό 25), θεωρείται η σταδιακή αποξήλωση των τοπικών συμβατικών σταθμών παραγωγής, με εξαίρεση το σταθμό της Πάρου, ο οποίος είναι χωροθετημένος κεντροβαρικά ως προς τα φορτία των διασυνδεόμενων νησιών των Κυκλάδων και θεωρείται αναγκαία η διατήρησή του σε καθεστώς ψυχρής εφεδρείας.
ii. Ως προς τα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά του Νοτίου Αιγαίου
Το Πόρισμα της Επιτροπής (υπ’ 18 σχετικό) αφορά στα αυτόνομα Ηλεκτρικά Συστήματα Ρόδου, Κω – Καλύμνου, Καρπάθου, Πάτμου, Σύμης και Αρκιών.
Η εξέταση της οικονομικότητας των σεναρίων αυτόνομης λειτουργίας με χρήση συμβατικών καυσίμων και διασύνδεσης με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας για τα ανωτέρω ΗΣ πραγματοποιήθηκε για την περίοδο 2025 – 2050.
Με βάση τις θεωρηθείσες παραδοχές για τα μοναδιαία στοιχεία κόστους έργων διασύνδεσης, για τις παραλλαγές σχημάτων διασύνδεσης που εξετάστηκαν για τη διασύνδεση των ΗΣ των Δωδεκανήσων απευθείας με την Αττική, προκύπτει το επενδυτικό κόστος νέων διασυνδέσεων ΥΤ, το οποίο κυμαίνεται μεταξύ 730 και 810 εκατ. €. Λαμβάνοντας υπόψη και πρόσθετο κόστος έργων διασύνδεσης ΜΤ, το οποίο ανέρχεται στα 30 εκατ. €, καθώς και το κόστος διασύνδεσης της νήσου Καρπάθου με το ΗΣ της Ρόδου, το οποίο εκτιμάται στα 160 εκατ. €, το κόστος του συνόλου των έργων διασύνδεσης ΥΤ και ΜΤ των συστημάτων ΜΔΝ του Νοτίου Αιγαίου εκτιμάται περί τα 900-1.000 εκατ. €, ανάλογα με το σχεδιασμό και τα χαρακτηριστικά των διασυνδέσεων που θα επιλεγούν.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της οικονομοτεχνικής ανάλυσης των εξεταζόμενων σεναρίων ηλεκτροδότησης του ως άνω Πορίσματος, η διασυνδεδεμένη λειτουργία των συστημάτων ΜΔΝ του Νοτίου Αιγαίου με την Αττική επιφέρει οικονομικότερη ηλεκτροδότηση καθ’ όλη την περίοδο εξέτασης, τόσο σε σχέση με την περίπτωση της αυτόνομης λειτουργίας με πετρέλαιο, όσο και με την περίπτωση χρήσης ΦΑ. Μετά τη διασύνδεση των νησιών, σύμφωνα με το Πόρισμα, θεωρείται σκόπιμη η διατήρηση τοπικής εφεδρικής παραγωγής στο νησί της Ρόδου με περιορισμένη λειτουργία για λόγους ασφαλείας.
iii. Ως προς τα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά του Βορείου Αιγαίου
Το Πόρισμα της Επιτροπής (υπ’ 22 σχετικό) περιλαμβάνει επτά (7) ΗΣ του Βορειοανατολικού Αιγαίου, ήτοι της Λήμνου, Λέσβου, Χίου, Σάμου, Ικαρίας, Αγαθονησίου και Αγ. Ευστράτιου. Επιπλέον, περιλαμβάνεται και το ΗΣ της Σκύρου, για το οποίο εξετάζεται η παραμονή του ως αυτόνομο σύστημα και η διασύνδεσή του με το ΕΣΜΗΕ.
Η εξέταση της οικονομικότητας των σεναρίων αυτόνομης λειτουργίας με χρήση συμβατικών καυσίμων και
διασύνδεσης με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας για τα ανωτέρω ΗΣ πραγματοποιήθηκε για την περίοδο 2025 –
2050. Στα σενάρια που αφορούν στη διασύνδεση των νησιών του ΒΑ Αιγαίου με το ΕΣΜΗΕ, θεωρήθηκε ότι θα υπάρχει ζεύξη με τη διασύνδεση των ΗΣ των νησιών των Δωδεκανήσων μέσω υποβρύχιου κυκλώματος μεταξύ της Σάμου και της Κω.
Με βάση τις θεωρηθείσες παραδοχές για τα μοναδιαία στοιχεία κόστους έργων διασύνδεσης, για τις εναλλακτικές λύσεις διασύνδεσης που εξετάστηκαν στο πλαίσιο του εν λόγω Πορίσματος, προκύπτει επενδυτικό κόστος για το σύνολο των νέων έργων ΥΤ και ΜΤ το οποίο κυμαίνεται μεταξύ 850 και 950 εκατ. €, ανάλογα με το σχεδιασμό και τα χαρακτηριστικά των διασυνδέσεων που θα επιλεγούν. Στο κόστος αυτό δεν περιλαμβάνεται η διασύνδεση του Αγ. Ευστρατίου, για το οποίο θεωρήθηκε, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Πορίσματος, ως ευνοϊκότερη λύση η αυτόνομη ανάπτυξή του.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της οικονομοτεχνικής αξιολόγησης του ως άνω Πορίσματος της Επιτροπής, το κόστος ηλεκτροδότησης της διασυνδεδεμένης λειτουργίας του συνόλου των εξεταζόμενων ΗΣ του Βορειοανατολικού Αιγαίου με το ΕΣΜΗΕ, συμπεριλαμβανομένης της διασύνδεσης της Σκύρου και της αυτόνομης ανάπτυξης του Αγ. Ευστρατίου, είναι μικρότερο σε σχέση με την εξακολούθηση της ηλεκτροδότησής τους ως ΜΔΝ με καύσιμο το ΦΑ και το πετρέλαιο.
Συνοψίζοντας, με βάση τα εξεταζόμενα σενάρια διασύνδεσης και τις παραδοχές των ανωτέρω Πορισμάτων για τα στοιχεία κόστους των έργων διασυνδέσεων ΥΤ και ΜΤ, το επενδυτικό κόστος υλοποίησης της διασύνδεσης του συνόλου των εξεταζόμενων συστημάτων ΜΔΝ (πλην του Αγ. Ευστράτιου) με το ΕΣΜΗΕ εκτιμάται περί τα 2.150-2.350 εκατ. € εκ.
Γ. Επί του επικρατέστερου τρόπου ηλεκτροδότησης των νησιών των Νοτίων και Δυτικών Κυκλάδων και των ΜΔΝ του Νοτίου και Βορείου Αιγαίου
Επειδή, βάσει του περιεχομένου των ανωτέρω Πορισμάτων της Επιτροπής Εξέτασης Οικονομικότητας, σχετικά με την οικονομικότητα του τρόπου ηλεκτροδότησης των νησιών των Νοτίων και Δυτικών Κυκλάδων, του
Ν. Αιγαίου και του Β. Αιγαίου σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, η λύση της διασύνδεσης με το ΕΣΜΗΕ, προκρίνεται, σύμφωνα και με τις εισηγήσεις των αρμόδιων Διαχειριστών (υπ’ 16, 17, 19, 20, 23, 24 σχετικά) ως η οικονομικότερη και αποδοτικότερη, έναντι των εξεταζόμενων λύσεων αυτόνομης ανάπτυξης με χρήση προϊόντων πετρελαίου ή φυσικού αερίου.
Επειδή, μεταξύ των προτεινόμενων από τα Πορίσματα λύσεων ελαχίστου κόστους, η λύση της διασύνδεσης με το ΕΣΜΗΕ αφενός προέκυψε ως οικονομικότερη σε σχέση με την αυτόνομη ανάπτυξή τους με τη χρήση ΦΑ, αφετέρου παρουσιάζει γενικότερα πλεονεκτήματα, όπως είναι η δυνατότητα αξιοποίησης του πλούσιου δυναμικού ανανεώσιμων ενεργειακών πόρων του Αιγαίου, χωρίς τους υφιστάμενους τεχνικούς περιορισμούς από πλευράς τοπικών ηλεκτρικών δικτύων, και η συνεπαγόμενη συμβολή στην επίτευξη των ενεργειακών δεσμευτικών στόχων της χώρας σε ότι αφορά στην ενίσχυση της διείσδυσης των ΑΠΕ και στη μείωση των εκπομπών CO2.
Επιπροσθέτως, τα αποτελέσματα των ως άνω Πορισμάτων προέκυψαν χωρίς να ληφθεί υπόψη η μελλοντική προσθήκη σημαντικής ισχύος ΑΠΕ στα εν λόγω ΗΣ, καθώς και η αναμενόμενη αύξηση στις τιμές των δικαιωμάτων εκπομπών CO2, παράγοντες που ενδεχομένως, μακροπρόθεσμα, να ενισχύσουν περαιτέρω το οικονομικό όφελος υπέρ της διασυνδεδεμένης λειτουργίας των νησιών αυτών με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας, σε σχέση με την αυτόνομη ανάπτυξή τους ως ΜΔΝ.
Επειδή, λόγω των χρονικών περιορισμών που τίθενται μέσω των Οδηγιών 2015/2193/ΕΕ και 2010/75/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (υπ’ σχετικά 12, 13), στις οποίες εμπίπτουν οι μονάδες παραγωγής των περισσότερων από τα εξεταζόμενα νησιά των Κυκλάδων, καθώς και του Ν. και Β. Αιγαίου, κρίνεται επιτακτική η ανάγκη λήψης Απόφασης για τον ενδεικνυόμενο τρόπο ηλεκτροδότησης των εν λόγω νησιών, προκειμένου να εξεταστούν οι αναγκαίες προσαρμογές στον Προγραμματισμό Ανάπτυξης των συγκεκριμένων ΜΔΝ για την εξασφάλιση της επάρκειας ισχύος το χρονικό διάστημα παραμονής τους σε αυτόνομη λειτουργία.
Επειδή, πέραν της προκύπτουσας οικονομικής αποδοτικότητας της διασύνδεσης των εν λόγω ΜΔΝ με το ΕΣΜΗΕ, η λύση της διατήρησης χρήσης προϊόντων πετρελαίου, όπως είναι το μαζούτ, σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, με βάση τη σημερινή πρακτική, στα υπό εξέταση νησιωτικά συστήματα δεν είναι συμβατή με τις ως άνω περιβαλλοντικές οδηγίες για τον περιορισμό εκπομπών αερίων ρύπων στην ατμόσφαιρα σε επιτρεπτά όρια, ενώ η χρήση ελαφρού πετρελαίου από το σύνολο των τοπικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής των νησιών συνδέεται με σημαντική αύξηση στο κόστος παραγωγής, ενώ ταυτόχρονα διατηρείται σχετική επισφάλεια ως προς τη δυνατότητα συμμόρφωσης με τις ΟΤΕ των εκπομπών οξειδίων του αζώτου.
Επειδή, περαιτέρω, η εισαγωγή του ΦΑ στα εν λόγω νησιωτικά συστήματα, είτε μέσω μετατροπής των υφιστάμενων μονάδων σε μονάδες ΦΑ, είτε μέσω προμήθειας νέων μονάδων ΦΑ, είναι μεν μια λύση χαμηλότερου κόστους και περιβαλλοντικά φιλικότερη, σε σχέση με το πετρέλαιο, ωστόσο, συνδέεται με αυξημένα κόστη υποστηρικτικών εγκαταστάσεων αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου ΦΑ, καθώς και με δυσκολίες ανάπτυξης των υποδομών που απαιτούνται σε κατάλληλους χώρους, ώστε να επιτρέπεται η διανομή του καυσίμου σε μικρές αυτόνομες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, όπως είναι αυτές των υπό εξέταση νησιωτικών συστημάτων.
Επειδή, με βάση όλα τα παραπάνω, η διασύνδεση με το ΕΣΜΗΕ αποτελεί την οικονομοτεχνικά βέλτιστη λύση για την τροφοδότηση των ηλεκτρικών συστημάτων των Νοτίων και Δυτικών Κυκλάδων, του Νοτίου Αιγαίου (Δωδεκάνησα) και του Βορείου Αιγαίου, λόγω της ενίσχυσης της αξιοπιστίας τροφοδότησης των νησιών, του περιορισμού της λειτουργίας τοπικών θερμικών σταθμών παραγωγής με τα συνακόλουθα οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη.
Επειδή, όπως προαναφέρθηκε, οι εισηγήσεις των Διαχειριστών του ΕΣΜΗΕ, ΕΔΔΗΕ και ΜΔΝ συμφωνούν επί της αρχής με τα συμπεράσματα των Πορισμάτων της Επιτροπής επί της υπεροχής της λύσης της διασύνδεσης, τόσο ως προς τα κριτήρια της οικονομικότητας και της τεχνικής αξιοπιστίας, όσο και ως προς την επίτευξη των προαναφερθέντων πρόσθετων οφελών. Ωστόσο, στην εισήγηση του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ προτείνονται και εναλλακτικές λύσεις σε ό,τι αφορά τη συνδεσμολογία, την ικανότητα μεταφοράς της διασύνδεσης, καθώς και τη διατήρηση τοπικής παραγωγής, σε κάποιες περιπτώσεις, προκειμένου για τη βελτιστοποίηση του τεχνικού σχεδιασμού των έργων διασύνδεσης, με κριτήριο τη μεγιστοποίηση της αξιοπιστίας τους.
Επειδή, ο τελικός τεχνικός σχεδιασμός των έργων των διασυνδέσεων αποτελεί αρμοδιότητα των Διαχειριστών του ΕΣΜΗΕ και του ΕΔΔΗΕ, προκειμένου για την ένταξη των εν λόγω έργων στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΜΗΕ κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 108 του ν. 4001/2011 και στο αντίστοιχο Σχέδιο Ανάπτυξης του ΕΔΔΗΕ κατά το άρθρο 128 του ν. 4001/2011, με βάση και τα ειδικότερα καθοριζόμενα στους οικείους Κώδικες
Διαχείρισης. Σε κάθε περίπτωση, ο τελικός σχεδιασμός των έργων θα πρέπει να είναι σε συμφωνία με τις προβλέψεις της παραγράφου 8 του άρθρου 108Α του
ν. 4001/2011, ήτοι θα πρέπει να διασφαλίζει ότι οι επιβαρύνσεις των καταναλωτών, συνολικά από χρεώσεις ΥΚΩ και τέλη χρήσης ΕΣΜΗΕ ή ΕΔΔΗΕ στις οποίες περιλαμβάνονται και οι χρεώσεις για την εκτέλεση των διασυνδέσεων αυτών, δεν υπερβαίνουν τις αντίστοιχες επιβαρύνσεις που θα προκύπταν στην περίπτωση μη υλοποίησης των διασυνδέσεων αυτών, αποφασίζει:
Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 108Α του ν. 4001/2011:
1. Τη λύση της ηλεκτρικής διασύνδεσής των νησιών των Νότιων και Δυτικών Κυκλάδων, των νησιών του
Ν. Αιγαίου (Δωδεκανήσων) και των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου (κάτωθι Πίνακας Ι) με το ΕΣΜΗΕ ή το διασυνδεδεμένο με αυτό ΕΔΔΗΕ, με υποβρύχιες διασυνδέσεις ΥΤ και ΜΤ, ως τον πλέον αποδοτικότερο και οικονομικότερο τρόπο για την εξασφάλιση της αξιόπιστης ηλεκτροδότησής τους σε μακροπρόθεσμη βάση. Ειδικότερα, τα ΜΔΝ που θα διασυνδεθούν με βάση το σχεδιασμό που βασίζεται στα αποτελέσματα των Πορισμάτων της Επιτροπής και στις σχετικές Εισηγήσεις των αρμόδιων Διαχειριστών (υπ’ 16, 17, 19, 20, 23, 24, 25 σχετικά), παρουσιάζονται στον ακόλουθο Πίνακα Ι.
Πίνακας Ι.
Νότιες και Δυτικές Κυκλάδες,
συμπεριλαμβανομένου του ΗΣ
της ΑστυπάλαιαςΝότιο Αιγαίο
(Δωδεκάνησα)Βορειοανατολικό
Αιγαίο,
συμπεριλαμβανομένης της
νήσου Σκύρου
Κύθνος (ΜΤ)Ρόδος (ΥΤ)Λήμνος (ΥΤ)
Σέριφος (ΥΤ)Κως (Κάλυμνος) (ΥΤ)Λέσβος (ΥΤ)
Σίφνος (ΜΤ)Κάρπαθος (ΥΤ)Χίος (ΥΤ)
Μήλος (ΥΤ)Πάτμος (ΜΤ)Σάμος (ΥΤ)
(Φολέγανδρος) Θήρα (ΥΤ)Σύμη (ΜΤ)Ικαρία (ΜΤ)
Ανάφη (ΜΤ)Αρκιοί (ΜΤ)Αγαθονήσι (ΜΤ)
Αμοργός (ΜΤ)Σκύρος (ΜΤ)
Δονούσα (ΜΤ)
Αστυπάλαια (ΜΤ)
2. Τη συνέχιση της ηλεκτροδότησης των νησιών του Άγιου Ευστράτιου, της Μεγίστης (Καστελόριζο) και της Γαύδου, μέσω της αυτόνομης ανάπτυξής τους, ως οικονομικά αποδοτικότερη λύση ηλεκτροδότησης, σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
3. Ως χρόνο ολοκλήρωσης των έργων διασύνδεσης των νησιών που αναγράφονται στον Πίνακα Ι, κατά μέγιστο, το έτος 2029.
4. Με βάση τα σχήματα διασύνδεσης που έχουν προταθεί στα Πορίσματα της Επιτροπής, οι αρμόδιοι Διαχειριστές ΕΣΜΗΕ και ΕΔΔΗΕ καλούνται, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 108Α του ν. 4001/2011, παράγραφος 2, να προβούν εντός τριών (3) μηνών από τη δημοσίευση της παρούσης σε υποβολή εισήγησης προς τη ΡΑΕ στην οποία θα προσδιορίζεται ο χρόνος υλοποίησης των έργων και θα περιλαμβάνεται οποιαδήποτε περαιτέρω τεχνική διερεύνηση για την οριστικοποίηση ζητημάτων που σχετίζονται με την τελική τοπολογία και τον τελικό σχεδιασμό των υποβρύχιων διασυνδέσεων ΥΤ και ΜΤ, καθώς και με τις απαραίτητες προσαρμογές που θα χρειαστούν στα εναέρια δίκτυα επί των νησιών, για την ένταξη των απαιτούμενων έργων στον προγραμματισμό του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του ΕΣΜΗΕ κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 108 του ν. 4001/2011 και στο αντίστοιχο Σχέδιο Ανάπτυξης του ΕΔΔΗΕ κατά το άρθρο 128 του ν. 4001/2011. Ο τελικός σχεδιασμός και η δυναμικότητα των διασυνδέσεων οφείλει να πραγματοποιηθεί με στόχο την εξασφάλιση της ασφαλούς ηλεκτροδότησης των διασυνδεόμενων νησιών, σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, σε κανονικές και σε έκτακτες συνθήκες, καθώς και την ελαχιστοποίηση του επενδυτικού και λειτουργικού κόστους. Υπό το πρίσμα αυτό, ο τελικός σχεδιασμός των εν λόγω διασυνδέσεων από τους αρμόδιους Διαχειριστές θα πρέπει να πραγματοποιηθεί με την προϋπόθεση διατήρησης του τελικού προϋπολογιστικού κόστους των έργων εντός των ορίων κόστους, τα οποία και καθιστούν τη λύση της διασύνδεσης των ανωτέρω ΗΣ ως την πλέον οικονομικότερη και αποδοτικότερη σε σχέση με την εξακολούθηση ηλεκτροδότησής τους ως ΜΔΝ. Οποιαδήποτε διαφοροποίηση στα κόστη των τελικών σχημάτων διασύνδεσης των εν λόγω ΜΔΝ, καθώς και των απαιτούμενων συνοδών έργων, που θα προκύψει κατά την τελική τεχνική και οικονομική αξιολόγηση από τους αρμόδιους Διαχειριστές σε σχέση με τα αντίστοιχα κόστη των Πορισμάτων της Επιτροπής, θα πρέπει να τεκμηριώνεται πλήρως και θα τεθεί σε ενδελεχή έλεγχο και επαναξιολόγηση από τη ΡΑΕ.
5. Την ανάρτησή της στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 31 Ιουλίου 2019
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ.85/2019 - ΦΕΚ 4428/Β/3-12-2019
Καθορισμός του οικονομικά αποδοτικότερου τρόπου ηλεκτροδότησης των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών (ΜΔΝ) των Νοτίων και Δυτικών Κυκλάδων, και των ΜΔΝ του Νοτίου και Βορείου Αιγαίου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 108Α του ν. 4001/2011.