x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Απόφαση Ρ.Α.Ε.201/2019 - ΦΕΚ 4260/Β/20-11-2019

Μεθοδολογία υπολογισμού των ανταποδοτικών τελών υπέρ ΡΑΕ (Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας), σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 38 του ν. 4001/2011.


Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ.201/2019

ΦΕΚ 4260/Β/20-11-2019

Μεθοδολογία υπολογισμού των ανταποδοτικών τελών υπέρ ΡΑΕ (Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας), σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 38 του ν. 4001/2011.

Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

(Συνεδρίαση 8 Φεβρουαρίου 2019)

Λαμβάνοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (ΦΕΚ Α΄ 179/ 22.08.2011), όπως τροποποιήθηκε, μεταξύ άλλων, από το νόμο 4512/2018 (ΦΕΚ Α΄ 5/17.01.2018) και ισχύει.

2. Τις διατάξεις του ν. 4602/2019 «Έρευνα, εκμετάλλευση και διαχείριση του γεωθερμικού δυναμικού της Χώρας, σύσταση Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών, ιδιοκτησιακός διαχωρισμός δικτύων διανομής φυσικού αερίου και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α΄ 45/09.03.2019) και ιδίως το άρθρο 54, όπως ισχύει.

3. Τις διατάξεις του ν. 4305/2014 «Ανοικτή διάθεση και περαιτέρω χρήση εγγράφων, πληροφοριών και δεδομένων του δημόσιου τομέα, τροποποίηση του ν. 3448/2006 (Α΄ 57), προσαρμογή της εθνικής νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας 2013/37/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, περαιτέρω ενίσχυση της διαφάνειας, ρυθμίσεις θεμάτων Εισαγωγικού Διαγωνισμού Ε.Σ.Δ.Δ.Α. και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α΄ 237/31/10/2014) και ιδίως την παρ. 1 του άρθρου 8, όπως ισχύει.

4. Τις διατάξεις του ν. 3468/2006 «Παραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και λοιπές διατάξεις» (ΦΕΚ Α΄ 129/27.06.2006), όπως ισχύει.

5. Τον υπ’ αριθμ. 347/2013 κανονισμό ΕΕ σχετικά με τις κατευθυντήριες γραμμές για τις διευρωπαϊκές ενεργειακές υποδομές, την κατάργηση της 1364/2006/ΕΚ απόφασης και την τροποποίηση των κανονισμών (ΕΚ) αριθμ. 713/2009, (ΕΚ) αριθμ. 714/2009 και (ΕΚ) αριθμ. 715/2009.

6. Την αριθμ. οικ.178065/2018 υπουργική απόφαση «Κανονισμός αδειών φυσικού αερίου» (ΦΕΚ Β΄ 3430/17.08.2018).

7. Την αριθμ. Δ5-ΗΛ/Β/Φ.120/543/οικ.20506/2012 υπουργική απόφαση «Έκδοση του πρώτου μέρους του Κανονισμού Αδειών “Άδεια Προμήθειας και Εμπορίας Ηλεκτρικής Ενέργειας” κατ’ εφαρμογή του άρθρου 135 του ν. 4001/2011 (ΦΕΚ Α΄ 179)» (ΦΕΚ Β΄ 2940/05.11.2012).

8. Την ΥΑΠΕ/Φ1/14810/2011 υπουργική απόφαση «Κανονισμός αδειών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και μέσω Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (Σ.Η.Θ.Υ.Α.)» (ΦΕΚ Β΄ 2373/25.10.2011).

9. Τη Δ1/Α/5816/2010 υπουργική απόφαση «Κανονισμός Μητρώου Χρηστών ΕΣΦΑ» (ΦΕΚ Β΄ 451/16.04.2010).

10. Τη Δ5/ΗΛ/Β/Φ1/οικ.591/2001 κοινή υπουργική απόφαση «Καθορισμός τελών άσκησης δραστηριότητας στο τομέα της ενέργειας, που αποτελούν πόρους την Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας» (ΦΕΚ Β΄ 43/22.01.2001).

11. Τη Δ5-ΗΛ/Β/Φ.1/οικ.17951/2000 υπουργική απόφαση «Κανονισμός αδειών παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας» (ΦΕΚ Β΄ 1498/08.12.2000).

12. Την 640/2018 απόφαση της ΡΑΕ «Σχετικά με τη διαδικασία χορήγησης άδειας για την άσκηση της δραστηριότητας Εκπροσώπησης παραγωγών Α.Π.Ε. στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας» (ΦΕΚ Β΄ 3410/10.08.2018).

13. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.

Σκέφθηκε ως εξής

Επειδή βάσει των διατάξεων της περ. (α) της παρ. 1 του άρθρου 38 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει:

«1. Για την άσκηση των αρμοδιοτήτων της, η ΡΑΕ εισπράττει, ως πόρους αυτής:

(α) Ανταποδοτικά τέλη που επιβάλλονται στις επιχειρήσεις του τομέα της ενέργειας και ειδικότερα:

(αα) Εφάπαξ τέλη για την επεξεργασία, έκδοση γνωμοδότησης ή απόφασης επί των αιτήσεων που υποβάλλονται για τη χορήγηση ή τροποποίηση ή επέκταση ή ανανέωση άδειας ή την πιστοποίηση προς άσκηση των ενεργειακών δραστηριοτήτων του παρόντος, συμπεριλαμβανομένων και των αποφάσεων που εκδίδονται σύμφωνα με την παράγραφο 11 του άρθρου 132 του ν. 4001/2011.

(ββ) Ετήσια τέλη για την άσκηση των ενεργειακών δραστηριοτήτων που προβλέπονται στον παρόντα και της δραστηριότητας στον τομέα των υγρών καυσίμων».

Το ύψος των ως άνω ανταποδοτικών τελών, σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 38, καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης μετά από σύμφωνη γνώμη της ΡΑΕ, βάσει μεθοδολογίας υπολογισμού των τελών, καθώς και βάσει του προϋπολογισμού της Αρχής.

Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 38 του ν. 4001/2011, η ανωτέρω μεθοδολογία υπολογισμού των ανταποδοτικών τελών ανά δραστηριότητα και ακολουθούμενη πρακτική διαδικασία, καταρτίζεται από τη ΡΑΕ και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η μεθοδολογία καταρτίζεται λαμβάνοντας υπόψη τον κύκλο εργασιών κάθε δραστηριότητας βάσει του ποσοστού συμμετοχής της καθεμίας τόσο στη συνολική αγορά ενέργειας (σε αξία) όσο και στο συνολικό λειτουργικό κόστος της ΡΑΕ.

Επίσης, καθοριστικό παράγοντα αποτελεί το εύρος των απαιτούμενων διοικητικών ενεργειών και απασχόλησης της Αρχής και ιδίως αυτών της χορήγησης και παρακολούθησης αδειών ή πιστοποίησης άσκησης της δραστηριότητας και της εποπτείας της αγοράς. Ταυτόχρονα, λαμβάνεται υπόψη η ελαχιστοποίηση της επιβάρυνσης των καταναλωτών, μέσω της ελαχιστοποίησης του λειτουργικού κόστους της Αρχής (εφαρμογή μισθολογίου βάσει του ελάχιστου κόστους αμοιβής επιστημονικού και διοικητικού προσωπικού, κατάρτιση οργανογράμματος σε αναλογία με τις απαιτήσεις ως προς τον έλεγχο και την εποπτεία της αγοράς, διενέργεια διαγωνισμών αναθέσεων έργων με βάση την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, ιδιοκτησία και λειτουργία κτιρίου υψηλής ενεργειακής αποδοτικότητας σε όρους τελικής χρήσης κ.λπ.), που αποτελεί τον βασικό παράγοντα καθορισμού του ύψους των τελών. Επιπρόσθετα, η Αρχή μεριμνά για την εξασφάλιση της ισότιμης και αποτελεσματικής εισόδου των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στις σχετικές αγορές, μέσω της χρήσης αντικειμενικών κριτηρίων στην επιβολή και κατανομή των τελών σε όλους τους συμμετέχοντες, ώστε το ύψος αυτών να μην είναι απαγορευτικό για αυτούς, αποφασίζει:

Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της και κατ’ εφαρμογή της παραγράφου 3 του άρθρου 38 του ν. 4001/2011, την έγκριση της κάτωθι Μεθοδολογίας υπολογισμού των ανταποδοτικών τελών υπέρ ΡΑΕ.

 

Άρθρο 1

 Σκοπός

Σκοπός της παρούσας απόφασης είναι ο καθορισμός της μεθοδολογίας του υπολογισμού των τελών, που επιβάλλονται στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο τομέα της ενέργειας και τα οποία αποτελούν πόρους της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.

 

Άρθρο 2

Ορισμοί

Για την εφαρμογή της παρούσης απόφασης ισχύουν οι ορισμοί του άρθρου 2 του ν. 4001/2011.

 

Άρθρο 3

Κατηγορίες τελών

Στις επιχειρήσεις του τομέα ενέργειας, οι οποίες δραστηριοποιούνται στην ελληνική επικράτεια, επιβάλλονται τα προβλεπόμενα στην παρούσα απόφαση ανταποδοτικά τέλη υπέρ της Ρυθμιστική Αρχής Ενέργειας για την εκ μέρους της εποπτεία της αγοράς ενέργειας, τη φροντίδα για τη διασφάλιση του υγιούς ανταγωνισμού στην αγορά αυτή, περιλαμβανομένης της επεξεργασίας και γνωμοδότησης για τη χορήγηση των απαιτούμενων αδειών, τη φροντίδα σχετικά με την προστασία των συμφερόντων των καταναλωτών, τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, την επεξεργασία των προγραμμάτων ανάπτυξης και τη φροντίδα για τη βιωσιμότητα των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων του τομέα ενέργειας.

Στις επιχειρήσεις αυτές του τομέα ενέργειας επιβάλλονται ειδικότερα:

α) Εφάπαξ ανταποδοτικό τέλος, το οποίο καταβάλλεται κατά τη χορήγηση, παράταση διάρκειας ισχύος, ανανέωση, μεταβίβαση ή τροποποίηση άδειας.

β) Εφάπαξ ανταποδοτικό τέλος για εγγραφή σε μητρώο χρηστών.

γ) Εφάπαξ ανταποδοτικό τέλος για έκδοση βεβαίωσης.

δ) Ετήσια ανταποδοτικά τέλη.

Α. Εφάπαξ ανταποδοτικά τέλη

α. Τομείς ηλεκτρικής ενέργειας και θερμικής ενέργειας

α.1. Άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, Άδεια παραγωγής θερμικής ενέργειας, Άδεια διανομής θερμικής ενέργειας και Άδεια προμήθειας θερμικής ενέργειας Αφορά σε υπηρεσίες που σχετίζονται με την αδειοδοτική διαδικασία παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, παραγωγής θερμικής ενέργειας, διανομής θερμικής ενέργειας και προμήθειας θερμικής ενέργειας, σύμφωνα με την ΥΑΠΕ/Φ1/14810/2011 υπουργική απόφαση, την Δ5-ΗΛ/Β/Φ.1/οικ.17951/2000 υπουργική απόφαση και τα άρθρ. 132 και 134Α του ν. 4001/2011 και οι οποίες, λαμβανομένης υπόψη και της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 4305/2014, είναι:

- Χορήγηση/παράταση διάρκειας ισχύος άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας/παραγωγής θερμικής ενέργειας/διανομής θερμικής ενέργειας/προμήθειας θερμικής ενέργειας.

- Τροποποίηση/μεταβίβαση άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας/παραγωγής θερμικής ενέργειας/διανομής θερμικής ενέργειας/προμήθειας θερμικής ενέργειας.

- Ανανέωση/παράταση διάρκειας ισχύος άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας/παραγωγής θερμικής ενέργειας/διανομής θερμικής ενέργειας/προμήθειαςθερμικής ενέργειας.

- Έκδοση βεβαίωσης άδειας παραγωγής ΑΠΕ.

- Έκδοση βεβαίωσης για την εξαίρεση από την υποχρέωση κατοχής άδειας παραγωγής Η/Ε των περιπτώσεων της παρ. 11 του άρθρ. 132 του ν. 4001/2011.

- Τέλη για τη χορήγηση αντιγράφου φακέλου.

α.2. Άδεια προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και άδεια εκπροσώπησης παραγωγών ΑΠΕ στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας

Αφορά σε υπηρεσίες που σχετίζονται με την αδειοδοτική διαδικασία προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με την αριθμ. Δ5-ΗΛ/Β/Φ.120/543/οικ.20506/2012 υπουργική απόφαση, καθώς και την αδειοδοτική διαδικασία εκπροσώπησης παραγωγών ΑΠΕ στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας (Φο.Σ.Ε.), σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρ. 98 του ν. 4512/2018 και την 640/2018 απόφαση της ΡΑΕ και οι οποίες, λαμβανομένης υπόψη και της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 4305/2014, είναι:

- Χορήγηση/παράταση διάρκειας ισχύος άδειας προμήθειας/εκπροσώπησης.

- Τροποποίηση/μεταβίβαση άδειας προμήθειας/εκπροσώπησης.

- Ανανέωση/παράταση διάρκειας ισχύος άδειας προμήθειας/εκπροσώπησης.

- Τέλη για τη χορήγηση αντιγράφου φακέλου.

α.3. Άδεια εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας

Αφορά σε υπηρεσίες που σχετίζονται με την αδειοδοτική διαδικασία εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με την Δ5-ΗΛ/Β/Φ.120/543/οικ.20506/2012 υπουργική απόφαση και οι οποίες, λαμβανομένης υπόψη και της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 4305/2014, είναι:

- Χορήγηση/παράταση διάρκειας ισχύος άδειας εμπορίας.

- Τροποποίηση/μεταβίβαση άδειας εμπορίας.

- Ανανέωση/παράταση διάρκειας ισχύος άδειας εμπορίας.

- Τέλη για τη χορήγηση αντιγράφου φακέλου.

α.4. Πιστοποίηση διαχειριστή συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας

Αφορά στην χορήγηση πιστοποίησης διαχειριστή συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με τις διατάξεις που προβλέπονται στο ν. 4001/2011 και ειδικότερα στα άρθρα 19, 38 και 113.

α.5. Διαδικασία ελέγχου της πλήρωσης των κριτηρίων πιστοποίησης διαχειριστή συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας

Αφορά στην διαδικασία ελέγχου της πλήρωσης των κριτηρίων πιστοποίησης διαχειριστή συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με τις διατάξεις που προβλέπονται στο ν. 4001/2011 και ειδικότερα στο άρθρα 19, 38 και 113.

α.6. Άδεια διασυνοριακού επιμερισμού κόστους έργου κοινού ενδιαφέροντος (PCI) στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας

Αφορά στην χορήγηση άδειας διασυνοριακού επιμερισμού κόστους έργου κοινού ενδιαφέροντος (PCI-Projects of common interest)) στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας, βάσει του Κανονισμού ΕΕ 347/2013 σχετικά με τις κατευθυντήριες γραμμές για τις διευρωπαϊκές ενεργειακές υποδομές, την κατάργηση της 1364/2006/ΕΚ απόφασης και την τροποποίηση των κανονισμών (ΕΚ) αριθμ. 713/2009, (ΕΚ) αριθμ. 714/2009 και (ΕΚ) αριθμ. 715/2009.

β. Τομέας φυσικού αερίου

Αφορά σε υπηρεσίες που σχετίζονται με την αδειοδοτική διαδικασία των διαφόρων τύπων αδειών φυσικού αερίου, καθώς και την εγγραφή στο μητρώο χρηστών του ΕΣΦΑ, όπως αυτές περιγράφονται με τις αριθμ. οικ.178065/2018 «Κανονισμός αδειών φυσικού αερίου» και Δ1/Α/5816/2010 «Κανονισμός Μητρώου Χρηστών ΕΣΦΑ» υπουργικές αποφάσεις, λαμβανομένης υπόψη και της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 4305/2014.

β.1 Μητρώο χρηστών του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ)

- Εγγραφή στο Μητρώο Χρηστών ΕΣΦΑ.

- Τροποποίηση απόφασης εγγραφής στο Μητρώο Χρηστών ΕΣΦΑ.

- Τέλη για τη χορήγηση αντιγράφου φακέλου.

β.2 Άδεια Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ)

- Χορήγηση άδειας ΑΣΦΑ.

- Τροποποίηση/Μεταβίβαση άδειας ΑΣΦΑ.

- Παράταση διάρκειας ισχύος άδειας ΑΣΦΑ.

- Τέλη για τη χορήγηση αντιγράφου φακέλου.

β.3 Άδεια Διαχείρισης ΑΣΦΑ

- Χορήγηση άδειας διαχείρισης ΑΣΦΑ.

- Τροποποίηση/Μεταβίβαση άδειας διαχείρισης ΑΣΦΑ.

- Παράταση διάρκειας ισχύος άδειας διαχείρισης ΑΣΦΑ.

- Τέλη για τη χορήγηση αντιγράφου φακέλου.

β.4 Άδεια Διανομής Φυσικού Αερίου (ΦΑ)

- Χορήγηση άδειας διανομής Φυσικού Αερίου (ΦΑ).

- Τροποποίηση/Μεταβίβαση άδειας διανομής ΦΑ.

- Παράταση διάρκειας ισχύος άδειας διανομής ΦΑ.

- Τέλη για τη χορήγηση αντιγράφου φακέλου.

β.5 Άδεια Προμήθειας ΦΑ σε Τελικούς Πελάτες

- Χορήγηση άδειας προμήθειας ΦΑ.

- Τροποποίηση/Μεταβίβαση άδειας προμήθειας ΦΑ.

- Παράταση διάρκειας ισχύος άδειας προμήθειας ΦΑ.

- Τέλη για τη χορήγηση αντιγράφου φακέλου.

β.6 Άδεια Διαχείρισης Δικτύων Διανομής ΦΑ

- Χορήγηση άδειας προμήθειας ΦΑ.

- Τροποποίηση/Μεταβίβαση άδειας προμήθειας ΦΑ.

- Παράταση διάρκειας ισχύος άδειας προμήθειας ΦΑ.

- Τέλη για τη χορήγηση αντιγράφου φακέλου.

β.7. Πιστοποίηση διαχειριστή συστήματος μεταφοράς και δικτύων διανομής φυσικού αερίου

Αφορά στην χορήγηση πιστοποίησης διαχειριστή συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4001/2011 και ειδικότερα τα άρθρα 19, 38 και 64, καθώς και του ν. 4602/2019 και ιδίως το άρθρο 54.

β.8. Διαδικασία ελέγχου της πλήρωσης των κριτηρίων πιστοποίησης διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς και δικτύων διανομής φυσικού αερίου

Αφορά στην διαδικασία ελέγχου της πλήρωσης των κριτηρίων πιστοποίησης διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς και δικτύων διανομής φυσικού αερίου, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4001/2011 και ειδικότερα τα άρθρα 19, 38 και 64, καθώς και του ν. 4602/2019 και ιδίως το άρθρο 54.

β.9. Άδεια διασυνοριακού επιμερισμού κόστους έργου κοινού ενδιαφέροντος (PCI) στον τομέα του φυσικού αερίου

Αφορά στην χορήγηση άδειας διασυνοριακού επιμερισμού κόστους έργου κοινού ενδιαφέροντος (PCI-Projects of common interest) στον τομέα του φυσικού αερίου, βάσει του Κανονισμού ΕΕ 347/2013 σχετικά με τις κατευθυντήριες γραμμές για τις διευρωπαϊκές ενεργειακές υποδομές, την κατάργηση της 1364/2006/ΕΚ απόφασης και την τροποποίηση των κανονισμών (ΕΚ) αριθμ. 713/2009, (ΕΚ) αριθμ. 714/2009 και (ΕΚ) αριθμ. 715/2009.

Β. Ετήσια ανταποδοτικά τέλη

α. Τομείς ηλεκτρικής ενέργειας και θερμικής ενέργειας

Κάτοχος άδειας παραγωγής Η/Ε και άδειας παραγωγής/διανομής θερμικής ενέργειας: αφορά στην επιβολή ετήσιων τελών στους κατόχους άδειας παραγωγής Η/Ε και άδειας παραγωγής/διανομής θερμικής ενέργειας όπως αυτά ορίστηκαν αρχικά στην Δ5/ΗΛ/Β/Φ1/οικ.591/2001 κοινή υπουργική απόφαση και προβλέπονται επίσης στο άρθρο 38 του ν. 4001/2011.

Κάτοχος άδειας προμήθειας Η/Ε: σε κάθε κάτοχο άδειας προμήθειας Η/Ε επιβάλλεται ετήσιο ανταποδοτικό τέλος, το οποίο υπολογίζεται ανάλογα με τη συνολική ποσότητα Η/Ε, την οποία απορρόφησαν από το Σύστημα ή το Δίκτυο οι Πελάτες του, κατά το προηγούμενο της καταβολής ημερολογιακό έτος. Τα τέλη αυτά ορίστηκαν αρχικά στην Δ5/ΗΛ/Β/Φ1/οικ.591/2001 κοινή υπουργική απόφαση και προβλέπονται επίσης στο άρθρο 38 του ν. 4001/2011.

Κάτοχος άδειας εμπορίας Η/Ε: σε κάθε κάτοχο άδειας εμπορίας Η/Ε επιβάλλεται ετήσιο ανταποδοτικό τέλος, το οποίο υπολογίζεται βάσει των εισαγωγικών ή/και των εξαγωγικών εμπορικών προγραμμάτων τους, όπως αυτά προβλέπονται στο άρθρο 38 του ν. 4001/2011.

β. Τομέας Φυσικού Αερίου (ΦΑ)

Εισαγωγή ΦΑ: αφορά στην επιβολή στον έχοντα δικαίωμα εισαγωγής φυσικού αερίου ετήσιου ανταποδοτικού τέλους, το ύψος του οποίου υπολογίζεται ανάλογα με τις ποσότητες φυσικού αερίου που εισάγει στη χώρα. Τα τέλη αυτά ορίστηκαν αρχικά στην Δ5/ΗΛ/Β/Φ1/οικ.591/2001 κοινή υπουργική απόφαση.

Κάτοχοι Αδειών ΦΑ και εγγεγραμμένοι χρήστες του ΕΣΦΑ: αφορά στην επιβολή ετήσιων ανταποδοτικών τελών στου κατόχους αδειών ΦΑ και εγγεγραμμένους χρήστες του ΕΣΦΑ, όπως αυτά αναφέρονται στο άρθρο 38

του ν. 4001/2011 και τα οποία είναι:

- Εγγεγραμμένος χρήστης στο Μητρώο Χρηστών ΕΣΦΑ.

- Κάτοχος Άδειας ΑΣΦΑ.

- Κάτοχος Άδειας Διαχείρισης ΑΣΦΑ.

- Κάτοχος Άδειας Διανομής ΦΑ.

- Κάτοχος Άδειας Προμήθειας ΦΑ.

- Κάτοχος Άδειας Διαχείρισης Δικτύων Διανομής ΦΑ.

γ. Τομέας Υγρών Καυσίμων

Εισαγωγή υγρών καυσίμων: τα ετήσια ανταποδοτικά τέλη στα υγρά καύσιμα (υγραέρια, βενζίνες αυτοκινήτων, πετρέλαιο ντίζελ θέρμανσης και κίνησης, μαζούτ) καταβάλλονται από όσους επιθυμούν να εκτελωνίσουν σχετικά προϊόντα.

Τα τέλη αυτά ορίστηκαν αρχικά στην Δ5/ΗΛ/Β/Φ1/οικ.591/2001 κοινή υπουργική απόφαση.

 

Άρθρο 4

Μεθοδολογία υπολογισμού εφάπαξ και ετήσιων ανταποδοτικών τελών

4.1 Γενικές αρχές

Για τον υπολογισμό των εφάπαξ και ετήσιων ανταποδοτικών τελών υπέρ ΡΑΕ, με σκοπό η Αρχή να είναι σε θέση να ασκεί την εποπτεία της αγοράς ενέργειας, να φροντίζει τη διασφάλιση του υγιούς ανταγωνισμού στην αγορά αυτή, την προστασία των συμφερόντων των καταναλωτών, τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας, την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, καθώς και την εξασφάλιση ισότιμης και αποτελεσματικής εισόδου στις σχετικές αγορές, καταρτίστηκε μεθοδολογία, στην οποία ελήφθησαν υπόψη τα οριζόμενα στο ν. 4001/2011.

Συγκεκριμένα, η μεθοδολογία υπολογισμού των ως άνω τελών καθορίστηκε λαμβάνοντας υπόψη:

α) Τα ανταποδοτικά τέλη που αποδίδονται στη ΡΑΕ για την άσκηση των αρμοδιοτήτων της, όπως ορίζεται και από την έννοια των τελών αυτών, πρέπει να διασφαλίζουν την βιωσιμότητα και την κάλυψη όλων των εξόδων λειτουργίας της Αρχής.

β) Τον κύκλο εργασιών κάθε δραστηριότητας στον χώρο της ενέργειας.

γ) Το εύρος των απαιτούμενων διοικητικών ενεργειών και απασχόλησης της Αρχής και κυρίως αυτών της χορήγησης και παρακολούθησης αδειών ή πιστοποίησης άσκησης της δραστηριότητας.

δ) Όλες τις ενέργειες που συμβάλουν στην άσκηση αποτελεσματικής εποπτείας της αγοράς.

ε) Την ελαχιστοποίηση της επιβάρυνσης των καταναλωτών.

4.2 Μεθοδολογία προσδιορισμού εφάπαξ ανταποδοτικών τελών

α. Παραδοχές

Η μεθοδολογία προσδιορισμού των εφάπαξ τελών υπέρ ΡΑΕ βασίζεται στις ακόλουθες παραδοχές:

i) Το θεωρητικό υπόβαθρο της μεθοδολογίας είναι κοινό και για τους δύο τομείς δραστηριότητας από τους οποίους η ΡΑΕ εισπράττει τέλη, δηλαδή αυτόν της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου.

ii) Οι διαδικασίες που ακολουθεί η Γραμματεία της ΡΑΕ για τη διαπεραίωση των εργασιών είναι τυποποιημένες σε μεγάλο βαθμό και παρόμοιες για τους δύο τομείς δραστηριότητας.

iii) Το κόστος που συνεπάγεται για τη ΡΑΕ η ως άνω διαδικασία διεκπεραιώσεων, καλύπτεται από τη συγκεκριμένη μεθοδολογία υπολογισμού, η οποία ακολουθεί τους κανόνες της κοστοστρεφούς ανάλυσης.

iv) Τα εφάπαξ τέλη όλων των κατηγοριών καλύπτουν κυρίως το μισθολογικό κόστος της ΡΑΕ, ενώ το λειτουργικό κόστος καλύπτεται αντίστοιχα από τα ετήσια τέλη.

β. Υπολογισμός

Ο υπολογισμός του εφάπαξ τέλους ΥΕΤ(i,j) μιας διαδικασίας i,j όπου:

i = ΜΧ: Μητρώο Χρηστών ΕΣΦΑ, ΑΠ: Άδεια Προμήθειας ΦΑ, ΑΑ: Άδεια ΑΣΦΑ, ΑΔΑ: Άδεια Διαχείρισης ΑΣΦΑ, ΑΔ: Άδεια Διανομής ΦΑ, ΑΔΔ: Άδεια Διαχείρισης Δικτύων Διανομής ΦΑ, ΑΠΔΠΗΘ: Άδεια Παραγωγής ΑΠΕ-Παραγωγής θερμικής ενέργειας - Διανομής/Προμήθειας θερμικής ενέργειας-Παραγωγής Η/Ε (θερμικές μονάδες), ΑΠΥΒ: Άδεια Παραγωγής Υβριδικών ΑΠΕ, ΑΠΑΕ: Άδεια Προμήθειας Η/Ε-Εκπροσώπησης παραγωγών ΑΠΕ (Φο.Σ.Ε.)-Άδεια Εμπορίας Η/Ε, ΕΗΖ: Εξαίρεση από κατοχή άδειας παραγωγής Η/Ε, ΠΔΣΜ: Πιστοποίηση διαχειριστή συστήματος μεταφοράς/Πιστοποίηση διαχειριστή δικτύων διανομής φυσικού αερίου/Πιστοποίηση διαχειριστή συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, ΔΕΠΚ: Διαδικασία ελέγχου της πλήρωσης των κριτηρίων πιστοποίησης, ΑΔΕΚ: Άδεια διασυνοριακού επιμερισμού κόστους έργου κοινού ενδιαφέροντος (PCI)

και

j = 1: Εγγραφή, 2: Τροποποίηση, 3: Μεταβίβαση, 4: Παράταση Διάρκειας Ισχύος, 6: Χορήγηση, 7: Έκδοση βεβαίωσης, 8: Ανανέωση, 9: Πιστοποίηση, 10: Έλεγχος πλήρωσης κριτηρίων πιστοποίησης θεωρείται ότι είναι συνάρτηση του αριθμού των ατόμων που απασχολούνται για την διαδικασία, του τυπικού χρόνου ολοκλήρωσής της, των ωρών ανά ημέρα που απαιτούνται για την διεκπεραίωσή της, του μέσου ωριαίου μισθολογικού κόστους, του διαχειριστικού κόστους, του συντελεστή προσαύξησης της ισχύος και της μέγιστης ισχύος και υπολογίζεται από τη σχέση:

όπου:

ΑΤΦ: Αριθμός ατόμων που απασχολούνται για τη διεκπεραίωση της διαδικασίας (i,j). Αναφέρεται σε μηχανικούς, οικονομολόγους και νομικούς που έλεγξαν τους φακέλους της διαδικασίας (i,j), στη γραμματειακή υποστήριξη που απαιτήθηκε, καθώς και στα μέλη της Διοίκησης.

ΤΧΟ: Τυπικός χρόνος ολοκλήρωσης διαδικασίας από ημερομηνία κατάθεσης ως ανάρτηση απόφασης (ημέρες).

ΜΟΩ: Μέσος όρος ωρών απασχόλησης ανά άτομο ημερησίως (ώρες).

ΔΧΚ: Διαχειριστικό κόστος σε € (φωτοτυπίες, τήρηση αρχείου, κλπ.) που υπολογίζεται από τη σχέση:

ΔΧΚ = ΣΔΚ • ΩΡΜ

ΣΠΙ: Συντελεστής Προσαύξησης Ισχύος (€/MW)

ΠΩΡ: Προσαύξηση ωρών εργασίας (ώρες/MW)

ΜΙ: ΜW της μέγιστης ισχύος (MW)

ΩΡΜ: Μέσο Ωριαίο Μισθολογικό Κόστος σε €, που υπολογίζεται από τη σχέση:

όπου:

ΜΜΜ: Μέσο Μηνιαίο Μισθολογικό Κόστος (€)

ΑΕΗ: Αριθμός Εργάσιμων ημερών/μήνα

ΑΕΩ: Αριθμός Εργάσιμων ωρών/εργάσιμη ημέρα (ημέρες)

ΣΔΚ: Συντελεστής προσαύξησης ΩΡΜ για το υπολογισμό του διαχειριστικού κόστους όπως αυτός προκύπτει από έγκυρες βιβλιογραφικές πηγές.

4.3 Μεθοδολογία προσδιορισμού ετήσιων ανταποδοτικών τελών

α. Παραδοχές

Βάσει των διατάξεων της παρ. 3 του άρθρου 38 του ν. 4001/2011, η μεθοδολογία προσδιορισμού των ετήσιων ανταποδοτικών τελών υπέρ ΡΑΕ καταρτίστηκε λαμβάνοντας υπόψη τις ακόλουθες παραδοχές:

i) Τα ετήσια ανταποδοτικά τέλη όλων των κατηγοριών να καλύπτουν το λειτουργικό κόστος της ΡΑΕ.

ii) Το ύψος των ετήσιων ανταποδοτικών τελών ανά δραστηριότητα να υπολογίζεται λαμβάνοντας υπόψη το ποσοστό συμμετοχής κάθε δραστηριότητας τόσο στη συνολική αγορά ενέργειας (σε αξία), με βάση επίσημα δημοσιευμένα στατιστικά στοιχεία, όσο και στο συνολικό λειτουργικό κόστος της ΡΑΕ, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία που διατηρεί η οικονομική υπηρεσία της Αρχής.

β. Υπολογισμός

Ο υπολογισμός του ετήσιου ανταποδοτικού τέλους ΕΑΤ(k, n) μιας δραστηριότητας k, όπου:

k:= 1: εισαγωγή μαζούτ και υγραερίων, 2: εισαγωγή βενζινών και πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης, 3: εισαγωγή φυσικού αερίου, 4: κατοχή αδειών παραγωγής Η/Ε και αδειών παραγωγής/διανομής θερμικής ενέργειας, 5: κατοχή αδειών προμήθειας Η/Ε, 6: κατοχή αδειών εμπορίας Η/Ε, 7: Εγγραφή στο μητρώο χρηστών ΕΣΦΑ, 8: Κατοχή άδειας ΑΣΦΑ, 9: Κατοχή άδειας Διαχείρισης ΑΣΦΑ, 10: Κατοχή άδειας Διανομής ΦΑ, 11: Κατοχή άδειας Προμήθειας ΦΑ,

12: Κατοχή άδειας Διαχείρισης Δικτύων Διανομής ΦΑ.

κατά το έτος αναφοράς n, εκφράζεται από τη σχέση:

όπου:

ΠΣΔ(k,1): Ποσοστό συμμετοχής δραστηριότητας στην αγορά ενέργειας, όπως αυτή προκύπτει από τα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία κατά το έτος αναφοράς 1.

ΣΒΔ(k,n): Συντελεστής βαρύτητας δραστηριότητας στο συνολικό λειτουργικό κόστος της ΡΑΕ, που προκύπτει από το στατιστικά στοιχεία της Αρχής για το βαθμό απασχόλησης των πόρων της ΡΑΕ στην εκάστοτε δραστηριότητα.

ΛΚΑ(n): Λειτουργικό κόστος της Αρχής κατά το έτος αναφοράς n.

ΕΦΤ(n): Εφάπαξ ανταποδοτικά τέλη υπολογιζόμενα κατά το έτος αναφοράς n.

ΠΔΜΜ(k,n): Ποσότητα δραστηριότητας βάσει μονάδας μέτρησης κατά το έτος αναφοράς n.

και υπολογίζεται σε €/μονάδα μέτρησης δραστηριότητας για τις ακόλουθες Μονάδες Μέτρησης Δραστηριότητας:

k= 1: μετρικός τόνος, 2: 1.000 λίτρα 3: kWh, 4: MWatt, 5: απορροφούμενη MWh, 6: ΜWh, 7: ανά εγγεγραμμένο χρήστη, 8-12: ανά άδεια μητρώου.

 

Άρθρο 5

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 8 Φεβρουαρίου 2019

 


Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.


 

Έχει διαβαστεί 1396 φορές