Προεδρικό Διάταγμα 285/1998 - ΦΕΚ 207/Α/7-9-1998
Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας αρ. 96/67 του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων με την «πρόσβαση στην αγορά υπηρεσιών εδάφους στους Αερολιμένες της Κοινότητας».
ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ’ ΑΡΙΘ.:285/1998
ΦΕΚ 207/Α/7-9-1998
Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας αρ. 96/67 του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων με την «πρόσβαση στην αγορά υπηρεσιών εδάφους στους Αερολιμένες της Κοινότητας».
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
Τις διατάξεις
1) του άρθρου 4 του Ν. 1338/83 «εφαρμογή του Κοινοτικού Δικαίου (Α~/34), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 6 παρ. 4 του Ν. 1440/84 (Α~/70) και τροποποιήθηκε με το άρθρο 19 του Ν. 2367/95 (Α 261) και του άρθρου 3 του Ν. 1338/83 όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 65 του Ν. 1892/90 (Α~/101).
2) του Ν. 2077/92 (Α~ 136) «Κύρωση της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση και των σχετικών πρωτοκόλλων και δηλώσεων που περιλαμβάνονται στην Τελική Πράξη».
3) του άρθρου 29α του Ν. 1558/85 «Κυβέρνηση και Κυβερνητικά Όργανα» (Α~ 137), όπως το άρθρο αυτό προστέθηκε με το άρθρο 27 Ν. 2081/92 (Α~/154) και αντικαταστάθηκε με το άρθρο 1 παρ. 2α του Ν. 2469/97 (Α~ 38).
4) Το γεγονός ότι από τις διατάξεις του παρόντος διατάγματος δεν προκαλείται δαπάνη εις βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού.
5) Την υπ’ αριθ. 299/98/25.5.98 Γνωμοδότηση του Ε~ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας μετά από πρόταση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας - Οικονομικών και Μεταφορών - Επικοινωνιών, αποφασίζουμε:
ΑΡΘΡΟ 1
ΣΚΟΠΟΣ
1. Σκοπός του παρόντος Προεδρικού Διατάγματος είναι η προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας 96/67/ΕΚ του Συμβουλίου της 15ης Οκτωβρίου 1996, σχετικά με την πρόσβαση στην αγορά υπηρεσιών εδάφους στους αερολιμένες της Κοινότητας (L/272/36).
2. Το παρόν Προεδρικό Διάταγμα ρυθμίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες παρέχονται υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης στους Ελληνικούς Αερολιμένες, και ειδικότερα, αφορά σε:
α) φορείς παροχής υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης προς τρίτους (Handling Agents).
β) αυτοεξυπηρετούμενους αερομεταφορείς (Self - Handled Air Carriers).
γ) λοιπά θέματα που σχετίζονται με την παροχή υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης στους Ελληνικούς Αερολιμένες που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος Προεδρικού Διατάγματος.
ΑΡΘΡΟ 2
ΟΡΙΣΜΟΙ
Για τους σκοπούς του παρόντος Π.Δ ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:
α) Αερολιμένας : είναι κάθε χώρος ειδικά διαρρυθμισμένος για την προσγείωση, την απογείωση και τους ελιγμούς αεροσκαφών, ο οποίος συμπεριλαμβάνει τις τυχόν συναφείς εγκαταστάσεις για τις ανάγκες της κίνησης και της εξυπηρέτησης των αεροσκαφών καθώς και τις εγκαταστάσεις που υποβοηθούν τις εμπορικές αεροπορικές υπηρεσίες.
β) Σύστημα αερολιμένων : Κάθε σύνολο δύο ή περισσοτέρων αερολιμένων που εξυπηρετούν από κοινού την ίδια πόλη ή αστικό κέντρο, όπως ορίζεται στο παράρτημα 2 του Κανονισμού (ΕΟΚ) 2408 /92 του Συμβουλίου της 23ης Ιουλίου 1992 "για την πρόσβαση των κοινοτικών αερομεταφορέων σε δρομολόγια ενδοκοινοτικών αεροπορικών γραμμών".
γ) Οργανισμός Διαχείρισης : είναι ο Οργανισμός, ο οποίος σε συνδυασμό ή όχι με άλλες δραστηριότητες, έχει την διοίκηση και εκμετάλλευση των εγκαταστάσεων και υποδομών, το συντονισμό και τον έλεγχο των δραστηριοτήτων διαφόρων φορέων του αερολιμένα ή του συγκεκριμένου συστήματος αερολιμένων σύμφωνα με τους κείμενους εθνικούς κανόνες δικαίου.
δ) Χρήστης Αερολιμένα : είναι κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που μεταφέρει, αεροπορικώς, επιβάτες ,ταχυδρομείο ή και φορτίο από/προς τον συγκεκριμένο αερολιμένα.
ε) Υπηρεσίες Επίγειας Εξυπηρέτησης : είναι οι υπηρεσίες που περιγράφονται στο Παράρτημα Α που προσαρτάται στο παρόν Προεδρικό Διάταγμα και παρέχονται σε χρήστες εντός του Αερολιμένα.
στ) Αυτοεξυπηρέτηση: είναι μορφή παροχής υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης, όπου ο χρήστης παρέχει απ" ευθείας στον εαυτό του (με ίδια μέσα και προσωπικό) μία ή περισσότερες κατηγορίες υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης χωρίς να συνάπτει με τρίτο σύμβαση, υπό οιαδήποτε μορφή, για την παροχή τους. Στην έννοια του παρόντος ορισμού δεν συμπεριλαμβάνονται
• η διεταιρική συμφωνία για την από κοινού εκμετάλλευση αεροπορικής γραμμής ( CODE SHARING)
• η συμφωνία FRANCHISE, όπως περιγράφεται στον Κανονισμό ΕΟΚ 4087/88 της 30/11/88 για την εφαρμογή του άρθρου 85 παρ.3 της συνθήκης σε κατηγορίες συμφωνιών franchise
• οι εμπορικές συμφωνίες (κοινοπραξία - συνεργασία) για συγκεκριμένη εκμετάλλευση ( JOINT VENTURES - ALLIANCIES).
Κατά την έννοια του παρόντος ορισμού οι χρήστες δεν λογίζονται έναντι αλλήλων ως τρίτοι εφ" όσον
- ο ένας κατέχει πλειοψηφική συμμετοχή στον άλλο ή
- ένας και ο αυτός φορέας κατέχει πλειοψηφική συμμετοχή σε όλους
ζ) Φορέας παροχής υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης: είναι κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που παρέχει σε τρίτους μία ή περισσότερες κατηγορίες υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης, (εφεξής αναφέρεται ως Φορέας).
η) Αεροπορική Αρχή : είναι η αρμόδια Κρατική Αεροπορική Αρχή (Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας) για την παρακολούθηση και τον έλεγχο της εφαρμογής του παρόντος Προεδρικού Διατάγματος.
θ) Βασικός Κανονισμός Επίγειας Εξυπηρέτησης: είναι η πράξη του Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών η οποία περιλαμβάνει τις ελάχιστες απαιτήσεις της Αεροπορικής Αρχής ως προς το περιεχόμενο των οικείων Κανονισμών επίγειας εξυπηρέτησης ανά Αερολιμένα.
ι) Οικείος Κανονισμός Επίγειας Εξυπηρέτησης: είναι εσωτερικός Κανονισμός που εκδίδεται από τον Οργανισμό Διαχείρισης εκάστου Αερολιμένα με βάση τις ιδιαίτερες ανάγκες αυτού. Οι διατάξεις του δεν αντίκεινται προς τον Βασικό Κανονισμό. Ο Οικείος Κανονισμός, υποβάλλεται για έγκριση στον Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών έπειτα από εισήγηση της Αεροπορικής Αρχής.
κ) Αντίτιμο : είναι το ποσό που καταβάλλεται για την εκχώρηση του δικαιώματος παροχής υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης ή αυτοεξυπηρέτησης καθώς και για την δυνατότητα πρόσβασης στις συναφείς προς τούτο κεντρικές υποδομές και εγκαταστάσεις του Αερολιμένα
λ) Υποχρέωση παροχής υπηρεσίας Δημοσίου συμφέροντος (PUBLIC SERVICE OBLIGATION): είναι όλες οι υποχρεώσεις που επιβάλλονται σε φορέα επίγειας εξυπηρέτησης προκειμένου να λάβει, ως προς τις υπηρεσίες για τις οποίες του έχε χορηγηθεί έγκριση, όλα τα αναγκαία μέτρα για την παροχή υπηρεσίας που πληροί καθορισμένα κριτήρια συνέχειας, τακτικότητας και τιμών τα οποία ο φορέας επίγειας εξυπηρέτησης δεν επρόκειτο να πληροί εάν ελάμβανε αποκλειστικά υπόψη το εμπορικό συμφέρον του.
ΑΡΘΡΟ 3
ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
1. Οι διατάξεις του παρόντος Προεδρικού Διατάγματος, σχετικά με τις υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης ισχύουν για κάθε Αερολιμένα στην Ελληνική Επικράτεια, ανοικτό στην εμπορική κίνηση, σύμφωνα με τους ακόλουθους κανόνες :
α) Οι διατάξεις σχετικά με τις κατηγορίες υπηρεσιών που αναφέρονται στην αυτοεξυπηρέτηση ισχύουν για κάθε ελληνικό Αερολιμένα, ανεξαρτήτως του όγκου κίνησης σε αυτόν από την 1-1-1998 εκτός από τις κατηγορίες που αφορούν στις υπηρεσίες:
-διαχείρισης αποσκευών (Baggage Handling )
-εξυπηρέτησης αεροσκαφών στην πίστα (Ramp Handling)
-εφοδιασμού σε καύσιμα και λάδια (Fuel and Oil Handling)
-διακίνησης φορτίου και ταχυδρομείου μεταξύ Αεροσταθμού και αεροσκάφους είτε πρόκειται για εισερχόμενο, είτε εξερχόμενο, ή διερχόμενο φορτίο και ταχυδρομείο (Freight and Mail Handling).
β) Οι διατάξεις σχετικά με τις τέσσερις (4) κατηγορίες υπηρεσιών του προηγουμένου εδαφίου ισχύουν από 1-1-1998 για τους Ελληνικούς Αερολιμένες με ετήσια κίνηση τουλάχιστον 1.000.000 επιβατών ή 25.000 τόνων φορτίου.
γ) Οι διατάξεις σχετικά με τις κατηγορίες υπηρεσιών εδάφους που αναφέρονται στην εξυπηρέτηση προς τρίτους ισχύουν από την 1-1-1999 για τους Αερολιμένες
-των οποίων η ετήσια κίνηση ανέρχεται τουλάχιστον σε 3.000.000 επιβατών ή σε 75.000 τόννων φορτίου ή
-των οποίων η κίνηση κατά την διάρκεια του εξαμήνου που προηγείται της 1ης Απριλίου ή της 1ης Οκτωβρίου του προηγουμένου έτους ανήλθε σε 2.000.000 επιβάτες ή 50.000 τόνους φορτίου
2. Με την επιφύλαξη της παρ.1 οι διατάξεις του παρόντος ισχύουν από την 1-1-2001 για κάθε ελληνικό Αερολιμένα ανοικτό στην εμπορική κίνηση που έχει ετήσια κίνηση τουλάχιστον 2.000.000 επιβάτες ή 50.000 τόνους φορτίου.
3. Όταν σε ένα αερολιμένα επιτυγχάνεται ένα από τα κατώτατα όρια κίνησης φορτίου που αναφέρονται στο παρόν άρθρο χωρίς ωστόσο να επιτευχθεί και το αντίστοιχο κατώτατο όριο κίνησης επιβατών, οι διατάξεις του παρόντος δεν ισχύουν στις κατηγορίες των υπηρεσιών που προορίζονται αποκλειστικά για τους επιβάτες.
4. Εντός του πρώτου τριμήνου εκάστου έτους όλοι οι Οργανισμοί Διαχείρισης των Αερολιμένων αποστέλλουν στην αρμόδια Αεροπορική Αρχή τα στοιχεία που αφορούν στην κίνηση των επιβατών και φορτίου.
Μετά την λήψη των ανωτέρω στοιχείων και όχι αργότερα από την 1η Μαΐου εκάστου έτους η αρμόδια Αεροπορική Αρχή καταρτίζει κατάλογο ελληνικών αεροδρομίων με τα στοιχεία που απαιτούνται από τις διατάξεις του παρόντος Προεδρικού Διατάγματος. Ο κατάλογος αυτός αποστέλλεται προ της 1ης Ιουλίου εκάστου έτους στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να δημοσιευτεί στην Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων .
ΑΡΘΡΟ 4
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑ
1. Όταν η διαχείριση και η εκμετάλλευση ενός αερολιμένα ή συστήματος αερολιμένων δεν ασκούνται από έναν μόνο αλλά από περισσότερους ανεξάρτητους οργανισμούς, καθένας από αυτούς λογίζεται μέρος του Οργανισμού Διαχείρισης σε ότι αφορά τις διατάξεις του παρόντος Προεδρικού Διατάγματος.
2. Ομοίως, αν έχει ορισθεί ένας μόνον Οργανισμός Διαχείρισης για πολλούς αερολιμένες ή συστήματα αερολιμένων, καθένας εξ αυτών λαμβάνεται υπόψη μεμονωμένα σε ότι αφορά την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος.
3. Η κρατική Αρχή στην εποπτεία ή τον έλεγχο της οποίας υπάγονται οι Οργανισμοί Διαχείρισης οφείλει, στα πλαίσια των κατά νόμον υποχρεώσεών της, να μεριμνά για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος Διατάγματος.
ΑΡΘΡΟ 5
ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
1. Ο Οργανισμός Διαχείρισης του αερολιμένα, ο χρήστης και ο φορέας παροχής υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης υποχρεούνται, όταν παρέχουν υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης, να διαχωρίζουν αυστηρά, σύμφωνα με τις ισχύουσες εμπορικές πρακτικές, την λογιστική καταγραφή των δραστηριοτήτων που συνδέονται με την παροχή αυτών των υπηρεσιών από τις υπόλοιπες δραστηριότητές τους.
2. Η υλοποίηση του λογιστικού διαχωρισμού ελέγχεται ετησίως από ανεξάρτητο ελεγκτή, ο οποίος ορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Μεταφορών - Επικοινωνιών.
3. Ο ελεγκτής επαληθεύει επίσης ότι δεν υπάρχουν χρηματοοικονομικές ροές μεταξύ των δραστηριοτήτων του Οργανισμού Διαχείρισης ως διοικητικής αρχής του Αερολιμένα και ως φορέως παροχής υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης.
4. Σε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων των ανωτέρω διατάξεων από τους Οργανισμούς Διαχείρισης των Αερολιμένων ή τους φορείς επιβάλλονται από τον Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών χρηματικά πρόστιμα μέχρι πέντε εκατομμυρίων (5.000.000) δραχμών, κατόπιν εισηγήσεως της αρμόδιας Αεροπορικής Αρχής.
ΑΡΘΡΟ 6
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΧΡΗΣΤΩΝ
1. Οι Οργανισμοί Διαχείρισης των Αερολιμένων που εμπίπτουν στις διατάξεις του παρόντος Διατάγματος συγκροτούν εντός δύο (2) μηνών από την δημοσίευση του παρόντος Επιτροπή χρηστών. Η Επιτροπή αποτελείται από τους εκπροσώπους των χρηστών ή τις αντιπροσωπευτικές οργανώσεις τους. Οι όροι συγκρότησης και οι κανόνες λειτουργίας της καθορίζονται με αποφάσεις τους, οι οποίες εγκρίνονται από τον Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών έπειτα από εισήγηση της αρμόδιας Αεροπορικής Αρχής.
2. Όλοι οι χρήστες δικαιούνται να συμμετέχουν στην Επιτροπή χρηστών ή να εκπροσωπούνται σε αυτή από Οργάνωση τους στην οποία αναθέτουν την αποστολή αυτή.
ΑΡΘΡΟ 7
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΕΠΙΓΕΙΑΣ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗΣ ΠΡΟΣ ΤΡΙΤΟΥΣ
1. Οι φορείς επίγειας εξυπηρέτησης έχουν το δικαίωμα της ελεύθερης πρόσβασης στην αγορά υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης σε όλους τους ελληνικούς αερολιμένες που είναι ανοικτοί σε εμπορική κίνηση σύμφωνα με τις προβλέψεις και περιορισμούς του παρόντος Διατάγματος.
2. Οι φορείς παροχής υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης που δραστηριοποιούνται στα Ελληνικά αεροδρόμια υποχρεούνται να είναι εγκατεστημένοι στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
3. Ο αριθμός των φορέων που παρέχουν υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης στις εξής κατηγορίες:
-διαχείρισης αποσκευών (Baggage Handling)
-εξυπηρέτησης αεροσκαφών στην πίστα (Ramp Handling)
-εφοδιασμού σε καύσιμα και λάδια (Fuel and Oil Handling)
-διακίνησης φορτίου και ταχυδρομείου μεταξύ του Αεροσταθμού και του Αεροσκάφους, είτε πρόκειται για εισερχόμενο, είτε εξερχόμενο, ή διερχόμενο φορτίο και ταχυδρομείο (Freight and Mail Handling ) δεν μπορεί να είναι μικρότερος των δύο (2) για κάθε κατηγορία υπηρεσιών ανά αερολιμένα που υπάγεται στις ρυθμίσεις του παρόντος Διατάγματος. Ο αριθμός των φορέων καθορίζεται στον Οικείο Κανονισμό Επίγειας εξυπηρέτησης εκάστου αερολιμένα.
4. Από την 1-1-2001 ο ένας τουλάχιστον από αυτούς τους εγκεκριμένους φορείς επίγειας εξυπηρέτησης δεν επιτρέπεται να ελέγχεται άμεσα ή έμμεσα :
α) ούτε από τον Οργανισμό Διαχείρισης του Αερολιμένα,
β) ούτε από χρήστη που μετέφερε άνω του 25% των επιβατών ή του φορτίου που διακινήθηκε στον αερολιμένα κατά την διάρκεια του έτους που προηγήθηκε του έτους επιλογής του φορέα,
γ) ούτε από οργανισμό που ελέγχει ή ελέγχεται άμεσα ή έμμεσα από τον εν λόγω Οργανισμό Διαχείρισης ή χρήστη.
5. Όταν κατ" εφαρμογή της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου ο αριθμός των εγκεκριμένων φορέων επίγειας εξυπηρέτησης περιορίζεται, ο εκάστοτε χρήστης ενός Αερολιμένα, ανεξαρτήτως του τμήματος του Αερολιμένα το οποίο του έχει διατεθεί, πρέπει να έχει για κάθε περιορισθείσα κατηγορία υπηρεσιών ουσιαστική επιλογή μεταξύ δύο τουλάχιστον φορέων επίγειας εξυπηρέτησης, με βάση τα προβλεπόμενα στις παραγράφους 3 και 4.
6. Η επιλογή των φορέων επίγειας εξυπηρέτησης προς τρίτους σε περίπτωση περιορισμού τους με βάση τις διατάξεις της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου ή τις διατάξεις του άρθρου 10, πραγματοποιείται σύμφωνα με τους ορισμούς του άρθρου 12 του παρόντος, καθώς και τους όρους και διαδικασίες που καθορίζονται στον οικείο Κανονισμό επίγειας εξυπηρέτησης.
ΑΡΘΡΟ 8
ΑΥΤΟΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ
1. Όλοι οι χρήστες έχουν το δικαίωμα της αυτοεξυπηρέτησης (εξυπηρέτηση δι" ιδίων μέσων και προσωπικού - self-handling) σε όλους τους Ελληνικούς Αερολιμένες που είναι ανοιχτοί σε εμπορική κίνηση σύμφωνα με τις απαιτήσεις και περιορισμούς του παρόντος διατάγματος.
2. Για τις κατωτέρω κατηγορίες υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης που αφορούν
- την διαχείριση αποσκευών (Baggage Handling)
- την εξυπηρέτηση αεροσκαφών στην πίστα (Ramp Handling)
- τον εφοδιασμό σε καύσιμα και λάδια (Fuel and Oil Handling)
- την διακίνηση φορτίου και ταχυδρομείου μεταξύ του αεροσταθμού και του αεροσκάφους είτε πρόκειται για εισερχόμενο είτε για εξερχόμενο ή διερχόμενο φορτίο και ταχυδρομείο (Freight and Mail Handling),
ο αριθμός των αυτοεξυπηρετούμενων χρηστών δεν μπορεί να είναι μικρότερος των δύο (2) για κάθε αερολιμένα που υπάγεται στις ρυθμίσεις του παρόντος Προεδρικού Διατάγματος. Οι χρήστες θα επιλέγονται από τον Οργανισμό Διαχείρισης εκάστου Αερολιμένα με βάση διαφανή, κατάλληλα, αντικειμενικά και αμερόληπτα κριτήρια. Ο καθορισμός του αριθμού των χρηστών και η χρονική διάρκεια του χορηγουμένου δικαιώματος καθορίζεται στον οικείο Κανονισμό επίγειας εξυπηρέτησης. Μετά την λήξη της ανωτέρω χρονικής περιόδου το χορηγηθέν δικαίωμα επανεξετάζεται με βάση τα υφιστάμενα κριτήρια από τον Οργανισμό Διαχείρισης εκάστου Αερολιμένα.
3. Τα κριτήρια επιλογής των αυτοεξυπηρετούμενων χρηστών περιλαμβάνονται στον Βασικό Κανονισμό Επίγειας Εξυπηρέτησης και ενδεικτικά, είναι:
α) ο αριθμός των διακινουμένων επιβατών ετησίως,
β) η τακτικότητα των δρομολογίων,
γ) ο αριθμός και ο τύπος των αεροσκαφών,
δ) τα δίκτυα δρομολογίων της εταιρείας εντός της Ελλάδος και
ε) η ικανότητα του αυτοεξυπηρετούμενου χρήστη να ασκεί, κατά τρόπο επαρκή, τις εργασίες επίγειας εξυπηρέτησης σύμφωνα με τα πρότυπα, τους όρους και την διαδικασία πιστοποίησης που καθορίζονται από τον Οικείο Κανονισμό Επίγειας Εξυπηρέτησης.
4. Τα επιπλέον κριτήρια επιλογής των αυτοεξυπηρετούμενων χρηστών για κάθε αερολιμένα, καθώς και η διαδικασία επιλογής των αυτοεξυπηρετούμενων χρηστών καθορίζονται στον Οικείο Κανονισμό Επίγειας Εξυπηρέτησης.
5. Ο Οργανισμός Διαχείρισης του Αερολιμένα δύναται να θεσπίζει αντίτιμο αυτοεξυπηρέτησης , το ύψος του οποίου καθορίζεται κατόπιν διαβουλεύσεων με την Επιτροπή Χρηστών με βάση κατάλληλα, διαφανή, αντικειμενικά και αμερόληπτα κριτήρια. Ο τρόπος καταβολής του και τα κριτήρια υπολογισμού του καθορίζονται στον Οικείο Κανονισμό Επίγειας Εξυπηρέτησης.
ΑΡΘΡΟ 9
ΚΕΝΤΡΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ
1.Με την επιφύλαξη των άρθρων 7 και 8 του παρόντος Προεδρικού Διατάγματος, ο Οργανισμός Διαχείρισης εκάστου αερολιμένα αναλαμβάνει την διαχείριση των κεντρικών υποδομών υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης των οποίων η πολυπλοκότητα, το κόστος ή οι επιπτώσεις τους στο περιβάλλον δεν επιτρέπουν την υποδιαίρεση ή τον πολλαπλασιασμό τους .
Ως κεντρικές υποδομές αναφέρονται ενδεικτικά οι κατωτέρω :
- Ο διαχωρισμός των αποσκευών (Baggage Sorting)
- Η αφαίρεση των πάγων από τα αεροσκάφη (De-icing)
- Ο καθαρισμός των υδάτων (Water Purification)
- Τα Συστήματα Διανομής Καυσίμων (Fuel Distribution System)
Ο Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών μετά από γνώμη του Οργανισμού Διαχείρισης και σχετική εισήγηση της αρμόδιας Αεροπορικής Αρχής, μπορεί να επιβάλλει την υποχρεωτική χρήση των υποδομών αυτών από τους φορείς παροχής υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης και από τους αυτοεξυπηρετούμενους χρήστες.
2. Η αρμόδια Αεροπορική Αρχή διασφαλίζει την απρόσκοπτη πρόσβαση των φορέων επίγειας εξυπηρέτησης και των αυτοεξυπηρετούμενων χρηστών στις υποδομές αυτές εντός των ορίων που προβλέπει το παρόν Προεδρικό Διάταγμα με βάση διαφανή, κατάλληλα, αντικειμενικά και αμερόληπτα κριτήρια.
3. Ο Οργανισμός Διαχείρισης του Αερολιμένα δύναται να θεσπίζει αντίτιμο χρήσης κεντρικών υποδομών το ύψος του οποίου καθορίζεται μετά από διαβουλεύσεις με την Επιτροπή Χρηστών με βάση κατάλληλα, διαφανή, αντικειμενικά και αμερόληπτα κριτήρια. Ο τρόπος καταβολής του και τα κριτήρια υπολογισμού του καθορίζονται στον Οικείο Κανονισμό Επίγειας Εξυπηρέτησης.
ΑΡΘΡΟ 10
ΠΑΡΕΚΚΛΙΣΕΙΣ
1. Όταν σε ένα Αερολιμένα συγκεκριμένοι περιορισμοί που αφορούν στον διαθέσιμο χώρο (space available) ή την δυναμικότητα (capacity) οι οποίοι οφείλονται ιδίως στην συμφόρηση και το ποσοστό χρήσης του χώρου εις τρόπον ώστε να καθίσταται αδύνατο το άνοιγμα της αγοράς υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης ή η άσκηση της αυτοεξυπηρέτησης στον βαθμό που προβλέπεται από το παρόν Διάταγμα, ο Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών μετά από γνώμη του Οργανισμού Διαχείρισης του Αερολιμένα και σχετική εισήγηση της αρμόδιας Αεροπορικής Αρχής με αιτιολογημένη απόφασή του δύναται:
α) να περιορίσει τον αριθμό των φορέων επίγειας εξυπηρέτησης για μία ή περισσότερες κατηγορίες υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης εκτός εκείνων που αναφέρονται στο άρθρο 7, παρ.3 του παρόντος, σε όλον τον Αερολιμένα ή ένα μέρος του. Στην περίπτωση αυτή ισχύουν οι προβλέψεις του άρθρου 7, παρ.4, 5 και 6 του παρόντος.
β) Να αναθέσει αποκλειστικά σε ένα και μόνο φορέα μία ή περισσότερες κατηγορίες υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης από εκείνες που αναφέρονται στο άρθρο 7 παρ 3 του παρόντος.
γ) Να επιτρέψει την αυτοεξυπηρέτηση σε περιορισμένο αριθμό χρηστών για κατηγορίες άλλες εκτός από εκείνες που αναφέρονται στο άρθρο 8 παρ. 2 υπό τον όρο ότι οι εν λόγω χρήστες θα επιλέγονται με βάση κατάλληλα, αντικειμενικά, διαφανή και αμερόληπτα κριτήρια.
δ) Να απαγορεύσει εντελώς ή να επιτρέψει σε έναν μόνο χρήστη την αυτοεξυπηρέτηση για τις κατηγορίες του άρθρου 8 παρ.2
2. Κάθε παρέκκλιση που αποφασίζεται κατ" εφαρμογή της παρ.1 πρέπει
α) Να διευκρινίζει την ή τις κατηγορίες υπηρεσιών για τις οποίες χορηγείται παρέκκλιση και τους ειδικούς περιορισμούς χώρων ή χωρητικότητας που την δικαιολογούν.
β) Να συνοδεύεται από σχέδιο κατάλληλων μέτρων με σκοπό να αρθούν αυτοί οι περιορισμοί καθώς και αντίστοιχο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τους, το οποίο να είναι ανά πάσα στιγμή διαθέσιμο για πληροφόρηση των ενδιαφερομένων.
Επί πλέον η παρέκκλιση δεν πρέπει
- να παραβλάπτει αδικαιολογήτως την επίτευξη των στόχων του παρόντος Διατάγματος
- να προκαλεί στρεβλώσεις ανταγωνισμού μεταξύ των φορέων ή / και των χρηστών που αυτοεξυπηρετούνται
- να είναι ευρύτερη του αναγκαίου
3. Η απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών με την οποία χορηγείται παρέκκλιση βάσει της παρ 1 του παρόντος άρθρου καθώς και η αιτιολόγησή της κοινοποιείται με μέριμνα της αρμόδιας Αεροπορικής Αρχής στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τουλάχιστον τρεις (3) μήνες πριν από την έναρξη ισχύος της. Εντός του τριμήνου αυτού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατόπιν διαβουλεύσεων με τα ενδιαφερόμενα μέρη, αποφασίζει είτε να εγκρίνει, είτε να απορρίψει την χορηγούμενη παρέκκλιση, είτε να απαιτήσει την τροποποίηση ή τον περιορισμό της. Η απόφαση της Επιτροπής δημοσιεύεται στην επίσημη Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων .
4. Η διάρκεια των παρεκκλίσεων που χορηγούνται κατ" εφαρμογή της παρ. 1 δεν μπορεί να υπερβαίνει την τριετία εκτός από τις παρεκκλίσεις που χορηγούνται βάσει της παρ.1 στοιχ. β . Περαιτέρω και πάντως όχι αργότερα από τρεις μήνες πριν από το τέλος της περιόδου της παρέκκλισης ο Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών μετά από γνώμη του Οργανισμού Διαχείρισης και σχετική εισήγηση της αρμόδιας Αεροπορικής Αρχής μπορεί να λάβει νέα απόφαση επί κάθε νέου αιτήματος για παρέκκλιση, η οποία θα υπόκειται στη διαδικασία του παρόντος άρθρου. Η διάρκεια των παρεκκλίσεων που χορηγούνται βάσει της παρ.1 στοίχ. β δεν μπορεί να υπερβαίνει την διετία. Ωστόσο, βάσει της παρ.1 ο Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών μετά από εισήγηση της αρμόδιας Αεροπορικής Αρχής μπορεί να ζητήσει μια εφ" άπαξ διετή παράταση της περιόδου αυτής. Επί του αιτήματος αυτού αποφασίζει οριστικά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επικουρούμενη από την Συμβουλευτική Επιτροπή του επομένου άρθρου.
5. Σε περίπτωση μη εγκρίσεως ή τροποποίησης της παρέκκλισης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σύμφωνα με τα ανωτέρω η παρέκκλιση δεν εφαρμόζεται ή εφαρμόζεται όπως τελικά εγκρίθηκε από αυτήν.
ΑΡΘΡΟ 11
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΥ ΣΤΗΝ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
1. Με απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών, έπειτα από εισήγηση της αρμοδίας Αεροπορικής Αρχής, ορίζεται ο εκπρόσωπος του Ελληνικού Κράτους που θα συμμετέχει στην Συμβουλευτική Επιτροπή που θα σχηματιστεί και θα απαρτίζεται από αντιπροσώπους όλων των Κρατών - Μελών της Ε.Ε.
ΑΡΘΡΟ 12
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΩΝ ΦΟΡΕΩΝ
1. Στις περιπτώσεις όπου ο αριθμός των φορέων έχει περιοριστεί (άρθρο 7 παρ. 3 ή άρθρο 10 του παρόντος) η επιλογή των φορέων γίνεται με διαγωνισμό. Οι ελάχιστα απαιτούμενες προδιαγραφές της διαδικασίας καθορίζονται στον Βασικό Κανονισμό Επίγειας Εξυπηρέτησης και ακολουθούν οι εξής αρχές και κανόνες:
α) Ορίζονται τεχνικές προδιαγραφές (technical specifications) ή όροι (standard conditions) που καταρτίζονται έπειτα από διαβουλεύσεις με την Επιτροπή Χρηστών εκάστου αερολιμένα. Τα κριτήρια επιλογής τους πρέπει να είναι κατάλληλα, αντικειμενικά, διαφανή και αμερόληπτα. Αφού ενημερωθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από την αρμόδια Αεροπορική Αρχή, είναι δυνατόν μεταξύ των όρων ή τεχνικών προδιαγραφών που πρέπει να πληρούν οι φορείς η αρμόδια Αεροπορική Αρχή να απαιτεί την πρόβλεψη για υποχρέωση παροχής υπηρεσίας Δημοσίου Συμφέροντος (public service obligation) προκειμένου περί των αερολιμένων που εξυπηρετούν περιφερειακές ή αναπτυσσόμενες περιοχές της χώρας και οι οποίες δεν παρουσιάζουν εμπορικό ενδιαφέρον έχουν όμως πρωταρχική σημασία για την χώρα. Στην περίπτωση αυτή οι όροι και τεχνικές προϋποθέσεις καθώς και η αμοιβή των εν λόγω φορέων καθορίζονται στον Βασικό Κανονισμό επίγειας Εξυπηρέτησης.
β) Πρόσκληση υποβολής προσφορών, για την συμμετοχή στον διαγωνισμό στην οποία μπορεί να ανταποκριθεί κάθε ενδιαφερόμενος φορέας, αποστέλλεται προς δημοσίευση στην Επίσημη Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων. Προϋπόθεση συμμετοχής στην διαδικασία του Διαγωνισμού είναι η κάλυψη από τον ενδιαφερόμενο φορέα των κριτηρίων της παραγράφου 1 του άρθρου 15. Τα κριτήρια ελέγχονται τόσο από τον Οργανισμό Διαχείρισης του Αερολιμένα πριν από τον Διαγωνισμό όσο και από την αρμόδια Αεροπορική Αρχή εκ των υστέρων και σε κάθε περίπτωση πριν από την έναρξη άσκησης των δραστηριοτήτων τους. Σε κάθε περίπτωση οι Οργανισμοί Διαχείρισης του Αερολιμένα είναι υπεύθυνοι για την διαπίστωση ύπαρξης των ανωτέρω προϋποθέσεων του άρθρου 15 παρ. 1 προκειμένου να επιτρέπουν την συμμετοχή των φορέων παροχής υπηρεσιών σε τρίτους στην διαγωνιστική διαδικασία.
γ) Οι φορείς επιλέγονται:
i) από τον Οργανισμό Διαχείρισης του Αερολιμένα ύστερα από διαβούλευση με την επιτροπή χρηστών, όταν ο Οργανισμός αυτός:
- δεν παρέχει παρεμφερείς υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης,
- δεν ελέγχει, άμεσα ή έμμεσα , καμία επιχείρηση που παρέχει τέτοιες υπηρεσίες στον αερολιμένα αυτόν και
- δεν συμμετέχει κατά κανένα τρόπο σε μια τέτοια επιχείρηση
ii) από τον Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών κατόπιν διαβουλεύσεων της αρμόδιας Αεροπορικής Αρχής με την επιτροπή χρηστών και τον Οργανισμό Διαχείρισης του Αερολιμένα και σχετικής προς αυτόν εισήγησης της ως άνω Αρχής σε όλες τις άλλες περιπτώσεις.
δ) Οι φορείς επιλέγονται για επτά το πολύ έτη.
ε) Όταν ο φορέας παύει την δραστηριότητα του πριν την λήξη της περιόδου για την οποία επελέγη αντικαθίσταται με την ίδια διαδικασία.
2. Όταν ο αριθμός των φορέων είναι περιορισμένος κατ" εφαρμογή του άρθρου 7 παρ. 3 ή του άρθρου 10 του παρόντος διατάγματος, ο οργανισμός διαχείρισης του Αερολιμένα μπορεί να παρέχει ο ίδιος υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης χωρίς να υπόκειται στην διαδικασία επιλογής που προβλέπεται στην παράγραφο 1. Ομοίως ο οργανισμός διαχείρισης δύναται, άντ" αυτού, να εξουσιοδοτήσει μια άλλη επιχείρηση, χωρίς να την υποβάλλει στην διαδικασία αυτή, να παρέχει υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης στον συγκεκριμένο αερολιμένα:
-εάν ελέγχει την επιχείρηση αυτή άμεσα ή έμμεσα ή
-εάν η επιχείρηση αυτή τον ελέγχει άμεσα ή έμμεσα.
Εφόσον ο Οργανισμός Διαχείρισης πρόκειται να παρέχει υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης θα πρέπει να το γνωστοποιήσει στην αρμόδια Αεροπορική Αρχή το αργότερο μέχρι την 1η του μεθεπομένου, από την δημοσίευση του παρόντος, μηνός και για τους αερολιμένες που πρόκειται να λειτουργήσουν στο μέλλον ένα έτος πριν την προβλεπόμενη ημερομηνία έναρξης της λειτουργίας τους.
3. Ο Οργανισμός Διαχείρισης ενημερώνει την επιτροπή χρηστών για τις αποφάσεις που λαμβάνει βάσει του παρόντος άρθρου.
ΑΡΘΡΟ 13
ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΙ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΕΣ
Στο πλαίσιο της επιλογής των φορέων σε ένα αερολιμένα σύμφωνα με το άρθρο 12 του παρόντος ο Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών μπορεί να επεκτείνει την υποχρέωση παροχής υπηρεσίας δημοσίου συμφέροντος και σε άλλους αερολιμένες της χώρας εφόσον πληρούνται και οι τρεις ακόλουθες προϋποθέσεις:
- οι αερολιμένες αυτοί ευρίσκονται σε νήσους της ιδίας γεωγραφικής περιοχής
- έκαστος των αερολιμένων αυτών έχει ετήσια κίνηση τουλάχιστον εκατό χιλιάδων επιβατών
- η επέκταση αυτή εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η απόφαση της οποίας εκδίδεται μετά από διαβουλεύσεις με την Συμβουλευτική Επιτροπή του άρθρου 11.
ΑΡΘΡΟ 14
ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΕΙΣ
Με πρωτοβουλία του Οργανισμού Διαχείρισης εκάστου Αερολιμένα οργανώνονται υποχρεωτικά εντός του πρώτου τριμήνου εκάστου έτους διαβουλεύσεις μεταξύ του Οργανισμού Διαχείρισης, της επιτροπής χρηστών και των φορέων εκάστου αερολιμένα που καλύπτεται από τις παρούσες διατάξεις καθώς και εκπροσώπου της αρμόδιας Αεροπορικής Αρχής ο οποίος θα παρίσταται. Οι διαβουλεύσεις αφορούν ιδίως τις τιμές των υπηρεσιών που έτυχαν παρέκκλισης κατ" εφαρμογή του άρθρου 10 παρ. 1 στ. β καθώς και την οργάνωση της παροχής αυτών.
ΑΡΘΡΟ 15
ΕΓΚΡΙΣΗ
1. Οι φορείς επίγειας εξυπηρέτησης ή οι αυτοεξυπηρετούμενοι χρήστες εξαρτούν την έναρξη της άσκησης των δραστηριοτήτων τους σε ένα ελληνικό Αερολιμένα από έγκριση που χορηγείται με απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών μετά από εισήγηση της αρμόδιας Αεροπορικής Αρχής πριν από την έναρξη των εν λόγω δραστηριοτήτων.
Η έγκριση χορηγείται με βάση κριτήρια διαφανή, αντικειμενικά, κατάλληλα και αμερόληπτα που αναφέρονται στην:
α. Υγιή χρηματοοικονομική κατάσταση
β. Επαρκή ασφαλιστική κάλυψη
γ. Ασφάλεια (Safety and Security) των εγκαταστάσεων, των αεροσκαφών, του εξοπλισμού και των προσώπων
δ. Προστασία του περιβάλλοντος
ε. Τήρηση της ισχύουσας κοινωνικής νομοθεσίας.
Τα κριτήρια στο σύνολό τους καθορίζονται στον Βασικό Κανονισμό επίγειας εξυπηρέτησης.
Τα κριτήρια βασίζονται στις ακόλουθες αρχές :
- Εφαρμόζονται στους διάφορους φορείς και χρήστες χωρίς διακρίσεις.
- Προσαρμόζονται στον επιδιωκόμενο στόχο.
- Δεν εμποδίζουν την πρόσβαση στην αγορά ή την ελευθερία στην αυτοεξυπηρέτηση σε επίπεδο κατώτερο από το προβλεπόμενο στο παρόν Διάταγμα.
2. Η έγκριση μπορεί να μην χορηγείται ή να ανακαλείται από τον Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών μόνον όταν ο φορέας ή ο αυτοεξυπηρετούμενος χρήστης από υπαιτιότητά του δεν πληροί τα προαναφερθέντα κριτήρια κατά την έναρξη ή στην διάρκεια των δραστηριοτήτων αυτών. Τούτο πιστοποιείται είτε από έλεγχο της αρμόδιας Αεροπορικής Αρχής, είτε μετά από γνώμη του Οργανισμού Διαχείρισης του Αερολιμένα και σχετική εισήγηση της αρμόδιας Αεροπορικής Αρχής προς τον Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών.
Οι λόγοι απόρριψης ή ανάκλησης κοινοποιούνται στον ενδιαφερόμενο φορέα ή αυτοεξυπηρετούμενο χρήστη και στον Οργανισμό Διαχείρισης του Αερολιμένα .
3. Ο φορέας επίγειας εξυπηρέτησης προς τρίτους καθώς και ο αυτοεξυπηρετούμενος χρήστης υπόκεινται σε συνεχή έλεγχο των μέσων, εξοπλισμού και εγκαταστάσεων του από την αρμόδια Αεροπορική Αρχή καθώς και τον Οργανισμό Διαχείρισης του Αερολιμένα για τη διαπίστωση εφαρμογής των προβλέψεων του παρόντος ως και των όρων και προϋποθέσεων της χορηγηθείσης εγκρίσεως.
ΑΡΘΡΟ 16
ΚΑΝΟΝΕΣ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ
Με τον Βασικό Κανονισμό Επίγειας Εξυπηρέτησης προβλέπεται ότι, μετά από γνώμη του Οργανισμού Διαχείρισης εκάστου Αερολιμένα:
1. Να απαγορεύεται σε φορέα επίγειας εξυπηρέτησης να παρέχει υπηρεσίες ή σε χρήστη να αυτοεξυπηρετείται όταν αυτός δεν τηρεί τους κανόνες που έχουν επιβληθεί με σκοπό να εξασφαλίζεται η ορθή λειτουργία του αερολιμένα. Οι κανόνες αυτοί πρέπει να τηρούν τις ακόλουθες αρχές:
α) Να εφαρμόζονται στους διαφόρους φορείς και χρήστες χωρίς διακρίσεις,
β) Να συνδέονται με τον επιδιωκόμενο στόχο,
γ) Να μην καταλήγουν στη μείωση της πρόσβασης στην αγορά ή της αυτοεξυπηρέτησης σε επίπεδο κατώτερο από το προβλεπόμενο στο παρόν Διάταγμα .
2. Να επιβάλλεται, κυρίως, στους παρέχοντες υπηρεσίες εδάφους στον αερολιμένα να συμμετέχουν ισότιμα και χωρίς διακρίσεις στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων παροχής υπηρεσιών δημόσιου συμφέροντος που προβλέπονται από την εθνική νομοθεσία, ιδίως όσον αφορά την υποχρέωση της μόνιμης παροχής των υπηρεσιών.
ΑΡΘΡΟ 17
ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΙΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ
1. Οι αρμόδιες Αεροπορικές Αρχές διασφαλίζουν την ελεύθερη πρόσβαση των φορέων επίγειας εξυπηρέτησης και των αυτοεξυπηρετούμενων χρηστών στις εγκαταστάσεις του Αερολιμένα, στο μέτρο που αυτό απαιτείται για την άσκηση των δραστηριοτήτων τους. Εάν η αρμόδια Αεροπορική Αρχή ή ο Οργανισμός Διαχείρισης του Αερολιμένα επιβάλλουν όρους για την πρόσβαση αυτή οι όροι πρέπει να είναι κατάλληλοι, αντικειμενικοί διαφανείς και αμερόληπτοι.
2. Οι χώροι που διατίθενται για την εκτέλεση εργασιών επίγειας εξυπηρέτησης σε κάθε Αερολιμένα πρέπει να κατανέμονται μεταξύ των διαφόρων φορέων και μεταξύ των διαφόρων αυτοεξυπηρετούμενων χρηστών, συμπεριλαμβανομένων των νεοαφικνουμένων, στο μέτρο που είναι αναγκαίο για την άσκηση των δικαιωμάτων τους και για την διασφάλιση ουσιαστικού και θεμιτού ανταγωνισμού, με βάση κατάλληλους, αντικειμενικούς, διαφανείς και αμερόληπτους κανόνες και κριτήρια, τα οποία θεσπίζονται στις οικείες διατάξεις του Κανονισμού Επίγειας Εξυπηρέτησης.
ΑΡΘΡΟ 18
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Οι διατάξεις του παρόντος Διατάγματος ουδόλως θίγουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που έχουν θεσπιστεί και αφορούν την Δημόσια Τάξη, την προστασία και την ασφάλεια των Αερολιμένων.
ΑΡΘΡΟ 19
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Κατά την εφαρμογή του παρόντος Διατάγματος τηρούνται οι ισχύουσες εθνικές και κοινοτικές Διατάξεις για την προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων και την προστασία του περιβάλλοντος.
ΑΡΘΡΟ 2Ο
ΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΙΣΧΥΟΥΣΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ
Ο Οργανισμός Διαχείρισης του Αερολιμένα, οι φορείς επίγειας εξυπηρέτησης, οι αυτοεξυπηρετούμενοι χρήστες και γενικά όλοι οι καθ" οιονδήποτε τρόπο εμπλεκόμενοι στις διαδικασίες επίγειας εξυπηρέτησης στους Ελληνικούς Αερολιμένες υποχρεούνται να τηρούν την Ελληνική και Κοινοτική νομοθεσία. Η αρμόδια Αεροπορική Αρχή παρακολουθεί ελέγχει την εφαρμογή και συμμόρφωση των εμπλεκομένων με τις διατάξεις του παρόντος Διατάγματος.
ΑΡΘΡΟ 21
ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ
1. Κάθε πράξη ή παράλειψη αντίθετη με τα οριζόμενα στο παρόν Διάταγμα, συνιστά παράβαση και επιφέρει τις προβλεπόμενες στο παρόν άρθρο κυρώσεις.
2. Οι παραβάσεις των διατάξεων των άρθρων 7, 16, 17, 19, και 20 τιμωρούνται με χρηματικό πρόστιμο μέχρι δέκα εκατομμυρίων (10.000.000) δραχμών που επιβάλλεται με απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών, μετά από εισήγηση της αρμόδιας Αεροπορικής Αρχής. Ειδικά για τις παραβάσεις των άρθρων 19 και 20 κυρώσεις επιβάλλονται σύμφωνα με το παρόν άρθρο, μόνο εφόσον οι παραβάσεις αυτές δεν τιμωρούνται με διατάξεις στις οποίες τα άρθρα 19 και 20 αναφέρονται. Ο παραβάτης εντός αποκλειστικής προθεσμίας πέντε (5) από την διαπίστωση της παράβασης μπορεί να υποβάλλει, εγγράφως, ενώπιον της αρμόδιας Αεροπορικής Αρχής τις απόψεις του επί της παράβασης.
3.Ο φορέας επίγειας εξυπηρέτησης και ο αυτοεξυπηρετούμενος χρήστης κηρύσσεται έκπτωτος για τους κατωτέρω λόγους:
α) αν κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους, καθ" υποτροπή παραβιάζουν τις τελωνειακές, τις περί προστασίας του συναλλάγματος και τις περί φορολογικής νομοθεσίας διατάξεις και εφόσον ενημερωθεί εγγράφως από τις αντίστοιχες κρατικές υπηρεσίες η αρμόδια Αεροπορική Αρχή,
β) αν δεν τηρούν τους ισχύοντες κανόνες ασφαλείας αεροδρομίων και αερομεταφορών,
γ) αν δεν τηρεί τους κανόνες που αναφέρονται στην ασφαλή διακίνηση ατόμων και φορτίου,
δ) αν παράλληλα με τις δραστηριότητες του ως φορέα επίγειας εξυπηρέτησης ασκεί εντός του αερολιμένα και άλλες δραστηριότητες χωρίς να του έχει δοθεί σχετική έγκριση ή άδεια,
ε) αν αρνηθούν να συνδράμουν ή κατά οποιοδήποτε τρόπο δυσχεράνουν το έργο του Οργανισμού Διαχείρισης του Αερολιμένα σε περιπτώσεις κατάστασης ανάγκης,
στ) αν προβούν σε επανειλημμένα αδικαιολόγητη άρνηση παροχής υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης σε συμβεβλημένο πελάτη-αερομεταφορέα ή σε τρίτο που έχει ενημερώσει σε εύλογο χρόνο για την ανάγκη παροχής υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης,
ζ) όταν κηρυχθούν σε πτώχευση,
η) όταν εμπλακούν στην διακίνηση απαγορευμένων υλών,
θ) αν καθ" υποτροπή παραβαίνει τις διατάξεις των άρθρων 5, 16, 17, 19, και 20 του παρόντος,
ι) εάν διαπιστωθεί ότι παραβιάζεται το άρθρο 7 παράγραφος 4 του παρόντος.
4. Η έκπτωση του φορέα γίνεται με αιτιολογημένη απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών μετά από γνώμη του Οργανισμού Διαχείρισης του Αερολιμένα και σχετικής εισήγησης της αρμόδιας Αεροπορικής Αρχής.
5. Κατά της απόφασης περί έκπτωσης, ο φορέας έχει το δικαίωμα άσκησης ένστασης, όπως προβλέπεται στο άρθρο 22 του παρόντος.
ΑΡΘΡΟ 22
ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ
1. Σε περίπτωση επιβολής κυρώσεων ή λήψης άλλων διοικητικών αποφάσεων λόγω παραβάσεων των διατάξεων των άρθρων 5, 7 παρ.4, 16 και 17 θιγόμενος έχει δικαίωμα να υποβάλλει ένσταση ενώπιον του οργάνου που εξέδωσε την πράξη μέσα σε αποκλειστική προθεσμία δέκα (10) ημερών από την κοινοποίηση της. Ειδικότερα στην περίπτωση του άρθρου 15 παρ.2 το δικαίωμα ένστασης χορηγείται επί τη βάσει της διατάξεως αυτής.
2. Αρμόδιο όργανο για την εκδίκαση της ενστάσεως είναι ο Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών.
3. Η απόφαση επί της ενστάσεως εκδίδεται ενός μηνός από την υποβολή της.
ΑΡΘΡΟ 23
ΑΜΟΙΒΑΙΟΤΗΤΑ
1. Με την επιφύλαξη των διεθνών υποχρεώσεων της Ευρωπαϊκής Κοινότητας όταν υπάρχουν ενδείξεις ότι, όσον αφορά την πρόσβαση στην αγορά υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης ή αυτοεξυπηρέτησης, μία τρίτη χώρα:
α) δεν επιφυλάσσει de jure ή de facto, στους ελληνικούς, φορείς επίγειας εξυπηρέτησης και αυτοεξυπηρετούμενους χρήστες, μεταχείριση ανάλογη προς την μεταχείριση που επιφυλάσσει το ελληνικό κράτος στους φορείς ή τους αυτοεξυπηρετούμενους της χώρας αυτής, ή
β) δεν επιφυλάσσει de facto ή de jure εθνική μεταχείριση στους ελληνικούς, φορείς επίγειας εξυπηρέτησης προς τρίτους και αυτοεξυπηρετούμενους χρήστες, ή
γ) επιφυλάσσει στους φορείς επίγειας εξυπηρέτησης προς τρίτους και τους αυτοεξυπηρετούμενους χρήστες άλλων τρίτων χωρών ευνοϊκότερη μεταχείριση απ" ότι στους ελληνικούς φορείς επίγειας εξυπηρέτησης και αυτοεξυπηρετούμενους χρήστες,
ο Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών δύναται μετά από εισήγηση της αρμόδιας Αεροπορικής Αρχής να αναστέλλει πλήρως ή εν μέρει τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το παρόν Προεδρικό Διάταγμα έναντι των φορέων και των αυτοεξυπηρετούμενων χρηστών αυτής της τρίτης χώρας, τηρουμένου πάντοτε του κοινοτικού δικαίου και των υποχρεώσεων της Χώρας.
2. H αρμόδια Αεροπορική Αρχή ενημερώνει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για κάθε αναστολή ή ανάκληση δικαιωμάτων ή υποχρεώσεων.
ΑΡΘΡΟ 24
ΕΚΘΕΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ
Οι Οργανισμοί Διαχείρισης των Αερολιμένων του παρόντος Διατάγματος υποβάλλουν ετησίως στην αρχή κάθε έτους έκθεση στην αρμόδια Αεροπορική Αρχή σχετικά με την εφαρμογή του παρόντος Διατάγματος με όλα τα στοιχεία τα οποία ήθελε απαιτήσει η ως άνω Αρχή.
Εντός έτους από την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος διατάγματος η αρμόδια Αεροπορική Αρχή συντάσσει έκθεση σχετικά με τα αποτελέσματα της εφαρμογής την οποία υποβάλλει στην Επιτροπή των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων.
ΑΡΘΡΟ 25
ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
1.Από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταργείται κάθε άλλη διάταξη που αντίκειται στις διατάξεις του παρόντος.
ΑΡΘΡΟ 26
Προσαρτάται και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του παρόντος Προεδρικού Διατάγματος το κατωτέρω παράρτημα.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΕΔΑΦΟΥΣ
1. Οι διοικητικές υπηρεσίες εδάφους και η εποπτεία περιλαμβάνουν:
1.1 τις υπηρεσίες αντιπροσώπευσης και επαφών με τις τοπικές αρχές ή με κάθε άλλο πρόσωπο, τις πληρωμές που πραγματοποιούνται για λογαριασμό του χρήστη και την παροχή χώρων στους αντιπροσώπους του,
1.2 τον έλεγχο της φόρτωσης των μηνυμάτων και των τηλεπικοινωνιών,
1.3 την επεξεργασία, την αποθήκευση, το χειρισμό και τη διοίκηση των μονάδων φόρτωσης ,
1.4 κάθε άλλη υπηρεσία εποπτείας πριν, κατά ή μετά την πτήση και κάθε άλλη διοικητική υπηρεσία που ζητεί ο χρήστης.
2. Η εξυπηρέτηση επιβατών περιλαμβάνει κάθε μορφή εξυπηρέτησης τους κατά την αναχώρηση, την άφιξη, την διέλευση ή την ανταπόκριση, ιδίως δε τον έλεγχο εισιτηρίων, τίτλων ταξιδιού, την παράδοση των αποσκευών και την μεταφορά τους μέχρι τα συστήματα διαλογής .
3. Οι υπηρεσίες αποσκευών περιλαμβάνουν τη διαχείριση των αποσκευών στην αίθουσα διαλογής, τη διαλογή τους, τη προετοιμασία τους εν όψει της αναχώρησης, τη φόρτωση και εκφόρτωση τους από τα συστήματα που τις μεταφέρουν από το α/φος στην αίθουσα διαλογής και αντιστρόφως, καθώς και τη μεταφορά αποσκευών από την αίθουσα διαλογής στην αίθουσα διανομής .
4. Οι υπηρεσίες φορτίου και ταχυδρομείου περιλαμβάνουν :
4.1 για το φορτίο , τόσο κατά την εξαγωγή όσο και κατά την εισαγωγή του ή τη διέλευση , την πρακτική διαχείρισή του , τη διεκπεραίωση των σχετικών εγγράφων, τις τελωνειακές διατυπώσεις και κάθε άλλο συντηρητικό μέτρο που έχει συμφωνηθεί μεταξύ των μερών ή απαιτείται από τις περιστάσεις
4.2 για το ταχυδρομείο, τόσο κατά την άφιξη και κατά την αναχώρηση, την πρακτική διαχείρισή του, την διεκπεραίωση των σχετικών εγγράφων και κάθε συντηρητικό μέτρο που έχει συμφωνηθεί μεταξύ των μερών ή απαιτείται από τις περιστάσεις
5. Οι υπηρεσίες στην πίστα περιλαμβάνουν:
5.1 την καθοδήγηση του αεροπλάνου κατά την άφιξη και την αναχώρηση (*)
5.2 την εξυπηρέτηση κατά την στάθμευση του αεροπλάνου και την παροχή καταλλήλων μέσων (*)
5.3 την οργάνωση των επικοινωνιών μεταξύ του α/φους και του παρέχοντος υπηρεσίες πίστας (*)
5.4 τη φόρτωση και εκφόρτωση του αεροπλάνου, συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας και της χρήσης των αναγκαίων μέσων, καθώς και τη μεταφορά του πληρώματος και των επιβατών μεταξύ αεροσκάφους και αεροσταθμού, καθώς και τη μεταφορά των αποσκευών μεταξύ αεροσκάφους και αεροσταθμού,
5.5 την εξυπηρέτηση κατά την εκκίνηση του αεροπλάνου και την παροχή των καταλλήλων μέσων,
5.6 τη μετακίνηση του αεροπλάνου τόσο κατά την αναχώρηση όσο και κατά την άφιξη, την παροχή και την εφαρμογή των αναγκαίων μέτρων
5.7 τη μεταφορά, τη φόρτωση και εκφόρτωση στο αεροσκάφος τροφίμων και ποτών.
6. Οι υπηρεσίες καθαρισμού και συντήρησης του αεροπλάνου περιλαμβάνουν:
6.1. τον εσωτερικό και εξωτερικό καθαρισμό του αεροπλάνου, τη συντήρηση των χώρων υγιεινής, την παροχή ύδατος
6.2. τον κλιματισμό και την θέρμανση του θαλάμου, τον εκχιονισμό και την αποπάγωση του αεροπλάνου
6.3. την τακτοποίηση του θαλάμου με εξοπλισμούς θαλάμου, την αποθήκευση των εξοπλισμών αυτών.
7. Οι υπηρεσίες καυσίμων και λαδιών περιλαμβάνουν :
7.1 την οργάνωση και τον ανεφοδιασμό σε καύσιμα συμπεριλαμβανομένης της αποθήκευσης και του ελέγχου της ποιότητας και της ποσότητάς των,
7.2 τη λίπανση και τον ανεφοδιασμό με άλλα υγρά.
8. Οι υπηρεσίες συντήρησης περιλαμβάνουν :
8.1 τις τακτικές εργασίες πριν από τη πτήση ,
8.2 τις ιδιαίτερες εργασίες που απαιτεί ο χρήστης
8.3 την παροχή και διαχείριση ανταλλακτικών και υλικού συντήρησης
8.4 την αίτηση ή κράτηση σημείου στάθμευσης ή / και υποστέγου για τη συντήρηση .
9. Οι υπηρεσίες πτήσεως και διοίκησης των πληρωμάτων περιλαμβάνουν:
9.1 την προετοιμασία της πτήσης στον αερολιμένα αναχώρησης ή σε κάθε άλλο σημείο,
9.2 την εξυπηρέτηση κατά την πτήση, στην οποία περιλαμβάνεται, ενδεχομένως η αλλαγή πορείας εν πτήση,
9.3 τις υπηρεσίες μετά την πτήση ,
9.4 τη διοίκηση πληρωμάτων
10. Οι υπηρεσίες μεταφοράς επί του εδάφους περιλαμβάνουν:
10.1 την οργάνωση και εκτέλεση της μεταφοράς των επιβατών, του πληρώματος, των αποσκευών, του φορτίου και του ταχυδρομείου μεταξύ διαφόρων αεροσταθμών του ιδίου αερολιμένα, εκτός από κάθε μεταφορά μεταξύ του αεροπλάνου και κάθε άλλου σημείου εντός της περιμέτρου του ιδίου αερολιμένα ,
10.2 οιαδήποτε ειδική μεταφορά ζητεί ο χρήστης .
11. Οι υπηρεσίες τροφοδοσίας " Catering" περιλαμβάνουν :
11.1 τις επαφές με τους προμηθευτές και τη διοικητική μέριμνα ,
11.2 την αποθήκευση των τροφίμων, των ποτών και των συσκευών παρασκευής τους
11.3 τον καθαρισμό των συσκευών,
11.4 την παρασκευή και την παράδοση συσκευών και τροφίμων.
ΑΡΘΡΟ 27
ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ
1.Η ισχύς του παρόντος Διατάγματος αρχίζει αναδρομικά από 25.10.1997 με την επιφύλαξη των ορισμών του άρθρου 3 του παρόντος και εξαιρουμένων των διατάξεων που θεσπίζουν προθεσμίες ή προβλέπουν κυρώσεις.
Στον Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών αναθέτουμε τη δημοσίευση και εκτέλεση του παρόντος Διατάγματος.
Ακταίο, 23 Αυγούστου 1998
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Προεδρικό Διάταγμα 285/1998 - ΦΕΚ 207/Α/7-9-1998
Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας αρ. 96/67 του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων με την «πρόσβαση στην αγορά υπηρεσιών εδάφους στους Αερολιμένες της Κοινότητας».
