x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Κοινή Υπουργική Απόφαση 89/2020 - ΦΕΚ 701/Β/16-2-2022

Καύσιμα αυτοκίνησης - Καύσιμο Β10 για κινητήρες ντήζελ - Απαιτήσεις και μέθοδοι δοκιμής.


Κοινή Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 89/2020

ΦΕΚ 701/Β/16-2-2022

Καύσιμα αυτοκίνησης - Καύσιμο Β10 για κινητήρες ντήζελ - Απαιτήσεις και μέθοδοι δοκιμής.

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ -

ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΝΣΕΩΝ -

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Το τέταρτο εδάφιο της παρ. 8 του άρθρου 6 του

ν. 4328/1929 «Περί συστάσεως Γενικού Χημείου του Κράτους» (Α΄ 272), όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 6 του άρθρου 11 του ν. 2343/1995 (Α΄ 211).

2. Το β.δ. της 31ης Οκτωβρίου 1929 «Περί κανονισμού της λειτουργίας και των εργασιών του Συμβουλίου της Χημικής Υπηρεσίας» (Α΄ 391).

3. Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος, οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α΄133).

4. Το Κεφάλαιο Α΄ «Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» του Μέρους Πρώτου του ν. 4389/2016 «Επείγουσες διατάξεις για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις» (Α΄ 94) και ειδικότερα της παρ. 1 του άρθρου 2, του τρίτου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 14 και των παρ. 2 και 3 του άρθρου 41.

5. Το π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 121 και Α΄126 για διόρθωση σφάλματος).

6. Την υπ’ αρ. 339/18.7.2019 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών Απόστολο Βεσυρόπουλο» (Β’ 3051).

7. Τα άρθρα 89 και 122 του π.δ. 284/1988 «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομικών» (Α΄ 128), σε συνδυασμό με το τρίτο εδάφιο της παρ. 7 του άρθρου 41 του ν. 4389/2016.

8. Την υπό στοιχεία 1078204/927/0006Α/6.8.1992 κοινή απόφαση των Υπουργών Προεδρίας της Κυβέρνησης και Οικονομικών «Περιορισμός Συλλογικών Οργάνων του Υπουργείου Οικονομικών» (Β΄ 517).

9. Το άρθρο 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» (Α΄98), σε συνδυασμό με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α΄133)

10. Την υπό στοιχεία Δ. ΟΡΓ. Α 1125859 ΕΞ 2020/ 23.10.2020 απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)» (Β΄ 4738).

11. Τις υπό στοιχεία Δ.ΟΡΓ.Β 1008279 ΕΞ 2020/21.1.2020 (Υ.Ο.Δ.Δ. 50) και Δ.ΟΡΓ.Β 1054178 ΕΞ2020/18.5.2020 (Υ.Ο.Δ.Δ. 392) αποφάσεις του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Ορισμός μελών του Ανώτατου Χημικού Συμβουλίου (Α.Χ.Σ.)».

12. Το υπ’ αρ. οικ. 30/004/000/3088/30.11.2020 έγγραφο της Διεύθυνσης Ενεργειακών, Βιομηχανικών και Χημικών Προϊόντων του Γενικού Χημείου του Κράτου «Διαβίβαση εισήγησης για έκδοση απόφασης ΑΧΣ με τίτλο: “Καύσιμα αυτοκίνησης - Καύσιμο Β10 για κινητήρες ντήζελ - Απαιτήσεις και μέθοδοι δοκιμής.”»

13. Το γεγονός ότι, το σχέδιο απόφασης ΑΧΣ 89/2020 είναι οριστικό, εφόσον έληξε η δημόσια διαβούλευση στην οποία τέθηκε από τον ΕΛΟΤ, βάσει των διαδικασιών του π.δ. 81/2018 (Α΄ 151).

14. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:

 

Άρθρο 1

Εγκρίνουμε την υπ’ αρ. 89/2020 απόφαση του Ανώτατου Χημικού Συμβουλίου, η οποία ελήφθη κατά τη συνεδρίαση της 4ης Δεκεμβρίου 2020 και έχει ως εξής:

«ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ

ΑΝΩΤΑΤΟ ΧΗΜΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

Καύσιμα αυτοκίνησης - Καύσιμο B10 για κινητήρες ντήζελ - Απαιτήσεις και μέθοδοι δοκιμής.

 

Άρθρο 1

Σκοπός και Πεδίο Εφαρμογής

Με την παρούσα καθορίζονται οι απαιτήσεις και οι μέθοδοι δοκιμών για το καύσιμο αυτοκίνησης με την ονομασία “Β10”, το οποίο περιέχει έως 10,0% κατ’ όγκο μεθυλεστέρες λιπαρών οξέων (FAME) και το οποίο διατίθεται στην ελληνική αγορά και χρησιμοποιείται σε οχήματα με κινητήρα ντήζελ, τα οποία έχουν σχεδιαστεί από την αυτοκινητοβιομηχανία για να λειτουργούν με το καύσιμο αυτό.

 

Άρθρο 2

Τεχνικές απαιτήσεις

2.1. Γενικές Απαιτήσεις και Μέθοδοι Δοκιμών

Οι απαιτήσεις της παρούσας είναι σύμφωνες προς τις αντίστοιχες απαιτήσεις του προτύπου ΕΛΟΤ EN 16734+ΝΑ, «Καύσιμα αυτοκίνησης - Καύσιμο B10 για κινητήρες ντήζελ - Απαιτήσεις και μέθοδοι δοκιμής», το οποίο καθίσταται υποχρεωτικό.

Στον Πίνακα 1 του ανωτέρω προτύπου καθορίζονται οι γενικές απαιτήσεις και οι μέθοδοι δοκιμών για το καύσιμο B10 για κινητήρες ντήζελ.

Με την επιφύλαξη της προαιρετικής ταυτόχρονης χρήσης επωνυμιών ή άλλων εμπορικών ονομασιών, η ονομασία «καύσιμο B10 για κινητήρες ντήζελ» αναγράφεται υποχρεωτικά στα έγγραφα που προορίζονται για πώληση και παράδοση του παραπάνω καυσίμου. Απαγορεύεται η διάθεση στην αγορά προϊόντος με την ονομασία «καύσιμο B10 για κινητήρες ντήζελ», εάν δεν διαθέτει τα χαρακτηριστικά που ορίζονται στο παραπάνω πρότυπο.

Το καύσιμο B10 για κινητήρες ντήζελ πρέπει να είναι απαλλαγμένο από οποιαδήποτε νοθεία ή ρύπανση, που μπορεί να το καταστήσει μη αποδεκτό για χρήση σε οχήματα πετρελαιοκινητήρα σχεδιασμένα να κινούνται με το καύσιμο αυτό.

Το καύσιμο B10 για κινητήρες ντήζελ μπορεί να περιέχει παραφινικό ντήζελ σε οποιοδήποτε ποσοστό και χωρίς ειδική σήμανση αντλιών διανομής, με την επιφύλαξη ότι συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις του προτύπου ΕΛΟΤ EN 16734:2016+ΝΑ.

Τα πρότυπα που αναφέρονται στην παρ. 2. Normative References του προτύπου ΕΛΟΤ EN 16734:2016+ΝΑ αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της παρούσας. Σε όσα εξ αυτών δεν αναφέρεται το έτος εκδόσεως θεωρείται ότι ισχύει η τελευταία έκδοσή τους.

2.2. Χρωστικές και Ιχνηθέτες

Το καύσιμο B10 για κινητήρες ντήζελ φέρεται στην κατανάλωση με το φυσικό του χρώμα, χωρίς την προσθήκη χρωστικών ουσιών ή ιχνηθέτη.

2.3. Πρόσθετα

Για τη βελτίωση των χαρακτηριστικών ποιότητας του καυσίμου B10 για κινητήρες ντήζελ επιτρέπεται η χρήση προσθέτων. Κατάλληλα πρόσθετα, χωρίς επιβλαβείς επιπτώσεις για την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον, είναι δυνατό να προστίθενται στο καύσιμο B10 για κινητήρες ντήζελ σε ενδεδειγμένη ποσότητα που συμβάλλει στο να αποφεύγεται η μείωση της απόδοσης του κινητήρα, να αυξάνεται η διάρκεια ζωής του και να ελέγχονται οι εκπομπές καυσαερίων. Η χρήση προσθέτων γίνεται με ευθύνη των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών, όσον αφορά την αποτελεσματικότητά τους για τον σκοπό τον οποίο γίνεται η χρήση τους.

Τα πρόσθετα που χρησιμοποιούνται είναι αποδεκτά μόνον εφόσον συμφωνούν με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου ή με οποιοδήποτε άλλο κανονισμό ή προδιαγραφή που ισχύει σε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε. ή σε κράτος της Ελεύθερης Ζώνης Συναλλαγών (Ε.Ζ.Ε.Σ.), που είναι συμβαλλόμενο μέρος της συμφωνίας του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (Ε.Ο.Χ.) ή στην Τουρκία και παράλληλα ανταποκρίνονται ικανοποιητικά στην επιδίωξη βελτίωσης των χαρακτηριστικών ποιότητας του καυσίμου B10 για κινητήρες ντήζελ και εγγυώνται ισοδύναμο επίπεδο ποιότητας και ασφάλειας για την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον σε ίδιες κλιματολογικές συνθήκες.

Πριν από τη διάθεση του προϊόντος στην αγορά, οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών υποχρεούνται να υποβάλουν στη Διεύθυνση Ενεργειακών Βιομηχανικών και Χημικών Προϊόντων του Γενικού Χημείου του Κράτους, όπου τηρούνται εμπιστευτικά, λεπτομερή στοιχεία του προσθέτου, όπως είναι τα φυσικοχημικά του χαρακτηριστικά, η χημική του σύνθεση, το ποσοστό κατά το οποίο προστίθεται στο καύσιμο, η μέθοδος προσδιορισμού, οι βελτιώσεις που επιφέρει, τα αποτελέσματα εργαστηριακών και μηχανικών δοκιμών, πιστοποιητικό μηχανικών δοκιμών, τα δεδομένα ασφάλειας, δήλωση της εταιρείας για το αν το πρόσθετο χρησιμοποιείται σε κράτη μέλη της Ε.Ε. ή σε κράτη του Ε.Ο.Χ. ή στην Τουρκία ή άλλη τρίτη χώρα.

Η παραβίαση της παραπάνω υποχρέωσης τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο, ύψους από 3.000 έως 30.000 ευρώ. Το πρόστιμο επιβάλλεται με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, κατόπιν εισήγησης της Διεύθυνσης Ενεργειακών Βιομηχανικών και Χημικών Προϊόντων της Γενικής Διεύθυνσης του Γενικού Χημείου του Κράτους.

Η παρουσία της πρόσθετης μεταλλικής ουσίας μεθυλοκυκλοπενταδιένυλοτρικαρβονυλικό μαγγάνιο (ΜΜΤ) στο καύσιμο B10 για κινητήρες ντήζελ περιορίζεται σε 2 mg μαγγάνιο ανά λίτρο. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο μπορούν να αναθεωρούν το όριο της περιεκτικότητας των καυσίμων σε MMT βάσει νομοθετικής πρότασης της Επιτροπής.

2.4 Περιεκτικότητα σε μεθυλεστέρες λιπαρών οξέων (FAME)

Το καύσιμο B10 για κινητήρες ντήζελ περιέχει έως 10,0% κατ’ όγκο μεθυλεστέρες λιπαρών οξέων (FAME).

2.5 Απαιτήσεις εξαρτώμενες από τις κλιματολογικές συνθήκες

Για το καύσιμο B10 για κινητήρες ντήζελ που διατίθεται στην ελληνική επικράτεια εφαρμόζονται οι απαιτήσεις του Εθνικού Προσαρτήματος ΝΑ3 του προτύπου ΕΛΟΤ EN 16734+ΝΑ.

2.6 Δεδομένα ακριβείας

Όλες οι μέθοδοι που αναφέρονται στον Πίνακα 1 του προτύπου ΕΛΟΤ EN 16734:2016+Α1:2018+ΝΑ:2020 περιλαμβάνουν δεδομένα ακριβείας. Σε περιπτώσεις αμφισβητήσεων τα αποτελέσματα των δοκιμών αξιολογούνται και ερμηνεύονται σύμφωνα με το πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ ISO 4259.

 

Άρθρο 3

Διάθεση προϊόντος και Δειγματοληψία

Όλες οι αντλίες που προορίζονται για πώληση καυσίμου B10 για κινητήρες ντήζελ φέρουν ευδιάκριτα και ευανάγνωστα το σήμα που προβλέπεται στο πρότυπο ΕΛΟΤ EN 16942 και στο προσάρτημα ΝΑ2 του προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ 16734+NA.

Oι πληροφορίες που αναγράφονται στις αντλίες διάθεσης καυσίμου B10 για κινητήρες ντήζελ και οι τεχνικές λεπτομέρειες των σημάνσεων αυτών καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 4177/2013 (Α΄ 173).

Η δειγματοληψία του καυσίμου B10 για κινητήρες ντήζελ γίνεται σύμφωνα με τα πρότυπα ΕΛΟΤ ΕΝ ISO 3170 ή ΕΛΟΤ ΕΝ 14275 ή σύμφωνα με την απόφαση ΑΧΣ 13/1985 (Β΄ 314).

Tα δείγματα εξετάζονται με τη διαδικασία των ευαλλοίωτων ειδών, όπως προβλέπεται στην υπό στοιχεία ΑΧΣ 54/2015 απόφαση «Διαδικασίες δειγματοληψίας, εξέτασης και γνωμοδότησης περί της κανονικότητας ή μη δειγμάτων υγρών καυσίμων» (Β΄ 462/2016).

 

Άρθρο 4

Ελεύθερη Κυκλοφορία

και Ρήτρα Αμοιβαίας Αναγνώρισης

Από τη δημοσίευση της παρούσας, τα καύσιμα που ικανοποιούν τις απαιτήσεις που ορίζονται σε αυτήν διατίθενται ελεύθερα στην εγχώρια αγορά, με την προϋπόθεση της τήρησης της νομοθεσίας για την εμπορία καυσίμων.

Καύσιμο B10 για κινητήρες ντήζελ, το οποίο έχει παρασκευασθεί νόμιμα ή/και έχει διατεθεί στο εμπόριο σε άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ. ή στην Τουρκία, μπορεί να διατεθεί στην εγχώρια αγορά, εφόσον έχει παρασκευασθεί σύμφωνα με έγκυρα τεχνικά πρότυπα, προδιαγραφές ή και διαδικασίες παρασκευής και δοκιμών, που ανταποκρίνονται ικανοποιητικά στις λειτουργικές απαιτήσεις μηχανών εσωτερικής καύσης σχεδιασμένων να λειτουργούν με καύσιμο του είδους αυτού και αποδεδειγμένα εγγυάται ισοδύναμο επίπεδο ποιότητας και ασφάλειας για την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον σε ίδιες κλιματολογικές συνθήκες.

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ

ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΣΙΠΗ - ΣΤΕΦΑΝΙΤΣΗ

Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ - ΑΝΝΑ ΚΑΡΥΔΗ»

 

Άρθρο 2

H παρούσα απόφαση ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 14 Ιανουαρίου 2022

 

 


Έχει διαβαστεί 547 φορές

Τελευταία Νέα