Υπουργική Απόφαση 17910/1225/2014 - ΦΕΚ 2129/Β/4-8-2014 (Κωδικοποιημένη)
Προδιαγραφές ζωνών ασφαλείας, καθισμάτων και αγκυρώσεων ζωνών − καθισμάτων σε σχολικά λεωφορεία και διατάξεις μεταφοράς μαθητών.
Συνδρομητικές Υπηρεσίες
- Το Νομοθέτημα έχει κωδικοποιηθεί σε αρχείο ενιαίο κειμένου, με ενσωματωμένες τις διατάξεις με τις οποίες έχει συμπληρωθεί - τροποποιηθεί μεταγενέστερα.
- Η υπηρεσία προβολής και μεταφόρτωσης κωδικοποιημένων κειμένων είναι διαθέσιμη ΔΩΡΕΑΝ, μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη, με πρόσβαση στις Συνδρομητικές Υπηρεσίες.
- Απαιτείται μεγαλύτερο επίπεδο πρόσβασης για την προβολή των Συνδρομητικών Υπηρεσιών.
Εάν είστε μέλος και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές Υπηρεσίες, πατήστε ΕΔΩ για Σύνδεση.
-Θέματα Βοήθειας και Υποστήριξης για τις συνδρομητικές υπηρεσίες.
ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟΥ Φ.Ε.Κ.
Το αρχικό κείμενο με τις διατάξεις όπως ήταν δημοσιευμένες στο Φ.Ε.Κ. οι οποίες έχουν τροποποιηθεί μεταγενέστερα.
Υπουργική Απόφαση 17910/1225/2014
ΦΕΚ 2129/Β/4-8-2014
Προδιαγραφές ζωνών ασφαλείας, καθισμάτων και αγκυρώσεων ζωνών − καθισμάτων σε σχολικά λεωφορεία και διατάξεις μεταφοράς μαθητών.
ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
Έχοντας υπ’ όψη:
1.Τις διατάξεις:
α. της παρ. 5 του άρθρου 12 και της παρ. 17 του άρθρου 81 του Κ.Ο.Κ. που κυρώθηκε με το Ν. 2696/99 (Α' 57) «Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει β. του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α' 98) γ. της υ.α. 36144/3360/11 (Β' 2519) «Καθίσματα και ζώνες ασφαλείας σχολικών λεωφορείων», όπως ισχύει δ. της υ.α. 21504/1771/92 (Β' 408) «Περί καθορισμού τεχνικών προδιαγραφών τύπων λεωφορείων», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει ε. της υ.α. 54847/2655/03 (Β' 607/2004) «Καθορισμός αποδεκτών αποκλίσεων μεταχειρισμένων λεωφορείων που έχουν λάβει άδεια κυκλοφορίας σε Χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει στ. της υ.α. 37492/1795/03 (Β' 922) «Καθορισμός τύπων και τεχνικών προδιαγραφών λεωφορείων για την ταξινόμηση και την κυκλοφορία τους ως αστικών, υπεραστικών και ημιαστικών», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει ζ. της κ.υ.α. 61841/4522/05 (Β' 851/2006) «Προσαρμογή της Ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2005/40/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 7ης Σεπτεμβρίου 2005 για την τροποποίηση της οδηγίας 77/541/ΕΟΚ του Συμβουλίου περί προσεγγίσεως των νομοθεσιών των κρατών μελών των αναφερομένων στις ζώνες ασφαλείας και στα συστήματα συγκρατήσεως των οχημάτων με κινητήρα», όπως ισχύει.
η. της υπ’ αριθμ. 329/03.07.2013 (ΦΕΚ Β' 1655/04.07.2013) κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Καθορισμός αρμοδιοτήτων Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχαήλ Παπαδόπουλου.
2.Την ανάγκη καθορισμού για τις ζώνες ασφαλείας, τα καθίσματα και τις αγκυρώσεις ζωνών καθισμάτων που τοποθετούνται σε σχολικά λεωφορεία μεταφοράς νηπίων, μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με σκοπό την αύξηση της ασφάλειας των μεταφερόμενων νηπίων και μαθητών.
3.Τα παραδοτέα του ειδικού έργου του Εργαστηρίου Οχημάτων του Ε.Μ.Π. «Ανάπτυξη Προδιαγραφών για την Πιστοποίηση των Καθισμάτων Ζωνών Ασφαλείας Σχολικών Λεωφορείων και Τεχνικό Εγχειρίδιο Εγκατάστασης αυτών» που ανατέθηκε με την αρ. Φ20/ οικ.3746/281/06 απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών και τις τελευταίες τροποποιήσεις από το αναφερόμενο εργαστήριο τον 7/2014.
4.Το γεγονός ότι από την απόφαση αυτή δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Πεδίο Εφαρμογής
Η παρούσα απόφαση εφαρμόζεται στα πρωτοταξινομούμενα μεταχειρισμένα, σχολικά λεωφορεία μεταφοράς νηπίων και μεταφοράς μαθητών πρωτοβάθμιας και μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Στην παρούσα περιλαμβάνονται και διατάξεις μεταφοράς μαθητών και νηπίων με οποιοδήποτε λεωφορείο (π.χ. υπεραστικά, τουριστικά κ.λπ.).
Άρθρο 2
Ορισμοί
1.Σχολικό νηπίων: Λεωφορείο μεταφοράς νηπίων μόνο.
2.Σχολικό Α/βάθμιας εκπαίδευσης: Λεωφορείο μεταφοράς κυρίως μαθητών Α/βάθμιας εκπαίδευσης με δυνατότητα μεταφοράς και μαθητών Β/βάθμιας εκπαίδευσης.
3.Σχολικό: Λεωφορείο μεταφοράς μαθητών Β/βάθμιας εκπαίδευσης. Τα λεωφορεία αυτά δύνανται να μεταφέρουν μαθητές Α/βάθμιας αλλά επίσης δύνανται να μεταφέρουν και νήπια εφόσον είναι εφοδιασμένα με τα απαραίτητα Συστήματα Συγκράτησης Παιδιών.
4.Αριθμός καθημένων επιβατών: Ο αριθμός των επιβατών που κάθονται και ο οποίος αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας και είναι μονοσήμαντα ορισμένος. Ο αριθμός αυτός αναφέρεται στο σύνολο των επιβατών είτε μόνο νήπια είτε μόνο μαθητές Α/βάθμιας καιΒ/βάθμιας εκπαίδευσης. Ειδικότερα για σχολικά μεταφοράς μαθητών Α/βάθμιας εκπαίδευσης το σύνολο των καθημένων μπορεί να επιμερίζεται με αναγραφή σχετικής παρατήρησης στην άδεια κυκλοφορίας, σε αριθμό καθημένων μαθητών Α/βάθμιας εκπαίδευσης και σε αριθμό καθημένων Β/βάθμιας εκπαίδευσης, εφόσον διαθέτουν τα κατάλληλα καθίσματα.
5 Αριθμός ζωνών ασφαλείας: Ο αριθμός των ζωνών ασφαλείας που ισούται με τον αριθμό καθήμενων.
6.Συστήματα συγκράτησης: Ο συνδυασμός καθίσματος, ατομικής ζώνης ασφαλείας καιοι αγκυρώσεις τους.
7.Ζώνη ασφαλείας: Ατομική ζώνη ασφαλείας σύμφωνα με την Οδηγία 77/541/ΕΟΚ, όπως ισχύει, τοποθετημένη σύμφωνα τις προδιαγραφές του Παραρτήματος III του άρθρου 8 της παρούσας απόφασης για τα λεωφορεία μεταφοράς μαθητών νηπίων και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, και τις προδιαγραφές των αντίστοιχων οδηγιών της Ε.Ε. για τα λεωφορεία μεταφοράς μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
8.Ειδικό παιδικό κάθισμα (ΕΠΑΙΚ I): Κάθισμα που προορίζεταιγια τη μεταφορά νηπίων, οι προδιαγραφές απαιτήσεις του οποίου θα είναι σύμφωνα με το άρθρο 8
της παρούσας υπουργικής απόφασης η έχει εγκριθεί σύμφωνα με οδηγία η κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
9.Ειδικό παιδικό κάθισμα (ΕΠΑΙΚ II): Κάθισμα που προορίζεταιγια τη μεταφορά μαθητών Α/βάθμιας εκπαίδευσης, οι προδιαγραφές απαιτήσεις του οποίου θα είναι σύμφωνα με το άρθρο 8 της παρούσας υπουργικής απόφασης ή έχει εγκριθεί σύμφωνα με οδηγία ή κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
10.Τύπος ΕΠΑΙΚ: Ως τύπος ΕΠΑΙΚ θεωρούνται τα καθίσματα ιδίων διαστάσεων, κατασκευασμένα από τον ίδιο κατασκευαστή και που είναι ακριβώς όμοια μεταξύ τους.
11.Συστήματα Συγκράτησης Παιδιών: Εγκεκριμένα συστήματα συγκράτησης παιδιών (Child Restraint Systems CRS) σύμφωνα με το Κανονισμό αρ. 44/04 της ΟΕΕ/ΗΕ ή την Οδηγία 77/541/ΕΚ, όπως ισχύει.
12.Βεβαίωση Καταλληλότητας Καθισμάτων Ζωνών Σχολικών Λεωφορείων:
Για τα σχολικά λεωφορεία μεταφοράς νηπίων και μαθητών Α/βάθμιας εκπαίδευσης Βεβαίωση από φορέα ή υπηρεσία που θα καθοριστεί, ότι τα καθίσματα και οι ζώνες που τοποθετήθηκαν σε αυτά, είναι σύμφωνα με τις προδιαγραφέςαπαιτήσεις της παρούσας απόφασης.
Αρθρο 3
Προδιαγραφέςταξινόμηση πρωτοταξινομουμενων μεταχειρισμένων σχολικών νηπίων και σχολικών μεταφοράς μαθητών Α/βάθμιας εκπαίδευσης
1.Οι ζώνες ασφαλείας, ο τύπος τους, ο αριθμός τους και οι αγκυρώσεις τους, όπως και τα καθίσματα και οι αγκυρώσεις τους που τοποθετούνται σε σχολικά λεωφορεία μεταφοράς νηπίων και σχολικά μεταφοράς μαθητών Α/βάθμιας εκπαίδευσης, ακολουθούν τις προδιαγραφές των Παραρτημάτων I και III του άρθρου 9 της παρούσας.
2.Για τη συμφωνία με τις απαιτήσεις που προδιαγράφονται με την παρούσα απόφαση στα Παραρτήματα I και III του άρθρου 9 αυτής, διενεργείται ειδικός έλεγχος αμαξώματος οχήματος σχολικού λεωφορείου (ΕΕΑΣΧ) σύμφωνα με το άρθρο 5 της παρούσας και εκδίδεται «Βεβαίωση Καταλληλότητας Καθισμάτων
Ζωνών Σχολικών Λεωφορείων». Η Βεβαίωση αυτή κατατίθεται από τον ενδιαφερόμενο στην αρμόδια υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών για την έκδοση της άδειας κυκλοφορίας σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου αυτού. Ο ειδικός έλεγχος διενεργείται από Δημόσια ΚΤΕΟ ή ιδιωτικά ΚΤΕΟ Βαρέων Οχημάτων, που διαθέτουν τον απαραίτητο εξοπλισμό ελέγχου αμαξώματος σύμφωνα με την Ύ.Α. 21504/1771/92 όπως ισχύει. Ο έλεγχος διενεργείταιαπό:
-Υπαλλήλους των Δημοσίων ΚΤΕΟ κλάδων ΠΕ Μηχανικών ή ΤΕ Μηχανικών με ισχύον πιστοποιητικό Ελεγκτή.
-Ελεγκτικό προσωπικό των Ιδιωτικών ΚΤΕΟ Βαρέων Οχημάτων που είναι διπλωματούχοι Μηχανικοί ή πτυχιούχοι Τεχνολόγοι Μηχανικοί με ισχύον πιστοποιητικό Ελεγκτή.
Για την ταξινόμηση του λεωφορείου, εκτός από την κατάθεση της παραπάνω βεβαίωσης απαιτείταικαιη κατάθεση των παρακάτω:
α. Φωτ/πία της άδειας λειτουργίας αμαξοποιού που εκτέλεσε την διασκευή του λεωφορείου (τοποθέτηση καθισμάτων κλπ).
β. Υπεύθυνη δήλωση του κατασκευαστή/αντιπροσώπου των εγκεκριμένων καθισμάτων όπου θα αναφέρεται ο αριθμός πλαισίου του λεωφορείου για το οποίο πούλησε/παρέδωσε τα εγκεκριμένα καθίσματα ο αριθμός αυτών και ο τύπος τους.
γ. Υπεύθυνη δήλωση του αμαξοποιού όπου θα αναφέρεται ότι τοποθέτησε τα εγκεκριμένα καθίσματα σύμφωνα με τις οδηγίες που τα συνόδευαν σε συγκεκριμένο λεωφορείο (θα αναφέρεται ο αριθμός πλαισίου του λεωφορείου).
3.Τα οχήματα του άρθρου αυτού ταξινομούνται από την αρμόδια υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών και εκδίδεται άδεια κυκλοφορίας με την παρατήρηση
«ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ(τίθεται ο αριθμός αυτής της απόφασης)».
4.Στα σχολικά μεταφοράς μαθητών Α/βάθμιας εκπαίδευσης που ταξινομούνται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας απόφασης και μπορούν να προσαρμοστούν καθίσματα μεταφοράς μαθητών Β/βάθμιας εκπαίδευσης, στην άδεια κυκλοφορίας στο πεδίο S.1 θα αναγράφεται ο συνολικός αριθμός των καθημένων και σε παρατήρηση θα αναγράφεται ο αριθμός μαθητών Α/βάθμιας εκπαίδευσης και ο αριθμός μαθητών Β/βάθμιας εκπαίδευσης που το σχολικό έχει τον κατάλληλο εξοπλισμό (καθίσματα και αγκυρώσεις καθισμάτων σύμφωνα με την οδηγία 74/408 ΕΚ όπως ισχύει, ζώνες και αγκυρώσεις τους σύμφωνα με τις οδηγίες 77/541 και 76/115 ΕΚ όπως ισχύουν αντίστοιχα). Σ' αυτές τις περιπτώσεις ισχύουν οι παρακάτω προϋποθέσεις:
•Το ενιαίο κάθισμα πρέπει να είναι του ιδίου τύπου (πχ Α/βάθμιας).
•Τα καθίσματα μεταφοράς μαθητών Β/βαθμιας εκπαίδευσης θα είναι «ομαδοποιημένα» από την ίδια πλευρά του διαδρόμου (δεξιά ή αριστερά) και με τέτοια διαρρύθμιση ώστε να μην τοποθετείται κάθισμα Α/βαθμιας ακριβώς πίσω από κάθισμα Β/βαθμιας, εκτός από την περίπτωση που μεσολαβεί ελεύθερο άνοιγμα θύρας επιβατών.
•Εφόσον κάθισμα τοποθετείται πίσω από κάθισμα άλλου τύπου, τότε θα πρέπει να φέρει ζώνη 3 σημείων. Τα καθίσματα της σειράς εναρμονίζονται με τις υπόλοιπες απαιτήσεις(διάδρομοι, απόσταση καθισμάτων κλπ) για τα καθίσματα μεταφοράς μαθητών της μεγαλύτερης βαθμίδας
5.Για την ταξινόμηση των πρωτοταξινομούμενων μεταχειρισμένων ως σχολικών νηπίων ή σχολικών μεταφοράς μαθητών Α/βάθμιας εκπαίδευσης, εφαρμόζεται η διαδικασία και διενεργούνται οι προβλεπόμενοι έλεγχοι σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 29 της υ.α. 21504/1771/92 όπως ισχύει, με την κατάθεση επιπλέον της πρωτότυπης «Βεβαίωσης Καταλληλότητας Καθισμάτων Ζωνών Σχολικών Λεωφορείων».
6.Η απόφαση 21504/1771/92 εφαρμόζεται στα σχολικά νηπίων και σχολικά μεταφοράς μαθητών Α/βάθμιας εκπαίδευσης, για καθίσματα του άρθρου 8 για όλες τις προδιαγραφές που δεν καθορίζονται από την παρούσα. Οι έλεγχοι αυτοί μπορούν να διενεργούνται από το ίδιο ΚΤΕΟ στο οποίο διενεργείται ο έλεγχος του άρθρου 5 της παρούσας, με την κατάθεση των απαιτουμένων, από την παραπάνω απόφαση, δικαιολογητικών.
Άρθρο 4
Προδιαγραφές-ταξινόμηση πρωτοταξινομούμενων μεταχειρισμένων σχολικών
1.Οι ζώνες ασφαλείας, ο τύπος τους, ο αριθμός τους και οι αγκυρώσεις τους, όπως και τα καθίσματα και οι αγκυρώσεις τους σχολικών λεωφορείων ακολουθούν τις προδιαγραφές της παραγράφου 1 του άρθρου 1 της υ.α. 36144/3360/11.
2.Τα οχήματα του άρθρου αυτού ταξινομούνται από την αρμόδια υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών και εκδίδεται άδεια κυκλοφορίας με την παρατήρηση
«ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ(τίθεται ο αριθμός αυτής
της απόφασης)».
3.Για την ταξινόμηση των πρωτοταξινομούμενων μεταχειρισμένων ως σχολικών, εφαρμόζεται η διαδικασία σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 29 της υ.α. 21504/1771/92 όπως ισχύει, με την κατάθεση επιπλέον των δικαιολογητικών της παρ. 2 του άρθρου 1 της υ.α. 36144/3360/11.
4.Η απόφαση 21504/1771/92 εφαρμόζεται στα σχολικά μεταφοράς μαθητών Β/βαθμιας εκπαίδευσης για καθίσματα «γυμνασίου» για όλες τις προδιαγραφές που δεν καθορίζονται από την παρούσα. Το ΚΤΕΟ που διενεργεί τους προβλεπόμενους ελέγχους της υ.α. 21504/1771/92 ελέγχει ότι δικαιολογητικά αναφέρονται στο συγκεκριμένο σχολικό λεωφορείο και στην Τεχνική έκθεση που εκδίδεται σύμφωνα με την υ.α. 21504/1771/92 όπως ισχύει θα τίθεται η αναφορά
«ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ(τίθεται ο αριθμός αυτής
της απόφασης)
Άρθρο 5
Ειδικός έλεγχος αμαξώματος σχολικού νηπίων και σχολικού μεταφοράς μαθητών Α/βαθμιας εκπαίδευσης (ΕΕΑΣΧ).
1.Καθιερώνεται ειδικός έλεγχος αμαξώματος για τα σχολικά λεωφορεία μεταφοράς νηπίων και σχολικά μεταφοράς μαθητών Α/βάθμιας εκπαίδευσης (ΕΕΑΣΧ).
2.Ο έλεγχος αυτός διενεργείται από δημόσιο ΚΤΕΟ η ιδιωτικό ΚΤΕΟ Βαρέων Οχημάτων, που διαθέτει τον απαραίτητο εξοπλισμό ελέγχου αμαξώματος σύμφωνα με την Ύ.Α. 21504/1771/92 όπως ισχύει, με την καταβολή των τελών της παραγράφου 5 του άρθρου 2 της αριθμ. Φ23/51193/5992/18.5.2007 (Β 786) ΚΎΑ.
Ο έλεγχος διενεργείται από:
-Υπαλλήλους των Δημοσίων ΚΤΕΟ κλάδων ΠΕ Μηχανικών ή ΤΕ Μηχανικών με ισχύον πιστοποιητικό Ελεγκτή.
-Ελεγκτικό προσωπικό των Ιδιωτικών ΚΤΕΟ Βαρέων Οχημάτων που είναι διπλωματούχοι Μηχανικοί ή πτυχιουχοι Τεχνολόγοι Μηχανικοί με ισχυον πιστοποιητικό Ελεγκτή.
3.Ο ενδιαφερόμενος υποβάλει στην υπηρεσία της προηγούμενης παραγράφου Τεχνική Έκθεση εις διπλούν, σύμφωνα με τα Παραρτήματα I και III του άρθρου 9 της παρούσας, υπογεγραμμένη από διπλωματούχο Μηχανολόγο Μηχανικό ή Πτυχιούχο Μηχανολόγο Μηχανικό ΤΕ ή άλλων ειδικοτήτων με τα αυτά επαγγελματικά δικαιώματα. Η δομή και τα περιεχόμενα της Τεχνικής Έκθεσης περιγράφονται στο Παράρτημα III του άρθρου 9 της παρούσας.
4.Το ΚΤΕΟ ελέγχει το όχημα και συμπληρώνει τον Πίνακα Ελέγχου του Παραρτήματος I του άρθρου 9 εις διπλούν σημειώνοντας τα αντίστοιχα σημεία. Η συμπλήρωση του Πίνακα Ελέγχου υποδηλώνει ότι τα αναφερόμενα στο αντίστοιχο σημείο της Τεχνικής Έκθεσης του Παραρτήματος III του άρθρου 9 ανταποκρίνονται στο λεωφορείο που ελέγχεται, επαληθεύοντας όπου αυτό είναι δυνατό την τεκμηρίωση της Τεχνικής Έκθεσης. Για τον επιτυχή έλεγχο δεν επιτρέπεται ουδεμία απόκλιση (ΟΧΙ).
5.Μετά από επιτυχή έλεγχο εκδίδεται εις διπλούν «Βεβαίωση Καταλληλότητας Καθισμάτων Ζωνών Σχολικών Λεωφορείων» που συνοδεύεται απαραίτητα από τον Πίνακα Ελέγχου του Παραρτήματος I του άρθρου 9 και την Τεχνική Έκθεση του Παραρτήματος III του άρθρου 9. Το ένα αντίγραφο της βεβαίωσης παραδίδεται στον ενδιαφερόμενο.
6.Οι διατάξεις του Παραρτήματος Α της εγκύκλιου 28631/3029/13 του Ύπ ΎποΜεΔι (ΑΔΑ: ΒΛ1Ψ1ΑΔΝ) περί προϋποθέσεων για την έγκριση ισοδυναμίας καθισμάτων και αγκυρώσεων τους και ζωνών ασφαλείας σχολικών λεωφορείων με αυτά των ΕΠΑΙΚ ισχύουν και για σχολικά μεταφοράς Α/Βαθμιας εκπαίδευσης. Εγκρίσεις ισοδυναμίας που έχουν εκδοθεί σύμφωνα με τις απαιτήσεις της 28631/3029/13 συνεχίζουν να ισχύουν.
Άρθρο 6
Έλεγχος συστημάτων συγκράτησης κυκλοφορουντων σχολικών λεωφορείων όλων των κατηγοριών που ταξινομηθηκαν σύμφωνα με την παρούσα
Τα κυκλοφορούντα σχολικά όλων των κατηγοριών που ταξινομήθηκαν σύμφωνα με την παρούσα, ελέγχονται στα πλαίσια του υποχρεωτικού περιοδικού τεχνικού ελέγχου από τα ΚΤΕΟ της χώρας.
1.Αναφορικά με τα συστήματα συγκράτησης, στα σχολικά νηπίων και Α/βάθμιας που φέρουν υποχρεωτικά στην άδεια κυκλοφορίας τους την παρατήρηση της παραγράφου 3 του άρθρου 3 της παρούσας, ελέγχονται οι ζώνες ασφαλείας και οι αγκυρώσεις τους, όπως και τα καθίσματα και οι αγκυρώσεις τους σύμφωνα με τα σημεία ελέγχου του Παραρτήματος II του άρθρου 9 της παρούσας και μεταφέρονται τα ευρήματα στο εκδιδόμενο ΔΤΕ.
2.Στα σχολικά μεταφοράς μαθητών Β/βάθμιας εκπαίδευσης τα αντίστοιχα με την παρ. 1 συστήματα συγκράτησης ελέγχονται σύμφωνα με το άρθρο 3 της απόφασης 36144/3360/11.
Άρθρο 7
Ειδικές διατάξεις μεταφοράς
1.Είναι δυνατή η μεταφορά νηπίων με το κατάλληλο Σύστημα Συγκράτησης Παιδιών (CRS ) ορθώς τοποθετημένο σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή του CRS:
1.1Σε καθίσματα ενηλίκων υπό την προϋπόθεση ότι χρησιμοποιείται Σύστημα Συγκράτησης Παιδιών (CRS ) κατάλληλο για την ασφαλή συγκράτηση του συστήματος με τη ζώνη ασφαλείας του οχήματος.
1.2Σε καθίσματα διαφορετικά από αυτά των ενηλίκων:
1.2.1Νηπίων ηλικίας μικρότερης των 4 ετών η μεταφορά μπορεί να γίνει με οποιαδήποτε κατηγορία σχολικού λεωφορείου. Το κατάλληλο Σύστημα Συγκράτησης Παιδιών (CRS ) που θα είναι τοποθετημένο έτσι ώστε να υπάρχει ελεύθερος χώρος από το εμπρόσθιο κάθισμα. Ο ελεύθερος χώρος ορίζεται ως η απόσταση από την ακμή της κάτω έδρας του ΣΣΠ και της πλάτης του εμπρόσθιου καθίσματος. Η απόσταση αυτή κατ' ελάχιστον πρέπεινα είναι ίση ή μεγαλύτερη των 15 εκατοστών.
1.2.2Νηπίων ηλικίας μεγαλύτερης ή ίσης των 4 ετών η μεταφορά διενεργείται σύμφωνα με την παρούσα.
2.Μαθητές με ύψος μεγαλύτερο από 150 εκ. πρέπεινα μεταφέρονται με καθίσματα ενηλίκων εφοδιασμένα με τις προβλεπόμενες ζώνες ασφαλείας, χωρίς τη χρήση Συστημάτων Συγκράτησης Παιδιών (συστήματα CRS). Μαθητές Α/Βαθμιας επιτρέπεται να μεταφέρονται σε καθίσματα τα οποία προορίζονται για τη μεταφορά μαθητών Β/βάθμιας.
3.Σε κάθε περίπτωση, απαγορεύεται η μεταφορά μαθητών Β/βάθμιας ή Α/βάθμιας εκπαίδευσης σε καθίσματα τα οποία προορίζονταιγια τη μεταφορά νηπίων.
4.Απαγορεύεται επίσης η μεταφορά μαθητών Β/βάθμιας εκπαίδευσης σε καθίσματα τα οποία προορίζονται για τη μεταφορά μαθητών Α/βάθμιας εκπαίδευσης, εξαιρουμένης της περίπτωσης μαθητών Β/βάθμιας με ύψος μικρότερο
από 150 εκατοστά και βάρος μικρότερο από 36 κιλά, οι οποίοι επιτρέπεται να μεταφέρονται με καθίσματα ΕΠΑΙΚ II.
5.Μεταφορά μαθητών, πλην της περίπτωσης δημόσιας αστικής συγκοινωνίας, γίνεται μόνο με λεωφορεία:
5.1Υπεραστικά ή ημιαστικά που έχουν ταξινομηθεί σύμφωνα με τις υ.α. 37492/1795/03 όπως ισχύει, ως καινούργια και την υ.α. 54847/2655/03 όπως ισχύει, ως μεταχειρισμένα. Για την τεκμηρίωση ότι τα λεωφορεία εντάσσονται σε αυτή την υποπαράγραφο, μετά από σχετική αίτηση του ιδιοκτήτη, θα τίθεται παρατήρηση στην άδεια κυκλοφορίας «ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ αριθμ. 3749211795103 η 54847/2655/03» μετά από έλεγχο του φακέλου του λεωφορείου από την αρμόδια υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών αναφορικά με τα συστήματα συγκράτησης (καθίσματα ζώνες αγκυρώσεις).
5.2Τουριστικά που έχουν ταξινομηθεί σύμφωνα με την υ.α. 61841/4522/05/06. Για την τεκμηρίωση ότι τα λεωφορεία εντάσσονται σε αυτή την υποπαράγραφο, μετά από σχετική αίτηση του ιδιοκτήτη, θα τίθεται παρατήρηση στην άδεια κυκλοφορίας «ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ αριθμ. 61841/4522/05/06» αναφορικά με τα συστήματα συγκράτησης (καθίσματα ζώνες αγκυρώσεις).
5.3Υπεραστικά, ημιαστικά και τουριστικά που δεν υπάγονται στις υποπαραγράφους 5.1 και 5.2 αντίστοιχα καθώς και ΛΙΧ των δήμων που μεταφέρουν μαθητές, μπορεί μετά από σχετική αίτηση του ιδιοκτήτη να υποβληθεί στις απαιτήσεις διαδικασία της παραγράφου 1 του άρθρου 1 της υ.α. 54847/2655/03. Μετά την εφαρμογή της διαδικασίας αυτής και εφόσον το λεωφορείο καλύπτει τις απαιτήσεις αυτές, αναφορικά με τα συστήματα συγκράτησης (καθίσματα ζώνες αγκυρώσεις), εκδίδεται νέα άδεια κυκλοφορίας με την παρατήρηση «ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ αριθμ. 54847/2655/03».
5.4Υπεραστικά, ημιαστικά, τουριστικά, ΛΙΧ δήμων και σχολικά για τα
οποία έχει εκδοθεί δελτίο κοινοποίησης σύμφωνα με την κυα 29949/1841/09 (Β2112). Μετά από σχετική αίτηση του ιδιοκτήτη, θα τίθεται παρατήρηση στην άδεια κυκλοφορίας «ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ αριθμ. 29949/1841/09» αναφορικά με τα συστήματα συγκράτησης (καθίσματα ζώνες αγκυρώσεις).
5.5Σχολικά και σχολικά νηπίων που ταξινομούνται σύμφωνα με την παρούσα καιφέρουν την προβλεπόμενη τεκμηρίωση.
5.6Σχολικά μεταφοράς νηπίων, Α βάθμιας και Β βάθμιας που
κυκλοφορούσαν πριν την ισχύ της παρούσας και συνεχίζουν να κυκλοφορούν εφόσον συμμορφώνονται με τις διατάξεις που ίσχυαν κατά το χρόνο ταξινόμησής τους.
Άρθρο 8
ΕΠΑΙΚ (Ειδικό παιδικό κάθισμα)
Για κάθε τύπο ΕΠΑΙΚ I ή ΕΠΑΙΚ II κατασκευασμένο σύμφωνα με το Παράρτημα III του άρθρου 9 απαιτούνται τα παρακάτω:
1.Ο φορέας (κατασκευαστής) του ΕΠΑΙΚ διαθέτει εγκαταστάσεις που λειτουργούν σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις που αναφέρονται στο Αρθρο 2, παρ 1 του Ν.3325/05 (ΦΕΚ Α' 68) με στοιχεία α , β', γ', δ' και ε', με αντικείμενο κατασκευή άλλων μερών και εξαρτημάτων για μηχανοκίνητα οχήματα (κατά ΣΤΑΚΟΔ 2003:
343.0.Εναλλακτικά κατά ΣΤΑΚΟΔ 2008: κατηγοριών 29.32.1 ή Κατασκευή αμαξωμάτων για μηχανοκίνητα οχήματα· κατασκευή ρυμουλκούμενων και ημιρυμουλκούμενων οχημάτων(κατά ΣΤΑΚΟΔ 2003: 342.0. Εναλλακτικά κατά ΣΤΑΚΟΔ 2008: κατηγοριών 29.20. όπως κάθε φορά ισχύει.
2.Για κάθε τύπο ΕΠΑΙΚ θα διατηρείται στις εγκαταστάσεις του φορέα τεχνικός φάκελος. Ο φορέας (κατασκευαστής) του ΕΠΑΙΚ διασφαλίζει ότι στον τεχνικό φάκελο, για κάθε τύπο ΕΠΑΙΚ, υπάρχουν τα παρακάτω:
2.1.Κατασκευαστικά σχέδια σε κλίμακα 1:10 σε τρείς όψεις για κάθε τύπο ΕΠΑΙΚ.
2.2.Κάθε ΕΠΑΙΚ φέρει την ειδική σήμανση που περιλαμβάνει τουλάχιστον τον τίτλο του κατασκευαστή, τον τύπο του ΕΠΑΙΚ, σύμφωνα με το υπόδειγμα της Οδηγίας 74/408/Ε0Κ όπως έχει τροποποιηθεί από την Οδηγία 2005/39/ΕΚ.
2.3.Τεχνική μελέτη που συντάσσεται και υπογράφεται, με θεωρημένο το γνήσιο της υπογραφής, από διπλωματούχο μηχανολόγο μηχανικό πανεπιστημιακού τομέα, ή πτυχιούχο μηχανολόγο μηχανικό τεχνολογικού τομέα, ή άλλης ειδικότητας διπλωματούχου ή πτυχιούχου μηχανικού σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις που ρυθμίζουν τα επαγγελματικά δικαιώματα, για κάθε κατασκευαζόμενο τύπο ΕΠΑΙΚ σύμφωνα με τα Παραρτήματα IV, V και VI.
2.4.Δύομήνες από την ημερομηνία ανακοίνωσης από τη Δ/νση Τεχνολογίας Οχημάτων του Ύπ. Ύπο.Με.Δι. Τεχνικής Υπηρεσίας για τη διενέργεια δοκιμών από υπηρεσίες που θα υποδειχθούν σύμφωνα με τα Παραρτήματα IV, V και VI του άρθρου 8 της παρούσας, κάθε τύπος ΕΠΑΙΚ για σχολικά νηπίων συνοδεύεται από το αντίστοιχο φύλλο δοκιμών (Test Report) που θα εκδίδεται από την Τεχνική Υπηρεσία και θα κοινοποιείται στην Δ/νση Τεχνολογίας Οχημάτων του Ύπ. Ύπο.Με.Δι.
Η διαδικασία για την διενέργεια δοκιμών για κάθε τύπο ΕΠΑΙΚ είναι η παρακάτω:
2.4.1Αίτηση του φορέα για διενέργεια δοκιμών προς την Τεχνική Υπηρεσία σύμφωνα με το προσάρτημα 1 του παρατήματος IV, V, VI ανάλογα με την αιτούμενη δοκιμή.
2.4.2Προσκόμιση ΕΠΑΙΚ και διενέργεια δοκιμών
2.4.3Έκδοση φύλλου δοκιμών (Test Report) από την Τεχνική Υπηρεσία σύμφωνα με το προσάρτημα 2 του παραρτήματος IV, V, VI ανάλογα με την αιτούμενη δοκιμή.
2.4.4Κοινοποίηση στην Δ/νση Τεχνολογίας Οχημάτων του Ύπ. Ύπο.Με.Δι του
φύλλου δοκιμών (Test Report) από την Τεχνική Υπηρεσία.
2.5Μέχρι την έκδοση φύλλου δοκιμών, σύμφωνα με την υποπαράγραφο 2.4, θα τίθεται δήλωση του κατασκευαστή ότι ο τύπος του ΕΠΑΙΚ είναι σύμφωνα με τις απαιτήσειςπροδιαγραφές του Παραρτήματος III του άρθρου 9.
2.6Ο ορισμός των Τεχνικών Υπηρεσιών που υλοποιήθηκε σύμφωνα με τις διατάξεις της οικ 39757/4917 (ΑΔΑ:ΒΛΩΝ1ΣΤ0) Πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος συνεχίζει και ισχύει. Η προαναφερόμενη Τεχνική Υπηρεσία εφόσον επιθυμεί, δύναται με δήλωσή της να ορισθεί και για τη διενέργεια των αντίστοιχων δοκιμών κάθε τύπου ΕΠΑΙΚ για σχολικά μεταφοράς μαθητών Α/βάθμιας εκπαίδευσης.
3.Η αρμόδια Υπηρεσία του ΥποΜεΔι μπορεί να διενεργεί ελέγχους που θα καθορίζει δειγματοληπτικά σε οχήματα που διασκευάζονται σύμφωνα με την παρούσα προκειμένου να ελεγχθείη αρτιότητά τους.
Επισημαίνεται ότι δίνεται η δυνατότητα στον φορέα να θέτει στο φάκελο και οποιοδήποτε άλλο επιπλέον τεχνικό έγγραφο ή υπολογισμό θεωρεί ότι αυτό στοιχειοθετεί την επάρκεια της κατασκευής του.
4.Ο φορέας για κάθε τύπο ΕΠΑΙΚ εκδίδει «Φύλλο προδιαγραφών ΕΠΑΙΚ» που θα περιέχεικατ' ελάχιστο
4.1Τον τύπο του ΕΠΑΙΚ
4.2Δείγμα της σήμανσης του ΕΠΑΙΚ
4.3Αριθμός του τεχνικού φακέλου του ΕΠΑΙΚ
4.4Τεχνικά σχεδία του ΕΠΑΙΚ σε τρείς όψεις σε φύλλο Α4 με τις διαστάσεις του ΕΠΑΙΚ και την θέση της σήμανσης.
4.5Υπεύθυνη δήλωση του κατασκευαστή περί τήρησης των τεχνικών απαιτήσεων του Παραρτήματος III του άρθρου 9.
4.6Αναλυτικές «Οδηγίες τοποθέτησης ΕΠΑΙΚ» με αναφορά στα κρίσιμα κατά τον φορέα σημεία που πρέπεινα ελεγχθούν.
4.7Αναλυτικές «Οδηγίες τοποθέτησηςαγκύρωσης της ζώνης ΕΠΑΙΚ» εφόσον αυτή δεν αγκυρώνεται στο ΕΠΑΙΚ
Υπόδειγμα του φύλλου προδιαγραφών του ΕΠΑΙΚ με όλα τα απαιτούμενα πεδία θα εκδοθείαπό την αρμόδια υπηρεσία τουΤπ. Ύπο.Με.Δι.
5.Τα παραπάνω δεν απαιτούνται όταν:
5.1Το κάθισμα (ΕΠΑΙΚ) έχει εγκριθεί σύμφωνα με οδηγία ή κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
5.2Το όχημα είναι εξοπλισμένο με ΕΠΑΙΚ και διατίθεται στην αγορά σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες και κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έχουν λάβει έγκριση με αυτά εγκατεστημένα. Σε αυτές τις περιπτώσεις υποβάλλεται τεκμηρίωση σύμφωνα με την αντίστοιχη οδηγία ή κανονισμό.
6.Τα δικαιολογητικά που ορίζονται στις παρ 2.4.3 και 2.4.4 όσον αφορά τις προδιαγραφές ζωνών ασφαλείας, καθισμάτων (ΕΠΑΙΚ) καιαγκυρώσεων ζωνών καθισμάτων σε σχολικά λεωφορεία μπορούν να αντικατασταθούν από την βεβαίωση για το ισοδύναμο σύστημα συγκράτησης που ορίζεται από τις διατάξεις του Παραρτήματος Α της εγκύκλιου 28631/3029/13 τουΎπ ΎποΜεΔι (ΑΔΑ: ΒΛ1Ψ1ΑΔΝ)
Άρθρο 9
Ενσωματώνονται και αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της παρούσας τα Παραρτήματα I, II, III, IV, V και VI.
(Ακολουθούν παραρτήματα για τα οποία βλέπε στο οικείο ΦΕΚ)
Άρθρο 10
1.Από την ισχύ της παρούσας καταργείται κάθε άλλη διάταξη που ρυθμίζει το ίδιο θέμα με την παρούσα και αντίκειται στις διατάξεις της.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 23 Ιουλίου 2014
Υ.Α.17910/1225/2014 - ΦΕΚ 2129/Β/4-8-2014
Προδιαγραφές ζωνών ασφαλείας, καθισμάτων και αγκυρώσεων ζωνών − καθισμάτων σε σχολικά λεωφορεία και διατάξεις μεταφοράς μαθητών.