Υπουργική Απόφαση Φ.50/37491/4558/2009 - ΦΕΚ 1397/Β/14-7-2009 (Κωδικοποιημένη)
Τεχνικές προδιαγραφές αυτομάτων γραμμών ελέγχου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ Βαρέων Οχημάτων.
Συνδρομητικές Υπηρεσίες
- Το Νομοθέτημα έχει κωδικοποιηθεί σε αρχείο ενιαίο κειμένου, με ενσωματωμένες τις διατάξεις με τις οποίες έχει συμπληρωθεί - τροποποιηθεί μεταγενέστερα.
- Η υπηρεσία προβολής και μεταφόρτωσης κωδικοποιημένων κειμένων είναι διαθέσιμη ΔΩΡΕΑΝ, μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη, με πρόσβαση στις Συνδρομητικές Υπηρεσίες.
- Απαιτείται μεγαλύτερο επίπεδο πρόσβασης για την προβολή των Συνδρομητικών Υπηρεσιών.
Εάν είστε μέλος και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές Υπηρεσίες, πατήστε ΕΔΩ για Σύνδεση.
-Θέματα Βοήθειας και Υποστήριξης για τις συνδρομητικές υπηρεσίες.
ΑΡΧΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΦΕΚ
Το παρακάτω κείμενο διατάξεων αποτελεί το αρχικό κείμενο των διατάξεων, όπως ήταν δημοσιευμένες στο Φ.Ε.Κ., οι οποίες έχουν τροποποιηθεί με μεταγενέστερες διατάξεις
Υ.Α.Φ.50/37491/4558/2009 - ΦΕΚ 1397/Β/14-7-2009
Τεχνικές προδιαγραφές αυτομάτων γραμμών ελέγχου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ Βαρέων Οχημάτων.
ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
'Εχοντας υπόψη:
1.Τις διατάξεις
Α) Της παρ. 2 του άρθρου 37 του ν. 2963/2001 «Οργάνωση και λειτουργία των δημοσίων επιβατικών μεταφορών με λεωφορεία, τεχνικός έλεγχος οχημάτων και ασφάλεια χερσαίων μεταφορών και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 268/τ.Α').
Β) Του άρθρου 90 του «κώδικα νομοθεσίας για την κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» που κωδικοποιήθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (ΦΕΚ 98/τ.Α').
Γ) Του άρθρου 3 της υπ’ αριθμ. 6868/931/2009 απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών στον Υφυπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών» (ΦΕΚ 178/τ.Β').
2.Την ανάγκη Τεχνικού ελέγχου διαφόρων συστημάτων των βαρέων οχημάτων με τη βοήθεια μηχανημάτων ελέγχου.
3.Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
1.Κάθε γραμμή τεχνικού ελέγχου βαρέων οχημάτων, όπου ως γραμμή νοείται μία ενότητα μηχανημάτων και συσκευών ελέγχου, θα μπορεί να ελέγχει φορτηγά οχημάτα με μέγιστο μικτό βάρος μεγαλύτερο των 3,5 τόνων, λεωφορεία και συρμούς αποτελούμενους από ρυμουλκό και ρυμουλκούμενο όχημα, ή ρυμουλκό και επικαθήμενο όχημα, περιλαμβάνει τα παρακάτω βασικά μηχανήματα και συσκευές.
α) Φρενόμετρο περιστρεφόμενων κυλίνδρων για τη μέτρηση των δυνάμεων πέδησης και του συντελεστή (λόγου) πέδησης, συστημάτων πέδησης βαρέων οχημάτων που λειτουργούν είτε αποκλειστικά με πεπιεσμένο αέρα είτε με μικτό σύστημα πεπιεσμένου αέρα και υδραυλικών υγρών.
β) Συγκλισιόμετρο για τη μέτρηση της σύγκλισης ή της απόκλισης των τροχών ενός άξονα του ελεγχομένου οχήματος.
γ) Νεφελόμετρο για τη μέτρηση της αιθάλης (καπνού) στα καυσαέρια του ελεγχόμενου οχήματος.
δ) Φωτόμετρο για τη μέτρηση των φώτων πορείας και διασταύρωσης του ελεγχόμενου οχήματος.
ε) Συσκευή ελέγχου της σωστής λειτουργίας του ταχυμέτρου και του ταχογράφου του ελεγχόμενου οχήματος.
στ) Τζογόμετρο, για τον έλεγχο των ανεπίτρεπτων ανοχών (τζόγων) των συστημάτων ανάρτησης και διεύθυνσης του ελεγχόμενου οχήματος.
ζ) Ανυψωτήρα στο λάκκο επιθεώρησης για την πραγματοποίηση διαφόρων οπτικών ελέγχων των συστημάτων διεύθυνσης και ανάρτησης του ελεγχομένου οχήματος.
2.Η γραμμή του τεχνικού ελέγχου βαρέων οχημάτων εξασφαλίζει την αυτόματη μέτρηση και εκτύπωση των αποτελεσμάτων ελέγχου.
3.Επί πλέον των μηχανημάτων της παρ. 1 που αποτελούν την αυτόματη γραμμή τεχνικού ελέγχου, κάθε ιδιωτικό Κ.Τ.Ε.Ο. βαρέων οχημάτων θα πρέπει να διαθέτει και ένα τουλάχιστον τεμάχιο των παρακάτω συσκευών.
α) Αναλυτή καυσαερίων για τη μέτρηση των ρυπαντών που ανιχνεύονται στα καυσαέρια βενζινοκίνητων ή / και υγραεριοκίνητων οχημάτων.
β) Φορητό ηχόμετρο για τη μέτρηση της στάθμης θορύβου που εκπέμπεται από την εξάτμιση του ελεγχόμενου οχήματος.
γ) Φορητό επιβραδυνσιόμετρο για τη μέτρηση του συντελεστή (λόγου) πέδησης φορτηγών οχημάτων ειδικής κατασκευής τα οποία δεν μπορούν να ελεγχθούν στο φρενόμετρο της γραμμής ελέγχου.
δ) Ανιχνευτή διαρροών υγραερίου (L.P.G.) για την ανίχνευση διαρροών υγραερίου από το κύκλωμα τροφοδοσίας των οχημάτων.
4.'Ολα τα παραπάνω μηχανήματα και συσκευές ελέγχου πρέπει να διαθέτουν έγκριση σε ότι αφορά την ασφαλή λειτουργία τους.
Άρθρο 2
1.Το φρενόμετρο
α) Το φρενόμετρο της γραμμής ελέγχου αποτελείται από δύο ζεύγη περιστρεφόμενων κυλίνδρων, ένα ζεύγος για κάθε τροχό του ιδίου άξονα. Οι κύλινδροι έχουν ειδική επικάλυψη στην εξωτερική τους επιφάνεια ώστε να είναι αυξημένος ο συντελεστής τριβής μεταξύ του πέλματος του ελαστικού των τροχών και του κυλίνδρου ακόμη και στην περίπτωση μέτρησης με βρεγμένους τροχούς.
β) Το φρενόμετρο πρέπει να είναι κατάλληλο για τον έλεγχο βαρέων οχημάτων των οποίων το σύστημα πέδησης λειτουργεί είτε με πεπ. αέρα, είτε με πεπ. αέρα και υδραυλικά υγρά (αεροϋδραυλικά φρένα).
γ) Το φρενόμετρο πρέπει να έχει τη δυνατότητα μέτρησης του βάρους κάθε άξονα του ελεγχόμενου οχήματος, ώστε να υπολογίζεται με ακρίβεια ο συντελεστής (λόγος) πέδησης του οχήματος.
δ) Το Φρενόμετρο πρέπει να έχει τη δυνατότητα μέτρησης των πιέσεων του πεπιεσμένου αέρα στους κυλίνδρους πέδησης των τροχών, καθώς και της μεγίστης πίεσης του κυκλώματος πέδησης.
ε) Το φρενόμετρο να έχει τη δυνατότητα μέτρησης φορτηγών οχημάτων με κίνηση και στους 4 τρόχους μονίμου εμπλοκής.
στ) Το φρενόμετρο πρέπει να συνοδεύεται και με ειδική συσκευή εξομοίωσης του φορτίου, ώστε να υπάρχει δυνατότητα μέτρησης του συντελεστή (λόγου) πέδησης της πέδης στάθμευσης σε σχέση με τη μέγιστη επιτρεπόμενη μάζα του οχήματος. ζ) Το φρενόμετρο πρέπει να μετρά
Τις δυνάμεις πέδησης της πέδης πορείας (ποδόφρενο) των τροχών όλων των αξόνων του οχήματος.
Την επί τοις % διαφορά των δυνάμεων πέδησης των τροχών του ιδίου άξονα (μονόπλευρο φρενάρισμα).
Τις δυνάμεις πέδησης της πέδης στάθμευσης (χειρόφρενο).
Το συντελεστή (λόγο) πέδησης επί τοις % της πέδης πορείας (ποδόφρενο).
Το συντελεστή (λόγο) πέδησης επί τοις % της πέδης στάθμευσης (χειρόφρενο).
Το συντελεστή (λόγο) πέδησης της πέδης πορείας (ποδόφρενο) του συνδυασμού οχημάτων, ρυμουλκόρυμουλκούμενο ή επικαθήμενο.
Το συντελεστή (λόγο) πέδησης της πέδης στάθμευσης (χειρόφρενο) του συνδυασμού οχημάτων, ρυμουλκό
ρυμουλκούμενο ή επικαθήμενο.
2.Το συγκλισιόμετρο
α) Το συγκλισιόμετρο της γραμμής ελέγχου αποτελείται από ειδική πλάκα επί της οποίας διέρχεται με μικρή ταχύτητα ένας τροχός του διευθυντήριου άξονα του οχήματος και μετρά είτε τη σύγκλιση είτε την απόκλιση των τροχών του διευθυντήριου άξονα, η οποία αναφέρεται στην πλευρική απόκλιση της πορείας του οχήματος σε μέτρα ανά χιλιόμετρο ευθύγραμμης πορείας.
β) Η μέγιστη ένδειξη απόκλισης της πορείας θα πρέπει να είναι τουλάχιστον ± 15m/km.
3.Το νεφελόμετρο
α) Το νεφελόμετρο της γραμμής πρέπει να μετρά την θολερότητα των καυσαερίων των πετρελαιοκίνητων οχημάτων που προέρχεται από τον περιεχόμενο καπνό με βάση την αρχή της φωτομετρικής απορρόφησης και με δειγματοληψία μερικής ροής καυσαερίων.
β) Η συσκευή πρέπει να διαθέτει δύο κλίμακες μετρήσεων. Μία για την μέτρηση του συντελεστή απορρόφησης «Κ» και μια για την επί τοις % μέτρηση της θολερότητας των καυσαερίων από 0% μέχρι 100%.
γ) Η συσκευή πρέπει να διαθέτει ενσωματωμένο ή ανεξάρτητο στροφόμετρο για την μέτρηση των στροφών του πετρελαιοκινητήρα, καθώς και θερμόμετρο για την μέτρηση της θερμοκρασίας του πετρελαιοκινητήρα.
4.Το φωτόμετρο
α) Το φωτόμετρο της γραμμής αποτελείται από την κυρίως συσκευή ελέγχου των φώτων διασταύρωσης και πορείας του αυτοκινήτου και κατάλληλη βάση της συσκευής η οποία θα έχει τη δυνατότητα μετακίνησης με τη βοήθεια τροχών.
β) Το φωτόμετρο πρέπει να ελέγχει τη φωτεινή δέσμη των φώτων διασταύρωσης και πορείας του ελεγχομένου αυτοκινήτου εφόσον προηγουμένως η κυρίως συσκευή συγκέντρωσης της δέσμης φώτων κεντράρεται και ευθυγραμμίζεται με τους φανούς πορείαςδιασταύρωσης του αυτοκινήτου.
γ) Το φωτόμετρο μετρά ξεχωριστά για τους αριστερούς και δεξιούς φανούς την απόκλιση δεξιά αριστερά άνω κάτω, και την ένταση των φωτεινών δεσμών των φώτων πορείας και διασταύρωσης. Οι αποκλίσεις των δεσμών μπορεί να αναφέρονται με λέξεις ή επί τοις % απόκλιση για δέσμες μήκους 10 μέτρων και η ένταση της δέσμης θα αναφέρεται σε LUX ή σε CD (candela)
5.Συσκευή ελέγχου του ταχυμέτρου και του ταχογράφου.
α) Η συσκευή ελέγχου της σωστής λειτουργίας του ταχυμέτρου του ταχογράφου αποτελείται από δύο ζεύγη περιστρεφόμενων κυλίνδρων, ένα ζεύγος για κάθε τροχό του κινητήριου άξονα του οχήματος.
β) Η συσκευή θα πρέπει να συγκρίνει την ένδειξη του ταχυμέτρου με την πραγματική ταχύτητα του οχήματος και να υπολογίζει την επί τοις % διαφορά των ταχυτήτων.
γ) Η συσκευή θα πρέπει να συνδέεται με τους εγκεκριμένους μηχανικούς και ηλεκτρονικούς ταχογράφους των οχημάτων και να ελέγχει τη σωστή λειτουργία τους καθώς και τη λειτουργία του περιοριστή ταχύτητας του ελεγχόμενου οχήματος.
6.Το Τζογόμετρο
α) Το τζογόμετρο της γραμμής είναι υδραυλικού τύπου και πρέπει να είναι εγκατεστημένο αριστερά δεξιά του λάκκου επιθεώρησης των οχημάτων.
β) Το τζογόμετρο διαθέτει ένα ζεύγος πλακών που παλινδρομούν και στις οποίες επικάθονται οι τροχοί των αξόνων διαδοχικά. Με τη βοήθεια κατάλληλου χειριστηρίου φωτίζονται τοπικά τα ελεγχόμενα σημεία για υπερβολικές ανοχές του οχήματος και δίνονται οι εντολές παλινδρόμησης των πλακών του τζογομέτρου, για να διευκολύνονται οι οπτικοί έλεγχοι του οχήματος που πραγματοποιούνται από τον ελεγκτή του Κ.Τ.Ε.Ο.
7.Αναλυτής καυσαερίων
α) Ο αναλυτής καυσαερίων της γραμμής πρέπει να μετρά:
Διοξείδιο του άνθρακα CO2.
Υδρογονάνθρακες HC.
Μονοξείδιο του άνθρακα CO.
Οξυγόνο Ο2.
Συντελεστή «λ».
Μονοξείδιο του άνθρακα διορθωμένο CO cor.
Στροφές του κινητήρα RPM.
Θερμοκρασία του κινητήρα °C.
β) Η μέθοδος μέτρησης για τα αέρια CO2, CO, HC να στηρίζεται στην αρχή απορρόφησης στην υπέρυθρη ακτινοβολία χωρίς διασπορά NDIR και για το Ο2 στην αρχή του ηλεκτροχημικού γαλβανικού στοιχείου.
γ) Η βαθμονόμηση (καλιμπράρισμα) πρέπει να γίνεται ηλεκτρικά κατά τη διάρκεια των μετρήσεων και κατά διαστήματα με πρότυπο αέριο για τα αέρια CO, HC, CO2.
δ) Οι συσκευές πρέπει να έχουν ενσωματωμένο ή να συνοδεύονται από σύστημα EURO OBD, για τον έλεγχο των παραμέτρων λειτουργίας των διαφόρων συστημάτων του οχήματος που ελέγχονται από το σύστημα αυτό.
ε) Οι συσκευές πρέπει να έχουν έγκριση τύπου για ακρίβεια κλάσεως Ι (OIML I) που θα αποδεικνύεται με πιστοποιητικό από αναγνωρισμένο φορέα της Ε.Ε.
8.Ηχόμετρο
α) Το ηχόμετρο θα πρέπει να καλύπτει τις προδιαγραφές IEC 61672/2002, EΛOT EN 61672/2003
β) To ηχόμετρο μετρά το προκαλούμενο θόρυβο των βαρέων οχημάτων σύμφωνα με την «εν στάσει» μέθοδο σε db (A).
Το ηχόμετρο πρέπει να έχει σταθμικό κύκλωμα Α, να διαθέτει γρήγορη δυναμική απόκριση και να μπορεί να μετρά ηχητικές στάθμες από 40 έως 130 db (A).
γ) Το ηχόμετρο να έχει ενσωματωμένη μνήμη για την αποθήκευση της μέγιστης τιμής των μετρήσεων, καθώς και σειριακή έξοδο ή άλλη ισοδύναμη διάταξη για τη σύνδεσή του με ηλεκτρονικό υπολογιστή.
9.Επιβραδυνσιόμετρο
Το επιβραδυνσιόμετρο είναι φορητή συσκευή η οποία μετρά σε δοκιμή του ελεγχόμενου οχήματος στο δρόμο την επιβράδυνση που επιτυγχάνει η πέδη πορείας (ποδόφρενο) με μία σχετική μικρή ταχύτητα του οχήματος (π.χ. 30 km/h) μέχρι την πλήρη ακινητοποίηση του οχήματος. Η μέγιστη επιτυγχανόμενη επιβράδυνση διαιρούμενη με την επιτάχυνση βαρύτητας 9,81 m/sec2 μας δίνει το συνολικό συντελεστή (λόγο) πέδησης του ελεγχομένου οχήματος που απαιτείται από τη Νομοθεσία για τον έλεγχο της απόδοσης της πέδης πορείας του οχήματος.
10.Ο ανυψωτήρας του λάκκου επιθεώρησης θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να μετακινείται κατά μήκος του λάκκου, να είναι υδραυλικός ή πνευματικός και να μπορεί να ανυψώνει σε μικρό ύψος οποιονδήποτε άξονα του ελεγχόμενου οχήματος, και να έχει ανυψωτική ικανότητα τουλάχιστον 13 τόνους ανά άξονα.
11.Ο αισθητήρας διαρροών υγραερίου (L.P.G.) είναι φορητή συσκευή η οποία ανιχνεύει διαρροές υγραερίου όταν βρίσκεται πλησίον των εξαρτημάτων του συστήματος τροφοδοσίας υγραεριοκίνητων οχημάτων.
Άρθρο 3
Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από την ημερομηνία δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως
Αθήνα, 1 Ιουλίου 2009
Κατεβάσετε επίσης το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Υ.Α.Φ.50/37491/4558/2009 - ΦΕΚ 1397/Β/14-7-2009
Τεχνικές προδιαγραφές αυτομάτων γραμμών ελέγχου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ Βαρέων Οχημάτων.
Διαβάστε επίσης
- Υπουργική Απόφαση 28792/3638/2013 - ΦΕΚ 1454/Β/17-6-2013 (Κωδικοποιημένη)
- Υπουργική Απόφαση 55332/5732/2012 - ΦΕΚ 3469/Β/28-12-2012 (Κωδικοποιημένη)
- Υπουργική Απόφαση 20794/2222/2012 - ΦΕΚ 1466/Β/3-5-2012 (Κωδικοποιημένη)
- Υπουργική Απόφαση 24324/2884/2009 - ΦΕΚ 916/Β/15-5-2009 (Κωδικοποιημένη)
- Νόμος 1350/1983 - ΦΕΚ 55/Α/26-4-1983 (Κωδικοποιημένος)