Υπουργική Απόφαση 125735/Δ2 - ΦΕΚ 4178/Β/28-9-2020
Καθορισμός εξεταστέας ύλης για τα μαθήματα που εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές εξετάσεις για το έτος σχολικό έτος 2020 - 2021.
Υπουργική Απόφαση Αριθμ.125735/Δ2
ΦΕΚ 4178/Β/28-9-2020
Καθορισμός εξεταστέας ύλης για τα μαθήματα που εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές εξετάσεις για το έτος σχολικό έτος 2020 - 2021.
Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1)Τις διατάξεις του ν. 1566/1985 «Δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις» (Α' 167).
2)Τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 9 και της παρ. 2 του άρθρου 138 του ν. 4692/2020 «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» (Α' 111).
3)Το π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονο- μασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους - Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α' 119).
4)Το π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α' 121).
5)Το π.δ. 84/2019 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών Γραμματειών και Ειδικών Γραμματειών/Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων» (Α' 123).
6)Την υπό στοιχεία 7922/Υ1/05-08-2020 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Σοφία Ζαχαράκη» (Β' 3298).
7)Τις διατάξεις του άρθρου 90 του κώδικα νομοθεσίας για την κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α' 98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α' 133).
8)Την υπ' αρ. 43/03-09-2020 πράξη του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
9)Το γεγονός ότι από την απόφαση αυτή δεν προ- καλείται δαπάνη, σύμφωνα με την υπό στοιχεία Φ.1/Γ/469/124740/Β1/21-09-2020 εισήγηση του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 (Α' 143) της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, αποφασίζουμε:
Καθορίζουμε την εξεταστέα ύλη για τα μαθήματα της Α' τάξης Γενικού Λυκείου που εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές εξετάσεις για το έτος σχολικό έτος 2020 - 2021 ως εξής:
Ι. ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Α' ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Για τη διδασκαλία του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας στην Α' τάξη του Ημερήσιου Γενικού Λυκείου, αξιοποιούνται:
•Το εγχειρίδιο της Α' Λυκείου Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι (Ξενοφών, Θουκυδίδης) των Κ. Διαλησμά, Α. Δρουκόπουλου, Ε. Κουτρουμπέλη, Γ. Χρυσάφη
•Το Βιβλίο Μαθητή Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι: Κείμενα με παράλληλες μεταφράσεις (διαθέσιμο και: http:// ebooks.edu.gr/new/books-pdf.php?course=DSGL- A108).
Ως βιβλία αναφοράς προτείνονται:
•H Γραμματική της Αρχαίας Ελληνικής (Γυμνασίου-Λυ- κείου) του Μ. Οικονόμου
•Το Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής (Α', Β', Γ' Λυκείου) του Α.Β. Μουμτζάκη (διαθέσιμο και: http:// ebooks.edu.gr/ebooks/v/pdf/8547/2486/22-0031-02 Syntaktiko- tis-Archaias-Ellinikis A-B-G-Lykeiou/)
•Το Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας (Α', Β', Γ' Γυμνασίου) της Π. Μπίλλα, (έχει διανεμηθεί στο Γυμνάσιο)
•Το Λεξικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας (Α', Β', Γ' Γ υμνασίου) των Χ. Συμεωνίδη, Γ. Ξενή κ.ά. (έχει διανεμηθεί στο Γυμνάσιο).
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Η διδασκαλία να ξεκινήσει από το κείμενο του Θουκυδίδη και να ακολουθήσει το κείμενο του Ξενοφώντα, για να υπάρχει ιστορική συνέχεια, ώστε να γίνονται κατανοητά τα γεγονότα από τους μαθητές και τις μαθήτριες.
Ως εξεταστέα ύλη ορίζεται η παρακάτω από το εγχειρίδιο Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι
(Ξενοφών, Θουκυδίδης) των Κ. Διαλησμά, Α. Δρουκόπουλου, Ε. Κουτρουμπέλη, Γ. Χρυσάφη:
Εισαγωγή
α) Κεφάλαιο Β': Θουκυδίδης Ολόρου Αλιμούσιος (1. Η ζωή του - 2. Το έργο του. Ενδιαφέροντα και ιδέες - Μέθοδος - Η δομή του έργου. Ο χρόνος της σύνθεσής του - Γλώσσα και ύφος)
β) Κεφάλαιο Γ': Ξενοφών Γρύλλου Ερχιεύς (1. Η ζωή του - 2. Το έργο του. Ενδιαφέροντα και ιδέες).
2.Κείμενα
α) Θουκυδίδου, Ιστορίαι, Βιβλίο 3ο, με βασικό θεματικό πυρήνα:
Ισχύς και δίκαιο, η «ηθική» του πολέμου
ΕΝΟΤΗΤΕΣ
Κεφάλαιο 70 (μόνο από μετάφραση)
Κεφάλαιο 71-73 Κεφάλαιο 74 Κεφάλαιο 75
Κεφάλαιο 78 (μόνο από μετάφραση)
Κεφάλαιο 81
Κεφάλαιο 82-83 (μόνο από μετάφραση)
β) Ξενοφών, Ελληνικά, Βιβλίο 2ο, με βασικό θεματικό πυρήνα: Στρατιωτική υπεροχή και πολιτική κυριαρχία
ΕΝΟΤΗΤΕΣ
Κεφάλαιο 1. παρ. 16-32 (μόνο από μετάφραση) Κεφάλαιο 2. παρ. 1-4 Κεφάλαιο 2. παρ. 16-23
Κεφάλαιο 3. παρ. 11-16 (μόνο από μετάφραση) Κεφάλαιο 3. παρ. 50-56 Κεφάλαιο 4. παρ. 1-17 (μόνο από μετάφραση) Κεφάλαιο 4. παρ. 18-23
Στην Α' Λυκείου οι μαθητές και οι μαθήτριες θα προσεγγίσουν και θα εμβαθύνουν, στο πλαίσιο της δομολει- τουργικής προσέγγισης των πρωτότυπων κειμένων και σε άμεσο συσχετισμό με αυτά (κειμενοκεντρική προσέγγιση), στα εξής γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα:
Α) Γραμματικά φαινόμενα
•Φωνηεντόληκτα ουσιαστικά Γ κλίσης (μονόθεμα)
•Φωνηεντόληκτα ουσιαστικά Γ κλίσης (διπλόθεμα)
•Υγρόληκτα ουσιαστικά Γ κλίσης (διπλόθεμα)
•Ανώμαλα ουσιαστικά
•Επίθετα Γ κλίσης (φωνηεντόληκτα, αφωνόληκτα και ενρινόληκτα). Κλίση μετοχών
•Ανώμαλα παραθετικά επιθέτων και επιρρημάτων
•Αντωνυμίες κτητικές
•Κλίση συνηρημένων ρημάτων σε -άω, -έω και -όω. Σχηματισμός των άλλων χρόνων
•Αόριστος Β
•Παθητικός Μέλλοντας Α και Παθητικός Αόριστος Α
•Ρήματα υγρόληκτα και ενρινόληκτα. Σχηματισμός Μέλλοντα και Αορίστου
•Σχηματισμός Μέλλοντα των σε -ίζω ρημάτων
•Σχηματισμός συντελικών χρόνων αφωνόληκτων ρημάτων.
Β) Συντακτικά φαινόμενα
•Κατηγορούμενο. Γενική κατηγορηματική. Επιρρηματικό και προληπτικό κατηγορούμενο
•Αντικείμενο άμεσο και έμμεσο. Σύστοιχο αντικείμενο. Κατηγορούμενο του αντικειμένου
•Απαρέμφατο έναρθρο και άναρθρο. Απρόσωπη σύνταξη
•Μετοχές: κατηγορηματική και επιρρηματική. Συνημμένη και απόλυτη
•Β όρος σύγκρισης
•Ομοιόπτωτοι - Ετερόπτωτοι ονοματικοί προσδιορισμοί
•Επιρρηματικοί προσδιορισμοί (εμπρόθετοι, πλάγιες πτώσεις)
•Παρατακτική - Υποτακτική σύνδεση
•Δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις (είδος, εκφορά, λειτουργία)
•Δευτερεύουσες επιρρηματικές προτάσεις (είδος)
•Υποθετικοί λόγοι (εντοπισμός υπόθεσης - απόδοσης).
ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ
ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Α' ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Για τη διδασκαλία του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας στην Α' τάξη του Εσπερινού Γενικού Λυκείου, αξιοποιούνται:
•Το εγχειρίδιο της Α' Λυκείου Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι (Ξενοφών, Θουκυδίδης) των Κ. Διαλησμά, Α. Δρουκόπουλου, Ε. Κουτρουμπέλη, Γ. Χρυσάφη
•Το Βιβλίο Μαθητή Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι: Κείμενα με παράλληλες μεταφράσεις (διαθέσιμο και: http:// ebooks.edu.gr/new/books-pdf.php?course=DSGL- A108).
Ως βιβλία αναφοράς προτείνονται:
•H Γραμματική της Αρχαίας Ελληνικής (Γ υμνασίου-Λυ- κείου) του Μ. Οικονόμου
•το Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής (Α', Β', Γ' Λυκείου) του Α.Β. Μουμτζάκη (διαθέσιμο και: http:// ebooks.edu.gr/ebooks/v/pdf/8547/2486/22-0031-02 Syntaktiko- tis-Archaias-Ellinikis A-B-G-Lykeiou/)
•το Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας (Α', Β', Γ' Γυμνασίου) της Π. Μπίλλα, (έχει διανεμηθεί στο Γυμνάσιο)
•το Λεξικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας (Α', Β', Γ' Γ υμνασίου) των Χ. Συμεωνίδη, Γ. Ξενή κ.ά. (έχει διανεμηθεί στο Γυμνάσιο).
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Η διδασκαλία να ξεκινήσει από το κείμενο του Θουκυδίδη και να ακολουθήσει το κείμενο του Ξενοφώντα, για να υπάρχει ιστορική συνέχεια, έτσι ώστε να γίνονται κατανοητά τα γεγονότα από τους μαθητές και τις μαθήτριες.
Ως εξεταστέα ύλη ορίζεται η παρακάτω από το εγχειρίδιο Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι
(Ξενοφών, Θουκυδίδης) των Κ. Διαλησμά, Α. Δρουκόπουλου, Ε. Κουτρουμπέλη, Γ. Χρυσάφη:
1.Εισαγωγή
α) Κεφάλαιο Β': Θουκυδίδης Ολόρου Αλιμούσιος (1. Η ζωή του - 2. Το έργο του. Ενδιαφέροντα και ιδέες - Μέθοδος - Η δομή του έργου. Ο χρόνος της σύνθεσής του - Γλώσσα και ύφος)
β) Κεφάλαιο Γ': Ξενοφών Γρύλλου Ερχιεύς (1. Η ζωή του - 2. Το έργο του. Ενδιαφέροντα και ιδέες).
2. Κείμενα
α) Θουκυδίδου, Ιστορίαι, Βιβλίο 3ο, με βασικό θεματικό πυρήνα:
Ισχύς και δίκαιο, η «ηθική» του πολέμου
ΕΝΟΤΗΤΕΣ
Κεφάλαιο 70 (μόνο από μετάφραση)
Κεφάλαιο 71-73 Κεφάλαιο 81
β) Ξενοφών, Ελληνικά, Βιβλίο 2ο, με βασικό θεματικό πυρήνα: Στρατιωτική υπεροχή και πολιτική κυριαρχία
ΕΝΟΤΗΤΕΣ
Κεφάλαιο 1. παρ. 16-32 (μόνο από μετάφραση) Κεφάλαιο 2. παρ. 1-4 Κεφάλαιο 2. παρ. 16-23
Κεφάλαιο 3. παρ. 11-16 (μόνο από μετάφραση) Κεφάλαιο 3. παρ. 50-56
Στην Α' Λυκείου οι μαθητές και οι μαθήτριες θα προσεγγίσουν και θα εμβαθύνουν, στο πλαίσιο της δομολει- τουργικής προσέγγισης των πρωτότυπων κειμένων και σε άμεσο συσχετισμό με αυτά (κειμενοκεντρική προσέγγιση), στα εξής γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα:
Α) Γραμματικά φαινόμενα
•Φωνηεντόληκτα ουσιαστικά Γ κλίσης (μονόθεμα)
•Φωνηεντόληκτα ουσιαστικά Γ κλίσης (διπλόθεμα)
•Υγρόληκτα ουσιαστικά Γ κλίσης (διπλόθεμα)
•Ανώμαλα ουσιαστικά
•Επίθετα Γ κλίσης (φωνηεντόληκτα, αφωνόληκτα και ενρινόληκτα). Κλίση μετοχών
•Ανώμαλα παραθετικά επιθέτων και επιρρημάτων
•Αντωνυμίες κτητικές
•Κλίση συνηρημένων ρημάτων σε -άω, -έω και -όω. Σχηματισμός των άλλων χρόνων
•Αόριστος Β
•Παθητικός Μέλλοντας Α και Παθητικός Αόριστος Α
•Ρήματα υγρόληκτα και ενρινόληκτα. Σχηματισμός Μέλλοντα και Αορίστου
•Σχηματισμός Μέλλοντα των σε -ίζω ρημάτων
•Σχηματισμός συντελικών χρόνων αφωνόληκτων ρημάτων.
Β) Συντακτικά φαινόμενα
•Κατηγορούμενο. Γενική κατηγορηματική. Επιρρηματικό και προληπτικό κατηγορούμενο
•Αντικείμενο άμεσο και έμμεσο. Σύστοιχο αντικείμενο. Κατηγορούμενο του αντικειμένου
•Απαρέμφατο έναρθρο και άναρθρο. Απρόσωπη σύνταξη
•Μετοχές: κατηγορηματική και επιρρηματική. Συνημμένη και απόλυτη
•Β όρος σύγκρισης
•Ομοιόπτωτοι - Ετερόπτωτοι ονοματικοί προσδιορισμοί
•Επιρρηματικοί προσδιορισμοί (εμπρόθετοι, πλάγιες πτώσεις)
•Παρατακτική - Υποτακτική σύνδεση
•Δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις (είδος, εκφορά, λειτουργία)
•Δευτερεύουσες επιρρηματικές προτάσεις (είδος)
•Υποθετικοί λόγοι (εντοπισμός υπόθεσης - απόδοσης).
II.ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ - ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α' ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Ι ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΒΙΒΛΙΑ:
•«ΕΚΦΡΑΣΗ - ΕΚΘΕΣΗ (ΤΕΥΧΟΣ Α')» των ΑΔΑΛΟΓΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗΣ, ΑΥΔΗ ΑΒΡΑΣ, ΛΟΠΠΑ ΕΛΕΝΗΣ, ΤΑΝΗ ΔΙΟ- ΝΥΣΗ, ΤΣΟΛΑΚΗ Λ. ΧΡΙΣΤΟΥ
•«ΘΕΜΑΤΙΚΟΙ ΚΥΚΛΟΙ (ΕΚΦΡΑΣΗ - ΕΚΘΕΣΗ)» των ΜΑΝΩΛΙΔΗ ΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΜΠΕΧΛΙΒΑΝΗ ΘΩΜΑ, ΦΛΩΡΟΥ ΦΩΤΕΙΝΗΣ
•«ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ» των ΚΑΝΔΗΡΟΥ Β. ΓΛΥΚΕΡΙΑΣ, ΠΑΣΧΑΛΙΔΗ Ε. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, ΡΙΖΟΥ Ν. ΣΠΥΡΟΥ
•«ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ» των ΧΑ- ΤΖΗΣΑΒΒΙΔΗ ΣΩΦΡΟΝΗ, ΧΑΤΖΗΣΑΒΒΙΔΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑΣ
Ως εξεταστέα ύλη Ημερήσιου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου ορίζονται δραστηριότητες με τις οποίες υπηρετείται και ελέγχεται η επίτευξη των σκοπών και των προσδοκώμενων αποτελεσμάτων της διδασκαλίας του μαθήματος.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες πρέπει να είναι σε θέση να ανταποκρίνονται σε δραστηριότητες και να απαντούν σε ερωτήματα/ερωτήσεις που απορρέουν από κείμενα που αναφέρονται σε κάποια ή κάποιες από τις θεματικές ενότητες, όπως αυτές ορίζονται στο Πρόγραμμα Σπουδών. Πιο συγκεκριμένα οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται: α) Να κατανοούν, να ερμηνεύουν και να προσεγγίζουν κριτικά τα κείμενα με στόχο τη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο αναπαριστώνται ιδέες, αντιλήψεις, προκαταλήψεις για τον άνθρωπο, την κοινωνία και τον κόσμο β) Να προσεγγίζουν τη δομή και τη γλώσσα των κειμένων και τα κειμενικά τους χαρακτηριστικά, καθώς και τη σχέση που έχει η γλώσσα και η οργάνωση των κειμένων με την περίσταση και τον σκοπό της επικοινωνίας γ) Να παράγουν κείμενα, με βάση κείμενα αναφοράς, με στόχο:
•Τον μετασχηματισμό των γλωσσικών και νοηματικών δομών (σημασιών) των κειμένων
•Τη συνοπτική νοηματική απόδοση μέρους των κειμένων ή των απόψεων που διατυπώνονται για κάποιο ζήτημα.
•Τη διατύπωση και έκφραση δικών τους απόψεων, σε επικοινωνιακό πλαίσιο, σχετικά με συγκεκριμένα ερωτήματα/θέματα/απόψεις που τίθενται στα κείμενα αναφοράς.
Τα κείμενα σχετίζονται νοηματικά με τις εξής θεματικές ενότητες:
Γλώσσα, γλωσσική ποικιλία, οπτική γωνία, δημιουργικότητα της γλώσσας Γλωσσομάθεια Αναλφαβητισμός Διάλογος Εφηβεία
Αγάπη και έρωτας
Ενδυμασία και μόδα
Γηρατειά και νεότητα
Το κωμικό και η σημασία του γέλιου.
ΙΙ. ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΒΙΒΛΙΑ:
«ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ (ΤΕΥΧΟΣΑ')» των ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗ Ν., ΚΑΡΒΕΛΗ Δ., ΜΗΛΙΩΝΗ Χ., ΜΠΑΛΑΣΚΑ Κ., ΠΑΓΑΝΟΥ Γ., ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ «ΛΕΞΙΚΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΩΝ ΟΡΩΝ» των ΠΑΡΙΣΗ Ι., ΠΑΡΙΣΗ Ν.
Ως εξεταστέα ύλη Ημερήσιου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου ορίζονται δραστηριότητες με τις οποίες υπηρετείται και ελέγχεται η επίτευξη των σκοπών και των προσδοκώμενων αποτελεσμάτων της διδασκαλίας του μαθήματος.
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση: α) Να προσεγγίζουν τους χαρακτήρες με βάση τα δεδομένα του κειμένου (όνομα, εξωτερική εμφάνιση, ενέργειες, σχέσεις με άλλα πρόσωπα, δικά τους λόγια και σκέψεις, λόγια και σκέψεις άλλων προσώπων για αυτούς και στάση του αφηγητή), με σκοπό να εντοπίζουν χαρακτηριστικά τους στοιχεία που φωτίζουν τη δράση τους β) Να αναγνωρίζουν τους ποικίλους ποιητικούς υπαινιγμούς (στην περίπτωση ποιητικού κειμένου) μέσα από τον συνδυασμό συμβόλων, σχημάτων λόγου και κειμε- νικών δεικτών εν γένει, με σκοπό να εμπλουτίζουν την κατανόησή τους
γ) Να περιγράφουν τη συναισθηματική διάθεση του ποιητικού υποκειμένου στηριζόμενοι στα σύμβολα και τις γλωσσικές επιλογές (ρηματικά πρόσωπα, χρόνοι, εγκλίσεις των ρημάτων, στίξη) δ) Να εντοπίζουν μέσα στο κείμενο στοιχεία του λόγου των προσώπων, γλωσσικές επιλογές και να αναγνωρίζουν το πώς αυτά παράγουν νόημα ε) Να αξιοποιούν στις ερμηνευτικές τους απόπειρες κειμενικά στοιχεία και επιλογές μορφολογικού χαρακτήρα, με σκοπό να τεκμηριώνουν τις θέσεις και τις ανταποκρίσεις τους.
Θεματικές ενότητες που εξετάζονται στην Α' τάξη είναι «Τα φύλα στη λογοτεχνία»,
«Παράδοση και μοντερνισμός στη νεοελληνική ποίηση».
III.ΙΣΤΟΡΙΑ - Α' ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ
Από το σχολικό βιβλίο του Α. Μαστραπά, Ιστορία του Αρχαίου Κόσμου: Από τους προϊστορικούς πολιτισμούς της Ανατολής έως την εποχή του Ιουστινιανού:
Ι. ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΓΓΥΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ 2. Η Αίγυπτος (2.1 Η χώρα, 2.2 Οικονομική, κοινωνική και πολιτική οργάνωση, 2.4 Ο πολιτισμός) σσ. 20-23 και σσ. 27-30
ΙΙ. ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ
1.Ελληνική προϊστορία
1.2. O Μυκηναϊκός πολιτισμός σσ. 65-75
2.Η αρχαία Ελλάδα (από το 1100 ως το 323 π.Χ.)
2.1Ομηρική εποχή (1100-750 π.Χ.), [εκτός από την ενότητα Οι μετακινήσεις (11ος-9ος αι. π.Χ.)], Ο πρώτος ελληνικός αποικισμός, Οικονομική, κοινωνική και πολιτική οργάνωση, Ο πολιτισμός σσ. 76 και 78-83
2.2Αρχαϊκή εποχή (750-480 π.Χ) σσ. 84-97
2.3Κλασική εποχή (480-323 π.Χ.): το εισαγωγικό τμήμα και οι υποενότητες: Η συμμαχία της Δήλου - Αθηναϊκή ηγεμονία, Η εποχή του Περικλή, ο Πελοποννησιακός πόλεμος (431- 404 π.Χ.), Η κρίση της πόλης-κράτους, Η πανελλήνια ιδέα, Ο Φίλιππος Β' και η ένωση των Ελλήνων, Το έργο του Μ. Αλεξάνδρου, Ο πολιτισμός σσ. 98-108 και σσ. 109-114
ΙΙΙ. ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ
1.2. Τα χαρακτηριστικά του Ελληνιστικού κόσμου (Οι υποενότητες: Τα βασίλεια της Ανατολής, Τα βασίλεια του Ελλαδικού χώρου, Οι πόλεις-κράτη, Οι συμπολιτείες δεν συμπεριλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη) σσ. 127-129
2. Ο ελληνιστικός πολιτισμός (Η ενότητα 2.6 Οι τέχνες δεν συμπεριλαμβάνεται στην εξεταστέα ύλη) σσ. 140-148
IV.Ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΥΣΗΣ. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ ΚΑΙ ΡΩΜΗ
3.3Η ίδρυση της Ρώμης και η οργάνωσή της σσ. 170-172
3.4Η συγκρότηση της Ρωμαϊκής πολιτείας-Res publica σσ. 172-174
V.OI ΜΕΓΑΛΕΣ ΚΑΤΑΚΤΗΣΕΙΣ
2. Οι συνέπειες των κατακτήσεων
2.2Οι μεταρρυθμιστικές προσπάθειες σσ. 195-197
VI.Η ΡΩΜΑΪΚΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ (1ος αι. π.Χ. - 3ος αι. μ.Χ.)
1.Η περίοδος της ακμής (27 π.Χ. - 193 μ.Χ.)
1.1Η εποχή του Αυγούστου (27 π.Χ. - 14 μ.Χ.): Η ισχυροποίηση της κεντρικής εξουσίας. Το πολίτευμα και οι στρατιωτικές μεταρρυθμίσεις σσ. 208-211
1.2Οι διάδοχοι του Αυγούστου (14 - 193 μ.Χ.): Το εισαγωγικό τμήμα. Η διοίκηση και το δίκαιο σσ. 214-216
2.Η κρίση της αυτοκρατορίας τον 3ο αι. μ.Χ.
2.1Η κρίση του αυτοκρατορικού θεσμού σσ. 228-229
2.2Η οικονομική κρίση σσ. 229-230
2.3Η κοινωνική κρίση σσ. 230-231
VII.H ΥΣΤΕΡΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ (4ος - 6ος αι. μ.Χ.)
1.Η μετεξέλιξη του Ρωμαϊκού κράτους (4ος-5ος αι. μ.Χ.)
1.1Ο Διοκλητιανός και η αναδιοργάνωση της αυτοκρατορίας σσ. 236-238
1.2Μ. Κωνσταντίνος: Εκχριστιανισμός και ισχυροποίηση της ρωμαϊκής Ανατολής σσ. 238-241
1.4Ο εξελληνισμός του Ανατολικού Ρωμαϊκού κράτους σσ. 247-249
1.5.Η μεγάλη μετανάστευση των λαών. Το τέλος του Δυτικού Ρωμαϊκού κράτους (Μόνο την υποενότητα. Το τέλος του Δυτικού Ρωμαϊκού κράτους) σσ. 253-254
2.Η εποχή του Ιουστινιανού (6ος αι. μ.Χ.)
2.2Η ελληνοχριστιανική οικουμένη 258-260
Οι μαθητές/μαθήτριες παράλληλα με τη διδασκαλία των παραπάνω ενοτήτων πρέπει να ασκηθούν στην επεξεργασία ιστορικών πηγών που αναφέρονται σε αυτές και να είναι σε θέση να αξιοποιούν τις πληροφορίες τους.
!V. ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ: ΑΛΓΕΒΡΑ- ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ Α' ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ
Ι. ΆΛΓΕΒΡΑ
Από το βιβλίο «Άλγεβρα και Στοιχεία Πιθανοτήτων Α' Γενικού Λυκείου»
Εισαγωγικό κεφάλαιο
Ε.2 Σύνολα
Κεφ. 2ο: Οι Πραγματικοί Αριθμοί
2.1Οι Πράξεις και οι Ιδιότητές τους
2.1Διάταξη Πραγματικών Αριθμών (εκτός της απόδειξης της ιδιότητας 4)
2.2Απόλυτη Τιμή Πραγματικού Αριθμού
2.3Ρίζες Πραγματικών Αριθμών (εκτός των ιδιοτήτων 3 και 4)
Κεφ. 3ο: Εξισώσεις
3.1Εξισώσεις 1ου Βαθμού
3.2Η Εξίσωση X = α
3.3Εξισώσεις 2ου Βαθμού
Κεφ. 4ο: Ανισώσεις
4.1Ανισώσεις 1ου Βαθμού
4.2Ανισώσεις 2ου Βαθμού
Κεφ. 5ο: Πρόοδοι
5.1Ακολουθίες
5.2Αριθμητική πρόοδος (εκτός της απόδειξης για το άθροισμα ν διαδοχικών όρων αριθμητικής προόδου )
5.3Γεωμετρική πρόοδος (εκτός της απόδειξης για το άθροισμα ν διαδοχικών όρων γεωμετρικής προόδου )
Κεφ. 6ο: Βασικές Έννοιες των Συναρτήσεων
6.1Η Έννοια της Συνάρτησης
6.2Γραφική Παράσταση Συνάρτησης
6.3Η Συνάρτηση f(x)= αχ+β
ΙΙ. ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ
Από το βιβλίο «Ευκλείδεια Γεωμετρία Α' ΓΕΛ Τεύχος Α'» των Αργυρόπουλου Η., Βλάμου Π., Κατσούλη Γ., Μαρκάτη Σ., Σίδερη Π.
Κεφ. 3ο: Τρίγωνα
3.1Είδη και στοιχεία τριγώνων
3.21ο Κριτήριο ισότητας τριγώνων (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος)
3.32ο Κριτήριο ισότητας τριγώνων (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος)
3.43ο Κριτήριο ισότητας τριγώνων (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος)
3.5Ύπαρξη και μοναδικότητα καθέτου (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος)
3.6Κριτήρια ισότητας ορθογώνιων τριγώνων (εκτός της απόδειξης των θεωρημάτων Ι και ΙΙ).
3.7Κύκλος - Μεσοκάθετος - Διχοτόμος
3.10Σχέση εξωτερικής και απέναντι γωνίας (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος)
3.11Ανισοτικές σχέσεις πλευρών και γωνιών (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος)
3.12Τριγωνική ανισότητα (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος)
3.13Κάθετες και πλάγιες (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος ΙΙ)
3.14Σχετικές θέσεις ευθείας και κύκλου (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος Ι)
3.15Εφαπτόμενα τμήματα
3.16Σχετικές θέσεις δύο κύκλων
3.17Απλές γεωμετρικές κατασκευές
3.18Βασικές κατασκευές τριγώνων
Κεφ. 4ο: Παράλληλες ευθείες
4.1Εισαγωγή
4.2Τέμνουσα δύο ευθειών - Ευκλείδειο αίτημα (εκτός της απόδειξης του πορίσματος ΙΙ και των προτάσεων Ι, ΙΙ, ΙΙΙ και Ιν)
4.4Γωνίες με πλευρές παράλληλες
4.5Αξιοσημείωτοι κύκλοι τριγώνου
4.6Άθροισμα γωνιών τριγώνου
4.8. Άθροισμα γωνιών κυρτού ν-γώνου (εκτός της απόδειξης του πορίσματος)
Κεφ. 5ο: Παραλληλόγραμμα - Τραπέζια
5.1Εισαγωγή
5.2Παραλληλόγραμμα
5.3Ορθογώνιο
5.4Ρόμβος
5.5Τετράγωνο
5.6Εφαρμογές στα τρίγωνα
5.7Βαρύκεντρο τριγώνου (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος)
5.8Το ορθόκεντρο τριγώνου (χωρίς το Λήμμα, χωρίς την απόδειξη του θεωρήματος και χωρίς το πόρισμα).
5.9Μια ιδιότητα του ορθογώνιου τριγώνου
5.10Τραπέζιο (χωρίς την απόδειξη του θεωρήματος Ι και του πορίσματος)
5.11Ισοσκελές τραπέζιο
Κεφ. 6ο: Εγγεγραμμένα σχήματα
6.1Εισαγωγικά - Ορισμοί
6.2Σχέση εγγεγραμμένης και αντίστοιχης επίκεντρης (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος)
6.3Γωνία χορδής και εφαπτομένης (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος)
6.4Βασικοί γεωμετρικοί τόποι στον κύκλο -Τόξο κύκλου που δέχεται γνωστή γωνία.
6.5Το εγγεγραμμένο τετράπλευρο
6.6Το εγγράψιμο τετράπλευρο (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος)
V.ΦΥΣΙΚΗ - Α' ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ
ΒΙΒΛΙΟ: Φυσική Γενικής Παιδείας Α' Τάξης Γενικού Λυκείου, της συγγραφικής ομάδας: Ι. Α. Βλάχου, Ι. Γ. Γραμ- ματικάκη, Β. Α. Καραπαναγιώτη, Π. Β. Κόκκοτα, Π. ΕΜ. Περιστερόπουλου, Γ. Β. Τιμοθέου, ΙΤΥΕ-ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
ΜΗΧΑΝΙΚΗ
1.1ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗ
1.1.5.Η έννοια της ταχύτητας στη ευθύγραμμη ομαλή κίνηση
1.1.6.Η έννοια της μέσης ταχύτητας
1.1.7.Η έννοια της στιγμιαίας ταχύτητας
1.1.8.Η έννοια της επιτάχυνσης στην ευθύγραμμη ομαλά μεταβαλλόμενη κίνηση
1.1.9.Οι εξισώσεις προσδιορισμού της ταχύτητας και της θέσης ενός κινητού στην ευθύγραμμη ομαλά μεταβαλλόμενη κίνηση
1.2ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΕ ΜΙΑ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
1.2.1Η έννοια της δύναμης
1.2.2Σύνθεση συγγραμμικών δυνάμεων
1.2.3Ο πρώτος νόμος του Νεύτωνα
1.2.4Ο δεύτερος νόμος του Νεύτωνα ή Θεμελιώδης νόμος της Μηχανικής
1.2.5Η έννοια του Βάρους
1.2.6Η έννοια της μάζας
1.2.7Η ελεύθερη πτώση των σωμάτων
1.3ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ
1.3.1Τρίτος νόμος του Νεύτωνα. Νόμος Δράσης - Αντίδρασης
1.3.2Δυνάμεις από επαφή και από απόσταση
1.3.3Σύνθεση δυνάμεων στο επίπεδο
1.3.4Ανάλυση δύναμης σε συνιστώσες
1.3.5Σύνθεση πολλών ομοεπιπέδων δυνάμεων
1.3.6Ισορροπία ομοεπιπέδων δυνάμεων
1.3.7Ο νόμος της τριβής
1.3.9 Ο δεύτερος νόμος του Νεύτωνα σε διανυσματική και σε αλγεβρική μορφή
2.1ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
2.1.1Η έννοια του έργου
Να μη διδαχθεί το τμήμα iii) της υποενότητας, σελ. 165, δηλαδή το έργο δύναμης μεταβλητού μέτρου.
2.1.2Έργο βάρους και μεταβολή της κινητικής ενέργειας
2.1.3Η δυναμική ενέργεια. Να διδαχθεί από την αρχή έως τη σχέση (2.1.8), σελ. 169-171
2.1.4Η μηχανική ενέργεια
Να διδαχθεί από την αρχή έως και τα έντονα γράμματα «Αν ένα σώμα κινείται μόνο με την επίδραση του βάρους του η μηχανική του ενέργεια παραμένει συνεχώς σταθερή» (στην αρχή της σελίδας 174).
VI.ΧΗΜΕΙΑ- Α' ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ ΒΙΒΛΙΟ:
«Χημεία, Α' Λυκείου», των Σ. Λιοδάκη, Δ. Γάκη, Δ Θε- οδωρόπουλου. Π. Θεοδωρόπουλου, Α. Κάλλη, Έκδοση ΙΤΥΕ Διόφαντος
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1o: Βασικές έννοιες
1.1Με τι ασχολείται η Χημεία. Ποια η σημασία της Χημείας στη ζωή μας.
1.3Δομικά σωματίδια της ύλης - Δομή ατόμου- Ατομικός αριθμός - Μαζικός αριθμός -
Ισότοπα
1.5 Ταξινόμηση της ύλης - Διαλύματα- Περιεκτικότητες διαλυμάτων - Διαλυτότητα
Συμπεριλαμβάνεται μόνο η υποενότητα «Διαλύματα - Περιεκτικότητες Διαλυμάτων» (Γενικά για τα διαλύματα - Περιεκτικότητες Διαλυμάτων - Εκφράσεις περιεκτικότητας- Διαλυτότητα).
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2o: Περιοδικός Πίνακας - Δεσμοί
2.1Ηλεκτρονική δομή των ατόμων.
2.2Κατάταξη των στοιχείων (Περιοδικός Πίνακας). Χρησιμότητα του Περιοδικού Πίνακα
2.3Γενικά για το χημικό δεσμό. - Παράγοντες που καθορίζουν τη χημική συμπεριφορά του ατόμου. Είδη χημικών δεσμών (ιοντικός - ομοιοπολικός).
2.4Η γλώσσα της Χημείας - Αριθμός οξείδωσης - Γραφή χημικών τύπων και εισαγωγή στην ονοματολογία των ενώσεων.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3o: Οξέα-Βάσεις-Άλατα-Οξείδια
3.3Οξείδια
3.5Χημικές Αντιδράσεις
Συμπεριλαμβάνεται το σύνολο της ενότητας, με την ακόλουθη εξαίρεση:
Από την υποενότητα «Χαρακτηριστικά των χημικών αντιδράσεων» συμπεριλαμβάνεται μόνο η παράγραφος: «α. Πότε πραγματοποιείται μία χημική αντίδραση;»
3.6Οξέα, βάσεις, οξείδια, άλατα, εξουδετέρωση και... καθημερινή ζωή.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4o: Στοιχειομετρία
4.1Βασικές έννοιες για τους χημικούς υπολογισμούς: σχετική ατομική μάζα, σχετική μοριακή μάζα, mol, αριθμός Avogadro, γραμμομοριακός όγκος
4.2Καταστατική εξίσωση των αερίων
4.3Συγκέντρωση διαλύματος - αραίωση, ανάμειξη διαλυμάτων
VII.ΑΓΓΛΙΚΑ- Α' ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ
ΒΙΒΛΙΟ: Αγγλικά Γενικού Λυκείου 1
2.A refugee's "dreamland"
3.On duty
4.Vincent Van Gogh
5.Animal rights
6.Fast fashion
7.Pride and prejudice
8.Social media
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 21 Σεπτεμβρίου 2020
ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΣΦΑΛΜΑΤΩΝ ΦΕΚ 4255/Β/30-9-2020
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Υπουργική Απόφαση 125735/Δ2 - ΦΕΚ 4178/Β/28-9-2020
Καθορισμός εξεταστέας ύλης για τα μαθήματα που εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές εξετάσεις για το έτος σχολικό έτος 2020 - 2021.