Υπουργική Απόφαση 2222.1-1.2/88034/2019 - ΦΕΚ 4543/Β/11-12-2019
Έγκριση και αποδοχή των τροποποιήσεων του Διεθνούς Κώδικα Συστημάτων Πυρασφάλειας (FSS Code for Fire Safety Systems), ο οποίος έγινε αποδεκτός με την υπουργική απόφαση 4113.171/01/2002 (ΦΕΚ 1399 Β).
Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 2222.1-1.2/88034/2019
ΦΕΚ 4543/Β/11-12-2019
Έγκριση και αποδοχή των τροποποιήσεων του Διεθνούς Κώδικα Συστημάτων Πυρασφάλειας (FSS Code for Fire Safety Systems), ο οποίος έγινε αποδεκτός με την υπουργική απόφαση 4113.171/01/2002 (ΦΕΚ 1399 Β΄).
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α) Του άρθρου τέταρτου του ν. 2208/1994 «Κύρωση του Πρωτοκόλλου 1988 που αναφέρεται στη Διεθνή Σύμβαση για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα 1974» (ΦΕΚ 71 Α΄), όπως ισχύει,
β) του π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (ΦΕΚ 121 Α΄),
γ) του άρθρου 90 του «Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» [άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (ΦΕΚ 98 Α΄)].
2. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις του παρόντος δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, σύμφωνα με το αριθμ. 2811.8/81940/2019/12-11-2019 έγγραφο Γ.Δ.Ο.Υ., αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
1. Εγκρίνεται και γίνεται αποδεκτή η τροποποίηση, που υιοθετήθηκε την 30ή Νοεμβρίου 2012 με την αριθμ. MSC.339(91) απόφαση της Επιτροπής Ναυτικής Ασφάλειας (MSC) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), του Διεθνούς Κώδικα Συστημάτων Πυρασφάλειας (FSS Code for Fire Safety Systems).
2. Το κείμενο της MSC.339(91)/30-11-2012 απόφασης, παρατίθεται σε πρωτότυπο στην αγγλική γλώσσα και σε μετάφραση στην ελληνική γλώσσα, ως «ΜΕΡΟΣ Α» και «ΜΕΡΟΣ Β», αντίστοιχα.
3. Σε περίπτωση αντίθεσης μεταξύ του αγγλικού και του ελληνικού κειμένου των τροποποιήσεων, που κυρώνονται με την παρούσα απόφαση, κατισχύει το αγγλικό κείμενο.
ΜΕΡΟΣ Β
(Ελληνικό Κείμενο)
ΑΠΟΦΑΣΗ MSC.339 (91)
(Υιοθετήθηκε στις 30 Νοεμβρίου 2012)
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΣΤΟ
ΔΙΕΘΝΗ ΚΩΔΙΚΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΥΡΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (ΚΩΔΙΚΑΣ FSS)
Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ,
ΜΝΗΜΟΝΕΥΟΝΤΑΣ το άρθρο 28 (b) της Σύμβασης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού σχετικά με τις αρμοδιότητες της Επιτροπής,
ΣΗΜΕΙΩΝΟΝΤΑΣ την απόφαση MSC.98 (73) σύμφωνα με την οποία υιοθέτησε το Διεθνή Κώδικα Συστημάτων Πυρασφάλειας (εφεξής αναφέρεται ως (Κώδικας FSS) ο οποίος έγινε υποχρεωτικός σύμφωνα με το κεφάλαιο ΙΙ-2 της Διεθνούς Σύμβασης Ασφάλειας Ζωής στη Θάλασσα (SOLAS), 1974 (εφεξής αναφέρεται ως «η Σύμβαση»),
ΣΗΜΕΙΩΝΟΝΤΑΣ ΕΠΙΣΗΣ το άρθρο VIII (b) και τον κανονισμό ΙΙ-2/3.22 της Σύμβασης σχετικά με τη διαδικασία τροποποίησης του Κώδικα FSS,
ΕΧΟΝΤΑΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙ στην ενενηκοστή πρώτη σύνοδό της, τις τροποποιήσεις στον Κώδικα FSS που πρότεινε και κοινοποίησε σύμφωνα με το άρθρο VIII (b) (i) της Σύμβασης.
1. ΥΙΟΘΕΤΕΙ, σύμφωνα με το άρθρο VIII (b) (iv) της Σύμβασης, τις τροποποιήσεις στον Κώδικα FSS, το κείμενο των οποίων παρατίθεται στο Παράρτημα της παρούσας απόφασης.
2. ΟΡΙΖΕΙ σύμφωνα με το άρθρο VIII (b) (iv) (2) (bb) της Σύμβασης ότι οι εν λόγω τροποποιήσεις πρέπει να εκτιμώνται ότι έχουν γίνει αποδεκτές την 1η Ιανουαρίου 2014, εκτός εάν πριν από εκείνη την ημερομηνία, άνω του ενός τρίτου των Συμβαλλόμενων Κυβερνήσεων στην Σύμβαση ή των Συμβαλλόμενων Κυβερνήσεων οι συνδυασμένοι στόλοι εμπορικών στόλων των οποίων αποτελούν όχι λιγότερο από το 50% ολικής χωρητικότητας του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, έχουν ενημερώσει για τις αντιθέσεις τους στις τροποποιήσεις.
3. ΚΑΛΕΙ τις Συμβαλλόμενες Κυβερνήσεις στην Σύμβαση να σημειώσουν ότι, σύμφωνα με το άρθρο VIII (b) (vii) (2) της Σύμβασης, οι τροποποιήσεις πρέπει να τεθούν σε ισχύ την 1η Ιουλίου 2014 με την αποδοχή τους σύμφωνα με την παρ. 2 ανωτέρω.
4. ΑΙΤΕΙΤΑΙ από τον Γενικό Γραμματέα, σε συμμόρφωση με το άρθρο VIII (b) (v) της Σύμβασης να διαβιβάσει επικυρωμένα αντίγραφα της παρούσας απόφασης και το κείμενο των τροποποιήσεων που εμπεριέχονται στο παράρτημα σε όλες τις Συμβαλλόμενες Κυβερνήσεις στην Σύμβαση.
5. ΑΙΤΕΙΤΑΙ ΕΠΙΣΗΣ από τον Γενικό Γραμματέα να διαβιβάσει αντίγραφα της παρούσας απόφασης και του παραρτήματός της στα Μέλη του Οργανισμού που δεν είναι Συμβαλλόμενες Κυβερνήσεις στην Σύμβαση.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΣΤΟ
ΔΙΕΘΝΗ ΚΩΔΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ
ΠΥΡΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (ΚΩΔΙΚΑΣ FSS)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
1Η υφιστάμενη παράγραφος 2.1.2 αντικαθίσταται από δυο νέες παραγράφους.
«2.1.2.1 Η αναπνευστική συσκευή πρέπει να είναι μια αυτοδύναμη αναπνευστική συσκευή πεπιεσμένου αέρα για την οποία ο όγκος του αέρα που περιέχεται στους κυλίνδρους πρέπει να είναι τουλάχιστον 1.200 λίτρα ή άλλη αυτοδύναμη αναπνευστική συσκευή η οποία θα είναι ικανή να λειτουργεί για τουλάχιστον 30 λεπτά. Όλοι οι κύλινδροι αέρα για αναπνευστικές συσκευές πρέπει να είναι εναλλάξιμοι.
2.1.2.2 Η συσκευή αναπνοής πεπιεσμένου αέρα πρέπει να είναι εφοδιασμένη με ηχητικό και οπτικό σήμα συναγερμού ή με άλλη συσκευή που θα ειδοποιεί τον χρήστη πριν μειωθεί ο όγκος του αέρα στον κύλινδρο σε όχι λιγότερο από 200 λίτρα.».
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5
ΣΤΑΘΕΡΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΥΡΟΣΒΕΣΗΣ ΑΕΡΙΟΥ
2Στην παρ. 2.1.1.1, στην συνέχεια της δεύτερης πρότασης, η ακόλουθη νέα πρόταση προστίθεται:
«Διπλανοί χώροι με ανεξάρτητα συστήματα εξαερισμού που δεν χωρίζονται από τουλάχιστον τμήματα κλάσης Α-0 θα πρέπει να θεωρούνται ως ο ίδιος χώρος.».
3Στην παρ. 2.1.1.3, σε συνέχεια της πρώτης πρότασης, η ακόλουθη νέα πρόταση προστίθεται:
«Δεν θα είναι απαραίτητο τα εμπορευματοκιβώτια να μετακινούνται τελείως από τη θέση τους για το σκοπό αυτό. Για τα συστήματα διοξειδίου του άνθρακα, αναρτώμενες ράβδοι για συσκευή ζύγισης πάνω από κάθε σειρά φιάλης ή άλλα μέσα πρέπει να προβλέπονται. Για άλλα είδη μέσων πυρόσβεσης, κατάλληλοι δείκτες επιφανείας μπορούν να χρησιμοποιηθούν».
4Στην παρ. 2.1.3.2, η πρώτη πρόταση αντικαθίσταται από την ακόλουθη:
«Πρέπει να προβλέπονται μέσα για την αυτόματη ενεργοποίηση ηχητικής και οπτικής προειδοποίησης σχετικά με την απελευθέρωση του πυροσβεστικού μέσου σε όλους τους χώρους ro-ro, στα εμπορευματοκιβώτια που είναι εφοδιασμένα με ενσωματωμένα δοχεία ψυκτικού μέσου, στους χώρους που είναι προσβάσιμοι στις θύρες ή στις καταπακτές και σε άλλους χώρους στους οποίους κανονικά εργάζεται το προσωπικό.».
5Μετά την υφιστάμενη παρ. 2.2.1.1 προστίθεται η ακόλουθη νέα παράγραφος 2.2.1.2 και οι επόμενες παράγραφοι αναριθμούνται αναλόγως, συμπεριλαμβανομένων των αναφορών σε αυτές τις παραγράφους:
«2.2.1.2 Για χώρους οχημάτων και χώρους ro-ro που δεν είναι ειδικής Κατηγορίας, η διαθέσιμη ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα πρέπει να είναι τουλάχιστον επαρκής για να παρέχεται ελάχιστη ποσότητα ελεύθερου αερίου ίση με το 45% του μικτού όγκου του μεγαλύτερου χώρου φόρτωσης που μπορεί να σφραγιστεί, και οι ρυθμίσεις πρέπει να εξασφαλίζουν ότι τουλάχιστον τα δύο τρίτα του αερίου που απαιτείται για τον σχετικό χώρο πρέπει να εισάγονται μέσα σε 10 λεπτά. Συστήματα διοξειδίου του άνθρακα δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται για την προστασία χώρων ειδικής κατηγορίας.».
6Η ακόλουθη νέα παράγραφος 2.2.1.7 προστίθεται σε συνέχεια της αναριθμημένης παρ. 2.2.1.6:
«2.2.1.7 Για χώρους εμπορευματοκιβωτίων και γενικού φορτίου (που προορίζονται κυρίως να μεταφέρουν μια ποικιλία φορτίων χωριστά ασφαλισμένα ή συσκευασμένα), το σταθερό σύστημα σωληνώσεων πρέπει να είναι έτσι ώστε τουλάχιστον τα δύο τρίτα του αερίου να μπορεί να εκχυθεί μέσα στο χώρο μέσα σε 10 λεπτά. Για τους χώρους στερεών φορτίων χύδην, το σταθερό σύστημα σωληνώσεων πρέπει να είναι τέτοιο ώστε τουλάχιστον τα δύο τρίτα του αερίου να μπορούν να εκχύνονται εντός του χώρου εντός 20 λεπτών. Τα συστήματα ελέγχου πρέπει να είναι διατεταγμένα έτσι ώστε να επιτρέπουν το ένα τρίτο, τα δύο τρίτα ή το σύνολο ποσότητας αερίου να εκχύνεται με βάση την κατάσταση φόρτωσης του κύτους».
7Στην παρ. 2.2.2. η πρώτη πρόταση αντικαθίσταται από το ακόλουθο:
«Συστήματα διοξειδίου του άνθρακα για την προστασία των χώρων ro-ro, των εμπορευματοκιβώτιων που είναι εφοδιασμένα με ενσωματωμένα ψυγεία εμπορευματοκιβώτια, των χώρων που είναι προσβάσιμοι από τις πόρτες ή τις καταπακτές και άλλων χώρων στους οποίους το προσωπικό συνήθως εργάζεται ή έχει πρόσβαση πρέπει να πληρούν τις ακόλουθες απαιτήσεις:».
8Το Τμήμα 2.4 διαγράφεται.
9Το Τμήμα 2.5 αναριθμείται ως «2.4» και οι λέξεις «στις Παραγράφους 2.2 έως 2.4» αντικαθίσταται με τις λέξεις «στις παρ. 2.2 και 2.3».
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7
ΣΤΑΘΕΡΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΨΕΚΑΣΜΟΥ ΝΕΡΟΥ
ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΥΡΟΣΒΕΣΗΣ ΝΕΡΟΥ
10Η ακόλουθη νέα παράγραφος 2.4 προστίθεται σε συνέχεια της υφιστάμενης παρ. 2.3:
«2.4 Σταθερά συστήματα πυρόσβεσης με βάση το νερό για χώρους ro-ro, οχημάτων και χώρους ειδικής κατηγορίας
Τα σταθερά συστήματα πυρόσβεσης με βάση το νερό για τους χώρους ro-ro, χώρους οχημάτων και χώρους ειδικής κατηγορίας εγκρίνονται από την Αρχή με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές που έχει εκπονήσει ο Οργανισμός».
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 8
ΑΥΤΟΜΑΤΟΙ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΗΡΕΣ,
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΥΡΑΝΙΧΝΕΥΣΗΣ
ΚΑΙ ΣΥΝΑΓΕΡΜΟΥ ΠΥΡΟΣ
11Στην παρ. 2.5.2.3, σε συνέχεια της πρώτης πρότασης, η ακόλουθη νέα πρόταση προστίθεται:
«Για τον σκοπό αυτό, η ονομαστική περιοχή λαμβάνεται ως ολική οριζόντια προβολή της προς κάλυψη περιοχής.».
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 9
ΣΤΑΘΕΡΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΥΡΑΝΙΧΝΕΥΣΗΣ
ΚΑΙ ΣΥΝΑΓΕΡΜΟΥ ΠΥΡΟΣ
12Στην παρ. 2.2.1, σε συνέχεια της τρίτης πρότασης, η ακόλουθη νέα πρόταση προστίθεται:
«Για πλοία κατασκευασμένα στις ή μετά την 1η Ιουλίου 2014, ο διακόπτης αλλαγής πρέπει να έχει τέτοια διάταξη που μια αποτυχία/αστοχία δεν θα έχει ως αποτέλεσμα απώλεια και των δυο παροχών ισχύος.».
13Η ακόλουθη νέα παράγραφος προστίθεται σε συνέχεια της παρ. 2.2.1 και η υφιστάμενη παράγραφος 2.2.2 αναριθμείται ως παράγραφος 2.2.3:
«2.2.2 Για πλοία κατασκευασμένα στις ή αργότερα την 1η Ιουλίου 2014, η λειτουργία του διακόπτη αυτόματης αλλαγής ή η αστοχία ενός από τα τροφοδοτικά δεν πρέπει να έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια ικανότητας πυρανίχνευσης. Εκεί που η στιγμιαία απώλεια ισχύος θα προκαλούσε υποβάθμιση του συστήματος, μια συστοιχία επαρκούς χωρητικότητας πρέπει να παρέχεται για να διασφαλίζεται η συνεχή λειτουργία κατά τη διάρκεια της αλλαγής.».
14Η υφιστάμενη παράγραφος 2.2.3 διαγράφεται και οι ακόλουθες νέες παράγραφοι προστίθενται μετά την αναριθμημένη παρ. 2.2.3:
«2.2.4 Η πηγή ισχύος έκτακτης ανάγκης που ορίζεται ανωτέρω στην παρ. 2.2.1 μπορεί να παρέχεται από συσσωρευτές ή από τον πίνακα διανομής έκτακτης ανάγκης. Η πηγή ισχύος θα είναι επαρκής για τη διατήρηση της λειτουργίας του συστήματος πυρανίχνευσης και συναγερμού πυρός για τις περιόδους που απαιτούνται σύμφωνα με το κεφάλαιο II-1, Κανονισμοί 42 και 43 της Σύμβασης και, στο τέλος της περιόδου αυτής, θα είναι σε θέση να λειτουργεί όλα τα συνδεδεμένα οπτικά και ακουστικά σήματα συναγερμού πυρός για περίοδο τουλάχιστον 30 λεπτών.
2.2.5 Για πλοία που κατασκευάζονται την 1η Ιουλίου 2014 ή αργότερα, όπου το σύστημα τροφοδοτείται από συσσωρευτές, αυτοί πρέπει να βρίσκονται εντός ή δίπλα στον πίνακα ελέγχου για το σύστημα ανίχνευσης πυρός ή σε άλλο σημείο κατάλληλο για χρήση σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Η διαβάθμιση της μονάδας φόρτισης της μπαταρίας πρέπει να είναι επαρκής για τη διατήρηση της κανονικής τροφοδοσίας ισχύος εξόδου στο σύστημα ανίχνευσης πυρός κατά τη διάρκεια της επαναφόρτισης των μπαταριών από κατάσταση πλήρως αποφορτισμένη.».
15Στις παρ. 2.3.1.2, 2.3.1.3 και 2.3.1.5, το πρότυπο αναφοράς «IEC 60092 505:2001» αντικαθίσταται από «IEC 60092-504».
16Στην παρ. 2.5.1.3, σε συνέχεια της δεύτερης πρότασης, η ακόλουθη νέα πρόταση προστίθεται:
«Στα πλοία που είναι κατασκευασμένα στις ή αργότερα από την 1η Ιουλίου 2014, με αίθουσα ελέγχου φορτίου, πρέπει να τοποθετηθεί επιπλέον μονάδα ενδείξεων στην αίθουσα ελέγχου φορτίου.».
17Στην παρ. 2.5.2, σε συνέχεια της δεύτερης πρότασης, η ακόλουθη νέα πρόταση προστίθεται:
«Στα πλοία που είναι κατασκευασμένα στις ή αργότερα από την 1η Ιουλίου 2014, οι ανιχνευτές που είναι εγκατεστημένοι σε ψυχρούς χώρους, όπως οι ψυκτικοί θάλαμοι, πρέπει να δοκιμάζονται χρησιμοποιώντας τις διαδικασίες που έχουν ληφθεί υπόψη για τέτοιους χώρους.».
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 12
ΣΤΑΘΕΡΕΣ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΕΣ ΑΝΤΛΙΕΣ
ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ
18Η υφιστάμενη παράγραφος 2.2.2.1 αντικαθίσταται από το ακόλουθο:
«2.2.2.1 Εκκίνηση πετρελαιοκινητήρα
Οποιαδήποτε πηγή τροφοδοσίας με κινητήρα ντίζελ για την αντλία πρέπει να μπορεί να ξεκινήσει εύκολα σε κρύα κατάσταση έως τη θερμοκρασία 0°C με χειροκίνητη εκκίνηση. Όπου δεν μπορεί να εξασφαλιστεί άμεση εκκίνηση, εάν αυτό είναι ανέφικτο, ή αν υπάρχει πιθανότητα αντιμετώπισης χαμηλότερων θερμοκρασιών και εάν δεν έχει θερμανθεί ο χώρος για την πηγή ηλεκτροπαραγωγής που λειτουργεί με ντίζελ, πρέπει να τοποθετείται ηλεκτρική θέρμανση του συστήματος ψύξης του κινητήρα πετρελαίου ή του συστήματος λιπαντικού, κατά την κρίση της Διοίκησης. Αν η χειροκίνητη εκκίνηση είναι ανέφικτη, η Διοίκηση μπορεί να επιτρέψει τη χρήση πεπιεσμένου αέρα, ηλεκτρικού ρεύματος ή άλλων πηγών αποθηκευμένης ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης της υδραυλικής ισχύος ή των κασετών εκκίνησης, ως μέσου εκκίνησης. Τα μέσα αυτά πρέπει να είναι τέτοια ώστε θα επιτρέψει την εκκίνηση της πηγής τροφοδοσίας με καύσιμο πετρέλαιο (ντίζελ) τουλάχιστον έξι φορές μέσα σε διάστημα 30 λεπτών και τουλάχιστον δύο φορές μέσα στα πρώτα 10 λεπτά.».
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 13
ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΣΩΝ ΔΙΑΦΥΓΗΣ
19Η υφιστάμενη παράγραφος 2.2.4 αντικαθίσταται από το ακόλουθο:
«2.2.4 Εκφορτώσεις
Με εξαίρεση τις ενδιάμεσες εκφορτώσεις, οι εκφορτώσεις σε κάθε επίπεδο καταστρώματος δεν πρέπει να είναι μικρότερες από 2 ανά τ.μ. (m²) και αυξάνονται κατά 1 ανά τ.μ. (m²) για κάθε 10 άτομα που προβλέπονται και άνω των 20 ατόμων αλλά δεν υπερβαίνουν τα 16 ανά τ.μ. (m²), εκτός από εκείνες τις εκφορτώσεις που εξυπηρετούν δημόσιους χώρους που έχουν άμεση πρόσβαση στο κλιμακοστάσιο. Το μέγεθος των ενδιάμεσων εκφορτώσεων πρέπει να ορίζεται σύμφωνα με την παρ. 2.3.1.».
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 14
ΣΤΑΘΕΡΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΦΡΟΥ ΚΑΤΑΣΤΡΩΜΑΤΟΣ
20Το υφιστάμενο κεφάλαιο 14 αντικαθίσταται από το ακόλουθο:
«1 Εφαρμογή
1.1 Το παρόν κεφάλαιοπεριγράφει λεπτομερώς τις προδιαγραφές των σταθερών συστημάτων αφρού που απαιτείται να παρέχονται από το κεφάλαιο ΙΙ-2 της Σύμβασης.
2 Τεχνικές προδιαγραφές
2.1 Γενικά
2.1.1 Οι διατάξεις για την παροχή αφρού πρέπει να είναι ικανές να μεταφέρουν αφρό σε ολόκληρο το χώρο του καταστρώματος των δεξαμενών φορτίου, καθώς και σε κάθε δεξαμενή φορτίου, του οποίου το κατάστρωμα έχει υποστεί ρήξη.
2.1.2 Το σύστημα αφρού καταστρώματος πρέπει να είναι ικανό για απλή και γρήγορη λειτουργία.
2.1.3 Η λειτουργία του συστήματος αφρού καταστρώματος στην απαιτούμενη έξοδο του πρέπει να επιτρέπει την ταυτόχρονη χρήση του ελάχιστου απαιτούμενου αριθμού πιδάκων νερού με την απαιτούμενη πίεση από το πυροσβεστικό δίκτυο. Όταν το σύστημα αφρού καταστρώματος τροφοδοτείται από κοινή γραμμή από τον πυροσβεστικό κύκλο, πρόσθετο συμπύκνωμα αφρού θα πρέπει να χρησιμοποιείται για τη λειτουργία δύο ακροφυσίων για την ίδια χρονική περίοδο που απαιτείται για το σύστημα αφρού.
2.2 Απαιτούμενα στοιχεία
2.2.1 Διάλυμα αφρού και συμπύκνωμα αφρού
2.2.1.1 Για δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν:
.1αργό πετρέλαιο ή προϊόντα πετρελαίου που έχουν σημείο ανάφλεξης που δεν υπερβαίνει τους 60°C (κλειστό δοχείο), όπως καθορίζεται από μια εγκεκριμένη συσκευή ανάφλεξης και πίεση ατμού Reid κάτω από την ατμοσφαιρική πίεση ή άλλα υγρά προϊόντα που παρουσιάζουν παρόμοιο κίνδυνο πυρκαγιάς, συμπεριλαμβανομένων των φορτίων στο κεφάλαιο 18 του κώδικα IBC, με σημείο ανάφλεξης που δεν υπερβαίνει τους 60°C (κλειστό δοχείο) για τα οποία ένα σύστημα πυρόσβεσης είναι αποτελεσματικό (ανατρέξτε στους κανονισμούς II-2/1.6.1 και 10.8 της σύμβασης) ή
.2προϊόντα πετρελαίου με σημείο ανάφλεξης που υπερβαίνει τους 60°C (κλειστό δοχείο), όπως καθορίζεται από εγκεκριμένη συσκευή σημείου ανάφλεξης (βλέπε κανονισμό ΙΙ-2/1.6.4 της σύμβασης) ή
.3προϊόντα Κώδικα IBC κεφάλαιο 17 με σημείο ανάφλεξης άνω των 60°C (κλειστό δοχείο) που καθορίζεται από εγκεκριμένη συσκευή σημείου ανάφλεξης (βλέπε παρ. 11.1.3 του Κώδικα IBC και κανονισμό II-2/1.6.4 της Σύμβασης).
Ο ρυθμός παροχής διαλύματος αφρού δεν πρέπει να είναι λιγότερος από τον μέγιστο των ακόλουθων:
.10,6 l/min ανά τετραγωνικό μέτρο της επιφάνειας των δεξαμενών φορτίου καταστρώματος, όπου επιφάνεια των δεξαμενών φορτίου καταστρώματος είναι το μέγιστο πλάτος του πλοίου πολλαπλασιασμένο με τη συνολική διαμήκη έκταση των χώρων δεξαμενών φορτίου.
.26 l/min ανά τετραγωνικό μέτρο της οριζόντιας διατομής της μίας και μοναδικής δεξαμενής με τη μέγιστη επιφάνεια, ή
.33 l/min ανά τετραγωνικό μέτρο της περιοχής που προστατεύεται από τη μεγαλύτερη οθόνη, αυτή η περιοχή η οποία βρίσκεται ακριβώς μπροστά από την οθόνη, αλλά σε καμία περίπτωση η έξοδος οποιασδήποτε οθόνης δεν θα είναι μικρότερη από 1.250 l/min.
2.2.1.2 Για δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν χημικά χύδην όπως παρατίθενται στο κεφάλαιο 17 του Κώδικα IBC με σημείο ανάφλεξης που δεν υπερβαίνει τους 60°C (κλειστό δοχείο), ο ρυθμός παροχής διαλύματος αφρού πρέπει να είναι όπως απαιτείται από τον Κώδικα IBC.
2.2.1.3 Πρέπει να παρέχεται επαρκές συμπύκνωμα αφρού για τη διασφάλιση τουλάχιστον 20 λεπτών δημιουργίας αφρού σε δεξαμενόπλοια εξοπλισμένα με εγκατάσταση αδρανούς αερίου ή 30 λεπτά παραγωγής αφρού σε δεξαμενόπλοια που δεν διαθέτουν εγκατάσταση αδρανούς αερίου ή δεν απαιτείται να χρησιμοποιούν σύστημα αδρανούς αερίου.
2.2.1.4 O συμπυκνωμένος αφρός που παρέχεται επί του σκάφους εγκρίνεται από την Αρχή για τα φορτία που πρόκειται να μεταφερθούν. Τα συμπυκνώματα αφρού τύπου Β πρέπει να παρέχονται για την προστασία αργού πετρελαίου, προϊόντων πετρελαίου και φορτίων μη πολικών διαλυτών. Για φορτία πολικού διαλύτη πρέπει να παρέχονται συμπυκνώματα αφρού τύπου Α, όπως αναφέρονται στον πίνακα του Κεφαλαίου 17 του Κώδικα IBC. Πρέπει να παρέχεται μόνο ένας τύπος συμπυκνώματος αφρού και να είναι αποτελεσματικός για το μέγιστο δυνατό αριθμό φορτίων που πρόκειται να μεταφερθούν. Για φορτία για τα οποία ο αφρός δεν είναι αποτελεσματικός ή ασυμβίβαστος πρέπει να παρέχονται επιπρόσθετες διευθετήσεις που ικανοποιούν την Αρχή.
2.2.1.5 Υγρά φορτία με σημείο ανάφλεξης που δεν υπερβαίνει τους 60°C για τα οποία το τακτικό σύστημα πυρόσβεσης αφρού δεν είναι αποτελεσματικό πρέπει να συμμορφώνονται με τις διατάξεις του κανονισμού ΙΙ-2/
1.6.2.1 της Σύμβασης.
2.2.2 Οθόνες και μονάδες παραγωγής αφρού
2.2.2.1 Αφρός σταθερού συστήματος αφρού πρέπει να παρέχεται με οθόνες και συσκευές εφαρμογής αφρού. Πρέπει να διεξάγονται πρωτότυπες δοκιμές των οθονών και των συσκευών εφαρμογής αφρού, ώστε να εξασφαλίζεται ότι ο χρόνος διαστολής του αφρού και ο χρόνος αποστράγγισης του παραγόμενου αφρού δεν διαφέρουν περισσότερο από ±10 τοις εκατό από αυτόν που καθορίζεται στην παρ. 2.2.1.4. Όταν χρησιμοποιείται αφρός μέσης διαστολής (με λόγο διαστολής μεταξύ 21 έως 1 και 200 προς 1), ο ρυθμός εφαρμογής του αφρού και η χωρητικότητα μιας εγκατάστασης οθόνης πρέπει να είναι προς ικανοποίηση της Διοίκησης. Τουλάχιστον το 50% του ποσοστού της απαιτούμενης παροχής διαλύματος αφρού πρέπει να παραδίδεται από κάθε οθόνη. Στα δεξαμενόπλοια νεκρού βάρους κάτω των 4.000 τόνων, η Διοίκηση μπορεί να μην απαιτεί εγκατάσταση οθονών, αλλά μόνο Μονάδες εφαρμογής. Ωστόσο, σε μια τέτοια περίπτωση, η χωρητικότητα κάθε μονάδας εφαρμογής πρέπει να είναι τουλάχιστον 25% της απαιτούμενης παροχής του διαλύματος αφρού.
2.2.2.2 Η χωρητικότητα κάθε μονάδας εφαρμογής δεν πρέπει να είναι λιγότερη από 400 l/min και η ρίψη της μονάδας εφαρμογής σε συνθήκες νηνεμίας δεν πρέπει να είναι μικρότερη από 15 μ.
2.3 Απαιτήσεις εγκατάστασης
2.3.1 Κύριος σταθμός ελέγχου
2.3.1.1 Ο κύριος σταθμός ελέγχου για το σύστημα πρέπει να είναι κατάλληλα τοποθετημένος εκτός του χώρου φορτίου, δίπλα στους χώρους ενδιαίτησης και εύκολα προσβάσιμος και λειτουργικός σε περίπτωση πυρός στις προστατευόμενες περιοχές.
2.3.2 Οθόνες
2.3.2.1 Ο αριθμός και η θέση οθονών πρέπει να είναι σε συμμόρφωση με την παρ. 2.1.1.
2.3.2.2 Η απόσταση από την οθόνη έως το απώτατο άκρο της προστατευόμενης περιοχής που βρίσκεται μπροστά από την οθόνη αυτή δεν πρέπει να υπερβαίνει το 75% της ρίψης της οθόνης σε συνθήκες νηνεμίας.
2.3.2.3 Μια σύνδεση οθόνης και εύκαμπτου σωλήνα για συσκευή αφρού πρέπει να βρίσκονται τόσο στον αριστερό όσο και στο δεξιό άξονα στο εμπρόσθιο τμήμα του χώρου ή των χώρων διαμονής που βλέπουν στις δεξαμενές φορτίου καταστρώματος. Οι συνδέσεις οθονών και εύκαμπτων σωλήνων πρέπει να βρίσκονται στις δεξαμενές φορτίου πρύμνης φορτίο αλλά μπορεί να βρίσκονται στην περιοχή φορτίου άνω των αντλιοστασίων, των δεξαμενών καυσαερίων, των δεξαμενών έρματος και των κενών χώρων που γειτνιάζουν με τις δεξαμενές φορτίου, εάν είναι σε θέση να προστατεύουν το κατάστρωμα που βρίσκεται κάτω και στην πρύμνη οπίσθια ενός του άλλου. Σε δεξαμενόπλοια νεκρού βάρους λιγότερο των 4.000 τόνων, μια σύνδεση εύκαμπτου σωλήνα μονάδας εφαρμογής αφρού πρέπει να βρίσκεται τόσο στον αριστερό όσο και στο δεξιό άξονα στο εμπρόσθιο μέρος του επιστέγου ή των χώρων διαμονής που βλέπουν στις δεξαμενές φορτίου καταστρώματος.
2.3.3 Μονάδες εφαρμογής
2.3.3.1 Πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερις μονάδες εφαρμογής αφρού σε όλα τα δεξαμενόπλοια. Ο αριθμός και η διάθεση των κεντρικών εξόδων αφρού πρέπει να είναι έτσι ώστε αφρός από τουλάχιστον δύο μονάδες εφαρμογής να μπορεί να κατευθύνεται σε οποιοδήποτε τμήμα της περιοχής δεξαμενών φορτίου καταστρώματος.
2.3.3.2 Πρέπει να παρέχονται μονάδες εφαρμογής για να εξασφαλίζεται η ευελιξία της δράσης κατά τις επιχειρήσεις πυρόσβεσης και να καλύπτονται οι περιοχές που ελέγχονται από τις οθόνες.
2.3.4 Βαλβίδες απομόνωσης
2.3.4.1 Βαλβίδες πρέπει να παρέχονται στο κύριο δίκτυο αφρού και στο κύριο πυροσβεστικό δίκτυο όταν αυτό αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του συστήματος αφρού καταστρώματος, αμέσως μπροστά από οποιαδήποτε θέση οθόνης για την απομόνωση κατεστραμμένων τμημάτων αυτών των δικτύων.».
Άρθρο 2
Έναρξη ισχύος
Η ισχύς της παρούσης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Πειραιάς, 5 Δεκεμβρίου 2019
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Υπουργική Απόφαση 2222.1-1.2/88034/2019 - ΦΕΚ 4543/Β/11-12-2019
Έγκριση και αποδοχή των τροποποιήσεων του Διεθνούς Κώδικα Συστημάτων Πυρασφάλειας (FSS Code for Fire Safety Systems), ο οποίος έγινε αποδεκτός με την υπουργική απόφαση 4113.171/01/2002 (ΦΕΚ 1399 Β).