Υπουργική Απόφαση 2222.1-1.2/77560/2019 - ΦΕΚ 4019/Β/4-11-2019
Κύρωση τροποποίησης του Διεθνούς Κώδικα Συστημάτων Πυρασφάλειας (FSS Code for Fire Safety Systems), ο οποίος έγινε αποδεκτός με την 4113.171/01/2002 υπουργική απόφαση (Β 1399), όπως αυτή υιοθετήθηκε την 25η Μαΐου 2012 με την MSC.327(90)
απόφαση της Επιτροπής Ναυτικής Ασφάλειας (MSC) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).
Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 2222.1-1.2/77560/2019
ΦΕΚ 4019/Β/4-11-2019
Κύρωση τροποποίησης του Διεθνούς Κώδικα Συστημάτων Πυρασφάλειας (FSS Code for Fire Safety Systems), ο οποίος έγινε αποδεκτός με την 4113.171/01/2002 υπουργική απόφαση (Β΄ 1399), όπως αυτή υιοθετήθηκε την 25η Μαΐου 2012 με την MSC.327(90) απόφαση της Επιτροπής Ναυτικής Ασφάλειας (MSC) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α) Του άρθρου τέταρτου του ν. 2208/1994 «Κύρωση του Πρωτοκόλλου 1988 που αναφέρεται στη Διεθνή Σύμβαση για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα 1974» (Α΄ 71), όπως ισχύει.
β) Του π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 121).
γ) Του άρθρου 90 του «Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» [άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α΄98)].
2. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις του παρόντος δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, σύμφωνα με το αριθμ. 2811.8/67908/2019/19-09-2019 έγγραφο Γ.Δ.Ο.Υ., αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
1. Κυρώνεται η τροποποίηση, που υιοθετήθηκε την 25η Μαΐου 2012 με την MSC.327(90) απόφαση της Επιτροπής Ναυτικής Ασφάλειας (MSC) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), του Διεθνούς Κώδικα Συστημάτων Πυρασφάλειας (FSS Code for Fire Safety Systems), ο οποίος έγινε αποδεκτός με την 4113.171/01/2002 υπουργική απόφαση (Β΄ 1399).
2. Το κείμενο της απόφασης MSC.327(90)/25.05.2012, παρατίθεται σε πρωτότυπο στην αγγλική γλώσσα και σε μετάφραση στην ελληνική γλώσσα ως «ΜΕΡΟΣ Α» και «ΜΕΡΟΣ Β», αντίστοιχα.
3. Σε περίπτωση αντίθεσης μεταξύ του αγγλικού και του ελληνικού κειμένου των τροποποιήσεων, που κυρώνονται με την παρούσα απόφαση, κατισχύει το αγγλικό κείμενο.
ΜΕΡΟΣ Α (Αγγλικό Κείμενο)
RESOLUTIONMSC.327(90)
(adopted on 25 May 2012)
ΜΕΡΟΣ Β (Ελληνικό Κείμενο)
ΑΠΟΦΑΣΗ MSC 327 (90)
(Υιοθετήθηκε στις 25 Μαΐου 2012)
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΔΙΕΘΝΗ ΚΩΔΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΥΡΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (ΚΩΔΙΚΑΣ FSS)
Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ,
ΜΝΗΜΟΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 28 (b) της Σύμβασης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού σχετικά με τις αρμοδιότητες της Επιτροπής,
ΣΗΜΕΙΩΝΟΝΤΑΣ την απόφαση MSC. 98 (73) σύμφωνα με την οποία υιοθέτησε τον Διεθνή Κώδικα Συστημάτων Πυρασφάλειας (εφεξής αναφέρεται ως «FSS Κώδικας») ο οποίος έχει γίνει υποχρεωτικός σύμφωνα με το κεφάλαιο ΙΙ-2 της Διεθνούς Σύμβασης Ασφάλειας Ζωής στη Θάλασσα (SOLAS),1974 (εφεξής αναφέρεται ως «η Σύμβαση»),
ΣΗΜΕΙΩΝΟΝΤΑΣ ΕΠΙΣΗΣ το άρθρο VIII (b) και τον κανονισμό ΙΙ-2/3.22 της Σύμβασης σχετικά με τη διαδικασία τροποποίησης του Κώδικα FSS,
ΕΧΟΝΤΑΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙ στην δέκατη ένατη συνοδό της, τις τροποποιήσεις στον Κώδικα FSS, που πρότεινε και κοινοποίησε σύμφωνα με το άρθρο VIΙΙ (b) (i) της Σύμβασης,
1. ΥΙΟΘΕΤΕΙ, σύμφωνα με το άρθρο VIII (b) (iv) της Σύμβασης, τροποποιήσεις στο Διεθνή Κώδικα Συστημάτων Πυρασφάλειας, το κείμενο των οποίων παρατίθεται στο Παράρτημα στην παρούσα απόφαση,
2. ΟΡΙΖΕΙ, σύμφωνα με το άρθρο VIII (b) (vi) (2) (bb) της Σύμβασης ότι οι εν λόγω τροποποιήσεις πρέπει να εκτιμώνται ότι έχουν γίνει αποδεκτές την 1η Ιουλίου 2013, εκτός, εάν πριν από εκείνη την ημερομηνία, περισσότερες του ενός τρίτου των Συμβαλλομένων Κυβερνήσεων στην Σύμβαση ή των Συμβαλλόμενων Κυβερνήσεων οι συνδυασμένοι στόλοι εμπορικών στόλων των οποίων αποτελούν όχι λιγότερο από το 50% ολικής χωρητικότητας του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, έχουν ενημερώσει για τις αντιθέσεις τους στις τροποποιήσεις,
3. ΚΑΛΕΙ τις Συμβαλλόμενες Κυβερνήσεις στην SOLAS Σύμβαση να σημειώσουν ότι, σύμφωνα με το άρθρο VIII (b) (vii) (2) της Σύμβασης, οι τροποποιήσεις πρέπει να τεθούν σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2014 με την αποδοχή τους σύμφωνα με την παράγραφο 2 ανωτέρω,
4. ΑΙΤΕΙΤΑΙ από τον Γενικό Γραμματέα, σε συμμόρφωση με το άρθρο VIII (b) (ν) της Σύμβασης να διαβιβάσει επικυρωμένα αντίγραφα της παρούσας απόφασης και το κείμενο των τροποποιήσεων που εμπεριέχονται στο Παράρτημα σε όλες τις Συμβαλλόμενες Κυβερνήσεις στην Σύμβαση,
5. ΑΙΤΕΙΤΑΙ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ από τον Γενικό Γραμματέα να διαβιβάσει αντίγραφα της παρούσας απόφασης και του Παραρτήματός της στα Μέλη του Οργανισμού που δεν είναι Συμβαλλόμενες Κυβερνήσεις στην Σύμβαση.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΔΙΕΘΝΗ ΚΩΔΙΚΑ
ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΥΡΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (FSS ΚΩΔΙΚΑΣ)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6
Σταθερά συστήματα πυρανίχνευσης
και συναγερμού πυρός
5 Το υφιστάμενο κείμενο του κεφαλαίου αντικαθίσταται με το ακόλουθο:
1. Εφαρμογή
Αυτό το κεφάλαιο περιγράφει λεπτομερώς τις προδιαγραφές για σταθερά πυροσβεστικά συστήματα αφρού για την προστασία των χώρων μηχανών σύμφωνα με τον κανονισμό ΙΙ-2/10.4.1.1.2 της Σύμβασης,των χώρων φορτίου σύμφωνα με τον κανονισμό ΙΙ-2/10.7.1.1, του αντλιοστασίου φορτίου σύμφωνα με τον κανονισμό ΙΙ-2/
10.9.1.2 και οχημάτων, ειδική κατηγορία και των χώρων ro-ro σύμφωνα με τον κανονισμό ΙΙ-2/20.6.1.3. Αυτό το κεφάλαιο δεν εφαρμόζεται στα αντλιοστάσια φορτίου των δεξαμενόπλοιων χημικών που μεταφέρουν υγρά φορτία που αναφέρονται στον κανονισμό ΙΙ-2/1.6.2 της Σύμβασης, εκτός εάν η Διοίκηση αποδέχεται συγκεκριμένα τη χρήση αυτών των συστημάτων σύμφωνα με συμπληρωματικές δοκιμές με καύσιμο με βάση το αλκοόλ και-Αφρό ανθεκτικό στο αλκοόλ. Εκτός εάν προβλέπεται ρητά διαφορετικά, οι απαιτήσεις του παρόντος κεφαλαίου εφαρμόζεται στα πλοία που κατασκευάστηκαν την
1η Ιανουαρίου 2014 ή αργότερα.
2. Ορισμοί
2.1 Ταχύτητα σχεδιασμού πλήρωσης είναι τουλάχιστον ο ελάχιστος ονομαστικός ρυθμός πλήρωσης που χρησιμοποιείται κατά τις δοκιμές έγκρισης.
2.2 Αφρός είναι το μέσο πυρόσβεσης που παράγεται όταν το διάλυμα αφρού διέρχεται από μια γεννήτρια αφρού και αναμιγνύεται με τον αέρα.
2.3 Διάλυμα αφρού είναι διάλυμα συμπυκνωμένου αφρού και νερού.
2.4 Συμπύκνωμα αφρού είναι ένα υγρό το οποίο, όταν αναμειγνύεται με νερό στην κατάλληλη συγκέντρωση σχηματίζει ένα διάλυμα αφρού.
2.5 Αγωγοί διανομής αφρού είναι αγωγοί τροφοδοσίας για την εισαγωγή αφρού υψηλής διαστολής σε προστατευμένο χώρο από γεννήτριες αφρού που βρίσκονται έξω από τον προστατευμένο χώρο.
2.6 Λόγος ανάμειξης αφρού είναι το ποσοστό του συμπυκνώματος αφρού που αναμιγνύεται με το νερό σχηματίζοντας το διάλυμα αφρού.
2.7 Γεννήτριες αφρού είναι συσκευές εκκένωσης ή διατάξεις διαμέσου των οποίων το διάλυμα αφρού υψηλής διαστολής αερίζεται για να σχηματίσει αφρό που εκκενώνεται στον προστατευμένο χώρο. Οι γεννήτριες αφρού που χρησιμοποιούν εσωτερικό αέρα τυπικά αποτελούνται από ένα ακροφύσιο ή σύνολο ακροφυσίων και περίβλημα. Το περίβλημα τυπικά κατασκευάζεται από διάτρητες πλάκες από χάλυβα ή ανοξείδωτο χάλυβα διαμορφωμένες σε κυτίο που περικλείει το ακροφύσιο (τα ακροφύσια). Οι γεννήτριες αφρού που χρησιμοποιούν εξωτερικό αέρα τυπικά αποτελούνται από ακροφύσια που περικλείονται μέσα σε ένα περίβλημα που ψεκάζουν σε μια οθόνη. Για τον αερισμό του διαλύματος παρέχεται ένας ηλεκτρικός, υδραυλικός ή συμπυκνωμένου αέρα ανεμιστήρας.
2.8 Συστήματα πυρόσβεσης με αφρό υψηλής διόγκωσης είναι σταθερά συστήματα πυρόσβεσης με ολική πλημμύρα που χρησιμοποιούν είτε εσωτερικό ή εξωτερικό αέρα για αερισμό του διαλύματος αφρού. Ένα σύστημα αφρού υψηλής διόγκωσης αποτελείται τόσο από τις γεννήτριες αφρού όσο και από το ειδικό αφρώδες συμπύκνωμα που εγκρίθηκε κατά τη δοκιμή πυρόσβεσης που ορίζεται στο σημείο 3.1.3.
2.9 Σύστημα αφρού εσωτερικού αέρα είναι ένα σταθερό σύστημα πυρόσβεσης αφρού υψηλής διαστολής με γεννήτριες αφρού που βρίσκονται μέσα στον προστατευμένο χώρο και αντλούν αέρα από αυτόν τον χώρο.
2.10 Ονομαστικός ρυθμός ροής είναι ο ρυθμός ροής του διαλύματος αφρού που εκφράζεται σε 1/ανά λεπτό (min).
2.11 Ονομαστικός ρυθμός εφαρμογής είναι ο ονομαστικός ρυθμός ροής ανά περιοχή που εκφράζεται σε Ι/λεπτό (min)/τμ(m2).
2.12 Ονομαστικός Λόγος διαστολής αφρού είναι ο λόγος του όγκου του αφρού προς τον όγκο του διαλύματος αφρού από τον οποίο κατασκευάστηκε, σε συνθήκες μη πυρός και σε θερμοκρασία περιβάλλοντος π.χ. περίπου στους 20ο C.
2.13 Ονομαστική παραγωγή αφρού είναι ο όγκος του αφρού που παράγεται ανά μονάδα χρόνου, δηλαδή ονομαστικός ρυθμός ροής με ονομαστικό λόγο διαστολής αφρού, εκφραζόμενο σε m3/λεπτό.
2.14 Ονομαστικός ρυθμός πλήρωσης είναι ο λόγος της ονομαστικής παραγωγής αφρού στην περιοχή, εκφρασμένος σε m2/λεπτό.
2.15 Ονομαστικός χρόνος πλήρωσης είναι ο λόγος του ύψους του προστατευμένου χώρου προς το ονομαστικό ρυθμό πλήρωσης, δηλαδή εκφράζεται σε λεπτά.
2.16 Σύστημα αφρού εξωτερικού αέρα είναι ένα σταθερό σύστημα αφρού υψηλής διαστολής με γεννήτριες αφρού εγκατεστημένες εκτός του προστατευμένου χώρου στον οποίο παρέχεται άμεσα καθαρός αέρας.
3 Σταθερά συστήματα πυρόσβεσης με αφρό υψηλής διόγκωσης
3.1 Βασική επίδοση
3.1.1 Το σύστημα πρέπει να είναι ικανό για χειροκίνητη απελευθέρωση και πρέπει να είναι σχεδιασμένο για να παράγει αφρό με την απαιτούμενη ταχύτητα εφαρμογής εντός 1 λεπτού από την απελευθέρωση. Αυτόματη απελευθέρωση του συστήματος δεν πρέπει να επιτρέπεται, εκτός εάν παρέχονται κατάλληλα μέτρα ή αλληλοσυνδέσεις για να αποτρέπουν τυχόν τοπικά συστήματα εφαρμογής που απαιτείται από τον κανονισμό ΙΙ-2/10.5.6 της Σύμβασης να παρεμποδίζουν την αποτελεσματικότητα του συστήματος.
3.1.2 Τα συμπυκνώματα αφρού πρέπει να εγκρίνονται από την Αρχή με βάση τις κατευθυντήριες οδηγίες που εκπόνησε ο Οργανισμός. Διαφορετικοί τύποι συμπυκνωμάτων δεν πρέπει να αναμιγνύονται σε σύστημα αφρού υψηλής διόγκωσης.
3.1.3 Το σύστημα πρέπει να μπορεί να είναι ικανό πυρόσβεσης και να κατασκευάζεται και να δοκιμάζεται προς ικανοποίηση της Διοίκησης βάσει των κατευθυντήριων οδηγιών που εκπόνησε ο Οργανισμός.
3.1.4 Το σύστημα και τα εξαρτήματα του πρέπει να είναι κατάλληλα σχεδιασμένα για να αντέχουν αλλαγές θερμοκρασίας περιβάλλοντος, κραδασμούς, υγρασία, κρούση, απόφραξη και διάβρωση που συνήθως συναντώνται στα πλοία. Σωληνώσεις, εξαρτήματα και συναφή εξαρτήματα στο εσωτερικό των προστατευόμενων χώρων (εκτός από τα παρεμβύσματα) πρέπει να έχουν σχεδιαστεί για να αντέχουν τους 925ο C.
3.1.5 Συστήματα σωληνώσεων, δεξαμενές αποθήκευσης συμπυκνωμένου αφρού, εξαρτήματα και εξαρτήματα σωληνώσεων σε επαφή με το συμπύκνωμα αφρού πρέπει να είναι συμβατά με το συμπύκνωμα αφρού και να είναι κατασκευασμένα από υλικά ανθεκτικά στη διάβρωση, όπως ανοξείδωτο χάλυβα, ή ισοδύναμα. Άλλες σωληνώσεις του συστήματος και γεννήτριες αφρού πρέπει να είναι γαλβανισμένοι χάλυβες ή από ισοδύναμο υλικό. Οι σωληνώσεις διανομής πρέπει να έχουν ικανότητα αυτό-αποστράγγισης.
3.1.6 Μέσα για τη δοκιμή της λειτουργίας του συστήματος και τη διασφάλιση των απαιτούμενων πίεσης και ροής πρέπει να παρέχονται με μετρητές πίεσης και στις δύο εισόδους (εφοδιασμού νερού και συμπυκνώματος αφρού) και στην έξοδο του συστήματος αναλογικής κατανομής αφρού. Μια βαλβίδα δοκιμής πρέπει να εγκατασταθεί στη σωλήνωση διανομής κατάντη του αναλογικού μέσου αφρού, μαζί με ανοίγματα που αντικατοπτρίζουν την υπολογισμένη πτώση πίεσης του συστήματος. Όλα τα τμήματα των σωληνώσεων πρέπει να είναι εφοδιασμένα με συνδέσεις για έκπλυση, αποστράγγιση και καθαρισμό με αέρα. Όλα τα ακροφύσια πρέπει να μπορούν να αφαιρεθούν για επιθεώρηση προκειμένου να αποδεικνύεται ότι δεν υφίστανται απόβλητα.
3.1.7 Πρέπει να παρέχονται μέσα στο πλήρωμα για να ελέγχει με ασφάλεια το πλήρωμα την ποσότητα συμπυκνωμένου αφρού και να παίρνει δείγματα περιοδικού ελέγχου για την ποιότητα του αφρού.
3.1.8 Σε κάθε θέση λειτουργίας του συστήματος πρέπει να εμφανίζονται οι οδηγίες λειτουργίας του συστήματος.
3.1.9 Τα ανταλλακτικά πρέπει να παρέχονται με βάση τις οδηγίες του κατασκευαστή.
3.1.10 Εάν ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης χρησιμοποιείται ως κύριος κινητήρας αντλίας θαλασσινού νερού για το σύστημα, η δεξαμενή καυσίμου στον κύριο κινητήρα πρέπει να περιέχει επαρκή καύσιμα για να καθιστά ικανή την αντλία να λειτουργεί σε πλήρης φόρτωση για τουλάχιστον 3 ώρες και επαρκή αποθέματα καυσίμων πρέπει να είναι διαθέσιμα έξω από τον χώρο μηχανοστασίου κατηγορίας Α ώστε να επιτρέπεται η αντλία να λειτουργεί με πλήρες φορτίο για επιπλέον 15 ώρες. Εάν η δεξαμενή καυσίμου εξυπηρετεί ταυτόχρονα άλλες μηχανές εσωτερικής καύσης, η συνολική χωρητικότητα της δεξαμενής καυσίμου πρέπει να είναι επαρκής για όλους τους συνδεδεμένους κινητήρες.
3.1.11 Η διάταξη γεννητριών αφρού και σωληνώσεων στον προστατευμένο χώρο δεν πρέπει να παρεμποδίζουν την πρόσβαση στο εγκατεστημένο μηχάνημα για δραστηριότητες συνήθους συντήρησης.
3.1.12 Η πηγή τροφοδοσίας του συστήματος, η παροχή συμπυκνωμένου αφρού και τα μέσα ελέγχου του συστήματος πρέπει να είναι εύκολα προσβάσιμα και απλές στη λειτουργία και πρέπει να είναι τοποθετημένες σε θέσεις εκτός του προστατευμένου χώρου χωρίς πιθανότητα να αποκόπτονται από πυρκαγιά στον προστατευμένο χώρο. Όλα τα ηλεκτρικά εξαρτήματα που συνδέονται απευθείας με τις γεννήτριες αφρού πρέπει να διαθέτουν τουλάχιστον μια βαθμονόμηση IP 54.
3.1.13 Το σύστημα σωληνώσεων πρέπει να έχει διαστάσεις σύμφωνα με υπολογισμό υδραυλικής τεχνικής για να εξασφαλιστεί η διαθεσιμότητα ροών και πιέσεων που απαιτούνται για τη σωστή επίδοση του συστήματος.
3.1.14 Η διάταξη των προστατευόμενων χώρων πρέπει να είναι τέτοια ώστε να μπορούν να αερίζονται καθώς ο χώρος γεμίζει με αφρό. Πρέπει να προβλέπονται διαδικασίες για να διασφαλίζεται ότι οι αποσβεστήρες, οι θύρες και τα άλλα κατάλληλα ανοίγματα ανώτερου επιπέδου διατηρούνται ανοικτά σε περίπτωση πυρκαγιάς. Για συστήματα αφρού εσωτερικού αέρα, χώροι κάτω των 500 m3 δεν χρειάζεται να συμμορφώνονται με την απαίτηση αυτή.
3.1.15 Πρέπει να θεσπιστούν διαδικασίες επί του σκάφους ώστε να απαιτείται από το προσωπικό που εισέρχεται εκ νέου στον προστατευμένο χώρο μετά από εκφόρτιση του συστήματος να φοράει αναπνευστική συσκευή για την προστασία του από τον ανεπαρκή οξυγόνο αέρα και τα προϊόντα καύσης που παρασύρονται στην κάλυψη από αφρό.
3.1.16 Τα σχέδια εγκατάστασης και τα εγχειρίδια λειτουργίας πρέπει να παρέχονται στο πλοίο και να είναι διαθέσιμα άμεσα επί του πλοίου. Πρέπει να εμφανίζεται ένας κατάλογος ή σχέδιο που να δείχνει τους χώρους που καλύπτονται και τη θέση της ζώνης σε σχέση με κάθε τμήμα. Οδηγίες για δοκιμές και συντήρηση πρέπει να διατίθενται επί του πλοίου.
3.1.17 Όλες οι οδηγίες/σχέδια εγκατάστασης, λειτουργίας και συντήρησης του συστήματος πρέπει να είναι στη γλώσσα εργασίας του πλοίου. Εάν ι η γλώσσα εργασίας του πλοίου δεν είναι η αγγλική, γαλλική ή ισπανική, μετάφραση σε μία από αυτές τις γλώσσες θα πρέπει να περιλαμβάνεται.
3.1.18 Ο χώρος γεννήτριας αφρού πρέπει να αερίζεται για να προστατεύεται από υπερπίεση και πρέπει να θερμαίνεται για να αποφευχθεί η πιθανότητα κατάψυξης.
3.1.19 Η ποσότητα του συμπυκνώματος αφρού που διατίθεται πρέπει να είναι επαρκής ώστε να δημιουργεί όγκο αφρού ίσο με τουλάχιστον πέντε φορές τον όγκο του μεγαλύτερου προστατευμένου χώρου που περικλείεται από διαφράγματα από χάλυβα, με ονομαστική αναλογία διαστολής ή επαρκή για 30 λεπτά πλήρους λειτουργίας για τον μεγαλύτερο προστατευόμενο χώρο, όποιο είναι μεγαλύτερο.
3.1.20 Οι χώροι μηχανοστασίου, τα αντλιοστάσια φορτίων, οι χώροι των οχημάτων, οι χώροι ro-ro και οι χώροι ειδικής κατηγορίας πρέπει να διαθέτουν ηχητικούς και οπτικούς συναγερμούς εντός του προστατευόμενου χώρου που να προειδοποιεί για την απελευθέρωση του συστήματος. Οι συναγερμοί πρέπει να λειτουργούν για το χρονικό διάστημα που απαιτείται για την εκκένωση του χώρου, αλλά σε καμία περίπτωση λιγότερο από 20 δευτερόλεπτα.
3.2 Συστήματα αφρού εσωτερικού αέρα
3.2.1 Συστήματα για την προστασία των χώρων μηχανοστασίου και των αντλιοστασίων φορτίου
3.2.1.1 Το σύστημα πρέπει να τροφοδοτείται τόσο από τις κύριες πηγές όσο και από τις πηγές ισχύος έκτακτης ανάγκης. Η παροχή ηλεκτρικού ρεύματος έκτακτης ανάγκης πρέπει να παρέχεται εκτός του προστατευμένου χώρος.
3.2.1.2 Πρέπει να παρέχεται επαρκής ικανότητα δημιουργίας αφρού για να εξασφαλίζεται ώστε η ελάχιστη ταχύτητα σχεδιασμού πλήρωσης για το σύστημα ικανοποιείται και επιπλέον πρέπει να είναι επαρκής για να γεμίζει πλήρως τον μεγαλύτερο προστατευμένο χώρο μέσα σε 10 λεπτά.
3.2.1.3 Η διάταξη γεννητριών αφρού γενικά πρέπει να σχεδιάζεται βάσει των αποτελεσμάτων των δοκιμών έγκρισης. Πρέπει να τοποθετούνται τουλάχιστον δύο γεννήτριες σε κάθε χώρο που περιέχει κινητήρες καύσης, λέβητες, καθαριστές και παρόμοιο εξοπλισμό. Τα μικρά εργαστήρια και παρόμοιοι χώροι μπορούν να καλύπτονται με μία μόνο γεννήτρια αφρού.
3.2.1.4 Οι γεννήτριες αφρού πρέπει να κατανέμονται ομοιόμορφα κάτω από την ανώτατη οροφή στους προστατευόμενους χώρους, συμπεριλαμβανομένου του περιβλήματος της μηχανής. Ο αριθμός και η θέση των γεννητριών αφρού πρέπει να είναι επαρκής ώστε να εξασφαλίζεται η προστασία όλων των περιοχών υψηλού κινδύνου και σε όλα τα επίπεδα των χώρων. Μπορεί να απαιτούνται επιπλέον γεννήτριες αφρού σε παρεμποδισμένες θέσεις. Οι γεννήτριες αφρού πρέπει να είναι διατεταγμένες σε ελεύθερο χώρο τουλάχιστον 1 m μπροστά από τις εξόδους αφρού, εκτός αν έχει δοκιμαστεί με μικρότερη απόσταση. Οι γεννήτριες πρέπει να βρίσκονται πίσω από τις κύριες κατασκευές και πάνω και μακριά από τους κινητήρες και τους κινητήρες και τους λέβητες σε θέσεις όπου η ζημιά από έκρηξη είναι απίθανη.
3.2.2 Συστήματα προστασίας χώρων οχήματος, ro-ro, ειδικής κατηγορίας και φορτίου
3.2.2.1 Το σύστημα πρέπει να τροφοδοτείται από την κύρια πηγή ισχύος του πλοίου. Δεν απαιτείται τροφοδοσία ισχύος έκτακτης ανάγκης.
3.2.2.2 Πρέπει να παρέχεται επαρκής ικανότητα δημιουργίας αφρού για να εξασφαλίζεται ότι το σύστημα πληροί την ελάχιστη ταχύτητα σχεδιασμού πλήρωσης και επιπλέον πρέπει να είναι επαρκής για να γεμίζει πλήρως τον μεγαλύτερο προστατευμένο χώρο μέσα σε 10 λεπτά. Ωστόσο, για συστήματα προστασίας οχημάτων και χώρων ro-ro και χώρων ειδικής κατηγορίας, με καταστρώματα που είναι εύλογα αεροστεγή και έχουν ύψος καταστρώματος 3 m ή λιγότερο, η ταχύτητα πλήρωσης δεν πρέπει να είναι μικρότερη από τα δύο τρίτα της ταχύτητας σχεδιασμού πλήρωσης και επιπλέον να επαρκούν για την πλήρωση του μεγαλύτερο προστατευμένου χώρου μέσα σε 10 λεπτά.
3.2.2.3 Το σύστημα μπορεί να χωριστεί σε τμήματα, ωστόσο, η χωρητικότητα και ο σχεδιασμός του συστήματος πρέπει να βασίζεται στον προστατευμένο χώρο που απαιτεί το μεγαλύτερο όγκου αφρού. Οι γειτονικοί προστατευόμενοι χώροι δεν χρειάζεται να εξυπηρετηθούν ταυτόχρονα εάν τα όρια μεταξύ των χώρων είναι τμήματα κλάσης "Α".
3.2.2.4 Η διευθέτηση των γεννητριών αφρού πρέπει γενικά να σχεδιάζεται με βάση τα αποτελέσματα των δοκιμών έγκρισης. Ο αριθμός των γεννητριών μπορεί να είναι διαφορετικός, αλλά το ελάχιστο ποσοστό σχεδιασμού πλήρωσης που προσδιορίζεται κατά τη διάρκεια της δοκιμής έγκρισης πρέπει να παρέχεται από το σύστημα. Πρέπει να τοποθετούνται τουλάχιστον δύο γεννήτριες σε κάθε χώρο. Οι γεννήτριες αφρού πρέπει να είναι διατεταγμένες ώστε να κατανέμουν ομοιόμορφα τον αφρό στα προστατευόμενα και η διάταξη πρέπει να λαμβάνει υπόψη εμπόδια που μπορεί να αναμένονται κατά τη φόρτωση του πλοίου. Ως ελάχιστον οι γεννήτριες πρέπει να βρίσκονται σε κάθε δεύτερο κατάστρωμα, συμπεριλαμβανομένων των κινητών καταστρωμάτων. Η οριζόντια απόσταση των γεννητριών εξασφαλίζει την ταχεία παροχή αφρού σε όλα τα μέρη του προστατευμένου χώρου. Αυτό καθορίζεται βάσει δοκιμών πλήρους κλίμακας.
3.2.2.5 Οι γεννήτριες αφρού πρέπει να είναι τοποθετημένες με τουλάχιστον 1 m ελεύθερο χώρο μπροστά από τις εξόδους αφρού, εκτός αν δοκιμάζεται με λιγότερη απόσταση.
3.3 Συστήματα αφρού εξωτερικού αέρα
3.3.1 Συστήματα για την προστασία των χώρων μηχανοστασίου και των αντλιοστασίων φορτίου
3.3.1.1 Το σύστημα θα τροφοδοτείται και από κύριες και από πηγές ηλεκτρισμού εκτάκτου ανάγκης. Η παροχή ρεύματος από πηγές έκτακτης ανάγκης θα παρέχεται από χώρο εκτός του προστατευμένου μηχανοστασίου.
3.3.1.2 Επαρκής ικανότητα γέννεσης αφρού θα παρέχεται ώστε να διασφαλίζει ότι εξασφαλίζεται ο ελάχιστος ρυθμός γέμισης του σχεδίου και επιπροσθέτως θα είναι επαρκής ώστε να γεμίσει πλήρως το μεγαλύτερο προστατευμένο χώρο εντός 10 λεπτών.
3.3.1.3 Η διάταξη των αγωγών διανομής αφρού πρέπει γενικά να σχεδιάζεται βάσει των αποτελεσμάτων των δοκιμών έγκρισης. Ο αριθμός των αγωγών μπορεί να είναι διαφορετικός, αλλά ο ελάχιστος ρυθμός σχεδιασμού πλήρωσης που προσδιορίζεται κατά τη διάρκεια της δοκιμής έγκρισης πρέπει να προβλέπεται από το σύστημα. Πρέπει να τοποθετούνται τουλάχιστον δύο αγωγοί σε κάθε χώρο που περιέχει κινητήρες καύσης, λέβητες, καθαριστές και παρόμοιος εξοπλισμός. Τα μικρά εργαστήρια και παρόμοιοι χώροι μπορεί να καλύπτονται μόνο έναν αγωγό.
3.3.1.4 Οι αγωγοί διανομής αφρού πρέπει να κατανέμονται ομοιόμορφα στο πλαίσιο του κάτω από την ανώτατη οροφή στους προστατευμένους χώρους, συμπεριλαμβανομένου του περιβλήματος του κινητήρα. Ο αριθμός και η θέση των αγωγών πρέπει να επαρκούν για να εξασφαλίσουν ότι όλες τις περιοχές υψηλού κινδύνου προστατεύονται σε όλα τα μέρη και σε όλα τα επίπεδα των χώρων. Μπορεί να απαιτούνται επιπλέον αγωγοί σε παρεμποδισμένες τοποθεσίες. Οι αγωγοί πρέπει να είναι διατεταγμένοι με τουλάχιστον 1 m ελεύθερο χώρο μπροστά από τους αγωγούς διανομής αφρού, εκτός εάν δοκιμάζονται με λιγότερη κάθαρση. Οι αγωγοί πρέπει να βρίσκονται πίσω από τις κύριες κατασκευές και πάνω και μακριά από τους κινητήρες και τους λέβητες σε θέσεις όπου η ζημιά από έκρηξη είναι απίθανη.
3.3.1.5 Η διάταξη των αγωγών διανομής αφρού πρέπει να είναι τέτοια ώστε η φωτιά στον προστατευμένο χώρο δεν θα επηρεάζει τον εξοπλισμό παραγωγής αφρού. Αν οι γεννήτριες αφρού βρίσκονται δίπλα στον προστατευμένο χώρο, οι αγωγοί διανομής αφρού πρέπει να έχουν εγκατασταθεί για να επιτρέπεται τουλάχιστον 450 mm διαχωρισμός μεταξύ των γεννητριών και του προστατευόμενου χώρου και οι διαχωριστικές διαιρέσεις πρέπει να είναι κατηγορίας "Α-60". Οι αγωγοί διανομής αφρού πρέπει να είναι κατασκευασμένοι από χάλυβα με πάχος όχι μικρότερο από 5 mm. Επιπλέον, οι αποσβεστήρες από ανοξείδωτο χάλυβα (μονής ή πολυστρωματικής) με πάχος όχι μικρότερο από 3 mm πρέπει να τοποθετούνται στα ανοίγματα στα διαφράγματα ορίων ή στα καταστρώματα μεταξύ των γεννητριών αφρού και του προστατευμένου χώρου. Οι αποσβεστήρες πρέπει να λειτουργούν αυτόματα (ηλεκτρικά, πνευματικά ή υδραυλικά) μέσω τηλεχειρισμού της γεννήτριας αφρού που σχετίζεται με αυτά, και να είναι διατεταγμένα ώστε να παραμένουν κλειστά μέχρι να ξεκινήσουν οι γεννήτριες αφρού.
3.3.1.6 Οι γεννήτριες αφρού πρέπει να τοποθετούνται όπου μπορεί να ρυθμίζεται επαρκής παροχή φρέσκου αέρα.
3.3.2 Συστήματα για την προστασία των χώρων οχημάτων και ro-ro και ειδικής κατηγορίας και χώρων φορτίου
3.3.2.1 Το σύστημα πρέπει να τροφοδοτείται από την κύρια πηγή ισχύος του πλοίου. Δεν απαιτείται τροφοδοσία ανάγκης.
3.3.2.2 Πρέπει να παρέχεται επαρκής ικανότητα δημιουργίας αφρού για να εξασφαλίζεται ότι το σύστημα ικανοποιεί την ελάχιστη ταχύτητα σχεδιασμού πλήρωσης και επιπλέον πρέπει να είναι επαρκής για να γεμίσει πλήρως τον μεγαλύτερο προστατευμένο χώρο μέσα σε 10 λεπτά. Ωστόσο, για συστήματα προστασίας οχημάτων και χώρων ro-ro και χώρων ειδικής κατηγορίας, με καταστρώματα που είναι εύλογα αεροστεγή και έχουν ύψος καταστρώματος 3 m ή λιγότερο, η ταχύτητα πλήρωσης δεν πρέπει να είναι να είναι μικρότερη από τα δύο τρίτα της ταχύτητας σχεδιασμού πλήρωσης και επιπλέον επαρκούν για την πλήρωση του μεγαλύτερου προστατευμένου χώρου μέσα σε 10 λεπτά.
3.3.2.3 Το σύστημα μπορεί να χωριστεί σε τμήματα, ωστόσο, η ικανότητα και ο σχεδιασμός του συστήματος πρέπει να βασίζεται στον προστατευμένο χώρο που απαιτεί το μεγαλύτερο όγκου αφρού. Οι γειτονικοί προστατευόμενοι χώροι δεν χρειάζεται να εξυπηρετηθούν ταυτόχρονα εάν τα όρια μεταξύ των χώρων είναι τμήματα κλάσης "Α".
3.3.2.4 Η διάταξη των αγωγών διανομής αφρού πρέπει γενικά να σχεδιάζεται βάσει των αποτελεσμάτων των δοκιμών έγκρισης. Ο αριθμός των αγωγών μπορεί να είναι διαφορετικός, αλλά ο ελάχιστος ρυθμός σχεδιασμού πλήρωσης που προσδιορίζεται κατά τη διάρκεια της δοκιμής έγκρισης πρέπει να προβλέπεται από το σύστημα. Πρέπει να τοποθετούνται τουλάχιστον δύο αγωγοί σε κάθε χώρο. Οι γεννήτριες αφρού πρέπει να είναι διατεταγμένες ώστε να κατανέμουν ομοιόμορφα τον αφρό στους προστατευμένους χώρους και η διάταξη πρέπει να λαμβάνει υπόψη εμπόδια που αναμένονται όταν φορτίο φορτώνεται στο πλοίο. Ως ελάχιστο, οι αγωγοί πρέπει να κατευθύνονται σε κάθε δεύτερο κατάστρωμα, συμπεριλαμβανομένων των κινητών καταστρωμάτων. Η οριζόντια απόσταση των αγωγών πρέπει να εξασφαλίζει ταχεία παροχή αφρού σε όλα τα μέρη του προστατευμένου χώρου. Αυτό καθορίζεται σύμφωνα με δοκιμές πλήρους κλίμακας.
3.3.2.5 Το σύστημα πρέπει να είναι διατεταγμένο με τουλάχιστον 1 μ(m) ελεύθερο χώρο μπροστά από τις εξόδους αφρού, εκτός αν δοκιμάζεται με μικρότερο διάκενο.
3.3.2.6 Η διάταξη των αγωγών διανομής αφρού πρέπει να είναι τέτοια ώστε η φωτιά στον προστατευμένο χώρο να μην επηρεάζει τον εξοπλισμό παραγωγής αφρού. Αν οι γεννήτριες αφρού βρίσκονται δίπλα στον προστατευμένο χώρο, οι αγωγοί διανομής αφρού πρέπει να είναι εγκατεστημένοι ώστε να επιτρέπεται τουλάχιστον 450 mm
διαχωρισμού μεταξύ των γεννητριών και του προστατευόμενου χώρου και οι διαχωριστικές διαιρέσεις πρέπει να είναι κατηγορίας "Α-60".
Οι αγωγοί διανομής αφρού πρέπει να είναι κατασκευασμένοι από χάλυβα με πάχος τουλάχιστον 5 mm. Επιπλέον, οι αποσβεστήρες από ανοξείδωτο χάλυβα (μίας ή περισσότερων λεπίδων) με πάχος όχι μικρότερο από 3 mm, πρέπει να τοποθετούνται στα ανοίγματα του οριακά διαφράγματος ή καταστρωμάτων μεταξύ των γεννητριών αφρού και του προστατευόμενου χώρου. Οι αποσβεστήρες πρέπει να λειτουργούν αυτόματα (ηλεκτρικά, πνευματικά ή υδραυλικά) μέσω τηλεχειρισμού της γεννήτριας αφρού που σχετίζεται με αυτά, και διατεταγμένοι ώστε να παραμένουν κλειστοί μέχρι να ξεκινήσουν οι γεννήτριες αφρού.
3.3.2.7 Οι γεννήτριες αφρού πρέπει να τοποθετούνται όπου μπορεί να τοποθετηθεί επαρκής παροχή φρέσκου αέρα.
3.4 Απαιτήσεις δοκιμών εγκατάστασης
3.4.1 Μετά την εγκατάσταση, οι σωληνώσεις, οι βαλβίδες, τα εξαρτήματα και τα συναρμολογημένα συστήματα πρέπει να ελέγχονται κατά τρόπο ικανοποιητικό για τη Διοίκηση, συμπεριλαμβάνοντας λειτουργικές δοκιμές των συστημάτων ισχύος και ελέγχου, των αντλιών νερού, αντλιών αφρού, βαλβίδων, απομακρυσμένων και τοπικών σταθμών απελευθέρωσης και συναγερμών. Η ροή στην απαιτούμενη πίεση πρέπει να επαληθεύεται για το σύστημα χρησιμοποιώντας στόμια τοποθετημένα στη γραμμή δοκιμής. Επιπλέον, όλες οι σωληνώσεις διανομής πρέπει να ξεπλένονται με καθαρό νερό και να διοχετεύεται αέρας σε αυτές για να διασφαλιστεί ότι η σωλήνωση είναι ελεύθερη από εμπόδια.
3.4.2. Πρέπει να διεξάγονται δοκιμές λειτουργίας όλων των μέσων αναλογικής διανομής αφρού ή άλλων διατάξεων ανάμιξης αφρού για να επιβεβαιωθεί ότι ο λόγος ανοχής ανάμιξης είναι μεταξύ +30 και -0% της ονομαστικής αναλογίας ανάμειξης που ορίζεται από την έγκριση του συστήματος. Για τους αναλογείς αφρού που χρησιμοποιούν συμπυκνώματα αφρού τύπου Newtonian με κινηματική εσωτερική τριβή (ιξώδες) ίση ή μικρότερη από 100 cSt στους 0ο C και πυκνότητα ίση ή μικρότερη από 1.100 kg/m3, αυτή η δοκιμή μπορεί να πραγματοποιηθεί με νερό αντί για συμπύκνωμα αφρού. Άλλες διατάξεις πρέπει να δοκιμάζονται με το πραγματικό συμπύκνωμα αφρού.
3.5 Συστήματα που χρησιμοποιούν εξωτερικό αέρα με γεννήτριες εγκατεστημένες στο εσωτερικό προστατευμένου χώρου
Συστήματα που χρησιμοποιούν εξωτερικό αέρα αλλά με γεννήτριες τοποθετημένες εντός του προστατευμένου χώρου που προμηθεύονται από αγωγούς φρέσκου αέρα μπορούν να γίνουν αποδεκτά από την Αρχή υπό την προϋπόθεση ότι τα συστήματα αυτά έχουν αποδειχθεί ότι έχουν απόδοση και αξιοπιστία ισοδύναμη με τα συστήματα που ορίζονται στο σημείο 3.3. Για αποδοχή, η Αρχή πρέπει να εξετάσει τα ακόλουθα ελάχιστα χαρακτηριστικά σχεδιασμού:
.1 χαμηλότερη και ανώτερη αποδεκτή πίεση και ροή αέρα στους αγωγούς παροχής·
.2 λειτουργία και αξιοπιστία των διατάξεων των αποσβεστήρων·
.3 ρυθμίσεις και διανομή αγωγών παροχής αέρα, συμπεριλαμβανομένων εξόδων αφρού· και
.4 διαχωρισμός αγωγών διανομής αέρα από προστατευμένο χώρο.
4 Σταθερά συστήματα πυρόσβεσης με αφρό χαμηλής διόγκωσης
4.1 Ποσότητα και συμπυκνώματα αφρού
4.1.1 Τα συμπυκνώματα αφρού των συστημάτων πυρόσβεσης με αφρό χαμηλής διόγκωσης πρέπει να εγκρίνονται από την Αρχή με βάση τις κατευθυντήριες οδηγίες έχει υιοθετήσει ο Οργανισμός. Διαφορετικοί τύποι συμπυκνωμάτων αφρού δεν πρέπει να αναμειγνύονται σε σύστημα αφρού χαμηλής διόγκωσης. Τα συμπυκνώματα αφρού του ίδιου τύπου από διαφορετικούς κατασκευαστές δεν πρέπει να αναμιγνύονται εκτός εάν υφίσταται έγκριση συμβατότητας.
4.1.2 Το σύστημα πρέπει να είναι ικανό να εκκενώνει μέσω σταθερών εξόδων εκκένωσης, σε όχι περισσότερο από 5 λεπτά, ποσότητα αφρού ικανή να παράγει ένα αποτελεσματικό κάλυμμα αφρού σε όλη τη μεγαλύτερη ενιαία περιοχή πάνω στην οποία μπορεί να εξαπλωθεί καύσιμο πετρέλαιο.
4.2 Απαιτήσεις εγκατάστασης
4.2.1 Πρέπει να προβλέπονται μέσα για την αποτελεσματική κατανομή του αφρού μέσω ενός μόνιμου συστήματος σωληνώσεων και βαλβίδων ελέγχου ή στροφίγγων σε κατάλληλες εξόδους εκκένωσης και αποτελεσματικό προσανατολισμό του αφρού από σταθερούς ψεκαστήρες σε άλλα κύρια σημεία κινδύνου πυρκαγιάς στον προστατευμένο χώρο. Τα μέσα για την αποτελεσματική κατανομή του αφρού πρέπει να αποδεικνύονται αποδεκτά από τη Διοίκηση μέσω υπολογισμού ή δοκιμής.
4.2.2 Τα μέσα ελέγχου των συστημάτων αυτών πρέπει να είναι εύκολα προσβάσιμα και απλά στη λειτουργία τους και να ομαδοποιούνται σε όσο το δυνατόν λιγότερους χώρους σε θέσεις που δεν είναι πιθανό να αποκοπούν από πυρκαγιά στον προστατευμένο χώρο.”
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 8
ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΤΑΙΩΝΙΣΤΗΡΩΝ,
ΠΥΡΑΝΙΧΝΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΑΓΕΡΜΟΥ ΠΥΡΚΑΓΙΑΣ
6 Στην παράγραφο 2.1.1 η ακόλουθη πρόταση παρεμβάλλεται ανάμεσα στις υφιστάμενες πρώτη και δεύτερη πρόταση:
«Σταθμοί ελέγχου, όπου το νερό μπορεί να προκαλέσει ζημία στο βασικό εξοπλισμό, μπορεί να εξοπλίζονται με ένα σύστημα σωλήνων αποξήρανσης ή από ένα σύστημα προενέργειας, όπως επιτρέπεται από τον Κανονισμό ΙΙ-2/10.6.1.1 της Σύμβασης».
Άρθρο 2
Έναρξη ισχύος
Η ισχύς της παρούσης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Πειραιάς, 25 Οκτωβρίου 2019
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Υπουργική Απόφαση 2222.1-1.2/77560/2019 - ΦΕΚ 4019/Β/4-11-2019
Κύρωση τροποποίησης του Διεθνούς Κώδικα Συστημάτων Πυρασφάλειας (FSS Code for Fire Safety Systems), ο οποίος έγινε αποδεκτός με την 4113.171/01/2002 υπουργική απόφαση (Β 1399), όπως αυτή υιοθετήθηκε την 25η Μαΐου 2012 με την MSC.327(90) απόφαση της Επιτρο