Υπουργική Απόφαση 2332.23/47410/2019 - ΦΕΚ 2649/Β/1-7-2019
Χαρακτηρισμός μηχανοστασίου ως «μη στελεχωμένο» για πλοία που δεν υπάρχει υποχρέωση από την ισχύουσα νομοθεσία για ένταξή τους σε κλάση Αναγνωρισμένου Οργανισμού, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθμ. 391/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου
Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 2332.23/47410/2019
ΦΕΚ2649/Β/1-7-2019
Χαρακτηρισμός μηχανοστασίου ως «μη στελεχωμένο» για πλοία που δεν υπάρχει υποχρέωση από την ισχύουσα νομοθεσία για ένταξή τους σε κλάση Αναγνωρισμένου Οργανισμού, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθμ. 391/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Απριλίου 2009 (ΕΕ L 131/11/28.05.2009).
ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ
ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α. του άρθρου 129 του ν. 4504/2017 «Διά βίου εκπαίδευση προσωπικού Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ενδυνάμωση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας σε θέματα αρμοδιότητας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ενίσχυση της κοινωνικής συμμετοχής στην ακτοπλοΐα, θέματα πολιτικού προσωπικού, συμπλήρωση διατάξεων για τα λιμενικά έργα και άλλες διατάξεις»(Α΄184),
β. του π.δ. 88/2018 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 160),
2. Το άρθρο 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005, Α΄ 98) και την αριθμ. 2811.8/38863/2019/
27-05-2019 Εισηγητική Έκθεση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, από την οποία προκύπτει ότι δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Σκοπός - Πεδίο Εφαρμογής
Με την παρούσα απόφαση καθορίζονται οι απαιτήσεις για το χαρακτηρισμό μηχανοστασίου πλοίου ως «μη στελεχωμένο» για πλοία για τα οποία δεν υπάρχει υποχρέωση από την ισχύουσα νομοθεσία για ένταξή τους σε κλάση Αναγνωρισμένου Οργανισμού, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθμ. 391/2009 (ΕΕ L 131/28.05.2009, σ. 11 επ.) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης.
Άρθρο 2
Ορισμοί
Για τους σκοπούς της απόφασης νοούνται ως:
1. ΚΕΠ: Ο Κλάδος Ελέγχου Πλοίων του Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
2. Αναγνωρισμένος Οργανισμός: Ο Οργανισμός επιθεώρησης και ελέγχου πλοίων σύμφωνα με τους κοινούς κανόνες και πρότυπα του π.δ. 103/2011 (Α΄ 236 Οδηγία 2009/15/ΕΚ ΕΕ L 131/28.05.2009, σ. 47 επ.) και του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 391/2009 (ΕΕ L 131/28.05.2009, σ. 11 επ.) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Απριλίου 2009, όπως ισχύουν.
3. Εξουσιοδοτημένος Οργανισμός: Ο Οργανισμός που έχει εξουσιοδοτηθεί από την ελληνική Αρχή για την παροχή υπηρεσιών στα υπό ελληνική σημαία πλοία, οι οποίες καθορίζονται:
(α) Στην αριθμ. 4113.297/01/2012 απόφαση Υπουργού Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας «Πρότυπη συμφωνία μεταξύ του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Οργανισμού που αναγνωρίζεται και εξουσιοδοτείται από την Ελλάδα για τη διενέργεια των απαιτούμενων από τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας επιθεωρήσεων, έκδοση, θεώρηση πιστοποιητικών και παρακολούθησή τους, εκτός εκείνων που εμπίπτουν σε αρμοδιότητα αναγνωρισμένου οργανισμού του ΕΚ 391/2009 και των συναφών αυτού διατάξεων, για πλοία που φέρουν την ελληνική σημαία» (Β΄334), όπως ισχύει κάθε φορά, ή
(β) Στην αριθμ. 4113.311/01/2013 απόφαση Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου «Πρότυπη συμφωνία μεταξύ του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και Αναγνωρισμένου, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθμ. 391/2009, Οργανισμού, για την παροχή από τον Αναγνωρισμένο Οργανισμό υπηρεσιών προβλεπόμενων από την υφιστάμενη νομοθεσία σε πλοία και τις εταιρείες αυτών» (Β΄3049), όπως ισχύει κάθε φορά.
4. ΠΓΕ: To προβλεπόμενο από το άρθρο 1 του β.δ. 542/1968 (Α’ 181), ως ισχύει, Πρωτόκολλο Γενικής Επιθεώρησης.
Άρθρο 3
Μη στελεχωμένο μηχανοστάσιο
1. Ο χώρος του μηχανοστασίου ενός πλοίου ο οποίος δεν στελεχώνεται, κάτω από όλες τις λειτουργικές συνθήκες του πλοίου και τηρεί κατ’ ελάχιστο τις απαιτήσεις του Παραρτήματος χαρακτηρίζεται ως «μη στελεχωμένος».
2. Ο χαρακτηρισμός του μηχανοστασίου ως «μη στελεχωμένο» διενεργείται από τον εκάστοτε φορέα έκδοσης ΠΓΕ του πλοίου με τη χορήγηση αντίστοιχης βεβαίωσης χρονικής ισχύος που δεν υπερβαίνει την ισχύ του ΠΓΕ και καταχωρείται στη στήλη «Εντολές-Οδηγίες προς τον Πλοίαρχο» αυτού. Στη βεβαίωση γίνεται υποχρεωτικά μνεία στην παρούσα απόφαση.
Άρθρο 4
Κυρώσεις
Στους παραβάτες, ανεξάρτητα από κάθε άλλη ποινική, διοικητική ή πειθαρχική ευθύνη, επιβάλλονται οι κυρώσεις του άρθρου 45 του ν.δ. 187/1973 «Περί Κώδικος Δημόσιου Ναυτικού Δικαίου» (Α΄ 261), όπως ισχύει κάθε φορά.
Άρθρο 5
Μεταβατικές Διατάξεις
Οι βεβαιώσεις που έχουν εκδοθεί πριν την έναρξη ισχύος της παρούσας εξακολουθούν, εφόσον είναι σε ισχύ, να γίνονται αποδεκτές από τις Λιμενικές Αρχές για χρονικό διάστημα τριών (03) μηνών από τη δημοσίευση.
Άρθρο 6
Προσαρτάται και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της απόφασης το ακόλουθο Παράρτημα.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
Μη στελεχωμένοι χώροι μηχανοστασίου
1. Γενικά
(α) Οι απαιτήσεις του παραρτήματος πρέπει να πληρούνται κάθε φορά που προτείνεται η χρήση μηχανημάτων που αναφέρονται ακολούθως σε χώρο μηχανοστασίου χωρίς στελέχωση, ανεξάρτητα από το χρονικό διάστημα μη στελέχωσης:
(αα) Αεροσυμπιεστές.
(ββ) Έλικες ελεγχόμενου βήματος και εγκάρσιες μονάδες πρόωσης.
(γγ) Ηλεκτροπαραγωγική εγκατάσταση.
(δδ) Γεννήτριες αδρανούς αερίου.
(εε) Αποτεφρωτήρες.
(στστ) Κύρια μηχανήματα πρόωσης, συμπεριλαμβανομένων των βασικών βοηθητικών μέσων.
(ζζ) Συστήματα μεταφοράς και αποθήκευσης πετρελαίου (διαχωριστήρες και θερμαντήρες πετρελαίου).
(ηη) Εγκατάσταση παραγωγής ατμού (λέβητες και βοηθητικός εξοπλισμός).
(θθ) Θερμαντήρες θερμικού ρευστού.
(ιι) Λέβητες που λειτουργούν με αποβληθείσα θερμότητα, όπως λέβητες καυσαερίων.
(β) Επιπρόσθετα από τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις του παραρτήματος παρέχονται οι έλεγχοι, οι συναγερμοί και οι ασφαλιστικές διατάξεις, όπως αναφέρονται στα εγχειρίδια των μηχανών και των γεννητριών του πλοίου.
(γ) Το μηχανοστάσιο πλοίου που πληροί τις απαιτήσεις του παραρτήματος μπορεί να χαρακτηριστεί ως «μη στελεχωμένο».
2. Σύστημα συναγερμού μηχανημάτων
(α) Εγκατάσταση συστήματος συναγερμού που παρέχει οπτικοακουστική προειδοποίηση για σφάλματα στα μηχανήματα. Το σύστημα ικανοποιεί τις κάτωθι απαιτήσεις:
(αα) Παρέχει οπτικοακουστικό συναγερμό στο χώρο ενδιαίτησης των μηχανικών.
(ββ) Τα σφάλματα ασφαλείας και ελέγχου των μηχανημάτων αποτυπώνονται στους σταθμούς ελέγχου. Η παρουσία μη διορθωμένων σφαλμάτων υποδεικνύεται διακριτά ανά πάσα στιγμή.
(γγ) Οι συναγερμοί που σχετίζονται με τα μηχανήματα, την ασφάλεια και τα σφάλματα του συστήματος ελέγχου διακρίνονται από άλλους συναγερμούς, όπως πυρκαγιάς και γενικούς συναγερμούς.
(δδ) Όπου οι συναγερμοί εμφανίζονται ομαδοποιημένοι, υπάρχει διάταξη ώστε να αναγνωρίζονται οι μεμονωμένοι συναγερμοί στον κύριο και στους δευτερεύοντες σταθμούς ελέγχου.
(εε) Όλοι οι συναγερμοί είναι οπτικοακουστικοί. Εάν υπάρχουν διατάξεις για σίγαση των ηχητικών συναγερμών, αυτές δεν απενεργοποιούν τις οπτικές ενδείξεις. Η αποδοχή του οπτικού συναγερμού υποδεικνύεται διακριτά.
(στστ) Η αποδοχή των συναγερμών από σημεία εκτός μηχανοστασίου δεν απενεργοποιεί τον ηχητικό και τον οπτικό συναγερμό στο χώρο του μηχανοστασίου.
(ζζ) Αν ένας συναγερμός έχει αναγνωριστεί και ένα δεύτερο σφάλμα λάβει χώρα, πριν την αποκατάσταση του πρώτου, οι ηχητικοί και οπτικοί συναγερμοί ενεργοποιούνται εκ νέου.
(ηη) Οι συναγερμοί για τους οποίους δεν έχει γίνει αποδοχή και εμφανίζονται σε οθόνες, διακρίνονται είτε από μήνυμα που αναβοσβήνει, είτε από δείκτη που αναβοσβήνει δίπλα στο μήνυμα. Η αλλαγή χρώματος δεν θεωρείται από μόνη της επαρκής για το διαχωρισμό μεταξύ αποδοχής ή μη των συναγερμών.
(θθ) Ακόμη και στην περίπτωση μεταβατικών βλαβών και σφαλμάτων που αποκαθίστανται από μόνα τους, οι οπτικοακουστικοί συναγερμοί παραμένουν ενεργοί μέχρι να γίνουν αποδεκτοί.
(ιι) Το σύστημα συναγερμού τροφοδοτείται αδιάλειπτα με ηλεκτρική ενέργεια ακόμα και σε περίπτωση ολικής απώλειας ηλεκτρικής ισχύος.
(ιαια) Σφάλμα παροχής ηλεκτρικής ισχύος στο σύστημα συναγερμών ενεργοποιεί ηχητικό και οπτικό συναγερμό.
(ιβιβ) Κάθε σύστημα συναγερμού είναι σχεδιασμένο με ιδιότητες αυτοελέγχου.
(ιγιγ) Το σύστημα συναγερμού δύναται να δοκιμαστεί κατά τη διάρκεια κανονικής λειτουργίας των μηχανημάτων.
(ιδιδ) Το σύστημα συναγερμού είναι σχεδιασμένο να λειτουργεί κατά το δυνατόν ανεξάρτητα από συστήματα ελέγχου και ασφαλείας, έτσι ώστε μια βλάβη ή δυσλειτουργία σε αυτά δεν αποτρέπει την ορθή λειτουργία του συστήματος συναγερμού.
(ιειε) Αποσύνδεση ή χειροκίνητη παράκαμψη οποιουδήποτε μέρους του συστήματος συναγερμού καταδεικνύεται διακριτά.
(ιστιστ) Σε συστήματα συναγερμού με μέσα χειροκίνητης ρύθμισης του σημείου ενεργοποίησης αυτά είναι τέτοια, ώστε το σημείο ενεργοποίησης είναι άμεσα αναγνωρίσιμο.
(ιζιζ) Στην περίπτωση που το σύστημα απεικόνισης συναγερμών αποτελείται από οθόνες, παρέχεται άμεση απεικόνιση των νέων συναγερμών ανεξάρτητα από την τρέχουσα ένδειξη της οθόνης.
(ιηιη) Όπου είναι εφικτό, οι συναγερμοί που εμφανίζονται σε οθόνες εμφανίζονται με τη σειρά που λαμβάνουν χώρα.
(β) Οι οπτικοακουστικές ενδείξεις των συναγερμών του μηχανοστασίου αναμεταδίδονται στους χώρους ενδιαίτησης των μηχανικών, ώστε να ειδοποιούνται σε περίπτωση σφάλματος. Η παραπάνω ένδειξη ενεργοποιείται αυτόματα σε περίπτωση που κάποιος συναγερμός δεν έχει γίνει αποδεκτός στο μηχανοστάσιο εντός προκαθορισμένου, από τον Α΄ μηχανικό, χρόνου.
(γ) Οι οπτικοακουστικές ενδείξεις των συναγερμών του μηχανοστασίου αναμεταδίδονται στο σταθμό ελέγχου της γέφυρας διακυβέρνησης με τέτοιο τρόπο, ώστε ο αξιωματικός γέφυρας να μπορεί να ειδοποιηθεί όταν:
(αα) Υπάρχει σφάλμα μηχανημάτων.
(ββ) Το σφάλμα έχει αποκατασταθεί.
(δ) Οι ηχητικές ενδείξεις των συναγερμών μεταδίδονται ανεξάρτητα από το σύστημα ενδοεπικοινωνίας γέφυρας - μηχανοστασίου - χώρων ενδιαίτησης μηχανικών.
(ε) Στο χώρο διακυβέρνησης οι συναγερμοί σφαλμάτων δύναται να είναι ομαδοποιημένοι, αλλά οι συναγερμοί που σχετίζονται με σφάλματα που απαιτούν μείωση ταχύτητας ή ισχύος ή αυτόματη κράτηση της προωστήριας εγκατάστασης είναι διακριτοί.
3. Έλεγχος γέφυρας για τα κύρια μηχανήματα
Τοποθέτηση συστήματος ελέγχου για τα κύρια μηχανήματα στη γέφυρα διακυβέρνησης. Το σύστημα πληροί τις κάτωθι απαιτήσεις:
(α) Παρέχονται όλα τα απαραίτητα μέσα, ώστε να εξασφαλίζεται ο ικανοποιητικός έλεγχος της πρόωσης από το χώρο διακυβέρνησης. Παρέχονται οι ακόλουθες ενδείξεις:
(αα) Στροφές έλικας.
(ββ) Φορά περιστροφής της έλικας για έλικα σταθερού βήματος ή θέση βήματος για έλικα μεταβλητού βήματος.
(γγ) Θέση συμπλέκτη, κατά περίπτωση.
(δδ) Θέση κρίκου άξονα, κατά περίπτωση.
(β) Οι στροφές της έλικας, η φορά περιστροφής και, όπου εφαρμόζεται, το βήμα της έλικας ελέγχονται από τη γέφυρα εν πλω και κατά τη διάρκεια ελιγμών.
(γ) Ο τηλεχειρισμός του συστήματος πρόωσης και των βοηθητικών μηχανημάτων επιτρέπεται μόνο από ένα σταθμό ελέγχου κάθε φορά. Τα χειριστήρια ελέγχου πρόωσης στη γέφυρα διακυβέρνησης μπορούν να είναι διασυνδεδεμένα.
(δ) Στον κεντρικό σταθμό ελέγχου των μηχανών υφίστανται τα μέσα ώστε να διασφαλίζεται η ομαλή μεταφορά του ελέγχου ανάμεσα στη γέφυρα και τους σταθμούς ελέγχου των μηχανών.
(ε) Ανεξάρτητα από το σύστημα ελέγχου της γέφυρας, παρέχεται στη γέφυρα η δυνατότητα κράτησης των μηχανών πρόωσης σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
(στ) Οι οπτικοακουστικοί συναγερμοί εξακολουθούν να λειτουργούν στη γέφυρα και στο σύστημα ελέγχου συναγερμών ακόμα και σε περίπτωση διακοπής της κύριας ή εφεδρικής (emergency generator) παροχής ηλεκτρικής ισχύος.
(ζ) Παρέχονται δύο ανεξάρτητα μέσα επικοινωνίας μεταξύ γέφυρας και κύριου σταθμού ελέγχου στο μηχανοστάσιο. Το ένα από αυτά δύναται να είναι το σύστημα ελέγχου γέφυρας• το άλλο υποχρεωτικά είναι ανεξάρτητο από την κύρια παροχή ηλεκτρικής ισχύος.
(η) Υπάρχει τοποθετημένο σύστημα παρακολούθησης με κάμερες που καλύπτουν τους χώρους μηχανοστασίου - ηλεκτροστασίου και το χώρο πηδαλίου, εφόσον σε αυτόν υπάρχουν μηχανήματα πλέον των μηχανημάτων πηδαλιουχίας.
4. Σταθμοί ελέγχου μηχανοστασίου
Απαιτούνται δύο (02) σταθμοί ελέγχου, ένας στο χώρο του μηχανοστασίου και ένας στη γέφυρα, που να πληρούν τις κάτωθι προϋποθέσεις:
(α) Διαθέτουν σύστημα απεικόνισης συναγερμών και χειρισμού αυτών με το οποίο εξασφαλίζεται άμεσα η αναγνώριση των σφαλμάτων στα μηχανήματα και η ικανοποιητική επίβλεψη του σχετικού εξοπλισμού.
(β) Παρέχουν μέσα επικοινωνίας με τη γέφυρα και το χώρο ενδιαίτησης των μηχανικών.
(γ) Στους σταθμούς ελέγχου λειτουργεί συναγερμός μηχανικών (engineers’ alarm), ο οποίος ηχεί διακριτά στο χώρο ενδιαίτησης αυτών.
(δ) Παρέχεται στους σταθμούς ελέγχου ένδειξη για το ποιος σταθμός ελέγχει την κύρια προωστήρια εγκατάσταση, τα βοηθητικά μηχανήματα και το συναφή εξοπλισμό.
(ε) Η εναλλαγή μεταξύ των σταθμών ελέγχου είναι τέτοια, ώστε να μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο με την αποδοχή του σταθμού που παίρνει τον έλεγχο. Το σύστημα είναι εφοδιασμένο με κατάλληλες διατάξεις που εξασφαλίζουν αποτελεσματική μεταφορά του ελέγχου.
5. Σύστημα πυρανίχνευσης
Αυτόματο σύστημα πυρανίχνευσης είναι εγκατεστημένο στο χώρο του μηχανοστασίου μαζί με σύστημα οπτικοακουστικού συναγερμού. Το σύστημα συμμορφώνεται κατ’ ελάχιστον με τις κάτωθι απαιτήσεις:
(α) Η μονάδα ελέγχου πυρανίχνευσης είναι τοποθετημένη στη γέφυρα διακυβέρνησης ή σε άλλη θέση τέτοια ώστε πιθανή πυρκαγιά στους χώρους των μηχανών να μην την καταστήσει μη λειτουργική.
(β) Οι πίνακες ένδειξης πυρκαγιάς υποδηλώνουν το τμήμα στο οποίο ο ανιχνευτής ή το χειροκίνητο σημείο κλήσης έχει ενεργοποιηθεί. Ένας πίνακας ενδείξεων βρίσκεται στη γέφυρα διακυβέρνησης. Επιπλέον ένας τουλάχιστον πίνακας διατίθεται σε τέτοια θέση, ώστε να είναι εύκολα προσβάσιμος στα μέλη του πληρώματος ανά πάσα στιγμή.
(γ) Παρέχεται ακουστικός συναγερμός πυρκαγιάς με χαρακτηριστικό τόνο που ξεχωρίζει από το σύστημα συναγερμού των μηχανών και από οποιοδήποτε άλλο σύστημα συναγερμού. Ο ακουστικός συναγερμός πυρκαγιάς ακούγεται αμέσως σε όλα τα μέρη της γέφυρας διακυβέρνησης, το σταθμό ελέγχου πυρκαγιάς, τους χώρους ενδιαίτησης του πληρώματος και το χώρο των μηχανών.
(δ) Παρέχονται διατάξεις στο σύστημα πυρανίχνευσης που εκκινούν χειροκίνητα το συναγερμό πυρκαγιάς από τα ακόλουθα σημεία:
(αα) Θέσεις παρακείμενες σε όλες τις εξόδους των μηχανοστασίων.
(ββ) Γέφυρα διακυβέρνησης.
(γγ) Σταθμός ελέγχου χώρου μηχανών.
(δδ) Σταθμός ελέγχου πυρκαγιάς.
(ε) Το σύστημα συναγερμού είναι σχεδιασμένο με σύστημα αυτοελέγχου. Αστοχίες συστήματος ή ηλεκτρικής ισχύος ενεργοποιούν έναν ηχητικό συναγερμό που διακρίνεται από τον συναγερμό πυρκαγιάς. Αυτό δύναται να είναι ενσωματωμένο στο σύστημα συναγερμού μηχανημάτων.
(στ) Οι κεφαλές των ανιχνευτών είναι τοποθετημένες στους χώρους των μηχανών με τρόπο τέτοιο, ώστε να προστατεύονται κατά την εκδήλωση της πυρκαγιάς σε οποιοδήποτε σημείο. Παρέχεται ένας συνδυασμός ανιχνευτών ώστε το σύστημα να ενεργοποιείται σε όλα τα πιθανά χαρακτηριστικά πυρκαγιάς.
(ζ) Σε περίπτωση που οι ανιχνευτές πυρκαγιάς είναι εφοδιασμένοι με μέσα ρύθμισης της ευαισθησίας τους, τα μέσα είναι τέτοια ώστε το σημείο ενεργοποίησης του ανιχνευτή να μπορεί να καθοριστεί και να είναι άμεσα αναγνωρίσιμο.
(η) Όταν ένας συγκεκριμένος βρόγχος τίθεται προσωρινά εκτός λειτουργίας, αυτή η κατάσταση επισημαίνεται ευκρινώς στους πίνακες ένδειξης πυρκαγιάς.
(θ) Όταν πρόκειται ένας συγκεκριμένος ανιχνευτής/-ες να τεθεί/-θούν προσωρινά εκτός λειτουργίας τοπικά, αυτή η κατάσταση επισημαίνεται ευκρινώς. Η επανενεργοποίηση των ανιχνευτών εκτελείται αυτόματα μετά από προκαθορισμένο χρόνο.
(ι) Οι κεφαλές ανιχνευτών πυρκαγιάς είναι τέτοιου τύπου, ώστε να μπορούν να δοκιμαστούν και να επανέλθουν χωρίς την αντικατάσταση οποιουδήποτε εξαρτήματος. Παρέχονται διατάξεις στον πίνακα ελέγχου πυρκαγιάς για λειτουργικές δοκιμές και επαναφορά του συστήματος.
(ια) Οι κεφαλές των ανιχνευτών τοποθετούνται με τέτοιο τρόπο, ώστε ρεύματα αέρα να μην καθιστούν το σύστημα αναποτελεσματικό εν πλώ και εν όρμω.
Σε πλοία στα οποία απαιτείται ήδη από την κείμενη εθνική νομοθεσία να είναι εφοδιασμένα με σύστημα πυρανίχνευσης, θα πρέπει να λαμβάνονται υπ’ όψη, ως κριτήριο απαιτήσεων, οι αυστηρότερες οι οποίες και θα εφαρμόζονται κατά προτεραιότητα.
6. Σύστημα ανίχνευσης στάθμης σεντινών
(α) Παρέχεται σύστημα συναγερμού που προειδοποιεί όταν η στάθμη του ύδατος στους υδροσυλλέκτες του μηχανοστασίου έχει φτάσει σε προκαθορισμένο επίπεδο, και το οποίο συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις της παραγράφου 2 (α) του παρατήματος. Αυτό το επίπεδο πρέπει να είναι αρκετά χαμηλό ώστε να αποτρέπεται η υπερχείλιση των υδροσυλλεκτών.
(β) Ο αριθμός και η θέση των ανιχνευτών είναι τέτοια ώστε να διαπιστώνεται η συσσώρευση ύδατος σε όλες τις γωνίες εγκάρσιας κλίσης και διαγωγής. Στα πλοία ολικής χωρητικότητας 2000 GT και άνω πρέπει να υπάρχουν δύο ανεξάρτητα συστήματα ανίχνευσης στάθμης.
(γ) Ο τοπικός χειρισμός ή ο τηλεχειρισμός οποιουδήποτε επιστομίου που βρίσκεται σε χώρο που υφίσταται διάταξη εισαγωγής θαλάσσιου ύδατος ή διάταξη απόρριψης θαλάσσιου ύδατος κάτω από την ίσαλο γραμμή ή διάταξη απευθείας αναρρόφησης από τους υδροσυλλέκτες είναι τοποθετημένος σε σημεία τέτοια, ώστε να εξασφαλίζεται η άμεση πρόσβαση σε αυτόν.
(δ) Εάν οι αντλίες υδροσυλλεκτών εκκινούν αυτόματα, παρέχονται μέσα ειδοποίησης όταν η εισροή υδάτων είναι μεγαλύτερη από την δυνατότητα εκροής της αντλίας. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στις απαιτήσεις πρόληψης της ρύπανσης από πετρέλαιο.
7. Παροχή ηλεκτρικής ισχύος
(α) Σε πλοία που εκτελούν πλόες με μία γεννήτρια σε λειτουργία, προβλέπεται διάταξη ώστε μια δεύτερη γεννήτρια να εκκινεί και να συνδέεται αυτόματα στον πίνακα διανομής ισχύος σε περίπτωση απώλειας της εν λειτουργία γεννήτριας.
(β) Σε πλοία που εκτελούν πλόες με δύο ή περισσότερες γεννήτριες ταυτόχρονα (παραλληλισμένες) σε λειτουργία, προβλέπεται διάταξη ώστε, σε περίπτωση απώλειας της μιας γεννήτριας, να γίνεται αυτόματα αποβολή φορτίων (shading) μη ζωτικών λειτουργιών, προκειμένου η ισχύς που παρέχεται από την/τις υπόλοιπες γεννήτριες να επαρκεί για τη συνεχή τροφοδότηση των κυρίως λειτουργιών.
(γ) Στις ανωτέρω περιπτώσεις, παρέχεται οπτικοακουστικός συναγερμός στη γέφυρα διακυβέρνησης και στο σταθμό ελέγχου μηχανών που υποδηλώνει την απώλεια παροχής ισχύος της γεννήτριας.
Άρθρο 7
Έναρξη Ισχύος
Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Πειραιάς, 25 Ιουνίου 2019
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Υπουργική Απόφαση 2332.23/47410/2019 - ΦΕΚ 2649/Β/1-7-2019
Χαρακτηρισμός μηχανοστασίου ως «μη στελεχωμένο» για πλοία που δεν υπάρχει υποχρέωση από την ισχύουσα νομοθεσία για ένταξή τους σε κλάση Αναγνωρισμένου Οργανισμού, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθμ. 391/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου