x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Υπουργική Απόφαση 2341.4-2/36381/2020 - ΦΕΚ 2621/Β/29-6-2020

Αποδοχή αναθεωρημένων οδηγιών σχετικά με την εφαρμογή του Διεθνούς Κώδικα Ασφαλούς Διαχείρισης (ISM CODE) από τις Αρχές, όπως οι οδηγίες αυτές υιοθετήθηκαν από το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) σύμφωνα με την υπ’ αρ. A.1118(30)/6.12.2017 απόφαση.


Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 2341.4-2/36381/2020

Αποδοχή αναθεωρημένων οδηγιών σχετικά με την εφαρμογή του Διεθνούς Κώδικα Ασφαλούς Διαχείρισης (ISM CODE) από τις Αρχές, όπως οι οδηγίες αυτές υιοθετήθηκαν από το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) σύμφωνα με την υπ’ αρ. A.1118(30)/6.12.2017 απόφαση.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις:

α) Της παρ. 2 του άρθρου 2 του ν. 2013/1992 «Αποδοχή τροποποιήσεων Κεφαλαίου Ι του Παραρτήματος της Διεθνούς Συμβάσεως «περί ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής εν θαλάσση, 1974» και άλλες σχετικές διατάξεις» (Α΄ 28).

β) Του ν. 3922/2011 «Σύσταση Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής και άλλες διατάξεις» (Α΄ 35) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

γ) Του ν. 4150/2013 «Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις» (Α΄ 102).

δ) Του άρθρου 90 του «Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα», που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α΄ 98) και της περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).

ε) Του άρθρου 2 του π.δ. 70/2015 «Ανασύσταση των Υπουργείων Πολιτισμού και Αθλητισμού, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Ανασύσταση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και μετονομασία του σε Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής» (Α΄ 114).

στ) Της παρ. 2.(δ) του άρθρου 29 του π.δ. 13/2018 «Οργανισμός Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής» (Α΄ 26).

ζ) Του π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 121).

2. Την ανάγκη προσαρμογής της εθνικής νομοθεσίας στο διεθνές ναυτιλιακό θεσμικό πλαίσιο.

3. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας, δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού σύμφωνα με το υπ’ αρ. 2811.8/25993/2020/5.5.2020 έγγραφο ΥΝΑΝΠ/Γ.Δ.Ο.Υ., αποφασίζουμε:

 

Άρθρο 1

1. Γίνονται αποδεκτές οι οδηγίες, που υιοθετήθηκαν με την υπ’ αρ. A.1118(30)/6.12.2017 απόφαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), στο Διεθνή Κώδικα Ασφαλούς Διαχείρισης (ISM CODE), ο οποίος έγινε αποδεκτός με την υπ’ αρ. 1218.78/1/95/1.8.1995 (Β΄ 709) απόφαση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας και τροποποιήθηκε με τις υπ’ αρ. 4113.166/01/2002/27.8.2002 (Β΄ 1201), 4113.262/01/2009/20.5.2009 (Β΄ 1056), 4113.272/01/10/6.8.2010 (Β΄ 1459) και 4113.320/02/2014/17.11.2014 (Β΄ 3191) υπουργικές αποφάσεις.

2. Οι αναθεωρημένες οδηγίες της παρούσας απόφασης εφαρμόζονται στο βαθμό που δεν καλύπτονται από το Μέρος Β του Παραρτήματος ΙΙ του Κανονισμού (ΕΚ) υπ’ αρ. 336/2006 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, όπως ισχύει.

3. Το κείμενο της υπ’ αρ. A.1118(30)/6.12.2017 απόφασης σε πρωτότυπο στην αγγλική και σε μετάφραση στην ελληνική γλώσσα, παρατίθεται ως ΜΕΡΟΣ Α΄ και ΜΕΡΟΣ Β΄ αντίστοιχα στην παρούσα απόφαση.

4. Σε περίπτωση αντίθεσης μεταξύ του αγγλικού και του ελληνικού κειμένου της ως άνω απόφασης υπερισχύει το αγγλικό κείμενο.

 

Μέρος Β΄

Κείμενο στην Ελληνική Γλώσσα

Απόφαση Α.1118(30)

(Υιοθετήθηκε στις 6 Δεκεμβρίου 2017)

 

ΑΝΑΘΕΩΡΗΜΕΝΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ

ΜΕ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ

ΚΩΔΙΚΑ ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ (ΙSM) ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΡΧΕΣ

 

Η ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ,

ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΣ ΥΠ’ ΟΨΗ το Άρθρο 15(j) της Συνθήκης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, που αφορά στις λειτουργίες της Γενικής Συνέλευσης, σχετικά με τους κανονισμούς και τις οδηγίες που αφορούν στη ναυτική ασφάλεια και την πρόληψη και έλεγχο της θαλάσσιας ρύπανσης από τα πλοία,

ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΣ ΕΠΙΣΗΣ ΥΠ’ ΟΨΗ την υπ’ αρ. Α.741 (18) απόφαση με την οποία υιοθετήθηκε ο Διεθνής Κώδικας Διαχείρισης για την Ασφαλή Λειτουργία των Πλοίων και την Πρόληψη της Ρύπανσης (Διεθνής Κώδικας Ασφαλούς Διαχείρισης (ISM)),

ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΣ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΥΠ’ ΟΨΗ την υπ’ αρ. Α.788 (19) απόφαση με την οποία υιοθετήθηκαν οι Οδηγίες για την εφαρμογή του Διεθνούς Κώδικα Ασφαλούς Διαχείρισης (ISM) από τις Αρχές.

ΣΗΜΕΙΩΝΟΝΤΑΣ ότι ο Κώδικας ISM έγινε υποχρεωτικός, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κεφαλαίου ΙΧ της Διεθνούς Σύμβασης για την Ασφάλεια της Ζωής στη Θάλασσα (SOLAS), 1974, όπως έχει τροποποιηθεί, για εταιρείες που διαχειρίζονται συγκεκριμένους τύπους πλοίων, την 1 Ιουλίου 1998, και για εταιρείες που διαχειρίζονται άλλα εμπορικά πλοία και κινητές θαλάσσιες μονάδες γεώτρησης που κινούνται με μηχανικά μέσα 500 ο.χ. και άνω, την 1 Ιουλίου 2002,

ΣΗΜΕΙΩΝΟΝΤΑΣ ΕΠΙΣΗΣ ότι η Επιτροπή Ναυτικής Ασφάλειας, κατά την ενενηκοστή δεύτερη σύνοδό της, υιοθέτησε, με την υπ’ αρ. MSC.359(92) απόφαση, τροποποιήσεις στον Κώδικα ISM,

ΣΗΜΕΙΩΝΟΝΤΑΣ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ την υπ’ αρ. Α.1071(28) απόφαση με την οποία υιοθετήθηκαν οι Αναθεωρημένες Οδηγίες για την εφαρμογή του Διεθνούς Κώδικα Ασφαλούς Διαχείρισης (ISM) από τις Αρχές,

ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ ότι μια Αρχή, κατά την επιβεβαίωση ότι τα πρότυπα ασφάλειας τηρούνται, έχει την ευθύνη να διασφαλίζει ότι έχουν εκδοθεί Έγγραφα Συμμόρφωσης και Πιστοποιητικά Ασφαλούς Διαχείρισης σύμφωνα με τον Κώδικα ISM, λαμβάνοντας υπόψη τις προαναφερόμενες Οδηγίες,

ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ ΕΠΙΣΗΣ ότι μπορεί να υπάρχει ανάγκη για τις Αρχές να έλθουν σε συμφωνία με σκοπό την έκδοση πιστοποιητικών από άλλες Αρχές, σύμφωνα με το Κεφάλαιο ΙΧ της Διεθνούς Σύμβασης SOLAS 1974 και σύμφωνα με την υπ’ αρ. Α.741(18) απόφαση,

ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ την ανάγκη για ομοιόμορφη εφαρμογή του Κώδικα ISM,

ΑΦΟΥ ΕΞΕΤΑΣΕ τις συστάσεις που έγιναν από την Επιτροπή Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος κατά την εξηκοστή ένατη σύνοδό της και την Επιτροπή Ναυτικής Ασφάλειας κατά την ενενηκοστή έκτη σύνοδό της,

1. ΥΙΟΘΕΤΕΙ τις Αναθεωρημένες οδηγίες για την εφαρμογή του Διεθνούς Κώδικα Ασφαλούς Διαχείρισης (ISM) από τις Αρχές, όπως παρατίθενται στο παράρτημα της παρούσας απόφασης,

2. ΠΑΡΟΤΡΥΝΕΙ τις Κυβερνήσεις, κατά την εφαρμογή του Κώδικα ISM, να τηρούν τις αναθεωρημένες οδηγίες,

3. ΑΙΤΕΙΤΑΙ από τις Κυβερνήσεις να ενημερώνουν τον Οργανισμό για οποιεσδήποτε τυχόν δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσουν κατά τη χρήση των αναθεωρημένων οδηγιών,

4. ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΕΙ την Επιτροπή Ναυτικής Ασφάλειας και την Επιτροπή Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος να επανεξετάζουν τις αναθεωρημένες οδηγίες και να τις τροποποιούν ή να τις αναθεωρούν ανάλογα με τις ανάγκες, σύμφωνα με τους κανόνες και τις διαδικασίες αυτών των Επιτροπών, για έκδοση ως MSC-MEPC εγκύκλιο,

5. ΚΑΤΑΡΓΕΙ την απόφαση Α.1071(28).

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

ΑΝΑΘΕΩΡΗΜΕΝΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ

ΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΚΩΔΙΚΑ ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ (ISM) ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΡΧΕΣ

Πίνακας Περιεχομένων

1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

1.1 Ο Κώδικας ISM

1.2 Υποχρεωτική εφαρμογή του Κώδικα ISM

1.3 Ευθύνες εξακρίβωσης και πιστοποίησης

2. ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

2.1 Ορισμοί

2.2 Σκοπός και πεδίο εφαρμογής

3. ΕΞΑΚΡΙΒΩΣΗ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ ΜΕ ΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ISM

3.1 Γενικά

3.2 Ικανότητα του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης να ανταποκρίνεται στους γενικούς στόχους ασφαλούς διαχείρισης

3.3 Ικανότητα του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης να ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένες απαιτήσεις ασφάλειας και προστασίας περιβάλλοντος

4. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΞΑΚΡΙΒΩΣΗΣ

4.1 Διαδικασίες πιστοποίησης και εξακρίβωσης

4.2 Προσωρινή εξακρίβωση

4.3 Αρχική εξακρίβωση

4.4 Ετήσια εξακρίβωση Εγγράφου Συμμόρφωσης

4.5 Ενδιάμεση εξακρίβωση Πιστοποιητικών Ασφαλούς Διαχείρισης

4.6 Εξακρίβωση ανανέωσης

4.7 Επιπρόσθετη εξακρίβωση

4.8 Έλεγχοι ασφαλούς διαχείρισης

4.9 Αίτηση για έλεγχο

4.10 Προκαταρκτική ανασκόπηση (Ανασκόπηση εγγράφων)

4.11 Προετοιμασία του ελέγχου

4.12 Διενέργεια του ελέγχου

4.13 Αναφορά ελέγχου

4.14 Παρακολούθηση (υλοποίησης) διορθωτικών ενεργειών

4.15 Ευθύνες εταιρείας σχετικά με ελέγχους ασφαλούς διαχείρισης

4.16 Ευθύνες του οργανισμού που εκτελεί πιστοποίηση στο πλαίσιο του Κώδικα ISM.

4.17 Ευθύνες της ομάδας ελέγχου

 

ΠΡΟΣΑΡΤΗΜΑ

ΠΡΟΤΥΠΑ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ

ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ISM

 

1 ΕΙΣΑΓΩΓΗ

2 ΠΡΟΤΥΠΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ

3 ΠΡΟΤΥΠΑ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ

3.1 Διαχείριση των σχεδίων πιστοποίησης κατά τον Κώδικα ISM

3.2 Βασική ικανότητα (προσόντα) για τη διενέργεια εξακρίβωσης

3.3 Πρακτική εκπαίδευση για τη διενέργεια εξακρίβωσης

4 ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ

5 ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ

1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

1.1. Ο Κώδικας ISM

1.1.1 Ο Διεθνής Κώδικας Διαχείρισης για την Ασφαλή Λειτουργία Πλοίων και για την Πρόληψη της Ρύπανσης (Διεθνής Κώδικας Ασφαλούς Διαχείρισης - Κώδικας ISM) υιοθετήθηκε από τον Οργανισμό με την υπ’ αρ. Α.741(18) απόφαση και κατέστη υποχρεωτικός δυνάμει της θέσης σε ισχύ, την 1η Ιουλίου 1998, του κεφαλαίου ΙΧ της Δ.Σ. SOLAS για τη Διαχείριση της ασφαλούς λειτουργίας των πλοίων. Ο Κώδικας ΙSM παρέχει ένα διεθνές πρότυπο για την ασφαλή διαχείριση και λειτουργία των πλοίων και για την πρόληψη της ρύπανσης.

1.1.2 Ο Κώδικας ISM απαιτεί οι εταιρείες να θεσπίζουν στόχους ασφαλείας όπως περιγράφονται στην παράγραφο 1.2 (Στόχοι) του Κώδικα ISM και επιπλέον, οι εταιρείες να αναπτύσσουν, εφαρμόζουν και τηρούν ένα σύστημα ασφαλούς διαχείρισης, το οποίο περιλαμβάνει λειτουργικές απαιτήσεις, όπως καταγράφονται στην παράγραφο 1.4 (Λειτουργικές απαιτήσεις για σύστημα διαχείρισης ασφαλείας) του Κώδικα.

1.1.3 Η εφαρμογή του Κώδικα ISM πρέπει να υποστηρίζει και να ενθαρρύνει την ανάπτυξη ενός πνεύματος ασφάλειας στη ναυτιλία. Παράγοντες επιτυχίας για την ανάπτυξη ενός πνεύματος που προωθεί την ασφάλεια και την προστασία του περιβάλλοντος είναι, μεταξύ άλλων, η δέσμευση, αξίες, πεποιθήσεις και σαφήνεια του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης.

1.2 Υποχρεωτική εφαρμογή του Κώδικα ISM

1.2.1 Η κατάλληλη οργάνωση της διαχείρισης, τόσο στη θάλασσα όσο και στην ξηρά, είναι απαραίτητη για να διασφαλιστούν επαρκή πρότυπα ασφαλείας και πρόληψης ρύπανσης. Μια συστηματική προσέγγιση της διαχείρισης από τους υπεύθυνους διαχείρισης των πλοίων είναι γι’ αυτό αναγκαία. Οι στόχοι της υποχρεωτικής εφαρμογής του Κώδικα ISM είναι να διασφαλιστούν:

.1 η συμμόρφωση με υποχρεωτικούς κανόνες και κανονισμούς σχετικά με την ασφαλή λειτουργία των πλοίων και την προστασία του περιβάλλοντος και

.2 η αποτελεσματική εφαρμογή και επιβολή τους από τις Αρχές

1.2.2 Η αποτελεσματική επιβολή από τις Αρχές πρέπει να περιλαμβάνει εξακρίβωση ότι το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις όπως ορίζονται από τον Κώδικα ISM, καθώς επίσης και εξακρίβωση της συμμόρφωσης με υποχρεωτικούς κανόνες και κανονισμούς.

1.2.3 Η υποχρεωτική εφαρμογή του Κώδικα ISM πρέπει να διασφαλίζει, υποστηρίζει και ενθαρρύνει, να λαμβάνονται υπόψη οι εφαρμόσιμοι κώδικες, οδηγίες και πρότυπα που συνιστώνται από τον ΙΜΟ, τις Αρχές, τους νηογνώμονες και τους οργανισμούς της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

1.3 Ευθύνες εξακρίβωσης και πιστοποίησης

1.3.1 Η Αρχή είναι υπεύθυνη για την εξακρίβωση της συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM και για την έκδοση Εγγράφων Συμμόρφωσης για τις εταιρείες και Πιστοποιητικών Ασφαλούς Διαχείρισης για τα πλοία.

1.3.2 Οι «Οδηγίες για την εξουσιοδότηση οργανισμών που ενεργούν για λογαριασμό της Αρχής» υπ’ αρ. Α.739(18) απόφαση, οι «Προδιαγραφές για τις λειτουργίες επιθεώρησης και πιστοποίησης αναγνωρισμένων οργανισμών που ενεργούν για λογαριασμό της Αρχής» υπ’ αρ. Α.789(19) απόφαση, που έχουν γίνει υποχρεωτικές δυνάμει του κανονισμού ΧΙ-1/1 της Δ.Σ. SOLAS και ο Κώδικας Εφαρμογής των Οργάνων του ΙΜΟ (III Code) όπως υιοθετήθηκε από τον Οργανισμό με την υπ’ αρ. Α.1070(28) απόφαση και έγινε υποχρεωτικός με τον Κανονισμό ΧΙΙΙ/2 της Δ.Σ. SOLAS, εφαρμόζονται όταν οι Αρχές εξουσιοδοτούν οργανισμούς να εκδίδουν Έγγραφα Συμμόρφωσης και Πιστοποιητικά Ασφαλούς Διαχείρισης για λογαριασμό τους.

2 ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

2.1 Ορισμοί

Οι όροι που χρησιμοποιούνται σ’ αυτές τις αναθεωρημένες οδηγίες έχουν την ίδια έννοια με εκείνη που δίδεται στον Κώδικα ISM.

2.2. Σκοπός και πεδίο εφαρμογής

Αυτές οι αναθεωρημένες οδηγίες θεσπίζουν βασικές αρχές για:

.1 την εξακρίβωση ότι το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης μιας εταιρείας που είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία πλοίων ή το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης του πλοίου ή των πλοίων που ελέγχονται από την εταιρεία, συμμορφώνεται με το Κώδικα ISM.

.2 τη διεξαγωγή της προσωρινής, αρχικής, ετήσιας και ανανεωτικής εξακρίβωσης/ων του Εγγράφου Συμμόρφωσης και της προσωρινής, αρχικής ενδιάμεσης και ανανεωτικής εξακρίβωσης/ων του Πιστοποιητικού Ασφαλούς Διαχείρισης και την έκδοση/ θεώρηση των αντίστοιχων εγγράφων και

.3 το εύρος της επιπρόσθετης εξακρίβωσης.

3 ΕΞΑΚΡΙΒΩΣΗ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ ΜΕ ΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ISM

3.1 Γενικά

3.1.1 Για τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM, οι εταιρείες πρέπει να αναπτύσσουν, εφαρμόζουν και τηρούν ένα τεκμηριωμένο σύστημα ασφαλούς διαχείρισης που να διασφαλίζει ότι εφαρμόζεται η πολιτική της ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος της εταιρείας. Η πολιτική της εταιρείας πρέπει να περιλαμβάνει τους στόχους που ορίζονται από τον Κώδικα ISM.

3.1.2 Οι Αρχές πρέπει να εξακριβώνουν τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM προσδιορίζοντας:

.1 τη συμμόρφωση του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης της εταιρείας με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM και

.2 ότι το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης διασφαλίζει ότι οι στόχοι που προσδιορίζοντα στην παράγραφο 1.2.3 του Κώδικα ISM έχουν επιτευχθεί.

3.1.3 Για τον καθορισμό της συμμόρφωσης ή μη των στοιχείων του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης με τις απαιτήσεις που προσδιορίζονται από τον Κώδικα ISM είναι δυνατόν να απαιτηθεί η ανάπτυξη κριτηρίων αξιολόγησης. Συνίσταται στις Αρχές να περιορίζουν την ανάπτυξη κριτηρίων σε μορφή προδιαγεγραμμένων τύπων συστημάτων διαχείρισης. Τα κριτήρια αξιολόγησης σε μορφή προδιαγεγραμμένων τύπων συστημάτων διαχείρισης ενδέχεται να έχουν ως αποτέλεσμα στη ναυτιλία, οι εταιρείες να εφαρμόζουν λύσεις για την ασφαλή διαχείριση που έχουν προετοιμασθεί από τρίτους και ως εκ τούτου μπορεί να δυσχεραίνεται η ανάπτυξη λύσεων που να ενδείκνυνται για τη συγκεκριμένη εταιρεία, τη λειτουργία ή το πλοίο. Για το λόγο αυτό, συγκεκριμένες λειτουργίες πρέπει να είναι ειδικές για κάθε πλοίο, και πρέπει να αντανακλώνται πλήρως σε εγχειρίδια, διαδικασίες και οδηγίες.

3.1.4 Ως εκ τούτου, συνίσταται στις Αρχές να διασφαλίζουν ότι οι αξιολογήσεις αυτές βασίζονται στον προσδιορισμό της αποτελεσματικότητας του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης να εκπληρώνει συγκεκριμένους στόχους, παρά στη συμμόρφωση με λεπτομερείς απαιτήσεις επιπρόσθετα αυτών που εμπεριέχονται στον Κώδικα ISM, μειώνοντας με αυτό τον τρόπο την ανάγκη ανάπτυξης κριτηρίων για τη διευκόλυνση της αξιολόγησης της συμμόρφωσης των εταιρειών με τον Κώδικα.

3.2 Ικανότητα του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης να ανταποκρίνεται στους γενικούς στόχους ασφαλούς διαχείρισης

Ο Κώδικας ISM προσδιορίζει γενικούς στόχους ασφαλούς διαχείρισης στην παράγραφο 1.2.2. Η εξακρίβωση πρέπει να υποστηρίζει και να ενθαρρύνει εταιρείες για την επίτευξη αυτών των στόχων, που παρέχουν σαφή καθοδήγηση σε εταιρείες για την ανάπτυξη συστημάτων ασφαλούς διαχείρισης σε συμμόρφωση με τον Κώδικα ISM. Ωστόσο, η ικανότητα του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης να επιτύχει αυτούς τους στόχους δεν μπορεί να προσδιορισθεί πέρα από το εάν το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM. Γι’ αυτό το λόγο, οι στόχοι δεν πρέπει να αποτελούν τη βάση για τη θέσπιση λεπτομερών ερμηνειών για τον προσδιορισμό της συμμόρφωσης ή μη συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM.

3.3 Ικανότητα του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης να ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένες απαιτήσεις ασφαλείας και προστασίας περιβάλλοντος

3.3.1 Το κύριο κριτήριο που πρέπει να διέπει την ανάπτυξη των ερμηνειών που απαιτούνται για την αξιολόγηση της συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM πρέπει να είναι η ικανότητα του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης να πληροί τις συγκεκριμένες απαιτήσεις που καθορίζονται από τον Κώδικα ISM σύμφωνα με τα ειδικά πρότυπα ασφάλειας και προστασίας περιβάλλοντος. Τα ειδικά πρότυπα ασφάλειας και προστασίας περιβάλλοντος ορίζονται στην παράγραφο 1.2.3 του Κώδικα ISM.

3.3.2 Όλα τα αρχεία που μπορούν να διευκολύνουν την εξακρίβωση συμμόρφωσης με τον Κώδικα ISM, πρέπει να είναι διαθέσιμα για έλεγχο κατά τη διάρκεια της εξέτασης. Αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν αρχεία από καθήκοντα που έχουν ανατεθεί σύμφωνα με το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης. Για το σκοπό αυτό, η Αρχή πρέπει να διασφαλίζει ότι η εταιρεία παρέχει στους ελεγκτές τα αρχεία της κυβερνητικής πιστοποίησης και κλάσης που είναι συναφή με τις ενέργειες που αναλαμβάνονται από την εταιρεία, ώστε να διασφαλίζεται η συμμόρφωση με τους υποχρεωτικούς κανόνες και κανονισμούς. Στο πλαίσιο αυτό τα αρχεία μπορεί να εξετάζονται προς εξακρίβωση της αυθεντικότητας και της ακρίβειάς τους.

3.3.3 Κάποιες υποχρεωτικές απαιτήσεις μπορεί να μην υπόκεινται σε κυβερνητικές επιθεωρήσεις πιστοποίησης ή επιθεωρήσεις κλάσης, όπως:

.1 η διατήρηση της κατάστασης του πλοίου και του εξοπλισμού, μεταξύ επιθεωρήσεων και

.2 ορισμένες λειτουργικές απαιτήσεις.

3.3.4 Συγκεκριμένες ρυθμίσεις, όπως οι ακόλουθες, μπορεί να απαιτούνται για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης με τον Κώδικα ISM και την παροχή των απαιτούμενων αντικειμενικών αποδείξεων για την εξακρίβωση στις προαναφερόμενες περιπτώσεις:

.1 τεκμηριωμένες διαδικασίες και οδηγίες,

.2 τεκμηρίωση της εξακρίβωσης που διεξάγεται από ανώτερους αξιωματικούς, καθημερινών λειτουργιών όταν σχετίζονται με τη διασφάλιση συμμόρφωσης και

.3 συναφή αρχεία των πλοίων που διαχειρίζεται η εταιρεία, όπως αρχεία Κράτους σημαίας, έλεγχοι Κράτους λιμένα, εκθέσεις κλάσης και αναφορές ατυχημάτων.

3.3.5 Η εξακρίβωση συμμόρφωσης με υποχρεωτικούς κανόνες και κανονισμούς, που αποτελεί μέρος της πιστοποίησης του Κώδικα ISM, ούτε επαναλαμβάνει ούτε υποκαθιστά τις επιθεωρήσεις για άλλα ναυτιλιακά πιστοποιητικά. Η εξακρίβωση συμμόρφωσης με τον Κώδικα ISM δεν απαλλάσσει την εταιρεία, τον πλοίαρχο ή οποιαδήποτε άλλη οντότητα ή πρόσωπο εμπλεκόμενο με τη διαχείριση ή λειτουργία του πλοίου από τις ευθύνες τους.

3.3.6 Οι Αρχές πρέπει να διασφαλίζουν ότι η εταιρεία έχει:

.1 λάβει υπόψη της τις συστάσεις, όπως αναφέρονται στην παράγραφο 1.2.3.2 του Κώδικα ISM κατά τη θέσπιση και τήρηση του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης και

.2 αναπτύξει διαδικασίες για να διασφαλίσει ότι αυτές οι συστάσεις εφαρμόζονται στην ξηρά και στο πλοίο.

4 ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΞΑΚΡΙΒΩΣΗΣ

4.1 Διαδικασίες πιστοποίησης και εξακρίβωσης

4.1.1. Η διαδικασία πιστοποίησης σχετικά με το Έγγραφο Συμμόρφωσης της εταιρείας και το Πιστοποιητικό Ασφαλούς Διαχείρισης για το πλοίο κανονικά περιλαμβάνει τα εξής βήματα:

.1 προσωρινή εξακρίβωση

.2 αρχική εξακρίβωση

.3 ετήσια ή ενδιάμεση εξακρίβωση

.4 εξακρίβωση ανανέωσης

.5 επιπρόσθετη εξακρίβωση

4.1.2 Αυτές οι εξακριβώσεις διεξάγονται μετά από αίτηση της εταιρείας, από την Αρχή ή τον αναγνωρισμένο από την Αρχή οργανισμό που παρέχει υπηρεσίες πιστοποίησης σύμφωνα με τον Κώδικα ISM ή μετά από αίτηση της Αρχής από άλλο συμβαλλόμενο Κράτος-Μέλος στη Δ.Σ. SOLAS. Οι εξακριβώσεις περιλαμβάνουν έλεγχο του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης.

4.2 Προσωρινή εξακρίβωση

4.2.1 Προσωρινή πιστοποίηση μπορεί να εκδίδεται υπό ορισμένες προϋποθέσεις όπως ορίζονται στον Κώδικα ISM και πρέπει να διευκολύνει την εφαρμογή του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης

4.2.2 Η εταιρεία πρέπει να υποβάλλει προς την Αρχή αίτηση για προσωρινή πιστοποίηση.

4.2.3 Η διαδικασία προσωρινής εξακρίβωσης για την έκδοση Προσωρινού Εγγράφου Συμμόρφωσης που έχει αναληφθεί από την Αρχή, απαιτεί αξιολόγηση στα γραφεία της εταιρείας σύμφωνα με τη παράγραφο 14.1 του Κώδικα ISM.

4.2.4 Μετά την ικανοποιητική ολοκλήρωση της αξιολόγησης του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης στις εγκαταστάσεις της εταιρείας, μπορεί να αρχίσει ο σχεδιασμός για την αξιολόγηση των υπόχρεων πλοίων του στόλου της εταιρείας.

4.2.5 Η διαδικασία προσωρινής εξακρίβωσης του πλοίου αναλαμβάνεται από την Αρχή για να διασφαλίζεται ότι το πλοίο διαθέτει σύστημα ασφαλούς διαχείρισης, σύμφωνα με την παράγραφο 14.4 του Κώδικα ISM.

4.2.6 Μετά την ικανοποιητική ολοκλήρωση της προσωρινής εξακρίβωσης, εκδίδεται Προσωρινό Έγγραφο Συμμόρφωσης για την εταιρεία και παρέχονται αντίγραφα από την εταιρεία σε κάθε επί μέρους εγκατάσταση (γραφείο) ξηράς και σε κάθε υπόχρεο πλοίο του στόλου της εταιρείας. Καθώς κάθε πλοίο αξιολογείται και λαμβάνει Προσωρινό Πιστοποιητικό Ασφαλούς Διαχείρισης, ένα αντίγραφο του πιστοποιητικού πρέπει να διαβιβάζεται στην έδρα της εταιρείας.

4.3 Αρχική εξακρίβωση

4.3.1 Η εταιρεία υποβάλει αίτηση στην Αρχή για πιστοποίηση σύμφωνα με τον Κώδικα ISM.

4.3.2 Η αξιολόγηση του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης των εγκαταστάσεων της εταιρείας που διεξάγεται από την Αρχή, απαιτεί αξιολόγηση των γραφείων όπου γίνεται αυτή η διαχείριση και ενδεχομένως και άλλων τοποθεσιών (γραφείων), που μπορεί να έχουν αναλάβει καθήκοντα ασφαλούς διαχείρισης, ανάλογα με την οργάνωση της εταιρείας και τις λειτουργίες των διάφορων γραφείων αυτής.

4.3.3 Μετά την ικανοποιητική ολοκλήρωση της αξιολόγησης του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης στην ξηρά, μπορεί να αρχίσει ο σχεδιασμός για την αξιολόγηση των πλοίων της εταιρείας.

4.3.4 Μετά την ικανοποιητική ολοκλήρωση της αξιολόγησης των πλοίων, εκδίδεται Έγγραφο Συμμόρφωσης στην εταιρεία αντίγραφα του οποίου πρέπει είναι διαθέσιμα σε κάθε επιμέρους εγκατάσταση (γραφείο) ξηράς και σε κάθε πλοίο του στόλου της εταιρείας. Για κάθε πλοίο που έχει αξιολογηθεί και έχει εκδοθεί Πιστοποιητικό Ασφαλούς Διαχείρισης, πρέπει να διαβιβαστεί αντίγραφο αυτού στην έδρα της εταιρείας.

4.3.5 Σε περιπτώσεις όπου πιστοποιητικά εκδίδονται από αναγνωρισμένο οργανισμό, αντίγραφα όλων των πιστοποιητικών πρέπει να αποστέλλονται επίσης στην Αρχή.

4.3.6 Ο έλεγχος ασφαλούς διαχείρισης για την εταιρεία και το πλοίο περιλαμβάνει τις ίδιες βασικές ενότητες. Ο σκοπός είναι να εξακριβωθεί ότι η εταιρεία ή το πλοίο αντίστοιχα, συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM. Οι έλεγχοι περιλαμβάνουν:

.1 εξακρίβωση της συμμόρφωσης του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης της εταιρείας με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM, συμπεριλαμβανομένων και αντικειμενικών αποδείξεων ότι το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης της εταιρείας έχει τεθεί σε εφαρμογή για τουλάχιστον τρεις μήνες και ότι το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης έχει τεθεί σε εφαρμογή για τουλάχιστον τρεις μήνες σε ένα τουλάχιστον πλοίο από κάθε τύπο πλοίων που διαχειρίζεται η εταιρεία και

.2 εξακρίβωση ότι το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης διασφαλίζει ότι οι στόχοι που ορίζονται στην παράγραφο 1.2.3 του Κώδικα ISM επιτυγχάνονται. Αυτό περιλαμβάνει εξακρίβωση ότι το Έγγραφο Συμμόρφωσης της εταιρείας που είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία του πλοίου έχει εφαρμογή για το συγκεκριμένο τύπο πλοίου, καθώς και αξιολόγηση του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης επί του πλοίου ώστε να επαληθεύεται ότι το σύστημα συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM και ότι εφαρμόζεται. Αντικειμενικά στοιχεία που αποδεικνύουν ότι το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης της εταιρείας έχει λειτουργήσει αποτελεσματικά για τουλάχιστον τρεις μήνες στο πλοίο και στην ξηρά πρέπει να είναι διαθέσιμα, συμπεριλαμβανομένων των αρχείων εσωτερικού ελέγχου που έγινε από την εταιρεία.

4.4 Ετήσια εξακρίβωση Εγγράφου Συμμόρφωσης

4.4.1 Για τη διατήρηση της ισχύος του Εγγράφου Συμμόρφωσης διενεργούνται ετήσιοι έλεγχοι ασφαλούς διαχείρισης και πρέπει να περιλαμβάνουν εξέταση και επαλήθευση της ορθότητας των αρχείων κυβερνητικής πιστοποίησης και κλάσης για ένα τουλάχιστον πλοίο από κάθε τύπο πλοίων στους οποίους το Έγγραφο Συμμόρφωσης αναφέρεται. Η ετήσια εξακρίβωση αφορά όλα τα στοιχεία του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης και τις δραστηριότητες, στις οποίες έχουν εφαρμογή οι απαιτήσεις του Κώδικα ISM. Ο σκοπός αυτών των ελέγχων είναι να επαληθεύσουν την αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης και ότι οι ενδεχόμενες τροποποιήσεις του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM.

4.4.2 Η ετήσια εξακρίβωση πρέπει να διενεργείται εντός τριών μηνών πριν ή μετά την επετειακή ημερομηνία του Εγγράφου Συμμόρφωσης.

4.4.3 Στις περιπτώσεις που η εταιρεία διαθέτει περισσότερες από μια εγκαταστάσεις στην ξηρά και/ή η εταιρεία αναθέτει καθήκοντα του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης, οι ετήσιες αξιολογήσεις πρέπει να προσπαθούν να εξασφαλίζουν ότι αξιολογούνται όλες οι εγκαταστάσεις στη διάρκεια της περιόδου ισχύος του Εγγράφου Συμμόρφωσης.

4.4.4 Κατά την ετήσια εξακρίβωση, οι Αρχές διαπιστώνουν αν η εταιρεία λειτουργεί όλους τους τύπους πλοίων που αναφέρονται στο Έγγραφο Συμμόρφωσης. Αν η εταιρεία έχει πάψει να διαχειρίζεται ένα συγκεκριμένο τύπο πλοίου πρέπει να λαμβάνονται κατάλληλα μέτρα.

4.5 Ενδιάμεση εξακρίβωση Πιστοποιητικών Ασφαλούς Διαχείρισης

4.5.1 Ενδιάμεσοι έλεγχοι ασφαλούς διαχείρισης πρέπει να διενεργούνται για τη διατήρηση του Πιστοποιητικού Ασφαλούς Διαχείρισης σε ισχύ. Η ενδιάμεση εξακρίβωση αφορά όλα τα στοιχεία του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης και τις δραστηριότητες, στις οποίες έχουν εφαρμογή οι απαιτήσεις του Κώδικα ISM. Ο σκοπός αυτών των ελέγχων είναι η εξακρίβωση της αποτελεσματικής λειτουργίας του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης και ότι οι ενδεχόμενες τροποποιήσεις του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM. Σε ορισμένες περιπτώσεις, ιδιαίτερα κατά την αρχική περίοδο εφαρμογής του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης, η Αρχή μπορεί να θεωρήσει απαραίτητο να αυξήσει τη συχνότητα των ενδιάμεσων ελέγχων. Επιπλέον, η φύση των μη-συμμορφώσεων μπορεί επίσης να παρέχει μια βάση για την αύξηση της συχνότητας των ενδιάμεσων ελέγχων.

4.5.2 Αν διεξαχθεί μόνο ένας ενδιάμεσος έλεγχος, αυτός πρέπει να γίνεται μεταξύ της δεύτερης και της τρίτης επετειακής ημερομηνίας έκδοσης του Πιστοποιητικού Ασφαλούς Διαχείρισης.

4.6 Εξακρίβωση ανανέωσης

Οι εξακριβώσεις ανανέωσης πρέπει να γίνονται πριν τη λήξη της ισχύος του Εγγράφου Συμμόρφωσης ή του Πιστοποιητικού Ασφαλούς Διαχείρισης. Η εξακρίβωση ανανέωσης περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης και τις δραστηριότητες, στις οποίες έχουν εφαρμογή οι απαιτήσεις του Κώδικα ISM. Η εξακρίβωση ανανέωσης μπορεί να διενεργείται εντός τριών μηνών πριν την ημερομηνία λήξης του Εγγράφου Συμμόρφωσης ή του Πιστοποιητικού Ασφαλούς Διαχείρισης και πρέπει να ολοκληρώνεται πριν την ημερομηνία λήξης αυτών.

4.7 Επιπρόσθετη εξακρίβωση

4.7.1 Η Αρχή μπορεί, όπου υπάρχουν σαφείς ενδείξεις, να απαιτεί επιπρόσθετη εξακρίβωση για να ελέγχει αν το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης εξακολουθεί να λειτουργεί αποτελεσματικά. Επιπρόσθετες εξακριβώσεις μπορούν να διεξάγονται μετά από καταστάσεις πέρα από τις συνήθεις διαδικασίες, όπως κρατήσεις στο πλαίσιο ελέγχων του Κράτους λιμένος ή στην περίπτωση επανέναρξης λειτουργίας μετά από διακοπή, λόγω περιόδου εκτός υπηρεσίας ή για να εξακριβώνεται ότι έχουν αναληφθεί αποτελεσματικές διορθωτικές ενέργειες αποκατάστασης και/ή ότι εφαρμόζονται με ορθό τρόπο. Επιπρόσθετες εξακριβώσεις μπορεί να αφορούν την οργάνωση των εγκαταστάσεων ξηράς της εταιρείας και/ή το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης επί του πλοίου. Η Αρχή πρέπει να ορίζει το εύρος και το βάθος της εξακρίβωσης, που μπορεί να ποικίλλουν ανά περίπτωση. Οι επιπρόσθετες εξακριβώσεις πρέπει να ολοκληρώνονται στην περίοδο που έχει συμφωνηθεί, λαμβάνοντας υπόψη οδηγίες που αναπτύσσονται από τον ΙΜΟ. Η Αρχή πρέπει να εξετάζει τα αποτελέσματα της εξακρίβωσης και να λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα, όπως απαιτούνται.

4.7.2 Μετά την ικανοποιητική ολοκλήρωση της επί του πλοίου αξιολόγησης το Πιστοποιητικό Ασφαλούς Διαχείρισης πρέπει να θεωρείται για επιπρόσθετη εξακρίβωση.

4.8 Έλεγχοι ασφαλούς διαχείρισης

Η διαδικασία για ελέγχους ασφαλούς διαχείρισης που περιγράφεται στις ακόλουθες παραγράφους περιλαμβάνει όλα τα βήματα που αφορούν όλες εξακριβώσεις, ακόμα και αν ο σκοπός των ελέγχων για προσωρινή και επιπρόσθετη εξακρίβωση μπορεί να είναι διαφορετικός από αυτόν για τους ελέγχους της αρχικής, ετήσιας, ενδιάμεσης και εξακρίβωσης ανανέωσης.

4.9 Αίτηση για έλεγχο

4.9.1 Η εταιρεία πρέπει να υποβάλει αίτηση για έλεγχο στην Αρχή ή σε αναγνωρισμένο από την Αρχή οργανισμό, για την έκδοση του Εγγράφου Συμμόρφωσης ή του Πιστοποιητικού Ασφαλούς Διαχείρισης εκ μέρους της Αρχής.

4.9.2 Η Αρχή ή ο αναγνωρισμένος οργανισμός πρέπει τότε να ορίσει τον επικεφαλής ελεγκτή και εφ’ όσον απαιτείται, την ομάδα ελέγχου.

4.10 Προκαταρκτική ανασκόπηση (Ανασκόπηση Εγγράφων)

Ως βάση σχεδιασμού του ελέγχου, ο ελεγκτής πρέπει να εξετάσει το εγχειρίδιο ασφαλούς διαχείρισης για να προσδιορίσει την επάρκεια του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης αναφορικά με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM. Αν κατά την ανασκόπηση διαπιστωθεί ότι το σύστημα δεν είναι επαρκές, ο έλεγχος θα πρέπει να καθυστερήσει μέχρι η εταιρεία να αναλάβει διορθωτικές ενέργειες.

4.11 Προετοιμασία του ελέγχου

4.11.1 Ο ελεγκτής πρέπει να εξετάζει τα αρχεία ασφαλούς απόδοσης της εταιρείας όπως για παράδειγμα αρχεία Κράτους σημαίας, εκθέσεις ελέγχων Κράτους λιμένα, εκθέσεις κλάσης και αναφορές ατυχημάτων και να τα λάβει υπόψη του κατά την προετοιμασία του σχεδίου ελέγχου.

4.11.2 Ο ορισθείς επικεφαλής ελεγκτής πρέπει να έρχεται σε συνεννόηση με την εταιρεία και να καταστρώνει ένα σχέδιο ελέγχου.

4.11.3 Ο ελεγκτής πρέπει να παρέχει τα έγγραφα εργασίας που διέπουν τον έλεγχο προς διευκόλυνση των αξιολογήσεων, ερευνών και εξετάσεων σύμφωνα με τις πρότυπες διαδικασίες, οδηγίες και έντυπα που έχουν καθιερωθεί για να διασφαλίζουν σταθερές διαδικασίες ελέγχου.

4.11.4 Η ομάδα ελέγχου πρέπει να είναι ικανή να επικοινωνεί αποτελεσματικά με τους ελεγχόμενους.

4.12 Διενέργεια του ελέγχου

4.12.1 Ο έλεγχος πρέπει να αρχίζει με μία εναρκτήρια συνάντηση στην οποία γίνεται παρουσίαση της ομάδας ελέγχου στην ανώτερη διοίκηση της εταιρείας, συνοψίζονται οι μέθοδοι διενέργειας του ελέγχου, επιβεβαιώνεται η διαθεσιμότητα των συμπεφωνημένων διευκολύνσεων, επιβεβαιώνεται η ώρα και η ημερομηνία της τελικής συνάντησης και αποσαφηνίζονται τυχόν λεπτομέρειες σχετικά με τον έλεγχο.

4.12.2 Η ομάδα ελέγχου πρέπει να αξιολογεί το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης με βάση τα έγγραφα που παρουσιάζονται από την εταιρεία και τις αντικειμενικές αποδείξεις που αφορούν στην αποτελεσματική εφαρμογή του.

4.12.3 Οι αντικειμενικές αποδείξεις συλλέγονται μέσω των συνεντεύξεων και της εξέτασης των εγγράφων. Η παρακολούθηση των δραστηριοτήτων και των καταστάσεων μπορεί επίσης να συμπεριληφθεί, όταν κριθεί απαραίτητο, για να προσδιοριστεί η αποτελεσματικότητα του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης να ανταποκρίνεται στα καθορισμένα πρότυπα ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος που απαιτούνται από τον Κώδικα ISM.

4.12.4 Τα ευρήματα του ελέγχου πρέπει να τεκμηριώνονται. Μετά τον έλεγχο των δραστηριοτήτων η ομάδα ελέγχου πρέπει να διενεργεί ανασκόπηση των αντικειμενικών αποδείξεων που έχουν συγκεντρωθεί. Η ανασκόπηση χρησιμοποιείται για να καθοριστεί τι πρέπει να αναφερθεί ως σημαντική μη-συμμόρφωση, μη- συμμόρφωση ή παρατήρηση και πρέπει να καταχωρηθεί σύμφωνα με τις γενικές και ειδικές διατάξεις του Κώδικα ISM.

4.12.5 Στο τέλος του ελέγχου, πριν την προετοιμασία της αναφοράς του ελέγχου, η ομάδα ελέγχου πρέπει να οργανώσει μία συνάντηση με την ανώτερη διοίκηση της εταιρείας και με εκείνους που είναι υπεύθυνοι για τις συγκεκριμένες λειτουργίες. Σκοπός είναι να παρουσιάσει τις παρατηρήσεις με τέτοιο τρόπο ώστε να διασφαλίζεται ότι τα αποτελέσματα του ελέγχου έχουν γίνει πλήρως κατανοητά.

4.13 Αναφορά ελέγχου

4.13.1 Η αναφορά ελέγχου πρέπει να καταρτίζεται με την καθοδήγηση του επικεφαλής ελεγκτή, ο οποίος είναι υπεύθυνος για την ακρίβεια και την πληρότητά της.

4.13.2 Η αναφορά ελέγχου περιλαμβάνει το σχέδιο ελέγχου, τα ονόματα των μελών της ομάδας ελέγχου, τις ημερομηνίες και τα στοιχεία της εταιρείας, τις παρατηρήσεις που αφορούν μη-συμμορφώσεις και την αποτελεσματικότητα του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης να ανταποκρίνεται στους προκαθορισμένους στόχους.

4.13.3 Η εταιρεία παραλαμβάνει αντίγραφο της αναφοράς ελέγχου. Στην εταιρεία πρέπει να συνιστάται να παρέχει στο πλοίο ένα αντίγραφο των αναφορών ελέγχου.

4.14 Παρακολούθηση (υλοποίηση) διορθωτικών ενεργειών

4.14.1 Η εταιρεία είναι υπεύθυνη για τον καθορισμό και τη δρομολόγηση των διορθωτικών ενεργειών που είναι απαραίτητες για την αποκατάσταση των μη-συμμορφώσεων ή για την αποκατάσταση της αιτίας των μη- συμμορφώσεων. Η αποτυχία να αποκατασταθούν οι μη- συμμορφώσεις σύμφωνα με τις ειδικές απαιτήσεις του Κώδικα ISM μπορεί να επηρεάσει την ισχύ του Εγγράφου Συμμόρφωσης και των σχετικών με αυτό Πιστοποιητικών Ασφαλούς Διαχείρισης.

4.14.2 Διορθωτικές ενέργειες και οι τυχόν επακόλουθοι έλεγχοι πρέπει να ολοκληρώνονται στη συμφωνημένη χρονική περίοδο. Για διορθωτικές ενέργειες αυτή η χρονική αυτή περίοδος δεν πρέπει να υπερβαίνει κανονικά τους τρεις μήνες. Η εταιρεία πρέπει να αιτείται τη διενέργεια των επακόλουθων ελέγχων όπως έχει συμφωνηθεί.

4.14.3 Αποτυχία ανάληψης επαρκών διορθωτικών ενεργειών σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM, περιλαμβανομένων μέτρων για την πρόληψη της επανεμφάνισης, μπορεί να θεωρείται ως σημαντική μη- συμμόρφωση.

4.15 Ευθύνες εταιρείας σχετικά με ελέγχους ασφαλούς διαχείρισης

4.15.1 Η εξακρίβωση συμμόρφωσης με τον Κώδικα ISM δεν απαλλάσσει την εταιρεία, τη διοίκηση, όσους αναλαμβάνουν καθήκοντα του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης, τους αξιωματικούς ή τους ναυτικούς από τις υποχρεώσεις τους να συμμορφώνονται με την εθνική και διεθνή νομοθεσία περί ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος.

4.15.2 Η εταιρεία είναι υπεύθυνη για:

.1 την ενημέρωση των αρμόδιων υπαλλήλων και όσων αναλαμβάνουν καθήκοντα συστήματος ασφαλούς διαχείρισης σχετικά με τους στόχους και το πεδίο εφαρμογής πιστοποίησης του Κώδικα ISM.

.2 τον ορισμό υπεύθυνων μελών του προσωπικού να συνοδεύουν τα μέλη της ομάδας που διενεργεί την πιστοποίηση,

.3 την παροχή των απαραίτητων πόρων σε αυτούς που διενεργούν την πιστοποίηση, ώστε να διασφαλιστεί μία αποτελεσματική και αποδοτική διαδικασία πιστοποίησης,

.4 την παροχή πρόσβασης και αποδεικτικό υλικό το οποίο ζητήθηκε από εκείνους που διενεργούν την πιστοποίηση και

.5 τη συνεργασία με την ομάδα ελέγχου, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι της πιστοποίησης.

4.15.3 Όπου διαπιστώνονται σημαντικές μη-συμμορφώσεις, οι Αρχές και οι αναγνωρισμένοι οργανισμοί πρέπει να συμμορφώνονται με τις διαδικασίες, οι οποίες περιγράφονται στην Εγκύκλιο του ΙΜΟ «Διαδικασίες σχετικά με τις παρατηρούμενες σημαντικές μη-συμμορφώσεις του Κώδικα ISM» (MSC/Circ.1059 - MEPC/Circ.401).

4.16 Ευθύνες του οργανισμού που εκτελεί πιστοποίηση στο πλαίσιο του Κώδικα ISM

Ο οργανισμός που διενεργεί την πιστοποίηση στο πλαίσιο του Κώδικα ISM είναι υπεύθυνος για τη διασφάλιση ότι η διαδικασία εξακρίβωσης και πιστοποίησης διενεργείται σύμφωνα με τον Κώδικα ISM και τις παρούσες αναθεωρημένες οδηγίες. Αυτό περιλαμβάνει έλεγχο της διαχείρισης όλων των πτυχών της πιστοποίησης, σύμφωνα με το προσάρτημα στις οδηγίες αυτές.

4.17 Ευθύνες της ομάδας ελέγχου

4.17.1 Ανεξάρτητα από το εάν οι έλεγχοι εξακρίβωσης σχετικά με την πιστοποίηση διενεργούνται από μία ομάδα ή όχι, για την εξακρίβωση πρέπει να είναι υπεύθυνο ένα πρόσωπο. Ο επικεφαλής πρέπει να έχει την εξουσία να λαμβάνει τελικές αποφάσεις για τη διενέργεια της εξακρίβωσης και για οποιεσδήποτε παρατηρήσεις. Οι ευθύνες αυτές πρέπει να περιλαμβάνουν:

.1 την προετοιμασία ενός σχεδίου ελέγχου και

.2 την υποβολή της αναφοράς ελέγχου.

4.17.2 Το προσωπικό που συμμετέχει στον έλεγχο είναι υπεύθυνο για να τηρούνται οι απαιτήσεις που αφορούν στη διαδικασία εξακρίβωσης, τη διασφάλιση της εμπιστευτικότητας των σχετικών με την πιστοποίηση εγγράφων και το χειρισμό προνομιακών πληροφοριών με διακριτικότητα.

 

ΠΡΟΣΑΡΤΗΜΑ

ΠΡΟΤΥΠΑ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ISM

1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Η ομάδα ελέγχου που είναι επιφορτισμένη με την πιστοποίηση στο πλαίσιο του Κώδικα ISM και ο οργανισμός στον οποίο αυτή υπάγεται, πρέπει να συμμορφώνονται με τις ειδικές απαιτήσεις που αναφέρονται σε αυτό το προσάρτημα.

2. ΠΡΟΤΥΠΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ

2.1 Οι οργανισμοί που χειρίζονται θέματα εξακρίβωσης συμμόρφωσης στο πλαίσιο του Κώδικα ISM πρέπει να διαθέτουν ικανότητα, σχετικά με:

.1 τη διασφάλιση συμμόρφωσης προς τους κανόνες και τους κανονισμούς οι οποίοι έχουν εφαρμογή στα πλοία που διαχειρίζεται η εταιρεία, συμπεριλαμβανομένων των απαιτήσεων περί πιστοποίησης των ναυτικών,

.2 την έγκριση, επιθεώρηση και διαδικασίες πιστοποίησης,

.3 τους όρους αναφοράς που πρέπει να ληφθούν υπόψη για το σύστημα ασφαλούς διαχείρισης, όπως απαιτεί ο Κώδικας ISM και

.4 την πρακτική εμπειρία λειτουργίας του πλοίου.

2.2 Η Σύμβαση απαιτεί ότι οι αναγνωρισμένοι από την Αρχή οργανισμοί για την έκδοση εκ μέρους της Αρχής, Εγγράφου Συμμόρφωσης και Πιστοποιητικού Ασφαλούς Διαχείρισης πρέπει να συμμορφώνονται με τις Οδηγίες για την εξουσιοδότηση οργανισμών που ενεργούν για λογαριασμό της Αρχής (υπ’ αρ. Α.739(18) απόφαση) και τις Προδιαγραφές για τις λειτουργίες επιθεώρησης και πιστοποίησης από αναγνωρισμένους οργανισμούς που ενεργούν για λογαριασμό της Αρχής (υπ’ αρ. Α.789(19) απόφαση).

2.3 Οποιοσδήποτε οργανισμός διενεργεί ελέγχους συμμόρφωσης με τις διατάξεις του Κώδικα ISM πρέπει να διασφαλίζει ότι το προσωπικό που παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες και εκείνο που εμπλέκεται στη διαδικασία πιστοποίησης είναι ανεξάρτητα μεταξύ τους.

3. ΠΡΟΤΥΠΑ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ

3.1 Διαχείριση των σχεδίων πιστοποίησης κατά τον Κώδικα ISM

Η διαχείριση των σχεδίων πιστοποίησης κατά τον Κώδικα ISM πρέπει να διενεργείται από όσους έχουν πρακτική γνώση των διαδικασιών και πρακτικών πιστοποίησης που προβλέπει ο Κώδικας ISM.

3.2 Βασική ικανότητα (προσόντα) για τη διενέργεια εξακρίβωσης

3.2.1 Το προσωπικό, προκειμένου να συμμετάσχει στην εξακρίβωση συμμόρφωσης με τον Κώδικα ISM, πρέπει να έχει εμπειρία τουλάχιστον πέντε ετών σε πεδία σχετικά με την τεχνική και την λειτουργική πλευρά της ασφαλούς διαχείρισης και ελάχιστη τυπική εκπαίδευση που περιλαμβάνει τα παρακάτω:

.1 τίτλο σπουδών από τριτοβάθμιο εκπαιδευτικό ίδρυμα αναγνωρισμένο από την Αρχή ή από αναγνωρισμένο οργανισμό σε πεδίο σχετικό με θέματα μηχανικής ή φυσικής επιστήμης (διετές πρόγραμμα κατ’ ελάχιστον), ή

.2 τίτλο σπουδών από ναυτιλιακό ή ναυτικό ίδρυμα και ανάλογη θαλάσσια εμπειρία ως πιστοποιημένος αξιωματικός πλοίου.

3.2.2 Θα πρέπει να έχουν εκπαιδευτεί και να είναι σε θέση να αποδείξουν την ικανότητά τους όσον αφορά:

.1 αρχές και πρακτική ελέγχου συστημάτων διαχείρισης,

.2 τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM, την ερμηνεία και εφαρμογή τους,

.3 υποχρεωτικούς κανόνες και κανονισμούς, και ισχύοντες κώδικες, οδηγίες και πρότυπα που συνιστώνται από τον ΙΜΟ, τα Κράτη σημαίας, τους νηογνώμονες και τους οργανισμούς της ναυτιλιακής βιομηχανίας και

.4 βασικές λειτουργίες του πλοίου, συμπεριλαμβανομένης της προετοιμασίας και ανταπόκρισης σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

3.2.3 Η χρονική διάρκεια και το επίπεδο των λεπτομερειών που απαιτείται για κάθε ένα από τα θέματα που καταγράφονται στην παράγραφο 3.2.2 θα πρέπει να είναι κατάλληλα για τα προσόντα και την εμπειρία των εκπαιδευομένων, την υφιστάμενη ικανότητά τους σε κάθε θέμα και τον αριθμό εκπαιδευτικών ελέγχων που θα πραγματοποιηθούν.

3.2.4 Για να αξιολογηθεί πλήρως αν η εταιρεία ή το πλοίο συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM, το προσωπικό που διενεργεί εξακριβώσεις του Εγγράφου Συμμόρφωσης ή του Πιστοποιητικού Ασφαλούς Διαχείρισης πρέπει να κατέχει, επιπρόσθετα της βασικής ικανότητας που αναφέρεται στις ανωτέρω παραγράφους 3.2.1 και 3.2.2, ικανότητα για να:

.1 καθορίζει, εάν τα στοιχεία του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISM,

.2 καθορίζει την αποτελεσματικότητα του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης της εταιρείας ή του πλοίου, ώστε να διασφαλίζει τη συμμόρφωση με τους κανόνες και τους κανονισμούς, όπως τεκμηριώνεται από τα αρχεία επιθεωρήσεων κυβερνητικής πιστοποίησης και κλάσης,

.3 αξιολογεί την αποτελεσματικότητα του συστήματος ασφαλούς διαχείρισης να διασφαλίζει τη συμμόρφωση με άλλους κανόνες και κανονισμούς, που δεν εμπίπτουν στις επιθεωρήσεις κλάσης και κυβερνητικής πιστοποίησης και να εξακριβώνει τη συμμόρφωση με τους εν λόγω κανόνες και κανονισμούς και

.4 αξιολογεί αν οι ασφαλείς πρακτικές που συνιστώνται από τον ΙΜΟ, τις Αρχές, τους νηογνώμονες και άλλους οργανισμούς της ναυτιλιακής βιομηχανίας έχουν ληφθεί υπόψη.

3.2.5 Η ικανότητα αυτή μπορεί να επιτευχθεί από ομάδες τα μέλη των οποίων από κοινού διαθέτουν συνολικά την ικανότητα που απαιτείται.

3.2.6 Η συμμετοχή σε εξακριβώσεις συμμόρφωσης με άλλα πρότυπα διαχείρισης, δύναται να θεωρηθεί ως ισοδύναμη με τη συμμετοχή σε εξακριβώσεις συμμόρφωσης με τον Κώδικα ISM.

3.3 Πρακτική εκπαίδευση για τη διενέργεια εξακρίβωσης

3.3.1 Προκειμένου να αποκτήσει τις ικανότητες που περιγράφονται στην ανωτέρω παράγραφο 3.2.2, ένα άτομο που εξουσιοδοτείται να διενεργεί ελέγχους στο πλαίσιο του Κώδικα ISM πρέπει να έχει ολοκληρώσει τουλάχιστον τέσσερις εκπαιδευτικούς ελέγχους υπό την επίβλεψη κατάλληλα προσοντούχων και έμπειρων ελεγκτών και σύμφωνα με τα ακόλουθα κριτήρια:

.1 τουλάχιστον ένας από τους ελέγχους ISM πρέπει να είναι έλεγχος εταιρείας,

.2 τουλάχιστον ένας από τους ελέγχους ISM πρέπει να είναι έλεγχος πλοίου και

.3 οι εκπαιδευτικοί έλεγχοι μπορεί να είναι αρχικοί, ανανέωσης, ετήσιοι ή ενδιάμεσοι έλεγχοι, επιπρόσθετοι έλεγχοι μπορούν να χρησιμοποιηθούν, αλλά μόνο όταν είναι πλήρεις έλεγχοι που καλύπτουν όλα τα στοιχεία του Κώδικα ISM και όλες τις πτυχές του συστήματος διαχείρισης.

3.3.2 Οι εκπαιδευτικοί έλεγχοι που περιγράφονται στην ανωτέρω παράγραφο 3.3.1, συνιστούν την ελάχιστη απαίτηση και θα πρέπει να θεσπιστούν διαδικασίες για να διασφαλιστεί και να αποδειχθεί ότι οι ικανότητες που απαιτούνται στην παράγραφο 3.2.2 έχουν αποκτηθεί. Ο τελικός αριθμός των εκπαιδευτικών ελέγχων θα πρέπει να είναι επαρκής όχι μόνο για να αποδειχθεί η ικανότητα αλλά και για να διασφαλιστεί ότι ο υποψήφιος ελεγκτής έχει λάβει επαρκή πρακτική εκπαίδευση για να έχει την απαιτούμενη αυτοπεποίθηση για να δουλέψει μόνος του.

4 ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ

Οι οργανισμοί που διενεργούν πιστοποίηση στο πλαίσιο του Κώδικα ISM πρέπει να έχουν εφαρμόσει ένα τεκμηριωμένο σύστημα για την παρακολούθηση των προσόντων και τη συνεχή βελτίωση των γνώσεων και των ικανοτήτων του προσωπικού τους που διενεργεί εξακρίβωση της συμμόρφωσης με τον Κώδικα ISM. Το σύστημα αυτό πρέπει να περιλαμβάνει θεωρητική εκπαίδευση που να καλύπτει όλες τις σχετικές με την κατάρτιση απαιτήσεις και τις κατάλληλες διαδικασίες που συνδέονται με τη διαδικασία πιστοποίησης, καθώς επίσης και πρακτική εκπαίδευση υπό την εποπτεία κατάλληλων εκπαιδευτών και πρέπει να παρέχει τεκμηριωμένες αποδείξεις της ικανοποιητικής ολοκλήρωσης της εκπαίδευσης.

5 ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ

Οι οργανισμοί που διενεργούν πιστοποίηση στο πλαίσιο του Κώδικα ISM πρέπει να έχουν εφαρμόσει ένα τεκμηριωμένο σύστημα που να διασφαλίζει ότι η διαδικασία πιστοποίησης διεξάγεται σε συμφωνία με αυτό το πρότυπο. Το σύστημα αυτό πρέπει, να περιλαμβάνει διαδικασίες και οδηγίες για τα ακόλουθα:

.1 συμφωνίες με τις εταιρείες που απορρέουν από συμβάσεις,

.2 σχεδιασμό, προγραμματισμό και διενέργεια εξακρίβωσης,

.3 αναφορά των αποτελεσμάτων της εξακρίβωσης,

.4 έκδοση Εγγράφων Συμμόρφωσης, Πιστοποιητικών Ασφαλούς Διαχείρισης και Προσωρινών Εγγράφων Συμμόρφωσης και Προσωρινών Πιστοποιητικών Ασφαλούς Διαχείρισης και

.5 διορθωτικές ενέργειες και συνέχιση της παρακολούθησης των εξακριβώσεων, συμπεριλαμβανομένων των ενεργειών που γίνονται σε περιπτώσεις σημαντικών μη-συμμορφώσεων.

 

Άρθρο 2

Από την έναρξη ισχύος της παρούσας παύει να ισχύει η υπ’ αρ. 4113.318/02/2014/16.7.2014 (Β΄ 2255) απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου.

 

Άρθρο 3

Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Πειραιάς, 15 Ιουνίου 2020

 


Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.


 

Έχει διαβαστεί 574 φορές