Απόφαση 53905 οικ. Φ.708.3/2024 - ΦΕΚ 5967/Β/29-10-2024
Καθαρισμός στοιχείων Φύλλου Ελέγχου για τη διενέργεια ελέγχων των οικονομικών φορέων και εγκαταστάσεων που υπάγονται στις κανονιστικές διατάξεις πυροπροστασίας αρμοδιότητας του Πυροσβεστικού Σώματος.
Απόφαση Αριθμ. 53905 οικ. Φ.708.3/2024
ΦΕΚ 5967/Β/29-10-2024
Καθαρισμός στοιχείων Φύλλου Ελέγχου για τη διενέργεια ελέγχων των οικονομικών φορέων και εγκαταστάσεων που υπάγονται στις κανονιστικές διατάξεις πυροπροστασίας αρμοδιότητας του Πυροσβεστικού Σώματος.
Ο ΑΡΧΗΓΟΣ
ΤΟΥ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α. Των άρθρων 127-157 του ν. 4512/2018 «Ρυθμίσεις για την εφαρμογή των Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής και άλλες διατάξεις» (Α' 5), και ιδίως της παρ. 5 του άρθρου 147, και της περ. ια της παρ. 1 του άρθρου 132 αυτού, β. των παρ. 1 και 2 του άρθρου 167, της περ. ε της παρ. 1 του άρθρου 75 και της παρ. 4 του άρθρου 92 του ν. 4662/2020 «Εθνικός Μηχανισμός Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, Αναδιάρθρωση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, Αναβάθμιση Εθελοντισμού Πολιτικής Προστασίας, Αναδιοργάνωση του Πυροσβεστικού Σώματος και άλλες διατάξεις» (Α'27), γ. του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: Οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α' 133), δ. του άρθρου 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α' 98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α' 133).
ε. του π.δ. 70/2021 «Σύσταση Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α' 161).
2. Τις Κατευθυντήριες Οδηγίες για την ανάπτυξη ενός ενιαίου συστήματος Εποπτείας και Ελέγχων των οικονομικών δραστηριοτήτων στην Ελλάδα, και συγκεκριμένα τον Οδηγό 2 «Οδηγία για την ανάπτυξη των φύλλων ελέγχου» (ΥΠΑΝΕΠ 2019).
3. Τις κανονιστικές διατάξεις πυροπροστασίας κτιρίων, οικονομικών δραστηριοτήτων/εγκαταστάσεων, όπως αυτές αποτυπώνονται στο διάγραμμα της ισχύουσας νομοθεσίας πυρασφάλειας, όπως κάθε φορά ισχύει, το οποίο είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Πυροσβεστικού Σώματος και στη Διαύγεια.
4. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, σύμφωνα με το υπ' αρ. 74505/7.10.2024 έγγραφο της Διεύθυνσης Προϋπολογισμού και Δημοσιονομικών Αναφορών της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, αποφασίζουμε:
Με την παρούσα καθορίζονται, σύμφωνα με τις προβλέψεις του ν. 4512/2018 (Α' 5), στοιχεία φύλλα ελέγχου για τη διενέργεια ελέγχων των οικονομικών φορέων και εγκαταστάσεων που υπάγονται στις κανονιστικές διατάξεις πυροπροστασίας αρμοδιότητας του Πυροσβεστικού Σώματος, καθώς και τα δικαιώματα, καθήκοντα και υποχρεώσεις των αρμόδιων οργάνων (ελεγκτών) και οικονομικών φορέων/εγκαταστάσεων αντίστοιχα.
ΜΕΡΟΣ Α
Διαδικασία διενέργειας ελέγχου - Δικαιώματα και υποχρεώσεις ελεγκτών και εποπτευόμενων οικονομικών φορέων/εγκαταστάσεων
Άρθρο 1
Διαδικασία διενέργειας ελέγχου
1. Γενικά
Η διενέργεια ελέγχου αποσκοπεί στην αποτροπή, μείωση ή περιορισμό των υφιστάμενων ή δυνητικών κινδύνων στο πεδίο της ασφάλειας υποδομών και κατασκευών και ειδικότερα στην προστασία της ανθρώπινης ζωής, της ανθρώπινης περιουσίας, του περιβάλλοντος και κάθε άλλη πτυχή του δημοσίου συμφέροντος από τις επιπτώσεις εκδήλωσης πυρκαγιάς, σε σχέση με την ελεγχόμενη οικονομική δραστηριότητα/φορέα ή εγκατάσταση.
Οι έλεγχοι πυρασφάλειας συμβάλλουν στην:
• Πρόληψη πυρκαγιάς με την αναγνώριση και αξιολόγηση πιθανών κινδύνων πυρκαγιάς, την εξάλειψη ή μείωση του κινδύνου εκδήλωσης και εξάπλωσης αυτής και με την διασφάλιση ότι τα μέτρα, μέσα και συστήματα πυροπροστασίας λειτουργούν σωστά.
• Ασφάλεια και προστασία της ζωής των ενοίκων του κτιρίου, του προσωπικού, των χρηστών και των πυροσβεστών σε περίπτωση πυρκαγιάς εξασφαλίζοντας ότι το κτίριο διαθέτει: α. τις ελάχιστες απαιτήσεις σχεδιασμού των οδεύσεων διαφυγής που επιτρέπουν την ταχεία εκκένωση του κτιρίου και την ασφαλή διαφυγή των χρηστών του, εκτός αυτού ή σε άλλον ασφαλή χώρο, β. επαρκή μέτρα που προστατεύουν το κτίριο από κατάρρευση λόγω φωτιάς, τουλάχιστον για όσο χρονικό διάστημα απαιτείται για την εκκένωσή του (πυραντίσταση), γ. πυροδιαμερίσματα για να αποτραπεί η μετάδοση της φωτιάς και του καπνού από τον χώρο που εκδηλώθηκε σε άλλους χώρους και στα όμορα ακίνητα καθώς και δ. συστήματα εξαερισμού και ελέγχου καπνού για τη μείωση της έκθεσης σε τοξικά αέρια και θερμότητα.
• Προστασία της περιουσίας και των περιουσιακών στοιχείων του ιδιοκτήτη του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης από ζημιές και απώλειες λόγω πυρκαγιάς διασφαλίζοντας ότι το κτίριο διαθέτει την κατάλληλη επιλογή υλικών, προκειμένου να μην επιτρέπουν την ταχεία εξάπλωση της φωτιάς, τα κατάλληλα ενεργητικά μέτρα και συστήματα πυροπροστασίας που επιτρέπουν την έγκαιρη ανίχνευση της φωτιάς, την ανάσχεσή της, καθώς και εξοπλισμό για τον έλεγχο και την κατάσβεση μιας πυρκαγιάς.
• Συμμόρφωση με την ισχύουσα νομοθεσία πυρασφάλειας διασφαλίζοντας ότι το κτίριο συμμορφώνεται με τους σχετικούς κανονισμούς, κώδικες και πρότυπα πυρασφάλειας που ισχύουν για την εγκατάσταση, συμβάλλοντας στην αποφυγή διοικητικών μέτρων και κυρώσεων ή νομικών ενεργειών για μη συμμόρφωση ή παραβίαση αυτής.
2. Οδηγίες διενέργειας ελέγχου
2.1. Οι έλεγχοι διενεργούνται κατά τις εργάσιμες ημέρες και ώρες εκτός εάν συντρέχουν ειδικοί λόγοι που σχετίζονται με το σκοπό του ελέγχου και τα ειδικά χαρακτηριστικά του ελεγχόμενου οικονομικού φορέα/ εγκατάστασης, όπως θέατρα, κινηματογράφοι, κέντρα διασκέδασης, κ.λπ. χώροι. Ο διενεργούμενος έλεγχος θα πρέπει, κατά το δυνατόν, να μην παρακωλύει ή επιβαρύνει την συνήθη λειτουργία του ελεγχόμενου οικονομικού φορέα/εγκατάστασης.
2.2. Κατά την έναρξη του ελέγχου, ο ελεγκτής επιδεικνύει τα έγγραφα ταυτοποίησής του ως εντεταλμένου, της αρμόδιας Πυροσβεστικής Αρχής, την εντολή ελέγχου ή άλλα διοικητικά έγγραφα, όπως αναφορά/καταγγελία, που αποδεικνύουν την σχετική εντολή διεξαγωγής ελέγχου.
2.3. Οι έλεγχοι θα πρέπει πάντα να διεξάγονται με τη συνοδεία του ιδιοκτήτη/εκμεταλλευτή της επιχείρησης ή ενός εξουσιοδοτημένου εκπροσώπου καθώς επιδιώκεται η είσοδος και σε χώρους περιορισμένης ή διαβαθμισμένης πρόσβασης, ο οποίος θα είναι σε θέση να παρέχει και απαντήσεις σε ερωτήματα που θα του τεθούν κατά τη διάρκεια του ελέγχου.
2.4. Οι ελεγκτές, κατά το στάδιο του ελέγχου, οφείλουν να φέρουν τη προβλεπόμενη στολή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις σχετικές εγκυκλίους του Πυροσβεστικού Σώματος και να τηρούν το προβλεπόμενο ωράριο, πλην των περιπτώσεων, όπου, λόγω του ωραρίου της επιχείρησης, η αυτοψία πρέπει να πραγματοποιείται απογευματινή ή βραδινή ώρα.
2.5. Ο έλεγχος διενεργείται με τη χρήση του σχετικού Φύλλου Ελέγχου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Μέρος Β της παρούσας απόφασης. Το Φύλλο Ελέγχου υπογράφεται από όλα τα μέρη στο τέλος της αυτοψίας/ ελέγχου. Σε περίπτωση άρνησης του εποπτευόμενου να υπογράψει το Φύλλο Ελέγχου. ο ελεγκτής καταχωρεί σχετική επισήμανση στο Φύλλο Ελέγχου. Το Φύλλο Ελέγχου συμπληρώνεται σε ηλεκτρονική μορφή εφόσον αυτό είναι εφικτό.
2.6. Εάν κατά τη διάρκεια του ελέγχου υποπέσει στην αντίληψη του ελεγκτή γεγονός που μπορεί να συνιστά παράβαση αρμοδιότητας άλλης αδειοδοτούσας/εποπτεύουσας αρχής, ενημερώνεται χωρίς καθυστέρηση η αρχή αυτή.
2.7. Τα αποτελέσματα όλων των ελέγχων καταχωρούνται ηλεκτρονικά στις Εφαρμογές Πυρασφάλειας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις σχετικές εγκυκλίους του Πυροσβεστικού Σώματος.
3. Στάδια διενέργειας ελέγχου Ένας έλεγχος πυρασφάλειας αποτελείται συνήθως από τα ακόλουθα βασικά στάδια: α. Προετοιμασία ελέγχου, β. Επιτόπιος έλεγχος και γ. Παρακολούθηση μετά τον έλεγχο.
3.1. Προετοιμασία ελέγχου
Η προετοιμασία αποτελεί τη βάση για τη διεξαγωγή του ελέγχου, ο οποίος και περιλαμβάνει όλα τα κρίσιμα στοιχεία που θα οδηγήσουν στη συνέχεια στην πληρέστερη αξιολόγηση του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης. Παρέχει στους ελεγκτές μια επισκόπηση της διάταξης του κτιρίου, των εγκατεστημένων συστημάτων ενεργητικής πυροπροστασίας, των μέτρων παθητικής πυροπροστασίας της εγκατάστασης, του ιστορικού συμμόρφωσης και λοιπών στοιχείων. Ειδικότερα κάθε ελεγκτής λαμβάνει υπόψη του πριν τη διενέργεια του ελέγχου:
• Την κατηγορία επικινδυνότητας από την αξιολόγηση κινδύνου του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης (εγγενής, αρχική ή τελική αξιολόγηση).
• Την εγκεκριμένη/αρχειοθετημένη μελέτη (ενεργητικής) πυροπροστασίας του οικονομικού φορέα/εγκατάσταση, εφόσον υφίσταται.
• Τα λοιπά διαθέσιμα στοιχεία του οικονομικού φορέα/ εγκατάστασης από την άδεια, έγκριση ή γνωστοποίηση λειτουργίας ή την ύπαρξη τυχόν αναφοράς/καταγγελίας.
• Το ιστορικό ελέγχων, κυρώσεων ή/και συμμόρφωσης του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης.
• Τα πιο σημαντικά σημεία που πρέπει να διερευνηθούν πριν από την έναρξη του επιτόπιου ελέγχου.
Οι πυροσβεστικές αρχές μέσω των αρμοδίων οργάνων τους, για την πλήρη και ομαλή διεξαγωγή του ελέγχου, διατηρούν τη διακριτική ευχέρεια να ζητήσουν εκ των προτέρων από τον προς επιθεώρηση οικονομικό φορέα/ εγκατάσταση ή από άλλη αρμόδια αρχή (όπως αδειοδοτούσα ή εποπτεύουσα αρχή) οποιοδήποτε έγγραφα ή πληροφορίες κρίνονται αναγκαία ή απαραίτητα για τη διεξαγωγή του ελέγχου.
3.2. Επιτόπιος έλεγχος
Ο επιτόπιος έλεγχος πυρασφάλειας είναι η διαδικασία εξέτασης ενός οικονομικού φορέα/εγκατάστασης κατά την οποία πραγματοποιείται ενδελεχής και συστηματική εξέταση των χαρακτηριστικών και των συνθηκών πυρασφάλειας για τον εντοπισμό πιθανών κινδύνων, της διασφάλισης της συμμόρφωσης με τους κανονισμούς, τους κώδικες, και τα πρότυπα πυρκαγιάς και της εξασφάλισης εφαρμογής όλων των απαραίτητων μέτρων για την πρόληψη και την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων σε περίπτωση εκδήλωσης πυρκαγιάς.
Η επιτόπια επιθεώρηση πραγματοποιείται μέσω των ακόλουθων, κατά περίπτωση, μεθόδων:
• Οπτική επιθεώρηση: Σκοπός της οπτικής επιθεώρησης είναι να διαπιστωθεί εάν, κατά τον έλεγχο στους χώρους του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης, τα μέτρα πυροπροστασίας, που επιβάλλονται από την ισχύουσα νομοθεσία πυρασφάλειας και τα πρότυπα, έχουν τοποθετηθεί/εγκατασταθεί όπως περιγράφεται στην εγκεκριμένη/αρχειοθετημένη μελέτη πυροπροστασίας, σχέδια κάτοψης, τεχνικές περιγραφές ή/και τις προδιαγραφές της ισχύουσας νομοθεσίας. Η επιτόπια επιθεώρηση περιλαμβάνει λεπτομερή περιήγηση σε όλες τις εγκαταστάσεις κατά την οποία ελέγχεται η ύπαρξη, λειτουργικότητα και επάρκεια των συστημάτων πυροπροστασίας, των σχεδίων έκτακτης ανάγκης και της εκπαίδευσης του προσωπικού. Επίσης, γίνεται αναγνώριση και αξιολόγηση πιθανών κινδύνων πυρκαγιάς, που προέρχονται από ακατάλληλη αποθήκευση εύφλεκτων υλικών, υπερφορτωμένες/ελαττωματικές ηλεκτρολογικές καλωδιώσεις και εγκαταστάσεις, εύφλεκτα υλικά σε γειτνίαση με πηγές θερμότητας, από εμπόδια σε οδεύσεις διαφυγής και εξόδους κινδύνων, από δυσλειτουργία συστημάτων ενεργητικής πυροπροστασίας, καθώς και από έλλειψη μέτρων παθητικής πυροπροστασίας.
• Έλεγχος στοιχείων τεκμηρίωσης: Σκοπός του ελέγχου των στοιχείων τεκμηρίωσης είναι να επιβεβαιωθεί/ ταυτοποιηθεί πως τα εγκατεστημένα συστήματα ικανοποιούν τις λειτουργικές απαιτήσεις και χαρακτηριστικά των τεχνικών περιγραφών της μελέτης ή της ισχύου- σας νομοθεσίας πυρασφάλειας, καθώς και εάν φέρουν πιστοποίηση, ελέγχονται και συντηρούνται ανά τακτά διαστήματα, σύμφωνα με τα πρότυπα και τις απαιτήσεις του κατασκευαστή.
• Δοκιμή λειτουργίας συστημάτων (ενεργητικής) πυροπροστασίας: Σκοπός της δοκιμής λειτουργίας είναι να επιβεβαιωθεί ότι τα εγκατεστημένα μέτρα, μέσα και συστήματα πυροπροστασίας λειτουργούν αποτελεσματικά και σε συνδυασμό μεταξύ τους, όπως απαιτείται στην ισχύουσα νομοθεσία πυρασφάλειας και περιγράφεται στην μελέτη πυροπροστασίας, εφόσον υφίσταται, στις τεχνικές περιγραφές των μόνιμων συστημάτων, στα πρότυπα, στις οδηγίες του κατασκευαστή, κ.λπ.
3.3. Παρακολούθηση μετά τον έλεγχο
Πρόκειται για τη φάση παρακολούθησης, μετά τον έλεγχο όπου ο ελεγκτής λαμβάνοντας υπόψη το αποτέλεσμα του Φύλλου Ελέγχου και το Μοντέλο Ενεργειών Συμμόρφωσης, προβαίνει στην επιβολή ή μη διοικητικών μέτρων και κυρώσεων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 151 του ν. 4512/2018.
Άρθρο 2
Δικαιώματα και Καθήκοντα Ελεγκτών
Τα πυροσβεστικά όργανα (ελεγκτές) στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους ασκούν τα καθήκοντά τους, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 153 και 154 του ν. 4512/2018 (Α'8). Ειδικότερα:
1. Κατά την άσκηση εποπτείας οι ελεγκτές έχουν μεταξύ άλλων τα κάτωθι δικαιώματα:
• Έχουν ελεύθερη πρόσβαση, κατά περίπτωση και εφόσον σχετίζεται με το αντικείμενο εποπτείας, στα κτίρια, εγκαταστάσεις, γραφεία, εξοπλισμό, προϊόντα, έγγραφα, δικαιολογητικά, πιστοποιητικά, εκθέσεις δοκιμών, εργαστηριακές αναφορές, και λοιπές πληροφορίες που είναι απαραίτητες για την διεξαγωγή του ελέγχου.
• Λαμβάνουν γραπτές εξηγήσεις από τον ελεγχόμενο οικονομικό φορέα ή το νόμιμο εκπρόσωπό του.
• Λαμβάνουν φωτογραφίες για την τεκμηρίωση παραβάσεων που διαπιστώνουν, με την προϋπόθεση ότι είναι σε γνώση του ελεγχόμενου και καταγράφεται στο Φύλλο Ελέγχου.
2. Κατά την άσκηση του έργου τους οι ελεγκτές:
• Ασκούν εποπτεία, μόνο μετά από υπηρεσιακή, έγγραφη ή προφορική εντολή και ανάθεση διεξαγωγής ελέγχου.
• Ασκούν τα καθήκοντά τους στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, χωρίς να επηρεάζονται από τρίτους και τηρούν τους κανόνες δεοντολογίας.
• Προτείνουν την εξαίρεσή τους, εάν υφίστανται γεγονότα που εγείρουν εύλογη αμφιβολία για την αμεροληψία τους λόγω της σχέσης τους με τον οικονομικό φορέα ή άλλων περιστάσεων που μπορεί να οδηγήσουν σε σύγκρουση ιδιωτικού και δημοσίου συμφέροντος.
• Σέβονται το έννομο συμφέρον και τη φήμη του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης και τηρούν εχεμύθεια για τα εμπιστευτικά στοιχεία που περιέρχονται σε γνώση τους κατά την άσκηση της εποπτείας, εκτός αν άλλως προβλέπεται ρητά.
• Μεριμνούν για την ελάχιστη δυνατή παρεμπόδιση της οικονομικής δραστηριότητας, σε περιπτώσεις που ο κίνδυνος για την ασφάλεια είναι μικρός.
• Πληροφορούν τον εποπτευόμενο οικονομικό φορέα/ εγκατάσταση για τα δικαιώματά του σχετικά με τη διαδικασία εποπτείας και τις έννομες συνέπειες των πράξεων ή παραλείψεών του σε σχέση με τη διαδικασία.
• Παρέχουν στον οικονομικό φορέα/εγκατάσταση κατευθυντήριες οδηγίες για την απαιτούμενη συμμόρφωση.
• Έχουν την αποκλειστική ευθύνη του ελέγχου και της καταγραφής των αποτελεσμάτων του με τη χρήση του Φύλλου Ελέγχου, το περιεχόμενο των εγγράφων που συντάσσουν και την ορθότητα των αποδεικτικών στοιχείων.
• Τηρούν την αρχή της ίσης μεταχείρισης των πολιτών έναντι των νόμων, η δε συμπεριφορά τους είναι κόσμια και υποδειγματική.
• Απαγορεύεται να υποδεικνύουν στους ελεγχόμενους οικονομικούς φορείς/εγκαταστάσεις, την προμήθεια πυροσβεστήρων και άλλων μέτρων και μέσων πυροπροστασίας συγκεκριμένης εταιρείας, ή την υπόδειξη μελετητών μηχανικών ή/και εγκαταστατών.
• Μεταβαίνουν στις διάφορες επιχειρήσεις - εγκαταστάσεις αποκλειστικά με χρήση υπηρεσιακών οχημάτων.
• Τηρούν τον κώδικα ηθικής και επαγγελματικής συμπεριφοράς υπαλλήλων του Δημοσίου τομέα (Υπουργείο Εσωτερικών, 2022) και τον Οδηγό Ορθής Διοικητικής Συμπεριφοράς (Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, 2012).
Άρθρο 3
Δικαιώματα και υποχρεώσεις οικονομικών φορέων
Οι οικονομικοί φορείς κατά τη διενέργεια εποπτείας έχουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 155 και 156 του ν. 4512/2018 (Α'8). Ειδικότερα:
1. Κατά τη διενέργεια εποπτείας, ο νόμιμος εκπρόσωπος του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης και κάθε άλλο πρόσωπο που έχει έννομο συμφέρον δύναται:
• Να αρνείται τον έλεγχο, εάν ο ελεγκτής υπερβαίνει το πεδίο εποπτείας ή το πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του. Στην περίπτωση αυτή, ο ελεγκτής καταγράφει στο φύλλο ελέγχου την άρνηση αυτή, την οποία υπογράφει ο ελεγχόμενος.
• Να συμμετέχει ο ίδιος ή ο εκπρόσωπός του σε όλες τις διαδικασίες εποπτείας και να παρέχει εξηγήσεις, πληροφορίες εκφράζοντας τη γνώμη του για ζητήματα που προκύπτουν κατά τη διάρκεια του ελέγχου.
• Να αρνείται να συμμορφωθεί σε αίτημα ελεγκτή σχετικά με την επίδειξη εγγράφων και υλικών, αν αυτά δεν σχετίζονται με τον έλεγχο.
• Να απαιτεί την τήρηση εχεμύθειας για πληροφορίες εμπιστευτικού χαρακτήρα, στις οποίες ο ελεγκτής έχει πρόσβαση κατά τη διάρκεια του ελέγχου.
• Να προβαίνει σε αναφορά/καταγγελία, αν ο ελεγκτής υποδεικνύει ανάρμοστη ή παράνομη συμπεριφορά ή αν προκύπτει σύγκρουση ιδιωτικού και δημοσίου συμφέροντος. Η αναφορά/καταγγελία υποβάλλεται στην οικεία Διοίκηση Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Νομού (ΔΙ.Π.Υ.Ν./ ΔΙ.Π.Υ.) με κάθε πρόσφορο μέσο επικοινωνίας (ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, με φυσική παρουσία στην αρμόδια Υπηρεσία κ.λπ.).
• Να αιτείται την εξαίρεση του ελεγκτή, αν υπάρχει εύλογη και αιτιολογημένη αμφιβολία για την αμεροληψία του.
• Να λαμβάνει γνώση και αντίγραφα όλων των εγγράφων και αποτελεσμάτων του ελέγχου.
2. Κατά την άσκηση της εποπτείας, ο εποπτευόμενος οικονομικός φορέας/εγκατάσταση ή ο εκπρόσωπός του, υποχρεούται:
• Να διευκολύνει και να μην παρακωλύει με οποιοδήποτε τρόπο τους ελεγκτές κατά την άσκηση της εποπτείας.
• Να χορηγεί, εάν απαιτείται από τον έλεγχο, τα απαιτούμενα έγγραφα και στοιχεία και να παρέχει την αναγκαία πρόσβαση σε όλους τους χώρους του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης.
• Να διευκολύνει τη διεξαγωγή του ελέγχου, τη λήψη φωτογραφιών ή αντιγράφων εγγράφων ή στοιχείων από τους ελεγκτές και κάθε άλλη ενέργεια στο πλαίσιο της εποπτείας.
• Να παρέχει γραπτή ή προφορική εξήγηση για τα ζητήματα που ανακύπτουν κατά τον έλεγχο.
• Να υποδεικνύει το επίπεδο εμπιστευτικότητας των πληροφοριών που συλλέγονται κατά τη διάρκεια του ελέγχου.
• Να συμμορφώνεται με τις συστάσεις των ελεγκτών σχετικά με την παύση παράνομων ενεργειών, να λαμβάνει τα σχετικά μέτρα και να αναφέρει τα αποτελέσματα της λήψης μέτρων εντός της προκαθορισμένης προθεσμίας.
Άρθρο 4
Γενικές αρχές και στόχοι
1. Η εισαγωγή του Φύλλου Ελέγχου στο σύστημα ελέγχων πυρασφάλειας έχει δύο βασικούς στόχους: (α) την απλούστευση και βελτίωση της διαδικασίας ελέγχων, ως αναπόσπαστο τμήμα του συνολικού συστήματος εποπτείας και (β) την αύξηση των επιπέδων συμμόρφωσης μέσω της επίτευξης ομοιομορφίας του τρόπου ελέγχου και της ενημέρωσης των οικονομικών φορέων/εγκαταστάσεων εκ των προτέρων για τα βασικά και κρίσιμα σημεία του ελέγχου που σχετίζονται με τους κύριους κινδύνους της δραστηριότητάς τους.
2. ^ Φύλλο Ελέγχου αποτελεί το βασικό εργαλείο με το οποίο:
2.1. Κατατάσσεται ο οικονομικός φορέας/εγκατάσταση σε τρεις κατηγορίες επικινδυνότητας: Χαμηλή, Μεσαία και Υψηλή επικινδυνότητα καθότι συνιστά κριτήριο, το οποίο συνυπολογίζεται για τον προσδιορισμό της επικινδυνότητας και της συχνότητας επιθεώρησης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπό στοιχεία 8484 οικ. 708.2/ 20.3.2024 απόφαση των Υφυπουργών Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και Ανάπτυξης «Αξιολόγηση Κινδύνου και Κατάταξη των Οικονομικών δραστηριοτήτων/εγκαταστάσεων [...] στις διατάξεις πυροπροστασίας αρμοδιότητας Πυροσβεστικού Σώματος» (Β' 1902).
2.2. Αξιολογείται το προφίλ του οικονομικού φορέα/ εγκατάστασης με την τήρηση ή μη των διοικητικών πράξεων και διαδικασιών.
2.3. Καθορίζεται το διοικητικό μέτρο ή η κύρωση που προκύπτει από το Μοντέλο Ενεργειών Συμμόρφωσης (Μ.Ε.Σ.).
3. Οι έλεγχοι από τις πυροσβεστικές αρχές διενεργούνται υποχρεωτικά με τη χρήση του προτυποποιημένου
στο συνημμένο Παράρτημα της παρούσας, Φύλλο Ελέγχου, το οποίο και αναρτάται (είναι διαθέσιμο) στην επίσημη ιστοσελίδα του Πυροσβεστικού Σώματος (www.fireservice.g r).
4. Κατά τη διαδικασία του ελέγχου εξετάζεται ο βαθμός συμμόρφωσης με τις παραμέτρους (κριτήρια) που περιλαμβάνονται στο Φύλλο Ελέγχου. Εάν διαπιστώνεται μη συμμόρφωση με απαιτήσεις που δεν περιλαμβάνονται στο Φύλλο Ελέγχου και μόνον εφόσον εμπίπτουν στο πεδίο εποπτείας του Πυροσβεστικού Σώματος, ο ελεγκτής σημειώνει τη μη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις αυτές στο Φύλλο Ελέγχου.
5. Το Φύλλο Ελέγχου πρέπει να επανελέγχεται και να αναθεωρείται σε τακτική βάση με χρήση των σχολίων των ελεγκτών που το χρησιμοποιούν.
Άρθρο 5
Δομή και Βαθμολόγηση Φύλλου ελέγχου
Το Φύλλο Ελέγχου διαιρείται στα κάτωθι πεδία:
• Την εισαγωγή.
• Τα σημεία ελέγχου.
• Το σύστημα απόδοσης βαρύτητας και βαθμολόγησης των σημείων ελέγχων.
1. Η εισαγωγή. Περιλαμβάνει τα αναγκαία στοιχεία διενέργειας της αυτοψίας και της ταυτότητας του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης.
2. Τα σημεία ελέγχου. Τα σημεία ελέγχου ομαδοποιούνται και διαιρούνται σε δύο (2) μέρη με πέντε (5) συνολικά θεματικά κεφάλαια (ενότητες), τα οποία αντιστοιχούν στα πεδία επισήμου ελέγχου και καλύπτονται από νομοθετικές απαιτήσεις οριζόντιου ή ειδικού χαρακτήρα. Ειδικότερα:
2.1. Στο Μέρος Ι (Κεφάλαια Α έως και Δ), αξιολογούνται τα υφιστάμενα μέτρα και μέσα πυροπροστασίας του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης με τα αντίστοιχα σημεία ελέγχου που περιλαμβάνουν:
- Την αξιολόγηση των μέτρων παθητικής/δομικής πυροπροστασίας (Κεφάλαιο Α).
- Την αξιολόγηση των στοιχείων εκκένωσης και έκτακτης ανάγκης (Κεφάλαιο Β).
- Την αξιολόγηση των μέσων και συστημάτων ενεργητικής πυροπροστασίας (Κεφάλαιο Γ).
- Την αξιολόγηση των γενικών και ειδικών προληπτικών μέτρων πυροπροστασίας (Κεφάλαιο Δ).
2.2. Στο Μέρος ΙΙ (Κεφάλαιο Ε) αξιολογείται το προφίλ του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης, με τα αντίστοιχα σημεία ελέγχου που περιλαμβάνουν την τήρηση ή μη των διοικητικών πράξεων και διαδικασιών.
3. Το Σύστημα απόδοσης βαρύτητας και βαθμολόγησης των σημείων ελέγχων.
3.1. Για κάθε σημείο (παράμετρο) ελέγχου υπάρχει διαβάθμιση των ευρημάτων αφού αποδίδεται βαθμός αναλόγως της σημασίας τους με βάση τον κίνδυνο, διαφοροποιώντας το εύρος βαθμολογίας από τη χαμηλή μέχρι την υψηλή συμμόρφωση. Κάθε σημείο ελέγχου των Κεφαλαίων Α έως και Δ (Μέρος Ι), αντιστοιχεί σε μία από τις τέσσερις επιλογές χαρακτηρισμού της αξιολόγησης, που διατυπώνεται με τη χρήση αντίστοιχης βαθμολογίας για την «Υψηλή συμμόρφωση», «Μεσαία συμμόρφωση», «Χαμηλή συμμόρφωση» και «Δεν απαι- τείται/δεν εφαρμόζεται», ενώ του Κεφαλαίου Ε (Μέρος ΙΙ), αντιστοιχεί σε μία από τις τρεις επιλογές αξιολόγησης, που διατυπώνεται με την επιλογή με «Ναι», «Όχι», και «Δεν απαιτείται/δεν εφαρμόζεται».
Σε κάθε σημείο ελέγχου υπάρχει η δυνατότητα πρόσθετων παρατηρήσεων στο περιθώριο του εντύπου από τον ελεγκτή/ελεγκτές.
3.2. Τα σημεία (παράμετροι) ελέγχου που καταγράφονται στο Μέρος Ι (Κεφάλαια Α έως και Δ) του φύλλου ελέγχου κατηγοριοποιούνται και βαθμολογούνται ως εξής:
- Χαμηλής βαρύτητας μη συμμορφώσεις. Δεν προκα- λούν άμεσο πρόβλημα στο πεδίο της ασφάλειας υποδομών και κατασκευών και ειδικότερα στην προστασία της ανθρώπινης ζωής, της ανθρώπινης περιουσίας και του περιβάλλοντος από τις επιπτώσεις εκδήλωσης πυρκαγιάς. Αποδίδονται μηδέν (0) βαθμοί για υψηλή συμμόρφωση, τρεις (3) βαθμοί για μεσαία συμμόρφωση και έξι (6) βαθμοί για χαμηλή συμμόρφωση.
- Μέσης βαρύτητας μη συμμορφώσεις. Μπορούν να προκαλέσουν άμεσο πρόβλημα ή ενδέχεται να επηρεάσουν το πεδίο της ασφάλειας υποδομών και κατασκευών και ειδικότερα στην προστασία της ανθρώπινης ζωής, της ανθρώπινης περιουσίας και του περιβάλλοντος από τις επιπτώσεις εκδήλωσης πυρκαγιάς. Αποδίδονται μηδέν (0) βαθμοί για υψηλή συμμόρφωση, έξι (6) βαθμοί για μεσαία συμμόρφωση και δώδεκα (12) βαθμοί για χαμηλή συμμόρφωση.
- Υψηλής βαρύτητας μη συμμορφώσεις. Υφίσταται άμεσος κίνδυνος στο πεδίο της ασφάλειας υποδομών και κατασκευών και ειδικότερα στην προστασία της ανθρώπινης ζωής, της ανθρώπινης περιουσίας και του περιβάλλοντος από τις επιπτώσεις εκδήλωσης πυρκαγιάς. Αποδίδονται μηδέν (0) βαθμοί για υψηλή συμμόρφωση, δώδεκα (12) βαθμοί για μεσαία συμμόρφωση και είκοσι τέσσερις (24) βαθμοί για χαμηλή συμμόρφωση.
3.3. Τα σημεία (παράμετροι) ελέγχου που καταγράφονται στο Μέρος ΙΙ (Κεφάλαιο Ε) του φύλλου ελέγχου αξιολογούνται με βάση την τήρηση ή μη των επιμέρους διοικητικών πράξεων και διαδικασιών που απαιτούνται από την ισχύουσα νομοθεσία.
Άρθρο 6
Αξιολόγηση οικονομικού φορέα - εγκατάστασης
1. Το ποσοστό συμμόρφωσης (ΠΣ) κάθε κεφαλαίου υπολογίζεται από την αφαίρεση του ποσοστού 100% μείον του ποσοστού μη συμμόρφωσης (ΠΜΣ), το οποίο υπολογίζεται ως το πηλίκο του αθροίσματος των βαθμών των εξεταζόμενων στοιχείων ελέγχων (SUM), προς την μέγιστη δυνατή βαθμολογία των εξεταζόμενων στοιχείων ελέγχων (MAXSUM) επί τοις εκατό (%). 'Όταν μία παράμετρος δεν εξετάζεται (απαιτείται) ή δεν εφαρμόζεται, δεν αθροίζεται στον συγκεντρωτικό πίνακα.
2. Η κατηγορία επικινδυνότητας (χαμηλή, μεσαία, υψηλή) του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης του Μέρους Ι (Κεφάλαια Α έως και Δ) του Φύλλου Ελέγχου, καθορίζεται από την τελική (συνολική) βαθμολογία των επιμέρους κεφαλαίων, η οποία προκύπτει από το άθροισμα του ποσοστού συμμόρφωσης (ΠΣ) των επιμέρους κεφαλαίων επί των αντίστοιχων συντελεστών βαρύτητας, ως εξής: α. Χαμηλή κατηγορία επικινδυνότητας: Όταν η τελική (συνολική) βαθμολογία, από το άθροισμα των βαθμολογιών των επιμέρους Κεφαλαίων (ποσοστό συμμόρφωσης) επί των αντίστοιχων συντελεστών βαρύτητας, είναι πάνω από ογδόντα τοις εκατό (>80%).
β. Μεσαία κατηγορία επικινδυνότητας: Όταν η τελική (συνολική) βαθμολογία, από το άθροισμα των βαθμολογιών των επιμέρους Κεφαλαίων (ποσοστό συμμόρφωσης) επί των αντίστοιχων συντελεστών βαρύτητας, είναι από πενήντα έως και ογδόντα τοις εκατό (50%-80%).
γ. Υψηλή κατηγορία επικινδυνότητας: Όταν η τελική (συνολική) βαθμολογία, από το άθροισμα των βαθμολογιών των επιμέρους Κεφαλαίων (ποσοστό συμμόρφωσης) επί των αντίστοιχων συντελεστών βαρύτητας, είναι κάτω από πενήντα τοις εκατό (50%) ή στις περιπτώσεις μη εγκατάστασης του αυτόματου συστήματος καταιονισμού ύδατος (σημείο αξιολόγησης Γ.4 του Φύλλου Ελέγχου).
3. Το προφίλ του οικονομικού φορέα/εγκατάστασης του Μέρους ΙΙ (Κεφάλαιο Ε) του Φύλλου Ελέγχου καθορίζεται από την τήρηση ή μη των διοικητικών πράξεων και διαδικασιών.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
Φύλλο ελέγχου
ΑΡΧΗΓΕΙΟ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ
ΦΥΛΛΟ ΕΛΕΓΧΟΥ
(Βλέπε στο οικείο ΦΕΚ)
Άρθρο 7
Έναρξη ισχύος
Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από την 1η Ιανουαρίου 2025.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως
Μαρούσι, 18 Οκτωβρίου 2024
Απόφαση 53905 οικ. Φ.708.3/2024 - ΦΕΚ 5967/Β/29-10-2024
Καθαρισμός στοιχείων Φύλλου Ελέγχου για τη διενέργεια ελέγχων των οικονομικών φορέων και εγκαταστάσεων που υπάγονται στις κανονιστικές διατάξεις πυροπροστασίας αρμοδιότητας του Πυροσβεστικού Σώματος.