Υπουργική Απόφαση Υ6α/οικ.22261/2002 - ΦΕΚ 284/Β/8-3-2002
Διαφήμιση φαρμάκων προϊόντων που μπορούν να χορηγούνται χωρίς ιατρική συνταγή.
ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ
Έχοντας υπόψη
1.Τις διατάξεις του άρθρου 16 του Ν.Δ. 96/73, του άρθρου 14 του Ν 1316/1983 και του άρθρου 1 παρ. 5 του Ν. 1965/1991.
2.Την υπ’ αριθμ. Υ6α/776/93 (ΦΕΚ Β536/20.7.93) Κοινή Απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, σχετικά με την «Εναρμόνιση της Ελληνικής Νομοθεσίας προς την αντίστοιχη Κοινοτική στον τομέα της κατάταξης ως προς τον τρόπο διάθεσης των φαρμακευτικών προϊόντων που προορίζονται για ανθρώπινη χρήση, της επισήμανσης και του φύλλου οδηγιών αυτών καθώς και της διαφήμισής τους».
3.Τηνυπ’αρίθμ. 0-4/1 η/14.1.2002 Εισήγηση του ΔΣ/ΕΟΦ.
4.Την υπ’ αρίθμ. 6459/01 (ΦΕΚ Β 1480/31.10.2001) Απόφαση ανάθεσης αρμοδιοτήτων στους Υφυπουργούς Υγείας και Πρόνοιας.
5.Την ανάγκη λήψης συμπληρωματικών μέτρων για την προστασία της Δημόσιας Υγείας και του Δημοσίου συμφέροντος από τη διαφήμιση των φαρμακευτικών προϊόντων που μπορούν να χορηγηθούν χωρίς ιατρική συνταγή.
6.Το γεγονός ότι η παρούσα απόφαση δεν προκαλεί δαπάνη εις βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
1.Απαγορεύεται η δια του ημερησίου ή περιοδικού τύπου, ραδιοφώνου, τηλεόρασης, κινηματογράφου ή με άλλο μέσο ευρείας ενημέρωσης του κοινού ή με οποιοδήποτε τρόπο άμεση ή έμμεση προβολή των φαρμακευτικών εν γένει προϊόντων πλην εκείνων που μπορούν να πωληθούν χωρίς ιατρική συνταγή
2.Η διαφήμιση όσων προϊόντων επιτρέπεται και δια των μέσων της παρ. 1 πρέπει να συνοδεύεται από την άδεια κυκλοφορίας του προϊόντος στην Ελλάδα, που έχει χορηγήσει ο Ε.Ο.Φ και από την οποία να προκύπτει ότι το διαφημιζόμενο προϊόν μπορεί να χορηγείται χωρίς ιατρική συνταγή και μόνο για τις εγκεκριμένες ενδείξεις.
3.Σε κάθε διαφήμιση σε έντυπο οπτικοακουστικό ή ηλεκτρονικό μέσο, το διαφημιστικό spot συνοδεύεται από τη σήμανση: «ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΚΑΙ Ο ΕΘΝΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΦΑΡΜΑΚΩΝ ΣΥΝΙΣΤΟΥΝ: ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ ΤΙΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΧΡΗΣΗΣ - ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΕΙΤΕ ΤΟ ΓΙΑΤΡΟ Ή ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟ ΣΑΣ»
4.Στην έντυπη διαφήμιση ισχύουν τα εξής:
α) Η σήμανση της παραγράφου 3 να καλύπτει το 15% της επιφάνειας της διαφήμισης.
β) Οι χαρακτήρες των γραμμάτων όσον αφορά το τμήμα «ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΚΑΙ Ο ΕΘΝΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΦΑΡΜΑΚΩΝ ΣΥΝΙΣΤΟΥΝ «να είναι τύπου ΕΛΒΕΤΙΚΑ, ημίμαυρα, πεζοκεφαλαία, ενώ το τμήμα «ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ ΤΙΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΧΡΗΣΕΙΣ - ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΕΙΤΕ ΤΟ ΓΙΑΤΡΟ Ή ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟ ΣΑΣ» που πρέπει να καταλαμβάνει το 50% της επιφάνειας της σήμανσης να είναι τύπου ΕΛΒΕΤΙΚΑ μαύρα κεφαλαία.
γ) Από τα χρώματα της διαφήμισης που παρουσιάζουν την πιο ισχυρή αντίθεση μεταξύ τους θα επιλέγουν αφ’ ενός το χρώμα του πλαισίου και των γραμμάτων της σήμανσης και αφ’ ετέρου το χρώμα του φόντου. Σε περίπτωση τεχνικών δυσκολιών μπορεί για την αντίθεση αυτή να χρησιμοποιηθεί το λευκό και το μαύρο.
δ) Να είναι σαφής και ευανάγνωστη.
ε) Να μην καλύπτεται ούτε να διαιρείται σε τμήματα από την παρεμβολή άλλων ενδείξεων ή εικόνων.
5.Στην οπτική διαφήμιση (π.χ. τηλεόραση κινηματογράφος, ΙΝΤΕRΝΕΤ, κλπ) η σήμανση «ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΚΑΙ Ο ΕΘΝΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΦΑΡΜΑΚΩΝ ΣΥΝΙΣΤΟΥΝ: ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ ΤΙΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΧΡΗΣΗΣ - ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΕΙΤΕ ΤΟ ΓΙΑΤΡΟ Ή ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟ ΣΑΣ» να εμφανίζεται ως κινούμενος υπότιτλος ή υπέρτιτλος διαρκείας τουλάχιστον δέκα (10) δευτερολέπτων, ο οποίος θα καταλαμβάνει τουλάχιστον το 15% της επιφάνειας στο άνω ή στο κάτω μέρος της οθόνης αντίστοιχα και να είναι σαφής και ευανάγνωστος, χωρίς την παρεμβολή άλλων σημάνσεων ή μηνυμάτων. Σε οπτικά μηνύματα διαρκείας μικρότερης των δέκα (10) δευτερολέπτων, να εμφανίζεται σταθερός τρίγραμμος υπότιτλος μέσα σε πλαίσιο, που θα είναι ευανάγνωστος και θα καταλαμβάνει το 20% της κάτω επιφάνειας της οθόνης με κεφαλαία γράμματα, χωρίς παρεμβολή άλλων επισημάνσεων ως εξής:
«ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΚΑΙ Ο ΕΟΦ ΣΥΝΙΣΤΟΥΝ:
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ ΤΙΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΧΡΗΣΗΣ
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΕΙΤΕ ΤΟ ΓΙΑΤΡΟ Ή ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟ ΣΑΣ».
6.Στην ακουστική μόνο διαφήμιση (π.χ. ραδιόφωνο) το μήνυμα «ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΚΑΙ Ο ΕΘΝΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΦΑΡΜΑΚΩΝ ΣΥΝΙΣΤΟΥΝ : ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ ΤΙΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΧΡΗΣΗΣ - ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΕΙΤΕ ΤΟ ΓΙΑΤΡΟ Ή ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟ ΣΑΣ»
να εκφωνείτε, με ευκρίνεια και κατά τρόπο που θα γίνεται κατανοητό από τον ακροατή ,αμέσως μετά το διαφημιστικό spot.
7.Οι παραβάτες της παρούσας εκτός των κυρώσεων που προβλέπονται από άλλες διατάξεις ,τιμωρούνται με τις κυρώσεις του άρθρου 33 του Ν. 1316/1983 όπως ισχύει.
8.Από τη δημοσίευση της παρούσας παύουν να ισχύουν οι διατάξεις της υπ’ αρίθ.Υ6α/2977/2.10.2001 Υπουργικής Απόφασης περί διαφήμισης φαρμακευτικών προϊόντων που μπορεί να χορηγούνται χωρίς ιατρική συνταγή (ΦΕΚ Β' 1297/8.10.2001).
Η παρούσα απόφαση ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 28 Φεβρουαρίου 2002
Υ.Α.Υ6α/οικ.22261/2002 - ΦΕΚ 284/Β/8-3-2002
Διαφήμιση φαρμάκων προϊόντων που μπορούν να χορηγούνται χωρίς ιατρική συνταγή.