Υπουργική Απόφαση Γ5α/Γ.Π.οικ.48901/2019 - ΦΕΚ 2854/Β/5-7-2019
Εκπαίδευση στην ιατρική ειδικότητα της Παιδιατρικής.
Υπουργική Απόφαση Αριθμ. Γ5α/Γ.Π.οικ.48901/2019
ΦΕΚ 2854/Β/5-7-2019
Εκπαίδευση στην ιατρική ειδικότητα της Παιδιατρικής.
Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΓΕΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
1.Τις διατάξεις:
α. του ν. 1278/1982 « Για σύσταση Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας» (ΦΕΚ Α' 105), όπως ισχύει, β. της παρ. 1 του άρθρου 31 του ν. 1397/1983 « Εθνικό σύστημα υγείας» (ΦΕΚ Α' 143), γ. της περ. 5Α της παρ. 4 του άρθρου 8 του ν. 4558/2018 «Κύρωση συμβάσεων μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Γενικού Νοσοκομείου Χανίων και της Επιτροπής Εκτελεστών Διαθήκης Γ.Γ Μαλινάκη και του Γενικού Νοσοκομείου Κεφαλληνίας και των Εκτελεστών της διαθήκης της Μαρίας (Μάρης) Βεργωτή αντίστοιχα και λοιπές διατάξεις» (ΦΕΚ Α' 140),
δ. του άρθρου 6 του ν.δ. 3366/55 «Περί ασκήσεως του ιατρικού επαγγέλματος και ιατρικών ειδικοτήτων και άλλων τινών διατάξεων» (ΦΕΚ Α' 258), ε. του π.δ. 73/2015 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (ΦΕΚ Α' 116), όπως ισχύει, στ. του π.δ. 121/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υγείας» (ΦΕΚ Α' 148), όπως ισχύει.
2.Την αριθμ. Υ80/2017 απόφαση του Πρωθυπουργού «Τροποποίηση απόφασης ανάθεσης αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Υγείας Παύλο Πολάκη» (ΦΕΚ Β' 3904).
3.Την αριθμ. Γ5α/Γ.Π οικ.64843/29.8.2018 υπουργική απόφαση «Σύσταση, μετονομασία ιατρικών ειδικοτήτων, καθορισμός χρόνου και περιεχομένου άσκησης για την απόκτηση τίτλου ειδικότητας» (ΦΕΚ Β' 4138).
4.Την αριθμ. 4079/19.6.2019 απόφαση του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας.
5.Το γεγονός ότι από την απόφαση αυτή δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Εγκρίνουμε το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το Βιβλιάριο Εκπαίδευσης Ειδικευόμενου, το οποίο χορηγείται στον ιατρό από το Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας και
τα αναγνωρισμένα Εκπαιδευτικά Κέντρα για την άσκηση των ιατρών στην ειδικότητα της Παιδιατρικής.
Άρθρο 1
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΚΑΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ - ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ
Η διάρκεια της εκπαίδευσης στην Ειδικότητα της Παιδιατρικής είναι πενταετής.
Στην πλήρη ειδικότητα περιλαμβάνεται ένα βασικό τετραετές πρόγραμμα εκπαίδευσης, κατά τη διάρκεια του οποίου ο ειδικευόμενος στη Παιδιατρική αποκτά έναν κεντρικό πυρήνα γνώσης σε τομείς όπως φυσιολογία, αύξηση και ανάπτυξη, μεταβολισμό και διατροφή, ανοσολογία και λοιμώδη νοσήματα, νοσολογία, νεογνολογία, τραυματολογία, ανάνηψη, αναζωογόνηση, επείγουσα και εντατική φροντίδα και προστασία. Η εκ περιτροπής εκπαίδευση σε διάφορα Ειδικά Ιατρεία ή Μονάδες (Rotation) είναι ανάλογη και αναλογική με το χρόνο που απομένει για την ολοκλήρωση της πενταετούς διάρκειας της εκπαίδευσης.
Το τετραετές βασικό πρόγραμμα κατάρτισης ενσωματώνεται στην πλήρη εκπαίδευση κατά τη διάρκεια του προγράμματος, στην οποία ο εκπαιδευόμενος στη Παιδιατρική αποκτά τον κεντρικό πυρήνα της γνώσης.
Σε αυτό συμπεριλαμβάνονται, εκτός των άλλων, η α'βάθμια Περίθαλψη ή Παιδιατρική της Κοινότητας, η β'βάθμια Φροντίδα ή Νοσοκομειακή Γενική Παιδιατρική και η γ'βάθμια ή Νοσοκομειακή Παιδιατρική σε Νοσοκομείο με Παιδιατρικές υποειδικότητες.
Το βασικό πρόγραμμα εκπαίδευσης περιλαμβάνει:
•Κατ' ελάχιστον δύο (2) έτη εκπαίδευση σε Κέντρο που χορηγεί πλήρη ειδικότητα.
•6μηνη, συνολικά, εκπαίδευση στη Νεογνολογία.
•Ο ειδικευόμενος μπορεί να επιλέξει να εκπαιδευθεί για κάποιο χρονικό διάστημα σε πιστοποιημένο κέντρο που δεν χορηγεί πλήρη ειδικότητα. Η διάρκεια της εκπαίδευσης σε ένα τέτοιο κέντρο, δεν μπορεί να υπερβαίνει τα δύο (2) χρόνια.
Ο ειδικευόμενος μπορεί να επιλέξει για το υπόλοιπο χρονικό διάστημα, μέχρι την ολοκλήρωση του πενταετούς χρόνου εκπαίδευσης, την εκ περιτροπής εκπαίδευση σε διάφορες υποειδικότητες ή τομείς της Παιδιατρικής (εκ περιτροπής εκπαίδευση rotation). Κατά τη διάρκεια αυτής της εκπαίδευσης, υπάρχει κάποιος βαθμός ευελιξίας ως προς την επιλογή του αντικειμέ
νου, ώστε ο ειδικευόμενος να βοηθηθεί σε ωριμότερη απόφαση σχετικά με την κατεύθυνση που θα ακολουθήσει μετά την ολοκλήρωση της εκπαίδευσής του στην ειδικότητα της Παιδιατρικής. Εκτός από την εκπαίδευση στις υποειδικότητες, μπορεί κατά το διάστημα της εκ περιτροπής εκπαίδευσης (rotation), να επιλέξει μεταξύ της εκπαίδευσης σε α' βάθμια περίθαλψη ή Παιδιατρική της κοινότητας, ή να συνεχίσει την εκπαίδευση σε Τριτοβάθμιο νοσοκομείο.
Ο ελάχιστος εκ περιτροπής χρόνος εκπαίδευσης (rotation) είναι έξι (6) μήνες (για όσους εκπαιδεύονται επί (2) έτη σε Κέντρο που δεν χορηγεί πλήρη ειδικότητα) και μπορεί να φθάνει το ένα (1) έτος για όσους συμπλήρωσαν > 3 έτη εκπαίδευσης σε κέντρο που χορηγεί πλήρη ειδικότητα, πλέον της εκπαίδευσης στη Νεογνολογία.
Οι ειδικευόμενοι αποκτούν εμπειρία και δεξιότητες σε κάθε τομέα ευθύνης, όπως περιγράφεται στο πρόγραμμα σπουδών και τη διδακτέα ύλη της γενικής Παιδιατρικής, σε δομημένο και εγκεκριμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης και κατάρτισης οι οποίες καταγράφονται τεκμηριώνονται επαρκώς σε ημερολόγια καταγραφών (βιβλιάρια εκπαιδευομένων=logbooks). Η απόκτηση της ιδιότητας «Παιδίατρος» μπορεί να πιστοποιηθεί μόνο αν ο ειδικευόμενος στη Παιδιατρική έχει λάβει ενεργά μέρος σε όλες τις φάσεις της εκπαίδευσης και στην αντιμετώπιση των ασθενών, έχει δηλαδή θέσει ή επιβεβαιώσει τη διάγνωση και έχει εμπλακεί άμεσα ως υπεύθυνος συμμετέχων στη διαδικασία της διάγνωσης και στη διενέργεια των κατάλληλων χειρισμών, προκειμένου να επιβεβαιωθεί η διάγνωση και να αντιμετωπισθεί κατάλληλα, τόσο στα οξέα όσο και στα χρόνια περιστατικά, έχοντας εκτελέσει όλα τα παραπάνω ή έχοντας λάβει μέρος από θέση ευθύνης.
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης δομείται σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και προδιαγραφές που περιγράφονται σε αυτό το κείμενο. Η αναλογία μεταξύ του αριθμού των ειδικών που ανήκουν στο διδακτικό προσωπικό και του αριθμού των εκπαιδευόμενων, κάθε δεδομένη στιγμή, είναι 1:4, προκειμένου να εξασφαλίζεται στενή και προσωπική παρακολούθηση των εκπαιδευόμενων, καθώς και επαρκής άσκηση στη πράξη.
Προκειμένου να αποκτήσουν επαρκή εκπαίδευση, οι ειδικευόμενοι ιατροί συμμετέχουν στην αντιμετώπιση ικανού αριθμού νοσηλευόμενων ασθενών, ασθενών σε μονάδες ημερήσιας φροντίδας και εξωτερικών ασθενών και εκτελούν, έως την ολοκλήρωση της εκπαίδευσής τους, ελάχιστο αριθμό επεμβατικών πράξεων, όπως περιγράφεται παρακάτω.
Ο τετραετής βασικός κορμός εκπαίδευσης ολοκληρώνεται σε κλινική που πληροί τις προδιαγραφές για δυνατότητα παροχής πλήρους εκπαίδευσης, όπως προαναφέρθηκε, με μεγάλο αριθμό νοσηλευόμενων ασθενών, με επείγοντα και τακτικά εξωτερικά ιατρεία και αρκετές υποειδικότητες.
Επιπλέον, ο κύριος κορμός εκπαίδευσης περιλαμβάνει έξι (6 )μήνες συνολικά εκπαίδευση σε Μονάδα Εντατικής Νοσηλείας Νεογνών (ΜΕΝΝ) ή Μονάδα Αυξημένης Φροντίδας (ΜΑΦ), συμπεριλαμβανομένου και Τμήματος Φυσιολογικών Νεογνών, σε αναλογία τρείς (3) μήνες σε ΜΕΝΝ ή ΜΑΦ και τρείς (3) μήνες σε Τμήμα Φυσιολογικών
Νεογνών. Κατά το διάστημα εκπαίδευσης στη Νεογνολογία, οι ειδικευόμενοι εφημερεύουν στη Μονάδα νεογνών, όπου υπηρετούν. Η εκπαίδευση στη Νεογνολογία, κατά το δυνατόν, θα πρέπει να γίνεται μετά το πρώτο έτος εκπαίδευσης στο κύριο κορμό, προκειμένου η εκπαίδευση κατά τα επόμενα έτη να αποδόσει σε μεγαλύτερο βαθμό, συμπεριλαμβανομένων των Εξωτερικών Ιατρείων.
Η Παιδιατρική Κλινική που εκπαιδεύει ειδικευόμενους οργανώνει πρόγραμμα θεωρητικών μαθημάτων σε τακτική βάση, που καλύπτουν το αντικείμενο της Παιδιατρικής, συμπεριλαμβανομένου του Μητρικού θηλασμού και των υποειδικοτήτων της. Το Κέντρο εκπαίδευσης διαθέτει αίθουσα/ες διδασκαλίας, ηλεκτρονικούς υπολογιστές προς χρήση από τους ειδικευόμενους για εκπαιδευτικούς λόγους και βιβλιοθήκη.
Ο Υπεύθυνος Εκπαίδευσης και η Ομάδα Εκπαίδευσης είναι ενεργοί και έμπειροι παιδίατροι. Το κάθε Κέντρο ορίζει υπεύθυνο για την εκπαίδευση των ειδικευομένων που έχει την ευθύνη και την αρμοδιότητα κατάρτισης του εκπαιδευτικού προγράμματος αλλά και του συνόλου των θεμάτων που αφορούν στην εκπαίδευση.
Εποπτεύει και αξιολογεί, μαζί με τον Διευθυντή της Κλινικής, τη ποιότητα του εκπαιδευτικού προγράμματος με στόχο τη συνεχή βελτίωσή του, εμπλέκοντας στην αξιολόγηση και τους ίδιους τους ειδικευόμενους, που θα έχουν λόγο στη κατάρτισή του, αλλά και σε θέματα που τους αφορούν (αξιολόγηση και αυτοαξιολόγηση).
Τα Κέντρα Εκπαίδευσης ενθαρρύνονται να διενεργούν εσωτερικές γραπτές δοκιμασίες, τουλάχιστον ανά έτος, με στόχο την αξιολόγηση και αυτοαξιολόγηση. Διαθέτουν προσωπικό αρχείο για τον κάθε ειδικευόμενο, στο οποίο βρίσκεται το βιογραφικό του σημείωμα και οι αξιολογήσεις του κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης. Το εκπαιδευτικό κέντρο φροντίζει για την αξιολόγηση των ειδικευομένων ανά έτος μέσω ειδικού ερωτηματολογίου με συγκεκριμένες παραμέτρους στις οποίες αξιολογείται η απόδοση του ειδικευόμενου ιατρού. Το ερωτηματολόγιο αυτό συμπληρώνεται για κάθε ειδικευόμενο ανά 6μηνο από τους ειδικευμένους παιδιάτρους του κέντρου που συνεργάζονται μαζί του για το χρονικό αυτό διάστημα. Με βάση τις παραπάνω αξιολογήσεις και το βιβλίο καταγραφής, δίδεται κατά την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης, βεβαίωση από τον Διευθυντή της Κλινικής σχετικά με τη δυνατότητα ή όχι του ειδικευομένου να συμμετάσχει στις τελικές εξετάσεις για την απόκτηση ειδικότητας.
Ο ειδικευόμενος έχει ελεύθερη πρόσβαση στο προσωπικό του αρχείο.
Οι εκπαιδευόμενοι, από τη πρώτη στιγμή της εκπαίδευσής τους, πρέπει να αποκτήσουν γνώσεις που σχετίζονται με τις επικοινωνιακές και διαπροσωπικές δεξιότητες (επικοινωνία με τον ασθενή και τους γονείς), την Ιατρική Ηθική και Δεοντολογία, τον επαγγελματισμό, την ασφάλεια των ασθενών, τη νομική υπόσταση των Ιατρικών πράξεων όπως επίσης και τη συνεχιζόμενη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Οι υποψήφιοι για την αναγνώρισή τους ως γενικοί παιδίατροι, θα πρέπει να έχουν παρακολουθήσει μαθήματα Ανάνηψης, τόσο στα νεογνά όσο και στα παιδιά. Με ευθύνη των εκπαιδευτικών Κέντρων και με τη συμμετοχή των Εντατικών Μονάδων (ΜΕΘ και ΜΕΝΝ), οργανώνονται εκπαιδευτικά σεμινάρια για την ανάνηψη, προκειμένου να αποκτηθεί επάρκεια στη Βασική και Προχωρημένη Ανάνηψη.
Οι εκπαιδευόμενοι θα πρέπει επίσης να έχουν αποκτήσει εμπειρία στη παρουσίαση περιστατικών και σε κλινικοεργαστηριακή συζήτηση. Καθ' όλο το διάστημα της εκπαίδευσης πρέπει να ενθαρρύνεται η συμμετοχή των ειδικευομένων σε ερευνητικές δραστηριότητες.
Στο τελευταίο έτος της εκπαίδευσης θα πρέπει να αναλαμβάνουν (υπό επίβλεψη), αυξημένα καθήκοντα, σύμφωνα με τη κρίση του Υπεύθυνου Εκπαίδευσης του κέντρου και του Διευθυντή.
Καταγραφή δεξιοτήτων στο περιεχόμενο σπουδών του κύριου κορμού εκπαίδευσης
Στο περιεχόμενο σπουδών του κύριου και υποχρεωτικού κορμού εκπαίδευσης στην Ειδικότητα της Γενικής Παιδιατρικής περιλαμβάνονται:
α. η Θεωρητική γνώση και
β. οι Πρακτικές και Κλινικές Δεξιότητες που αποτελούν την βάση του βιβλιαρίου ειδικευομένου (logbook) και είναι υποχρεωτικές για την πιστοποίηση της επιτυχούς ολοκλήρωσης της εκπαίδευσης στην Παιδιατρική. Το πρόγραμμα σπουδών που είναι μέρος του κύριου κορμού δεν είναι στατικό, αλλά θα αναθεωρείται και θα ενημερώνεται. Σημειώνεται ότι η έρευνα και οι αλλαγές στην ιατρική, μπορεί να οδηγήσουν σε σημαντικές τροποποιήσεις στη θεωρία και την κλινική πρακτική, γεγονός που θα επηρεάσει το περιεχόμενο της διδακτέας ύλης και του αναλυτικού προγράμματος με συνέπεια την εισαγωγή νέων θεμάτων και αντίστοιχα την διαγραφή παρωχημένων.
α. Θεωρητική γνώση
Η ειδικότητα της γενικής Παιδιατρικής απαιτεί τεκμηριωμένες και αξιολογημένες γνώσεις, καθώς και ανάπτυξη διαγνωστικών και θεραπευτικών αλγορίθμων σε κλινικά προβλήματα που άπτονται των παρακάτω θεματικών ενοτήτων και υποειδικοτήτων:
1)Εφηβική ιατρική
2)Αλλεργιολογία
3)Καρδιολογία
4)Ιατρική της Κοινότητας Κοινωνική Παιδιατρική
5)Δερματολογία
6)Ενδοκρινολογία και Σακχαρώδης Διαβήτης
7)Επείγουσα ιατρική
8)Νοσήματα του γαστρεντερικού συστήματος και του ήπατος Διατροφή
9)Κλινική Γενετική
10)Αιματολογία Ογκολογία
11)Λοιμώδη νοσήματα και ανοσοανεπάρκειες
12)Ψυχική Υγεία και Διαταραχές Συμπεριφοράς
13)Μεταβολικά Νοσήματα
14)Νεογνολογία
15)Νευρολογία και Νευρομυϊκές Διαταραχές
16)Παιδιατρική Πνευμονολογία
17)Ρευματικά νοσήματα
18)Αναπτυξιακή και συμπεριφορική Παιδιατρική
19)Κακοποίηση του Παιδιού και παιδική προστασία
20)Παιδιατρική Νεφρολογία
21)Λοιμωξιολογία και Ανοσολογία
Απαραίτητη είναι επίσης η απόκτηση γνώσεων από άλλες ειδικότητες για συχνά παιδιατρικά προβλήματα, όπως
•Οστεομυελική παρακέντηση
•Αθλητιατρική και νοσήματα του μυοσκελετικού συστήματος
•Προ, Περί και Μετεγχειρητική φροντίδα
•Παθήσεις των κόγχων και των Οφθαλμών
•Διαταραχές της Ψυχικής Υγείας και της Συμπεριφοράς
•Στοματική υγιεινή και οδοντιατρική φροντίδα
Προβλήματα που άπτονται χειρουργικών ειδικοτήτων
παιδιών, όπως ΩΡΛ, Γενική Χειρουργική, Οφθαλμολογία, Ουρολογία και Ορθοπαιδική
β. Πρακτικές και κλινικές δεξιότητες
•Αιμοληψίες τριχοειδών και περιφερικού αίματος.
•Εισαγωγή ρινογαστρικού καθετήρα
•Διενέργεια εμβολιασμών
•Ηλεκτροκαρδιογράφημα
•Οσφυονωτιαία παρακέντηση
•Καθετηριασμός της ουρήθρας, υπερηβική παρακέντηση κύστεως και αναρρόφηση των ούρων
•Συλλογή αίματος από κεντρικές φλέβες
•Αερισμός με ασκό, βαλβίδα και μάσκα (bag, valve and mask)
•Εξωτερική θωρακική συμπίεση
•Χορήγηση εξωγενούς επιφανειοδραστικού παράγοντα
•Ανάνηψη
•Χορήγηση ενδοδερμικών, υποδόριων, ενδομυϊκών και ενδοφλέβιων φαρμάκων
Χωρίς να είναι υποχρεωτικές και πάντα κατά περίπτωση
•Παρακέντηση Θώρακος με βελόνα για υπεζωκοτική, πλευριτική συλλογή ή πνευμοθώρακα
•Εισαγωγή ενδοοστικής βελόνας
•Διαδερμική εισαγωγή κεντρικής γραμμής
•Παρακέντηση κοιλίας
•Ομφάλιος φλεβικός και αρτηριακός καθετηριασμός και δειγματοληψία
•Διασωλήνωση Τραχείας πρόωρων βρεφών και μεγαλύτερων παιδιών
•Διασωλήνωση Τραχείας των τελειόμηνων νεογνών
Οι υποψήφιοι για την αναγνώριση πρέπει να επιδεικνύουν τις δεξιότητές τους σε καθένα από τους παραπάνω τομείς και να είναι σε θέση να παρουσιάσουν ένα πλήρες και υπογεγραμμένο βιβλίο καταγραφής / βιβλιάριο ειδικευομένου (logbook).
Άρθρο 2
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ
1.Προδιαγραφές Παιδιατρικών Κλινικών που δύνανται να παρέχουν πλήρη Εκπαίδευση στην Ειδικότητα της Παιδιατρικής
Πλήρη εκπαίδευση στην ειδικότητα της Παιδιατρικής δύνανται να παρέχουν οι Κλινικές που διαθέτουν (ή που στο ίδιο νοσοκομείο υπάρχει) Μονάδα Νεογνών και κατά
περίπτωση ΜΕΘ Παίδων, καθώς και τουλάχιστον πέντε (5) από τις παρακάτω υποειδικότητες της Παιδιατρικής:
•Νευρολογία
•Γαστρεντερολογία, Ηπατολογία, Διατροφή
•Ενδοκρινολογία, Σακχαρώδης διαβήτης
•Αιματολογία Ογκολογία
•Λοιμώξεις Ανοσολογία
•Πνευμονολογία
•Αλλεργιολογία
•Ρευματολογία
•Καρδιολογία
•Αναπτυξιακή Παιδιατρική
•Εφηβική Ιατρική
•Κοινωνική Παιδιατρική / Παιδιατρική της Κοινότητας
•Νεφρολογία
•Δερματολογία
•Κλινική Γενετική
•Μεταβολικά Νοσήματα
Οι ως άνω υποειδικότητες της Παιδιατρικής μπορεί να μη βρίσκονται στην ίδια Παιδιατρική Κλινική, αλλά να λειτουργούν σε άλλα τμήματα του ΕΣΥ στο ίδιο Νοσοκομείο, όπου πρέπει να υπάρχουν και συναφείς ειδικότητες π.χ. Χειρουργικές, Ορθοπεδικές, ΩΡΛ κλπ, που να ασχολούνται με παθήσεις της παιδικής ηλικίας.
Οι Ελάχιστες Εκπαιδευτικές Απαιτήσεις που κάθε υποειδικότητα πρέπει να προσφέρει στον ειδικευόμενο στη διάρκεια της εκ περιτροπής εκπαίδευσης (Rotation), περιγράφονται στο Παράρτημα της παρούσας.
2.Προδιαγραφές Παιδιατρικών Κλινικών που δύνανται να παρέχουν μερική Εκπαίδευση στην Ειδικότητα της Παιδιατρικής
Σχετικά με τις κλινικές που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις εκπαίδευσης για χορήγηση πλήρους χρόνου ειδικότητα, προτείνονται τα εξής:
1.Οι Παιδιατρικές κλινικές σε Γενικά Νοσοκομεία μεγάλων πόλεων που δεν διαθέτουν στο δυναμικό τους στελέχη εκπαιδευμένα στις υποειδικότητες της Παιδιατρικής, όπως περιγράφεται παραπάνω, αλλά έχουν τουλάχιστον πέντε (5) ειδικευμένους έμπειρους παιδιάτρους, μπορούν να παρέχουν έως δύο (2) έτη εκπαίδευση στην Παιδιατρική.
2.Οι Παιδιατρικές Κλινικές σε Γενικά Νοσοκομεία οι οποίες, εκτός από νοσηλευόμενους ασθενείς, διαθέτουν ενεργό εξωτερικό ιατρείο επειγόντων και τακτικών περιστατικών, μπορούν να χορηγούν έως έξι (6) μήνες εκπαίδευση στην Παιδιατρική, με την προϋπόθεση ότι διαθέτουν στο δυναμικό τους τουλάχιστον 2 ειδικευμένους έμπειρους παιδιάτρους και έως ένα (1) έτος, εάν διαθέτουν τουλάχιστον τρείς (3) ειδικευμένους παιδιάτρους. Ο συνολικός χρόνος ειδικότητας στις περιπτώσεις (1) και (2) σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να υπερβαίνει αθροιστικά τα δύο (2) έτη.
3.Ο Διευθυντής της Κλινικής που παρέχει εκπαίδευση στην Παιδιατρική θα πρέπει να ασκεί την ειδικότητα για τουλάχιστον πέντε (5) έτη μετά την ολοκλήρωση της εκπαίδευσής του και την απόκτηση του τίτλου.
4.Ο ειδικευόμενος που ολοκληρώνει το χρόνο μερικής ειδικότητας, μπορεί να δηλώνει παράταση, αν είναι εφικτό, μόνο όμως για τις ανάγκες της κλινικής και την εκτέλεση εφημεριών, χωρίς να έχει το δικαίωμα της συνέχισης της ειδικότητας.
Κριτήρια αξιολόγησης των Εκπαιδευτικών Κέντρων
Τα Εκπαιδευτικά Κέντρα αξιολογούνται κάθε πέντε (5) έτη από την Επιτροπή για την ειδικότητα Παιδιατρικής του ΚεΣΥ (μετεξέλιξη της ΟΕ Παιδιατρικής).
Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών κέντρων βασίζεται:
•Στο μέσο αριθμό των ασθενών που αντιμετωπίζονται ανά έτος τα τελευταία 5 χρόνια
•Στον μέσο αριθμό των επειγόντων περιστατικών στα εξωτερικά ιατρεία ανά έτος
•Στον αριθμό των ασθενών στα τακτικά και εξωτερικά ιατρεία ανά έτος
•Στον αριθμό των τακτικών παιδιατρικών ιατρείων και ειδικών ιατρείων
•Στην ύπαρξη οργανωμένου εκπαιδευτικού προγράμματος μαθημάτων από ειδικευμένους και ειδικούς παιδιάτρους
•Στο μέσο ετήσιο αριθμό δημοσιεύσεων (ανακοινώσεις σε συνέδρια, άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά)
•Στις επιδόσεις των αποτελεσμάτων των εξετάσεων ειδικότητας: (πόσοι ειδικευόμενοι έδωσαν εξετάσεις και πόσοι πέρασαν με την πρώτη προσπάθεια τα τελευταία 5 χρόνια, καθώς και το score στις γραπτές εξετάσεις)
Προκειμένου μια Κλινική να αποκτήσει δικαίωμα εκπαίδευσης ειδικευομένων στην ειδικότητα της Παιδιατρικής θα πρέπει να υποβάλει φάκελο, προς την Δ/νση Ιατρών, Επιστημόνων και Επαγγελματιών Υγείας η οποία θα διαβιβαστεί στην Επιτροπή για την ειδικότητα Παιδιατρικής του ΚεΣΥ με τις προβλεπόμενες διαδικασίες.
•Επίσημη επιστολή από τον Υπεύθυνο / Διευθυντή που θα δηλώνει την επιθυμία του Κέντρου να εκπαιδεύσει παιδιάτρους, θα περιγράφει την ιστορία του κέντρου, τα σημαντικότερα επιτεύγματά του και θα παρέχει τα αποδεικτικά στοιχεία της αναγνώρισής του σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
•Περιγραφή του Κέντρου και του Προγράμματος Εκπαίδευσης, με πληροφορίες που να καλύπτουν τους ακόλουθους τομείς: Σύντομο ιστορικό του Κέντρου και γενική περιγραφή της παιδιατρικής δραστηριότητας και σύντομη περιγραφή της Κλινικής (training setting),
•Τους εκπαιδευόμενους παιδιάτρους (Ειδικευόμενοι, Κλινικοί συνεργάτες, υποψήφιοι Διδάκτορες, Εξωτερικοί συνεργάτες) που εργάστηκαν και εκπαιδεύτηκαν στο Κέντρο για ελάχιστο διάστημα ενός έτους τα τελευταία 10 έτη.
•Τους ειδικευμένους παιδιάτρους: Επιμελητές, Διευθυντές, Καθηγητές
•Τον αριθμό των παιδιών που αντιμετωπίστηκαν στο Κέντρο ετησίως κατά τα τελευταία 5 έτη
•Τις διαθέσιμες εγκαταστάσεις (κλινικές, ερευνητικές, εκπαιδευτικές)
•Τις εγκαταστάσεις Βιβλιοθήκης και ηλεκτρονικών υπολογιστών
•Τις 5 καλύτερες εργασίες των τελευταίων πέντε (5) ετών, συμπεριλαμβανομένης τουλάχιστον μιας εκπαιδευόμενου
•Τα μαθήματα, διαλέξεις και άλλες πρωτοβουλίες διδασκαλίας στα τελευταία 5 έτη
•Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και το έργο του Κέντρου.
•Βιογραφικά σημειώματα των στελεχών της Κλινικής που επιθυμούν να πιστοποιηθούν ως εκπαιδευτές καθώς και επιστολή με την αίτηση και τους λόγους για τους οποίους θέλουν να συμμετέχουν στην εκπαίδευση των ειδικευομένων.
ΑΝΑΓΝΩΡΙZONTAI ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΑ AΠΟΦΑΣΗ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ
Γ.Ν. ΛΕΜΕΣΟΥ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΓΙΑ ΤΡΙΑ (3) ΧΡΟΝΙΑ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ
Γ.Ν. ΛΑΡΝΑΚΑΣ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΓΙΑ ΔΥΟ (2) ΧΡΟΝΙΑ ΕΙΔΙΚΙΕΥΣΗΣ
Παράρτημα
ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗΣ ΑΝΑ ΥΠΟΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ
Γαστρεντερολογία, Ηπατολογία και Διατροφή
Θεωρητική Γνώση
Κλινική εικόνα, διερεύνηση και θεραπεία κύριων γαστρεντερικών διαταραχών:
1.Σύνδρομα δυσαπορρόφησης (κοιλιοκάκη, δυσαπορρόφηση λιπιδίων και υδατανθράκων, κυστική ίνωση).
2.Λειτουργικά νοσήματα στη βρεφική, παιδική και εφηβική ηλικία (γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση, κολικοί, δυσκοιλιότητα, υποτροπιάζον κοιλιακό άλγος, ευερέθιστο έντερο).
3.Τροφική αλλεργία με εκδηλώσεις από το πεπτικό, ηωσινοφιλικά σύνδρομα συμπεριλαμβανομένης της ηωσινοφιλικής οισοφαγίτιδας, αυτοάνοσες εντεροπάθειες.
4.Χρόνιο διαρροϊκό σύνδρομο σε βρέφη και παιδιά, συγγενείς εντεροπάθειες.
5.Ιδιοπαθής φλεγμονώδης νόσος του εντέρου.
6.Αιμορραγία από το πεπτικό.
7.Διαταραχές της κινητικότητας του πεπτικού, νόσος Hirschsprung.
8.Νοσήματα ήπατος, χοληφόρων και παγκρέατος (οξείες και χρόνιες ηπατοπάθειες, χολοστατικά και μεταβολικά νοσήματα με συμμετοχή του ήπατος, οξεία και υποτροπιάζουσα παγκρεατίτιδα).
9.Διατροφή φυσιολογικού παιδιού.
10.Κατανόηση των μηχανισμών υποθρεψίας στη χρόνια νόσο και των μεθόδων θρεπτικής υποστήριξης.
11.Μητρικός θηλασμός εκμάθηση σχετικών πρωτοκόλλων.
Δεξιότητες σε κλινικό και τεχνικό επίπεδο
Κλινικές δεξιότητες
1.Εκτίμηση της θρέψης βρεφών, παιδιών και εφήβων.
2.Εκτίμηση της αφυδάτωσης και σχεδιασμός ενυδάτωσης.
3.Κλινική ερμηνεία απεικονιστικών εξετάσεων (ακτινογραφίας κοιλίας, υπερηχογραφήματος, αξονικής και μαγνητικής τομογραφίας, μαγνητικής εντερογραφίας) και ενδοσκόπησης του πεπτικού.
4.Βασικές γνώσεις συνταγογράφησης ειδικών διαίτων.
5.Βασικές γνώσεις συνταγογράφησης παρεντερικής διατροφής.
6.Συνταγογράφηση φαρμάκων για τη διάγνωση και θεραπεία νόσων του πεπτικού συστήματος.
7.Τεχνικές μητρικού θηλασμού.
Τεχνικές δεξιότητες
Εισαγωγή ρινογαστρικού και ρινοδωδεκαδακτυλικού καθετήρα σίτισης
Νευρολογία
Νευρολογική εκτίμηση νεογνού βρέφους παιδιού
•Επιληψία Σπασμοί λιποθυμικά επεισόδια
•Κεφαλαλγίες (οξείες χρόνιες) ενδοκράνια υπέρταση
•Εγκεφαλική παράλυση αγγειακά εγκεφαλικά επεισόδια
•Μικροκεφαλία μεγαλοκεφαλία υδροκέφαλος
•Νευρομυικά νοσήματα
•Νευροδερματικά νοσήματα
•Αυτισμός Νοητική υστέρηση
•Όγκοι και λοιμώξεις ΚΝΣ
•Δυσπλασίες ΚΝΣ
Αναπτυξιολογία
•Αύξηση και ανάπτυξη του παιδιού
•Πρώιμη διάγνωση αναπτυξιακές δοκιμασίεςτεστ νοημοσύνης
•Αισθητήρια και αισθητηριακές διαταραχές
•Εγκεφαλική παράλυση
•Νοητική υστέρηση αυτισμός
•Διαταραχές ομιλίας
•Μαθησιακές δυσκολίες
•ΔΕΠΥ
•Διαταραχές ύπνου
•Διαταραχές συμπεριφοράς
Μεταβολικά Νοσήματα
•Εκδηλώσεις μεταβολικών νοσημάτων στην νεογνικήβρεφική παιδική ηλικία
•Εργαστηριακός έλεγχος
•Θεραπευτική αντιμετώπιση οξέων και χρονίων μεταβολικών καταστάσεων
•Βασικές κατηγορίες μεταβολικών νοσημάτων
•Επιλεγμένες παθήσεις (π.χ. φαινυλκετονουρία, γαλακτοζαιμία)
Εφηβική Ιατρική
•Φυσιολογική Ανάπτυξη, Αύξηση και Ενήβωση και διαταραχές αυτών
•Πρόληψη και προαγωγή Υγείας, οργάνωση και λειτουργία Υπηρεσιών Υγείας φιλικών προς τους Εφήβους και νέους
•Εφηβική Διατροφή, διατροφικές διαταραχές Διαταραχές πρόσληψης τροφής, Παχυσαρκία, Μεταβολικό σύνδρομο
•Φυσιολογία της άσκησης, Αθλητιατρική
•Σεξουαλική και Αναπαραγωγική Υγεία και διαταραχές, Εφηβική Γυναικολογία και Ανδρολογία
•Οξέα και χρόνια νοσήματα εφηβικής ηλικίας
•Εφηβικό στρες,Ψυχική Υγεία και διαταραχές, Συμβουλευτική Εφήβων και Γονέων
•Σχολικές και μαθησιακές δυσκολίες, Διαταραχές που επηρεάζουν την εκπαίδευση
•Διαδίκτυο, Εκφοβισμός, Ριψοκίνδυνες Συμπεριφορές, Χρήση και κατάχρηση ουσιών
•Μετάβαση στην ενήλικο ζωή και στις υπηρεσίες υγείας ενηλίκων
Κλινική Γενετική
•Χρωμοσωμική βάση κληρονομοκότητας
•Γονιδίωμα ανθρώπου: Δομή DNA
•Κλινική Κυτταρογενετική
•Μονογονιδιακή Κληρονομικότητα
•Αιμοσφαιρινοπάθειες
•Μοριακή βάση κληρονομικών νοσημάτων
•Αναπτυξιακή γενετική. Συγγενείς ανωμαλίες
•Προγεννητική διάγνωση
•Γενετική καρκίνου
•Γενετική Συμβουλευτική
Παιδιατρική Ενδοκρινολογία
•Διαταραχές Αύξησης
•Παθήσεις της Υποφύσεως
•Παθήσεις θυρεοειδούς
•Διαταραχές ενήβωσης
•Διαταραχές διαφοροποίησης έξω γεννητικών οργάνων
•Παθήσεις των επινεφριδίων
•Διαταραχές μεταβολισμού της γλυκόζης
•Διαταραχές του μεταβολισμού
•Διαταραχές του μεταβολισμού του Ασβεστίου
•Διαταραχές της ομοιοστασίας του ύδατος
Παιδιατρική Δερματολογία
•Δερματολογικά νοσήματα των νεογνών
•Εκζεματοειδή εξανθήματα
•Βλατιδολεπιδώδεις διαταραχές, Ιχθύαση
•Διαταραχές μαλλιών και νυχιών, νοσήματα σμηγματογόνων και υδροτοποιών αδένων
•Όγκοι και κακοήθη νοσήματα του δέρματος, Ιστιοκυττάρωση
•Διαταραχές μελάχρωσης, Αγγειακά νοσήματα βρεφών και παιδιών
•Πομφολυγώδη νοσήματα
•Λοιμώξεις δέρματος (μικροβιακές, μυκοβακτηρίδια, πρωτόζωα, ιογενείς, μυκητιάσεις), εξανθηματικά νοσήματα της της παιδικής ηλικίας, Παρασιτικά νοσήματα του δέρματος
•Νοσήματα υπερευαισθησίας, Αγγειίτιδες, Νοσήματα κολλαγόνου
•Δερματολογικές εκδηλώσεις συστηματικών νοσημάτων
Εκπαίδευση στην επικοινωνία με:
•Γονείς πριν από τον τοκετό
•Γονείς φυσιολογικού παιδιού
•Γονείς παιδιού με χρόνιο πρόβλημα υγείας
•Γονείς υιοθετημένων παιδιών
•Παιδιά που μεγαλώνουν σε ανάδοχες οικογένειες
•Γονείς μεγάλους σε ηλικία
•Παιδιά που έχασαν τον ένα ή και τους δύο γονείς (μεγαλύτερα σε ηλικία)
•Το περιβάλλον και τους κηδεμόνες παιδιών που έχασαν τους γονείς τους
•Γονείς με οικονομικά προβλήματα
•Γονείς με κοινωνικά προβλήματα
•Μονογονεϊκή οικογένεια
•Παιδιά σε ιδρύματα
•Φορείς, την τοπική κοινωνία και τις υποστηρικτικές υπηρεσίες των Δήμων
Ο ρόλος του Παιδιάτρου στην Κοινότητα
•Οργάνωση ενημερωτικών ημερίδων (δήμους, συλλόγους, σχολεία κλπ)
•Συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα της κοινότητας
•Θέματα δημόσιας Υγείας και περιβάλλοντος (ιοντίζουσα και άλλες ακτινοβολίες, ατμοσφαιρική ρύπανση, θόρυβος, ύδατα, ρύπανση με χημικά και βαρέα μέταλλα, τηλεόραση, παχυσαρκία, εμβολιασμοί, σχολεία, παιδικοί σταθμοί, ατυχήματα, τροχαία κλπ)
Διαχείριση οικογένειας παιδιού με χρόνιο πρόβλημα
•Επικοινωνία
•Υποστήριξη
•Κατεύθυνση
•Υποστηρικτικές δομές, φορείς και προγράμματα (παράλληλη στήριξη, ειδικά σχολεία κλπ)
•Αρμόδιοι φορείς πιστοποίησης (ΚΕΔΥ κλπ)
•Σχετική νομοθεσία χρόνιων προβλημάτων
Οργάνωση παιδιατρικού ιατρείου
Διαχείριση εμβολίων και αποθήκευση (από το φαρμακείο στο σπίτι και στο ιατρείο)
Γρήγορα τεστ και εξετάσεις που μπορεί να γίνονται στο ιατρείο
Κώδικας Ιατρικής δεοντολογίας
Νεφρολογία
•Εκτίμηση νεφρικής λειτουργίας
•Απεικονιστικές μέθοδοι ουροποιητικού συστήματος
•Συγγενείς ανωμαλίες ουροποιητικού
•Σπειραματονεφρίτιδες συγγενείς επίκτητες
•Σωληναριοπάθειες συγγενείςεπίκτητες διάμεσες νεφροπάθειες
•Λοιμώξεις ανώτερου κατώτερου ουροποιητικού
•Δυσλειτουργίες κατώτερου ουροποιητικού, ασταθής, οκνηρή, υπερενεργός νευρογενής κύστη
•Οξεία χρόνια νεφρική ανεπάρκεια
•Νεφρωσικό σύνδρομο
•Υπέρταση
•Νυκτερινή ενούρηση
•Ανωμαλίες παθήσεις έξω γεννητικών οργάνων
Νεογνολογία
•Παθοφυσιολογία του νεογνού
•Αναζωογόνηση, θερμορρύθμιση, μηχανικός αερισμός, καρδιαγγειακή υποστήριξη
•Εκτίμηση της παθολογίας και των παθολογικών καταστάσεων του νεογνού, προώρου και τελειόμηνου
Κλινική κατάσταση
Εργαστηριακά και απεικονιστικά ευρήματα από τα διάφορα συστήματα και ερμηνεία τους
Διερεύνηση ικτέρου
Επιλογή θεραπευτικών πρωτοκόλλων για την αντιμετώπιση των παθολογικών καταστάσεων και προσαρμογή τους στη νεογνική ηλικία
Παρεντερική διατροφή, ειδική διατροφή και μητρικός θηλασμός
Τακτική παρακολούθηση τελειόμηνων, πρόωρων και προβληματικών νεογνών (follow up)
Νεογνό, τελειόμηνο και πρόωρο και Μαιευτήριο
•Τεχνικές δεξιότητες
Λήψη δειγμάτων αίματος
Αναζωογόνηση
Υπερηβική παρακέντηση
Ο.Ν.Π.
Παιδοκαρδιολογία
•Ακρόαση της καρδιάς
Φυσιολογικά ευρήματα
Εκτίμηση φυσημάτων
Εκτίμηση του καρδιακού ρυθμού
•Αξιολόγηση εκτάκτων καταστάσεων
•Ερμηνεία Η.Κ.Γ.
•Ερμηνεία των εργαστηριακών και απεικονιστικών ευρημάτων σε παθολογικές καρδιαγγειακές καταστάσεις
•Νοσήματα που μπορούν να συσχετισθούν με παθολογικές καταστάσεις της καρδιάς (λοιμώδη, μεταβολικά, αυτοάνοσα κλπ)
•Φάρμακα σε καρδιακά νοσήματα και έκτακτες καταστάσεις
•Λόγοι παραπομπής του Παιδιού και του Νεογνού στον Παιδοκαρδιολόγο
Μ.Ε.Θ.
•Αξιολόγηση του «Ασθενούς της ΜΕΘ», μέσω κλινικών, εργαστηριακών και απεικονιστικών ευρημάτων και καταστάσεων
•Σηπτικός ασθενής και αντιμετώπιση
•«Κώμα» και αξιολόγηση
Οφθαλμολογία
•Επισκόπηση των οφθαλμών και κινητικότητα
•Βυθοσκόπηση
•Λόγοι παραπομπής του Παιδιού και του Νεογνού στον Οφθαλμίατρο
Παιδοψυχιατρική
•Ψυχογενής ανορεξία
•Κακοποίηση
•Εισαγγελικές παραγγελίες για παραμελημένα παιδιά
Αλλεργιολογία
Αναγνώριση, αντιμετώπιση επεισοδίου και παραπομπή για περαιτέρω έλεγχο σε ειδικό ιατρείο στα παρακάτω νοσήματα:
•Αναφυλαξία
•Αναπνευστική αλλεργία: άσθμα, αλλεργική ρινίτιδα
•Τροφική / γαστρεντερική αλλεργία
•Φαρμακευτική αλλεργία
•Αλλεργία σε υμενόπτερα
•Αλλεργικές εκδηλώσεις από το δέρμα (έκζεμα, οξεία και χρόνια κνίδωση, κληρονομικό αγγειοοίδημα)
•Ανοσολογική ανεπάρκεια
Λοιμώξεις
1)Λοιμώξεις κατά συστήματα
(επιδημιολογία κλινική εικόνα διαγνωστική προσέγγιση και νεότερες τεχνικές παθογόνα που τις προκαλούν αντιμετώπιση πρόληψη)
•Αναπνευστικού συστήματος
•Ουροποιητικού γεννητικού συστήματος
•Κεντρικού νευρικού συστήματος
•Δέρματος και μαλακών μορίων
•Μυοσκελετικού συστήματος
•Γαστρεντερικού συστήματος
•Καρδιαγγειακού συστήματος
2)Εξανθηματικά νοσήματα
3)Ειδικές Λοιμώξεις:
•Φυματίωση
•Βρουκέλλωση
•Λεϊσμανίαση
•Παρασιτικές και μυκητιασικές λοιμώξεις
•Συγγενείς λοιμώξεις
4)Λεμφαδενίτιδες
5)Σηψαιμία μηνιγγίτιδα, συμπεριλαμβανομένης της νεογνικής ηλικίας
6)Πυρετός χωρίς εστία
7)Παρατεινόμενο εμπύρετο επεισόδιο σ. Kawasaki Περιοδικά εμπύρετα
8)Εμβόλια και νοσήματα που αυτά προλαμβάνουν
9)Ανοσοανεπάρκειες, συγγενείς και επίκτητες, καθώς και λοιμώξεις σε ανοσοκατεσταλμένους ασθενείς
10)Αντοχή των παθογόνων στα αντιβιοτικά και γνώση της ορθής χορήγησης των αντιβιοτικών
Κοινωνική Παιδιατρική
•Αναγνώριση των βασικών μορφών κακομεταχείρισης του παιδιού, κατανόηση της επιδημιολογίας του φαινομένου
•Αναγνώριση του κινδύνου θανάτου ή αναπηρίας από κακομεταχείριση
•Αναγνώριση της σημασίας της κακοποίησης παραμέλησης στην παιδική ηλικία και στην δια βίου σωματική και ψυχική υγεία
•Πρόληψη, Προαγωγή και Αγωγή Υγείας
•Πολύπλευρη φροντίδα για το μειονεκτικό παιδί και έφηβο
•Το παιδί και ο έφηβος στο Νοσοκομείο. Κακοποίηση και Παραμέληση Παιδιού
•Οικογένεια σε κρίση
•Ατυχήματα και Δηλητηριάσεις σε παιδιά και εφήβους
•Ανάγκες ειδικών ομάδων παιδικού και εφηβικού πληθυσμού (με χρόνιο νόσημα κοκ)
•Διαπολιτισμική φροντίδα υγείας παιδιού και εφήβου και οικογένειας
•Πολύπλευρη φροντίδα υγείας του εφήβου
•Αναγνώριση και ανίχνευση των παραγόντων που θέτουν ένα παιδί σε κίνδυνο για σωματική, σεξουαλική, συναισθηματική κακοποίηση και παραμέληση
•Αναγνώριση και αναζήτηση στοιχείων από την συμπεριφορά, την συμπτωματολογία και τα σωματικά ευρήματα του παιδιού που μπορεί να υποδεικνύουν κακομεταχείρισή του
•Διάκριση προκλητών από μη προκλητούς τραυματισμούς
•Στοχευμένη διευρεύνηση ύποπτων περιστατικών κακοποίησης με κατάλληλες εργαστηριακές και απεικονιστικές εξετάσεις
•Διάκριση υποκείμενων νοσημάτων που μπορεί να μιμούνται την κακοποίηση
•Αναγνώριση της σημασίας της τακτικής εξέτασης της γεννητικής περιοχής και των φυσιολογικών παραλλαγών
•Παροχή αγωγής υγείας για τους γονείς σε θέματα ασφάλειας, πειθαρχίας και σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης του παιδιού
•Κατανόηση του ρόλου και των υποχρεώσεων του παιδιάτρου στην διερεύνηση και προστασία ενός παιδιού με πιθανή κακομεταχείριση
•Κατανόηση των βασικών αρχών επικοινωνίας με την οικογένεια και το παιδί όταν υπάρχει υποψία κακομεταχείρισης
Παιδιατρική αιματολογία
•Αιμολυτικές αναιμίες / Αιμοσφαιρινοπάθειες / Αναιμίες στερητικού τύπου
•Κληρονομούμενα σύνδρομα μυελικής ανεπάρκειας
•Διαταραχές αιμοπεταλίων (αριθμός, λειτουργικότητα)
•Διαταραχές λευκών αιμοσφαιρίων
•Θρόμβωση/αιμόσταση
•Μεταγγίσεις
Εργαστηριακή αιματολογία
•Επισκόπηση επιχρισμάτων περιφερικού αίματος και μυελού οστών
•Βασικές αρχές λειτουργίας αιματολογικών αναλυτών
Παιδιατρική ογκολογία
•Λευχαιμίες / Συμπαγείς όγκοι
•Βασικές αρχές κυτταρογενετικής
•Μυελόγραμμα/Οστεομυελική βιοψία
•Βασικές αρχές ακτινοθεραπείας
•Αντιμετώπιση πόνου ογκολογικού ασθενούς
•Μεταμόσχευση μυελού οστών και αρχέγονων αιμοποιητικών κυττάρων
Παιδιατρική Ρευματολογία
1.Κλινική εξέταση μυοσκελετικού συστήματος αναγνώριση παθολογικών μορφών στάσης και βάδισης (χωλότητα, ανταλγική βάδιση κ.ο.κ.)
2.Αναγνώριση εξανθημάτων, παθογνωμονικών για τα ρευματολογικά νοσήματα
3.Διαφορική διάγνωση τύπων πυρετού στην παιδική ηλικία
4.Διαγνωστική προσέγγιση παιδιού με μόνοκαι πολυαρθρίτιδα
5.Βασική ανοσολογία των παιδιατρικών ρευματολογικών νοσημάτων
6.Κατηγοριοποίηση αυτοάνοσων και αυτοφλεγμονωδών νοσημάτων της παιδικής ηλικίας
7.Γνώση εργαστηριακών δεικτών και παραμέτρων ειδικών για το κάθε αυτοάνοσο νόσημα
8.Βασικές αρχές φαρμακευτικής αντιμετώπισης των παιδιατρικών ρευματολογικών νοσημάτων, ενδείξεις και επιπλοκές
9.Νεωτέρα φάρμακα για τη θεραπεία των αυτοάνοσων νοσημάτων
10.Ολιστική αντιμετώπιση του παιδιού με ρευματολογικό νόσημα/αντιμετώπιση του πόνου στην παιδική ηλικία
Άρθρο 3
Στα Νοσοκομεία που θα αναγνωρίζονται για πρώτη φορά ως κατάλληλα για τη χορήγηση χρόνου άσκησης στην ειδικότητα της Παιδιατρικής οι ειδικευόμενοι ιατροί θα ασκούνται μόνον στα επιμέρους στάδια εκπαίδευσης (rotation) και θα εφημερεύουν στα αντίστοιχα τμήματα αυτών των Νοσοκομείων από τα οποία θα αποζημιώνονται τις εφημερίες τους ή στο Νοσοκομείο τοποθέτησής τους με απόφαση της Εκπαιδευτικής Επιτροπής της ομάδας του Εκπαιδευτικού Κέντρου.
Άρθρο 4
Οι ειδικευόμενοι ιατροί που θα ασκηθούν στα επιμέρους στάδια εκπαίδευσης (rotation) σε εκπαιδευτικά κέντρα αναγνωρισμένα μόνον για τα επιμέρους στάδια, ή θα εφημερεύουν στα αντίστοιχα τμήματα αυτών των νοσοκομείων, από τα οποία θα αποζημιώνονται τις εφημερίες τους, ή στο Νοσοκομείο τοποθέτησής τους με απόφαση της Εκπαιδευτικής Επιτροπής της ομάδας του Εκπαιδευτικού Κέντρου.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 27 Ιουνίου 2019
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Υπουργική Απόφαση Γ5α/Γ.Π.οικ.48901/2019 - ΦΕΚ 2854/Β/5-7-2019
Εκπαίδευση στην ιατρική ειδικότητα της Παιδιατρικής.