x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Απόφαση Γ6α/Γ.Π.39226/2020 - ΦΕΚ 2656/Β/30-6-2020 (Κωδικοποιημένη)

Καθορισμός διαδικασίας για τη λήψη ειδικότητας α) «Επείγουσας και Εντατικής Νοσηλευτικής», β) «Νοσηλευτικής Δημόσιας Υγείας/Κοινοτικής Νοσηλευτικής».

Τρέχουσα ενοποιημένη έκδοση: 18.12.2022. Το Κωδικοποιημένο αρχείο, εκδόθηκε σε ενοποιημένο κείμενο με ενσωματωμένες τις μεταγενέστερες τροποποιήσεις.

Συνδρομητικές Υπηρεσίες
- Το Νομοθέτημα έχει κωδικοποιηθεί σε αρχείο ενιαίο κειμένου, με ενσωματωμένες τις διατάξεις με τις οποίες έχει συμπληρωθεί - τροποποιηθεί μεταγενέστερα.
- Η υπηρεσία προβολής και μεταφόρτωσης κωδικοποιημένων κειμένων είναι διαθέσιμη ΔΩΡΕΑΝ, μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη, με πρόσβαση στις Συνδρομητικές Υπηρεσίες.

- Απαιτείται μεγαλύτερο επίπεδο πρόσβασης για την προβολή των Συνδρομητικών Υπηρεσιών.
Εάν είστε μέλος και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές Υπηρεσίες, πατήστε ΕΔΩ για Σύνδεση. -Θέματα Βοήθειας και Υποστήριξης για τις συνδρομητικές υπηρεσίες.

ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟΥ Φ.Ε.Κ.

Το παρακάτω κείμενο διατάξεων αποτελεί το αρχικό κείμενο των διατάξεων, όπως ήταν δημοσιευμένες στο Φ.Ε.Κ., οι οποίες έχουν τροποποιηθεί με μεταγενέστερες διατάξεις.


Απόφαση Αριθμ. Γ6α/Γ.Π.39226/2020

ΦΕΚ 2656/Β/30-6-2020

Καθορισμός διαδικασίας για τη λήψη ειδικότητας α) «Επείγουσας και Εντατικής Νοσηλευτικής», β) «Νοσηλευτικής Δημόσιας Υγείας/Κοινοτικής Νοσηλευτικής».

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις:

α. Των παρ. 1,4, 5, 12, 13, 14, 16, 17 και 18 του άρθρου 58 και του άρθρου 59 του ν. 4690/2020 «Κύρωση: α) της από 13.4.2020 Π.Ν.Π. "Μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κο- ρωνοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις" (Α' 84) και β) της από 1.5.2020 Ν.Π.Ν. "Περαιτέρω μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την επάνοδο στην κοινωνική και οικονομική κανονικότητα" (Α' 90) και άλλες διατάξεις» (Α' 104), β. του ν. 4675/2020 «Πρόληψη, προστασία και προαγωγή της υγείας - ανάπτυξη των υπηρεσιών υγείας και άλλες διατάξεις» (Α' 54),

γ. των άρθρων 35 και 109 του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α' 133), όπως ισχύει, δ. του άρθρου 4 και 7 του ν. 4486/2017 «Μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, επείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Υγείας και άλλες διατάξεις» (Α' 115),

ε. του άρθρου 1 του ν. 4325/2015 «Εκδημοκρατισμός της Διοίκησης - Καταπολέμηση Γραφειοκρατίας και Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση. Αποκατάσταση αδικιών και άλλες διατάξεις» (Α' 47), όπως ισχύει, στ. του άρθρου 4 του ν. 4052/2012 «Νόμος αρμοδιότητας Υπουργείων Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης για εφαρμογή του νόμου "Έγκριση των Σχεδίων Συμβάσεων Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης μεταξύ του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (Ε.Τ.Χ.Σ.), της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Τράπεζας της Ελλάδος, του Σχεδίου του Μνημονίου Συνεννόησης μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Τράπεζας της Ελλάδος και άλλες επείγουσες διατάξεις για τη μείωση του δημοσίου χρέους και τη διάσωση της εθνικής οικονομίας" και άλλες διατάξεις» (Α' 41),

ζ. του ν. 3329/2005 «Εθνικό Σύστημα Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και λοιπές διατάξεις» (Α' 81), όπως ισχύουν,

η. του ν. 3252/2004 « Σύσταση Ένωσης Νοσηλευτών - Νοσηλευτριών Ελλάδος και άλλες διατάξεις» (Α' 132), όπως ισχύει,

θ. των άρθρων 5, 6, 8 και 13 παρ. 10 του ν. 2889/2001 «Βελτίωση και εκσυγχρονισμός του Εθνικού Συστήματος Υγείας και άλλες διατάξεις» (Α' 37), όπως ισχύει,

ι. της παρ. 2 Α του άρθρου 5 του ν. 1579/1985 «Ρυθμίσεις για την εφαρμογή και ανάπτυξη του ΕΣΥ και άλλες διατάξεις» (Α'217),

ια. του άρθρου 90 του «Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα», που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α' 98) και διατηρήθηκε σε ισχύ με τις διατάξεις της περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α' 133),

ιβ. του π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α' 121),

ιγ. του π.δ. 84/2019 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών Γραμματειών/Γραμματειών/Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων» (Α' 123),

ιδ. του π.δ. 87/1986 «Ενιαίο πλαίσιο οργάνωσης των Νοσοκομείων» (Α' 32),

ιε. του π.δ. 351/1989 «Καθορισμός Επαγγελματικών δικαιωμάτων πτυχιούχων των τμημάτων α) Νοσηλευτικής, β) Μαιευτικής, γ) Επισκεπτών και Επισκεπτριών Υγείας της Σχολής Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας και δ) του τμήματος Διοίκησης Μονάδων Υγείας και Πρόνοιας της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων» (Α' 159),

ιστ. του π.δ. 216/2001 «Κώδικας Νοσηλευτικής Δεοντολογίας» (Α' 167),

ιζ. του π.δ. 121/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υγείας» (Α' 148), όπως ισχύει.

2. Την υπ' αρ. Α1ε/Γ.Π.οικ.523/2020 απόφαση με θέμα «Μεταβίβαση αρμοδιοτήτων από τον Υφυπουργό στον Γενικό Γραμματέα Υπηρεσιών Υγείας του Υπουργείου Υγείας» (Β' 7).

3. Την υπ' αρ. 54713/18.07.2020 απόφαση με θέμα «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Υγείας Βασίλειο Κοντοζαμάνη» (Β' 3105).

4. Την υπ' αρ. Γ6/Γ.Π.οικ.92189/2018 υπουργική απόφαση «Αρμοδιότητες - Καθήκοντα Προϊσταμένων της Νοσηλευτικής Υπηρεσίας των Νοσοκομείων και των λοιπών Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων του ΕΣΥ» (Β' 5622).

5. Το υπ' αρ. 26451/15-06-2020 έγγραφο της 1ης Υγειονομικής Περιφέρειας Αττικής, το υπ' αρ. ΔΑΑΔ Χ1880/ 19-06-2020 και υπ' αρ. 10114/22.06.2020 έγγραφα της 2ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πειραιώς και Αιγαίου, το υπ' αρ. Δ3β/29307/15-06-2020 έγγραφο της 3ης Υγειονομικής Περιφέρειας Μακεδονίας, το υπ' αρ. 24243/ 12-06-2020 έγγραφο της 4ης Υγειονομικής Περιφέρειας Μακεδονίας και Θράκης, το υπ' αρ. 50260/15-06-2020 έγγραφο της 5ης Υγειονομικής Περιφέρειας Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, το υπ' αρ. 27168/17-06-2020 έγγραφο της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πελοποννήσου, Ιονίων Νήσων, Ηπείρου και Δυτικής Ελλάδας, το υπ' αρ. 26877/18-06-2020 έγγραφο της 7ης Υγειονομικής Περιφέρειας Κρήτης.

6. Το υπ' αρ. 40958/30.06.2020 έγγραφο του Γενικού Γραμματέα Υπηρεσιών Υγείας με συνημμένη εισήγηση για το γνωστικό αντικείμενο και την κατανομή του χρόνου για την Ειδικότητα της «Επείγουσας και Εντατικής Νοσηλευτικής» και την «Ειδικότητα της Νοσηλευτικής Δημόσιας Υγείας/Κοινοτικής Νοσηλευτικής».

7. Το από 29-6-2020 έγγραφο του Γραφείου του Γενικού Γραμματέα Δημόσιας Υγείας με συνημμένους πίνακες για την κατανομή των θέσεων των ειδικευόμενων νοσηλευτών στις ΜΕΘ - ΤΕΠ.

8. Το υπ' αρ. Β1α/οικ.32654/26/05/2020 έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών.

9. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της εν λόγω απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, σύμφωνα με την υπ' αρ. 41046/ 30.06.2020 εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών, αποφασίζουμε:

Καθορίζουμε τη διαδικασία επιλογής των ειδικευόμενων νοσηλευτών για λήψη ειδικότητας α) «επείγουσας και εντατικής νοσηλευτικής», β) «νοσηλευτικής δημόσιας υγείας/κοινοτικής νοσηλευτικής», για τη χρονική περίοδο 2020-2021, τα αναγκαία προσόντα, το πρόγραμμα, την κατανομή της θεωρητικής και κλινικής εκπαίδευσης των ειδικευόμενων για την ίδια ως άνω περίοδο, την κατανομή των θέσεων ανά εκπαιδευτική μονάδα ειδικότητας των υποψήφιων ειδικευόμενων στην «επείγουσα και εντατική νοσηλευτική» και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια, ως ακολούθως:

 

Άρθρο 1

α) Το Πρόγραμμα εκπαίδευσης για τη λήψη έκαστης ειδικότητας έχει διάρκεια δεκαοκτώ (18) μήνες.

β) Ως Εκπαιδευτικές Μονάδες (ΕΜ) για την ειδικότητα της «Επείγουσας και Εντατικής Νοσηλευτικής» ορίζονται οι Μονάδες Εντατικής θεραπείας (ΜΕΘ), οι Μονάδες Αυξημένης Φροντίδας (ΜΑΦ) και τα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) των Νοσοκομείων του Πίνακα του Παραρτήματος.

Γ ια την ειδικότητα της «Νοσηλευτικής Δημόσιας Υγεί- ας/Κοινοτικής Νοσηλευτικής» ως ΕΜ ορίζεται η Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας του ν. 4675/2020 (Α' 54) της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας.

 

Άρθρο 2

Οι συσταθείσες χίλιες εξακόσιες πενήντα (1.650) θέσεις ειδικευόμενων «Επείγουσας και Εντατικής Νοσηλευτικής» και οι εξακόσιες (600) θέσεις ειδικευόμενων «Νοσηλευτικής Δημόσιας Υγείας/Κοινοτικής Νοσηλευτικής» των παρ. 12 και 16 του ν. 4690/2020, κατανέμονται αντίστοιχα, όπως αναφέρεται στον πίνακα του Παραρτήματος και στον ν. 4690/2020, όπως ισχύει.

Οι ανωτέρω θέσεις ειδικευόμενων νοσηλευτών καταλαμβάνονται από νοσηλευτές ΠΕ σε ποσοστό 30% και από νοσηλευτές ΤΕ σε ποσοστό 70%. Τα ανωτέρω ποσοστά μπορεί να μεταβάλλονται μόνο στην περίπτωση ύπαρξης κενών θέσεων σε κάποια κατηγορία. Οι θέσεις στο σύνολό τους αφορούν υποψήφιους που δεν εργάζονται στον δημόσιο τομέα. Νοσηλευτές εργαζόμενοι στον δημόσιο τομέα δύνανται να καταλαμβάνουν με απόσπαση θέση υπεράριθμου ειδικευόμενου σε ποσοστό μέχρι 25% των θέσεων ειδικευόμενων νοσηλευτών κάθε εκπαιδευτικής μονάδας.

 

Άρθρο 3

α) Οι νοσηλευτές έχουν δικαίωμα υποβολής αίτησης εγγραφής στους καταλόγους μίας μόνο Υγειονομικής Περιφέρειας μέσω του διαδικτυακού τόπου αυτής. Στην αίτησή τους, η οποία υπέχει και θέση υπεύθυνης δήλωσης, οι ενδιαφερόμενοι έχουν την δυνατότητα να επιλέξουν την τοποθέτησή τους, ως εξής: α) Όσοι ενδιαφέρονται για την απόκτηση της ειδικότητας «Επείγουσας και Εντατικής Νοσηλευτικής» δύνανται να δηλώσουν έως τρία Νοσοκομεία μίας Υγειονομικής Περιφέρειας σύμφωνα με τον Πίνακα 1 του Παραρτήματος, β) Όσοι ενδιαφέρονται για την απόκτηση της ειδικότητας «Νοσηλευτικής Δημόσιας Υγείας/Κοινοτικής Νοσηλευτικής» δύνανται να δηλώσουν μόνο μία Υγειονομικής Περιφέρειας. Οι υποψήφιοι ειδικευόμενοι νοσηλευτές καταχωρούνται σε όλους τους καταλόγους των μονάδων που έχουν επιλέξει με την αίτησή τους.

β) Για την απόκτηση Νοσηλευτικής Ειδικότητας απαιτούνται:

αα) Πτυχίο τριτοβάθμιας νοσηλευτικής εκπαίδευσης (Πανεπιστημίου ή ΑΤΕΙ) ή ισοτίμου σχολής της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, επίσημα αναγνωρισμένο από το ΔΟΑΤΑΠ.

αβ) Ταυτότητα μέλους της Ένωσης Νοσηλευτών/τριών Ελλάδος (ΕΝΕ), η οποία να είναι σε ισχύ ή βεβαίωση ανανέωσης εγγραφής στην ΕΝΕ του τρέχοντος έτους ή βεβαίωση εγγραφής στην ΕΝΕ, για όσους εγγράφονται για πρώτη φορά, η οποία είναι σε ισχύ μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου του επόμενου έτους από την έκδοσή της, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 4 παρ. 5 του ν. 3252/2004 (Α' 132).

αγ) Άδεια ασκήσεως επαγγέλματος Νοσηλευτή/τριας.

αδ) Υπεύθυνη δήλωση ότι δεν έχουν παραιτηθεί από μόνιμη ή Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου (Ι.Δ.Ο.Χ.) θέση Νοσηλευτή του Εθνικού Συστήματος Υγείας, το τελευταίο έτος.

Τα ανωτέρω δικαιολογητικά αποστέλλονται σε ηλεκτρονική μορφή από τους ενδιαφερόμενους με τρόπο που υποδεικνύεται από κάθε Υγειονομικής Περιφέρειας σε σχετική ειδική ανακοίνωση που αναρτά στην ιστοσελίδα της.

 

Άρθρο 4

Η διαδικασία επιλογής ειδικευόμενων νοσηλευτών γίνεται με ευθύνη των Υγειονομικών Περιφερειών. Η σειρά προτεραιότητας καταχώρισης στους καταλόγους των μονάδων των υποψηφίων ειδικευόμενων νοσηλευτών, που θα υποβάλλουν αίτηση εντός δέκα (10) εργασίμων ημερών από την ημερομηνία δημοσίευσης, θα καθοριστεί μετά από δημόσια κλήρωση μεταξύ των ενδιαφερομένων, η οποία θα διενεργηθεί από την οικεία Υγειονομικής Περιφέρειας εντός τριών (3) ημερών μετά το πέρας της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων. Γ ια την ακριβή ημερομηνία και τον τόπο διεξαγωγής της κλήρωσης οι ενδιαφερόμενοι θα ενημερωθούν από την οικεία Υγειονομική Περιφέρεια μέσω ανακοίνωσης στον ιστότοπό της προκειμένου να παραστούν όσοι το επιθυμούν. Τα αποτελέσματα της κλήρωσης θα αναρτηθούν υποχρεωτικά στον ιστότοπο κάθε Υγειονομικής Περιφέρειας.

 

Άρθρο 5

Η τοποθέτηση των ειδικευόμενων γίνεται με απόφαση του Διοικητή της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας. Κάθε ειδικευόμενος συνάπτει σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, ισόχρονης διάρκειας με τον προβλεπόμενο κατά νόμο χρόνο ειδίκευσης, με το νομικό πρόσωπο, στο οποίο εντάσσεται οργανικά η εκπαιδευτική μονάδα του.

Η απασχόλησή τους ακολουθεί το κυκλικό ωράριο.

Οι ειδικευόμενοι νοσηλευτές λαμβάνουν, καθ' όλη τη διάρκεια της απασχόλησής τους, τον βασικό μισθό του εισαγωγικού μισθολογικού κλιμακίου της εκπαιδευτικής κατηγορίας του άρθρου 9 του ν. 4354/2015 (Α' 176), στην οποία ανήκουν, καθώς και τις λοιπές μισθολογικές παροχές του ιδίου νόμου που λαμβάνει το μόνιμο νοσηλευτικό προσωπικό. Οι αποσπασμένοι υπεράριθμοι ειδικευόμενοι νοσηλευτές λαμβάνουν τις αποδοχές της οργανικής τους θέσης.

Για τη χρονική περίοδο λήψεως νοσηλευτικής ειδικότητας 2020-2021 η επιλογή υποψηφίων διενεργείται μέχρι την 30.09.2020, με άμεση ένταξη των ειδικευόμενων στους φορείς υποδοχής.

 

Άρθρο 6

Την επιστημονική ευθύνη του προγράμματος και του Ηλεκτρονικού Βιβλιαρίου Εκπαίδευσης έχει το «Συμβούλιο Εκπαίδευσης», το οποίο αποτελείται από ένα (1) μέλος ΔΕΠ με γνωστικό αντικείμενο αντίστοιχο της κάθε ειδικότητας, με τον αναπληρωτή του, έναν (1) Συντονιστή εκπαίδευσης και έναν (1) Αναπληρωτή Συντονιστή Εκπαίδευσης με τους αναπληρωτές τους, που ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Υγείας.

 

Άρθρο 7

α) Με απόφαση του Διοικητή κάθε Υγειονομικής Περιφέρειας, μετά από γνώμη του Επιστημονικού Συμβουλίου της, ορίζονται «Συντονιστές Εκπαίδευσης» με τριετή θητεία, για την εποπτεία και το συντονισμό της εκπαίδευσης των ειδικευόμενων νοσηλευτών στις ειδικότητες. Ο «Συντονιστής Εκπαίδευσης» είναι νοσηλευτής ΠΕ, κάτοχος διδακτορικού διπλώματος, μεταπτυχιακού τίτλου ειδίκευσης ή ειδικότητας, που πληροί τις προϋποθέσεις των άρθρων 58 και 59 του ν. 4690/2020, που υπηρετεί σε ένα από τα Νοσοκομεία ή τα Κέντρα Υγείας ή την Υγειονομική Περιφέρεια. Οι «Συντονιστές Εκπαίδευσης» συνεργάζονται για επιστημονικά θέματα με μέλη ΔΕΠ με συναφές γνωστικό αντικείμενο της κάθε ειδικότητας που ανήκουν σε Πανεπιστήμια, τα οποία εδρεύουν στη γεωγραφική περιοχή της κάθε Υγειονομικής Περιφέρειας. Ο «Αναπληρωτής Συντονιστής Εκπαίδευσης» ορίζεται σε επίπεδο ΕΜ, κατέχει τα ίδια προσόντα με το Συντονιστή και επικουρεί το έργο αυτού στο επίπεδο, που του αντιστοιχεί. Ο «Συντονιστής Εκπαίδευσης» και ο «Αναπληρωτής Συντονιστής Εκπαίδευσης» επιλέγονται μετά από σχετική πρόσκληση του Διοικητή της Υγειονομικής Περιφέρειας και ορίζονται με απόφασή του. β) Ο «Συντονιστής Εκπαίδευσης»: αα. ελέγχει την εφαρμογή της θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης των ειδικευόμενων, αβ. εγκρίνει το πρόγραμμα εναλλαγής των ειδικευόμενων στους χώρους παροχής της ειδικότητας, αγ. κατανέμει τους ειδικευόμενους, με απόφασή του στους χώρους άσκησής τους και κοινοποιεί την απόφασή του στο Διοικητή της Υγειονομικής Περιφέρειας, στους Αναπληρωτές Συντονιστές Εκπαίδευσης και στις αντίστοιχες Διοικήσεις. Δύναται να τοποθετήσει τον ειδικευόμενο και σε άλλη ΕΜ είτε στην ίδια ή σε άλλη Υγειονομική Περιφέρεια για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα βάσει του εκπαιδευτικού προγράμματος, εφόσον έχει διασφαλιστεί η συναίνεση της ΕΜ ή του φορέα υποδοχής, αδ. εκδίδει πιστοποιητικό περάτωσης της εκπαίδευσης, λαμβάνοντας υπόψη τα πιστοποιητικά των επί μέρους γνωστικών αντικειμένων και το Βιβλιάριο Εκπαίδευσης του ειδικευόμενου, αε. ορίζει τους εκπαιδευτές της ειδικότητας, μετά από γνώμη του Προϊσταμένου της Νοσηλευτικής Υπηρεσίας των Νοσοκομείων και/ή μετά τη γνώμη του Προϊστάμενου της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας της Υγειονομικής Περιφέρειας σε κάθε χώρο όπου εκπαιδεύονται οι ειδικευόμενοι.

 

Άρθρο 8

Γνωστικό αντικείμενο και κατανομή του χρόνου για την Ειδικότητα της «Επείγουσας και Εντατικής Νοσηλευτικής».

Σκοπός της ειδικότητας είναι η θεωρητική και εφαρμοσμένη κλινική εκπαίδευση νοσηλευτών σε θέματα εξειδικευμένης αντιμετώπισης ατόμων με οξέα, επείγοντα και απειλητικά για τη ζωή προβλήματα υγείας. Επιπλέον, η ανάπτυξη κριτικής σκέψης και κλινικών δεξιοτήτων, που θα επιτρέψουν στους νοσηλευτές να φέρουν σε πέρας την επείγουσα νοσηλευτική αξιολόγηση, ανάλυση, διάγνωση, παρέμβαση και αξιολόγηση αποτελεσμάτων τόσο στο πλαίσιο οργανωμένων μονάδων επείγουσας και εντατικής νοσηλείας όσο και σε άλλες δομές παροχής φροντίδας υγείας για άτομα με οξέα και κρίσιμα προβλήματα υγείας. Ο σκοπός θα επιτευχθεί μέσα από τη θεωρητική κατάρτιση και εκπαίδευση σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ), Μονάδες Αυξημένης Φροντίδας (ΜΑΘ) και Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) βάσει τεκμηρίων, καθώς και με τη συμβολή στην παραγωγή νέων γνώσεων με την ενεργητική συμμετοχή των ειδικευόμενων νοσηλευτών Επείγουσας και Εντατικής Νοσηλευτικής στην έρευνα.

Επιμέρους στόχοι είναι οι νοσηλευτές Επείγουσας και Εντατικής Νοσηλευτικής να:

- Αποκτήσουν εξειδικευμένες θεωρητικές γνώσεις και να αναπτύξουν κλινικές και τεχνικές δεξιότητες για την κλινική διαχείριση ασθενών με οξέα επείγοντα και απειλητικά για τη ζωή προβλήματα υγείας.

- Αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες στην οργάνωση και διαχείριση Μονάδων Εντατικής Θεραπείας και Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών.

- Στελεχώσουν τα αντίστοιχα τμήματα και Μονάδες των νοσοκομείων του ΕΣΥ επιτυγχάνοντας τη μέγιστη δυνατή ποιότητα στην παροχή φροντίδας υγείας και τη βελτίωση των ποσοτικών και ποιοτικών δεικτών απόδοσης.

Επιστημονικό περιεχόμενο (Curriculum) Ειδικότητας στην Επείγουσα και Εντατική Νοσηλευτική

Εκπαιδευτική Ενότητα 1: Τεκμηριωμένη Νοσηλευτική Κλινική Πρακτική - Διαχείριση πόρων και προσωπικού

- Οργάνωση και διοίκηση νοσηλευτικών υπηρεσιών ΜΕΘ και ΤΕΠ

- Μοντέλα νοσηλευτικής φροντίδας

- Ποιότητα φροντίδας υγείας και πρότυπα φροντίδας

- Ερευνητικά δεδομένα, συλλογή και ανάλυση

- Ερμηνεία δημογραφικών και κλινικών δεδομένων και λήψη αποφάσεων

- Εφαρμογή κατευθυντήριων οδηγιών και τεκμηρίωση των παρεμβάσεων

- Νοσηλευτικά πρωτόκολλα και διαδικασίες

- Νομικά θέματα στον σχεδιασμό και εφαρμογή της νοσηλευτικής φροντίδας.

Εκπαιδευτική Ενότητα 2: Βασικές Αρχές αξιολόγησης και αντιμετώπισης διαταραχών ανά συστήματα

1. Διαταραχές Καρδιαγγειακού συστήματος

- Φυσιολογία του Καρδιαγγειακού συστήματος

- Βασικές αρχές και ερμηνεία Ηλεκτροκαρδιογραφήματος

- Επικίνδυνες για τη ζωή αρρυθμίες και αντιμετώπιση (απινιδισμός, φάρμακα)

- Αιμοδυναμική παρακολούθηση (monitoring)

- Υγρά - ηλεκτρολύτες

- Καρδιογενής Καταπληξία

- Οξέα Στεφανιαία Σύνδρομα

- Οξύ καρδιογενές πνευμονικό οίδημα

- Καρδιακή Ανεπάρκεια

- Πνευμονική Εμβολή

- Μυοκαρδιοπάθεια

- Βαλβιδοπάθειες

- Οξεία λοιμώδης ενδοκαρδίτιδα, περικαρδίτιδα περικαρδιακή συλλογή, επιπωματισμός

- Επείγουσα υπερτασική κρίση

- Μηχανική υποστήριξη της καρδιάς (βηματοδότης, CRT, IABP, μηχανική υποστήριξη κοιλιών)

- Τοποθέτηση και διαχείριση συσκευών αγγειακής προσπέλασης.

2. Διαταραχές Αναπνευστικού συστήματος

- Φυσιολογία του Αναπνευστικού Συστήματος

- Αναπνευστική παρακολούθηση (monitoring)

- Αέρια αίματος - Οξεοβασική ισορροπία

- Αναπνευστική ανεπάρκεια

- Σύνδρομο οξείας αναπνευστικής δυσχέρειας ενηλίκων (ARDS)

- Ασθματική κρίση

- Οξεία πνευμονία

- Εξασφάλιση αεραγωγού (ενδοτραχειακή διασωλήνωση, κρικοθυρεοτομή, τραχειοστομία)

- Οξυγονοθεραπεία

- Μη επεμβατικός μηχανικός αερισμός (C-PAP και Bi-PAP)

- Επεμβατικός μηχανικός αερισμός

- Αποδέσμευση από τον αναπνευστήρα

- Αναρρόφηση βρογχικών εκκρίσεων

- Αναπνευστική φυσικοθεραπεία.

3. Νευρολογικές διαταραχές

- Φυσιολογία του ΚΝΣ

- Αξιολόγηση επιπέδου συνείδησης, κινητικής λειτουργίας, και της κόρης των οφθαλμών

- Παρακλίνια παρακολούθηση νευρολογικών δυσλειτουργιών

- Ενδοκράνια πίεση και εγκεφαλική οξυγόνωση

- Κώμα

- Αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο Ενδοκράνια υπέρταση

- Μυασθένεια Gravis

- Σύνδρομο Guillain Barre

- Επιληπτική κατάσταση

- Μηνιγγίτιδα.

4. Νεφρικές διαταραχές

- Φυσιολογία και κλινική νεφρολογική εκτίμηση

- Διαγνωστικές δοκιμασίες

- Οξεία νεφρική βλάβη

- Μηχανική υποκατάσταση της νεφρικής λειτουργίας.

5. Γαστρεντερικές διαταραχές

- Φυσιολογία και κλινική εκτίμηση γαστρεντερικού

- Οξεία αιμορραγία γαστρεντερικού

- Οξεία χολοκυστίτιδα

- Οξεία παγκρεατίτιδα

- Οξεία ηπατική ανεπάρκεια

- Περιτονίτιδα

- Δηλητηριάσεις.

6. Ενδοκρινολογικές διαταραχές

- Φυσιολογία και κλινική εκτίμηση ενδοκρινικού συστήματος

- Νευροενδοκρινικές αντιδράσεις σε βαρέως πάσχο- ντες ασθενείς

- Σακχαρώδης διαβήτης

- Διαβητική κετοξέωση

- Υπεργλυκαιμικό υπερωσμωτικό μη κετωτικό σύνδρομο

- Άποιος διαβήτης

- Σύνδρομο απρόσφορης έκκρισης αντιδιουρητικής ορμόνης

- Οξεία επινεφριδιακή ανεπάρκεια

- Θυρεοτοξική κρίση

- Μυξοιδηματικό κώμα.

7. Πολυοργανικές βλάβες

- Τραύμα

- Τραυματικές εγκεφαλικές βλάβες

- Τραυματισμοί σπονδυλικής στήλης

- Πνευμονικές βλάβες

- Θωρακική παροχέτευση Παρ' ολίγον πνιγμός

- Καρδιαγγειακές βλάβες

- Τραύματα κοιλιακής χώρας

- Τραύματα ειδικών οργάνων

- Εγκαύματα

- Επιπλοκές τραύματος.

8. Λοιμώξεις - Σήψη

9. Καταπληξία

10. Αιματολογικές διαταραχές

- Σοβαρές αναιμίες

- Αιμολυτική κρίση

- Αιμορραγικές και θρομβωτικές διαταραχές.

11. Πολυοργανική ανεπάρκεια

12. Επείγουσες καταστάσεις στη Μαιευτική - γυναικολογία

Εκπαιδευτική Ενότητα 3: Ειδικά θέματα στη Φροντίδα του Βαριά Πάσχοντα

- Συνήθη φάρμακα (διαλύματα) - φαρμακοδυναμική - φαρμακοκινητική

- Πόνος και διαχείριση του πόνου - καταστολή και διέγερση

- Ψυχοκοινωνικές και γνωστικές διαταραχές - Παραλήρημα

- Ιδιαιτερότητες στη φροντίδα ηλικιωμένων και υπέρ- γηρων ασθενών

- Ηθικά διλήμματα στη λήψη αποφάσεων

- Φροντίδα στο τέλος της ζωής - ανακουφιστική φροντίδα.

Εκπαιδευτική Ενότητα 4: Ειδικά θέματα στην Προνο- σοκομειακή Φροντίδα

- Οργάνωση υπηρεσιών

- Πρώτες βοήθειες με τον ελάχιστο εξοπλισμό

- Βασικές αρχές προνοσοκομειακής φροντίδας

- Ασφάλεια στον τόπο συμβάντος

- Βασική ΚΑΡΠΑ

- Βασική και προχωρημένη αντιμετώπιση τραύματος

- Διακομιδές.

Εκπαιδευτική Ενότητα 5: Ειδικά θέματα στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών

- Προδιαγραφές ΤΕΠ (υποδομές, προσωπικό, εξοπλισμός)

- Νομοθεσία - νομικά θέματα ευθύνης

- Διαλογή και συντονισμός στο ΤΕΠ

- Μαζικές καταστροφές

- Βασική και Εξειδικευμένη ΚΑΡΠΑ

- Βασική και προχωρημένη αντιμετώπιση τραύματος

- Διαχείριση ιδιαίτερων πληθυσμών

- Κακοποίηση Ενηλίκων και παίδων

- Βίαιες συμπεριφορές στο ΤΕΠ

- Ψυχοκοινωνικά προβλήματα.

Εκπαιδευτική Ενότητα 6: Ειδικά θέματα στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας

- Προδιαγραφές ΜΕΘ (υποδομές, προσωπικό, εξοπλισμός)

- Κλίμακες βαρύτητας και αξιολόγησης

- Ινότροποι και αγγειοδραστικοί παράγοντες

- Μετάγγιση αίματος και παραγώγων

- Σίτιση και τροποποίηση διατροφής, μεταβολικές ανάγκες, εντερική και παρεντερική σίτιση

- Διαταραχές ύπνου - κιρκάδιοι ρυθμοί

- Έλκη πίεσης (πρόληψη και αντιμετώπιση)

- Λοιμώξεις σχετιζόμενες με τη φροντίδα υγείας στη ΜΕΘ (Πνευμονία σε μηχανικά αεριζόμενους ασθενείς, βακτηριαιμία σχετιζόμενη με ΚΦΚ, ουρολοίμωξη σχε- τιζόμενη με καθετήρα, λοιμώξεις χειρουργικών τραυμάτων)

- Εγκεφαλικός θάνατος - μεταμοσχεύσεις.

Ο χρόνος της ειδικότητας κατανέμεται ως ακολούθως:

- δώδεκα (12) μήνες σε ΜΕΘ ενηλίκων και ΜΑΦ και

- έξι (6) μήνες σε ΤΕΠ ενηλίκων, δύναται μέρος της εκπαίδευσης να πραγματοποιείται σε δομές συντονισμού και παροχής προνοσοκομειακής φροντίδας.

 

Άρθρο 9

Γνωστικό αντικείμενο και κατανομή του χρόνου για την Ειδικότητα της Νοσηλευτικής Δημόσιας Υγείας/Κοινοτικής Νοσηλευτικής.

Κύριος σκοπός της ειδικότητας είναι η ανάπτυξη δεξιοτήτων και συμπεριφορών από τους νοσηλευτές ώστε α) να συμμετέχουν ενεργά στην προστασία, τη διατήρηση και την προαγωγή της υγείας του πληθυσμού στο πλαίσιο της αποστολής της Δημόσιας Υγείας (ΔΥ), β) να παρέχουν ποιοτική και αποτελεσματική νοσηλευτική φροντίδα σε όλο το φάσμα των υπηρεσιών της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ) στην Κοινότητα. Οι παραπάνω σκοποί θα επιτευχθούν μέσα από τη θεωρητική και κλινική εκπαίδευση σε δομές ΠΦΥ στην Κοινότητα βάσει τεκμηρίων, καθώς και με τη συμβολή στην παραγωγή νέων γνώσεων με την ενεργητική συμμετοχή των ειδικευόμενων κοινοτικών νοσηλευτών στην έρευνα, που αφορά σε όλες τις υπηρεσίες ΠΦΥ και ΔΥ.

Επιμέρους στόχοι είναι οι Νοσηλευτές Δημόσιας Υγεί- ας/Κοινοτικής Νοσηλευτικής να είναι ικανοί να:

- Αναγνωρίζουν και αξιολογούν τους πολιτικούς, κοινωνικούς και οικονομικούς προσδιοριστές της υγείας με σκοπό το σχεδιασμό παρεμβάσεων που θα διασφαλίζουν την προστασία και προαγωγή της υγείας και την πρόληψη της νόσου.

- Να παρέχουν υπηρεσίες φροντίδας υγείας (πρόληψης και προαγωγής της υγείας, διάγνωσης, θεραπείας, υποστήριξης και αποκατάστασης) στο άτομο, στην οικογένεια και στην κοινότητα, με στόχο στη βελτίωση της υγείας και της ποιότητας ζωής των ατόμων και των διαφόρων πληθυσμών.

- Κατανοούν τη σημασία ανίχνευσης των αναγκών υγείας της κοινότητας, της οικογένειας, των ατόμων, της επίδρασης των κοινωνικών, διαπολιτισμικών, οικολογικών προβλημάτων, των περιβαλλοντικών κινδύνων στην υγεία, της σημασίας του ορθού προγραμματισμού και της παροχής υπηρεσιών αγωγής, πρόληψης, προαγωγής και διατήρησης της υγείας, της ολοκληρωμένης ανακουφιστικής φροντίδας των ασθενών στην κοινότητα, των οποίων η νόσος δεν ανταποκρίνεται σε ριζική θεραπευτική αγωγή μέσω της επίτευξης καλύτερης ποιότητας ζωής για τους ασθενείς και τις οικογένειες τους.

- Προάγουν την υγεία του πληθυσμού ευθύνης τους, σε οποιοδήποτε πλαίσιο (Κέντρο Υγείας, σχολεία, χώρους εργασίας, υπηρεσίες δημόσιας υγείας, σπίτι, κ.λπ.).

- Συμμετέχουν ενεργά στο συντονισμό και στη συνέχεια της φροντίδας και να συμβάλλουν στη διασφάλιση της πρόσβασης στις υπηρεσίες υγείας.

- Εκτιμούν τις ανάγκες, να σχεδιάζουν και παρέχουν ολοκληρωμένες υπηρεσίες κατ' οίκον νοσηλείας και να εκπαιδεύουν τους φροντιστές των ασθενών.

- Διαχειρίζονται και να παρακολουθούν ασθενείς με χρόνια προβλήματα υγείας στην ΠΦΥ.

- Αναλαμβάνουν της εκπαίδευση των ασθενών με στόχο της βελτίωση της αυτο-φροντίδας, την προαγωγή της αυτοδιαχείρισης, την ενδυνάμωση και τη βελτίωση της συμμόρφωσης με τη θεραπευτική αγωγή.

- Συμβάλουν στην συστηματική παρακολούθηση και απόκριση σε κινδύνους υγείας και έκτακτες καταστάσεις.

- Συμμετέχουν στην προστασία της υγείας, περιλαμβα- νομένης της περιβαλλοντικής και επαγγελματικής υγείας, της ασφάλειας τροφίμων.

- Συμβάλλουν στη βελτίωση της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών ΠΦΥ.

Επιστημονικό περιεχόμενο (Curriculum) Ειδικότητας στην Νοσηλευτική Δημόσιας Υγείας/Κοινοτική Νοσηλευτική

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1: Εννοιολογικοί προσδιορισμοί

- Δημόσια Υγεία

- Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας

- Ομάδα για τη Φροντίδα Υγείας της Κοινότητας

- Νοσηλευτική Δημόσιας Υγείας/Κοινοτική Νοσηλευτική

- Χαρτογράφηση της κοινότητας και Διασύνδεση υπηρεσιών.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 2: Τεκμηριωμένη Νοσηλευτική Φροντίδα - Διαχείριση πόρων και προσωπικού

- Οργάνωση και διοίκηση νοσηλευτικών υπηρεσιών της κοινότητας

- Μοντέλα νοσηλευτικής φροντίδας, Διαχείριση περίπτωσης

- Πολιτική Υγείας και Πληροφορική

- Νοσηλευτικά Πρωτόκολλα και Κατευθυντήριες Οδηγίες Νοσηλευτικής ΔΥ και Κοινοτικής Νοσηλευτικής

- Θέματα Ηθικής στην ΚΝ.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 3: Αξιολόγηση των Αναγκών Υγείας της Κοινότητας και Μεθοδολογία Έρευνας στην ΚΝ

- Ποιότητα φροντίδας υγείας και πρότυπα φροντίδας στην Κοινότητα

- Ορισμός της Αξιολόγησης των Αναγκών Υγείας

- Παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία

- Έννοιες και αρχές της Αξιολόγησης της Υγείας της Κοινότητας

- Προφίλ του πληθυσμού

- Χαρακτηριστικά του πληθυσμού

- Η κατάσταση υγείας του πληθυσμού

- Ερμηνεία δημογραφικών και κλινικών δεδομένων και λήψη αποφάσεων

- Εφαρμογή κατευθυντήριων οδηγιών και τεκμηρίωση των παρεμβάσεων

- Νομικά θέματα στον σχεδιασμό και εφαρμογή της νοσηλευτικής φροντίδα

- Ερευνητική μεθοδολογία (Στάδια, τύποι έρευνας: Πρωτογενής, Δευτερογενής, Ποσοτική, Ποιοτική, Μικτές μέθοδοι. Διαδικασία διερεύνησης,ερευνητικό πλαίσιο, ερευνητικοί στόχοι. Επιλογή σχεδιασμού έρευνας. Ηθικά ζητήματα. Σύνταξη Πρωτοκόλλου).

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 4: Περιβαλλοντική Υγεία

- Αρχές εκτίμησης/διαχείρισης περιβαλλοντικού κινδύνου

- Περιβάλλοντα του ανθρώπου και των συναφών οικολογιών του (θεσμικά, ψυχαγωγικά κ.λπ.)

- Μέτρα προστασίας της Περιβαλλοντικής Υγείας και μέθοδοι ελέγχου (τρόφιμα, νερό, γη, έλεγχος της ρύπανσης, επαγγελματική υγεία και ασφάλεια)

- Εκπαίδευση και προαγωγή της υγείας

- Αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης

- Δημόσια υγεία και επιβαρύνσεις

- Αρχές διαχείρισης (συμπεριλαμβανομένων των συστημάτων διαχείρισης της υγείας)

- Σχετική νομοθεσία και κώδικες πρακτικής (εθνικοί και διεθνείς).

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 5: Νοσηλευτική Επαγγελματικής Υγείας

- Οι αρχές και ρόλοι της νοσηλευτικής στο πλαίσιο μιας υπηρεσίας Επαγγελματικής Υγείας

- Εκτίμηση επικινδυνότητας στο περιβάλλον εργασίας

- Μετρήσεις, ποιοτικές και ποσοτικές, των φυσικών, βιολογικών, χημικών και ψυχοκοινωνικών παραγόντων κινδύνου που επηρεάζουν την υγεία στην εργασία

- Συμβουλευτική σε τεκμηριωμένες ενδείξεις

- Προληπτικές στρατηγικές και προστασία εργαζομένων

- Παρακολούθηση υγείας, εμβολιασμός και καλή φυσική κατάσταση - Πρακτικές για τη διατήρηση αρχείων προσωπικής υγείας των εργαζομένων

- Οργάνωση ενός συστήματος αντίδρασης πρώτων βοηθειών στο χώρο εργασίας

- Οι Υπηρεσίες Επαγγελματικής Υγείας στην Εργασία ως μέρος της εταιρικής στρατηγικής

- Συστήματα αποδοτικότητας και διασφάλισης ποιότητας Εθνικές και Διεθνείς Πολιτικές Υγείας και Ασφάλειας

- Σχέσεις των κανόνων της εργασιακής ζωής και μεταξύ της φροντίδας της υγείας, της οικονομίας, της νομοθεσίας για την υγεία και την ασφάλεια και της νομοθεσίας για την απασχόληση

- Προαγωγή και διατήρηση της υγείας του εργαζομένου, σε ατομικό, συλλογικό και εθνικό επίπεδο

- Εργονομία

- Η δι-επαγγελματική προσέγγιση-συνεργασία και επικοινωνία με άλλους συμβούλους και ειδικούς

- Σχεδιασμός και εφαρμογή προγραμμάτων ευεξίας συμπεριλαμβανομένων: των προγραμμάτων υποστήριξης εργαζομένων.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 6: Διαπολιτισμική Νοσηλευτική

- Εισαγωγή στη διαπολιτισμική φροντίδα Θεωρίες δι- απολιτισμικής φροντίδας

- Διαπολιτισμική προσέγγιση της κοινοτικής υγείας

- Ρόλοι και δραστηριότητες των νοσηλευτών στις υπηρεσίες υγείας μεταναστών και προσφύγων

- Μεθοδολογία Μάθησης μέσω Επίλυσης Προβλημά- των-PBL σε ειδικά πολιτισμικά θέματα της φροντίδας υγείας για όλες τις ηλικιακές ομάδες

- Πολιτική στην Ευρωπαϊκή Ένωση και επιρροές της στα παραδοσιακού και δυτικού τύπου συστήματα φροντίδας υγείας, στους νόμους και στους εθνικούς κανονισμούς και στη ζωή ενός ευρωπαίου πολίτη

- Ειδικές υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας για μετανάστες και πρόσφυγες στην Ελλάδα

- Νόμοι και κανονισμοί για τη Διαπολιτισμική Νοσηλευτική.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 7: Φαρμακευτική Φροντίδα στην Κοινότητα

- Επιλεγμένες έννοιες και αρχές, Ορισμοί της διεπαγγελματικής φαρμακευτικής φροντίδας (IPPC). Ρόλοι των επαγγελματιών υγείας-αρμοδιότητες.

- Γενικές αρχές, ορθολογική χρήση των φαρμάκων στην κοινότητα, χρήση γενόσημων, αντιμικροβιακή αντίσταση, αυτο-φαρμακευτική αγωγή.

- Εκπαίδευση και ενημέρωση του ασθενή. Διαχείριση της συμμόρφωσης στην φαρμακευτική αγωγή. Διεπιστημονική επικοινωνία και συνεργασία. Η κοινωνική θέση του νοσηλευτή.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 8: Ανακουφιστική Φροντίδα

- Έννοιες Ανακουφιστικής Φροντίδας

- Στρατηγικός σχεδιασμός ανακουφιστικής φροντίδας

- Ενσωμάτωση της ανακουφιστικής φροντίδας στο σύστημα υγείας: παγκόσμια μοντέλα

- Ρόλοι των νοσηλευτών στην ανακουφιστική φροντίδα

- Τυπικοί και άτυποι φροντιστές, εθελοντές.

- Ψυχολογικά/ψυχιατρικά προβλήματα: αξιολόγηση και διαχείριση

- Αξιολόγηση και θεραπεία του πόνου

- Παρενέργειες των φαρμάκων για τον πόνο

- Εκπαίδευση των ασθενών και των οικογενειακών φροντιστών σχετικά με τη σωστή χρήση της παυσίπονων

- Συναισθηματική υποστήριξη για ασθενείς σε τελικό στάδιο και τις οικογένειές τους στη φροντίδα της υγείας

- Γνώση της έννοιας της φροντίδας στο τέλος της ζωής, απώλεια, θλίψη, πένθος

- Ειδικά κλινικά θέματα: Άνοια, Δύσπνοια: αξιολόγηση και διαχείριση, τραύματα, οίδημα και προβλήματα δέρματος: αξιολόγηση και διαχείριση, Ναυτία/έμετος: αξιολόγηση και διαχείριση, Δυσκοιλιότητα/διάρροια: αξιολόγηση και διαχείριση, Περίπτωση συμπτωμάτων γαστρεντερι- κού, Αξιολόγηση και θεραπεία των συμπτωμάτων

- Δερματολογικά προβλήματα στην ανακουφιστική φροντίδα.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 9: Οικογενειακή Νοσηλευτική Φροντίδα

- Εφαρμογή εκπαιδευτικών στρατηγικών για την προαγωγή της υγείας και της ασφάλειας των ατόμων και των οικογενειών

- Προσέγγιση αξιολόγησης του οικογενειακού συστήματος ως ενός συνόλου εντός της κοινωνίας και ως συστήματος αλληλεπίδρασης.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 10: Νοσηλευτική Φροντίδα ηλικιωμένων

- Υγιής γήρανση

- Δημιουργία φιλικών προς την ηλικία κοινοτήτων/ Κακοποίηση ηλικιωμένων

- Φροντίδα των φροντιστών

- Λειτουργίες διεπιστημονικής ομάδας

- Διεπιστημονική επίλυση προβλημάτων

- Αποτελεσματική παροχή εξατομικευμένης παροχής φροντίδας σύμφωνα με την Γεροντολογική Νοσηλευτική

- Διαχείριση και Αυτοδιαχείριση φαρμάκων.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 11: Κατ' οίκον Νοσηλευτική

- Πολιτική και φιλοσοφία της νοσηλευτικής φροντίδας στο σπίτι

- Το θεωρητικό πλαίσιο που παρέχει νοσηλευτική φροντίδα στο σπίτι (Θεωρία Orem, Αυτοφροντίδα, Αυτοδιαχείριση)

- Το σύστημα Omaha

- Το σύστημα κατ'οίκον φροντίδας της Saba, NANDA, NIC/NOC με επίκεντρο τον ασθενή

- Η επίσκεψη στο σπίτι

- Οι ρόλοι και οι ευθύνες των νοσηλευτών (πάροχος, μέλος ομάδας, επικεφαλής ομάδας)

- Ο ρόλος της οικογένειας, φροντίδα στο σπίτι με επίκεντρο τον ασθενή/ φροντιστή

- Διεθνείς κατευθυντήριες οδηγίες φροντίδας ασθενή/ φροντιστή και οικογένειας

- Διεθνείς κατευθυντήριες οδηγίες Διαχείριση Νοσηλευτικών Υπηρεσιών Κατ' οίκον φροντίδας.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 12: Σχολική Νοσηλευτική

- Εννοιολογικοί προσδιορισμοί Σχολικής Υγείας, Σχολικής Νοσηλευτικής. Θεωρητικό μοντέλο Σχολικής Νοσηλευτικής

- Δεξιότητες και Επάρκεια Σχολικού Νοσηλευτή

- Ρόλοι και καθήκοντα Σχολικού Νοσηλευτή

- Πρότυπα άσκησης Σχολικής Νοσηλευτικής στον 21ο αιώνα

- Προαγωγή και Αγωγή Υγείας στο σχολικό περιβάλλον. Υγεία και ασφάλεια στο σχολικό περιβάλλον

- Χρήση εφαρμογών σύγχρονης τεχνολογίας στη Σχολική Νοσηλευτική

- Νοσηλευτική διαχείριση παιδιών με χρόνια νοσήματα σε σχολικό περιβάλλον (Ψυχική Υγεία, Σακχαρώδη Διαβήτη, Άσθμα, Επιληψία, Καρδιαγγειακά Προβλήματα, Ειδική Αγωγή)

- Πολιτικές ανάπτυξης της Σχολικής Νοσηλευτικής σε Διεθνές επίπεδο.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 13: Νοσηλευτική για Επείγουσες Καταστάσεις και Καταστροφές

- Βασικές γνώσεις και δεξιότητες νοσηλευτικής σε δύσκολα περιβάλλοντα με περιορισμένους πόρους και μεταβαλλόμενες συνθήκες

- Εκτίμηση επικινδυνότητας

- Συνεχές διαχείρισης καταστροφών

- Ικανότητες πρόληψης/μετριασμού Ικανότητες ετοιμότητας

- Ικανότητες αντίδρασης/Ανάκαμψης/Αποκατάστασης Παροχή θεραπείας

- Πρόληψη Ασθενειών και Προαγωγή της Υγείας. Δημιουργικότητα και προσαρμοστικότητα

- Μοντέλα Ηγεσίας-Ανάπτυξη και σχεδιασμός πολιτικών

- Επικοινωνία και διαμοιρασμός πληροφόρησης

- Φροντίδα της Κοινότητας-Ατόμων και Οικογενειών.

Ο χρόνος της ειδικότητας κατανέμεται ως ακολούθως:

- Κλινική άσκηση ένα (1) μήνα στο Παθολογικό τμήμα και ΤΕΙ Νοσοκομείου

- Κλινική άσκηση ένα (1) μήνα στο Χειρουργικό τμήμα και ΤΕΙ Νοσοκομείου

- Κλινική άσκηση ένα (1) μήνα στο Παιδιατρικό τμήμα και ΤΕΙ Νοσοκομείου

- Κλινική άσκηση ένα (1) μήνα στο Καρδιολογικό τμήμα και ΤΕΙ Νοσοκομείου

- Άσκηση τεσσάρων (4) μηνών σε Μονάδα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ)

- Άσκηση ένα (1) μήνα σε Κέντρο Ψυχικής Υγείας

- Άσκηση δύο (2) μηνών σε Δομές/Υπηρεσίες παροχής κατ' οίκον φροντίδας

- Άσκηση ένα (1) μήνα στις Διευθύνσεις Δημόσιας Υγείας των Υγειονομικής Περιφέρειας ή σε Γενική Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας Περιφέρειας (ή και Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας Περιφερειακής Ενότητας)

- Άσκηση δύο (2) μηνών σε υπηρεσίες του ΕΟΔΥ και στο Κεντρικό Εργαστήριο Δημόσιας Υγείας ή σε Περιφερειακά Εργαστήρια Δημόσιας Υγείας

- Άσκηση δύο (2) μηνών σε οργανωμένο Χώρο παροχής υπηρεσιών επαγγελματικής υγείας Εργασίας δημόσιου φορέα

- Άσκηση δύο (2) μηνών σε σχολικές μονάδες [όχι οργανωμένη Δομή «Σχολικής Νοσηλευτικής»].

 

Άρθρο 10

Οι θεωρητικές ενότητες του εκπαιδευτικού προγράμματος θα παρέχονται μέσω πλατφόρμας τηλε-εκπαίδευσης, που θα ορίσει το Υπουργείο Υγείας ή και άλλων σύγχρονων μέσων εκπαίδευσης.

 

Άρθρο 11

Στο «Ηλεκτρονικό Βιβλιάριο Εκπαίδευσης» του ειδικευόμενου καταγράφεται το περιεχόμενο της εκπαίδευσής του, η απόδοση και η πρόοδός του, καθώς και η αντίστοιχη δραστηριότητα των εκπαιδευτών του. Σε κάθε περίπτωση, στο «Βιβλιάριο Εκπαίδευσης» γίνεται λεπτομερής καταγραφή των νοσηλευτικών διαδικασιών και παρεμβάσεων, που αντιστοιχούν σε συγκεκριμένους νοσηλευτικούς ρόλους, που ο ειδικευόμενος εκτέλεσε κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής του.

Η συμπλήρωση του «Ηλεκτρονικού Βιβλιαρίου Εκπαίδευσης» είναι υποχρεωτική για τον ειδικευόμενο και αποτελεί προϋπόθεση για την απόκτηση του τίτλου της ειδικότητας.

 

Άρθρο 12

Ο τίτλος της νοσηλευτικής ειδικότητας απονέμεται με απόφαση του Διοικητή της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας μετά τη συμπλήρωση του χρόνου εκπαίδευσης του ειδικευόμενου και επιτυχή συμμετοχή σε τελικές γραπτές και προφορικές εξετάσεις, που διεξάγονται μια φορά το εξάμηνο, στην έδρα της Υγειονομικής Περιφέρειας όπου εκπαιδεύτηκε ο ειδικευόμενος.

Οι γραπτές εξετάσεις προηγούνται των προφορικών, έχουν πανελλαδικό χαρακτήρα και γίνονται με το σύστημα των ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής από όλο το φάσμα του γνωστικού αντικειμένου της αντίστοιχης ειδικότητας. Η επιτυχία στις γραπτές εξετάσεις είναι προϋπόθεση για τη συμμετοχή στις προφορικές.

Η «Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων Ειδικευομένων Νοσηλευτών», που ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Υγείας, με τριετή θητεία, είναι αρμόδια για τη δημιουργία δεξαμενής Τράπεζας θεμάτων και για την επιλογή των ερωτήσεων από σύνολο δεκαπλάσιων τουλάχιστον ερωτήσεων. Οι τριμελείς «Επιτροπές Διενέργειας Εξετάσεων» που συγκροτούνται, με την ίδια απόφαση, είναι αρμόδιες για τη διενέργεια των εξετάσεων ανά ειδικότητα και ανά Υγειονομική Περιφέρεια.

 

Άρθρο 13

Όσοι υποψήφιοι δεν πέτυχαν στις εξετάσεις έχουν το δικαίωμα να προσέλθουν σε επόμενες εξετάσεις. Όσοι έχουν αποτύχει για τρίτη φορά, προκειμένου να προσέλθουν εκ νέου σε εξετάσεις, υποχρεούνται να επαναλά- βουν την εκπαίδευσή τους για έξι (6) μήνες και επανατοποθετούνται ως άμισθοι υπεράριθμοι σε ΕΜ, μετά από αίτησή τους που υποβάλλεται στην έδρα της Υγειονομικής Περιφέρειας, όπου εκπαιδεύτηκαν τον τελευταίο χρόνο της κύριας ειδικότητας. Στην περίπτωση αυτή, ο Αναπληρωτής Συντονιστής Εκπαίδευσης καθορίζει τους χώρους άσκησης.

Η απόφαση αυτή ισχύει για τη χρονική περίοδο 20202021.

Το Παράρτημα αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας απόφασης.

Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

ΠΙΝΑΚΑΣ (ΘΕΣΕΙΣ ΕΙΔΙΚΕΥΟΜΕΝΩΝ ΝΟΣΗΛΕΥΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ ΕΠΕΙΓΟΥΣΑΣ ΚΑΙ ΕΝΤΑΤΙΚΗΣ ΝΟΣΗΛΕΙΑΣ)

ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ 1ης Υγειονομικής Περιφέρειας ΑΤΤΙΚΗΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΘΕΣΕΩΝ ΕΙΔΙΚΕΥΟΜΕΝΩΝ ΝΟΣΗΛΕΥΤΩΝ
Γ.Ν.Α. «Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ» 90
Γ.Ν. ΝΟΣΗΜΑΤΩΝ ΘΩΡΑΚΟΣ ΑΘΗΝΩΝ «ΣΩΤΗΡΙΑ» 70
Γ.Ν.Α. «Γ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑΣ» 50
Γ.Ν.Α. «ΚΟΡΓΙΑΝΕΛΕΙΟ - ΜΠΕNΑΚΕΙΟ» Ε.Ε.Σ. 39
Γ.Ν.Α. «ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟ» 15
Γ.Ν. ΑΤΤΙΚΗΣ «ΣΙΣΜΑΝΟΓΛΕΙΟ» 20
Γ.Ν. ΑΤΤΙΚΗΣ «ΚΑΤ» 40
«ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΕΙΟ» Γ.Ν. ΝΕΑΣ ΙΩΝΙΑΣ 15
Γ.Ν.Α. «Η ΕΛΠΙΣ» 10
Γ.Ν.Α. «ΛΑΪΚΟ» 20
ΓΕΝΙΚΟ ΑΝΤΙΚΑΡΚΙΝΙΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ «ΑΓ. ΣΑΒΒΑΣ» 10
ΟΓΚΟΛΟΓΙΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΚΗΦΙΣΙΑΣ «ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ» 15
Γ.Ν.Α. «ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ» 20
ΣΥΝΟΛΟ 414
ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ 2ης Υγειονομικής Περιφέρειας ΠΕΙΡΑΙΩΣ και ΑΙΓΑΙΟΥ  
Γ.Ν. ΡΟΔΟΥ «ΑΓ. ΑΝΔΡΕΑΣ» 15
Γ.Ν. ΧΙΟΥ 8
Γ.Ν. ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ «ΒΟΣΤΑΝΕΙΟ» 10
ΕΑΝΠ «ΜΕΤΑΞΑ» 15
Π.Γ.Ν. ΑΤΤΙΚΟΝ 90
Γ.Ν.Π. ΤΖΑΝΕΙΟ 60
Γ.Ν. ΝΙΚΑΙΑΣ 60
Γ.Ν. ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΟ ΒΟΥΛΑΣ 30
Γ.Ν. ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ «ΘΡΙΑΣΙΟ» 50
Γ.Ν. ΣΑΜΟΥ «ΑΓΙΟΣ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ» 3
ΣΥΝΟΛΟ 341
ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ 3ης Υγειονομικής Περιφέρειας ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ  
Γ.Ν.Θ. «Γ. ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ» 60
Γ.Ν.Θ. «Ο ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ» 20
Γ.Ν.Θ. «Γ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑΣ» 20
Γ.Ν. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ 50
Γ.Ν. ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ 4
Γ.Ν. ΗΜΑΘΙΑΣ (ΜΟΝΑΔΑ ΒΕΡΟΙΑΣ) 5
Γ.Ν. ΠΕΛΛΑΣ (ΜΟΝΑΔΑ ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ) 5
Γ.Ν. ΠΕΛΛΑΣ (ΜΟΝΑΔΑ ΕΔΕΣΣΑΣ) 3
ΓΝ. ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ «ΜΠΟΔΟΣΑΚΕΙΟ» 5
ΣΥΝΟΛΟ 172
ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ 4ης Υγειονομικής Περιφέρειας ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ και ΘΡΑΚΗΣ  
Π.Γ.Ν.Θ. «ΑΧΕΠΑ» 60
Γ.Ν.Θ. «ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟ» 50
Γ.Ν.Θ. «ΑΓΙΟΣ ΠΑΥΛΟΣ» 10
Γ.Ν. ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ 5
Γ.Ν. ΣΕΡΡΩΝ 10
Γ.Ν. ΔΡΑΜΑΣ 10
Γ.Ν. ΚΑΒΑΛΑΣ 10
Γ.Ν. ΞΑΝΘΗΣ 8
Γ.Ν. ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ «ΣΙΣΜΑΝΟΓΛΕΙΟ» 10
Π.Γ.Ν. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ 40
ΣΥΝΟΛΟ 213
ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ 5ης Υγειονομικής Περιφέρειας ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ και ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ  
Π.Γ.Ν. ΛΑΡΙΣΑΣ 70
Γ.Ν. ΛΑΡΙΣΑΣ 20
Γ.Ν. ΒΟΛΟΥ 20
Γ.Ν. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ 10
Γ.Ν. ΤΡΙΚΑΛΩΝ 20
Γ.Ν. ΛΑΜΙΑΣ 25
ΣΥΝΟΛΟ 165
ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ, ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ, ΗΠΕΙΡΟΥ και ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ  
Π.Γ.Ν. ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ 70
Π.Γ.Ν. ΠΑΤΡΩΝ 70
Γ.Ν. ΠΑΤΡΩΝ «Ο ΑΓ. ΑΝΔΡΕΑΣ» 15
Γ.Ν. ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΧΑΤΖΗΚΩΣΤΑ 10
Γ.Ν. ΑΡΤΑΣ 10
Γ.Ν. ΖΑΚΥΝΘΟΥ 5
Γ.Ν. ΚΕΡΚΥΡΑΣ 10
Γ.Ν. ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ Ν.Μ. ΑΓΡΙΝΙΟΥ 10
Π.Γ.Ν. ΤΡΙΠΟΛΗΣ Η ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ 10
Γ.Ν. ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ Ν.Μ. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ 20
Γ.Ν. ΗΛΕΙΑΣ - Ν.Μ. ΠΥΡΓΟΥ 15
Γ.Ν. ΚΟΡΙΝΘΟΥ 10
ΣΥΝΟΛΟ 255
ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ 7ης Υγειονομικής Περιφέρειας ΚΡΗΤΗΣ  
ΠΑ.Γ.Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ 30
Γ.Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ «ΒΕΝΙΖΕΛΕΙΟ» 20
Γ.Ν. ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ 15
Γ.Ν. ΡΕΘΥΜΝΟΥ 10
Γ.Ν. ΧΑΝΙΩΝ «ΑΓ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ» 15
ΣΥΝΟΛΟ 90
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΘΕΣΕΩΝ 1.650

 

ΤΙΤΛΟΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ ΥΠΕ

ΤΙΤΛΟΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ

Χορηγείται στον/ην νοσηλευτή/τρια  του   o τίτλος

της ειδικότητας της  μετά από παρακολούθηση του προγράμματος

του έτους   και την επιτυχή του/της συμμετοχή στην εξεταστική περίοδο

 

Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΥΠΕ

 

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 30 Ιουνίου 2020

 


Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.


 

Έχει διαβαστεί 27951 φορές

Τελευταία Νέα