x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Βουλή: Κατατέθηκε το νομοσχέδιο για διεπαγγελματικές οργανώσεις και ενίσχυση αγροτικού τομέα

Τι προβλέπει για κόκκινα αγροτικά δάνεια, διεπαγγελματικές ενώσεις για την υγειονομική ταφή ζώων, Σχέδια Βόσκησης, εκπομπές αερίων θερμοκηπίου.Την Τετάρτη, 19 Φεβρουαρίου η επεξεργασία στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.

Στη Βουλή κατατέθηκε προς ψήφιση το νομοσχέδιο του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με τίτλο «Διεπαννελματικές οργανώσεις, ενίσχυση του αγροτικού τομέα, οργάνωση των υπηρεσιών και εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και επανεκκίνηση της αγροτικής οικονομίας» το οποίο περιλαμβάνει και τις νέες ρυθμίσεις για τα κόκκινα αγροτικά δάνεια.

Κόκκινα αγροτικά δάνεια

Το Σχέδιο Νόμου εισάγει νέες ρυθμίσεις για τη διαχείριση των κόκκινων αγροτικών δανείων μέσω ειδικών εκκαθαριστών.

Προβλέπεται ότι οι ειδικοί εκκαθαριστές πιστωτικών ιδρυμάτων υπό ειδική εκκαθάριση υποβάλλουν προς έγκριση στην Τράπεζα της Ελλάδος επιχειρησιακά σχέδια με συγκεκριμένους στόχους. Επίσης, η διαχείριση των απαιτήσεων των πιστωτικών ιδρυμάτων υπό ειδική εκκαθάριση μπορεί να ανατίθεται σε διαχειριστή πιστώσεων που πληροί συγκεκριμένα κριτήρια. Ειδικώς στην περίπτωση της διαχείρισης απαιτήσεων έναντι αγροτών, οι οποίες παρουσιάζουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά λόγω του κλάδου στον οποίο απασχολούνται οι οφειλέτες, προτιμάται διαχειριστής πιστώσεων που μπορεί να αναχρηματοδοτήσει τα περιουσιακά του στοιχεία ή τις οικονομικές του δραστηριότητες, ο ίδιος ή σε συνεργασία με πιστωτικό ίδρυμα εξειδικευμένο στις αγροτικές δανειοδοτήσεις. Υπολογίζεται ότι η ρύθμιση αφορά σε περισσότερους από επτακόσιους (700) συνεταιρισμούς και εικοσιένα χιλιάδες (21.000) αγρότες, συμβάλλοντας έτσι καθοριστικά στην επανεκκίνηση της αγροτικής οικονομίας.

Επίσης προβλέπεται δυνατότητα διαγραφής μέρους του κεφαλαίου στα πλαίσια συμβιβασμών, επιτρέποντας πιο βιώσιμες λύσεις για τους αγρότες.

Διεπαγγελματικές Οργανώσεις

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, επεκτείνεται ο θεσμός των Διεπαγγελματικών οργανώσεων μιας και εντάσσονται οι τομείς αλιείας και υδατοκαλλιέργειας.

Επίσης, προστίθεται και η κοινοπραξία στις νομικές μορφές που μπορούν να αναγνωριστούν ως διεπαγγελματικές οργανώσεις, εκτός από τα σωματεία και τις αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες, διότι ένα σοβαρό πρόβλημα που αποτρέπει την ένταξη των εκπροσώπων των οικονομικών δραστηριοτήτων στις διεπαγγελματικές οργανώσεις είναι το είδος της νομικής μορφής του φορέα που θα αναγνωριστεί ως διεπαγγελματική. Ειδικότερα, σύμφωνα με την ενωσιακή και εθνική νομοθεσία, ο εν λόγω φορέας θα πρέπει να έχει μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα και ως εκ τούτου προκρίνεται η μορφή του σωματείου ή της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας.

Εντούτοις, στην περίπτωση του σωματείου απαιτείται τουλάχιστον η σύμπραξη είκοσι (20) φορέων, γεγονός που είναι εξαιρετικά δύσκολο, ενώ στην περίπτωση της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας για τις οικονομικές υποχρεώσεις της εταιρείας καθένας από τους φορείς ευθύνεται, έναντι τρίτων, εις ολόκληρον.

Στο μεταξύ, στο νομοσχέδιο προβλέπεται η σύσταση του Εθνικού Συμβουλίου Διεπαγγελματικών Οργανώσεων (Ε.Σ.Δ.Ο.).

Στόχος είναι η συντονισμένη προώθηση των αιτημάτων των αναγνωρισμένων Διεπαγγελματικών Οργανώσεων στο ΥΠΑΑΤ και η παροχή τεχνογνωσίας των μελών των Διεπαγγελματικών Οργανώσεων προς το υπουργείο για την προώθηση δράσεων που αφορούν στους τομείς δραστηριοποίησης τους.

Υγειονομική ταφή ζώων

Διευρύνεται το πλαίσιο για την υγειονομική ταφή ζώων, καλύπτοντας και νέες περιπτώσεις όπως υποπροϊόντα μελισσοκομίας.

Επέρχονται αλλαγές στο άρθρο 35 του ν. 5087/2024 (Α'25), περί υγειονομικής ταφής ζώων, προκειμένου:α) να περιληφθούν, εκτός των φυσικών καταστροφών και επιζωοτιών, και άλλες περιπτώσεις στις οποίες επιτρέπεται η υγειονομική ταφή κατά παρέκκλιση, και συγκεκριμένα στις περιπτώσεις ζωικών υποπροϊόντων που προέρχονται από απόμερες περιοχές, των μελισσοσμηνών και των υποπροϊόντων μελισσοκομίας και β) να αποσαφηνιστεί η αρμοδιότητα της διαχείρισης των ζώων που βρίσκονται νεκρά σε δημόσιους χώρους, στο αστικό και επαρχιακό δίκτυο και στα πεζοδρόμια.

Κτηνιατρικά και φαρμακευτικά προϊόντα

Ενισχύεται το πλαίσιο για την καταπολέμηση της παράνομης διακίνησης κτηνιατρικών φαρμάκων. Θα επιβάλλονται αυστηρότεροι έλεγχοι και κυρώσεις και θα προστατευθεί η δημόσια υγεία, μειώνοντάς παράλληλα την παράνομη εμπορία φαρμάκων.

Σχέδια Βόσκησης

Με το νέο νομοσχέδιο θα διευκολύνεται η εκπόνηση σχεδίων βόσκησης, επιτρέποντας στο Υπουργείο να αναθέτει σε τρίτο τη διαδικασία εκπόνησης των Διαχειριστικών Σχεδίων Βόσκησης.

Θα δοθεί επίσης παράταση έως το 2027 ενώ ταυτόχρονα θα δοθεί η δυνατότητα με υπουργική απόφαση για περαιτέρω παρατάσεις αν και εφόσον δεν έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2027.

Αυτό σημαίνει ότι οι φορείς αποκτούν περισσότερο χρόνο για να προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις, διασφαλίζοντας την επιτυχία των σχεδίων, ενώ η αλλαγή αυτή εξυπηρετεί τη βελτίωση των δεδομένων που απαιτούνται για την αποτελεσματική βόσκηση.

Παρακολούθηση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που προέρχονται από τη γεωργία

Ενεργοποιείται το σύστημα καταγραφής εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που αναπτύχθηκε από το έργο με τίτλο «LIFE ClimaMED», και ρυθμίζεται η εγκατάσταση συσκευών μέτρησης αερίων θερμοκηπίου σε συγκεκριμένες γεωργικές περιοχές από διάφορους φορείς, συμπεριλαμβανομένων κρατικών οργανισμών, ιδιωτών και νομικών προσώπων, με σκοπό τη μέτρηση της συγκέντρωσης αερίων θερμοκηπίου.

Το εργαλείο περιλαμβάνει την εγκατάσταση συσκευών μέτρησης των αερίων του θερμοκηπίου, καθώς και ενός επιχειρησιακού κέντρου, αποτελούμενο από υλικό μέρος (hardware) και λογισμικό (software), στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, όπου αυτόματα καταγράφονται και υπολογίζονται οι εκπομπές σε επίπεδο αγροτεμαχίου.

Θα μπορεί να βλέπει ποιες περιοχές, ποιες καλλιέργειες, ποιες καλλιεργητικές πρακτικές επιδρούν θετικά ή αρνητικά στη μείωση των εκπομπών και θα μπορεί να ελέγχει την αποτελεσματικότητα των δράσεων που υλοποιούνται με σκοπό τη μείωση των εκπομπών. Γνωρίζοντας τα ανωτέρω θα μπορεί να χαράζει την πολιτική του και να επαναπροσδιορίζει τις δράσεις του ώστε να έχει απτά αποτελέσματα, τα οποία θα μπορεί να τα αποδεικνύει, μετρώντας τις ποσότητες αερίων θερμοκηπίου που εξοικονόμησε. Από την πλευρά του ο γεωργός, πέρα από το γεωργικό προϊόν που θα παράγει, θα προσφέρει και περιβαλλοντική υπηρεσία, αυτή της εξοικονόμησης εκπομπών. Η υπηρεσία αυτή θα είναι μετρήσιμη και ο γεωργός θα μπορεί να αμείβεται ανάλογα με την ποσότητα των εκπομπών που κατάφερε να εξοικονομήσει.

 

Αναλυτικά

Σύμφωνα με τη συνοδευτική έκθεση πιο αναλυτικά με το σχέδιο νόμου ρυθμίζονται θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠ.Α.Α.Τ.). Συγκεκριμένα:

ΜΕΡΗ Α’& Β’

1.Καθορίζονται ο σκοπός και το αντικείμενο του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου.(άρθρα 1 & 2)

2.Τροποποιούνται-συμπληρώνονται διατάξεις του ν. 4647/2019, αναφορικά με το καθεστώς λειτουργίας των Διεπαγγελματικών Οργανώσεων (Δ.Ο.). Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων:

-εντάσσονται στον θεσμό των Δ.Ο. και οι τομείς των προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας,

-συστήνεται, στο ΥΠ.Α.Α.Τ., Εθνικό Συμβούλιο Διεπαγγελματικών Οργανώσεων (Ε.Σ.Δ.Ο.) και καθορίζεται i) ο τρόπος συγκρότησής του και ii) ο χρόνος θητείας των μελών του,

-αίρεται η δυνατότητα χρηματοδότησης των αναγνωρισμένων Δ.Ο. από

τον κρατικό προϋπολογισμό.(άρθρα 3 - 8)

ΜΕΡΟΣ Γ’

1.Συμπληρώνονται οι διατάξεις του άρθρου 35 του ν. 5087/2024, σχετικά με τους χώρους υγειονομικής ταφής ζώων. Ειδικότερα:

α. Προβλέπεται ότι, σε περιπτώσεις αδυναμίας των Δήμων να ορίσουν τον εν λόγω χώρο, η υγειονομική ταφή των νεκρών ζώων δύναται να γίνεται, σε χώρο εντός ή εκτός του πλησιέστερου Χώρου Υγειονομικής Ταφής Απορριμάτων ή Χώρου Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων. β. Στους χώρους υγειονομικής ταφής, μεταφέρονται προς διαχείριση, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις, εκτός από τα νεκρά ζώα της παρ. 1 του άρθρου 35 του ν. 5087/2024 και: i) όλα τα νεκρά ζώα που βρίσκονται σε δημόσιους χώρους, ii) τα νεκρά μελισσοσμήνη και υποπροϊόντα μελισσοκομίας και iii) τα ζωικά υποπροϊόντα από περιοχές που έχουν χαρακτηριστεί ως απόμερες.

Η συλλογή και διαχείριση των νεκρών ζώων και ζωικών υποπροϊόντων που ανευρίσκονται σε δημόσιους χώρους και είναι αγνώστου προέλευσης αποτελεί αρμοδιότητα του οικείου φορέα ή του Δήμου που έχει την ευθύνη για την καθαριότητα και αποκομιδή απορριμμάτων.

γ. Με π.δ. καθορίζονται οι διαδικασίες, οι όροι και οι προϋποθέσεις και κάθε λεπτομέρεια σχετικά με την καταχώριση, την οργάνωση και τη λειτουργία χώρων υγειονομικής ταφής ζώων συντροφιάς και ιπποειδών.(άρθρα 9 - 10)

2.Τροποποιούνται-συμπληρώνονται διατάξεις του ν. 4351/2015 περί των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης των ποιμνίων εντός των βοσκήσιμων γαιών. Συγκεκριμένα:

α. Παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για:

-την ανάθεση της διενέργειας της διαγωνιστικής διαδικασίας για την εκπόνηση διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης, σε εποπτευόμενους από το ΥΠ.Α.Α.Τ., φορείς. (Κατά τα ισχύοντα, η εκπόνηση των σχεδίων ανατίθεται στις Περιφέρειες, βάσει προγραμματικών συμβάσεων)

-την παράταση, έως την οριζόμενη ημερομηνία, της προθεσμίας εκπόνησης, υποβολής και έγκρισης των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης.

β. Προβλέπεται η επιστροφή, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, στο ανωτέρω Υπουργείο, των ποσών που έχουν εισπραχθεί από τις Περιφέρειες, για την εκπόνηση διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης.(άρθρα 11 & 12)

3. α.Επανακαθορίζεται η αρμόδια υπηρεσία του ΥΠ.Α.Α.Τ. για την εποπτεία, τήρηση και λειτουργία του Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Οικοτεχνίας (Κ.Η.Μ.Ο.), στο οποίο εγγράφονται οι παραγωγοί και τα προϊόντα της οικοτεχνικής παρασκευής.

β. Παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για την αναπροσαρμογή του ύψους του καταβλητέου για την εγγραφή στο Κ.Η.Μ.Ο., παραβόλου. (άρθρο 13)

4. α.Επανακαθορίζονται οι αρμοδιότητες του Κέντρου Διαφύλαξης της Αγιορειτικής Κληρονομιάς (Κ.Δ.Α.Κ.) του ν. 1198/1981.

β. Ορίζεται η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ως αποκλειστικά αρμόδια για τη διενέργεια του ελέγχου, την πιστοποίηση και την αδειοδότηση της παραγωγής, μεταποίησης και διάθεσης των αγροτικών προϊόντων, φυτικής και ζωικής προέλευσης στο Άγιον Όρος. (άρθρο 14)

5.Παρέχεται η δυνατότητα παράτασης, έως το οριζόμενο χρονικό διάστημα, των μισθωτικών συμβάσεων παραγωγικών εγκαταστάσεων, οι οποίες συνήφθησαν πριν ή μετά την εκκαθάριση και εξαιτίας αυτής, από αγροτικές συνεταιριστικές οργανώσεις και συνεταιριστικές εταιρείες του ν. 2810/2000 και αγροτικούς συνεταιρισμούς και Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις του ν. 4384/2016.(άρθρο 15)

6. α.Επικαιροποιείται η διαδικασία παραχώρησης σε ενδιαφερόμενους προς επένδυση, των αναφερόμενων ακινήτων, των οποίων η διαχείριση ανήκει στο ΥΠ.Α.Α.Τ..

β. Επιτρέπεται στους Γενικούς και Τοπικούς Οργανισμούς Εγγείων Βελτιώσεων (Γ.Ο.Ε.Β. & Τ.Ο.Ε.Β.) η δυνατότητα εκμίσθωσης, χωρίς δημοπρασία, τμημάτων των παραχωρηθέντων από το ΥΠ.Α.Α.Τ. έργων, για την εγκατάσταση σταθμών ηλεκτροπαραγωγής από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (Α.Π.Ε.) ή/και συστημάτων αποθήκευσης. γ. Καθίσταται έγκυρη και ισχυρή κάθε συναφθείσα δικαιοπραξία για τον ανωτέρω σκοπό, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.(άρθρα 16)

7.Διευρύνονται οι περιπτώσεις ακινήτων του άρθρου 22 του ν. 4061/2012,επί των οποίων το Ελληνικό Δημόσιο δεν δύναται να προβάλλει δικαιώματα κυριότητας.(άρθρα 17& 18)

8.Επανακαθορίζεται η σύνθεση του Συμβουλίου Αλιείας που υφίσταται στο ΥΠ.Α.Α.Τ. (άρθρο 17 του ν. 3147/2003), χωρίς να μεταβάλλεται ο συνολικός αριθμός των μελών αυτού.(άρθρο 19)

9. α.Ορίζεται ότι, πράξεις συγχρηματοδοτούμενες από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας και Θάλασσας (Ε.Π.ΑΛ.Θ.) 2014-2020, που αφορούν στην εκπόνηση εθνικού προγράμματος συλλογής αλιευτικών δεδομένων στο πλαίσιο ενωσιακών και εθνικών απαιτήσεων και εντάσσονται στο Πρόγραμμα Αλιεία, Υδατοκαλλιέργεια και Θάλασσα 2021-2027, αποτελούν συνεχιζόμενες πράξεις.

β. Οι συμβάσεις προσωπικού εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (ι.δ.ο.χ.) και οι συμβάσεις μίσθωσης έργου των ανωτέρω πράξεων που υλοποιούνται από τους ίδιους δικαιούχους ή συνδικαιούχους εταίρους, παρατείνονται, σύμφωνα με την απόφαση ένταξης των συνεχιζόμενων πράξεων στο Πρόγραμμα Αλιεία, Υδατοκαλλιέργεια και Θάλασσα 2021-2027, από τη λήξη τους έως τη λήξη της διάρκειας των εν λόγω πράξεων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης. (άρθρο 20)

10.Προβλέπεται η παράταση της θητείας των Διοικητικών Συμβουλίων (Δ.Σ.) των Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων (Ο.Ε.Β.) Θεσσαλίας μέχρι την κατάργησή τους.(άρθρο 21)

11.Απαλείφεται ο όρος της συνταξιοδότησης μετά από τριάντα (30) χρόνια υπηρεσίας, για την απόκτηση της ιδιότητας του ομότιμου μέλους του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΓΕΩΤ.Ε.Ε.).(άρθρο 22)

12.Τροποποιούνται διατάξεις σχετικά με την ειδική εκκαθάριση πιστωτικών ιδρυμάτων (ν.4261/2014) και, μεταξύ άλλων, προβλέπεται ότι, για τη διαχείριση των απαιτήσεων των υπό ειδική εκκαθάριση πιστωτικών ιδρυμάτων έναντι αγροτών, φυσικών και νομικών προσώπων, καθώς και αγροτικών συνεταιρισμών, επιλέξιμος διαχειριστής πιστώσεων είναι, κατά προτίμηση, όποιος μπορεί να αναχρηματοδοτήσει ο ίδιος ή έχει συμπράξει με πιστωτικό ίδρυμα επαρκώς εξειδικευμένο στις αγροτικές δανειοδοτήσεις στο πλαίσιο προγράμματος αναχρηματοδότησης των υπό διαχείριση οφειλών. (άρθρα 23 - 25)

13.α. Παρατείνεται εκ νέου, το χρονικό διάστημα εντός του οποίου επιτρέπεται η σύναψη και ανανέωση συμβάσεων δανείων, πιστώσεων και χρηματοδοτήσεων από τράπεζες και λοιπά πιστωτικά ιδρύματα με κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, χωρίς την προσκόμιση αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας από τον χρηματοδοτούμενο.

β. Παρατείνεται κατά ένα (1) ακόμα έτος το χρονικό διάστημα:

-παραχώρησης χρήσης αγροτικών ακινήτων σε κατά κύριο επάγγελμα αγρότες ή ανέργους εγγεγραμμένους στο μητρώο ανέργων της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.),

-παραχώρησης αδιάθετων αγροτικών ακινήτων σε νέους αγρότες και επαγγελματίες αγρότες, με απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη. (άρθρο 26)

14 .α. Παρέχονται εξουσιοδοτήσεις για τη θέσπιση όλων των αναγκαίων εθνικών μέτρων ή και των απαραίτητων συμπληρωματικών, οργανωτικών και εκτελεστικών μέτρων για την εφαρμογή των Κανονισμών και Αποφάσεων των Οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) και τη μεταφορά Οδηγιών σε θέματα αρμοδιότητας της Γενικής Διεύθυνσης Κτηνιατρικής του ΥΠ.Α.Α.Τ.. β. Στις προβλεπόμενες κανονιστικές πράξεις περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, η σύσταση και συγκρότηση συλλογικών οργάνων, ο καθορισμός τελών και η θέσπιση διοικητικών κυρώσεων.(άρθρο 27 - 29)

ΜΕΡΗ Δ’& Ε’

Χρησιμοποιείται από το ΥΠ.Α.Α.Τ. το σύστημα καταγραφής άμεσων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στη γεωργία που αναπτύχθηκε κατά την υλοποίηση του έργου με τον τίτλο «Life ClimaMED», κ.λπ.. (άρθρα 30 - 34)

 

Σχέδιο Νόμου

 

Έχει διαβαστεί 278 φορές