Ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου: Πώς θα επιμεριστεί το γεωπολιτικό ρίσκο
Στη Βουλή τροπολογία για να μοιραστεί 50-50 το γεωπολιτικό ρίσκο στην ηλεκτρική διασύνδεση με Κύπρο το Great Sea Interconnector
Τροπολογία στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για το νέο αναπτυξιακό πρόγραμμα κατατέθηκε, η οποία αφορά την πρόσφατη συμφωνία Ελλάδας-Κύπρου για την ηλεκτρική διασύνδεση Great Sea Interconnector.
Πρόκειται για διάταξη που αφορά το πως θα μοιραστεί το λεγόμενο γεωπολιτικό ρίσκο, δηλαδή πόσο θα πληρώσει η κάθε πλευρά για το ενδεχόμενο να διακοπεί το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης λόγω ανωτέρας βίας.
Όπως αναφέρεται στην τροπολογία:
Προβλέπεται η καταβολή του μνημονευόμενου κατ’ ανώτατο όριο ποσού από την «Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας» (Α.Δ.Μ.Η.Ε.) Α.Ε. - φορέας υλοποίησης του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος που αφορά στην ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου-Κρήτης, για την αποτροπή της αναστολής των εργασιών στο πλαίσιο των συναφθεισών κατασκευαστικών συμβάσεων.
Σε περίπτωση καθυστέρησης ή ματαίωσης του ανωτέρω Έργου λόγω εξωτερικών παραγόντων, ανεξάρτητων του ελέγχου, της ευθύνης και της υπαιτιότητας της Α.Δ.Μ.Η.Ε. Α.Ε. και των συμβαλλόμενων με αυτή προμηθευτών και αναδοχών, ο Διαχειριστής ανακτά, μέσω του κρατικού προϋπολογισμού, ποσοστό δεκατρία τοις εκατό (13%) του συνόλου των πραγματοποιηθεισών και μη ανακτηθεισών επενδυτικών και λειτουργικών δαπανών, ούτως ώστε, το άθροισμα του ανωτέρω ποσοστού με το ποσοστό που ανακτάται κατά τα προβλεπόμενα σε σχετική απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.) να ανέρχεται σε ποσοστό 50% επί του συνόλου των ως άνω δαπανών.
Οι εν λόγω δαπάνες ανακτώνται προσαυξανόμενες κατ’ έτος, μέχρι την πλήρη ανάκτησή τους, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
Με κ.υ.α. καθορίζονται το συνολικό ποσό ανάκτησης που αντιστοιχεί στο κατά τα ανωτέρω διαφέρον ποσοστό, ο χρόνος ανάκτησης αυτού και η κατ’ έτος κατανομή του, το ετήσιο προς απόδοση από τον κρατικό προϋπολογισμό ποσό με βάση και τις αναφερόμενες προσαυξήσεις καθώς και κάθε άλλο ζήτημα εφαρμογής της προτεινόμενης ρύθμισης.
Οι προτεινόμενες διατάξεις
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «ΝΕΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»
Άρθρο 5
Ολοκλήρωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Κρήτης
1. Η ΑΔΜΗΕ Α.Ε., ως φορέας υλοποίησης του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος 2.6.2 του οικείου καταλόγου βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού (ΕΕ) 869/2022 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 30ής Μάίου 2022 σχετικά με τις κατευθυντήριες γραμμές για τις διευρωπαϊκές ενεργειακές υποδομές, την τροποποίηση των κανονισμών (ΕΚ) 715/2009, (ΕΕ) 2019/942 και (EE) 2019/943 και των οδηγιών 2009/73/ΕΚ και (ΕΕ) 2019/944 και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΕ) 347/2013 (L 152), που αφορά στην ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου-Κρήτης για την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση, προβαίνει στις καταβολές που απαιτούνται για τη συνέχιση των εργασιών στο πλαίσιο των κατασκευαστικών συμβάσεων που έχει συνάψει, μέχρι του ποσού των είκοσι έξι εκατομμυρίων οκτακόσιων χιλιάδων (26.800.000) ευρώ, παράλληλα με τη διαδικασία έκδοσης των αποφάσεων των οικείων ρυθμιστικών αρχών Ελλάδας και Κύπρου για τον καθορισμό του ρυθμιζόμενου εσόδου του έργου για το 2025 και βάσει του υφιστάμενου κατά τη θέση σε ισχύ του παρόντος ρυθμιστικού πλαισίου.
2.Αν το έργο της παρ. 1 καθυστερήσει ή ματαιωθεί εξαιτίας εξωτερικών παραγόντων εκτός του ελέγχου, της ευθύνης και της υπαιτιότητας του φορέα υλοποίησης και των συμβαλλόμενων με αυτόν προμηθευτών και αναδοχών, ο φορέας υλοποίησης ανακτά, μέσω του κρατικού προϋπολογισμού, ποσοστό δεκατρία τοις εκατό (13%) του συνόλου των πραγματοποιθεισών και μη ανακτηθεισών επενδυτικών και λειτουργικών δαπανών, ώστε, αθροιστικά με το ποσοστό που ανακτάται αντιστοίχως σύμφωνα με την υπό στοιχεία Ε- 159/2024 απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) «Μεθοδολογία Υπολογισμού του Επιτρεπόμενου και Απαιτούμενού Εσόδου της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. για το Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος ΕΚΕ 2.6.2 «Ηλεκτρική Διασύνδεση Κύπρου (Κοφινού) και Ελλάδας (Κορακιά-Κρήτη)», κατά το μέρος που επιμερίζεται στην Ελλάδα» (Β' 3751), το ποσό που ανακτά από τις δύο ως άνω πηγές να ανέρχεται σε ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) επί του συνόλου των ως άνω δαπανών.
Οι δαπάνες αυτές ανακτώνται, προσαυξανόμενες κατ' έτος, μέχρι την πλήρη ανάκτησή τους, κατά ποσοστό ίσο με το αντίστοιχα εφαρμοζόμενο από τη ΡΑΑΕΥ μέσο σταθμισμένο κόστος κεφαλαίου που καθορίζεται με τις οικείες αποφάσεις της ΡΑΑΕΥ, οι οποίες εκδίδονται στο πλαίσιο εφαρμογής της υπό στοιχεία Ε-159/2024 απόφασής της, όπως αυτή εκάστοτε ισχύει. Η ανάκτηση ποσών από τον κρατικό προϋπολογισμό σύμφωνα με την παρούσα, τελεί υπό την προϋπόθεση της τροποποίησης της Κοινής Απόφασης Διασυνοριακού Διαμοιρασμού του Κόστους του Έργου των εν λόγω Ρυθμιστικών Αρχών Ελλάδας και Κύπρου (CBCA), ώστε να περιλαμβάνει όρο για τον ισομερή διαμοιρασμό των προς ανάκτηση ποσών που αφορούν στις ειδικές περιπτώσεις του πρώτου εδαφίου μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου, σύμφωνα με τα ανωτέρω.
Με κοινή απόφαση των ρυθμιστικών Αρχών Ελλάδας (ΡΑΑΕΥ) και Κύπρου (ΡΑΕΚ), στη βάση σχετικής εισήγησης του φορέα υλοποίησης, εντός έξι (6) μηνών από την υποβολή της εισήγησης, διαπιστώνεται η συνδρομή των προϋποθέσεων του παρόντος και αναγνωρίζονται οι εν λόγω επενδυτικές και λειτουργικές δαπάνες.
3.Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατόπιν σχετικής εισήγησης της ΡΑΑΕΥ, εντός δύο (2) μηνών από την υποβολή της εισήγησης, καθορίζονται το συνολικό ποσό ανάκτησης που αντιστοιχεί στο διαφέρον ποσοστό που ορίζεται στην παρ. 2, ο χρόνος ανάκτησής του και η κατ' έτος κατανομή του, ο καθορισμός του ετήσιου προς απόδοση από τον κρατικό προϋπολογισμό ποσού με βάση και τις προσαυξήσεις της παρ. 2, καθώς και κάθε ειδικότερο θέμα που αφορά στην εφαρμογή του παρόντος άρθρου. Η εισήγηση της ΡΑΑΕΥ υποβάλλεται εντός ενός (1) μηνός από την κοινή απόφαση των ρυθμιστικών αρχών του τρίτου εδαφίου της παρ. 2 που διαπιστώνει τη συνδρομή των ανωτέρω προϋποθέσεων.
4.Οι παρ. 2 και 3 ισχύουν από την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας περί της τροποποίησης της CBCA, σύμφωνα με το σημείο Γ του από 20.9.2024 Πλαισίου Κατανόησης μεταξύ της Ελληνικής Κυβέρνησης και της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Διαβάστε επίσης
- Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νόμος 5140/2024 με το νέο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων
- Νόμος 5140/2024 - ΦΕΚ 154/Α/30-9-2024 (Κωδικοποιημένος)
- Παρατείνονται συμβάσεις εργασίας σε ΕΣΥ, ΕΟΠΥΥ και ΕΟΔΥ
- Απαλλαγή από φόρο πλοίων και φόρο πολυτελείας των μικρών σκαφών αναψυχής β κατηγορίας
- Στη Βουλή νομοσχέδιο με το νέο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων
