x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Στη Βουλή νομοσχέδιο με το νέο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων

Συστήνεται Μητρώο Καταγραφής και Παρακολούθησης Δαπανών Συντήρησης και Λειτουργίας Έργων - Καθορίζεται το πλαίσιο λειτουργίας του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (e- Π.Δ.Ε.)

Κατατέθηκε στη Βουλή το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο "Νέο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και συμπληρωματικές διατάξεις".

Με τις διατάξεις του υπόψη σχεδίου νόμου, επιδιώκεται η αποτελεσματική χρηματοδότηση της αναπτυξιακής πολιτικής μέσα από το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Α.Π.Δ.Ε.), η επιτάχυνση της απορρόφησης συγχρηματοδοτούμενων και εθνικών πόρων, καθώς και η εύρυθμη λειτουργία των λοιπών αναπτυξιακών προγραμμάτων και των φορέων που τα διαχειρίζονται. Ειδικότερα:

ΜΕΡΗ Α’ & Β’

1. α.Καθορίζεται το αντικείμενο του υπό ψήφιση νομοσχεδίου και δίνονται οι απαραίτητοι ορισμοί για την εφαρμογή του.

β.Το Α.Π.Δ.Ε.:

-Χρηματοδοτεί επενδύσεις που συμβάλλουν στην ανάπτυξη, τον εκσυγχρονισμό και την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, την παραγωγική ανάταξη, την ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη, την καταπολέμηση κάθε μορφής διακρίσεων, την κοινωνική συνοχή και την αειφόρο διαχείριση και αξιοποίηση του περιβάλλοντος.

-Υλοποιείται μέσω εγκεκριμένων προγραμμάτων που καθορίζουν προτεραιότητες ανά τομέα πολιτικής, ειδικούς στόχους και δράσεις, διάρκεια εφαρμογής, προϋπολογισμό και επιδιωκόμενα αποτελέσματα.

-Έχει πολυετή διάρκεια, εκτελείται σε ετήσια βάση και διακρίνεται σε Εθνικό και Συγχρηματοδοτούμενο Α.Π.Δ.Ε.

γ. Δίνεται η έννοια της δημόσιας επένδυσης και προβλέπονται οι αναπτυξιακοί τομείς που κυρίως ενισχύονται.(άρθρα 1 - 5)

2.Για τον προγραμματισμό των δημοσίων επενδύσεων, πλέον των ετών που προβλέπονται στο πλαίσιο κατάρτισης του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής (Μ.Π.Δ.Σ.), σύμφωνα με τα άρθρα 42 έως 48 του ν. 4270/2014, καταρτίζεται και παρακολουθείται από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κυλιόμενο δεκαετές Σχέδιο προγραμματισμού δημοσίων επενδύσεων. (άρθρα 6 - 8)

3. α.Καθορίζεται η διαδικασία ένταξης έργων στο Α.Π.Δ.Ε., προβλέπεται η σύσταση Άξονα Μακροχρόνιων Δεσμεύσεων με χρονικό ορίζοντα εικοσαετίας και εξειδικεύονται οι υποχρεώσεις των φορέων.

β. Ορίζεται ο τρόπος κατανομής του ετήσιου προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων και προβλέπεται η δυνατότητα πρόσθετης πίστωσης υπερδέσμευσης μέχρι ποσοστού τριάντα τοις εκατό (30%) του εγκεκριμένου προϋπολογισμού.

γ. Τίθενται διατάξεις για την ανακατανομή των εγκεκριμένων ετήσιων πιστώσεων του Α.Π.Δ.Ε. και τη χρηματοδότηση των έργων που εντάσσονται στις Συλλογικές Αποφάσεις (Σ.Α.) αυτού.

δ. Ορίζεται ότι τα έργα που αφορούν σε αντιμετώπιση επιπτώσεων φυσικών καταστροφών χρηματοδοτούνται από διακριτό κεντρικό λογαριασμό που συστήνεται για τον σκοπό αυτό στην Τράπεζα της Ελλάδος. ε. Προβλέπεται η διαδικασία αυτοδίκαιης ανάκλησης χρηματοδοτήσεων άνω των πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ, για τις οποίες δεν έχουν εκτελεστεί πληρωμές εντός τεσσάρων μηνών από την ημερομηνία εκτέλεσης της απόφασης χρηματοδότησης της Σ.Α. από την Τράπεζα της Ελλάδος και την πίστωση του λογαριασμού της Σ.Α..(άρθρα 9 - 17)

4. α.Τίθεται το πλαίσιο που διέπει τις πληρωμές δαπανών του Α.Π.Δ.Ε.. Συγκεκριμένα καθορίζονται οι γενικές αρχές και η διαδικασία πληρωμών ανά κατηγορία.

β. Παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση των θεμάτων που αφορούν στις διαδικασίες υλοποίησης και χρηματοδότησης του Α.Π.Δ.Ε..(άρθρα 18 - 21 & 39 παρ.11)

5. α.Καθορίζονται οι διαδικασίες και το χρονικό σημείο ολοκλήρωσης των έργων που χρηματοδοτούνται από το Α.Π.Δ.Ε..

β.Ρυθμίζονται οι περιπτώσεις:

-μη ολοκλήρωσης έργων ενταχθέντων σε χρηματοδοτούμενα, από ενωσιακούς ή άλλους πόρους, προγράμματα

-ανάκλησης της απόφασης ένταξης έργων

γ. Προσδιορίζονται τα κριτήρια καθορισμού των ανενεργών έργων.(άρθρα 22 & 23)

6.Καθιερώνεται υποχρέωση των φορέων διαχείρισης και των φορέων χρηματοδότησης για την ταξινόμηση των ενταγμένων στο Α.Π.Δ.Ε. έργων, βάσει των αναφερόμενων κριτηρίων.(άρθρο 24 & 39 παρ. 13)

7.α. Συστήνεται Μητρώο δικαιούχων έμμεσων πληρωμών.

β. Καθορίζονται οι ελάχιστες προϋποθέσεις χρηματοδότησης μέσω έμμεσης πληρωμής από το Α.Π.Δ.Ε., των αναφερόμενων νομικών προσώπων.

γ.Προβλέπεται η τήρηση από την αρμόδια υπηρεσία, μητρώου επιχορηγούμενων φορέων από το Α.Π.Δ.Ε..(άρθρο 25)

8.Συστήνεται Μητρώο Καταγραφής και Παρακολούθησης Δαπανών Συντήρησης και Λειτουργίας Έργων Α.Π.Δ.Ε..(άρθρο 26)

9.Καθορίζονται οι υποχρεώσεις της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσίων Επενδύσεων (Γ.Δ.Δ.Ε.) σχετικά με:

-την παρακολούθηση της πορείας εκτέλεσης του Α.Π.Δ.Ε. μέσω των αναφερόμενων διαδικασιών,

-τη σύνταξη ετήσιας απολογιστικής έκθεσης παρακολούθησης της υλοποίησης του Α.Π.Δ.Ε.,

-την αξιολόγηση της υλοποίησης και των αποτελεσμάτων του Α.Π.Δ.Ε.. (άρθρα 27 - 29)

10.Προσδιορίζονται τα έσοδα του Α.Π.Δ.Ε. και προβλέπονται οι διαδικασίες παρακολούθησής τους.(άρθρα 30 & 31)

11.α. Καθορίζονται οι:

- φορείς σχεδιασμού, διαχείρισης, εποπτείας και παρακολούθησης του Α.Π.Δ.Ε. καθώς και χρηματοδότησης, υλοποίησης και λειτουργίας των έργων του Α.Π.Δ.Ε.,

- υπόλογοι διαχειριστές των έργων του Α.Π.Δ.Ε., οι οποίοι ορίζουν τους εισηγητές εκκαθάρισης δαπάνης και τους υπεύθυνους λογαριασμού για κάθε έργο Α.Π.Δ.Ε. κ.λπ..

β. Παρέχεται η δυνατότητα στη Διεύθυνση Δημοσίων Επενδύσεων να λαμβάνει επιστημονική και τεχνική υποστήριξη στο έργο της από τη «ΜΟΔ Α.Ε.».(άρθρα 32 -37)

12.Καθορίζεται το πλαίσιο λειτουργίας του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (e- Π.Δ.Ε.) και προβλέπεται η διαλειτουργικότητά του, με υψηλή διαθεσιμότητα, με τα αναφερόμενα πληροφοριακά συστήματα διαχείρισης χρηματοδοτούμενων έργων από το Α.Π.Δ.Ε. και το Κυβερνητικό Σύστημα Επιχειρησιακού Σχεδιασμού (govERP) μόλις αυτό τεθεί σε παραγωγική λειτουργία.(άρθρα 38 και 39 παρ. 17)

13.Αναφέρονται τα χρονικά διαστήματα αξιολόγησης της νομοθεσίας για το Α.Π.Δ.Ε., η οποία δύναται να ανατεθεί σε εμπειρογνώμονες με εμπειρία σε ανάλογα θέματα, κ.λπ..(άρθρα 40 - 42)

ΜΕΡΟΣ Γ'

1.Ορίζεται κατ’ αποκλειστικότητα, το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) ως πηγή χρηματοδότησης των αναφερόμενων δαπανών (σήμερα η χρηματοδότηση των εν λόγω δαπανών μπορεί να γίνει εναλλακτικά και από το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Π.Δ.Ε.) (άρθρα 43 - 45)

2.Τροποποιείται-συμπληρώνεται το πλαίσιο κανόνων του ν.4635/2019 που διέπουν τη διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή των αναπτυξιακών παρεμβάσεων του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (Ε.Π.Α.) και των επιμέρους προγραμμάτων του. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων:

-προβλέπεται η έκδοση και ανάρτηση στην ηλεκτρονική διεύθυνση του Ε.Π.Α., εγχειριδίου διαδικασιών Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (Σ.Δ.Ε.) με το οποίο εξειδικεύονται ειδικότερα ζητήματα εφαρμογής του Ε.Π.Α..

-παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση στον αρμόδιο για το Ε.Π.Α. Υπουργό, για τη ρύθμιση θεμάτων σχετικά με την κατ' εξαίρεση χρηματοδότηση πάγιων λειτουργικών δαπανών εταιρειών του δημοσίου τομέα της περ. α) της παρ.1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014, κ.λπ..

-παρέχεται η δυνατότητα στη Διεύθυνση Διαχείρισης Εθνικού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Δι.Δι.Ε.Π.) να λαμβάνει επιστημονική και τεχνική υποστήριξη στο έργο της από τη «ΜΟΔ Α.Ε.». (άρθρα 46 - 51)

3.Διατίθεται, από την οριζόμενη ημερομηνία και με τις ειδικότερες

προϋποθέσεις, στην Ειδική Υπηρεσία Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (Δ.Α.Μ.) του άρθρου 3 του ν. 4872/2021, μέρος των εσόδων από πλειστηριασμούς δικαιωμάτων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, για τη χρηματοδότηση των αναφερόμενων έργων και δράσεων στις μνημονευόμενες περιοχές μετάβασης.(άρθρο 52 και 59)

4.Περιλαμβάνονται ρυθμίσεις σχετικά με την οργανωτική διάρθρωση και στελέχωση της Ειδικής Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης [προστίθενται μία (1) Υποδιεύθυνση και τρία (3) νέα τμήματα στη Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συντονισμού Χρηματοδότησης και αυξάνονται κατά τέσσερις (4) οι θέσεις προσωπικού].(άρθρα 53 & 54)

5.Ρυθμίζονται θέματα κάλυψης των θέσεων εργασίας που έχουν εγκριθεί με τις αναφερόμενες Π.Υ.Σ.(άρθρο 55)

6.Επανακαθορίζονται μειούμενα, τα όρια των υπερδεσμεύσεων που διατίθενται για την κάλυψη επιλέξιμων δαπανών που προβλέπονται στο Π.Δ.Ε. [πέντε τοις εκατό (5%) από δέκα τοις εκατό (10%) της μέγιστης συνεισφοράς της δημόσιας δαπάνης που ορίζεται στην απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με την οποία εγκρίνεται το Πρόγραμμα και δέκα τοις εκατό (10%) από είκοσι τοις εκατό (20%) της μέγιστης συνεισφοράς της δημόσιας δαπάνης που προβλέπεται σε κάθε άξονα προτεραιότητας του Προγράμματος]. (άρθρο 56)

7.Εισάγεται ειδικό καθεστώς φορολογικών απαλλαγών για την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα (φορέας Γενικής Κυβέρνησης) κατά την είσπραξη χρημάτων από το Δημόσιο στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της (απαλλαγή από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικού ενημερότητας του άρθρου 12 του ν. 4987/2022, το ποσό είναι ακατάσχετο και ανεκχώρητο στα χέρια του Δημοσίου ή οποιουδήποτε τρίτου κ.λπ).(άρθρο 57)

8.Θεωρείται νομίμως καταβληθέντο σύνολο των αποδοχών που

καταβλήθηκαν στους υπηρετούντες στη Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συντονισμού Χρηματοδότησης της Ειδικής Υπηρεσίας Δ.Α.Μ. κατά το οριζόμενο χρονικό διάστημα.(άρθρο 58)

9.Αυξάνονται οι πιστώσεις του προϋπολογισμού των δημοσίων επενδύσεων οικονομικού έτους 2024 κατά εννιακόσια εκατομμύρια (900.000.000) ευρώ. Ειδικότερα, αυξάνονται οι πιστώσεις του:

-εθνικού σκέλους δημοσίων επενδύσεων κατά εξακόσια εκατομμύρια (600.000.000) ευρώ,

-συγχρηματοδοτούμενου σκέλους δημοσίων επενδύσεων κατά τριακόσια εκατομμύρια (300.000.000) ευρώ. (άρθρο 60)

10.α. Εξακολουθούν, οι δαπάνες των υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που συστήνονται με τις διατάξεις του π.δ. 50/2024 περί σύστασης Γενικών Γραμματειών, κατάργησης Γενικής Γραμματείας και Ειδικών Γραμματειών, να βαρύνουν, μέχρι την οριζόμενη ημερομηνία, τις πιστώσεις των καταργημένων υπηρεσιών του ιδίου Υπουργείου. β. Τίθεται η έναρξη ισχύος των προτεινόμενων διατάξεων. (άρθρα 61 & 62)

 

Σχέδιο Νόμου

 

Σχέδιο Νόμου

 

 

Έκθεση Ανάλυσης Συνεπειών Σχεδίου Νόμου

 

 

Έχει διαβαστεί 235 φορές

Τελευταία Νέα