x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Κατατέθηκε στη Βουλή ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας

Καταργείται ο παλαιότερος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α’ 57)

Κατατέθηκε στη Βουλή προς ψήφιση το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο "Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις".

Με το υπόψη σχέδιο νόμου σύμφωνα με τη συνοδευτική έκθεση προβλέπονται τα ακόλουθα:

ΜΕΡΗ Α' - Δ'

Θεσπίζεται νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας με παράλληλη κατάργηση του ισχύοντος (ν.2696/1999), πλην των μνημονευόμενων διατάξεων αυτού.

Ειδικότερα:

1.α.Παρατίθενται ο σκοπός και το αντικείμενο των προτεινόμενων

διατάξεων, οι οποίες αποσκοπούν στην εναρμόνιση των διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με τις σύγχρονες ανάγκες ασφαλούς κυκλοφορίας πεζών και οχημάτων και βιώσιμης αστικής κινητικότητας, καθώς και στον εξορθολογισμό και στην κατηγοριοποίηση των παραβάσεων και των κυρώσεων που αυτές επιφέρουν, με στόχο την ενίσχυση του αποτρεπτικού τους χαρακτήρα.

β. Καθορίζεται το πεδίο εφαρμογής και δίδονται οι αναγκαίοι ορισμοί για την εφαρμογή των προτεινόμενων ρυθμίσεων.(άρθρα 1 - 5)

2.Με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.) επέρχονται, κατά βάση, οι ακόλουθες αλλαγές σε σχέση με τα ισχύοντα:

α.Προβλέπεται ηκατάταξη των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητά τους για τη ζωή, την υγεία και τη σωματική ακεραιότητα των χρηστών του οδικού δικτύου στις Κατηγορίες Ε1, Ε2, Ε3, Ε4 και Σ, οι οποίες διακρίνονται σε υποκατηγορίες και προσδιορίζονται οι κυρώσεις (διοικητικά πρόστιμα και διοικητικά μέτρα) που επιβάλλονται, κατά περίπτωση, για κάθε κατηγορία και υποκατηγορία παράβασης.

Στην κατηγορίαΕ4 κατατάσσονται οι παραβάσεις με ιδιαίτερες επιπτώσεις για την οδική ασφάλεια, για τις οποίες επιβάλλεται το διοικητικό πρόστιμο και το διοικητικό μέτρο που αναφέρεται στη συγκεκριμένη σχετική διάταξη.

Οι παραβάσεις που υποδηλώνουν αντικοινωνική συμπεριφορά κατατάσσονται, πέραν των ανωτέρω κατηγοριών, και στην κατηγορία Σ για την οποία, πέραν του διοικητικού προστίμου και του διοικητικού μέτρου που προβλέπεται, επιβάλλεται και επιπλέον διοικητικό μέτρο.

β. Θεσπίζονται νέες κατηγορίες παραβάσεων και επιβάλλονται αυξημένα διοικητικά πρόστιμα, ιδίως στις περιπτώσεις υποτροπής παράβασης εντός του εκάστοτε οριζόμενου χρονικού διαστήματος, που συνδέονται ιδίως με:

-την εν κινήσει χρήση κινητού τηλεφώνου, από την οποία μπορεί να προκύψει κίνδυνος σε ξένα πράγματα και σε άνθρωπο ή να προκληθεί βαριά σωματική βλάβη ή θάνατος συνεπεία τροχαίου ατυχήματος,

-την υπέρβαση του ορίου ταχύτητας κατά την κίνηση οχημάτων σε αυτοκινητόδρομους, οδούς ταχείας κυκλοφορίας και στο λοιπό οδικό δίκτυο,

-τη μη παραχώρηση προτεραιότητας σε σιδηροδρομικά οχήματα, καθώς και τη μη τήρηση των υποχρεώσεων που προβλέπονται για τη διέλευση από ισόπεδη σιδηροδρομική διάβαση,

-τη στάση και στάθμευση: i) σε σιδηροδρομικές ή τροχιοδρομικές γραμμές κατά τρόπο που παρεμποδίζεται η κίνηση των σιδηροδρομικών ή τροχιοδρομικών οχημάτων και ii) σε σημεία όπου παρεμποδίζεται η διέλευση οχημάτων, τα οποία εξυπηρετούν δημόσια συγκοινωνία,

-τη μη τήρηση των κανόνων συμπεριφοράς σε περίπτωση ατυχήματος,

-τη θέση σε κυκλοφορία οχήματος, οι πινακίδες του οποίου έχουν αφαιρεθεί καθώς και την οδήγηση από οδηγό που στερείται ή δεν κατέχει την κατάλληλη άδεια οδήγησης, από την οποία μπορεί να προκύψει κίνδυνος σε ξένα πράγματα και σε άνθρωπο ή να προκληθεί βαριά σωματική βλάβη ή θάνατος συνεπεία τροχαίου ατυχήματος,

-την οδήγηση αγροτικών μηχανημάτων και μηχανημάτων έργου από οδηγό που δεν έχει την κατά περίπτωση άδεια οδήγησης ή όταν αυτή έχει λήξει ή ανακληθεί ή αφαιρεθεί,

-την οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος,

-τη ρυθμιστική πινακίδα υποχρεωτικής διακοπής πορείας (STOP) και τον ερυθρό φωτεινό σηματοδότη,

-τη μη χρήση ζώνης και κράνους ασφαλείας από τους οδηγούς καθώς και τη μη χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης κατά τη μεταφορά παιδιών,

-την υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, τη χρήση της Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.),

-τη στάση ή στάθμευση σε θέση όπου βρίσκεται ράμπα διάβασης ατόμων με αναπηρία κ.α.

γ.Ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με την κυκλοφορία σε πεζόδρομους,

ποδηλατόδρομους, μέσα στις κατοικημένες περιοχές καθώς και στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας και στο πρωτεύον εθνικό οδικό δίκτυο. Συγκεκριμένα:

-καθίσταται δυνατή η κυκλοφορία ποδηλάτων και Ε.Π.Η.Ο. σε πεζόδρομους,

-επιτρέπεται η είσοδος - έξοδος οχημάτων και πεζών σε ποδηλατόδρομους υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις,

-επανακαθορίζεται, μειούμενο, από την οριζόμενη ημερομηνία, το όριο ταχύτητας αυτοκινήτων οχημάτων μέσα στις κατοικημένες περιοχές.

δ.Προβλέπονται:

-η ανάθεση και στους φορείς διοίκησης και εκμετάλλευσης λιμένων της εγκατάστασης, συντήρησης και διασφάλισης της ορατότητας και της αποτελεσματικότητας της κατακόρυφης και οριζόντιας σήμανσης των οδών αρμοδιότητάς τους (πινακίδες και διαγραμμίσεις),

-η διαγραφή του επιβαλλόμενου προστίμου για μη χρήση προστατευτικού κράνους από τους οδηγούς και τους επιβάτες μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και τρίτροχων οχημάτων χωρίς κουβούκλιο, σε περίπτωση που οι παραβάτες προσκομίσουν παραστατικό αγοράς προστατευτικού κράνους εντός της οριζόμενης προθεσμίας,

-ο έλεγχος της κυκλοφορίας και η διαπίστωση των παραβάσεων με ειδικές ηλεκτρονικές συσκευές ή συστήματα με χρήση τεχνητής νοημοσύνης ή άλλα τεχνικά μέσα, όπως σταθερές ή κινητές κάμερες.

ε.Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη διαδικασία είσπραξης των προστίμων που επιβάλλονται για παραβάσεις που διαπιστώνονται με ειδικές ηλεκτρονικές συσκευές.(άρθρα 6 - 114)

3.α.Παρέχονται νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις για την εφαρμογή των προτεινόμενων διατάξεων.

β. Περιλαμβάνονται μεταβατικής ισχύος διατάξεις και παρατίθενται οι διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας που καταργούνται από την έναρξη ισχύος των προτεινόμενων ρυθμίσεων. Μεταξύ άλλων, καταργείται η υφιστάμενη δυνατότητα (άρθρο 28 του ν.4530/2018) προσαύξησης των επιβαλλόμενων διοικητικών προστίμων σε ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%) και διακόσια τοις εκατό (200%), κατά περίπτωση, με βάση τα εισοδηματικά κριτήρια του παραβάτη. (Σύμφωνα με το αρμόδιο Υπουργείο, δεν εκδόθηκε ποτέ η προβλεπόμενη κ.υ.α. και ως εκ τούτου δεν ενεργοποιήθηκε ποτέ η δυνατότητα αυτή).(άρθρα 115 - 118)

 

ΜΕΡΟΣ Ε'

Περιλαμβάνονται λοιπές επείγουσες διατάξεις και ειδικότερα:

1.Τροποποιείται ο ν.2946/2001 σχετικά με την υπαίθρια διαφήμιση και μεταξύ άλλων:

α.Επανακαθορίζονται:

-οι χώροι στους οποίους απαγορεύεται η υπαίθρια διαφήμιση, με τις οριζόμενες εξαιρέσεις,

-η διαδικασία αδειοδότησης υπαίθριας διαφήμισης και τοποθέτησης πλαισίων διαφημίσεων, καθώς και διαφημίσεων που διενεργούνται με πτητικά μέσα.

β. Προβλέπεται η επιβολή του μνημονευόμενου προστίμου στους υπαίτιους εκμισθωτές σε ιδιωτικά κτίρια, οικόπεδα και περίπτερα, σε περίπτωση παράβασης των ισχυουσών διατάξεων για τις υπαίθριες διαφημίσεις.

γ.Προσδιορίζονται οι προϋποθέσεις καταχώρισης υπαίθριων διαφημίσεων από το Δημόσιο και από φορείς του δημόσιου τομέα.(άρθρα 119 - 124)

2.Τροποποιείται ο ν.4974/2022 και επανακαθορίζονται ζητήματα σχετικά με την αδειοδότηση των χώρων αμαξοστασίων αστικών, ημιαστικών ή υπεραστικών λεωφορείων καθώς και των εγκαταστάσεων των πρατηρίων παροχής καυσίμων και ενέργειας που βρίσκονται στα εν λόγω αμαξοστάσια, σύμφωνα με τις απαιτούμενες, κατά τα ισχύοντα, προδιαγραφές. (άρθρα 125, 126)

3.Επανακαθορίζεται η συγκρότηση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (Ρ.Α.Σ.) με την κατάργηση πρόβλεψης αναπληρωματικών μελών για κάθε τακτικό μέλος και ρυθμίζονται λοιπά επιμέρους ζητήματα λειτουργίας της Αρχής.(άρθρα 127, 128)

4.Παρατείνεται εκ νέου το χρονικό διάστημα, κατά τη διάρκεια του οποίου επιτρέπεται η ολοκλήρωση της διαδικασίας πρόσληψης εξειδικευμένου προσωπικού σε υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (ι.δ.ο.χ.), ανώτατης διάρκειας οκτώ (8) μηνών, για την αντιμετώπιση αναγκών, συνεπεία κήρυξης περιοχών σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας (αρ.25 παρ.13 του ν.5049/2023).(άρθρο 129)

5.Τροποποιούνται τα άρθρα 39 και 65 του π.δ.71/2019 και παρατείνονται έως την οριζόμενη ημερομηνία:

-η προθεσμία υποβολής αιτημάτων επανάκρισης των μελετητικών και εργοληπτικών επιχειρήσεων που είναι εγγεγραμμένες στα Μητρώα συντελεστών παραγωγής δημοσίων και ιδιωτικών έργων, μελετών, τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών,

-η διάρκεια ισχύος των πτυχίων των εγγεγραμμένων στα οικεία Μητρώα μελετητών και εργοληπτών και των βεβαιώσεων εγγραφής στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων,

-το χρονικό διάστημα για τη δυνατότητα έκδοσης ενημερότητας πτυχίου για τις συγκεκριμένες εργοληπτικές επιχειρήσεις.(άρθρο 130)

6.Συμπληρώνεται το άρθρο 25Β του ν.3614/2007 και υπάγονται στην προβλεπόμενη διαδικασία διαιτησίας συμβάσεων δημοσίων έργων που υλοποιούν δημόσιες επιχειρήσεις του ν.3429/2005, διαφορές από μεικτές συμβάσεις ανεξαρτήτως του προέχοντος χαρακτήρα του έργου και διαφορές από συμβάσεις προμηθειών ή υπηρεσιών, συγχρηματοδοτούμενες ή μη, υπό τους οριζόμενους όρους και προϋποθέσεις.(άρθρο 131)

7.Παρατείνεται από τη λήξη της και για το οριζόμενο χρονικό διάστημα η προθεσμία αναφορικά με τη δυνατότητα χρησιμοποίησης, κατά παρέκκλιση των ισχυόντων πολεοδομικών σχεδίων και παραχώρησης ατελώς σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, ελεύθερων δημοτικών χώρων, όμορων του αεροδρομίου Ηρακλείου Κρήτης «Νίκος Καζαντζάκης», ως εν γένει υπαίθριων χώρων στάθμευσης του αεροδρομίου.(άρθρο 132)

8.Επιτρέπεται η λειτουργία συνεργείων βαρέων οχημάτων στη νησιωτική χώρα για το οριζόμενο μεταβατικό διάστημα.(άρθρο 133)

9.Παρατίθενται οι καταργούμενες διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας. (άρθρο 134)

 

Σχέδιο Νόμου

 

 

 

Έχει διαβαστεί 622 φορές