Σε δημόσια διαβούλευση το νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
Κατηγοριοποίηση παραβάσεων - Αυστηρότερες ποινές στους οδηγούς, αλλάζουν τα όρια ταχύτητας - αφαίρεση μόνο της άδειας οδήγησης και όχι του οχήματος - Ενδεικτικές Παραβάσεις και οι ποινές που προβλέπονται με το νέο πλαίσιο
Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε σήμερα 4-1-2025 το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο: «Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις για την ασφαλή κινητικότητα», με το οποίο αλλάζει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, κατηγοριοποιούνται οι παραβάσεις του ανάλογα με την επικινδυνότητα και φυσικά τροποποιούνται και τα πρόστιμα για τους παραβάτες.
Ποινές στον οδηγό, όχι στο όχημα
Η αλλαγή αυτή εντάσσεται στη νέα φιλοσοφία του ΚΟΚ που πλέον δεν θα τιμωρεί το όχημα με ακινητοποίηση αλλά τον παραβάτη οδηγό.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο το όχημα θα μπορεί να κινείται με άλλον οδηγό, πολύ σημαντικό για οικογένειες που έχουν ένα αυτοκίνητο.
Αυτό επισημαίνεται και από το υπουργείο Μεταφορών, που αναφέρει ότι οι ποινές αφορούν κυρίως στον οδηγό (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ) και όχι στο όχημα (αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας), καθώς αυτό μπορεί να χρησιμοποιείται από περισσότερους από έναν οδηγούς.
Η κατηγοριοποίηση των Παραβάσεων
Οι παραβάσεις θα κατατάσσονται ανάλογα με την επικινδυνότητά τους για τη ζωή, την υγεία και τη σωματική ακεραιότητα των χρηστών του οδικού δικτύου, την υποχρέωση για ιδιαίτερη μέριμνα και προστασία για τα άτομα με αναπηρία, την πρόληψη της πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων, καθώς και τις επιπτώσεις της παράβασης στην οδική ασφάλεια, στις εξής κατηγορίες:
α) κατηγορία Ε1,
β) κατηγορία Ε2,
γ) κατηγορία Ε3.
Η κάθε μία από τις παραπάνω κατηγορίες διακρίνεται σε δυο υποκατηγορίες, ως εξής:
α) υποκατηγορία Α, για την οποία επιβάλλεται μόνο διοικητικό πρόστιμο, και
β) υποκατηγορία Β για την οποία επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο και διοικητικό μέτρο.
Ανεξάρτητα των κατηγοριών παραβάσεις μπορεί να κατατάσσονται και στην κατηγορία Σ, που υποδηλώνει αντικοινωνική οδική συμπεριφορά. Στις παραβάσεις, πέραν του διοικητικού προστίμου και του διοικητικού μέτρου που επιβάλλεται βάσει της κατηγορίας και υποκατηγορίας στην οποία κατατάσσονται, επιβάλλεται και επιπλέον διοικητικό μέτρο.
Πέραν των παραπάνω κατηγοριών:
α) θεσπίζεται κατηγορία Ε4 ιδιαιτέρων επιπτώσεων για την οδική ασφάλεια. Για τις παραβάσεις που εντάσσονται στην κατηγορία αυτή, επιβάλλονται το διοικητικό πρόστιμο και το διοικητικό μέτρο που αναφέρεται στη συγκεκριμένη σχετική διάταξη.
β) Κάποιες εκ των παραβάσεων επιφέρουν επιπλέον ή μόνο ποινικές κυρώσεις που επιβάλλονται από το δικαστήριο, όπως αναφέρονται στα επιμέρους άρθρα.
Για κάθε παράβαση που ανήκει στην ίδια κατηγορία και υποκατηγορία επιβάλλονται οι παρακάτω διοικητικές κυρώσεις:
α) Παράβαση κατηγορίας Ε1:
αα) Ε1-Α επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο τριάντα (30) ευρώ,
αβ) Ε1-Β επιβάλλεται το διοικητικό πρόστιμο της υποκατηγορίας Ε1-Α και το διοικητικό μέτρο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για δέκα (10) ημέρες.
β) Παράβαση κατηγορίας Ε2:
βα) Ε2-Α επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο εκατόν πενήντα (150) ευρώ,
ββ) Ε2-Β επιβάλλεται το διοικητικό πρόστιμο της υποκατηγορίας Ε2-Α και το διοικητικό μέτρο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για είκοσι (20) ημέρες.
γ) Παράβαση κατηγορίας Ε3:
γα) Ε3-Α επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο τριακοσίων πενήντα (350) ευρώ,
γβ) Ε3-Β επιβάλλεται το διοικητικό πρόστιμο της υποκατηγορίας Ε3-Α και το διοικητικό μέτρο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης και των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για τριάντα (30) ημέρες.
δ) Για τις παραβάσεις που έχουν χαρακτηριστεί και ως αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς (Σ), πέραν των κυρώσεων που επιβάλλονται σύμφωνα με τις περ. α) έως γ), επιβάλλεται επιπρόσθετα και το διοικητικό μέτρο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης του οδηγού για τριάντα (30) ημέρες.».
Υποτροπή – Σύστημα ελέγχου συμπεριφοράς των οδηγών
Ως υποτροπή νοείται η διάπραξη της ίδιας παράβασης εντός χρονικού διαστήματος, ανεξάρτητα από την τοπική ή χρονική εγγύτητα από την τέλεση της προηγούμενης παράβασης και ανεξάρτητα από την επίδοση ή μη των εκθέσεων βεβαίωσης παραβάσεων. Ειδικά για την περίπτωση της παράνομης στάθμευσης του άρθρου 34, όταν αυτή συνεχίζεται πέραν των τριών (3) ωρών, βεβαιώνεται νέα παράβαση και υφίσταται υποτροπή.
Σε περίπτωση διάπραξης των παραβάσεων :
α) που συνδέονται με:
αα) την οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος, άρθρο 42,
αβ) τη Ρυθμιστική Πινακίδα Ρ-2 Υποχρεωτικής διακοπής πορείας (STOP), παρ. 3 και 11 του άρθρου 4,
αγ) τον ερυθρό φωτεινό σηματοδότη, περ. β), ε), η) και ι) της παρ. 1 του άρθρου 6,
αδ) την οδήγηση οχημάτων για επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού ή την τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, παρ. 8 του άρθρου 8, ή τον συναγωνισμό στην ταχύτητα, παρ. 5 του άρθρου 19,
αε) τη μη χρήση ζώνης και κράνους ασφαλείας από τους οδηγούς, παρ. 5 και 6 του άρθρου 12,
αστ) τη μη χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας κατά τη μεταφορά παιδιών, παρ. 5 του άρθρου 12 και περ. β) και γ) της παρ. 2 του άρθρου 33,
αζ) τη χρήση κινητού κατά την οδήγηση, παρ. 2 του άρθρου 13 και παρ. 1 του άρθρου 40,
αη) την υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, άρθρο 20,
αθ) τη χρήση της Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.), παρ. 9 του άρθρου 29,
αι) τη στάση ή στάθμευση σε θέση όπου βρίσκεται ράμπα διάβασης ατόμων με αναπηρία, περ. ιστ) της παρ. 2 του άρθρου 34, ή σε αποκλειστικές ή γενικές θέσεις στάθμευσης ατόμων με αναπηρία, παρ. 3 του άρθρου 4 περί ρυθμιστικών πινακίδων Ρ-71 και Ρ-72 και περ. ιζ) και ιη) του άρθρου 34,
ιαια) την οδήγηση χωρίς ο οδηγός να κατέχει την προβλεπόμενη ισχύουσα άδεια οδήγησης, παρ. 4 και 5 του άρθρου 94,
για δεύτερη φορά μέσα σε διάστημα ενός (1) έτους, στον παραβάτη οδηγό επιβάλλονται αυξημένο διοικητικό πρόστιμο χιλίων (1000) ευρώ και το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης έως εκατόν ογδόντα (180) ημέρες.
β) που συνδέεται με την οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος, όταν ο οδηγός καταλαμβάνεται να οδηγεί υπό την επήρεια οινοπνεύματος, κατά τη νέα παράβαση για δεύτερη φορά μέσα σε διάστημα ενός (1) έτους, με ποσοστό αλκοόλ άνω του ορίου της περ. γ) της παρ. 7 του άρθρου 42, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο δύο χιλιάδων (2000) ευρώ και διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης έως δύο (2) έτη.
γ) που συνδέονται με:
γα) την οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος, άρθρο 42,
γβ) τη Ρυθμιστική Πινακίδα Ρ-2 Υποχρεωτικής διακοπής πορείας (STOP), παρ. 3 και 11 του άρθρου 4,
γγ) τον ερυθρό φωτεινό σηματοδότη, περ. β), ε) η) και ι) της παρ. 1 του άρθρου 6,
γδ) την οδήγηση οχημάτων για επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού ή την τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, παρ. 8 του άρθρου 12, ή τον συναγωνισμό στην ταχύτητα, παρ. 5 του άρθρου 19,
για τρίτη φορά της ίδιας παράβασης μέσα σε διάστημα πέντε (5) ετών, η άδεια οδήγησης αφαιρείται για επτά (7) έτη.
Ενδεικτικές Παραβάσεις και οι ποινές που προβλέπονται με το νέο πλαίσιο
Μη συμμόρφωση σε σήμα ή υπόδειξη τροχονόμου. Επιβάλλεται πρόστιμο ύψους εκατόν πενήντα (150) ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για είκοσι (20) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε2-Β).
Για την παραβίαση της πινακίδας Ρ-2 (Υποχρεωτική διακοπή πορείας, STOP) διατηρείται το πρόστιμο ύψους επτακοσίων (700) ευρώ και επιπλέον επιβάλλεται η επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε4).
Για την παραβίαση των πινακίδων Ρ-1 (Υποχρεωτική παραχώρηση προτεραιότητας) και Ρ-29 (Απαγόρευση της αναστροφής), επιβάλλεται πρόστιμο ύψους τριακοσίων πενήντα (350) ευρώ και επιπλέον επιβάλλεται η αφαίρεση της άδειας οδήγησης και των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε3-Β).
Για την παραβίαση των πινακίδων Ρ-71 (χώρος στάθμευσης αποκλειστικά για οχήματα ατόμων με μειωμένη κινητικότητα) και Ρ-72 (χώρος στάθμευσης αποκλειστικά για συγκεκριμένο όχημα ατόμων με μειωμένη κινητικότητα) επιβάλλονται πρόστιμο ύψους εκατόν πενήντα (150) ευρώ και το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για πενήντα (50) ημέρες (κατηγορίες παράβασης Ε2-Β και Σ).
Μη συμμόρφωση σε φωτεινή σηματοδότηση. Επιβάλλεται πρόστιμο ύψους επτακοσίων (700) ευρώ και το διοικητικό μέτρο της επιτόπου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε4) για παραβίαση του σηματοδότη ερυθρού φωτός.
Μη συμμόρφωση οδηγών ποδηλάτων σε φωτεινή σηματοδότηση. Επιβάλλεται πρόστιμο ύψους εκατόν πενήντα (150) ευρώ (κατηγορία παράβασης Ε2-Α) σε ποδηλάτη για παραβίαση του σηματοδότη ερυθρού φωτός με σύμβολο ποδηλάτου
Μη συμμόρφωση πεζών σε φωτεινή σηματοδότηση. Μειώνεται το ύψος του προστίμου για τις παραβάσεις του άρθρου από σαράντα (40) ευρώ σε τριάντα (30) ευρώ (κατηγορία παράβασης Ε1-Α).
Μη χρήση ζώνης ασφαλείας και προστατευτικού κράνους και η μεταφορά ανηλίκων, χωρίς τη χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας από τον οδηγό. Ειδικότερα, το ύψος του προστίμου για απόθεση ή εγκατάλειψη ή απόρριψη οποιουδήποτε αντικειμένου ή ύλης στις οδούς, παρακωλύοντας την κίνηση των πεζών και των οχημάτων, μειώνεται από τετρακόσια (400) ευρώ σε τριακόσια πενήντα (350) ευρώ (κατηγορία παράβασης Ε3-Α). Το ύψος του προστίμου για τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας και προστατευτικού κράνους από τον οδηγό παραμένει στα τριακόσια πενήντα (350) ευρώ και ταυτόχρονα αυξάνεται η ποινή αφαίρεσης της άδειας οδήγησης από δέκα (10) σε τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε3-Β). Αντίστοιχα το πρόστιμο για τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας και προστατευτικού κράνους από επιβάτη αυξάνεται από εκατό (100) ευρώ σε εκατόν πενήντα (150) ευρώ (κατηγορία παράβασης Ε2-Α).
Για την παράβαση της οδήγησης οδικών οχημάτων για επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμό, ανταγωνισμό ή τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων επιβάλλεται το διοικητικό πρόστιμο επτακοσίων (700) ευρώ και το διοικητικό μέτρο της επιτόπου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε4).
Για τις παραβάσεις που αφορούν την ορθή θέση οχημάτων πλην λεωφορείων μειώνεται το επιβαλλόμενο πρόστιμο από ογδόντα (80) σε τριάντα (30) ευρώ και παράλληλα επιβάλλεται το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για δέκα (10) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε1-Β). Για την παράβαση της κίνησης σε οδόστρωμα που προορίζεται για την κυκλοφορία των πεζών, μειώνεται το επιβαλλόμενο πρόστιμο από διακόσια (200) ευρώ σε εκατόν πενήντα (150) ευρώ και παράλληλα επιβάλλεται το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορίες παράβασης Ε2-Α και Σ). Για τις λοιπές παραβάσεις του άρθρου αυξάνεται το πρόστιμο από διακόσια (200) σε τριακόσια πενήντα (350) ευρώ και παράλληλα επιβάλλεται το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης και των στοιχείων κυκλοφορίας για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε3-Β).
Μη επιτρεπτό προσπέρασμα, την κίνηση σε στοίχους και την κίνηση μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών σε πυκνή κυκλοφορία. Το πρόστιμο για αντικανονικό προσπέρασμα παραμένει στα επτακόσια (700) ευρώ και επιπλέον επιβάλλεται το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε4).
Μη επιτρεπτή διέλευση οχημάτων που κινούνται αντίθετα. Συγκεκριμένα μειώνεται το πρόστιμο από ογδόντα (80) ευρώ σε τριάντα (30) ευρώ (κατηγορία παράβασης Ε1-Α).
Μη επιτρεπτή χρήση οχημάτων και μη επιτρεπτή ταχύτητα και απόσταση μεταξύ οχημάτων. Ειδικά για στους οδηγούς που συναγωνίζονται μεταξύ τους για ταχύτητα το πρόστιμο αυξάνεται από εκατό (100) ευρώ σε επτακόσια (700) ευρώ και επίσης επιβάλλεται και το διοικητικό μέτρο της επιτόπου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε4).
Μείωση του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας των αυτοκινήτων οχημάτων εντός κατοικημένων περιοχών στα τριάντα (30) χιλιόμετρα την ώρα από την 1η Νοεμβρίου 2025, με στόχο την προαγωγή της βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Διατηρείται το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των πενήντα (50) χιλιομέτρων την ώρα σε μονόδρομους, στους οποίους υπάρχουν δύο τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, εκτός εάν ορίζεται άλλως με ειδική σήμανση. Ως προς τα φορτηγά αυτοκίνητα που μεταφέρουν πρόσωπα, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται από την 1η Νοεμβρίου 2025 σε τριάντα (30) χιλιόμετρα την ώρα μέσα σε κατοικημένες περιοχές και σε πενήντα (50) χιλιόμετρα την ώρα έξω από αυτές.Αυξάνεται το ελάχιστο πρόστιμο για υπέρβαση του ορίου ταχύτητας από σαράντα (40) ευρώ σε εκατόν πενήντα (150) ευρώ (κατηγορία παράβασης Ε2-Α) και ανάλογα με την παράβαση τα πρόστιμα κλιμακώνονται από εκατόν πενήντα (150) ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για είκοσι (20) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε2-Β) έως επτακόσια (700) ευρώ και αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε4). Επίσης αυστηροποιούνται τα πρόστιμα για τους οδηγούς Ε.Π.Η.Ο. που υπερβαίνουν τα όρια ταχύτητας που ισχύουν για αυτά τα μέσα, καθώς και σε αυτούς που θέτουν τα Ε.Π.Η.Ο. σε κυκλοφορία.
Μη τήρηση κανόνων ελιγμών οχημάτων. Ειδικότερα, μειώνεται το ύψος των προβλεπόμενων προστίμων με ταυτόχρονη επιβολή της ποινής της αφαίρεσης της άδειας κυκλοφορίας του αυτοκινήτου για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε3-Β) για τους οδηγούς που επιχειρούν ελιγμούς και κίνηση που εγκυμονεί κίνδυνο για τους λοιπούς χρήστες της οδού. Για τις λοιπές παραβάσεις του άρθρου επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο τριάντα (30) ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για δέκα (10) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε1-Β).
Για την περίπτωση οδήγησης υπό την επίδραση οινοπνεύματος, φαρμάκων ή τοξικών ουσιών. Συγκεκριμένα, αναπροσαρμόζονται και κατηγοριοποιούνται οι ποινές για τις παραβάσεις της οδήγησης οχήματος υπό την επίδραση οινοπνεύματος. Έτσι, για τις περιπτώσεις που περιγράφονται στην περ. α' της παρ. 7 του άρθρου 42 του ΚΟΚ επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο τριακόσια πενήντα (350) ευρώ και το διοικητικό μέτρο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης και των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για τριάντα (30) ημέρες, τηρουμένης της παρ. 1 του άρθρου 103 (κατηγορία παράβασης Ε3- Β), στην περ. β' της παρ. 7 επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο επτακοσίων (700) ευρώ και η επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για ενενήντα (90) ημέρες, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία του άρθρου 103 (κατηγορία παράβασης Ε4). Στην περ. γ' επιβάλλονται φυλάκιση τουλάχιστον δύο (2) μηνών, διοικητικό πρόστιμο χιλίων διακοσίων (1.200,00) ευρώ και αφαίρεση, επιτόπου, της άδειας οδήγησης για εκατόν ογδόντα (180) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε4).
Για διεξαγωγή αγώνων στις οδούς. Διατηρείται το διοικητικό πρόστιμο μέχρι πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ και η ποινή απαγόρευσης διοργάνωσης αγώνων για χρονικό διάστημα μέχρι πέντε (5) ετών από την ημερομηνία παράβασης (κατηγορία παράβασης Ε4).
Για τις παραβάσεις, περί τεχνικού ελέγχου οχημάτων. Για τις παραβάσεις που αφορούν σε επιβατικά δημοσίας χρήσης (Ε.Δ.Χ.), σε ασθενοφόρα, φορτηγά ή ρυμουλκούμενα άνω των τρεισήμισι (3,5) τόνων ή λεωφορεία επιβάλλεται πρόστιμο ύψους τριακοσίων πενήντα (350) ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης και των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε3-Β). Για τις παραβάσεις του άρθρου που αφορούν στα υπόλοιπα οχήματα επιβάλλονται πρόστιμο εκατόν πενήντα (150) ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για είκοσι (20) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε2-Β).
Για τις παραβάσεις, περί αδειών οδήγησης και αδειών εκπαιδευτών υποψήφιων οδηγών.
Επέρχεται αρτιότερη διάκριση των παραβάσεων ανάλογα με το είδος του οχήματος που καταλαμβάνεται να οδηγεί ο παραβάτης. Έτσι, ενώ στο υφιστάμενο καθεστώς υπήρχε ενιαία αντιμετώπιση για όσους καταλαμβάνονταν να οδηγούν μοτοποδήλατο, μοτοσικλέτα, μηχανοκίνητο τρίκυκλο, ελαφρύ τετράκυκλο, τετράκυκλο και αυτοκίνητο χωρίς άδεια ή χωρίς την κατάλληλη άδεια οδήγησης, με την πρόβλεψη φυλάκισης από έναν (1) έως δώδεκα (12) μήνες, με διοικητικό πρόστιμο διακοσίων (200) ευρώ, καθώς και με επιτόπου αφαίρεση του εντύπου της άδειας οδήγησής του, εφόσον υπάρχει, για τριάντα (30) ημέρες, πλέον για τους οδηγούς αυτοκινήτου επιβάλλονται πρόστιμο επτακοσίων (700) ευρώ, η επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης, εφόσον υπάρχει και των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος, για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε4). Για τους οδηγούς μοτοποδήλατου, μοτοσικλέτας, μηχανοκίνητου τρίκυκλου, ελαφρού τετράκυκλου και τετράκυκλου, επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο πεντακοσίων (500) ευρώ, η επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης, εφόσον υπάρχει, και των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για τριάντα (30) ημέρες. Επίσης, προβλέπεται πλέον ρητά, ότι για να έχει ο παραβάτης του υπό εξέταση άρθρου δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις για τη χορήγηση (αρχικής) άδειας οδήγησης, πρέπει να παρέλθει το χρονικό διάστημα από την ημερομηνία που καταλήφθηκε να οδηγεί χωρίς άδεια, με την προσκόμιση του αποδεικτικού καταβολής του διοικητικού προστίμου.
Για τις παραβάσεις, περί ισχύος αδειών οδήγησης. Για τις περιπτώσεις παραβάσεων οδηγού μοτοποδηλάτου, μοτοσικλέτας, μηχανοκίνητου τρίκυκλου, ελαφρού τετράκυκλου, τετράκυκλου και αυτοκίνητου ενώ το έντυπο της άδειας οδήγησης ή η αντίστοιχη κατηγορία άδειας οδήγησης έχει λήξει, το πρόστιμο που επιβάλλεται μειώνεται από τα διακόσια (200) ευρώ στα εκατόν πενήντα (150) ευρώ (κατηγορία παράβασης Ε2-Α).
Για τις παραβάσεις, περί παραχώρησης της οδήγησης οχήματος. Η ποινή φυλάκισης ενός (1) μέχρι έξι (6) μηνών καταργείται και πλέον επιβάλλεται πρόστιμο ύψους τριακοσίων πενήντα (350) ευρώ και παράλληλα επιβάλλεται το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας οδήγησης και των στοιχείων κυκλοφορίας για τριάντα (30) ημέρες (κατηγορία παράβασης Ε3-Β).
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου, τα βασικά σημεία στο Σχέδιο Νόμου «Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και Λοιπές Διατάξεις για την Ασφαλή Κινητικότητα», συνοψίζονται στα εξής:
- * Ο εξορθολογισμός των ποινών και η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα, καθώς και η επιβολή κυρώσεων που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις και ενισχύουν τον αποτρεπτικό χαρακτήρα τους.
- * Η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων σε τρεις βασικές κατηγορίες καθιστά το κυρωτικό πλαίσιο ρεαλιστικότερο και ευκολότερα εφαρμόσιμο από τα όργανα ελέγχου και πιο κατανοητό από τους πολίτες.
- * Για τις σοβαρότερες παραβάσεις που αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων τίθενται αποτρεπτικές κυρώσεις (πρόστιμα και διοικητικά μέτρα) προκειμένου να περιοριστούν δραστικά.
- * Η θέσπιση της υποτροπιάζουσας παραβατικής και αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς και η αυστηροποίηση – κλιμάκωση του κυρωτικού πλαισίου για την αποτροπή τους αποσκοπεί στη βελτίωση της ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς.
- * Η απενοχοποίηση του οχήματος (δεν αφαιρούνται τα στοιχεία του οχήματος) για παραβάσεις που αφορούν σε επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές για τις οποίες πλέον τιμωρείται μόνο ο παραβάτης οδηγός (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ).
- * Η μείωση της ανώτατης ταχύτητας κίνησης εντός του αστικού ιστού και σε οδούς γειτονιάς στα 30 χλμ/ώρα, υπό τις ειδικές προϋποθέσεις που προβλέπονται κατά περίπτωση.
- * Η διαμόρφωση συνθηκών βιώσιμης αστικής κινητικότητας μέσω της μείωσης της ταχύτητας ενισχύεται με την παραχώρηση ζωτικού χώρου σε οχήματα μικροκινητικότητας και μηχανοκίνητα δίκυκλα στην κυκλοφορία και τη στάθμευση (κανόνες για υπό όρους διήθηση, χώρος αναμονής στις διασταυρώσεις, πρόβλεψη χώρων στάθμευσης).
- * Συνδυαστικά με το ανωτέρω, αυστηροποιείται το κυρωτικό πλαίσιο για τα οχήματα μικροκινητικότητας και τα μηχανοκίνητα δίκυκλα, καθώς η χρήση του κράνους και η τήρηση των ορίων ταχύτητας είναι αδιαπραγμάτευτα και τιμωρούνται αυστηρά.
- * Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη διεύρυνση της δυνατότητας αξιοποίησης τεχνικών ή ηλεκτρονικών μέσων για τη διαπίστωση των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (κάμερες στα λεωφορεία).
Το διάστημα της δημόσιας διαβούλευσης ορίστηκε σε τρεις εβδομάδες μέχρι και την 24-1-2025.
Για συμμετοχή στη Δημόσια Διαβούλευση : https://www.opengov.gr/yme/?p=5447
Διαβάστε επίσης
- Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας
- Νόμος 5209/2025 - ΦΕΚ 100/Α/13-6-2025 - Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας
- Νέος ΚΟΚ : Αλλαγές για ταξί, αυτοκινούμενα τροχόσπιτα, οδήγηση με φορητές ηλεκτρονικές συσκευές
- Νέος Κώδικας οδικής Κυκλοφορίας : Αυστηρά πρόστιμα για τις τροχαίες παραβάσεις - Υποτροπή και κλιμακωτές ποινές
- Κατατέθηκε στη Βουλή ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας