Κατατέθηκε στη Βουλή Νομοσχέδιο για την σύσταση της Ανεξάρτητης Αρχής Πιστοληπτικής Αξιολόγησης
Ρυθμίζονται επίσης θέματα εταιρικής διακυβέρνησης των ανωνύμων εταιρειών του Δημοσίου και των λοιπών θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας και άλλες φορολογικές διατάξεις
Κατατέθηκε στη Βουλή Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Οικονομικών το οποίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνει συμπληρωματικό προϋπολογισμό των 2,9 δισ. ευρώ, τη σύσταση του Τειρεσία του Δημοσίου και μια συνολική αλλαγή στο πλαίσιο της εταιρικής διακυβέρνησης.
Το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Οικονομικών έχει τίτλο: "Εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου και των λοιπών θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας, διαχείριση συμμετοχών του Δημοσίου σε ανώνυμες εταιρείες και ρυθμίσεις για την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας, αξιολόγηση της έναντι του Δημοσίου φερεγγυότητας και πιστοληπτικής ικανότητας φυσικών και νομικών προσώπων και σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Πιστοληπτικής Αξιολόγησης, ίδρυση και λειτουργία Κεντρικού Μητρώου Πιστώσεων, Συμπληρωματικός Κρατικός Προϋπολογισμός οικονομικού έτους 2022 και λοιπές διατάξεις οικονομικού και αναπτυξιακού χαρακτήρα".
Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης
Η σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Πιστοληπτικής Αξιολόγησης προβλέπεται στο Μέρος Β’ του νομοσχεδίου που αναφέρεται στην Αξιολόγηση της έναντι του Δημοσίου φερεγγυότητας και πιστοληπτικής ικανότητας φυσικών και νομικών προσώπων. Σκοπός της σύστασης της Ανεξάρτητης Αρχής Πιστοληπτικής Αξιολόγησης είναι η αντιμετώπιση του προβλήματος της ασύμμετρης πληροφόρησης μεταξύ φορέων του δημόσιου τομέα και ιδιωτικών φορέων για την πιστοληπτική ικανότητα φυσικών και νομικών προσώπων μέσω της πιστοληπτικής βαθμολόγησής τους (credit scoring) σε σχέση με οφειλές τους προς το Δημόσιο. Ο απώτερος στόχος είναι η αποτροπή της αύξησης των μη εξυπηρετούμενων και ληξιπρόθεσμων οφειλών προς δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς και η πρόληψη της υπερχρέωσης των φυσικών και νομικών προσώπων.
Κεντρικό Μητρώο Πιστώσεων
Ιδρύεται επίσης Κεντρικό Μητρώο Πιστώσεων (Μητρώο), ως πληροφοριακό σύστημα τηρούμενο στην Τράπεζα της Ελλάδος με στόχο την ενίσχυση της χρηματοδότησης από το ελληνικό χρηματοπιστωτικό σύστημα της πραγματικής οικονομίας και τη διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, μέσω της βελτίωσης της παρεχόμενης πληροφόρησης, της ορθολογικότερης αξιολόγησης της πιστοληπτικής ικανότητας των δυνητικών δανειοληπτών και της εν γένει συνδρομής στη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων χρηματοδότησης, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
Με το υπόψη σχέδιο νόμου, μεταξύ άλλων:
α) Ρυθμίζονται θέματα εταιρικής διακυβέρνησης των ανωνύμων εταιρειών του Δημοσίου και των λοιπών θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε.).
β) Συστήνεται Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης και ρυθμίζονται ζητήματα αξιολόγησης της έναντι του Δημοσίου φερεγγυότητας και πιστοληπτικής ικανότητας φυσικών και νομικών προσώπων.
γ) Ιδρύεται Κεντρικό Μητρώο Πιστώσεων και καθορίζεται η λειτουργία του.
δ) Θεσμοθετείται συμπληρωματικός Κρατικός Προϋπολογισμός οικονομικού έτους 2022. Αναλυτικότερα:
ΜΕΡΟΣ Α’
1.Παρατίθενται ο σκοπός και το αντικείμενο των ρυθμίσεων του εν λόγω Μέρους, ήτοι:
-ο εκσυγχρονισμός της εταιρικής διακυβέρνησης και του συστήματος κανόνων, που διέπουν τη λειτουργία των ανωνύμων εταιρειών, των οποίων το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει κατά απόλυτη πλειοψηφία στο ελληνικό Δημόσιο,
-η ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν στη διαχείριση των συμμετοχών του Δημοσίου σε ανώνυμες εταιρείες,
-η εισαγωγή ενιαίου θεσμικού πλαισίου διαχείρισης και λειτουργίας των λοιπών θυγατρικών της Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε. και η ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν την ίδια. (άρθρα 1 και 2)
2.Καθορίζεται, κατά περίπτωση, το πεδίο εφαρμογής των υπό ψήφιση διατάξεων. (άρθρο 3)
3.Αναφέρεται συνοπτικά το περιεχόμενο και η διαδικασία κατάρτισης της
«Πολιτικής Κρατικής Ιδιοκτησίας Ανωνύμων Εταιρειών» την οποία αναπτύσσει το Δημόσιο ως μέτοχος. (άρθρο 4)
4. α.Θεσπίζεται υποχρέωση των ανωνύμων εταιριών των οποίων το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει κατά απόλυτη πλειοψηφία στο ελληνικό Δημόσιο καθώς και των θυγατρικών τους να καταρτίζουν «Δήλωση Αποστολής» στην οποία καθορίζονται οι σχέσεις και οι υποχρεώσεις της εκάστοτε εταιρείας απέναντι στο Κράτος καθώς και οι στόχοι που δεσμεύεται η εταιρεία να επιτύχει στο πλαίσιο του εγκεκριμένου στρατηγικού και επιχειρησιακού σχεδίου και του ετήσιου προϋπολογισμού της.
β. Συνάπτουν οι εταιρείες, που υποχρεούνται να παρέχουν αγαθά ή υπηρεσίες στο Δημόσιο ή να εκπληρώσουν οποιεσδήποτε άλλες υποχρεώσεις δημόσιου συμφέροντος, Σύμβαση Παροχής Δημόσιας Υπηρεσίας με το ελληνικό Δημόσιο, στην οποία περιγράφονται το αντικείμενο, οι όροι παροχής αυτής και η αποζημίωση, τηρουμένης της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας για τις κρατικές ενισχύσεις. (άρθρο 5)
5.Καθορίζονται:
-τα όργανα διοίκησης των εν λόγω ανωνύμων εταιρειών [διοικούνται από τη Γενική Συνέλευση του μετόχου και το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.)],
-οι αρμοδιότητες των ανωτέρω οργάνων διοίκησης,
-οι αρμοδιότητες της υπό σύστασηεπιτροπήςελέγχου,
-η σύνθεση του Δ.Σ. [αποτελείται από πέντε (5) μέχρι έντεκα (11) μέλη], η θητεία, τα προσόντα και οι προϋποθέσεις διορισμού των μελών τους κ.λπ. (άρθρα 6-10 και 13)
6. α.Τροποποιείται το θεσμικό πλαίσιο καθορισμού των αμοιβών και αποζη μιώσεων των μελών του Δ.Σ. των ανωνύμων εταιρειών του Δημοσίου, το οποίο προβλέπει, εφεξής, πρόταση του ύψους των αποδοχών από αρμόδια επιτροπή (σήμερα η αμοιβή των μελών του Δ.Σ. καθορίζεται με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών).
β.Παρέχεται η δυνατότητα:
-πρόβλεψης στο καταστατικό της Α.Ε. του Δημοσίου της σύναψης ασφαλιστηρίου συμβολαίου, για τα μέλη του Δ.Σ. έναντι τρίτων, το οποίο θα αφορά στην κάλυψη των νομικών εξόδων, που τυχόν θα απαιτηθούν στο πλαίσιο δικαστικών υποθέσεων των ως άνω εταιρειών υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις.
-χορήγησης στον Διευθύνοντα Σύμβουλο ή στον Εντεταλμένο Σύμβουλο της Α.Ε. του Δημοσίου, πρόσθετης ετήσιας ειδικής ανταμοιβής (bonus), υπό τη μορφή κινήτρου επίτευξης στόχων, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις. Σε κάθε περίπτωση το σύνολο των αποδοχών και της εν λόγω ειδικής ανταμοιβής δεν μπορεί να υπερβαίνει μηνιαίως το ενενήντα τοις εκατό (90%) των αποδοχών και επιδομάτων του Προέδρου του Αρείου Πάγου (περιπτ. α παρ.3 άρθρου 28 ν.4354/2015).
γ. Η ανωτέρω ρύθμιση περί καταβολής πρόσθετης ετήσιας ειδικής ανταμοιβής, εφαρμόζεται και στις ανώνυμες μη κερδοσκοπικές εταιρείες ή σε αυτές που λειτουργούν ως διαχειριστές, για τις οποίες δεν ισχύει η προϋπόθεση περί βελτίωσης του ετήσιου οικονομικού αποτελέσματος της εταιρείας με βάση την κατάσταση αποτελεσμάτων των ετήσιων χρηματοοικονομικών καταστάσεων.
δ. Με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης δύναται να παρέχεται αποζημίωση στα μέλη της Επιτροπής Ελέγχου, επιπλέον αυτής που λαμβάνουν εκ της ιδιότητάς τους ως μέλη του Δ.Σ. (άρθρα 11 - 12)
7.Συστήνεται σε κάθε εταιρεία Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου στην οποία απασχολείται ένας τουλάχιστον εσωτερικός ελεγκτής. Επίσης, καθορίζονται το ύψος της αμοιβής του εσωτερικού ελεγκτή και οι αρμοδιότητές του. (άρθρα 14 - 17)
8.Προβλέπεται η κατάρτιση από τις προαναφερόμενες εταιρείες στρατηγικών και επιχειρησιακών σχεδίων τα οποία προσδιορίζουν συγκεκριμένες κατευθύνσεις βελτίωσης των οικονομικών αποτελεσμάτων με άμεσα εφαρμόσιμα κριτήρια. (άρθρο 18)
9. α. Καθορίζονται οι υποχρεώσεις και το όργανο εποπτείας των ανωτέρω εταιρειών.
β. Αυστηροποιείται το πλαίσιο των επιβαλλόμενων κυρώσεων σε βάρος των ανωνύμων εταιρειών του Δημοσίου και των μελών των διοικητικών τους συμβουλίων. (άρθρα 19 - 21)
10 .α. Ρυθμίζονται θέματα στελέχωσης των ανωτέρω εταιρειών. Ειδικότερα, καθορίζεται η διαδικασία πλήρωσης και το μισθολογικό καθεστώς θέσεων:
-τακτικού προσωπικού, προσωπικού με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, προσωπικού με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου ή μίσθωσης έργου για την κάλυψη εποχικών/περιοδικών ή άλλων πρόσκαιρων ή παροδικών αναγκών.
-γενικών διευθυντών και προβλέπεται ότι η αξιολόγηση των σχετικών αιτήσεων και η εξέταση τυχόν ενστάσεων διενεργούνται από Επιτροπές, οι οποίες συγκροτούνται με απόφαση του Δ.Σ. Επίσης, το ύψος των αποδοχών του γενικού διευθυντή καθορίζεται με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης και δεν δύναται να υπερβαίνει τις εκάστοτε αποδοχές Γενικού Γραμματέα Υπουργείου.
β. Ορίζεται το καθεστώς κινητικότητας (μεταφορές, αποσπάσεις) που διέπει το προσωπικό των εν λόγω εταιρειών.(άρθρα 22 - 24)
11.Ρυθμίζονται θέματα διαχείρισης συμμετοχών του Δημοσίου σε ανώνυμες εταιρίες και συγκεκριμένα:
α. Παρέχεται στον Υπουργό Οικονομικών η δυνατότητα:
-να αξιοποιεί, τις πάσης φύσεως κινητές αξίες που έχουν περιέλθει στο ελληνικό Δημόσιο από οποιαδήποτε αιτία, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. Στις περιπτώσεις που προκύπτει τίμημα από την αξιοποίηση των ανωτέρω κινητών αξιών, τούτο κατατίθεται στον λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου και θεωρείται δημόσιο έσοδο.
-να συνάπτει με εκτιμητές, εγγεγραμμένους στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών του Υπουργείου Οικονομικών, ή με πιστωτικά ιδρύματα ή εταιρείες ορκωτών ελεγκτών ή εταιρείες παροχής επενδυτικών υπηρεσιών συμβάσεις με αντικείμενο τη σύνταξη μελέτης στην οποία να προσδιορίζονται, μεταξύ άλλων, η κατ’ ελάχιστο όριο αξία των κινητών αξιών και οι προτεινόμενοι τρόποι αξιοποίησής τους.
-να αποκτά για λογαριασμό του Δημοσίου μετοχές που ανήκουν στους μετόχους μειοψηφίας των εν λόγω εταιρειών.
β.Συστήνεται:
-«Επιτροπή Διαχείρισης Κινητών Αξιών» με έργο την αξιολόγηση των μελετών περί αξιοποίησης πάσης φύσεως κινητών αξιών του ελληνικού Δημοσίου,
-Ψηφιακό Μητρώο Συμμετοχών του Δημοσίου, με σκοπό την απογραφή όλων
των εταιρειών στις οποίες το Δημόσιο έχει μετοχές. (άρθρα 25 - 29)
12.Θεσπίζονται διατάξεις για την οργάνωση και λειτουργία των λοιπών θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε.) και ειδικότερα προβλέπεται ότι:
-διενεργούνται στο πλαίσιο της πολιτικής προσλήψεων εκάστης εταιρείας και του επιχειρησιακού σχεδίου, χωρίς την έγκριση της επιτροπής της υπ. αρ. 33/2006 Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου (Π.Υ.Σ.), οι προσλήψεις του προσωπικού με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
-οι εταιρείες μπορούν να συνάπτουν συμβάσεις έμμισθης εντολής κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης και χωρίς έγκριση από την Επιτροπή της υπ. αρ. 33/2006 Π.Υ.Σ. με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου.
-επιτρέπεται η πρόσληψη προσωπικού με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου για κάλυψη ειδικών αναγκών που απαιτούν εξειδικευμένη εμπειρία ή σπουδές προς εκτέλεση ειδικού έργου, χωρίς την έγκριση της επιτροπής της Π.Υ.Σ., καθώς και η πρόσληψη προσωπικού με σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου για την κάλυψη πρόσκαιρων, παροδικών ή εποχικών αναγκών με διάρκεια απασχόλησης έως οκτώ (8) μήνες σε συνολικό χρόνο δώδεκα (12) μηνών, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
-πραγματοποιείται κατόπιν δημόσιας προκήρυξης, η οποία εκδίδεται με απόφαση του Διευθύνοντος Συμβούλου, η πλήρωση οργανικών θέσεων γενικών διευθυντών και διευθυντών, με συμβάσεις ορισμένου χρόνου μέχρι τριετούς διάρκειας με δυνατότητα ανανέωσης άπαξ μέχρι ισόχρονου διαστήματος, με απόφαση του Διευθύνοντος Συμβούλου.
-παρέχεται η δυνατότητα σύναψης συμβάσεων:
α) μίσθωσης έργου με φυσικά πρόσωπα, χωρίς έγκριση από την Επιτροπή της Π.Υ.Σ. 33/2006, τα οποία απασχολούνται στην υποστήριξη εκτέλεσης έργων που υλοποιούν οι εταιρείες στο πλαίσιο των καταστατικών τους σκοπών, β) δανεισμού εργαζομένων με εταιρείες του ιδιωτικού τομέα.
-ρυθμίζεται από τα άρθρα 7 έως 35 του ν. 4354/2015 το μισθολογικό καθεστώς του πάσης φύσεως προσωπικού που απασχολείται στις λοιπές θυγατρικές εταιρείες της Ε.Ε.ΣΥ.Π., οι οποίες δεν περιλαμβάνονται στο Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης και ειδικά για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛ.ΤΑ.) ΑΕ το μισθολογικό καθεστώς ρυθμίζεται από το άρθρο 41 του ν.4758/2020 και την περ. β' της παρ. 6 του άρθρου 31 του ν.4141/2013.
-δύναται να καθορίζεται ειδικά για γενικούς διευθυντές και διευθυντές πρόσθετη αμοιβή με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης εκάστης των λοιπών θυγατρικών, η οποία εκδίδεται μετά από εισήγηση του διοικητικού συμβουλίου τους και καταβάλλεται το 50% της πρόσθετης αμοιβής μηνιαίως ανεξαρτήτως επίτευξης στόχων, ενώ το υπόλοιπο 50% καταβάλλεται ετησίως, εφόσον τα απολογιστικά κέρδη προ φόρων και αποσβέσεων είναι ίσα ή μεγαλύτερα αυτών που συμπεριλαμβάνονταν στις ετήσιες δηλώσεις δεσμεύσεων των θυγατρικών για το εν λόγω έτος.
-δύναται με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης εκάστης των λοιπών θυγατρικών να καθορίζεται κίνητρο επίτευξης στόχων, έως το 15% του αθροίσματος του ετήσιου βασικού μισθού και του επιδόματος θέσης ευθύνης, καθώς και εξειδικευμένη στοχοθεσία, για συγκεκριμένες κατηγορίες προσωπικού, εξαιρουμένων διευθυντών και γενικών διευθυντών, το οποίο καταβάλλεται ετησίως, εφόσον επιτευχθούν οι στόχοι που συνδέονται με τις δηλώσεις δεσμεύσεων και το στρατηγικό σχέδιο και υπό τον όρο ότι τα απολογιστικά κέρδη προ φόρων και αποσβέσεων είναι ίσα ή μεγαλύτερα αυτών που συμπεριλαμβάνονταν στις ετήσιες δηλώσεις δεσμεύσεων των θυγατρικών για το εν λόγω έτος.
-ορίζεται με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης της θυγατρικής η συνολική αμοιβή, συμπεριλαμβανομένων τυχόν πρόσθετων αμοιβών συνδεόμενων με στόχους, του Διευθύνοντος Συμβούλου, των εκτελεστικών και των λοιπών μελών των διοικητικών συμβουλίων των λοιπών θυγατρικών της Ε.Ε.ΣΥ.Π.
-καθορίζει το Εποπτικό Συμβουλίου της Ε.Ε.ΣΥ.Π. το γενικό ανώτατο όριο αποδοχών Διευθυνόντων Συμβούλων των λοιπών θυγατρικών με απόφασή του.
-δεν υπερβαίνουν τις αποδοχές του διευθύνοντος συμβούλου οι αποδοχές του προσωπικού της εταιρείας.
-δεν υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας του ν. 4440/2016 οι λοιπές θυγατρικές της Ε.Ε.Σ.Υ.Π..
-οι λοιπές θυγατρικές της Ε.Ε.ΣΥ.Π. υποβάλλουν στη Γενική Συνέλευση, προς έγκριση, τα επιχειρησιακά και στρατηγικά τους σχέδια και τους ετήσιους προϋπολογισμούς τους, τα οποία καταρτίζονται σύμφωνα με το εγκεκριμένο στρατηγικό σχέδιο της Ε.Ε.ΣΥ.Π.
-οι εταιρείες διαθέτουν Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου, που συνιστά ανεξάρτητη οργανωτική μονάδα εντός της εταιρείας.
-με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου των εταιρειών καταρτίζεται, κατά παρέκκλιση του ν. 4412/2016, τηρουμένων πάντως των άρθρων 36 και 38 αυτού, Κανονισμός Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών. (άρθρα 30 - 38)
13.α. Καθορίζεται το καθεστώς που διέπει τις προσλήψεις του πάσης φύσεως προσωπικού με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου ή ορισμένου χρόνου, το οποίο απασχολείται στην εταιρεία Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (Ο.Α.Σ.Α.) Α.Ε. και των θυγατρικών της εταιρειών [Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑ.ΣΥ.) Α.Ε. και Οδικές Συγκοινωνίες (Ο.ΣΥ.) Α.Ε.]. Οι εν λόγω προσλήψεις πραγματοποιούνται κατόπιν έγκρισης της Επιτροπής της αρ. 33/2006 Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου και διενεργούνται ύστερα από δημόσια προκήρυξη που εγκρίνεται από το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.), σύμφωνα με την οριζόμενη διαδικασία (συγκρότηση τριμελούς επιτροπής αξιολόγησης ανά κατηγορία προσλήψεων κ.λπ.).
β. Καθορίζεται, επίσης, η διαδικασία πλήρωσης των οργανικών θέσεων γενικών διευθυντών των ανωτέρω εταιρειών με συμβάσεις ορισμένου χρόνου τριετούς διάρκειας, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα (κατόπιν δημόσιας προκήρυξης και αξιολόγησης από τριμελή επιτροπή κ.λπ.).
Με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου (Δ.Σ.), προσδιορίζονται τα κριτήρια πρόσληψης, η διάρκεια, οι αποδοχές και οι λοιποί όροι των σχετικών συμβάσεων. Προβλέπεται δε ότι, σε περίπτωση πλήρωσης της ανωτέρω θέσης από προσωπικό της εταιρείας, οι καθοριζόμενες αποδοχές δεν διατηρούνται μετά από την καθ’ οιονδήποτε τρόπο αποχώρηση του στελέχους από τη θέση. (άρθρα 39 και 40)
14.Εισάγονται μισθολογικές διατάξεις που αφορούν στον τρόπο καθορισμού των αμοιβών των μελών των διοικητικών συμβουλίων (Δ.Σ.) καθώς και των αποδοχών των στελεχών και του πάσης φύσεως προσωπικού των εταιρειών του ομίλου Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. (Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε., ΣΤΑ.ΣΥ Α.Ε. και Ο.ΣΥ. Α.Ε.). Συγκεκριμένα:
α. Οι αμοιβές των μελών των διοικητικών συμβουλίων των εν λόγω εταιρειών ορίζονται με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης, σύμφωνα με τα ισχύοντα για τις ανώνυμες εταιρείες (άρθρα 109 και 110 του ν.4548/2018), ενώ οι αποδοχές και πρόσθετες αμοιβές και αποζημιώσεις του Προέδρου, του Διευθύνοντα και Εντεταλμένου Συμβούλου καθορίζονται μετά από αξιολόγηση, βάσει συγκεκριμένων ποιοτικών και ποσοτικών δεικτών απόδοσης και δεν υπερβαίνουν το ενενήντα τοις εκατό (90%) των αποδοχών και των επιδομάτων του Προέδρου του Αρείου Πάγου (άρθρου 28 παρ.3α του ν.4354/2015).
β. Οι αποδοχές των γενικών διευθυντών των ανωτέρω εταιρειών εγκρίνονται με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης και το ύψος τους δεν μπορεί να υπερβαίνει τις αποδοχές Γενικού Γραμματέα Υπουργείου (άρθρο 28 παρ.1 του ν.4354/2015).
Κατά τα ισχύοντα, οι αμοιβές των μελών Δ.Σ. και οι αποδοχές των προαναφερόμενων στελεχών καθορίζονται σύμφωνα με τις προβλέψεις του ν.4354/2015, με τις οποίες καθορίζεται επίσης και το μισθολογικό καθεστώς του λοιπού προσωπικού.
γ. οι μη μισθολογικές παροχές (παροχές κινητής τηλεφωνίας, κ.λπ.), διέπονται από το καθεστώς που ισχύει για το προσωπικό των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης (άρθρο 43 του ν.4484/2017).(άρθρο 41)
15.α. Επαναλαμβάνονται οι διατάξεις του άρθρου 75 του ν.4949/2022, το οποίο καταργείται και ορίζεται ρητά ότι, διενεργείται, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, η παράταση, έως και ένα (1) έτος από τη λήξη τους, των συμβάσεων παροχής υπηρεσιών επιβατικών οδικών μεταφορών και των συμβάσεων υπεκμίσθωσης, που έχουν υπογραφεί μεταξύ του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών Α.Ε. (Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε.) ή του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης Α.Ε. (Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε.) και των οικείων Κ.Τ.Ε.Λ. Α.Ε. καθώς και η προσαύξηση, έως ποσοστού είκοσι πέντε τοις εκατό (25%), της υπηρεσίας που τους έχει ανατεθεί και αφορά στις γραμμές, τα δρομολόγια και τα οχηματοχιλιόμετρα.
β. Παρέχεται, με κ.υ.α., η δυνατότητα εξαίρεσης των δαπανών για τις προαναφερόμενες συμβάσεις παροχής υπηρεσιών επιβατικών οδικών μεταφορών καθώς και των δαπανών για τη μίσθωση λεωφορείων με σκοπό την κάλυψη των αναγκών εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, από το ύψος της κρατικής επιδότησης του Ομίλου Ο.Α.Σ.Α., η οποία ανέρχεται κατ’ ανώτατο όριο σε ποσό ίσο με το 40% του λειτουργικού κόστους (προ αποσβέσεων) του Ομίλου και αφορά στις λειτουργικές δαπάνες αυτού. (άρθρο 42)
16.Δεν αναζητούνται, κατά ποσοστό 90%, οι διαφορές, που αφορούν στις ήδη καταβληθείσες αποδοχές και παροχές στους εργαζόμενους και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ», για το χρονικό διάστημα από την 1η. 1.2010 έως την έναρξη ισχύος των προτεινομένων διατάξεων.
Με κ.υ.α., καθορίζονται ο τρόπος υπολογισμού, οι προϋποθέσεις και οι λεπτομέρειες αναζήτησης και επιστροφής από τους εργαζόμενους και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του υπολειπόμενου 10% των διαφορών επί των καταβληθεισών αποδοχών και παροχών. (άρθρο 43)
17.Διενεργείται στην Ε.Ε.ΣΥ.Π. και τις άμεσες θυγατρικές της η ανάθεση των
συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών άνω και κάτω των χρηματικών ορίων του ν. 4412/2016, αποκλειστικά σύμφωνα με τον Κανονισμό Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών των εταιρειών αυτών, που εγκρίνεται σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία τους. (άρθρο 44)
18.Θεσπίζονται εξουσιοδοτικές, μεταβατικές και καταργούμενες διατάξεις (άρθρα 45 - 47)
ΜΕΡΟΣ Β’
Εισάγονται κανόνες για τη χορήγηση πιστοληπτικής βαθμολόγησης των φυσικών και νομικών προσώπων, μέσω ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος, και τη σύσταση ανεξάρτητης αρχής με την επωνυμία «Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης».
1.Ειδικότερα:
-Καθορίζονται ο σκοπός, το αντικείμενο και οι ορισμοί των εννοιών για την εφαρμογή των προτεινόμενων διατάξεων.
-Καθιερώνεται σύστημα πιστοληπτικής βαθμολόγησης φυσικών και νομικών προσώπων βάσει δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς που αφορούν σε οφειλές προς το δημόσιο τομέα.
-Ορίζεται η Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης ως αρμόδια για την παραγωγή και τη χορήγηση της πιστοληπτικής βαθμολόγησης.
-Ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στην παροχή, επεξεργασία, διατήρηση και πρόσβαση στα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς οφειλετών που συλλέγονται στο ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα της Αρχής.
-Καθορίζεται η διαδικασία για τη χορήγηση πιστοληπτικής βαθμολόγησης στα υποκείμενα δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς φυσικά ή νομικά πρόσωπα.
-Προβλέπεται η χορήγηση, έναντι αντιτίμου, ενημέρωσης πιστοληπτικής βαθμολόγησης σε φορείς του ιδιωτικού τομέα και η ανταλλαγή πληροφοριών με φορείς πιστοληπτικής αξιολόγησης, εντός ή εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
-Καθορίζεται το πλαίσιο για την ασφαλή επεξεργασία των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς μέσω του ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος
της Αρχής.
-Παρέχονται οι απαραίτητες εξουσιοδοτήσεις για τη ρύθμιση των ειδικότερων θεμάτων που αφορούν στην εφαρμογή των υπό ψήφιση διατάξεων.
-Τίθεται το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της Αρχής (σύσταση, αρμοδιότητες, όργανα διοίκησης, οργανισμός και εσωτερικοί κανονισμοί κλπ.). (άρθρα 48 - 86)
2. α.Προβλέπονται, επίσης:
i)η σύσταση θέσης Διοικητή, ο οποίος τελεί σε καθεστώς πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης και είναι ο επικεφαλής της Αρχής,
ii)τα προσόντα που απαιτούνται για την εν λόγω θέση, τα κωλύματα διορισμού, κ.λπ.,
iii)ο προϋπολογισμός και η οικονομική διαχείριση της Αρχής. Ορίζεται, μεταξύ άλλων, ότι οι δαπάνες λειτουργίας της Αρχής βαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό. Η Αρχή δύναται να πραγματοποιεί δαπάνες που εντάσσονται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και να συμμετέχει σε συγχρηματοδοτούμενα ή χρηματοδοτούμενα προγράμματα από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή άλλους διεθνείς οργανισμούς. Ακίνητα του Δημοσίου μπορεί να παραχωρούνται κατά χρήση στην Αρχή από την Εταιρία Ακινήτων Δημοσίου ή άλλους φορείς του Δημοσίου ή των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, για την αντιμετώπιση των στεγαστικών αναγκών των υπηρεσιών της,
iv)η σύσταση Ειδικού Πειθαρχικού Συμβουλίου στην ανωτέρω Αρχή. Καθορίζεται με κ.υ.α., η αμοιβή του Προέδρου, των μελών και του γραμματέα του Πειθαρχικού Συμβουλίου,
ν) η σύσταση τριών (3) αυτοτελών οργανικών μονάδων σε επίπεδο τμήματος, μιας Γενικής Διεύθυνσης και τριών (3) Διευθύνσεων,
vi)η σύσταση σαράντα πέντε (45) θέσεων προσωπικού, δύο (2) θέσεων συνεργατών μη μετακλητών και μια (1) θέση Διευθυντή στο γραφείο του Διοικητή της Αρχής.
β. Ρυθμίζονται θέματα αποδοχών του προσωπικού της Αρχής. Επίσης, ορίζεται, μεταξύ άλλων, ότι με την καθ' οιονδήποτε τρόπο αποχώρηση του προσωπικού, που υπηρετεί με απόσπαση στην Αρχή, αυτό επανέρχεται αυτοδίκαια σε κενή θέση ή, εάν δεν υπάρχει, σε συνιστώμενη με την πράξη επαναφοράς προσωποπαγή θέση της υπηρεσίας προέλευσής του. Κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων της Αρχής δύναται, επίσης, να γίνεται με μετάταξη ή απόσπαση προσωπικού που υπηρετεί στον δημόσιο τομέα.(άρθρα 87- 108)
ΜΕΡΟΣ Γ
Ιδρύεται Κεντρικό Μητρώο Πιστώσεων (Μητρώο), ως πληροφοριακό σύστημα τηρούμενο στην Τράπεζα της Ελλάδος με στόχο την ενίσχυση της χρηματοδότησης από το ελληνικό χρηματοπιστωτικό σύστημα της πραγματικής οικονομίας και τη διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, μέσω της βελτίωσης της παρεχόμενης πληροφόρησης, της ορθολογικότερης αξιολόγησης της πιστοληπτικής ικανότητας των δυνητικών δανειοληπτών και της εν γένει συνδρομής στη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων χρηματοδότησης, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. (άρθρα 111 - 122)
ΜΕΡΟΣ Δ
Με τις διατάξεις του εν λόγω Μέρους αυξάνονται οι πιστώσεις του κρατικού προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2022 κατά το ποσό των δύο δισεκατομμυρίων εννιακοσίων εκατομμυρίων (2.900.000.000) ευρώ. Ειδικότερα αυξάνονται οι πιστώσεις:
- του τακτικού προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2022 του Υπουργείου Οικονομικών του ειδικού φορέα 1023-711-0000000 «Γενικές Κρατικές Δαπάνες», κατά δύο δισεκατομμύρια πεντακόσια εκατομμύρια (2.500.000.000) ευρώ,
-του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων οικονομικού έτους 2022 του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ειδικού φορέα 1035-501-0000000 «Λοιπές μονάδες/αυτοτελείς μονάδες του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, οι οποίες υπάγονται στον Υπουργό/ Αναπληρωτές Υπουργούς/ Υφυπουργούς/ Υπηρεσιακό Γραμματέα, ή λειτουργούν στο Υπουργείο» κατά διακόσια εκατομμύρια (200.000.000) ευρώ,
-του εθνικού σκέλους του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων οικονομικού έτους 2022 του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ειδικού φορέα 1035-501¬0000000 «Λοιπές μονάδες/αυτοτελείς μονάδες του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, οι οποίες υπάγονται στον Υπουργό/ Αναπληρωτές Υπουργούς/ Υφυπουργούς/ Υπηρεσιακό Γραμματέα, ή λειτουργούν στο Υπουργείο» κατά διακόσια εκατομμύρια (200.000.000) ευρώ. (άρθρο 123)
ΜΕΡΟΣ Ε'
Ρυθμίζονται θέματα οικονομικού και αναπτυξιακού χαρακτήρα και εισάγονται διατάξεις φορολογικού χαρακτήρα.
Ειδικότερα:
1.Ορίζεται το Υπουργείο Οικονομικών, ως αναθέτουσα αρχή και κύριος του έργου της δημιουργίας χώρων διοίκησης και ελεύθερου χώρου - αστικού πρασίνου, στον χώρο του πρώην εργοστασίου της ΠΥΡΚΑΛ στον Δήμο Δάφνης - Υμηττού.(άρθρο 124)
2.Προβλέπονται: i) η παραχώρηση τμημάτων δημοσίου ακινήτου, άνευ ανταλλάγματος, στο Ταμείο Χρηματοδότησης Δικαστικών Κτιρίων για την ανέγερση του Δικαστικού Μεγάρου Βόλου, ii) ειδικές ρυθμίσεις για ακίνητα νησίδων των Δωδεκανήσων, iii) η παραχώρηση χρήσης ακινήτων, εντός της αποχαρακτηρισμένης χερσαίας ζώνης λιμένα Ελευσίνας, άνευ ανταλλάγματος στον Δήμο Ελευσίνας ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το έτος 2023.(άρθρα 125 - 127)
3.Παρέχεται η δυνατότητα στο ελληνικό Δημόσιο να παραχωρεί κατά κυριότητα, χωρίς αντάλλαγμα, στους Δήμους Ελληνικού - Αργυρούπολης, Γλυφάδας και Αλίμου, πέραν των κοινωφελών χώρων, και χώρους κοινωνικής ανταποδοτικότητας ν χαρακτηρισμένους από την πολεοδομική νομοθεσία , εντός της έκτασης του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού - Αγίου Κοσμά, κατά την οριζόμενη διαδικασία. (άρθρο 128)
4.Αποσαφηνίζεται ότι ως δικαιούχοι Δήμοι, υπέρ των οποίων επιβάλλονται τέλη σε ποσοστό δύο τοις εκατό (2%) επί των ακαθαρίστων εσόδων των Επιχειρήσεων Καζίνο (Ε.Κ.Α.Ζ.) και των επιχειρήσεων που λειτουργούν εντός αυτών, θεωρούνται εκείνοι που συμμετέχουν με τμήμα γης, που εμπίπτει στα υφιστάμενα διοικητικά τους όρια, επί της συνολικής εδαφικής έκτασης που λήφθηκε υπόψη για την αδειοδότηση της οικείας Ε.Κ.Α.Ζ.(άρθρα 129)
5.Ορίζεται ότι κατ’ εξαίρεση για τα επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στους τομείς της γεωργίας, αλιείας και υδατοκαλλιέργειας, δεν εφαρμόζονται οι παρ. 2, 3 και 4 του ν. 4887/2022 και τα ανώτατα ποσοστά ενισχύσεων καθορίζονται με βάση το ενωσιακό δίκαιο. (άρθρα 130 και 138)
6.Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την υλοποίηση υποδομών και την προσαρμογή των θεσμοθετημένων θαλάσσιων συνοριακών σημείων διέλευσης σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κώδικα Συνόρων Σένγκεν και ειδικότερα:
α. Ορίζεται το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ως αναθέτουσα αρχή και κύριος του έργου, για την ανάθεση και την εκτέλεση των συμβάσεων βάσει των οποίων πραγματοποιείται το έργο «Υλοποίηση υποδομών για την προσαρμογή των θεσμοθετημένων θαλάσσιων συνοριακών σημείων διέλευσης σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κώδικα Συνόρων Σέγκεν», που έχει ενταχθεί στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (Πρόγραμμα του ν.4799/2021). β. Για τις διαδικασίες ανάθεσης των συμβάσεων που εντάσσονται στο ανωτέρω έργο και διενεργούνται από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε. (Τ.Α.Ι.Π.Ε.Δ. Α.Ε.) στο όνομα, κατ’ εντολή και για λογαριασμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, εφαρμόζονται οι σχετικές διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας (άρθρο 130 του ν.4799/2021 και άρθρο 5Β του ν.3986/2011). γ. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τον καθορισμό των χώρων για την υλοποίηση του προαναφερόμενου έργου, των αρμοδίων υπηρεσιών για την εφαρμογή του Κώδικα Συνόρων Σένγκεν για τα θαλάσσια συνοριακά σημεία διέλευσης, στις οποίες αποδίδονται προς χρήση οι εν λόγω υποδομές, κ.λπ.
δ. Ορίζεται ότι οι φορείς διαχείρισης και εκμετάλλευσης λιμένος φέρουν το κόστος λειτουργίας και συντήρησης των υποδομών που εγκαθίστανται εντός της περιοχής αρμοδιότητάς τους, ενώ τα τακτικά λειτουργικά έξοδα αναλαμβάνονται από τις αρμόδιες αρχές στις οποίες αποδίδονται προς χρήση. (άρθρο 131)
7.Ρυθμίζονται θέματα της Εκκλησίας της Ελλάδος (άρθρο 51 παρ.7 του ν.4301/2014) και συγκεκριμένα, ορίζεται ότι είναι εγγραπτέο στα κτηματολογικά φύλλα των οικείων ακινήτων που τηρούνται στα αρμόδια Κτηματολογικά Γ ραφεία και δεκτικό υποβολής δήλωσης βάσει του άρθρου 2 του ν.2308/1995, το δικαίωμα διοίκησης και διαχείρισης της Εκκλησίας της Ελλάδος επί της προσδιορισθείσας μοναστηριακής περιουσίας κυριότητας των Ιερών Μονών, που μπορεί να ρευστοποιηθεί (εκποιητέα). (άρθρο 132)
8.Διευρύνονται οι δικαιούχοι κρατικής αρωγής του ν. 4797/2021 για την κάλυψη έκτακτων αναγκών και ζημιών από θεομηνίες. (άρθρο 133)
9.Επεκτείνεται το περιεχόμενο της εξουσιοδότησης για τη ρύθμιση με υ.α. θεμάτων σχετικών με την επιχορήγηση του ν. 4797/2021, για τις θεομηνίες από την 1η Ιουνίου 2020 και μετά, σε περιπτώσεις:
α) πληγεισών επιχειρήσεων και φορέων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, β) θανάτου ή συνταξιοδότησης δικαιούχου φυσικού προσώπου, γ) εταιρικού μετασχηματισμού της δικαιούχου επιχείρησης. (άρθρο 134)
10.Προβλέπεται η παροχή προκαταβολής έναντι του συνολικού ποσού της προβλεπόμενης στο ν. 4797/2021 επιχορήγησης, σε φυσικά πρόσωπα που δεν είναι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. (άρθρο 135 και 137)
11.Επαναπροσδιορίζονται οι δικαιούχοι επιχορήγησης για ζημιές από θεομηνίες σε φυτικά μέσα παραγωγής. (άρθρο 136)
12.Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη συμβολή του Εγγυητικού Κεφαλαίου Ζωής στις περιπτώσεις εκκαθάρισης ασφαλιστικών επιχειρήσεων. (άρθρο 139)
13.Τροποποιείται το άρθρο 23 του ν. 2682/1999 περί αντικειμενικής απαλλαγής από ορισμένες επιβαρύνσεις μορφών χρηματοδότησης, στις οποίες συμβάλλεται η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Συγκεκριμένα:
α) απαλλάσσεται η ΕΤΕπ και στις περιπτώσεις εξόδων μεταγραφής σε δημόσια βιβλία ή αρχεία συμπεριλαμβανομένων των επιβαρύνσεων υπέρ δικαιωμάτων των υποθηκοφυλάκων ή ενεχυροφυλάκων ή κτηματολογικών γραφείων. β) υπάγονται στο ίδιο με την ΕΤΕπ φορολογικό καθεστώς και καθεστώς απαλλαγών, οι μνημονευόμενες στην υπό ψήφιση διάταξη πράξεις διενεργούμενες από ημεδαπές ή αλλοδαπές τράπεζες και πιστωτικά ιδρύματα. (άρθρο 140)
14.Τροποποιούνται /συμπληρώνονται οι διατάξεις του ν. 4370/2016 για το Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων (ΤΕΚΕ). Μεταξύ άλλων, προβλέπονται τα εξής:
i.Ορίζεται η διαδικασία σταδιακής απόδοσης στα πιστωτικά ιδρύματα της ατομικής μερίδας που αυτά διαθέτουν στο Πρόσθετο Κεφάλαιο Κάλυψης Καταθέσεων (Π.Κ.Κ.Κ.), το οποίο προέκυψε από τις εισφορές των πιστωτικών ιδρυμάτων κατ’ εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 3714/2008 και αποτελεί περιουσιακό στοιχείο των πιστωτικών ιδρυμάτων.
ii.Ρυθμίζεται το ζήτημα της συναλλαγματικής ισοτιμίας που υιοθετείται για την εξεύρεση της μέσης τιμής των εγγυημένων καταθέσεων σε συνάλλαγμα.
iii.Μετατίθεται η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή στοιχείων από τα πιστωτικά ιδρύματα στο Τ.Ε.Κ.Ε., αναφορικά με τον προσδιορισμό του αναλαμβανόμενου από αυτά κινδύνου
Ομοίως, μετατίθεται η ημερομηνία καθορισμού και γνωστοποίησης των ετήσιων τακτικών εισφορών των πιστωτικών ιδρυμάτων προς το Σκέλος Κάλυψης Καταθέσεων (Σ.Κ.Κ.) από το Δ.Σ. του Τ.Ε.Κ.Ε., και συνακόλουθα η προθεσμία καταβολής των εισφορών από τα πιστωτικά ιδρύματα.
iv.Συντομεύεται η καταληκτική ημερομηνία ολοκλήρωσης της διαδικασίας μεταφοράς των διαθέσιμων κεφαλαίων του Σ.Κ.Κ., από τους λογαριασμούς τρίμηνων προθεσμιακών καταθέσεων του Τ.Ε.Κ.Ε. που τηρούνται στα συμμετέχοντα σε αυτό πιστωτικά ιδρύματα, στους ειδικούς λογαριασμούς που τηρεί το Τ.Ε.Κ.Ε. στην Τράπεζα της Ελλάδος. (άρθρα 141 - 146)
15.α. Ενσωματώνεται στην ελληνική νομοθεσία η Οδηγία (ΕΕ) 2021/2261 για την παροχή βασικών πληροφοριών για τους επενδυτές.
β. Ορίζεται η έναρξη εφαρμογής της υπό ψήφιση διάταξης. (άρθρο 147)
16.Περιορίζονται στα εισοδηματικά και περιουσιακά τα, κατ’ άρθρο 3 ν.4472/2017, κριτήρια, που πρέπει σωρευτικά να πληρούνται στο πρόσωπο του ευάλωτου οφειλέτη, για την υπαγωγή του στο πρόγραμμα προστασίας ευάλωτων
οφειλετών και απαλείφεται η απαίτηση υποχρεωτικής διαμονής στην Ελλάδα κατά τα τελευταία 5 έτη. (άρθρο 148)
17.Καταργείται η υποχρέωση επιστροφής στο Δημόσιο των ποσών της
συνεισφοράς του Δημοσίου ως αχρεωστήτως καταβληθέντων, σε περίπτωση υπαναχώρησης του ευάλωτου δανειολήπτη από τη μεταβίβαση της κύριας κατοικίας στον Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης. (άρθρα 149 και 150)
18.Αναδιαρθρώνεται η Διεύθυνση Λογιστικής Γενικής Κυβέρνησης της Γενικής
Διεύθυνσης Θησαυροφυλακίου και Δημοσιονομικών Κανόνων του Υπουργείου Οικονομικών και αποτελείται από μία (1) Υποδιεύθυνση και τέσσερα (4) Τμήματα, αντί από τρία (3) Τμήματα, όπως ισχύει σήμερα. (άρθρο 151)
19.Παρέχεται η δυνατότητα και στους υπαλλήλους που κατέχουν οργανική θέση και υπηρετούν στη Διεύθυνση Λογιστικής Γενικής Κυβέρνησης (Δ.Λ.Γ.Κ.) της Γενικής Διεύθυνσης Θησαυροφυλακίου και Δημοσιονομικών Κανόνων, της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών να εκπαιδεύονται στο αντικείμενο είτε της εφαρμοσμένης ελεγκτικής - λογιστικής είτε της δημόσιας ελεγκτικής λογιστικής, ικανοποιώντας τις απαιτήσεις εκπαιδευτικής επάρκειας για την άσκηση του επαγγέλματος του ορκωτού ελεγκτή - λογιστή ή του δημοσιονομικού ελεγκτή και να διδάσκονται την ύλη αντίστοιχων διεθνών επαγγελματικών πιστοποιήσεων με στόχο την απόκτησή τους. (άρθρο 152)
20.Τροποποιούνται διατάξεις του ν.4270/2014 (δημόσιο λογιστικό). Ενδεικτικά αναφέρονται:
α) Επικαιροποιούνται οι διατάξεις αναφορικά με την ανάληψη πολυετών υποχρεώσεων ανά Αναλυτικό Λογαριασμό Εξόδου (αντί ανά Κωδικό Αριθμό Εξόδου, όπως ισχύει), κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
β) Δεν απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του προϊσταμένου οικονομικών υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών για αιτήματα μεταφοράς πιστώσεων μεταξύ μειζόνων κατηγοριών δαπανών, εντός του ειδικού φορέα του προϋπολογισμού του Υπουργείου Οικονομικών «Γενικές Κρατικές Δαπάνες», τα οποία δεν άπτονται των αρμοδιοτήτων του.
γ) Ορίζεται με υ.α. κάθε φορά και για ορισμένη χρονική περίοδο το ποσοστό των πιστώσεων του Κρατικού Προϋπολογισμού που επιτρέπεται να διατεθούν από τους διατάκτες, κατά μείζονα κατηγορία (αντί κατά κατηγορίες) ή ομάδες αναλυτικών λογαριασμών εξόδων ή κατά αναλυτικό λογαριασμό εξόδου (αντί κατά ομάδες δαπανών).
δ) Συμπληρώνονται οι διατάξεις για τα ποσοστά διάθεσης πιστώσεων και τα ανώτατα όρια πληρωμών.
ε) Καταργείται η διάταξη περί διάθεσης ορισμένου μέρους των πιστώσεων. στ) Προστίθεται στις περιπτώσεις αύξησης, κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους, των πιστώσεων του προϋπολογισμού των αναφερόμενων φορέων, η είσπραξη ποσών που προέρχονται από δωρεές σε χρήμα φυσικών ή νομικών προσώπων και προορίζονται, με βάση τη δήλωση βούλησης του δωρητή, για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών, για την αγορά πάγιων περιουσιακών στοιχείων φορέων της
Κεντρικής Διοίκησης καθώς και για την κάλυψη ορισμένης δαπάνης που προβλέπεται από διάταξη νόμου. (άρθρα 153 - 157)
21.Τροποποιούνται/συμπληρώνονται οι διατάξεις αναφορικά με την έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων στο πλαίσιο των δημόσιων συμβάσεων. Συγκεκριμένα:
-επεκτείνεται ο σκοπός των άρθρων 148 έως 154 του ν. 4601/2019, ώστε να καταλαμβάνει τη θέσπιση κανόνων για τα ηλεκτρονικά τιμολόγια που εκδίδονται για κάθε κατηγορία δαπάνης των αναθετουσών αρχών ή αναθετόντων φορέων,
-καταργούνται οι υφιστάμενοι περιορισμοί αναφορικά με την αξία των δημοσίων συμβάσεων για την έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων σε εκτέλεση αυτών,
-εισάγεται η υποχρέωση διαχείρισης και υποβολής ηλεκτρονικών τιμολογίων, σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πρότυπο έκδοσης ηλεκτρονικών τιμολογίων από τις αναθέτουσες αρχές και τους οικονομικούς φορείς,
-παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση με κ.υ.α. της υποχρέωσης υποβολής ηλεκτρονικών τιμολογίων από τους οικονομικούς φορείς. (άρθρα 158 - 160)
22.Θεσπίζεται ερμηνευτική διάταξη της παρ.13 του άρθρου 10 του ν. 3156/2003, με την οποία διευκρινίζεται ότι η πώληση και η μεταβίβαση των απαιτήσεων σύμφωνα με το άρθρο αυτό, για τις οποίες έχει παρασχεθεί η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, δεν συνιστά τροποποίηση των όρων και των προϋποθέσεων υπό τις οποίες παρασχέθηκε η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου κατά τις διατάξεις των νόμων 2322/1995 και 4549/2018.(άρθρο 161)
23.Αποσαφηνίζεται το περιεχόμενο των διατάξεων σχετικά με την καταβολή ενός επιπλέον μισθού στο ιατρικό και λοιπό προσωπικό, όπως αυτό προσδιορίζεται στις υπό ψήφιση διατάξεις, που απασχολείται:
-στα Προαναχωρησιακά Κέντρα Κράτησης Αλλοδαπών, σύμφωνα με τις διατάξεις των περ. (α) των παραγράφων 3 και 4 του άρθρου 99 του ν.4486/2017, όπως ισχύουν,
-σε προγράμματα του Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ.) με αντικείμενο τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας και την κάλυψη των υγειονομικών αναγκών των προσφύγων και μεταναστών,
-στα Κέντρα Φιλοξενίας Προσφύγων και Μεταναστών (ΚΦΠΜ) και στα Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης (ΚΥΤ) της Επικράτειας.
β. Δεν αναζητούνται αποδοχές που καταβλήθηκαν αχρεωστήτως μέχρι και την 31η.7.2022 στο ως άνω αναφερόμενο προσωπικό. (άρθρο 162)
24.Επαναπροσδιορίζεται το περιεχόμενο της εξουσιοδότησης προς τον Διοικητή
της Α.Α.Δ.Ε. για την έκδοση κανονιστικής απόφασης σχετικά με τη διαδικασία ετήσιας αξιολόγησης του προσωπικού της. (άρθρο 163)
25.Συνιστάται στην υπαγόμενη στη Γενική Γραμματεία Φορολογικής Πολιτικής
και Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών Διεύθυνση Φορολογικής Πολιτικής, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, Τμήμα με την ονομασία «Τμήμα Ε'- Ενοποίησης της νομοθεσίας». (άρθρο 164)
26. Επανακαθορίζονται θέματα κινητικότητας προσωπικού του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. (άρθρο 165)
27.Παρατείνονται αυτοδικαίως από τη λήξη τους έως την ολοκλήρωση των εν εξελίξει διαγωνιστικών διαδικασιών ανάθεσης παροχής υπηρεσιών καθαριότητας και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν της οριζόμενης ημερομηνίας, οι συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου προσωπικού καθαριότητας των κτιρίων της Κεντρικής Υπηρεσίας και περιφερειακών Υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.).(άρθρο 166)
28.Περιλαμβάνονται ειδικές ρυθμίσεις αναφορικά με τον ορισμό, την επιλογή και την αναγνώριση του χρόνου υπηρεσίας των προϊσταμένων των οργανικών μονάδων της Υπηρεσίας Διαχείρισης Έργων Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠ.Α.Α.Τ.), κατ' εξαίρεση των ισχυουσών διατάξεων και διαδικασιών. (άρθρο 167)
29.α. Παρατείνονται μέχρι και την 31η.5.2023 οι προθεσμίες καταβολής βεβαιωμένων οφειλών στις Δ.Ο.Υ./ Ελεγκτικά Κέντρα/ Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης Οφειλών και δόσεων ρυθμίσεων και διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής των επιχειρήσεων της παρ. 1 του άρθρου 118 του ν. 4964/2022, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
β. Αναστέλλεται μέχρι και την 31η.5.2023 η πληρωμή των βεβαιωμένων στις Δ.Ο.Υ./Ελεγκτικά Κέντρα/Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης Οφειλών και ληξιπρόθεσμων οφειλών των επιχειρήσεων της παρ.1 του άρθρου 118 του ν. 4964/2022.(άρθρο 168)
30.Εξαιρείται, αναδρομικά από την 1η.1.2022, το εξωϊδρυματικό επίδομα από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις. (άρθρο 169)
31.Ορίζεται ότι, από την 16η.4.2022 και μετά, ειδικά για το Άγιο Όρος και τις Ιερές Μονές αυτού, για τον προσδιορισμό του κέρδους από επιχειρηματική δραστηριότητα, το ποσοστό της έκπτωσης για τις κάθε είδους δαπάνες ανέρχεται πλέον σε ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%), ανεξαρτήτως με το αν συνδέονται με την εκμετάλλευση συγκεκριμένου ακινήτου ή της εν γένει ακίνητης περιουσίας τους (αντί των δαπανών που αφορούν την ακίνητη περιουσία, όπως ισχύει σήμερα).(άρθρο 170)
32.α. Προβλέπεται ότι, εάν στα κέρδη νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας, τα οποία υπάγονται σε φόρο στην Ελλάδα, περιληφθούν κέρδη τα οποία υπάγονται σε φόρο στην Ελλάδα στο όνομα συνδεδεμένου προσώπου και έχουν προκύψει κατόπιν φορολογικού ελέγχου του πρώτου υπαγόμενου στον φόρο νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας, δύναται το δεύτερο υπαγόμενο στον φόρο, συνδεδεμένο νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα να ζητήσει ανάλογη προσαρμογή στα φορολογητέα κέρδη του, κατόπιν υποβολής τροποποιητικής φορολογικής δήλωσης που συνοδεύεται από γνωστοποίηση της οικείας έκθεσης ελέγχου του πρώτου υπαγόμενου στον φόρο.
β. Η ως άνω ρύθμιση έχει και αναδρομική ισχύ, εφόσον, κατά τον χρόνο έναρξης ισχύος του υπόψη σχεδίου νόμου, οι υποθέσεις εκκρεμούν ενώπιον της Φορολογικής Διοίκησης ή των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων ή του Συμβουλίου της Επικρατείας. (άρθρο 171)
33.α. Αποσαφηνίζεται ότι, αναδρομικά από την 1η.1.2021, δεν θίγονται οι διατάξεις για την επιβολή τελών χαρτοσήμου στα έντοκα δάνεια και λοιπές χρηματοδοτήσεις και στους απορρέοντες συμβατικούς τόκους, ενόσω απαλλαγές από τέλη χαρτοσήμου που προβλέπονται από άλλες διατάξεις εξακολουθούν να ισχύουν.
β. Αποδίδονται εμπρόθεσμα μέχρι την 31η.10.2022 τα τέλη χαρτοσήμου για τα συναπτόμενα δάνεια και τις λοιπές χρηματοδοτήσεις καθώς και τους απορρέοντες τόκους μέχρι τη δημοσίευση του υπόψη σχεδίου νόμου. (άρθρο 172)
34.Ορίζονται οι κυρώσεις για τη μη διαβίβαση δεδομένων στοιχείων λιανικής πώλησης, που εκδίδονται μέσω Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (Φ.Η.Μ.) και προβλέπεται ότι, από την 1η.10.2022, σε περίπτωση διαπίστωσης μη διαβίβασης των δεδομένων, ήτοι συνόψεων εκδοθέντων παραστατικών εσόδων λιανικής, που διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) της Α.Α.Δ.Ε., επιβάλλεται στην υπόχρεη οντότητα το οριζόμενο πρόστιμο κατά περίπτωση. (άρθρο 173)
35.Αναστέλλεται άμεσα η λειτουργία επαγγελματικής εγκατάστασης:
-για σαράντα οκτώ (48) ώρες, εφόσον διαπιστώνεται η μη διαβίβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) της ΑΑΔΕ, πλέον των δέκα (10) στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (ΦΗΜ), ή, ανεξαρτήτως του πλήθους αυτών, ότι η μη διαβιβασθείσα αξία των αγαθών ή των υπηρεσιών υπερβαίνει τα πεντακόσια (500) ευρώ,
-για ενενήντα έξι (96) ώρες, εάν, εντός του ίδιου ή του επόμενου φορολογικού έτους από τη διαπίστωση των ως άνω παραβάσεων, διαπιστωθεί εκ νέου, από τον ίδιο μερικό επιτόπιο έλεγχο, η μη διαβίβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα (ΦΗΜ) της ΑΑΔΕ τουλάχιστον τριών (3) στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω ΦΗΜ, ανεξαρτήτως αξίας αυτών. (άρθρο 174)
36.Αποσαφηνίζεται ότι, κατά τη διενέργεια γονικών παροχών και δωρεών χρηματικών ποσών μέσω χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, η οποία πραγματοποιήθηκε από την 1η.10.2021 μέχρι και την 30η.8.2022, λογίζεται ως μεταφορά χρημάτων η ανάληψη χρηματικού ποσού από ατομικό ή κοινό τραπεζικό λογαριασμό του δωρητή και κατάθεση του ίδιου ποσού εντός τριών (3) εργάσιμων ημερών σε ατομικό λογαριασμό του δωρεοδόχου ή σε κοινό λογαριασμό του δωρεοδόχου με τον ίδιο δωρητή ή τρίτο πρόσωπο. (άρθρο 175)
37.Επεκτείνεται το πεδίο εφαρμογής της περίπτωσης ιστ' της παραγράφου 1 του άρθρου 27 του ν. 2859/2000 (απαλλαγή από τον Φ.Π.Α.) και στην παράδοση αγαθών και παροχή υπηρεσιών που πραγματοποιούνται από τους οριζόμενους φορείς, προς το ΝΠΔΔ με την επωνυμία «Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης», για τον σκοπό της ανέγερσης του Μουσείου Ολοκαυτώματος Ελλάδος. (άρθρο 176)
38. Ορίζεται η έναρξη ισχύος του υπόψη σχεδίου νόμου. (άρθρο 177)
Διαβάστε επίσης
- Εγκύκλιος ΑΑΔΕ Ε. 2087/2022
- Δημοσιεύθηκε ο Νόμος 4972/2022 για τη λειτουργία της Ανεξάρτητης Αρχής Πιστοληπτικής Αξιολόγησης
- Νόμος 4972/2022 - ΦΕΚ 181/Α/23-9-2022 (Κωδικοποιημένος)
- Τροπολογία για την μέγιστη ωφέλεια συνεργασιών επιχειρήσεων στο πλαίσιο των φορολογικών κινήτρων του ν. 4935/2022
- Φοιτητικό επίδομα: Αύξηση από τα 1.000 στα 1.500 ευρώ με τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή
- Τέλος επιτηδεύματος: Τι προβλέπει η τροπολογία για την απαλλαγή από το τέλος επιτηδεύματος
- Κατατέθηκε στη Βουλή η τροπολογία για την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης από το 2023
- Το Εξωϊδρυματικό επίδομα θα εξαιρείται από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις
- Δυνατότητα Προκαταβολής για επιχορήγηση ζημιών και στους μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες
- Τι αλλάζει στις χρηματικές γονικές παροχές και δωρεές
- Βάρια πρόστιμα για όσους δεν στέλνουν στοιχεία στο MyData
- ΥΠΟΙΚ: Σε Δημόσια Διαβούλευση το νομοσχέδιο για τη λειτουργία της Ανεξάρτητης Αρχής Πιστοληπτικής Αξιολόγησης