Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ
Προβλέπει μεταξύ άλλων και την πρόσληψη ιδιωτών για τις θέσεις προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων και Διευθύνσεων του ΕΦΚΑ
Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο "Εκσυγχρονισμός του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις για την κοινωνική ασφάλιση" το οποίο προβλέπει την πρόσληψη ιδιωτών για τις θέσεις προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων και Διευθύνσεων του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) οι οποίοι θα τοποθετούνται για τριετή θητεία, κατόπιν δημόσιας προκήρυξης και μεταξύ άλλων τη σύσταση νέας εταιρείας ειδικού σκοπού με την επωνυμία ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΚΙΝΗΤΩΝ e-ΕΦΚΑ που θα αναλάβει την αξιοποίηση των ακινήτων και θα εκπονήσει αρχικά μελέτες για το βέλτιστο τρόπο που μπορούν να αξιοποιηθούν τα ακίνητα με στόχο τα μέγιστα έσοδα.
Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται προβλέψεις όπως:
1) Η σύσταση Εταιρείας Ειδικού Σκοπού για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ. Είναι ενδεικτικό ότι ο Φορέας διαθέτει 400 ακίνητα σε όλη τη χώρα, συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω του 1 δισ. ευρώ και με το 20% να παραμένει εντελώς αναξιοποίητο.
2) Η δυνατότητα πρόσληψης Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών με τριετή θητεία (και δυνατότητα ανανέωσης άπαξ) τόσο από το δημόσιο, όσο και από τον ιδιωτικό τομέα.
3) Ο προσδιορισμός συστήματος επιβράβευσης παραγωγικότητας που θα δίνει επιπλέον κίνητρα στους υπαλλήλους για να αυξήσουν την αποδοτικότητα τους.
4) Η σύσταση αυτοτελούς Μονάδας Εσωτερικών Ερευνών με επικεφαλής πρώην ανώτερο δικαστικό (Αντιεισαγγελέα Αρείου Πάγου) έτσι ώστε να αντιμετωπίζονται πιο συστηματικά και με μεγαλύτερη διαφάνεια οι όποιες καταγγελίες.
5) Η επιτάχυνση πειθαρχικών διαδικασιών εντός του ΕΦΚΑ, καθώς τη στιγμή αυτή, τα Πειθαρχικά Συμβούλια του ΕΦΚΑ έχουν μέσο χρόνο ολοκλήρωσης τα 2 έτη.
6) Η ευελιξία του συστήματος προμηθειών ώστε να δοθεί τέλος σε φαινόμενα μη έγκαιρης προμήθειας αναγκαίων αναλώσιμων και ανταλλακτικών, καθώς και στη δυσκολία αντικατάστασης παρωχημένου εξοπλισμού.
Αναλυτικά
Σύμφωνα με την ειδική συνοδευτική έκθεση του ΓΛΚ, στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Εκσυγχρονισμός του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις για την κοινωνική ασφάλιση».
Α. Με το υπόψη σχέδιο νόμου
i) Θεσπίζονται ρυθμίσεις αναφορικά με τον λειτουργικό και οργανωτικό εκσυγχρονισμό του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) και
ii) Ρυθμίζονται λοιπά θέματα του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Ειδικότερα:
1.α. Προβλέπεται η δυνατότητα τοποθέτησης σε θέσεις προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων και Διευθύνσεων του e-Ε.Φ.Κ.Α. ιδιωτών καθώς και δημοσίων υπαλλήλων ή λειτουργών ή εργαζομένων σε φορείς του δημοσίου τομέα, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
β. Μετά από την επιλογή και τοποθέτηση των ανωτέρω Προϊσταμένων, παύει αυτοδικαίως η άσκηση καθηκόντων ευθύνης των προϊσταμένων των αντίστοιχων οργανικών μονάδων του e-Ε.Φ.Κ.Α.
γ. Από την έναρξη ισχύος του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου, οι εκκρεμείς προκηρύξεις για την ανάδειξη Προϊσταμένων των Γενικών Διευθύνσεων και των Διευθύνσεων του e-Ε.Φ.Κ.Α. βάσει των διατάξεων του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. ματαιώνονται.(άρθρα 1-3)
2. α.Χορηγείται, στους υπαλλήλους του e-Ε.Φ.Κ.Α., πλην των Προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων, χρηματικό ποσό παραγωγικότητας, ως επιβράβευση, για την αύξηση της αποδοτικότητάς τους.
β. Αυξάνονται κατά μία (1) οι θέσεις των συνεργατών στο γραφείο του Διοικητή του e-Ε.Φ.Κ.Α., οριζόμενες εφεξής σε πέντε (5) από τέσσερεις (4) που είναι σήμερα.(άρθρα 4 και 5)
3.Προβλέπεται ότι η ανάθεση και εκτέλεση των συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών του e-Ε.Φ.Κ.Α., γίνεται κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις. (άρθρο 6)
4. α. Συνιστάται στον e-Ε.Φ.Κ.Α. αυτοτελής Μονάδα Εσωτερικών Ερευνών.
β. Διορίζεται ως επικεφαλής της Μονάδας, πρώην Εισαγγελέας Αρείου Πάγου ή Αντεισαγγελέας Αρείου Πάγου, με τετραετή θητεία, που δύναται να ανανεώνεται άπαξ για ισόχρονο διάστημα. Ο επικεφαλής της Μονάδας είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, απολαμβάνει πλήρη λειτουργική ανεξαρτησία κατά την άσκηση των καθηκόντων του και οι αποδοχές του καθορίζονται με κ.υ.α. κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων (μπορεί να ανέλθουν μέχρι του ύψους των αποδοχών του Προέδρου του Αρείου Πάγου).
γ. Συνιστώνται στον e-Ε.Φ.Κ.Α., για τη λειτουργία της ανωτέρω Μονάδας, δώδεκα (12) θέσεις προσωπικού διαφόρων κατηγοριών.
δ. Οι θέσεις του υφιστάμενου Τμήματος Εσωτερικών Υποθέσεων του e- Ε.Φ.Κ.Α. μεταφέρονται αυτοδικαίως στη Μονάδα Εσωτερικών Ερευνών από την έναρξη ισχύος του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου.
ε. Ρυθμίζονται διάφορα θέματα σχετικά με τη λειτουργία της προαναφερόμενης Μονάδας. (άρθρα 7- 8 και 27)
5.Εισάγονται ρυθμίσεις αναφορικά με τον τρόπο άσκησης της πειθαρχικής διαδικασίας κατά υπαλλήλων του e-Ε.Φ.Κ.Α. Προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η σύσταση στον e-Ε.Φ.Κ.Α, τριμελούς πειθαρχικού συμβουλίου και ορίζεται η σύνθεση αυτού. (άρθρο 9)
6. α. Συνιστάται ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ (e-Ε.Φ.Κ.Α.) ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε.» και τον διακριτικό τίτλο «ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΚΙΝΗΤΩΝ e-Ε.Φ.Κ.Α.»
β. Παρέχεται η δυνατότητα ίδρυσης υποκαταστημάτων, παραρτημάτων ή άλλων μορφών δευτερεύουσας εγκατάστασης της Εταιρείας,
γ.Μοναδικός μέτοχος της Εταιρείας είναι ο e-Ε.Φ.Κ.Α.. Το μετοχικό κεφάλαιο της Εταιρείας δεν υπερβαίνει το ένα (1) εκατομμύριο ευρώ, και καλύπτεται από τον ανωτέρω μοναδικό μέτοχο.
δ.Η Εταιρεία, οι μετοχές της οποίας είναι κοινές, ονομαστικές και αμεταβίβαστες και ενσωματώνονται σε έναν αναπαλλοτρίωτο μετοχικό τίτλο, ανήκει στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και εξαιρείται από το πεδίο εφαρμογής του ν. 3429/2005.
ε.Ορίζεται ως αποστολή της Εταιρείας η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του e-Ε.Φ.Κ.Α.
στ. Ρυθμίζονται θέματα διαχείρισης και αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του e-Ε.Φ.Κ.Α. Ειδικότερα μεταξύ άλλων η εταιρεία:
αναλαμβάνει τη διοίκηση, διαχείριση, εκμετάλλευση και διάθεση της ακίνητης περιουσίας του e-Ε.Φ.Κ.Α. και ασκεί κάθε σχετικό δικαίωμα, καθώς και κάθε σχετική με την περιουσία νομική και υλική πράξη,
-ασκεί τις αρμοδιότητες, τις εξουσίες και τα δικαιώματα του e-Ε.Φ.Κ.Α. στην ακίνητη περιουσία του, ως εντολοδόχος και αντιπρόσωπός του,
-αντιπροσωπεύει τον e-Ε.Φ.Κ.Α. και επιχειρεί στο όνομα και για λογαριασμό του κάθε δικαιοπραξία,
-ενεργεί ως εντολοδόχος και αντιπρόσωπος του e-Ε.Φ.Κ.Α. και για την εκπλήρωση των υποχρεώσεών του από την ακίνητη περιουσία του,
-ασκεί η ίδια τα δικαιώματα και τις αξιώσεις του e-Ε.Φ.Κ.Α, από την ακίνητη περιουσία του, εμπράγματα και ενοχικά, ιδιωτικού και δημοσίου δικαίου, ζ. Καθορίζεται, με προγραμματική σύμβαση μεταξύ της Εταιρείας και του e- Ε.Φ.Κ.Α., αμοιβή στην Εταιρεία, από τον e-Ε.Φ.Κ.Α., για τη διαχείριση της ακίνητης περιουσίας που διοικεί, τις υποθέσεις της οποίας διεξάγει καθώς και τις εν γένει εργασίες και υπηρεσίες της.
η. Προβλέπεται η υιοθέτηση και εφαρμογή από την Εταιρεία συστήματος εταιρικής διακυβέρνησης και ορίζεται ότι η οργάνωση, οι κανόνες και οι διαδικασίες εσωτερικής λειτουργίας και ελέγχου της Εταιρείας, καθώς και η άσκηση της δραστηριότητας και των συναλλαγών της καθορίζονται με Κανονισμό, που εγκρίνεται από τη Γενική Συνέλευση του μετόχου,
θ. Ορίζεται ότι το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) της Εταιρείας αποτελείται από πέντε (5) έως εννέα (9) μέλη, συμπεριλαμβανομένου του Διευθύνοντος Συμβούλου.
ι. Η Εταιρεία διαθέτει Επιτροπή Ελέγχου και Επιτροπή Αποδοχών και Υποψηφιοτήτων (τουλάχιστον τριμελείς), οι οποίες αποτελούνται από μη εκτελεστικά μέλη του Δ.Σ., με το οριζόμενο έργο. Ειδικότερα στο έργο της Επιτροπής Αποδοχών και Υποψηφιοτήτων περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων και η εισήγηση προς το Δ.Σ. της πολιτικής αποδοχών μελών του Δ.Σ. και των Προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων και Διευθύνσεων με την αναφορά ότι η παρ. 1 του άρθρου 28 του ν. 4354/2015 (περιορισμός στις αποδοχές μέχρι του ύψους των αποδοχών Γενικού Γραμματέα Υπουργείου) δεν εφαρμόζεται για τις αμοιβές των εκτελεστικών μελών του Δ.Σ. και των Προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων της Εταιρείας.
ια. Συνιστάται στην Εταιρεία, Επενδυτική Επιτροπή συμβουλευτικού και γνωμοδοτικού χαρακτήρα, με την οριζόμενη σύνθεση, με σκοπό την υποστήριξη του Δ.Σ. στη χάραξη και παρακολούθηση της επενδυτικής πολιτικής της Εταιρείας.
ιβ. Ρυθμίζονται θέματα στελέχωσης της Εταιρείας καθώς και μετακινήσεων προσωπικού προς αυτή. Ειδικότερα μεταξύ άλλων :
Συνιστώνται στην Εταιρεία σαράντα (40) θέσεις προσωπικού με σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου χρόνου (Ι.Δ.Α.Χ.) και τρεις (3) θέσεις δικηγόρων με έμμισθη εντολή.
Παρέχεται η δυνατότητα στο προσωπικό του e-Ε.Φ.Κ.Α. να αποσπάται ή να μεταφέρεται στην Εταιρεία, για την κάλυψη κενών θέσεων κατηγορίας και ειδικότητας αντίστοιχης ή παρεμφερούς με αυτήν που ανήκει ο αποσπώμενος ή μεταφερόμένος, με βάση τα τυπικά προσόντα που κατέχει. Ορίζεται ότι η προϋπηρεσία που έχει αναγνωριστεί από τον e-Ε.Φ.Κ.Α.αναγνωρίζεται πλήρως για όλα τα δικαιώματα που απορρέουν από αυτή, (άρθρα 10 - 19 και 27)
7.Προβλέπεται για κάθε εργαζόμενο σε ιδιωτική επιχείρηση, η λειτουργία της οποίας ανεστάλη λόγω της κακοκαιρίας «Ελπίς», και για κάθε ημέρα αναστολής λειτουργίας, η κάλυψη του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών ασφαλισμένου και εργοδότη ΐ) προς τον e-Ε.Φ.Κ.Α. από τον προϋπολογισμό του τελευταίου και ii) προς κάθε άλλο ασφαλιστικό οργανισμό υποχρεωτικής ασφάλισης από τον κρατικό προϋπολογισμό. (άρθρα 20 και 27)
8.Προβλέπεται ότι για τη χορήγηση αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας, από τον e- Ε.Φ.Κ.Α., δεν λαμβάνονται υπόψη καθυστερούμενες ή ληξιπρόθεσμες βασικές οφειλές του αιτούντος βεβαιωμένες στον e-ΕΦΚΑ μέχρι του ποσού των εκατό (100) ευρώ και ορίζεται ότι οφειλές που υπερβαίνουν το ποσό αυτό, πρέπει να τακτοποιηθούν με εξόφληση ή ρύθμιση τμηματικής καταβολής, προκειμένου να χορηγηθεί αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας, (άρθρο 21)
9.Ορίζεται η διαδικασία εγγραφής και υπαγωγής μη μισθωτών στον e-Ε.Φ.Κ.Α.(άρθρο 22)
10.Τροποποιούνται - συμπληρώνονται διατάξεις του ν. 4387/2016 αναφορικά με την ασφάλιση προσώπων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα σε δύο ή περισσότερους πρώην φορείς, τομείς, κλάδους και λογαριασμούς ασφάλισης που εντάχθηκαν στον e-Ε.Φ.Κ.Α. για την ίδια απασχόληση. Συγκεκριμένα:
αίρεται η διάταξη της μη εφαρμογής της υποχρέωσης καταβολής της προβλεπόμενης ελάχιστης μηνιαίας ασφαλιστικής εισφοράς, για τη δεύτερη αναληφθείσα επαγγελματική δραστηριότητα.
δύνανται, παλαιοί ασφαλισμένοι, για τους οποίους υπολογίζονταν και καταβάλλονταν εισφορές σε δύο ή περισσότερους ενταχθέντες στον e-Ε.Φ.Κ.Α. πρώην φορείς, τομείς, κλάδους ή λογαριασμούς έως 31.12.2016, να: ΐ) υποβάλλουν μέχρι 31.12.2022 δήλωση επιλογής φορέα και καταβολής εισφορών στον e-Ε.Φ.Κ.Α., με την οποία επιλέγουν τον ενταχθέντα στον e- Ε.Φ.Κ.Α. πρώην φορέα, τομέα, κλάδο ή λογαριασμό, στην ασφάλιση του οποίου θα προσμετράται ο χρόνος ασφάλισής τους υποχρεωτικά από 01.01.2017 και εφεξής.
ii) επιλέγουν εάν θα συνεχίσουν προαιρετικά να καταβάλουν εισφορές και στον δεύτερο πρώην φορέα, τομέα, κλάδο ή λογαριασμό, στον οποίο υπάγονται, καταβάλλοντας οι ίδιοι επί των αποδοχών τους το συνολικό ποσοστό εισφοράς εργοδότη και ασφαλισμένου.(άρθρο 23)
11.Διευρύνονται οι κατηγορίες σοβαρών νοσημάτων παιδιών, για την εφαρμογή του ευεργετήματος της ειδικής γονικής άδειας διάρκειας δέκα (10) εργάσιμων ημερών, κατ’ έτος, με αποδοχές σε εργαζόμενους γονείς (άρθρο 43 ν. 4808/2021).(άρθρο 24)
12.Παρατείνεται αυτοδίκαια από τη λήξη της έως την ένταξη του e-Ε.Φ.Κ.Α. στο σύστημα επικοινωνιών ΣΥΖΕΥΞΙΣ II και την ολοκλήρωση ένταξης σε παραγωγική λειτουργία του συνόλου των δομών αυτού, οπότε και λύεται αυτοδικαίως και πάντως όχι πέραν της 31η,;.3.2023, η διάρκεια της από 14.4.2016 σύμβασης του πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με αντικείμενο «Παροχή στο Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. Τηλεπικοινωνιακών Υπηρεσιών Σύμφωνη μένου Επιπέδου (SLA) μετάδοσης δεδομένων φωνής και εικόνας μέσω ιδιωτικού ιδεατού δικτύου (ΙΚΑΝΕΤ)».(άρθρο 25)
13.Παρατείνεται από την ημερομηνία λήξης της (31-12-2020) μέχρι τις 31-12-2022, η διάρκεια της διάθεσης και απόσπασης του προσωπικού του OTE Α.Ε., των Τραπεζών, της Ασφαλιστικής Εταιρείας «Η Εθνική», του πρώην Η.Σ.Α.Π. και του πρώην ΗΛ.Π.Α.Π. που υπηρετεί στον e-ΕΦΚΑ (άρθρο 6 και παρ. 1 και 4 του άρθρου 81 του ν.3655/2008).(άρθρο 26)
14.Τίθεται σειρά εξουσιοδοτικών κα μεταβατικών διατάξεων. Ειδικότερα:
Παρέχεται η εξουσιοδότηση για τον καθορισμό με κ.υ.α. των αποδοχών των Προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων καθώς και των Προϊσταμένων Διευθύνσεων του e-ΕΦΚΑ, συμπεριλαμβανομένης ειδικής αμοιβής θέσης εργασίας πλέον του βασικού μισθού και των επιδομάτων τους.
Με κ.υ.α. καθορίζεται επίσης, αμοιβή απόδοσης για τους Προϊσταμένους Γενικών Διευθύνσεων η οποία συνδέεται με συγκεκριμένη στοχοθεσία και υπολογίζεται επί των συνολικών αποδοχών τους. Σε κάθε περίπτωση, οι συνολικές αποδοχές δεν υπερβαίνουν το όριο της περ. α' της παρ. 3 του άρθρου 28 του ν. 4354/2015 (περιορισμός στις αποδοχές μέχρι του ύψους των αποδοχών Προέδρου του Αρείου Πάγου).
Οι κάθε είδους αποδοχές του Διοικητή και των Υποδιοικητών του e- Ε.Φ.Κ.Α., τακτικές ή πρόσθετες, καθορίζονται με κ.υ.α. και δεν μπορούν να υπερβαίνουν αυτές του Προέδρου του Αρείου Πάγου (περ. α' της παρ. 3 του άρθρου 28 του ν. 4354/2015), ούτε να υπολείπονται εκείνων του Γενικού Γραμματέα Υπουργείου (παρ. 1 του άρθρου 28 του ν.4354/2015).
Διαδικασίες ανάθεσης για δημόσιες συμβάσεις αγαθών και υπηρεσιών οι οποίες έχουν εκκινήσει κατά την έναρξη ισχύος του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου στο πλαίσιο του άρθρου 41 του ν. 4412/2016 για τις προμήθειες αγαθών και υπηρεσιών που υπάγονται υποχρεωτικά σε κεντρικές δραστηριότητες αγορών από την Εθνική Κεντρική Αρχή Αγορών (Ε.Κ.Α.Α.), δύνανται να ματαιώνονται ως προς το τμήμα που αφορά στον e-Ε.Φ.Κ.Α., μετά από αίτημα αυτού στην Ε.Κ.Α.Α..(άρθρα 27 - 28)
15. Παρατίθενται οι καταργούμενες διατάξεις και ορίζεται ο χρόνος έναρξης ισχύος του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου.(άρθρα 29 και 30)
Επί του κρατικού προϋπολογισμού η ειδική έκθεση του Γ.Λ.Κ. προβλέπει, δαπάνη ποσού 500 χιλ. ευρώ περίπου, από την κάλυψη για κάθε εργαζόμενο ιδιωτικών επιχειρήσεων των οποίων η λειτουργία ανεστάλη λόγω της κακοκαιρίας «Ελπίς», του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών ασφαλισμένου και εργοδότη προς κάθε άλλο πλην του e-ΕΦΚΑ ασφαλιστικό οργανισμό υποχρεωτικής ασφάλισης, (άρθρο 20)και επί του προϋπολογισμού του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης [(ε-Ε.Φ.Κ.Α.ί/φορέας Γενικής Κυβέρνησης, ετήσια δαπάνη ποσού 450,2 χιλ ευρώ περίπου.
Ανακοίνωση του Υπουργείου Εργασίας
Για την κατάθεση του νομοσχεδίου είχε εκδώσει προηγούμενα ανακοίνωση το Υπουργείο Εργασίας.
Κατατίθεται στη Βουλή –μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης εντός του Ιανουαρίου- το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ, που αποτελεί το επιστέγασμα των πρωτοβουλιών που έχουν ήδη αναληφθεί για την καλύτερη και αποδοτικότερη λειτουργία του πιο προβληματικού φορέα της Δημόσιας Διοίκησης, με τον οποίο συναλλάσσονται καθημερινά 2,5 εκατ. συνταξιούχοι και 4 εκατ. εργαζόμενοι.
Οι μέχρι τώρα πρωτοβουλίες εστιάστηκαν στην επιτάχυνση του ρυθμού έκδοσης των εκκρεμών συντάξεων (και είχαν ως αποτέλεσμα την έκδοση 225.000 κύριων συντάξεων πέρυσι, που αποτελεί αριθμό-ρεκόρ) και στην καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, με επιστέγασμα τον Ενιαίο Αριθμό Εξυπηρέτησης του Πολίτη 1555 που έχει δεχθεί πάνω από 1 εκατ. κλήσεις -εκ των οποίων το 80% περίπου αφορούσε στον ΕΦΚΑ- που έχουν απαντηθεί σε πρώτο επίπεδο σε ποσοστό πάνω από 85%.
Το νομοσχέδιο που θα ξεκινήσει να συζητείται στη Βουλή τις επόμενες ημέρες αποτελεί μια ακόμα πιο ουσιαστική παρέμβαση σε μονιμότερη βάση, με την οποία:
-Επιδιώκεται η προσέλκυση υψηλού επιπέδου στελεχών τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα
-Θεσπίζεται σύστημα κινήτρων, αλλά και ελέγχων για τους υπαλλήλους
-Επιταχύνονται οι προμήθειες
-Εισάγονται ρυθμίσεις για αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Φορέα
Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Το νομοσχέδιο που κατατίθεται σήμερα επιβεβαιώνει την βούλησή μας να μετατρέψουμε τον ΕΦΚΑ από πρωταγωνιστή ιστοριών καθημερινής τρέλας και ταλαιπωρίας σε ασφαλιστικό οργανισμό ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Περιλαμβάνει ρυθμίσεις που θα κάνουν καλύτερη την καθημερινότητα των υπαλλήλων και κυρίως πολύ καλύτερη την εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων που είναι και το μεγάλο ζητούμενο. Για να γίνει αυτό, οφείλουμε να διορθώσουμε τις παθογένειες δεκαετιών, να απαλείψουμε γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, να ξεπεράσουμε παρωχημένες πρακτικές και αντιλήψεις. Δεν επενδύουμε στην ακινησία, αλλά σε στοχευμένες κινήσεις για ένα ΕΦΚΑ λειτουργικό και αποτελεσματικό, ικανό να ανταποκριθεί πλήρως στις ανάγκες τόσο των πολιτών, όσο και των εργαζομένων του».
Οι βασικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου
1. Προβλέπεται η δυνατότητα πρόσληψης Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών με τριετή θητεία (και δυνατότητα ανανέωσης άπαξ) τόσο από το δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα. Η πρόσληψη θα γίνεται με διαφανείς διαδικασίες (δημόσια προκήρυξη με απόφαση του Διοικητή του e-ΕΦΚΑ), σύμπραξη του ΑΣΕΠ και κίνητρα προσέλκυσης με στόχο την ανανέωση στα ανώτερα κλιμάκια με υψηλού επιπέδου στελέχη, ικανά να ανταποκριθούν στα μεγέθη του Οργανισμού και στις προκλήσεις του μετασχηματισμού του.
2. Προσδιορίζεται σύστημα επιβράβευσης παραγωγικότητας σε όλον τον ΕΦΚΑ. Ξεκινώντας από τις λειτουργίες της εκκαθάρισης των συντάξεων και εξυπηρέτησης των πολιτών, το πριμ θα συνδέεται με συγκεκριμένους στόχους που μπορεί να τίθενται σύμφωνα με τις ανάγκες ανά Γενική Διεύθυνση, ανάλογα με το αντικείμενο και τις προτεραιότητες του Φορέα. Το σύστημα αυτό συνοδεύεται και από αντίστοιχο σύστημα ελέγχου και λογοδοσίας όπως περιγράφεται παρακάτω.
3. Συστήνεται Μονάδα Εσωτερικών Ερευνών για την πιο συστηματική αντιμετώπιση των καταγγελιών που αφορούν στον ΕΦΚΑ. Η Μονάδα, επικεφαλής της οποίας θα είναι πρώην ανώτερος δικαστικός (Αντιεισαγγελέας Αρείου Πάγου) θα επιφορτιστεί με την άμεση διερεύνηση καταγγελιών και αιτημάτων και τη διενέργεια αυτεπάγγελτων ελέγχων (π.χ. επί υπέρμετρων καθυστερήσεων). Αν με το πόρισμα της Μονάδας διαπιστώνεται η τέλεση πειθαρχικού παραπτώματος, τότε ο επικεφαλής θα παραγγέλλει την άσκηση πειθαρχικής δίωξης, που θα είναι δεσμευτική για τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα.
4. Επιταχύνονται οι πειθαρχικές διαδικασίες, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι διαδικασίες στα Πειθαρχικά Συμβούλια του ΕΦΚΑ έχουν αυτή τη στιγμή μέσο χρόνο ολοκλήρωσης τα 2 έτη. Ειδικότερα, η άσκηση της πειθαρχικής δίωξης θα γίνεται σε ένα μήνα (αντί 3 μηνών) και θα ολοκληρώνεται σε ένα μήνα από την κλήση σε απολογία (αντί 2 μηνών). Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της αμεροληψίας των ελέγχων, οι ΕΔΕ θα διενεργούνται υποχρεωτικά από υπάλληλο άλλου Υπουργείου και θα περατώνονται σε ένα μήνα. Το Πειθαρχικό Συμβούλιο του ΕΦΚΑ θα συγκροτείται με τρία μέλη (πρόεδρος δικαστικός, πάρεδρος Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και μόνιμος υπάλληλος εκτός Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων), χωρίς συμμετοχή των αιρετών εκπροσώπων εργαζομένων του ΕΦΚΑ. Θα είναι αρμόδιο για όλες τις υποθέσεις που εκκινούν μετά την δημοσίευση του νόμου και για τις εκκρεμείς διαδικασίες, εφόσον δεν έχουν εισαχθεί προς κρίση. Η επιτάχυνση των πειθαρχικών διαδικασιών αποσκοπεί στην ενίσχυση του πνεύματος λογοδοσίας στους υπαλλήλους, ώστε να είναι σαφές ότι μαζί με την επιβράβευση για την επίτευξη στόχων, θα ελέγχονται για την εκτέλεση του έργου τους.
5. Καθίσταται πιο ευέλικτο το σύστημα των προμηθειών ώστε να δοθεί τέλος σε φαινόμενα, όπως η μη έγκαιρη προμήθεια αναλώσιμων, ανταλλακτικών και η δυσκολία αντικατάστασης παρωχημένου εξοπλισμού (π.χ. Η/Υ, κλιματιστικά κ.λπ.). Στην ίδια λογική της αύξησης της ταχύτητας και της ευελιξίας καταργούνται μια σειρά από παρωχημένες διατάξεις που προβλέπουν χρονοβόρες διαδικασίες έγκρισης από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για δαπάνες που αφορούν τον ΕΦΚΑ (έγκριση για τη σκοπιμότητα ανάθεσης υπηρεσιών μηχανοργάνωσης, εργασιών συντήρησης κλπ.) και παρεμποδίζουν τη δράση της διοίκησης.
6. Προωθείται η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ μέσω σύστασης Εταιρείας Ειδικού Σκοπού με τίτλο «Εταιρεία Ακινήτων e-ΕΦΚΑ» που θα υπόκειται σε αυστηρό πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης με αυξημένα εχέγγυα διαφάνειας και λογοδοσίας, αλλά και δυνατότητα αξιοποίησης των καλών πρακτικών του ιδιωτικού τομέα για τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου ακινήτων που θα διαθέτει. Είναι ενδεικτικό ότι ο Φορέας διαθέτει 400 ακίνητα σε όλη τη χώρα, συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω του 1 δις ευρώ και τουλάχιστον το 20% -που αφορά ακίνητα μεγάλης αξίας- μένει τελείως αναξιοποίητο, με αποτέλεσμα την απώλεια πόρων και προσόδων για το ασφαλιστικό σύστημα. Η ενεργότερη διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ μέσω της νέας εταιρείας μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην αύξηση των πόρων του ασφαλιστικού συστήματος.
Διαβάστε επίσης
- Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο Νόμος 4892/2022 για τον Εκσυγχρονισμός του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ)
- Νόμος 4892/2022 - ΦΕΚ 28/Α/22-2-2022 (Κωδικοποιημένος)
- Καταργείται ο Ειδικός Λογαριασμός Οικογενειακών Επιδομάτων Ναυτικών (Ε.Λ.Ο.Ε.Ν.) (Τροπολογία- Απεσύρθη το άρθρο 2)
- Χορήγηση και παράταση ασφαλιστικής ικανότητας 2022-2023 για παροχές υγειονομικής περίθαλψης, χωρίς προϋποθέσεις για ευάλωτες κοινωνικές ομάδες (Τροπολογία)
- Συστήνονται Ειδικές Μονάδες Δασικών Επιχειρήσεων με την πρόσληψη 500 «δασοκομάντος»