Νομοσχέδιο ΥΠΟΙΚ στη Βουλή: Αναστέλλονται για άλλα δύο χρόνια ο ΦΠΑ σε ακίνητα και φόρος υπεραξίας στις μεταβιβάσεις
Την παράταση έως και τις 31/12/2024 της αναστολής της επιβολής του Φ.Π.Α. στα ακίνητα προς πώληση, προβλέπει νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, που κατατέθηκε το βράδυ της Παρασκευής στη Βουλή.
Αναστέλλεται για ακόμη δύο χρόνια η εφαρμογή του φόρου υπεραξίας 15% στις μεταβιβάσεις ακινήτων, όπως και η επιβολή ΦΠΑ στα ακίνητα, ενώ θα συνεχίσει να ισχύει το καθεστώς για μειωμένους και υπερμειωμένους συντελεστές ΦΠΑ σε ορισμένα αγαθά και υπηρεσίες, όπως γυμναστήρια, τουριστικό πακέτο, εισιτήρια θεάτρου κ.λπ.
Αυτά προβλέπονται μεταξύ άλλων στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή από τον Υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα, και φέρει τον τίτλο: «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2235 - Κύρωση Πρόσθετης Πράξης στο Νέο Συνυποσχετικό μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ναυτιλιακής Κοινότητας και φορολογικές ρυθμίσεις για τη ναυτιλία, Επείγουσες φορολογικές και τελωνειακές ρυθμίσεις - Θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων και του Δικτύου Κρατικών Ενισχύσεων - Μισθολογικές ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις»
Ειδικότερα με το υπόψη σχέδιο νόμου προβλέπονται, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:
ΜΕΡΟΣ Α
Με τις προτεινόμενες διατάξεις ενσωματώνεται στην ελληνική νομοθεσία η Οδηγία (ΕΕ) 2019/2235 που τροποποιεί την Οδηγία 2006/112/ΕΚ σχετικά με το κοινό σύστημα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) και την Οδηγία 2008/118/ΕΚ σχετικά με το γενικό καθεστώς των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) των αμυντικών προσπαθειών στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.). Ειδικότερα προβλέπονται τα ακόλουθα:
1. Συμπληρώνεται ο ν. 2859/2000 (Κώδικας Φ.Π.Α.) και συγκεκριμένα:
α. Εξομοιώνεται με ενδοκοινοτική απόκτηση, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις, η χρησιμοποίηση αγαθών από τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις που συμμετέχουν σε αμυντική προσπάθεια για την υλοποίηση ενωσιακής δραστηριότητας στο πλαίσιο της Κοινής Πολιτικής Ασφάλειας και Άμυνας (Κ.Π.Α.Α.), εφόσον τα αγαθά αποκτήθηκαν στο εσωτερικό άλλου κράτους μέλους της Ε.Ε.
β. Απαλλάσσονται του Φ.Π.Α. αγαθά που:
-εισάγονται ή παραδίδονται και υπηρεσίες που παρέχονται στην Ελλάδα από άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε. που συμμετέχει σε αμυντική προσπάθεια στο πλαίσιο της Κ.Π.Α.Α.
-παραδίδονται και υπηρεσίες που παρέχονται από την Ελλάδα προς άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε. για χρήση από τις ένοπλες δυνάμεις οποιουδήποτε κράτους μέλους στο πλαίσιο αμυντικών προσπαθειών. (άρθρα 1- 4)
2. Συμπληρώνεται ο ν. 2960/2001 (Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας) ως προς την απαλλαγή από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) προϊόντων που αποκτώνται στο πλαίσιο της Κ.Π.Α.Α., από τις Ένοπλες Δυνάμεις οποιουδήποτε κράτους μέλους της Ε.Ε. πλην της Ελλάδας. (άρθρο 5)
ΜΕΡΟΣ Β
1.Κυρώνεται και αποκτά ισχύ νόμου η τροποποίηση του από 27 Φεβρουάριου 2019 Νέου Συνυποσχετικού μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ναυτιλιακής Κοινότητας (άρθρο 56 του ν. 4607/2019), μέσω Πρόσθετης Πράξης που υπογράφηκε στις 23 Νοεμβρίου 2022. Ενδεικτικά αναφέρονται οι εξής αλλαγές:
-τροποποιείται ο συντελεστής οικειοθελούς παροχής για τα εισοδήματα εκ μερισμάτων πλοιοκτητριών εταιρειών που εισάγονται στην Ελλάδα, από 10% σε 5% περιλαμβάνονται εφεξής στο ανωτέρω ποσοστό και τα εισοδήματα εκ της υπεραξίας (capital gains) από την πώληση μετοχών των ως άνω πλοιοκτητριών εταιρειών ή εταιρειών χαρτοφυλακίου των ως άνω πλοιοκτητριών εταιρειών (holding companies).
-τροποποιείται ο ορισμός για τα δεσμευόμενα και δικαιούμενα μέλη προς καταβολή της Νέας Οικειοθελούς Παροχής, με ειδική πρόβλεψη για επέκταση της δέσμευσης στα υπόλοιπα μέλη της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, ανεξαρτήτως της προσχώρησής τους ή μη στο Νέο Συνυποσχετικό και την Πρόσθετη Πράξη, υπό την οριζόμενη προϋπόθεση.
-προβλέπεται η αναπροσαρμογή του ελάχιστου συνολικού ετήσιου προσδιορισθέντος ποσού της Νέας Οικειοθελούς Παροχής εκ μέρους των μελών της Ναυτιλιακής Κοινότητας, από 40 εκατ. σε 60 εκατ. ετησίως η Πρόσθετη Πράξη έχει αναδρομική ισχύ από 01/01/2022. (άρθρο 6)
2. α.Συμπληρώνονται οι διατάξεις του ν. 27/1975 περί φορολογίας πλοίων με την υπαγωγή στον φόρο χωρητικότητας, των φορέων εμπορικής εκμετάλλευσης πλοίων, που παρέχουν υπηρεσίες μεταφορών με ναυλωμένα πλοία υπό τους ειδικότερους στην υπό ψήφιση διάταξη όρους.
β. Παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση όλων των αναγκαίων για την εφαρμογή της διάταξης θεμάτων. (άρθρο 7)
3.α. Επεκτείνεται η επιβολή τέλους υπέρ του Δημοσίου και στις αυτοκινούμενες βυθοκόρους κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. Προσδιορίζονται οι υπόχρεοι καταβολής και ο τρόπος υπολογισμού του τέλους,
β. Επιβάλλεται φόρος στα μερίσματα που λαμβάνουν οι μέτοχοι/εταίροι των επιχειρήσεων οποιοσδήποτε νομικής μορφής από τη διανομή των κερδών που προκύπτουν από την εκμετάλλευση των αναφερόμενων πλοίων. (άρθρο 8)
ΜΕΡΗ Γ και Δ
1.Παρατείνονται μέχρι το οριζόμενο χρονικό διάστημα:
-η αναστολή της επιβολής του Φ.Π.Α. στα ακίνητα προς πώληση, κατόπιν αίτησης, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, από τον υποκείμενο στον φόρο κατασκευαστή οικοδομών.
-οι ήδη χορηγηθείσες αναστολές επιβολής Φ.Π.Α. με ισχύ έως τις 31.12.2022. (άρθρο 9)
2.Παρατείνεται έως και το οριζόμενο χρονικό διάστημα (λήγει 31.12.2022) η ισχύς του:
α. μειωμένου συντελεστή του Φ.Π.Α. δεκατρία τοις εκατό (13%) :
για τα οριζόμενα αγαθά και τις υπηρεσίες που περιλαμβάνονται στο Παράρτημα III του Κώδικα Φ.Π.Α.,
για τις υπηρεσίες που παρέχονται από γυμναστήρια και σχολές εκμάθησης χορού,
για την εισαγωγή αντικειμένων τέχνης και την παράδοση αντικειμένων καλλιτεχνικής αξίας από τον δημιουργό τους ή τους διαδόχους του στα εισιτήρια, για την είσοδο σε ζωολογικούς κήπους
β. υπερμειωμένου συντελεστή Φ.Π.Α. 6% : για τα αναφερόμενα αγαθά ατομικής υγιεινής και προστασίας, για τα φίλτρα και τις γραμμές αιμοκάθαρσης, αιμοδιήθησης, αιμοδιαδιήθησης και πλασμαφαίρεσης για τους απινιδωτές της Δ.Κ. ΕΧ 9018 στα εισιτήρια θεατρικών παραστάσεων και συναυλιών στα εισιτήρια κινηματογράφων (άρθρο 10)
3.Τροποποιούνται οι διατάξεις του άρθρου 5α του ν. 4172/2013 (Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος - Κ.Φ.Ε.), για την εναλλακτική φορολόγηση εισοδήματος που προκύπτει στην αλλοδαπή, φυσικών προσώπων που μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα, που αφορούν στην: προθεσμία της Φορολογικής Διοίκησης για την εξέταση της αίτησης μεταφοράς της φορολογικής κατοικίας με υπαγωγή στον εναλλακτικό τρόπο φορολόγησης εισοδήματος, άρση της υπαγωγής στην εναλλακτική φορολόγηση σε περίπτωση μη ολοκλήρωσης της απαιτούμενης επένδυσης εντός του οριζόμενου χρονικού διαστήματος (άρθρο 11)
4.Τίθενται μεταβατικές διατάξεις για τις αιτήσεις υπαγωγής στον εναλλακτικό τρόπο φορολόγησης για τα φορολογικά έτη 2020, 2021 και 2022. (άρθρο 12)
5.Παρατείνεται η εφαρμογή της έκπτωσης του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων, για δαπάνες αναβάθμισης κτιρίων του άρθρου 39Β του Κ.Φ.Ε., οι οποίες πραγματοποιούνται στα φορολογικά έτη με την οριζόμενη χρονική διάρκεια. (άρθρο 13)
6.Παρατείνεται εκ νέου, μέχρι την οριζόμενη ημερομηνία (λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2022), η αναστολή ισχύος του άρθρου 41 του Κ.Φ.Ε., για την επιβολή φόρου στο εισόδημα που προκύπτει από υπεραξία μεταβίβασης με επαχθή αιτία ακίνητης περιουσίας. (άρθρο 14)
7.Προβλέπεται η διαδικασία έκδοσης της πράξης προσδιορισμού φόρου, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, σε κάθε περίπτωση υποβολής τροποποιητικής δήλωσης φόρου μεταβίβασης ακινήτου, κληρονομιών, δωρεών, γονικών παροχών και κερδών από τυχερά παίγνια. (άρθρο 15)
8. α.Παρατείνεται η ισχύς της μείωσης των τελών κυκλοφορίας τουριστικών λεωφορείων και για το έτος 2023 (ίσχυε για τα έτη 2021 και 2022).
β. Επιστρέφονται ως αχρεωστήτως καταβληθέντα, επιπλέον ποσά τελών κυκλοφορίας που έχουν καταβληθεί από ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων για το έτος 2023.(άρθρο 16)
9.Αναστέλλεται, κατά το οριζόμενο χρονικό διάστημα, η υποχρέωση
προσκόμισης πιστοποίησης από ανεξάρτητο εκτιμητή καθώς και παροχής εγγύησης ή διασφάλισης ή εμπράγματης ασφάλειας για την υπαγωγή σε ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών στο Δημόσιο.(άρθρο 17)
10.Τροποποιείται η διαδικασία ακινητοποίησης επιβατικών οχημάτων που τίθενται στο τελωνειακό καθεστώς της προσωρινής εισαγωγής και ειδικότερα: επισύρει τα πρόστιμα της παρ. Α1 του άρθρου 137 του ν. 2960/2001 η μη τήρηση της οριζόμενης διαδικασίας, εξουσιοδοτείται ο Υπουργός Οικονομικών για την έκδοση απόφασης με την οποία καθορίζονται οι ειδικότεροι όροι και η διαδικασία της ακινητοποίησης και του ελέγχου των επιβατηγών οχημάτων που ακινητοποιούνται,(άρθρο 18)
11.Παρατείνεται η φορολόγηση της μεταβίβασης των οριζόμενων αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης, δυνάμει του άρθρου 10 του ν. 2579/1998, έως και την οριζόμενη ημερομηνία. (άρθρο 19)
12.Παρατείνεται και κατά το έτος 2022 (ισχύει για το 2021) το ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, και ο μη συμψηφισμός με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, του ποσοστού των εσόδων από τον φόρο που επιβάλλεται επί των τυχερών παιγνίων, που χρησιμοποιείται για τη χρηματοδότηση αθλητικών ομάδων σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 60 του ν. 2961/2001.(άρθρο 20)
13.Παρατείνεται έως την οριζόμενη ημερομηνία, η αναστολή της καταβολής στο Δημόσιο του ποσοστού 5% επί των νοσηλίων από τις Μονάδες Χρόνιας Αιμοκάθαρσης και τα καταβληθέντα ποσά που αφορούν στο εν λόγω διάστημα δύνανται να επιστρέφονται ή να συμψηφίζονται με οφειλές προς το Δημόσιο. (άρθρο 21)
14.Αναμορφώνεται το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων (Κε.Μ.Κ.Ε.) και του δικτύου κρατικών ενισχύσεων. (άρθρα 22-27, 30-35)
15.α. Προβλέπεται η ηλεκτρονική επικοινωνία των χρηστών του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Κρατικών Ενισχύσεων (Ο.Π.Σ.Κ.Ε.).
β. Αποσαφηνίζεται η διαδικασία κοινοποίησης εγγράφων, αποφάσεων και σχετικών ειδοποιήσεων προς φυσικά και νομικά πρόσωπα αποκλειστικά μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας. (άρθρο 28)
16.α. Προβλέπεται η υποχρεωτική διαλειτουργικότητα του Ο.Π.Σ.Κ.Ε. με τα αναφερόμενα στη διάταξη πληροφοριακά συστήματα.
β. Καθορίζονται οι προθεσμίες: έγκρισης των αιτημάτων των Ειδικών Υπηρεσιών της Εθνικής Αρχής Συντονισμού για νέες διαδικτυακές υπηρεσίες, ένταξης των εν λόγω υπηρεσιών σε παραγωγική λειτουργία.
17.Τροποποιούνται οι διατάξεις που αφορούν το επικουρικό προσωπικό, πλην ιατρών, για την κάλυψη επιτακτικών αναγκών διαφόρων δημόσιων δομών υγείας. Συγκεκριμένα αντικαθίσταται ο όρος “επιδόματα” από τον όρο «παροχές» αναφορικά με την εφαρμογή σχετικών διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας στο ως άνω επικουρικό προσωπικό.(άρθρο 36)
18.Καταργούνται οι διατάξεις που αφορούν σε δαπάνες μετακίνησης και διαμονής εκτός έδρας μελών του Δ.Σ., καθώς και μελών των Περιφερειακών Συμβουλίων του ν.π.δ.δ. με την επωνυμία «Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος» (Σ.Κ.Λ.Ε.).(άρθρα 37 και 38)
19.Παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για την έκδοση κ.υ.α, με την οποία καταρτίζεται κανονισμός αμοιβών του Προέδρου και των μελών των ακαδημαϊκών επιτροπών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (Ε.Α.Π.) και ρυθμίζεται κάθε ειδικότερο θέμα που αφορά το ύψος και το ανώτατο όριο της κατά περίπτωση αμοιβής, (άρθρο 39)
20.Καταργείται η καταβολή εξόδων κίνησης της παρ. 5 του άρ. 29 ν.2072/1992, στον Πρόεδρο, τα μέλη, τον Εισηγητή και τον Γραμματέα του Υπηρεσιακού Συμβουλίου της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Υγείας, (άρθρο 40)
21.Διευκρινίζεται το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει το καθεστώς της υπερωριακής απασχόλησης των ιατρών Ε.Σ.Υ. και του λοιπού επιστημονικού προσωπικού του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας (Ε.ΚΕ.Α.).(άρθρο 41)
22.Αυξάνεται: ο αριθμός των επιτρεπόμενων ημερών μετακίνησης εκτός έδρας κατ' έτος, για τα αιρετά όργανα των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης (ο.τ.α.) και των αιρετών που συμμετέχουν στα πάσης φύσεως συλλογικά όργανα των Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων, της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος και της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος, από 1η.1.2023, το ποσοστό προσαύξησης του ποσού των εξόδων διανυκτέρευσης για διαμονή εντός των ορίων των δήμων Αθηνών και Θεσσαλονίκης, από είκοσι τοις εκατό (20%) που είναι σήμερα, σε τριάντα τοις εκατό (30%). Επίσης, η ως άνω προσαύξηση ισχύει για διαμονή στη νησιωτική χώρα από την 1η Μαΐου έως και την 30η Σεπτεμβρίου εκάστου έτους. (άρθρα 42,43 και 62)
23.Αυξάνεται από τα 3,4 δις ευρώ στα 3,528 δις ευρώ κατ' ανώτατο όριο, το τιροβλετιόμενο στην τταρ.4 του άρθρου 38 του ν. 3986/2011 συνολικό ποσό που μεταβιβάζεται ετησίως από τον Τακτικό Προϋπολογισμό, μέσω Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ), στους Δήμους και τις Περιφέρειες. (άρθρα 44 και 61)
24.Προβλέπεται καταβολή αποζημίωσης, για εργασία καθ' υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου, κατά παρέκκλιση διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας (άρθρου 20 ν.4354/2015) στο προσωπικό των αναφερόμενων Υπηρεσιών και για το οριζόμενο έργο. (άρθρο 45)
25.α. Προβλέπεται η σύσταση Γραφείου Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (Ν.Σ.Κ.) στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.).
β. Ορίζονται οι αρμοδιότητες του εν λόγω Γραφείου Ν.Σ.Κ., οι υποχρεώσεις του Α.Π.Θ. προς το Γραφείο Ν.Σ.Κ., ο τρόπος στελέχωσής του. [για τις ανάγκες στελέχωσης οι οργανικές θέσεις του κύριου προσωπικού του Ν.Σ.Κ. αυξάνονται κατά δύο (2) θέσεις Δικαστικών Πληρεξουσίων] κ.λπ.
γ. Στο υπό σύσταση Γραφείο λειτουργεί σύμφωνα με τις οικείες περί Ν.Σ.Κ. διατάξεις, Τριμελής Επιτροπή, στην οποία υποβάλλονται εισηγήσεις για τις υποθέσεις αρμοδιότητάς της.(άρθρο 46)
26.Τροποποιούνται - συμπληρώνονται διατάξεις του ν.4449/2017 σχετικά με τη χρονική διάρκεια της ελεγκτικής εργασίας ορκωτού ελεγκτή λογιστή ή ελεγκτικής εταιρείας. (άρθρα 47 και 48)
27.Ρυθμίζονται ζητήματα αναφορικά με τη μεταβίβαση κυριότητας ακινήτων, που αποτελούν τμήματα του ακινήτου «Κτήμα Καραθώνα», από το Ελληνικό Δημόσιο στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.).(άρθρο 49)
28.Παρέχεται η δυνατότητα, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων και έως την οριζόμενη ημερομηνία, σύναψης σύμβασης μίσθωσης ακινήτου από το Υπουργείο Οικονομικών για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών της Επιτροπής Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών, (άρθρο 50)
29.Ορίζεται το αναφερόμενο χρονικό διάστημα ως προθεσμία υποβολής απόψεων από τους δήμους επί της διαμόρφωσης των τιμών ζώνης χωρικής τους αρμοδιότητας για τις τιμές ζώνης που ισχύουν από 1ης Ιανουάριου 2022, και καθορίζεται η διαδικασία υποβολής και επεξεργασίας τους. (άρθρο 51)
30.Τροποποιείται η διαδικασία αναφορικά με τη διαπίστωση παράβασης και επιβολής προστίμου σε εταιρίες που δεν τηρούν τις υποχρεώσεις που υπέχουν στο πλαίσιο της λειτουργίας του Κεντρικού Μητρώου Πραγματικών Δικαιούχων (Κ.Μ.Π.Δ.). Συγκεκριμένα, ανατίθεται στη Γενική Διεύθυνση Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Γ.Δ.Σ.Δ.Ο.Ε.) η σύνταξη χρηματικού καταλόγου, σε περίπτωση διαπίστωσης των οριζόμενων παραβάσεων. (άρθρο 52)
31.Ορίζεται καταληκτική ημερομηνία για τη σύναψη σύμβασης μίσθωσης ακινήτου, για την κάλυψη στεγαστικών αναγκών της Διεύθυνσης Ελέγχου Δράσεων του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, της οποίας οι όροι δύνανται να παρεκκλίνουν από τις κείμενες διατάξεις. (άρθρο 53)
32.Τροποποιείται το ισχύον πλαίσιο τήρησης ειδικών δεσμευμένων καταπιστευτικών λογαριασμών (escrow accounts) σε πιστωτικά ιδρύματα ή στον δεσμευμένο τομέα του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων από τους δικαιούχους χρηματοδότησης καθεστώτων ενισχύσεων, χρη ματοδοτικών προγραμμάτων, έργων, προμηθειών, υπηρεσιών και αγορών που περιλαμβάνονται στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0» και, μεταξύ άλλων, προβλέπεται ότι:
-σε περίπτωση αναγκαστικής διάσωσης μέσω χρηματοδότησης, το Ελληνικό Δημόσιο ικανοποιείται προνομιακά έναντι των λοιπών δανειστών,
-το Ελληνικό Δημόσιο μπορεί να ζητήσει την επιστροφή του συνόλου ή μέρους των ποσών που τηρούνται στους εν λόγω λογαριασμούς, χωρίς τη συναίνεση του δικαιούχου,
-επί των εν λόγω λογαριασμών, δεν ισχύουν οι διατάξεις περί επαγγελματικού και τραπεζικού απορρήτου, έναντι του Ελληνικού Δημοσίου και των εκάστοτε οριζόμενων Συμβούλων του καθώς και έναντι των Φορέων Χρηματοδότησης ή/και Φορέων Υλοποίησης. (άρθρο 54)
33.Αποσαφηνίζεται ότι δεν απαιτείται απόφαση ή σύμφωνη γνώμη των αρμόδιων Υπηρεσιακών Συμβουλίων ή του αρμοδίου οργάνου διοίκησης του φορέα προέλευσης για την απόσπαση προσωπικού στην Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία διενεργείται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Οικονομικών. (άρθρο 55)
34.Επανακαθορίζεται το νομοθετικό πλαίσιο για την ηλεκτρονική διακίνηση δικαιολογητικών βάσει των οποίων εκκαθαρίζονται και εντέλλονται προς πληρωμή οι δημόσιες δαπάνες και οι δαπάνες των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, και παρέχονται εξουσιοδοτήσεις για τη ρύθμιση κάθε σχετικού ζητήματος, (άρθρο 56)
35.α. Παρέχεται η δυνατότητα ανάθεσης στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (Τ.Ε.Ε.) καθηκόντων υλοποίησης και διαχείρισης δράσεων του Ταμείου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης, σχετικά με την τουριστική ανάπτυξη.
β. Καθορίζεται ο τρόπος κάλυψης των δαπανών διαχείρισης του Τ.Ε.Ε, για την υλοποίηση και διαχείριση των ανωτέρω δράσεων.(άρθρο 57)
36.Συμπληρώνονται οι διατάξεις αναφορικά με τη διαδικασία ειδικής διαχείρισης του ν. 4307/2014 και συγκεκριμένα:
α. ορίζεται ότι η αποδοχή της αίτησης υπαγωγής επιφέρει αναστολή στον αυτεπάγγελτο συμψηφισμό βεβαιωμένων υπέρ του Δημοσίου χρεών με χρηματικές απαιτήσεις εναντίον του, που προέκυψαν στο πλαίσιο πραγματοποίησης ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών για την εκτέλεση εξοπλιστικών προγραμμάτων των ενόπλων δυνάμεων της χώρας και β. διευρύνονται οι περιπτώσεις παράτασης της ειδικής διαχείρισης, εφόσον έχει διενεργηθεί πλειοδοτικός διαγωνισμός και έχει επικυρωθεί δικαστικώς το αποτέλεσμα του διαγωνισμού, στον βαθμό που εκκρεμεί η ολοκλήρωση ενεργειών εκ μέρους του ειδικού διαχειριστή στο πλαίσιο της επωφελέστερης εκμετάλλευσης του ενεργητικού της εταιρείας. (άρθρα 58 και 59)
37.Επέρχεται νομοτεχνική βελτίωση σχετικά με το καθεστώς εμπορίας προϊόντων υλοτομίας που προορίζονται για καύση και επιχειρείται να εξαχθούν από την Επικράτεια σε τρίτα κράτη,(άρθρο 60)
Δελτίο Τύπου Υπουργείου Οικονομικών
Κατατέθηκε στη Βουλή από τον Υπουργό Οικονομικών, κ. Χρήστο Σταϊκούρα, το σχέδιο νόμου με τίτλο: «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2235 – Κύρωση Πρόσθετης Πράξης στο Νέο Συνυποσχετικό μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ναυτιλιακής Κοινότητας και φορολογικές ρυθμίσεις για τη ναυτιλία, Επείγουσες φορολογικές και τελωνειακές ρυθμίσεις – Θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων και του Δικτύου Κρατικών Ενισχύσεων – Μισθολογικές ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις».
Με τις προτεινόμενες διατάξεις του Μέρους Α΄ του νομοσχεδίου, επιδιώκεται η εναρμόνιση της εθνικής μας νομοθεσίας με το ενωσιακό δίκαιο, προκειμένου να προβλέπεται η χορήγηση απαλλαγών από τον φόρο προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α.) και τον ειδικό φόρο κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις ή στις Ένοπλες Δυνάμεις των άλλων κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατά περίπτωση, όταν αυτές συμμετέχουν σε αμυντική προσπάθεια για την υλοποίηση ενωσιακής δραστηριότητας στο πλαίσιο της Κοινής Πολιτικής Ασφάλειας και Άμυνας (ΚΠΑΑ) της Ε.Ε. Οι απαλλαγές αυτές ευθυγραμμίζονται με αντίστοιχες απαλλαγές του Βορειοατλαντικού Συμφώνου (ΝΑΤΟ), δεν αφορούν άλλες δράσεις, οι οποίες δεν εξυπηρετούν κοινούς σκοπούς άμυνας (π.χ. ανθρωπιστικές αποστολές) και επεκτείνονται και στο πολιτικό προσωπικό που τις συνοδεύει.
Το Μέρος Β΄ του νομοσχεδίου περιλαμβάνει διατάξεις που αφορούν την κύρωση της Πρόσθετης Πράξης στο υφιστάμενο νέο Συνυποσχετικό του Ελληνικού Δημοσίου με τη Ναυτιλιακή Κοινότητα.
Η εν λόγω Πρόσθετη Πράξη υπεγράφη από τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Υπουργό Οικονομικών κ. Χρήστο Σταϊκούρα και την Πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) κα. Μελίνα Τραυλού, η οποία εκπροσώπησε τη ναυτιλιακή Κοινότητα βάσει ειδικού πληρεξουσίου που της έχει παρασχεθεί από τη συντριπτική πλειοψηφία του 91,56% του συνόλου της χωρητικότητας των διαχειριζόμενων από εταιρείες του άρθρου 25 ν. 27/1975 πλοίων υπό ελληνική ή ξένη σημαία.
Με την Πρόσθετη Πράξη στο νέο Συνυποσχετικό, αυξάνονται σε 60 εκατ. ευρώ ετησίως – συμπεριλαμβανομένου του έτους 2022 – τα εγγυημένα δημόσια έσοδα από την οικειοθελή παροχή των μελών της Ναυτιλιακής Κοινότητας. Η οικειοθελής παροχή, με βάση το ισχύον έως σήμερα Συνυποσχετικό, που υπεγράφη τον Φεβρουάριο του 2019, ανερχόταν σε 40 εκατ. ευρώ ετησίως.
Το Μέρος Γ΄ του νομοσχεδίου εισάγει επείγουσες φορολογικές ρυθμίσεις-τροποποιήσεις του Κώδικα Φ.Π.Α., του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και του Κώδικα Διατάξεων Φορολογίας, Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών και Κερδών από Τυχερά Παίγνια. Με τις ρυθμίσεις αυτές υλοποιούνται αναπτυξιακά μέτρα και μέτρα στήριξης της κοινωνίας.
Ειδικότερα:
1. Παρατείνονται έως τις 30.6.2023 οι μειωμένοι και υπερμειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ σε ορισμένα αγαθά και υπηρεσίες, μεταξύ των οποίων οι υπηρεσίες μεταφοράς προσώπων και των αποσκευών τους, οι υπηρεσίες εστίασης, τα μη αλκοολούχα ποτά, οι υπηρεσίες γυμναστηρίων και σχολών χορού, το τουριστικό πακέτο, τα εισιτήρια θεάτρου, αγαθά που χρησιμοποιούνται στην αιμοκάθαρση και στους απινιδωτές κ.ά. Επιπλέον, προβλέπεται ότι από την 1η.1.2023 έως και τις 30.6.2023 τα εισιτήρια κινηματογράφων υπάγονται στον υπερμειωμένο συντελεστή Φ.Π.Α. 6%.
2. Παρατείνεται, μέχρι το τέλος του 2024, η δυνατότητα υπαγωγής στο καθεστώς αναστολής του Φ.Π.Α. στα ακίνητα. Έτσι, η παράδοση των ιδιοκτησιών δεν επιβαρύνεται με Φ.Π.Α. έως 31.12.2024.
3. Παρατείνεται, έως τις 31.12.2024, η αναστολή του φόρου υπεραξίας 15% στις μεταβιβάσεις ακινήτων.
4. Παρατείνεται, έως τις 31.12.2024, η έκπτωση φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων κατά 40%, για τις δαπάνες που καταβάλλουν οι πολίτες για την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση των κτιρίων τους.
5. Με σκοπό την περαιτέρω διευκόλυνση της μεταφοράς φορολογικής κατοικίας στην Ελλάδα, συμπληρώνεται το νομοθετικό πλαίσιο της εναλλακτικής φορολόγησης του άρθρου 5Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος. Επιπλέον, προβλέπεται ότι ειδικά για το φορολογικό έτος 2022, παρατείνεται έως τις 15.12.2022 η προθεσμία για την υποβολή της αίτησης υπαγωγής στον εναλλακτικό τρόπο φορολόγησης.
6. Για τη διευκόλυνση των φορολογουμένων και την αποσυμφόρηση των φορολογικών υπηρεσιών, προσδιορίζεται η διαδικασία για την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων στη φορολογία κεφαλαίου, με την έκδοση πράξης προσδιορισμού του φόρου σε κάθε περίπτωση υποβολής τροποποιητικής δήλωσης στη φορολογία κεφαλαίου μέσω της κατάργησης του ελέγχου από τη Φορολογική Διοίκηση σε κάθε περίπτωση υποβολής τροποποιητικής δήλωσης φόρου μεταβίβασης ακινήτων ή τροποποιητικής δήλωσης φόρου κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών από την οποία προκύπτει μείωση φόρου άνω των 300 ευρώ, καθώς και σε κάθε μεταγενέστερη αυτής τροποποιητική δήλωση, ανεξαρτήτως ποσού μείωσης του φόρου.
7. Παρατείνονται τα μειωμένα τέλη κυκλοφορίας τουριστικών λεωφορείων και για το έτος 2023, αντίστοιχων με τα τέλη που καταβάλλουν τα υπεραστικά λεωφορεία.
8. Απλοποιούνται οι όροι και η διαδικασία ακινητοποίησης οχημάτων που τίθενται στο τελωνειακό καθεστώς της προσωρινής εισαγωγής.
9. Παρατείνεται, μέχρι τις 31.12.2024, το καθεστώς φορολογίας μεταβίβασης των οχημάτων δημόσιας χρήσης του άρθρου 10 του ν. 2579/1998, το οποίο λήγει στις 1.12.2022. Αυτό επιφέρει απλούστευση φορολογικών διαδικασιών κατά τη μεταβίβαση αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης από επαχθή αιτία. Η ευνοϊκή ρύθμιση αφορά ΤΑΞΙ, τουριστικά λεωφορεία, λεωφορεία ενταγμένα σε ΚΤΕΛ.
10. Διευκολύνονται τα φυσικά και νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες να υπαγάγουν τις βεβαιωμένες στην Φορολογική Διοίκηση οφειλές τους σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής του ν. 4152/2013, μέσω της συνέχισης της αναστολής ισχύος από 28.10.2022 έως και 27.10.2023, της διάταξης που αφορά στις προϋποθέσεις πιστοποίησης ανεξάρτητου εκτιμητή και την παροχή εγγύησης ή διασφάλισης ή εμπράγματης ασφάλειας.
11. Με σκοπό την οικονομική ενίσχυση των αθλητικών ομάδων, η οποία είναι αναγκαία για τη βιωσιμότητά τους μετά την περίοδο της πανδημίας COVID-19, οι επιπτώσεις της οποίας έχουν περιοριστεί αλλά δεν έχουν εκλείψει, εφαρμόζεται και για το 2022 η διάταξη που ίσχυσε για το έτος 2021 και προβλέπει ότι η χρηματοδότηση που λαμβάνουν οι αθλητικές ομάδες ως ποσοστό των φορολογικών εσόδων από τυχερά παίγνια είναι ακατάσχετη έναντι τυχόν πιστωτών των δικαιούχων, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με οφειλές των δικαιούχων προς το Δημόσιο, τους ΟΤΑ, τον ΕΦΚΑ ή τα πιστωτικά ιδρύματα.
Επιπροσθέτως, στο Μέρος Γ΄ του νομοσχεδίου περιέχονται διατάξεις που στοχεύουν στην αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου και της λειτουργίας του δικτύου των κρατικών ενισχύσεων, μέσω της αποσαφήνισης του ρόλου και των αρμοδιοτήτων της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων» (ΚεΜΚΕ) και των Αποκεντρωμένων Μονάδων Κρατικών Ενισχύσεων (ΑΜΚΕ) και του καθορισμού της διαδικασίας ανάκτησης παράνομων και ασυμβίβαστων κρατικών ενισχύσεων. Ακόμη, προβλέπεται ότι για την ηλεκτρονική καταχώριση, επεξεργασία και παρακολούθηση των κρατικών ενισχύσεων που χορηγούνται στην ελληνική επικράτεια αναπτύσσεται και λειτουργεί το Κεντρικό Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (ΚΠΣΚΕ), με κύριο στόχο τη συνολική διαχείριση και παρακολούθηση των κρατικών ενισχύσεων, μέσω και της διαλειτουργικότητας. Με την ενσωμάτωση των διατάξεων περί κρατικών ενισχύσεων σε ένα ενιαίο νομοθετικό κείμενο επιτυγχάνεται η αποτελεσματικότερη και ορθότερη εφαρμογή της διαδικασίας ελέγχου παράνομων και ασυμβίβαστων κρατικών ενισχύσεων.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει, επίσης, στο Μέρος Γ΄ ρυθμίσεις μισθολογικού χαρακτήρα, όπως η κατάργηση διατάξεων που έρχονται σε αντίθεση με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο των ν. 4354/2015 και ν. 4336/2015 περί ενιαίου μισθολογίου, η αύξηση του αριθμού των επιτρεπόμενων κατ’ έτος ημερών μετακίνησης των αιρετών οργάνων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι ανακύπτουσες στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους σχετικές ανάγκες, η προσαύξηση των εξόδων διανυκτέρευσης για τη νησιωτική χώρα, για τη χρονική περίοδο από την 1η Μαΐου έως και την 30ή Σεπτεμβρίου εκάστου έτους, καθώς και η τροποποίηση του ανώτατου ορίου επιχορήγησης των ΟΤΑ, προκειμένου να μπορούν να αντεπεξέλθουν οι ΟΤΑ στις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες σε παγκόσμιο και εθνικό επίπεδο, λόγω της ενεργειακής κρίσης και των πληθωριστικών πιέσεων στην αγορά.
Με άλλες διατάξεις αναπτυξιακού και οικονομικού χαρακτήρα, ρυθμίζονται οργανωτικά και λειτουργικά ζητήματα του Υπουργείου Οικονομικών και προτείνονται ρυθμίσεις για τη διαλειτουργικότητα του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων (ΟΠΣΚΕ), τους όρους ειδικών δεσμευμένων καταπιστευτικών λογαριασμών και την τροποποίηση του ν. 4307/2014 περί ειδικής διαχείρισης, ως προς τα ζητήματα της παράτασης και του καθορισμού των αναστελλόμενων μέτρων ατομικής δίωξης.
Τέλος, δίνεται η δυνατότητα επανάληψης της διαδικασίας καθορισμού τιμών εκκίνησης των περιοχών που είναι ενταγμένες στο σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού φορολογητέας αξίας ακινήτων, κατόπιν υποβολής της προβλεπόμενης γνώμης των δημοτικών συμβουλίων των οικείων δήμων, από 10/12/2022 έως και 20/1/2023.
Δείτε εδώ το Δελτίο Τύπου
Διαβάστε επίσης
- Εγκύκλιος ΑΑΔΕ E.2052/2023 [16-8-2023]
- Εγκύκλιος ΑΑΔΕ Ε. 2090/2022 [20-12-2022]
- Δημοσιεύθηκε ο νόμος 5000/2022 με τις φορολογικές ρυθμίσεις για τη ναυτιλία και το νέο Συνυποσχετικό
- Νόμος 5000/2022 - ΦΕΚ 226/Α/9-12-2022 (Κωδικοποιημένος)
- Τροπολογία ΥΠΟΙΚ με αλλαγές για τους υπόχρεους σε καταβολή τέλους παρεπιδημούντων και τέλους επί των ακαθάριστων εσόδων
- Τροπολογία στη Βουλή με ρυθμίσεις για την Αθηναϊκή Ριβιέρα και τη ΔΕΘ HELEXPO