x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Απόφαση Ρ.Α.Ε.693/2019 - ΦΕΚ 3922/Β/25-10-2019

Σχετικά με τη μεθοδολογία για τη δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας (ΕΦΣ) σύμφωνα με το άρθρο 118 παράγραφος 1 περίπτωση (θ) και το άρθρο 139 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 της Επιτροπής, της 2ας Αυγούστου 2017, σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών

 για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.


Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ.693/2019

ΦΕΚ 3922/Β/25-10-2019

Σχετικά με τη μεθοδολογία για τη δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας (ΕΦΣ) σύμφωνα με το άρθρο 118 παράγραφος 1 περίπτωση (θ) και το άρθρο 139 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 της Επιτροπής, της 2ας Αυγούστου 2017, σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

(συνεδρίαση την 26η Ιουνίου 2019, η οποία συνεχίστηκε την 27η και 28η Ιουνίου 2019)

Λαμβάνοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του ν. 4425/2016 (ΦΕΚ Α΄185/30.09.2016) «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις» και ιδίως τα άρθρα 6 και 12 αυτού του Κεφαλαίου Γ του νόμου αυτού.

2. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 (ΦΕΚ Α΄ 179/ 22.08.2011) «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις», όπως ισχύει, ιδίως τα άρθρα 18, 22 και 25.

3. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΚ) 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009, σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1228/2003 (EE L 211 της 14.08.2009 σελ. 15).

4. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 της Επιτροπής της 2ας Αυγούστου 2017 (στο εξής "Κανονισμός") σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ενέργειας και ιδίως τα άρθρα 6, 118 και 139.

5. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2015/1222 της Επιτροπής της 24ης Ιουλίου 2015 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντηρίων γραμμών για την κατανομή της δυναμικότητας και τη διαχείριση της συμφόρησης και ιδίως το άρθρο 17 αυτού.

6. Τη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί της ανωτέρω κοινής πρότασης όλων των ΔΣΜ, η οποία έλαβε χώρα από 05/11/2018 έως και 30/11/2018 και την ανακοίνωση αυτής στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ.

7. Την υπ" αριθμ. ΡΑΕ Ι-246582/02.10.2018 επιστολή της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. αναφορικά με την έγκριση της κοινής πρότασης των Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Hπειρωτικής Ευρώπης (στο εξής "ΔΣΜ") για τη δομή του Ελέγχου Φορτίου-Συχνότητας (εφεξής «ΕΦΣ») σύμφωνα με το άρθρο 139 του κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 της Επιτροπής της 2ας Αυγούστου 2017 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ενέργειας, στην οποία συμπεριλαμβάνεται η ανωτέρω κοινή πρόταση των ΔΣΜ και η μετάφρασή της στην ελληνική γλώσσα.

8. Το γεγονός ότι η παρούσα απόφαση είναι κανονιστικού περιεχομένου και σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 32 του ν. 4001/2011, δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

9. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.

Σκέφτηκε ως εξής:

Επειδή, στο πλαίσιο επίτευξης της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, εξεδόθη, κατ’ αρχήν, ο κανονισμός (ΕΚ) αριθμ. 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1228/2003 (σχετ.3). Στο άρθρο 19 «Ρυθμιστικές Αρχές» του κανονισμού αυτού ρητώς ορίζεται ότι: «Κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, οι Ρυθμιστικές Αρχές εξασφαλίζουν τη συμμόρφωση προς τον παρόντα κανονισμό και προς τις κατευθυντήριες γραμμές που θεσπίζονται σύμφωνα με το άρθρο 18. Εφόσον ενδείκνυται για την επίτευξη των σκοπών του παρόντος κανονισμού, οι ρυθμιστικές αρχές συνεργάζονται μεταξύ τους καθώς και με την Επιτροπή και τον Οργανισμό σύμφωνα με το κεφάλαιο IX της οδηγίας 2009/72/ΕΚ.».

Επειδή, δυνάμει της εξουσιοδότησης του άρθρου 18 του κανονισμού (ΕΚ) 714/2009 και ιδίως της παραγράφου 3 στοιχείο δ) και παραγράφου 5 του εν λόγω άρθρου, εξεδόθη από την Επιτροπή ο αριθμ. 2017/1485 Κανονισμός (ΕΕ) 2ας Αυγούστου 2017 (εφεξής ο «Κανονισμός», σχετ.4), σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ενέργειας στα Κράτη Μέλη. Στόχος του Κανονισμού είναι, μεταξύ άλλων, να θεσπίσει αναλυτικές κατευθυντήριες γραμμές όσον αφορά τις απαιτήσεις και τις αρχές που διέπουν τη λειτουργία του συστήματος με σκοπό να διασφαλιστεί η ασφαλής λειτουργία του διασυνδεδεμένου συστήματος καθώς και η επιχειρησιακή ασφάλεια, η ποιότητα της συχνότητας και η αποδοτική χρήση του διασυνδεδεμένου συστήματος και των πόρων.

Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 118 παρ. 1

περίπτωση (θ) του Κανονισμού, όλοι οι ΔΣΜ κάθε συγχρονισμένης περιοχής καταρτίζουν κοινές προτάσεις για τη δομή του Ελέγχου Φορτίου-Συχνότητας σύμφωνα με το άρθρο 139. Ειδικότερα στο άρθρο αυτό ορίζονται τα εξής:

«Άρθρο 139

Βασική δομή

1. Όλοι οι ΔΣΜ κάθε συγχρονισμένης περιοχής προσδιορίζουν στην επιχειρησιακή συμφωνία συγχρονισμένης περιοχής τη δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας για τη συγχρονισμένη περιοχή. Κάθε ΔΣΜ είναι υπεύθυνος για την υλοποίηση της δομής ελέγχου φορτίου-συχνότητας της συγχρονισμένης περιοχής του και τη λειτουργία σύμφωνα με αυτήν.

2. Η δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας κάθε συγχρονισμένης περιοχής περιλαμβάνει: α) δομή ενεργοποίησης διαδικασίας σύμφωνα με το άρθρο 140? και

β) δομή ευθύνης διαδικασίας σύμφωνα με το άρθρο 141.»

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 5 του Κανονισμού «1. Οι ΔΣΜ καταρτίζουν τους όρους και τις προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες που απαιτούνται σύμφωνα με τον παρόντα Κανονισμό και τα υποβάλλουν προς έγκριση στις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές σύμφωνα με το άρθρο 6 παράγραφοι 2 και 3 ή στην ορισθείσα από το κράτος μέλος οντότητα σύμφωνα με το άρθρο 6 παράγραφος 4, εντός των αντίστοιχων προθεσμιών που προβλέπονται στον παρόντα Κανονισμό.». Συναφώς, στο άρθρο 6 ορίζεται ότι «1. Κάθε ρυθμιστική αρχή εγκρίνει τους όρους και τις προϋποθέσεις ή τις μεθοδολογίες που έχουν καταρτίσει οι ΔΣΜ σύμφωνα με τις παραγράφους 2 και 3. Η οντότητα που έχει ορίσει το κράτος μέλος εγκρίνει τους όρους και τις προϋποθέσεις ή τις μεθοδολογίες που έχουν αναπτύξει οι ΔΣΜ σύμφωνα με την παράγραφο 4. Η ορισθείσα οντότητα είναι η ρυθμιστική αρχή, εκτός εάν προβλέπεται διαφορετικά από το κράτος μέλος.».

Επειδή, ειδικότερα, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 6 του Κανονισμού, η πρόταση των ΔΣΜ για τη δομή του Ελέγχου Φορτίου-Συχνότητας σύμφωνα με το άρθρο 139 του Κανονισμού, υπόκειται στην διακριτική ευχέρεια του κράτους-μέλους να απαιτήσει να εγκριθεί προηγουμένως από την αρμόδια ρυθμιστική αρχή η εν λόγω απαίτηση.

Επειδή, σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις, καθώς και τις διατάξεις του Κανονισμού 714/2009 (άρθρο 19) κατ’ εξουσιοδότηση του οποίου εκδόθηκε ο Κανονισμός 2017/1485, καθώς και σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 6 παρ. 1β του Κεφαλαίου Γ του ν. 4425/2016 σε συνδυασμό με το άρθρο 22 του ν. 4001/2011, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας αποτελεί την ορισθείσα από το Κράτος μέλος οντότητα που παρακολουθεί την εφαρμογή του Κανονισμού και εγκρίνει τις μεθοδολογίες και τους όρους που καταρτίζονται από τους ΔΣΜ σε εφαρμογή των οριζόμενων στον Κανονισμό.

Επειδή, με την υπό σχετ.7 επιστολή, υπεβλήθη στη ΡΑΕ η κοινή πρόταση των ΔΣΜ της Ηπειρωτικής Ευρώπης, για τη δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας σύμφωνα με το άρθρο 118 παρ.1 περ. θ)και το άρθρο 139 του κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 της Επιτροπής της 2ας Αυγούστου 2017 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ενέργειας, στην οποία συμπεριλαμβάνεται η ανωτέρω κοινή πρόταση των ΔΣΜ και η μετάφρασή της στην ελληνική γλώσσα.

Επειδή, κατά το άρθρο 22 του ν. 4001/2011 «Η ΡΑΕ, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, παρακολουθεί και εποπτεύει τη λειτουργία της αγοράς ενέργειας… συμπεριλαμβανομένης της έκδοσης κανονιστικών και ατομικών πράξεων, ιδίως για την …ανάπτυξη της εσωτερικής αγοράς ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης…» και κατά το άρθρο 32 του ίδιου νόμου «1. Οι πράξεις και αποφάσεις της ΡΑΕ, … δημοσιοποιούνται με ανάρτηση στην επίσημη ιστοσελίδα της. Οι κανονιστικού χαρακτήρα αποφάσεις της ΡΑΕ δημοσιεύονται επιπλέον στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως….».

Για τους παραπάνω λόγους, αποφασίζει:

Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της κατά το άρθρο 6 παράγραφος 1 και 5 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485, το άρθρο 19 του Κανονισμού 2009/714, σε συνδυασμό με τα άρθρα 6 παρ. 1β του Κεφαλαίου Γ του ν. 4425/2016 (ΦΕΚ Α΄ 185), καθώς και 22 του ν. 4001/2011 (ΦΕΚ Α΄ 179):

1. Την έγκριση από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Ελλάδος της πρότασης των ΔΣΜ της Ηπειρωτικής Ευρώπης για μεθοδολογία για τη δομή ελέγχου φορτίου -

συχνότητας (ΕΦΣ) σύμφωνα με το άρθρο 118 παρ. 1 περ. θ) και το άρθρο 139 του κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 της Επιτροπής της 2ας Αυγούστου 2017 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, ως κατωτέρω.

2. Την κοινοποίηση της παρούσας απόφασης στην εταιρεία με την επωνυμία «ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΕ», και με διακριτικό τίτλο «ΑΔΜΗΕ Α.Ε.» για τις σχετικές της ενέργειες σύμφωνα με τον Κανονισμό.

3. Την ανάρτηση της παρούσας απόφασης στην επίσημη ιστοσελίδα της ΡΑΕ και τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

«Συμφωνία όλων των ΔΣΜ της CE για τη μεθοδολογία για τη δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας σύμφωνα με το άρθρο 139 του κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 της Επιτροπής της 2ας Αυγούστου 2017 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας

8 Aυγούστου 2018

Όλοι οι διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς της συγχρονισμένης περιοχής της Ηπειρωτικής Ευρώπης λαμβάνουν υπόψη τα εξής:

Εκτιμώντας τα ακόλουθα

(1) Το παρόν έγγραφο εκπονήθηκε από όλους τους διαχειριστές συστήματος μεταφοράς της συγχρονισμένης περιοχής CE (εφεξής «ΔΣΜ») σχετικά με την ανάπτυξη μιας πρότασης όσον αφορά τη δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας (εφεξής «πρόταση για τη δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας») σύμφωνα με το άρθρο 139 του κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 της Επιτροπής της 2ας Αυγούστου 2017 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας (εφεξής καλούμενων «ΚΓ ΛΣ»).

(2) Η πρόταση για τη δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας λαμβάνει υπόψη τις γενικές αρχές και τους στόχους που ορίζονται στις ΚΓ ΛΣ όπως επίσης και στον κανονισμό (ΕΚ) αριθμ. 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας (στο εξής «κανονισμός (ΕΚ) αριθμ. 714/2009»). Στόχος των ΚΓ ΛΣ είναι η διασφάλιση της επιχειρησιακής ασφάλειας, της ποιότητας, της συχνότητας και της αποδοτικής χρήσης του διασυνδεδεμένου συστήματος και των πόρων. Για τον σκοπό αυτόν, ορίζει τη δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας

(3) Ο στόχος της παρούσας πρότασης είναι ο καθορισμός μιας δομής ελέγχου φορτίου-συχνότητας. Περιλαμβάνει μια δομή ενεργοποίησης διαδικασίας σύμφωνα με το άρθρο 140 των ΚΓ ΛΣ και μια δομή ευθύνης διαδικασίας σύμφωνα με το άρθρο 141 των ΚΓ ΛΣ στη συγχρονισμένη περιοχή της CE.

(4) Το άρθρο 139 των ΚΓ ΛΣ απαιτεί όλοι οι ΔΣΜ της συγχρονισμένης περιοχής της CE να προσδιορίσουν τη δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας για τη συγχρονισμένη περιοχή.

(5) Συγκεκριμένα, η πρόταση για τη δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας ανταποκρίνεται στους στόχους των ΚΓ ΛΣ σύμφωνα με το άρθρο 4 παράγραφος 1 για τον καθορισμό των κοινών απαιτήσεων επιχειρησιακής ασφάλειας και τη διασφάλιση των προϋποθέσεων για τη διατήρηση της επιχειρησιακής ασφάλειας και του ποιοτικού επιπέδου συχνότητας σε ολόκληρη την Ένωση με τον καθορισμό κοινής δομής των βασικών εργαλείων για τη διασφάλιση της ασφάλειας του συστήματος όσον αφορά την αποκατάσταση της συχνότητας.

(6) Εν κατακλείδι, η πρόταση για τη δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας συμβάλλει στην επίτευξη των γενικών στόχων των ΚΓ ΛΣ προς όφελος όλων των συμμετεχόντων στην αγορά και των τελικών καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας.

Άρθρο 1

Αντικείμενο και πεδίο εφαρμογής

Η δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας, όπως ορίζεται στην παρούσα πρόταση, θεωρείται κοινή πρόταση όλων των ΔΣΜ της CE σύμφωνα με το άρθρο 139 των ΚΓ ΛΣ.

Άρθρο 2

Ορισμοί και ερμηνεία

1. Για τους σκοπούς της πρότασης για τη δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας, οι όροι που χρησιμοποιούνται στο παρόν έγγραφο έχουν την έννοια των ορισμών που περιλαμβάνονται στο άρθρο 3 των ΚΓ ΛΣ, στο άρθρο 2 του κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 714/2009, στο άρθρο 2 της οδηγίας 2009/72/ΕΚ και στο άρθρο 2 του κανονισμού (ΕΕ) 543/2013 της Επιτροπής.

2. Στην παρούσα πρόταση για τη δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας, εκτός αν άλλως απαιτείται από τα συμφραζόμενα:

a) ο ενικός αριθμός περιλαμβάνει τον πληθυντικό και το αντίστροφο·

b) ο πίνακας περιεχομένων και οι επικεφαλίδες εισάγονται για λόγους διευκόλυνσης και μόνο και δεν επηρεάζουν την ερμηνεία της παρούσας πρότασης για τη δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας· και

c) οποιαδήποτε αναφορά σε νομοθεσία, κανονισμούς, οδηγία, εντολή, πράξη, κώδικα ή οποιαδήποτε άλλη νομοθετική διάταξη περιλαμβάνει οποιαδήποτε τροποποίηση, επέκταση ή εκ νέου θέσπισή της που ισχύει τη δεδομένη στιγμή.

Άρθρο 3

Δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας

Δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας σύμφωνα με το άρθρο 118 παράγραφος 1 στοιχείο ι) των ΚΓ ΛΣ (υποχρεωτικό)

Σύμφωνα με το άρθρο 139 των ΚΓ ΛΣ, όλοι οι ΔΣΜ της συγχρονισμένης περιοχής της CE, δια του παρόντος, ορίζουν τα εξής:

• τη δομή ευθύνης διαδικασίας και

• τη δομή ενεργοποίησης διαδικασίας.

Δομή ευθύνης διαδικασίας

Κατάλογος περιοχών παρακολούθησης, περιοχών ΕΦΣ και ενοτήτων ΕΦΣ

Η τρέχουσα δομή ευθύνης διαδικασίας σύμφωνα με το άρθρο 141 των ΚΓ ΛΣ ορίζεται στο άρθρο «A-7 Καθορισμός ενοτήτων ΕΦΣ».

Η λειτουργία διαδικασιών ελέγχου φορτίου-συχνότητας βασίζεται σε επιχειρησιακές περιοχές, όπου κάθε περιοχή έχει τις δικές της αρμοδιότητες όσον αφορά τη δομή ΕΦΣ. Ο γενικός φορέας είναι η συγχρονισμένη περιοχή όπου η συχνότητα και η φάση είναι ίδιες σε ολόκληρη την περιοχή. Η συγχρονισμένη περιοχή της CE αποτελείται από διάφορες ενότητες ΕΦΣ, και κάθε ενότητα ΕΦΣ αποτελείται από μία ή περισσότερες περιοχές ΕΦΣ. Κάθε περιοχή ΕΦΣ καθαυτή αποτελείται από μία ή περισσότερες περιοχές παρακολούθησης η οποία αποτελείται επίσης από μία ή περισσότερες περιοχές προγραμματισμού.

Σχήμα 1: Ιεραρχία επιχειρησιακών περιοχών

Η ιεραρχία που περιγράφεται ανωτέρω απεικονίζεται στο σχήμα 1: Ιεραρχία επιχειρησιακών περιοχών. Καθεμία από τις εν λόγω επιχειρησιακές περιοχές έχει τις δικές της υποχρεώσεις. Μια περιοχή προγραμματισμού είναι υπεύθυνη για τη διαδικασία προγραμματισμού στην περιοχή αυτή. Η περιοχή παρακολούθησης έχει την υποχρέωση, πέραν της υποχρέωσης του προγραμματισμού, να υπολογίζει και να μετρά την ανταλλαγή ενεργού ισχύος σε πραγματικό χρόνο στην εν λόγω περιοχή. Η περιοχή ΕΦΣ έχει την επιπρόσθετη υποχρέωση να ικανοποιεί τις παραμέτρους-στόχους για την αποκατάσταση του σφάλματος ελέγχου συχνότητας με τη χρήση της διαδικασίας αποκατάστασης συχνότητας.

Η ενότητα ΕΦΣ είναι επιπλέον υπεύθυνη για τον προσδιορισμό μεγέθους των ΕΑΣ και ΕΑ. Η συγχρονισμένη περιοχή έχει την υποχρέωση να ικανοποιεί τις παραμέτρους-στόχους για την αποκατάσταση του σφάλματος ελέγχου αποκατάστασης συχνότητας με τη χρήση της διαδικασίας διατήρησης συχνότητας.

Οριοθέτηση των περιοχών παρακολούθησης, περιοχών ΕΦΣ και ενοτήτων ΕΦΣ

Κάθε ΔΣΜ που λειτουργεί μια περιοχή παρακολούθησης, μια περιοχή ΕΦΣ ή μια ενότητα ΕΦΣ συνεργάζεται με τους ΔΣΜ των γειτονικών περιοχών παρακολούθησης, των περιοχών ΕΦΣ και των ενοτήτων ΕΦΣ.

• για την οριοθέτηση των περιοχών του βάσει της θέσης των φυσικών σημείων μέτρησης της ισχύος που ανταλλάσσεται μέσω γραμμών διασύνδεσης και εικονικών γραμμών διασύνδεσης·

• οι ΔΣΜ που διαχειρίζονται μια γραμμή διασύνδεσης συμφωνούν για ένα φυσικό σημείο μέτρησης το οποίο λειτουργεί ως το κοινό σημείου ελέγχου και για τους δύο ΔΣΜ·

• οι ΔΣΜ που διαχειρίζονται μια γραμμή διασύνδεσης συμφωνούν για ένα φυσικό σημείο μέτρησης επαναφοράς·

• για τη δήλωση του καταλόγου των γραμμών διασύνδεσης και των εικονικών γραμμών διασύνδεσης κάθε περιοχής παρακολούθησης, περιοχής ΕΦΣ και ενότητας ΕΦΣ που βρίσκεται σε λειτουργία (συμπεριλαμβανομένων των γραμμών μεταφοράς και των μετασχηματιστών διαφορετικών επιπέδων τάσης μεταξύ των περιοχών) στην υποομάδα του συντονισμένο σύστημα λειτουργίας και

• για τη διατήρηση και την επικαιροποίηση του καταλόγου των γραμμών διασύνδεσης και των εικονικών γραμμών διασύνδεσης.

Σύνδεση νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής και εγκαταστάσεων ζήτησης μέσω εικονικών γραμμών διασύνδεσης

Δύο ή περισσότεροι ΔΣΜ περισσότερων από μίας περιοχής ΕΦΣ δικαιούνται να συμφωνήσουν για τη διασυνοριακή διαχείριση των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής ή των εγκαταστάσεων ζήτησης μέσω εικονικών γραμμών διασύνδεσης. Στην περίπτωση αυτή, ένα μερίδιο της αντίστοιχης εξερχόμενης ενεργούς ισχύος μεταφέρεται μέσω της εικονικής γραμμής διασύνδεσης.

Δομή ενεργοποίησης διαδικασίας

Η δομή ενεργοποίησης διαδικασίας της συγχρονισμένης περιοχής της CE σύμφωνα με το άρθρο 140 των ΚΓ ΛΣ περιλαμβάνει τις ακόλουθες υποχρεωτικές διαδικασίες:

• τη διαδικασία διατήρησης συχνότητας (ΔΔΣ)·

• τη διαδικασία αποκατάστασης συχνότητας (ΔΑΣ)·

• τη διαδικασία ελέγχου χρόνου.

Επίσης, υπάρχουν προαιρετικές διαδικασίες:

• η διαδικασία αντικατάστασης εφεδρείας (ΔΑΕ)·

• η διαδικασία εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου·

• οι διαδικασίες διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑΣ· και

• η διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑ.

Σε περίπτωση διασυνοριακής διαδικασίας, το ΣΕΑΣ μπορεί να επανυπολογιστεί με συντονισμένο τρόπο προκειμένου να ανταποκριθεί στην εναπομένουσα ανισορροπία ισοζυγίου για την οποία είναι υπεύθυνη η περιοχή ΕΦΣ. Ο επανυπολογισμός του ΣΕΑΣ χρησιμοποιεί προαιρετικά ως εισερχόμενα στοιχεία: την/τις εικονική(-ές) γραμμή(-ές) διασύνδεσης στη διασυνοριακή διαδικασία, τα σημεία ρύθμισης της ενεργοποίησης ΕΑΣ και την αποτελεσματική ενεργοποίηση ΕΑΣ.

Σε κάθε περίπτωση, ο υπολογισμός του ΣΕΑΣ είναι υποχρεωτικός για μια περιοχή ΕΦΣ. Όταν δεν υπάρχει κανένας συντονισμένος υπολογισμός του ΣΕΑΣ, το ΣΕΠ για μια περιοχή ΕΦΣ ορίζεται απευθείας ίσο με το αντίθετο της εισροής ΕΦΣ σύμφωνα με το σχήμα 2.

Η δομή ενεργοποίησης διαδικασίας της συγχρονισμένης περιοχής της CE εφαρμόζεται σε κάθε περιοχή ΕΦΣ σύμφωνα με τη διαδικασία ελέγχου

• Το σφάλμα ελέγχου, ήτοι η εισροή, της ΔΔΣ είναι η απόκλιση συχνότητας.

• Το σφάλμα ελέγχου, ήτοι η εισροή, της αΔΑΣ είναι η εισροή ΕΦΣ της περιοχής ΕΦΣ.

• Οι χΔΑΣ και ΔΑΕ ενεργοποιούνται χειροκίνητα από τον ΔΣΜ προκειμένου να εκκινήσει ή να συμπληρώσει μια αΔΑΣ βάσει ανισορροπιών ισοζυγίου που παρατηρήθηκαν ή αναμένονται.

• Προαιρετικά, η βελτιστοποίηση μιας τοπικής αΔΑΣ δύναται να εφαρμοστεί οδηγώντας σε πρόσθετη αυτόματη ενεργοποίηση ΕΑΣ (π.χ. προληπτική αυτόματη ενεργοποίηση ΕΑΣ).

Σχήμα 2: Διαδικασία ελέγχου

Πίνακας 1: Συνοπτικές περιγραφές και πρόσημα

Διαδικασία διατήρησης συχνότητας (ΔΔΣ)·

Εφαρμογή λειτουργίας ελέγχου

Κάθε ΔΣΜ κάθε περιοχής ΕΦΣ εφαρμόζει τη διαδικασία διατήρησης συχνότητας και οργανώνει τη διαθεσιμότητα των αντίστοιχων εφεδρειών, σύμφωνα με το άρθρο 142 των ΚΓ ΛΣ.

Εφαρμογή της διαδικασίας αποκατάστασης συχνότητας (ΔΑΣ)

Εφαρμογή λειτουργίας ελέγχου

Κάθε ΔΣΜ κάθε περιοχής ΕΦΣ εφαρμόζει τη διαδικασία αποκατάστασης συχνότητας (ΔΑΣ) με την αντίστοιχη μονάδα ελέγχου αποκατάστασης συχνότητας και οργανώνει τη διαθεσιμότητα των αντίστοιχων εφεδρειών.

Οι ΕΑΣ χρησιμοποιούνται για τη διαδικασία αποκατάστασης συχνότητας σύμφωνα με το άρθρο 143 των ΚΓ ΛΣ για τη ρύθμιση του ΣΕΠ σε μηδέν· άλλοι σκοποί, όπως, η ελαχιστοποίηση της ακούσιας ανταλλαγής ενέργειας, δεν επιτρέπονται.

Μονάδα ελέγχου αποκατάστασης συχνότητας:

Η μονάδα ελέγχου αποκατάστασης συχνότητας έχει αναλογική-ολοκληρωτική συμπεριφορά. Η παράμετρος της μονάδας ελέγχου αντανακλά τις δυναμικές ιδιότητες των ΕΑΣ με αυτόματη ενεργοποίηση. Οι τυπικές τιμές για τις παραμέτρους της μονάδας ελέγχου αποκατάστασης συχνότητας είναι οι εξής:

• 0 % έως 50 % για τον αναλογικό όρο

• 50 s έως 200 s για τον ολοκληρωτικό όρο και

• 1 s έως 5 s για τον χρόνο κύκλου της μονάδας ελέγχου.

Όλοι οι ΔΣΜ παρέχουν παραμέτρους μονάδας ελέγχου αποκατάστασης συχνότητας στον υπεύθυνο παρακολούθησης της συγχρονισμένης περιοχής σε ετήσια βάση ή εάν οι παράμετροι μεταβληθούν σε σημαντικό βαθμό.

Ακρίβεια μετρήσεων:

Για τη διασφάλιση συνεκτικών υπολογισμών του ΣΕΠ:

• Η ακρίβεια και η ευαισθησία της μέτρησης πρέπει να είναι τουλάχιστον 1 mHz.

• Η ακρίβεια των μετρήσεων ενεργού ισχύος σε κάθε γραμμή διασύνδεσης πρέπει να είναι άνω του 1,5% από την υψηλότερη ονομαστική τιμή του (το πλήρες φάσμα μέτρησης, συμπεριλαμβανομένης διακριτοποίησης).

• Ο κύκλος της μονάδας ελέγχου, ήτοι το ποσοστό ανανέωσης, δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 5 s.

• Συνιστάται ο χρόνος καθυστέρησης από τον εξοπλισμό μέτρησης των γραμμών διασύνδεσης στο σύστημα SCADA να μην υπερβαίνει το 1 s.

Ρολόι μονάδας ελέγχου αποκατάστασης συχνότητας:

Κάθε ΔΣΜ συγχρονίζει το ρολόι της μονάδας ελέγχου αποκατάστασης συχνότητας στον χρόνο αναφοράς.

Καταστάσεις λειτουργίας της μονάδας ελέγχου αποκατάστασης συχνότητας:

Η εφαρμογή της μονάδας ελέγχου αποκατάστασης συχνότητας περιλαμβάνει τις ακόλουθες καταστάσεις λειτουργίας:

1. Κατάσταση κανονικής λειτουργίας: Στην κατάσταση κανονικής λειτουργίας, η εισροή ΕΦΣ i υπολογίζεται ως το άθροισμα του σφάλματος ελέγχου ισχύος και του σφάλματος ελέγχου συχνότητας.

όπου Ωi αντιστοιχεί στο σύνολο των γραμμών διασύνδεσης της περιοχής ΕΦΣ i

2. Κατάσταση λειτουργίας ελέγχου συχνότητας: Στην κατάσταση λειτουργίας ελέγχου συχνότητας, η εισροή ΕΦΣ της περιοχής ΕΦΣ ισούται με το σφάλμα ελέγχου συχνότητας (το σφάλμα ελέγχου ισχύος παραλείπεται).

3. Κατάσταση λειτουργίας ελέγχου γραμμής διασύνδεσης: Στην κατάσταση λειτουργίας ελέγχου γραμμής διασύνδεσης, η εισροή ΕΦΣ της περιοχής ΕΦΣ ισούται με το σφάλμα ελέγχου ισχύος (το σφάλμα ελέγχου συχνότητας παραλείπεται).

4. Κατάσταση λειτουργίας διακοπής ελέγχου: Στην κατάσταση λειτουργίας διακοπής ελέγχου, η έξοδος της μονάδας ελέγχου αποκατάστασης συχνότητας της περιοχής ΕΦΣ i, και επομένως το σημείο ρύθμισης για την αυτόματη ενεργοποίηση ΕΑΣ, παραμένει σταθερό (το ΣΕΠ δεν ελέγχεται).

5. Κατάσταση λειτουργίας τερματισμού ελέγχου: Στην κατάσταση λειτουργίας τερματισμού ελέγχου, η μονάδα ελέγχου αποκατάστασης συχνότητας της περιοχής ΕΦΣ i είναι απενεργοποιημένη που σημαίνει ότι δεν υπάρχει κανένα σημείο ρύθμισης για αυτόματη ενεργοποίηση των ΕΑΣ.

6. Κατάσταση λειτουργίας χειροκίνητου ελέγχου: Στην κατάσταση λειτουργίας χειροκίνητου ελέγχου, μία ή περισσότερες μετρήσεις γραμμής διασύνδεσης, το σφάλμα ελέγχου ισχύος, το σφάλμα ελέγχου συχνότητας και/ή η έξοδος της μονάδας ελέγχου αποκατάστασης συχνότητας της περιοχής ΕΦΣ i αντικαθίστανται με μια τιμή που ορίζεται χειροκίνητα.

Η μονάδα ελέγχου είναι απενεργοποιημένη, γεγονός που σημαίνει ότι υπάρχει ένα σταθερό σημείο ρύθμισης για αυτόματη ενεργοποίηση των ΕΑΣ. Το εν λόγω σταθερό σημείο ρύθμισης και η πραγματική τιμή του συγκεκριμένου σημείου ρύθμισης θα πρέπει να μπορούν να αυξηθούν ή να μειωθούν σε άλλη τιμή. Μια πιθανή τιμή μπορεί να είναι το μηδέν.

Σύσταση ελάχιστης ποσότητας ΕΑΣ με αυτόματη ενεργοποίηση:

Η ποσότητα ΕΑΣ με αυτόματη ενεργοποίηση είναι το εύρος της ρύθμισης εντός της οποίας η μονάδα ελέγχου αποκατάστασης συχνότητας μπορεί να λειτουργεί αυτόματα και στις δύο κατευθύνσεις (θετική και αρνητική) στον σχετικό χρόνο από το σημείο λειτουργίας των εφεδρειών αποκατάστασης συχνότητας.

Η ποσότητα ΕΑΣ με αυτόματη ενεργοποίηση που χρειάζεται τυπικά, εξαρτάται από το μέγεθος των διακυμάνσεων του φορτίου, τις αλλαγές του προγράμματος και τις μονάδες παραγωγής. Από την άποψη αυτή, η συνιστώμενη ελάχιστη ποσότητα ΕΑΣ με αυτόματη ενεργοποίηση πρέπει να διασφαλίζει

• ότι η θετική ΕΑΣ με αυτόματη ενεργοποίηση είναι μεγαλύτερη από το 1ο εκατοστημόριο της διαφοράς του μέσου ΣΕΠαβ 1-λεπτού και του μέσου ΣΕΠαβ 15-λεπτών της ενότητας ΕΦΣ του αντίστοιχου τετάρτου της ώρας και

• ότι η αρνητική ΕΑΣ με αυτόματη ενεργοποίηση είναι μεγαλύτερη από το 99ο εκατοστημόριο της διαφοράς του μέσου ΣΕΠαβ του 1 λεπτού και του μέσου ΣΕΠαβ 15-λεπτών της ενότητας ΕΦΣ του αντίστοιχου τετάρτου της ώρας.

Η εν λόγω προτεινόμενη στατιστική προσέγγιση βασίζεται σε ιστορικά δεδομένα.

Μια εναλλακτική προσέγγιση βάσει εμπειρικής διαχείρισης θορύβου (συνίσταται στο πρώην UCTE) μπορεί επίσης να λαμβάνεται υπόψη, γεγονός που οδηγεί στη συνιστώμενη ελάχιστη ποσότητα ΕΑΣ με αυτόματη ενεργοποίηση που παρέχεται στο ακόλουθο σχήμα 3:

Σχήμα 3: Συνιστώμενη ελάχιστη ΕΑΣ με αυτόματη ενεργοποίηση σε πρώην UCTE

Με την τιμή Lmax να είναι το μέγιστο προβλεπόμενο φορτίο καταναλωτή για μια περιοχή ΕΦΣ για τη σχετική περίοδο.

Μια σύγκριση μεταξύ της νέας και ύστερης σύστασης για δεδομένα από το 2010 έως το 2014 είχε ως αποτέλεσμα τις συγκρίσιμες ποσότητες ανά ενότητα ΕΦΣ. Ωστόσο, η νέα σύσταση θεωρείται πιο βιώσιμη μελλοντικά καθώς έμμεσα λαμβάνει υπόψη όχι μόνο το φορτίο αιχμής αλλά και όλες τις ανισορροπίες ισοζυγίου. Και οι δύο προσεγγίσεις μπορούν επίσης να συνδυαστούν

Άρθρο 4

Δημοσίευση και εφαρμογή της πρότασης

υπολογισμού του προγράμματος ελέγχου

1. Οι ΔΣΜ της CE δημοσιεύουν την πρόταση για τη δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας τουλάχιστον 3 μήνες πριν από την έναρξη ισχύος της επιχειρησιακής συμφωνίας της συγχρονισμένης περιοχής.

2. Οι ΔΣΜ της CE δημοσιεύουν την πρόταση για τη δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας αμέσως μετά την έναρξη ισχύος της επιχειρησιακής συμφωνίας της συγχρονισμένης περιοχής.

Άρθρο 5

Γλώσσα

Η γλώσσα αναφοράς σχετικά με την παρούσα πρόταση για τη δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας είναι η αγγλική. Για την αποφυγή αμφιβολιών, εάν οι ΔΣΜ πρέπει να μεταφράσουν την παρούσα πρόταση για τη δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας στην (στις) εθνική

(-ές) γλώσσα(-ες) τους, σε περίπτωση που διαπιστωθούν ασυμφωνίες μεταξύ της αγγλικής έκδοσης που εκδίδεται από τους ΔΣΜ σύμφωνα με το άρθρο 8 των ΚΓ ΛΣ και οποιασδήποτε έκδοσης σε άλλη γλώσσα, οι οικείοι ΔΣΜ παρέχουν, σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία, μια ενημερωμένη μετάφραση της πρότασης για τη δομή ελέγχου φορτίου-συχνότητας στις οικείες εθνικές ρυθμιστικές αρχές.

Αθήνα, 28 Ιουνίου 2019

 

 

 


Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.


 

 

Έχει διαβαστεί 162 φορές

Τελευταία Νέα