x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Απόφαση Ρ.Α.Ε.697/2019 - ΦΕΚ 3927/Β/25-10-2019

Σχετικά με τους ρόλους και τις αρμοδιότητες των ΔΣΜ που εφαρμόζουν διαδικασία εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου, διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑΣ ή διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑ σύμφωνα με το άρθρο 118 παρ.1 περ. (ιε) και το άρθρο

 118 παρ.1 περ. (ιε) και το άρθρο 149 παράγραφος 2 του κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 της Επιτροπής, της 2ας Αυγούστου 2017, σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.


Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ. 697/2019

ΦΕΚ 3927/Β/25-10-2019

Σχετικά με τους ρόλους και τις αρμοδιότητες των ΔΣΜ που εφαρμόζουν διαδικασία εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου, διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑΣ ή διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑ σύμφωνα με το άρθρο 118 παρ.1 περ. (ιε) και το άρθρο 149 παράγραφος 2 του κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 της Επιτροπής, της 2ας Αυγούστου 2017, σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

(Συνεδρίαση την 26η Ιουνίου 2019 η οποία

συνεχίστηκε την 27η και 28η Ιουνίου 2019)

Λαμβάνοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του ν. 4425/2016 (ΦΕΚ Α΄185/ 30.09.2016)

"Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις" και ιδίως τα άρθρα 6 και 12 αυτού του Κεφαλαίου Γ του νόμου αυτού.

2. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 (ΦΕΚ Α΄ 179/22.08.2011)

"Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις", όπως ισχύει, ιδίως τα άρθρα 18, 22 και 25.

3. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΚ) 714/ 2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009, σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1228/ 2003 (EE L 211 της 14.08.2009 σελ. 15).

4. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 της Επιτροπής της 2ας Αυγούστου 2017 (στο εξής "Κανονισμός") σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ενέργειας και ιδίως τα άρθρα 6, 118 και 149.

5. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2015/ 1222 της Επιτροπής της 24ης Ιουλίου 2015 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντηρίων γραμμών για την κατανομή της δυναμικότητας και τη διαχείριση της συμφόρησης και ιδίως του άρθρου 17 αυτού.

6. Τη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί της ανωτέρω κοινής πρότασης όλων των ΔΣΜ, η οποία έλαβε χώρα από 05/11/2018 έως και 30/11/2018 και την ανακοίνωση αυτής στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ.

7. Την αριθμ. ΡΑΕ Ι-246582/02.10.2018 επιστολή της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. αναφορικά με την έγκριση της κοινής πρότασης των Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Hπειρωτικής ευρώπης (στο εξής "ΔΣΜ") για τους ρόλους και τις αρμοδιότητες των ΔΣΜ που εφαρμόζουν διαδικασία εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου, διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης Εφεδρειών Αποκατάστασης Συχνότητας (εφεξής «ΕΑΣ») ή διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης Εφεδρείες Αποκατάστασης (εφεξής «ΕΑ») σύμφωνα με το άρθρο 149 παράγραφος 2 του κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 της Επιτροπής της 2ας Αυγούστου 2017 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ενέργειας, στην οποία συμπεριλαμβάνεται η ανωτέρω κοινή πρόταση των ΔΣΜ και η μετάφρασή της στην ελληνική γλώσσα.

8. Το γεγονός ότι η παρούσα απόφαση είναι κανονιστικού περιεχομένου και σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 32 του ν. 4001/2011, δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

9. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.

Σκέφτηκε ως εξής:

Επειδή, στο πλαίσιο επίτευξης της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, εξεδόθη, κατ’ αρχήν, ο κανονισμός (ΕΚ) αριθμ. 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1228/2003 (σχετ. 3).

Στο άρθρο 19 «Ρυθμιστικές Αρχές» του κανονισμού αυτού ρητώς ορίζεται ότι: «Κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, οι Ρυθμιστικές Αρχές εξασφαλίζουν τη συμμόρφωση προς τον παρόντα κανονισμό και προς τις κατευθυντήριες γραμμές που θεσπίζονται σύμφωνα με το άρθρο 18. Εφόσον ενδείκνυται για την επίτευξη των σκοπών του παρόντος κανονισμού, οι ρυθμιστικές αρχές συνεργάζονται μεταξύ τους καθώς και με την Επιτροπή και τον Οργανισμό σύμφωνα με το κεφάλαιο IX της οδηγίας 2009/72/ΕΚ.».

Επειδή, δυνάμει της εξουσιοδότησης του άρθρου 18 του κανονισμού (ΕΚ) 714/2009 και ιδίως της παραγράφου 3 στοιχείο δ) και παραγράφου 5 του εν λόγω άρθρου, εξεδόθη από την Επιτροπή ο αριθμ. 2017/1485 Κανονισμός (ΕΕ) 2ας Αυγούστου 2017 (εφεξής ο «Κανονισμός», σχετ. 4),

σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ενέργειας στα Κράτη Μέλη. Στόχος του Κανονισμού είναι, μεταξύ άλλων, να θεσπίσει αναλυτικές κατευθυντήριες γραμμές όσον αφορά τις απαιτήσεις και τις αρχές που διέπουν τη λειτουργία του συστήματος με σκοπό να διασφαλιστεί η ασφαλής λειτουργία του διασυνδεδεμένου συστήματος καθώς και η επιχειρησιακή ασφάλεια, η ποιότητα της συχνότητας και η αποδοτική χρήση του διασυνδεδεμένου συστήματος και των πόρων.

Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 118 παρ. 1 περίπτωση (ιε) του Κανονισμού, όλοι οι ΔΣΜ κάθε συγχρονισμένης περιοχής καταρτίζουν κοινές προτάσεις για τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες των ΔΣΜ που εφαρμόζουν διαδικασία εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου, διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑΣ ή διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑ σύμφωνα με το άρθρο 152 παράγραφος 10. Ειδικότερα στο άρθρο αυτό ορίζονται τα εξής:

«Άρθρο 149

Γενικές απαιτήσεις για διαδικασίες

διασυνοριακού ελέγχου

1. Όλοι οι ΔΣΜ που συμμετέχουν σε ανταλλαγή ή καταμερισμό ΕΑΣ ή ΕΑ εφαρμόζουν διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑΣ ή ΕΑ, κατά περίπτωση.

2. Όλοι οι ΔΣΜ μιας συγχρονισμένης περιοχής προσδιορίζουν στην επιχειρησιακή συμφωνία συγχρονισμένης περιοχής τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες των ΔΣΜ, εφαρμόζοντας διαδικασία εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου, διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑΣ ή διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑ μεταξύ περιοχών ΕΦΣ διαφορετικών ενοτήτων ΕΦΣ ή διαφορετικών συγχρονισμένων περιοχών. …».

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 5 του Κανονισμού «1.Οι ΔΣΜ καταρτίζουν τους όρους και τις προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες που απαιτούνται σύμφωνα με τον παρόντα Κανονισμό και τα υποβάλλουν προς έγκριση στις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές σύμφωνα με το άρθρο 6 παράγραφοι 2 και 3 ή στην ορισθείσα από το κράτος μέλος οντότητα σύμφωνα με το άρθρο 6 παράγραφος 4,

εντός των αντίστοιχων προθεσμιών που προβλέπονται στον παρόντα Κανονισμό.». Συναφώς, στο άρθρο 6 ορίζεται ότι «1.Κάθε ρυθμιστική αρχή εγκρίνει τους όρους και τις προϋποθέσεις ή τις μεθοδολογίες που έχουν καταρτίσει οι ΔΣΜ σύμφωνα με τις παραγράφους 2 και 3. Η οντότητα που έχει ορίσει το κράτος μέλος εγκρίνει τους όρους και τις προϋποθέσεις ή τις μεθοδολογίες που έχουν αναπτύξει οι ΔΣΜ σύμφωνα με την παράγραφο 4.

Η ορισθείσα οντότητα είναι η ρυθμιστική αρχή, εκτός εάν προβλέπεται διαφορετικά από το κράτος μέλος.».

Επειδή, ειδικότερα, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 6 του Κανονισμού, η πρόταση των ΔΣΜ για τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες των ΔΣΜ που εφαρμόζουν διαδικασία εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου, διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑΣ ή διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑ σύμφωνα με το άρθρο 149 παράγραφος 2 του Κανονισμού, υπόκειται στην

διακριτική ευχέρεια του κράτους-μέλους να απαιτήσει να εγκριθεί προηγουμένως από την αρμόδια ρυθμιστική αρχή η εν λόγω απαίτηση.

Επειδή, σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις, καθώς και τις διατάξεις του Κανονισμού 714/2009 (άρθρο 19) κατ’ εξουσιοδότηση του οποίου εκδόθηκε ο Κανονισμός 2017/1485, καθώς και σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 6 παρ. 1β του Κεφαλαίου Γ του ν. 4425/2016 σε συνδυασμό με το άρθρο 22 του ν. 4001/2011, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας αποτελεί την ορισθείσα από το Κράτος μέλος οντότητα που παρακολουθεί την εφαρμογή του Κανονισμού και εγκρίνει τις μεθοδολογίες και τους όρους που καταρτίζονται από τους ΔΣΜ σε εφαρμογή των οριζόμενων στον Κανονισμό.

Επειδή, με την υπό σχετ. 7 επιστολή, υπεβλήθη στη ΡΑΕ η κοινή πρόταση των ΔΣΜ της Ηπειρωτικής ευρώπης, για τους ρόλους και τις αρμοδιότητες των ΔΣΜ που εφαρμόζουν διαδικασία εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου, διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑΣ ή διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑ σύμφωνα με το άρθρο 118 παρ. 1 περ. ιε) και το άρθρο 149 παράγραφος 2

του κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 της Επιτροπής της 2ας Αυγούστου 2017 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ενέργειας, στην οποία συμπεριλαμβάνεται η ανωτέρω κοινή πρόταση των ΔΣΜ και η μετάφρασή της στην ελληνική γλώσσα.

Επειδή, κατά το άρθρο 22 του ν. 4001/ 2011 «Η ΡΑΕ, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, παρακολουθεί και εποπτεύει τη λειτουργία της αγοράς ενέργειας … συμπεριλαμβανομένης της έκδοσης κανονιστικών και ατομικών πράξεων, ιδίως για την …ανάπτυξη της εσωτερικής αγοράς ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης…» και κατά το άρθρο 32 του ίδιου νόμου «1. Οι πράξεις και αποφάσεις της ΡΑΕ, … δημοσιοποιούνται με ανάρτηση στην επίσημη ιστοσελίδα της. Οι κανονιστικού χαρακτήρα αποφάσεις της ΡΑΕ δημοσιεύονται επιπλέον στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως….».

Για τους παραπάνω λόγους, αποφασίζει:

Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της κατά το άρθρο 6 παράγραφος 1 και 5 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485, το άρθρο 19 του Κανονισμού 2009/714, σε συνδυασμό με τα άρθρα 6 παρ. 1β του Κεφαλαίου Γ του ν. 4425/2016 (ΦΕΚ Α΄ 185), καθώς και 22 του ν. 4001/2011 (ΦΕΚ Α΄ 179):

1. Την έγκριση από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Ελλάδος της πρότασης των ΔΣΜ της Ηπειρωτικής ευρώπης για τους ρόλους και τις αρμοδιότητες των ΔΣΜ που εφαρμόζουν διαδικασία εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου, διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑΣ ή διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑ σύμφωνα με το άρθρο 118 παρ. 1 περ. ιε) και το άρθρο 149 παράγραφος 2 του κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 της Επιτροπής της 2ας Αυγούστου 2017 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, ως κατωτέρω.

2. Την κοινοποίηση της παρούσας απόφασης στην εταιρεία με την επωνυμία

«ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΕ», και με δ.τ. «ΑΔΜΗΕ Α.Ε.» για τις σχετικές της ενέργειες σύμφωνα με τον Κανονισμό.

3. Την ανάρτηση της παρούσα απόφασης στην επίσημη ιστοσελίδα της ΡΑΕ και τη δημοσίευσή της στο Φύλλο Εφημερίδος της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ).

«Συμφωνία όλων των ΔΣΜ της CE όσον

αφορά τους ρόλους και τις αρμοδιότητες των ΔΣΜ που εφαρμόζουν διαδικασία εκκαθάρισης

ανισορροπίας ισοζυγίου, διαδικασία

διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑΣ

ή διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑ σύμφωνα με το άρθρο 149 παράγραφος 2 του κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 της Επιτροπής της 2ας Αυγούστου 2017 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας

8 Aυγούστου 2018

Όλοι οι διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς της συγχρονισμένης περιοχής της Ηπειρωτικής ευρώπης λαμβάνουν υπόψη τα εξής:

Εκτιμώντας τα ακόλουθα:

(1) Το παρόν έγγραφο εκπονήθηκε από όλους τους

διαχειριστές συστήματος μεταφοράς της συγχρονισμένης περιοχής CE (εφεξής «ΔΣΜ») σχετικά με την ανάπτυξη μιας πρότασης για τους ρόλους και τις αρμοδιότητες των ΔΣΜ που εφαρμόζουν διαδικασία εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου, διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑΣ ή διασυνοριακής ΕΑ (εφεξής «πρόταση για τους ρόλους και τις αρμοδιότητες της εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου, της διασυνοριακής ΕΑΣ και ΕΑ») σύμφωνα με το άρθρο 149 παράγραφος 2 του κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 της Επιτροπής της 2ας Αυγούστου 2017 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας (εφεξής «ΚΓ ΛΣ»).

(2) Η πρόταση για τους ρόλους και τις αρμοδιότητες της εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου και της διασυνοριακής ΕΑΣ και ΕΑ λαμβάνει υπόψη τις γενικές αρχές και τους στόχους που ορίζονται στις ΚΓ ΛΣ όπως επίσης και στον κανονισμό (ΕΚ) αριθμ. 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις

διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας (στο εξής «κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 714/2009»). Στόχος των ΚΓ ΛΣ είναι η διασφάλιση της επιχειρησιακής ασφάλειας, της ποιότητας, της συχνότητας και της αποδοτικής χρήσης του διασυνδεδεμένου συστήματος και των πόρων. Για τον σκοπό αυτό, προβλέπει την απαίτηση ορισμού των ρόλων και των αρμοδιοτήτων των ΔΣΜ κατά τη συμμετοχή τους σε διαδικασία εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου, διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑΣ ή διασυνοριακής ΕΑ. Εισάγει επίσης μια δοκιμαστική φάση για κάθε διαδικασία.

(3) Το άρθρο 149 παράγραφος 2 των ΚΓ ΛΣ απαιτεί όλοι οι ΔΣΜ της CE να εκπονήσουν μια κοινή πρόταση για τους ρόλους και τις αρμοδιότητες της εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου και της διασυνοριακής ΕΑΣ και ΕΑ.

(4) Η εν λόγω πρόταση αποσκοπεί στον προσδιορισμό των ρόλων των ΔΣΜ που συμμετέχουν σε μία από τις διαδικασίες εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου, διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑΣ ή διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑ. Ακολούθως, οι αρμοδιότητες των ΔΣΜ ορίζονται από κοινού για την πλήρη αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων της εφαρμογής της διαδικασίας χωρίς να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια του δικτύου.

(5) Σύμφωνα με το άρθρο 149 παράγραφος 2 των ΚΓ ΛΣ, πρέπει να περιγραφούν οι αναμενόμενες επιπτώσεις που θα έχουν οι ρόλοι και οι αρμοδιότητες της εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου και της διασυνοριακής ΕΑΣ και ΕΑ στους στόχους των ΚΓ ΛΣ. Αυτές παρουσιάζονται ακολούθως. Οι προτεινόμενοι ρόλοι και αρμοδιότητες της εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου και της διασυνοριακής ΕΑΣ και ΕΑ συμβάλλουν γενικά στην επίτευξη των στόχων του άρθρου 4 παράγραφος 1 των ΚΓ ΛΣ.

(6) Εν κατακλείδι, η πρόταση για τους ρόλους και τις αρμοδιότητες της εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου και της διασυνοριακής ΕΑΣ και ΕΑ συμβάλλει στην επίτευξη των γενικών στόχων των ΚΓ ΛΣ προς όφελος όλων των συμμετεχόντων στην αγορά και των τελικών καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας.

Άρθρο 1

Αντικείμενο και πεδίο εφαρμογής

Οι ρόλοι και οι αρμοδιότητες της εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου και της διασυνοριακής ΕΑΣ και ΕΑ, όπως ορίζεται στην παρούσα πρόταση, θεωρείται κοινή πρόταση όλων των ΔΣΜ της CE σύμφωνα με το άρθρο 149 παράγραφος 2 των ΚΓ ΛΣ.

Άρθρο 2

Ορισμοί και ερμηνεία

1. Για τους σκοπούς της πρότασης για τους ρόλους και τις αρμοδιότητες της εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου και της διασυνοριακής ΕΑΣ και ΕΑ, οι όροι που χρησιμοποιούνται στο παρόν έγγραφο έχουν την έννοια των ορισμών που περιλαμβάνονται στο άρθρο 3 των ΚΓ ΛΣ, στο άρθρο 2 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 714/2009, στο άρθρο 2 της οδηγίας 2009/72/ΕΚ και στο άρθρο 2 του κανονισμού (ΕΕ) 543/2013 της Επιτροπής.

2. Στην παρούσα πρόταση για τους ρόλους και τις αρμοδιότητες της εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου και της διασυνοριακής ΕΑΣ και ΕΑ, εκτός αν άλλως απαιτείται από τα συμφραζόμενα:

α) ο ενικός αριθμός περιλαμβάνει τον πληθυντικό και το αντίστροφο·

β) ο πίνακας περιεχομένων και οι επικεφαλίδες εισάγονται για λόγους διευκόλυνσης και μόνο και δεν επηρεάζουν την ερμηνεία της παρούσας πρότασης για τους ρόλους και τις αρμοδιότητες της εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου και της διασυνοριακής ΕΑΣ και ΕΑ· και

γ) οποιαδήποτε αναφορά σε νομοθεσία, κανονισμούς, οδηγία, εντολή, πράξη, κώδικα ή οποιαδήποτε άλλη νομοθετική διάταξη περιλαμβάνει οποιαδήποτε τροποποίηση, επέκταση ή εκ νέου θέσπισή της που ισχύει τη δεδομένη στιγμή.

Άρθρο 3

Ρόλοι και αρμοδιότητες των ΔΣΜ που

εφαρμόζουν διαδικασία εκκαθάρισης

ανισορροπίας ισοζυγίου, διαδικασία

διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑΣ

ή διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑ

Ρόλοι που σχετίζονται με την εκκαθάριση ανισορροπίας ισοζυγίου, τη διασυνοριακή ενεργοποίηση των εφεδρειών, την ανταλλαγή των εφεδρειών και τον καταμερισμό των εφεδρειών

Σύμφωνα με το άρθρο 118 παράγραφος 1 στοιχεία ιε), κα), κβ), κγ), όλοι οι ΔΣΜ της CE δια του παρόντος καθορίζουν τους ρόλους των ΔΣΜ που εφαρμόζουν ή επηρεάζονται από μια διαδικασία εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου, μια διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑΣ, μια διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑ, μια ανταλλαγή εφεδρειών ή καταμερισμό εφεδρειών.

Οι ΔΣΜ εφαρμογής:

Οι ΔΣΜ που εφαρμόζουν μια διαδικασία εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου, μια διασυνοριακή ενεργοποίηση ΕΑΣ με αυτόματη ενεργοποίηση ή ΕΑΣ με χειροκίνητη ενεργοποίηση, ανταλλαγή εφεδρειών ή καταμερισμό εφεδρειών αναπτύσσουν από κοινού πλατφόρμες διαδικασιών t και υπογράφουν μια συμφωνία επιχειρησιακής διαδικασίας ανά διαδικασία. Σύμφωνα με το άρθρο 118 παράγραφος 1 ο ΔΣΜ αποδέκτης εφεδρείας και σύνδεσης εφεδρείας, καθώς και σύμφωνα με το άρθρο 118 παράγραφος 1 στοιχεία κα) και κγ), ο ΔΣΜ λήψης ικανότητας ελέγχου και παροχής ικανότητας ελέγχου ορίζεται επίσης ως ΔΣΜ εφαρμογής. Ο ΔΣΜ δικαιούται να συμμετέχει στη διαδικασία εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου, σε διασυνοριακή ενεργοποίηση ΕΑΣ με αυτόματη ενεργοποίηση ή ΕΑΣ με χειροκίνητη ενεργοποίηση, σε μια διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑ, σε ανταλλαγή εφεδρειών ή καταμερισμό εφεδρειών όταν ο ΔΣΜ:

• ικανοποιεί τις απαιτήσεις της πλατφόρμας διαδικασίας·

• υπογράφει τη συμφωνία επιχειρησιακής διαδικασίας ανά διαδικασία· και

• γνωστοποιεί τη διαδικασία σύμφωνα με τη διαδικασία κοινοποίησης που περιγράφεται κατωτέρω.

Επηρεαζόμενοι ΔΣΜ:

Ένας ΔΣΜ μπορεί να δηλωθεί ως επηρεαζόμενος βάσει της ανάλυσης επιχειρησιακής ασφάλειας, όπως ορίζεται στο άρθρο 3 παράγραφος 2, 50 των ΚΓ ΛΣ σύμφωνα με το άρθρο 150 παράγραφος 2 της υποομάδας του συντονισμένου συστήματος λειτουργίας εντός ενός μήνας μετά τη κοινοποίηση δυνάμει του άρθρου 150 παράγραφος 2 των ΚΓ ΛΣ.

Αρμοδιότητες που σχετίζονται με την εκκαθάριση ανισορροπίας ισοζυγίου, τη διασυνοριακή ενεργοποίηση των εφεδρειών, την ανταλλαγή των εφεδρειών και τον καταμερισμό των εφεδρειών

Σύμφωνα με το άρθρο 118 παράγραφος 1 στοιχεία ιε), κα), κβ), κγ), όλοι οι ΔΣΜ της CE δια του παρόντος καθορίζουν τις αρμοδιότητες των ΔΣΜ που εφαρμόζουν ή επηρεάζονται από μια διαδικασία εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου, μια διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑΣ, μια διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑ, μια ανταλλαγή εφεδρειών ή καταμερισμό εφεδρειών.

Διαδικασία κοινοποίησης:

Κοινοποίηση

Όλοι οι ΔΣΜ της CE που προτίθενται να εφαρμόσουν μια διαδικασία εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου, μια διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑΣ με αυτόματη ενεργοποίηση ή ΕΑΣ με χειροκίνητη ενεργοποίηση, μια διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑ, μια ανταλλαγή εφεδρειών ή καταμερισμό εφεδρειών αποστέλλουν κοινοποίηση στην υποομάδα του συντονισμένου συστήματος λειτουργίας υποομάδας τουλάχιστον τρεις μήνες νωρίτερα σύμφωνα με το άρθρο 150 παράγραφος 1 των ΚΓ ΛΣ.

Κοινοποίηση πρόσθετων διαδικασιών

Όλοι οι ΔΣΜ της CE που προτίθενται να εφαρμόσουν μια νέα πρόσθετη διαδικασία [διαφορετική από τις

διαδικασίες σύμφωνα με το άρθρο 118 παράγραφος 1 στοιχεία ιε), κα), κβ), κγ)] σύμφωνα με τις διασυνοριακές επιπτώσεις η οποία συνάδει με τις ΚΓ ΛΣ προβαίνουν στις εξής ενέργειες:

• διενεργούν μια μελέτη για τη διερεύνηση των επιπτώσεων των νέων διαδικασιών στην επιχειρησιακή ασφάλεια της συγχρονισμένης περιοχής της CE·

• να αποστέλλουν την έκθεση της μελέτης στην ολομέλεια της υποομάδας του συντονισμένου συστήματος λειτουργίας και της περιφερειακής ομάδας της συγχρονισμένης περιοχής προκειμένου να ζητήσουν δοκιμαστική φάση για τη νέα διαδικασία τουλάχιστον τρεις μήνες νωρίτερα, καθώς και πρόσθετους περιορισμούς (βλέπε παρακάτω το κεφάλαιο «Δοκιμαστική φάση»).

• Η ολομέλεια της περιφερειακής ομάδας της συγχρονισμένης περιοχής αποφασίζει για τη δοκιμαστική φάση και τους πρόσθετους περιορισμούς (βλέπε παρακάτω το κεφάλαιο «Δοκιμαστική φάση»).

Εφαρμογή των επιχειρησιακών διαδικασιών για τον περιορισμό της εκκαθάρισης της ανισορροπίας ισοζυγίου και της διασυνοριακής ενεργοποίησης των εφεδρειών:

Συμφωνία για τις επιχειρησιακές διαδικασίες

Σύμφωνα με το άρθρο 150 παράγραφος 3 των ΚΓ ΛΣ κατόπιν αιτήματος του επηρεαζόμενου ΔΣΜ, οι ΔΣΜ που εφαρμόζουν την εκκαθάριση ανισορροπίας ισοζυγίου ή τη διασυνοριακή ενεργοποίηση των εφεδρειών και ο επηρεαζόμενος ΔΣΜ συμφωνεί για τις επιχειρησιακές διαδικασίες δίνοντας τη δυνατότητα στον επηρεαζόμενο ΔΣΜ να προβεί στα εξής:

• να διενεργήσει μια ανάλυση επιχειρησιακής ασφάλειας σε πραγματικό χρόνο· και

• να περιορίσει την ανταλλαγή ισχύος της εκκαθάρισης της ανισορροπίας ισοζυγίου, την ανταλλαγή ισχύος της αποκατάστασης συχνότητας και της ανταλλαγής ισχύος αντικατάστασης.

Οι συμφωνηθείσες επιχειρησιακές διαδικασίες περιλαμβάνουν τους κανόνες για τους πιθανούς περιορισμούς και λόγους για τους περιορισμούς που προβλέπονται από τον επηρεαζόμενο ΔΣΜ.

Οι ΔΣΜ που εφαρμόζουν την εκκαθάριση ανισορροπίας ισοζυγίου ή τη διασυνοριακή ενεργοποίηση των εφεδρειών και οι επηρεαζόμενοι ΔΣΜ κοινοποιούν στην υποομάδα του συντονισμένου συστήματος λειτουργίας τη συμφωνία τους επί της επιχειρησιακής διαδικασίας και τις πιθανές προσαρμογές στη διαδικασία που είχαν κοινοποιήσει αρχικά.

Όρια για την ανταλλαγή και τον καταμερισμό των εφεδρειών:

Κάθε επηρεαζόμενος ΔΣΜ έχει το δικαίωμα να ζητήσει αυστηρότερα όρια λόγω των εξής:

• της ανταλλαγής των ΕΔΣ εντός ή μεταξύ συγχρονισμένων περιοχών·

• της ανταλλαγής ΕΑΣ με αυτόματη ενεργοποίηση, ΕΑΣ με χειροκίνητη ενεργοποίηση ή ΕΑ εντός ή μεταξύ συγχρονισμένων περιοχών·

 • του καταμερισμού ΕΑΣ με αυτόματη ενεργοποίηση, ΕΑΣ με χειροκίνητη ενεργοποίηση ή ΕΑ εντός ή μεταξύ συγχρονισμένων περιοχών.

Στην περίπτωση αυτή, ο ΔΣΜ κοινοποιεί στον υπεύθυνο παρακολούθησης της συγχρονισμένης περιοχής τα εν λόγω όρια.

Δοκιμαστική φάση

Η δοκιμαστική φάση απαιτείται μόνο για τις διαδικασίες που μπορούν να έχουν πιθανές επιπτώσεις στην ασφάλεια του συστήματος. Σε περίπτωση που ένας ή περισσότεροι ΔΣΜ υποβάλλουν μια πρόταση για μια νέα διαδικασία, κάθε ΔΣΜ που προτείνει υποχρεούται να διενεργεί μια αξιολόγηση για τις πιθανές επιπτώσεις στην ασφάλεια του συστήματος. Σε περίπτωση που οι επιπτώσεις στην ασφάλεια του συστήματος είναι αρνητικές, η ολομέλεια της περιφερειακής ομάδας της συγχρονισμένης περιοχής ή η επιτροπή λειτουργίας συστήματος (για εσωτερικές επιπτώσεις της συγχρονισμένης περιοχής) αποφασίζει εάν πρέπει να διενεργηθεί μια δοκιμαστική φάση.

Δοκιμαστική φάση για διαδικασίες εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου, διασυνοριακής ενεργοποίησης εφεδρειών, ανταλλαγής εφεδρειών και καταμερισμού εφεδρειών

Ο οικείος ΔΣΜ που συμμετέχει σε διαδικασία εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου, σε διασυνοριακή ενεργοποίηση ΕΑΣ με αυτόματη ενεργοποίηση ή ΕΑΣ με χειροκίνητη ενεργοποίηση, σε μια διαδικασία διασυνοριακής ενεργοποίησης ΕΑ, σε ανταλλαγή ή καταμερισμό εφεδρειών μεταξύ ενοτήτων ΕΦΣ εντός ή μεταξύ συγχρονισμένων περιοχών προβλέπει μια δοκιμαστική φάση τουλάχιστον ενός έτους.

Η δοκιμαστική φάση περιλαμβάνει την τακτική υποβολή έκθεσης. Η τακτική έκθεση προσκομίζεται κάθε 6 μήνες (ή όπως άλλως έχει συμφωνηθεί από την υποομάδα του συντονισμένου συστήματος λειτουργίας) και προσκομίζεται στην υποομάδα του συντονισμένου συστήματος λειτουργίας περιλαμβάνοντας τουλάχιστον τη στατιστική ανάλυση του ΣΕΠ, τη διασυνοριακή ανταλλαγή ισχύος, την πιθανή επίπτωση στην ποιότητα συχνότητας, καθώς και την αξιολόγηση των επιχειρησιακών διαδικασιών.

Η υποομάδα του συντονισμένου συστήματος λειτουργίας αποφασίζει σχετικά με την επιτυχή ολοκλήρωση της δοκιμαστικής φάσης βάσει των αξιολογήσεων που παρέχονται από την τακτική έκθεση.

Δοκιμαστική φάση για πρόσθετες διαδικασίες:

Σε περίπτωση που δοκιμαστική φάση για μια πρόσθετη διαδικασία έχει εγκριθεί από την ολομέλεια της περιφερειακής ομάδας της συγχρονισμένης περιοχής σύμφωνα με το «Κοινοποίηση πρόσθετων διαδικασιών», η υποομάδα του συντονισμένου συστήματος λειτουργίας:

• υποβάλλει έκθεση κάθε τρεις μήνες στην ολομέλεια της περιφερειακής ομάδας της συγχρονισμένης περιοχής·

• αξιολογεί τις επιπτώσεις της διαδικασίας στην επιχειρησιακή ασφάλεια στο τέλος της δοκιμαστικής φάσης·

• ενημερώνει την ολομέλεια της περιφερειακής ομάδας της συγχρονισμένης περιοχής σχετικά με τα αποτελέσματα και της προτείνει μια τελική απόφαση.

Η ολομέλεια της περιφερειακής ομάδας της συγχρονισμένης περιοχής αποφασίζει για την εφαρμογή της διαδικασίας.

Άρθρο 4

Δημοσίευση και εφαρμογή της πρότασης για τους ρόλους και τις αρμοδιότητες της

εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου

και της διασυνοριακής ΕΑΣ και ΕΑ

1. Οι ΔΣΜ της CE δημοσιεύουν την πρόταση για τους ρόλους και τις αρμοδιότητες της εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου και της διασυνοριακής ΕΑΣ και ΕΑ τουλάχιστον 3 μήνες πριν από την έναρξη ισχύος της επιχειρησιακής συμφωνίας της συγχρονισμένης περιοχής.

2. Οι ΔΣΜ της CE εφαρμόζουν την πρόταση για τους ρόλους και τις αρμοδιότητες της εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου και της διασυνοριακής ΕΑΣ και ΕΑ αμέσως μετά την έναρξη ισχύος της επιχειρησιακής συμφωνίας της συγχρονισμένης περιοχής.

Άρθρο 5

Γλώσσα

Η γλώσσα αναφοράς της παρούσας πρότασης σχετικά με τους ρόλους και τις αρμοδιότητες της εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου και της διασυνοριακής ΕΑΣ και ΕΑ, είναι η αγγλική. Για την αποφυγή αμφιβολιών, εάν οι ΔΣΜ πρέπει να μεταφράσουν την παρούσα πρόταση για τους ρόλους και τις αρμοδιότητες της εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου και της διασυνοριακής ΕΑΣ και ΕΑ στην (στις) εθνική(-ές) γλώσσα(-ες) τους, σε περίπτωση που διαπιστωθούν ασυμφωνίες μεταξύ της αγγλικής έκδοσης που εκδίδεται από τους ΔΣΜ σύμφωνα με το άρθρο 8 των ΚΓ ΛΣ και οποιασδήποτε έκδοσης σε άλλη γλώσσα, οι οικείοι ΔΣΜ παρέχουν, σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία, μια ενημερωμένη μετάφραση της πρότασης για τους ρόλους και τις αρμοδιότητες της εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου και της διασυνοριακής ΕΑΣ και ΕΑ στις οικείες εθνικές ρυθμιστικές αρχές.

Αθήνα, 28 Ιουνίου 2019

 


Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.


 

 

Έχει διαβαστεί 179 φορές

Τελευταία Νέα