Κοινή Υπουργική Απόφαση 137/102856/2020 - ΦΕΚ 1576/Β/24-4-2020
Καθορισμός του ακριβούς περιεχομένου και των λεπτομερειών εφαρμογής της δράσης 3.1 «εξοπλισμός για τη διευκόλυνση των μετακινήσεων», στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος για τη βελτίωση των συνθηκών παραγωγής και εμπορίας των προϊόντων της
μελισσοκομίας για τα μελισσοκομικά έτη 2020-2022.
ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟΥ Φ.Ε.Κ.
Το παρακάτω κείμενο διατάξεων αποτελεί το αρχικό κείμενο των διατάξεων, όπως ήταν δημοσιευμένες στο Φ.Ε.Κ., οι οποίες έχουν τροποποιηθεί με μεταγενέστερες διατάξεις.
Κοινή Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 137/102856/2020
ΦΕΚ 1576/Β/24-4-2020
Καθορισμός του ακριβούς περιεχομένου και των λεπτομερειών εφαρμογής της δράσης 3.1 «εξοπλισμός για τη διευκόλυνση των μετακινήσεων», στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος για τη βελτίωση των συνθηκών παραγωγής και εμπορίας των προϊόντων της μελισσοκομίας για τα μελισσοκομικά έτη 2020-2022.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΚΑΙ Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α) Των άρθρων 13 έως 29 του ν. 2637/1998 «Σύσταση Οργανισμού Πιστοποίησης Λογαριασμών, Οργανισμού Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων, Οργανισμού Πιστοποίησης και Επίβλεψης Γεωργικών Προϊόντων, Γενικών Διευθύνσεων και θέσεων προσωπικού στο Υπουργείο Γεωργίας και «Εταιρείας Αξιοποίησης Αγροτικής Γης» Α.Ε. και άλλες διατάξεις» (Α΄ 200), όπως ισχύουν,
β) του άρθρου 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, όπως κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» (Α΄ 98),
γ) της περ. α΄ της παρ. 2 του άρθρου 62 του ν. 4235/2014 «Διοικητικά μέτρα, διαδικασίες και κυρώσεις στην εφαρμογή της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας στους τομείς των τροφίμων, των ζωοτροφών και της υγείας και προστασίας των ζώων και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων» (Α΄ 32), όπως η παρ. 2 τροποποιήθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 46 του ν. 4384/2016 (Α΄ 78),
δ) των άρθρων 20, 66, 67, 68 και 77 του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α΄ 143), όπως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν,
ε) της αριθμ. 788/334896/23-12-2019 (Β΄ 4871) κοινής απόφασης του Υπουργού και της Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Έγκριση υλοποίησης προγράμματος για τη βελτίωση των γενικών συνθηκών παραγωγής και εμπορίας των προϊόντων της μελισσοκομίας για τα έτη 2020, 2021 και 2022, σε εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 1308/2013 (ΕΕ L 347, 20-12-2013, σ. 671)».
2. Τους Κανονισμούς:
α) Καν. (ΕΕ) αριθμ. 1306/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 17ης Δεκεμβρίου 2013, σχετικά με τη χρηματοδότηση, τη διαχείριση και την παρακολούθηση της κοινής γεωργικής πολιτικής και την κατάργηση των κανονισμών (ΕΟΚ) αριθμ. 352/78, (ΕΚ) αριθμ. 165/94, (ΕΚ) αριθμ. 2799/98, (ΕΚ) αριθμ. 814/2000, (ΕΚ) αριθμ. 1290/2005 και (ΕΚ) αριθμ. 485/2008 του Συμβουλίου (ΕΕ L 347, 20-12-2013, σ. 549), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
β) Καν. (EE) αριθμ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 17ης Δεκεμβρίου 2013, για τη θέσπιση κοινής οργάνωσης των αγορών γεωργικών προϊόντων και την κατάργηση των κανονισμών (ΕΟΚ) αριθμ. 922/72, (ΕΟΚ) αριθμ. 234/79, (ΕΚ) αριθμ. 1037/2001 και (ΕΚ) αριθμ. 1234/2007 του Συμβουλίου (ΕΕ L 347, 20-12-2013, σ. 671), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
γ) Κατ’ εξουσιοδότηση Καν. (ΕΕ) 2015/1366 της Επιτροπής, της 11ης Μαΐου 2015, για τη συμπλήρωση του κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τις ενισχύσεις στον τομέα της μελισσοκομίας (ΕΕ L 211, 8-8-2015, σ. 3).
δ) Εκτελεστικό Καν. (ΕΕ) 2015/1368 της Επιτροπής, της 6ης Αυγούστου 2015, για τη θέσπιση κανόνων εφαρμογής του κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τις ενισχύσεις στον τομέα της μελισσοκομίας (ΕΕ L 211, 8-8-2015, σ. 9).
3. Tο π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους Διατάκτες» (Α΄ 145), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
4. Την εκτελεστική απόφαση (ΕΕ) 2019/974 της Επιτροπής, της 12ης Ιουνίου 2019, σχετικά με την έγκριση των εθνικών προγραμμάτων για τη βελτίωση της παραγωγής και εμπορίας μελισσοκομικών προϊόντων που υποβάλλουν τα κράτη μέλη σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΕ) αριθμ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (EE L 157, 14-06-2019, σ. 28 - 30), για τα μελισσοκομικά έτη 2020, 2021 και 2022.
5. Το π.δ. 83/2019 (121/Α/9-7-2019) «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».
6. Την αριθμ. 243/14-01-2020 (Β΄ 36) κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με θέμα: «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Φωτεινή Αραμπατζή».
7. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται επιπλέον δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού για τα έτη 2020, 2021 και 2022, πέραν αυτής που έχει εγκριθεί με την αριθμ. 788/334896/23-12-2019 (Β΄ 4871) κοινή απόφαση του Υπουργού και της Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Σκοπός - περιγραφή της δράσης - περίοδος εφαρμογής
1. Σε εφαρμογή της παρ. 11 του άρθρου 7 της αριθμ. 788/334896/23-12-2019 κοινής απόφασης του Υπουργού και της Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, καθορίζουμε το ακριβές περιεχόμενο και τις λεπτομέρειες εφαρμογής της δράσης 3.1 «εξοπλισμός για τη διευκόλυνση των μετακινήσεων», στο πλαίσιο υλοποίησης του εθνικού μελισσοκομικού προγράμματος για τα έτη 2020, 2021 και 2022.
2. Στο πλαίσιο εφαρμογής της παρούσας, ενισχύεται η προμήθεια κυψελών αντικατάστασης, σύμφωνα με τον ορισμό της παραγράφου 3 και μεμονωμένων κινητών βάσεων σύμφωνα με την παράγραφο 7.
3. Για τις ανάγκες εφαρμογής της παρούσας, ως «κυψέλη αντικατάστασης» ορίζεται η καινούρια πλήρης κυψέλη, η οποία αποτελείται σωρευτικά από:
α) μη μεταλλικά μέρη κυψέλης: εμβρυοθάλαμος τύπου standard (10 ή 8 πλαισίων) από ξύλο ή κόντρα πλακέ με σταθερή ή κινητή βάση, καπάκι τύπου standard ή Αυστραλίας και τα αντίστοιχα πλαίσια,
β) μεταλλικά μέρη κυψέλης: συνδετήρες για το καπάκι και συνδετήρες για την κινητή βάση εφόσον η κυψέλη διαθέτει κινητή βάση.
Ως «πλήρης κυψέλη» νοείται το σύνολο των μη μεταλλικών και μεταλλικών μερών της κυψέλης αντικατάστασης όπως αυτά περιγράφονται στην περίπτωση α και στην περίπτωση β, αντίστοιχα.
4. Η αξία της κάθε κυψέλης αντικατάστασης καθορίζεται μέχρι του ποσού τριάντα ευρώ (30,00 €).
5. Το ποσοστό αντικατάστασης ανέρχεται σε 10% επί των κατεχομένων κυψελών, όπως αυτές ορίζονται στην παράγραφο 2 του άρθρου 2.
6. Οι κυψέλες αντικατάστασης, η αγορά των οποίων επιχορηγείται στο πλαίσιο της παρούσας, θα αναγράφουν σε εμφανές σημείο, με αναπόσπαστο ή/και ανεξίτηλο τρόπο «Καν. 1308/13 - 2020 (ή 2021 ή 2022, αντίστοιχα, για κάθε έτος εφαρμογής)».
7. Από το μελισσοκομικό έτος 2021 και εξής, δύναται να ενισχυθεί και η αγορά μεμονωμένων κινητών βάσεων κυψελών σε ποσοστό 20% επί των κατεχομένων κυψελών των δικαιούχων, σύμφωνα με το εγκεκριμένο εθνικό μελισσοκομικό πρόγραμμα 2020-2022. Οι λεπτομέρειες που αφορούν στα κριτήρια επιλεξιμότητας, στις προδιαγραφές των κινητών βάσεων, στον καθορισμό της τιμής τους, τη σήμανσή τους και τον τρόπο ελέγχου για την διαπίστωση της πραγματοποίησης της δαπάνης εκ μέρους των δικαιούχων, θα καθοριστούν με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
8. Η εφαρμογή της παρούσας καλύπτει το χρονικό διάστημα των μελισσοκομικών ετών 2020, 2021 και 2022, όπως ορίζονται στο άρθρο 2 της αριθμ. 788/334896/23-12-2019 κοινής απόφασης του Υπουργού και της Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Άρθρο 2
Δικαιούχοι - κριτήρια επιλεξιμότητας
1. Δικαιούχοι της δράσης είναι φυσικά ή νομικά πρόσωπα, κάτοχοι θεωρημένου και εν ισχύ μελισσοκομικού βιβλιαρίου σύμφωνα με την αριθμ. 370910/14-5-2001 (Β΄ 642) απόφαση του Υπουργού Γεωργίας, τα οποία διατηρούν μελισσοκομική εκμετάλλευση με τουλάχιστον 20 «κατεχόμενες κυψέλες», όπως αυτές ορίζονται στην παράγραφο 2.
2. Ως «κατεχόμενες κυψέλες» νοούνται οι κυψέλες που διαθέτει-δηλώνει ο δικαιούχος, φυσικό ή νομικό πρόσωπο, κατά το χρονικό διάστημα που ορίζεται σύμφωνα με το άρθρο 2 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού (ΕΚ) 2015/1366. Οι κατεχόμενες κυψέλες δηλώνονται εκ μέρους των δικαιούχων με αίτηση-δήλωση (Υπόδειγμα 1), στην Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της αρμόδιας Περιφερειακής Ενότητας από 1 Σεπτεμβρίου έως 31 Δεκεμβρίου εκάστου μελισσοκομικού έτους. Εάν ο δικαιούχος διαθέτει μελισσοκομικό βιβλιάριο το οποίο έχει θεωρηθεί, κατά το χρονικό διάστημα μεταξύ 1ης Σεπτεμβρίου και 31ης Δεκεμβρίου, δεν απαιτείται η υποβολή αίτησης-δήλωσης των κατεχόμενων κυψελών για το αντίστοιχο μελισσοκομικό έτος.
3. Για την διευκόλυνση των δικαιούχων, η αίτηση-δήλωση κατεχομένων κυψελών μπορεί να κατατεθεί στη αρμόδια Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, μέσω του οικείου Κέντρου Μελισσοκομίας ή/και με ψηφιακό τρόπο από τον ίδιο τον δικαιούχο, μέσω ειδικής ψηφιακής εφαρμογής, η οποία έχει δημιουργηθεί από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Για το σκοπό αυτό τα Κέντρα Μελισσοκομίας (Κ.Μ.) παρέχουν στους δικαιούχους την απαραίτητη υλικοτεχνική υποστήριξη, εφόσον τους ζητηθεί.
4. Η έγκαιρη υποβολή αίτησης-δήλωσης κατεχομένων κυψελών, σύμφωνα με την παράγραφο 2, αποτελεί κριτήριο επιλεξιμότητας για την ένταξη των δικαιούχων στη δράση.
5. Κατ’ εξαίρεση, για το μελισσοκομικό έτος 2020, πρώτο έτος εφαρμογής της παρούσας, η τυχόν εκπρόθεσμη υποβολή αίτησης-δήλωσης κατεχομένων κυψελών δεν αποτελεί κριτήριο αποκλεισμού από τη δράση. Επομένως, τυχόν εκπρόθεσμες αιτήσεις-δηλώσεις κατεχομένων κυψελών για το μελισσοκομικό έτος 2020, λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό των δικαιούμενων ενίσχυσης κυψελών των δικαιούχων, αλλά δεν λαμβάνονται υπόψη στον υπολογισμό του συνόλου των κυψελών, τις οποίες δηλώνει η Χώρα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
6. Επιλέξιμη δαπάνη αποτελεί η προμήθεια «κυψελών αντικατάστασης», σύμφωνα με τον ορισμό της παραγράφου 3 του άρθρου 1.
7. Ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) δεν αποτελεί επιλέξιμη δαπάνη.
Άρθρο 3
Διαδικασία Συμμετοχής
1. Τα Κέντρα Μελισσοκομίας και οι Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των Περιφερειακών Ενοτήτων της Χώρας ενημερώνουν με κάθε πρόσφορο μέσο τους μελισσοκόμους και τους μελισσοκομικούς φορείς της περιοχής της ζώνης ευθύνης τους για το περιεχόμενο της παρούσας απόφασης, προκειμένου να λάβουν γνώση για τους όρους και τις λεπτομέρειες εφαρμογής και υλοποίησης της δράσης.
2. Η εκδήλωση ενδιαφέροντος συμμετοχής στη δράση εκφράζεται με την υποβολή σχετικής αίτησης-δήλωσης, σύμφωνα με το Υπόδειγμα 2 της παρούσας.
3. Καταληκτική ημερομηνία υποβολής της αίτησης-δήλωσης της παραγράφου 2 ορίζεται 10η Φεβρουαρίου του αντίστοιχου μελισσοκομικού έτους.
4. Κατ’ εξαίρεση, για το μελισσοκομικό έτος 2020, πρώτο έτος εφαρμογής της παρούσας, η υποβολής της αίτησης-δήλωσης της παραγράφου 2 πραγματοποιείται εντός είκοσι (20) ημερολογιακών ημερών από τη δημοσίευση της παρούσας.
5. Η αίτηση-δήλωση συμμετοχής στη δράση φέρει την υπογραφή του ενδιαφερόμενου (για φυσικά πρόσωπα) ή του νόμιμου εκπροσώπου (για νομικά πρόσωπα) και υποβάλλεται στο οικείο Κέντρο Μελισσοκομίας σε πρωτότυπη-έντυπη μορφή ή διαβιβάζεται σε μορφή σαρωμένου ψηφιακού φωτοαντιγράφου (σκαναρισμένο αντίγραφο). Η υποβολή της αίτησης-δήλωσης, δύναται να γίνει και με ψηφιακό τρόπο από τον ίδιο τον δικαιούχο, μέσω ειδικής ψηφιακής εφαρμογής, η οποία έχει δημιουργηθεί από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Για τον σκοπό αυτό τα Κέντρα Μελισσοκομίας παρέχουν στους δικαιούχους την απαραίτητη υλικοτεχνική υποστήριξη, εφόσον τους ζητηθεί.
6. Την αίτηση-δήλωση συμμετοχής στη δράση συνοδεύει υπεύθυνη δήλωση υπογεγραμμένη από τον ενδιαφερόμενο ή τον νόμιμο εκπρόσωπο (για νομικά πρόσωπα), σύμφωνα με τον ν. 1599/1996 (υπόδειγμα 3), στην οποία δηλώνει ότι:
α) πληροί τα κριτήρια επιλεξιμότητας, όπως περιγράφονται στο άρθρο 2 της παρούσας,
β) αποδέχεται τους όρους και τις προϋποθέσεις υλοποίησης της δράσης, όπως καθορίζονται από την παρούσα,
γ) αποδέχεται και θα διευκολύνει την πραγματοποίηση όλων των σχετικών επιτόπιων ελέγχων που θα του ζητηθούν,
δ) δεν έχει υποβάλει αίτηση για ένταξη σε αντίστοιχη δράση σε άλλο Εθνικό ή Κοινοτικό πρόγραμμα ενίσχυσης,
ε) θα διατηρήσει τις κυψέλες αντικατάστασης, για χρονικό διάστημα τουλάχιστον πέντε (5) ετών από την ημερομηνία αγοράς τους και θα τις επιδεικνύουν στις εθνικές και ενωσιακές ελεγκτικές Αρχές, όποτε αυτό ζητηθεί και
στ) τα μέλη του νομικού προσώπου που εκπροσωπεί δεν έχουν υποβάλλει αίτηση για συμμετοχή στη δράση ως μεμονωμένοι μελισσοκόμοι (αφορά νομικά πρόσωπα).
7. Προκειμένου να καταστεί δυνατή η πληρωμή των δικαιούχων, μαζί με την αίτηση-δήλωση συμμετοχής στη δράση, υποβάλλεται ευκρινές φωτοαντίγραφο της πρώτης σελίδας βιβλιαρίου τραπεζικού λογαριασμού ή σχετικού εγγράφου τραπεζικού ιδρύματος, όπου διακρίνονται ευκρινώς η επωνυμία της τράπεζας, ο αριθμός του τραπεζικού λογαριασμού, ο αριθμός IBAN, καθώς και ότι ο αιτών είναι δικαιούχος του παραπάνω τραπεζικού λογαριασμού.
8. Τα Κέντρα Μελισσοκομίας πρωτοκολλούν τις αιτήσεις που παραλαμβάνουν και τις καταχωρίζουν ανά Περιφερειακή Ενότητα στην ειδική μηχανογραφική εφαρμογή που υποστηρίζει την υλοποίηση της δράσης και έχει δημιουργηθεί από την Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Η καταχώριση των στοιχείων των αιτήσεων ολοκληρώνεται εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής τους, όπως αυτή ορίζεται στην παράγραφο 3. Με την ολοκλήρωση της καταχώρισης των στοιχείων όλων των αιτήσεων, ενημερώνεται ηλεκτρονικά η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
9. Μέσω της ειδικής μηχανογραφικής εφαρμογής της παραγράφου 8, πραγματοποιούνται από την Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων οι ακόλουθες διαδικασίες:
α) ελέγχεται η τήρηση του ποσοστού αντικατάστασης, σύμφωνα με την παράγραφο 5 του άρθρου 1 και καθορίζεται ο αριθμός των επιλέξιμων κυψελών αντικατάστασης για κάθε δικαιούχο, στρογγυλοποιημένο στον πλησιέστερο ακέραιο αριθμό, ως ακολούθως:
αα) για αριθμό επιλέξιμων κυψελών φέροντα δεκαδική υποδιαίρεση μικρότερη του 0,50, ο αριθμός των επιλέξιμων κυψελών στρογγυλοποιείται στον αμέσως προηγούμενο ακέραιο αριθμό,
ββ) για αριθμό επιλέξιμων κυψελών φέροντα δεκαδική υποδιαίρεση μεγαλύτερη ή ίση του 0,50, ο αριθμός των επιλέξιμων κυψελών στρογγυλοποιείται στον αμέσως επόμενο ακέραιο αριθμό,
β) γίνεται διασταύρωση των καταχωρημένων στοιχείων με τα αντίστοιχα στοιχεία των μελισσοκόμων για τους οποίους δεν επιτρέπεται η συμμετοχή στη δράση, βάσει των προβλεπόμενων κυρώσεων στις αντίστοιχες αποφάσεις των προηγούμενων ετών,
γ) συντάσσονται αρχικές καταστάσεις δικαιούχων (καταστάσεις των αιτούντων που πληρούν τα κριτήρια ένταξης στη δράση), με βάση τους ελέγχους των σημείων α και β, οι οποίες διαβιβάζονται στα Κέντρα Μελισσοκομίας.
10. Οι αρχικές καταστάσεις δικαιούχων της περίπτωσης γ της παραγράφου 9 διαβιβάζονται μέσω των Κέντρων Μελισσοκομίας στις αρμόδιες Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής συνοδευόμενες από τα έντυπα των αιτήσεων.
11. Οι αρμόδιες Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής ελέγχουν και θεωρούν τις αρχικές καταστάσεις δικαιούχων και σε συνεργασία με τα Κέντρα Μελισσοκομίας ή τους οικείους μελισσοκομικούς φορείς, μεριμνούν για τη σχετική ενημέρωση όλων των μελισσοκόμων της περιοχής.
12. Οι δικαιούχοι μπορούν να υποβάλλουν τυχόν ενστάσεις επί των αναγραφόμενων στοιχείων στις αρχικές καταστάσεις δικαιούχων εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών, σύμφωνα με το άρθρο 8.
Άρθρο 4
Παραστατικά πραγματοποίησης της δαπάνης
1. Οι δικαιούχοι καταθέτουν στο οικείο Κέντρο Μελισσοκομίας, μέχρι τις 20 Μαΐου κάθε μελισσοκομικού έτους, πρωτότυπα παραστατικά αγοράς κυψελών (τιμολόγια ή αποδείξεις λιανικής πώλησης), εκδοθέντα σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον ΚΦΒ και Σ, με ημερομηνία έκδοσης από την 1η Αυγούστου μέχρι και την 20ή Μαΐου του αντίστοιχου μελισσοκομικού έτους, συνοδευόμενα από τις αντίστοιχες εξοφλητικές αποδείξεις όπου απαιτείται. Για παραστατικά τα οποία αναγράφουν μηχανογραφημένα ή με σφραγίδα του εκδότη, ότι έχουν εξοφληθεί, δεν απαιτείται η προσκόμιση εξοφλητικής απόδειξης.
2. Στην περίπτωση που ο δικαιούχος είναι υποχρεωμένος από τον ΚΦΒ και Σ να τηρεί τα πρωτότυπα παραστατικά στο αρχείο του, προσκομίζεται υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986, όπου αναφέρεται η υποχρέωση αυτή και κατατίθενται φωτοαντίγραφα των παραστατικών, νομίμως επικυρωμένα σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
3. Επί των πρωτότυπων παραστατικών αναγράφεται ή τίθεται σφραγίδα με την εξής φράση «Έχει επιχορηγηθεί στο πλαίσιο του Καν. (ΕΚ)1308/2013 “Δράση Εξοπλισμός για τη διευκόλυνση των μετακινήσεων, έτους… (2020 ή 2021 ή 2022, αντίστοιχα)”». Η εν λόγω αναγραφή ή σφράγιση προηγείται της έκδοσης και επικύρωσης ή θεώρησης του φωτοαντιγράφου της παραγράφου 2.
4. Τα Κέντρα Μελισσοκομίας παρέχουν κάθε απαραίτητη πληροφορία και βοήθεια στους δικαιούχους, ελέγχουν την πληρότητα και την εγκυρότητα των παραστατικών πραγματοποίησης της δαπάνης που κατατίθενται και ενημερώνουν τους ενδιαφερόμενους στην περίπτωση που διαπιστωθούν ελλείψεις ή σφάλματα, προκειμένου να συμπληρωθεί και να διορθωθεί εγκαίρως ο φάκελός τους.
Άρθρο 5
Επεξεργασία Αιτήσεων - Ορισμός Δικαιούχων
1. Τα Κ.Μ. ενημερώνουν την ειδική μηχανογραφική εφαρμογή της παραγράφου 8 του άρθρου 3, με τα στοιχεία των κατατεθέντων παραστατικών εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής τους, όπως αυτή ορίζεται στην παράγραφο 1 του άρθρου 4.
2. Στην περίπτωση που ο δικαιούχος προμηθεύτηκε μικρότερο αριθμό κυψελών από αυτόν που δικαιούται, ενισχύεται για την αγορά του συνόλου των κυψελών που προμηθεύτηκε.
3. Στην περίπτωση που προμηθεύτηκε μεγαλύτερο αριθμό από αυτόν που δικαιούται, το ποσό για την προμήθεια των κυψελών πέραν των δικαιούμενων βαρύνει εξολοκλήρου τον δικαιούχο.
4. Μέσω της ειδικής μηχανογραφικής εφαρμογής της παραγράφου 8 του άρθρου 3, ελέγχεται η τήρηση των προβλεπόμενων ημερομηνιών των καταχωρημένων τιμολογίων και εξάγεται από τη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης τυχαίο δείγμα ελέγχου για κάθε Περιφερειακή Ενότητα ξεχωριστά, σύμφωνα με την παράγραφο 3.
5. Για τη διενέργεια των τακτικών επιτόπιων ελέγχων, η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών εξάγει δείγμα ελέγχου, βάσει ανάλυσης κινδύνου, σε ποσοστό τουλάχιστον 5% επί των έγκυρων και εμπρόθεσμων αιτήσεων. Η ανάλυση κινδύνου διενεργείται σύμφωνα με τα κριτήρια που ορίζονται στην περίπτωση β της παραγράφου 3 του άρθρου 8 του Καν. (ΕΕ) 2015/1368. Στην περίπτωση που ο αριθμός των αιτήσεων είναι μικρότερος του δέκα (10), ελέγχεται τουλάχιστον μία (1) αίτηση. Εξαιρούνται από το δείγμα ελέγχου οι αιτήσεις των δικαιούχων που έχουν βρεθεί σε δείγμα ελέγχου για την υλοποίηση της ίδιας δράσης τουλάχιστον δύο φορές τα τελευταία τρία χρόνια. Η παραπάνω εξαίρεση δεν ισχύει στις περιπτώσεις που υπάρχει μόνο μία αίτηση δικαιούχου στην ελεγχόμενη Περιφερειακή Ενότητα.
6. Το τυχαίο δείγμα ελέγχου της παραγράφου 5 διαβιβάζεται ηλεκτρονικά στις αντίστοιχες Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι επιτόπιοι έλεγχοι του άρθρου 7.
7. Ο τελικός αριθμός των δικαιούχων και ο συνολικός αριθμός των επιλέξιμων κυψελών, προκύπτει ύστερα από τις απαραίτητες διορθώσεις λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα των προβλεπομένων διοικητικών και επιτόπιων ελέγχων ή/και των προβλεπομένων ενστάσεων και κοινοποιείται στη Διεύθυνση Συστημάτων Εκτροφής Ζώων.
8. Η Διεύθυνση Συστημάτων Εκτροφής Ζώων εισηγείται στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων την έκδοση απόφασης καθορισμού του συνολικού ποσού για την υλοποίηση της δράσης και καθορισμού του ποσού ενίσχυσης της δαπάνης προμήθειας ανά κυψέλη αντικατάστασης, για το αντίστοιχο μελισσοκομικό έτος.
9. Η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, λαμβάνοντας υπόψη την υπουργική απόφαση της παραγράφου 8, συντάσσει καταστάσεις πληρωμής δικαιούχων οι οποίες αποστέλλονται μέσω των Κέντρων Μελισσοκομίας στις αρμόδιες Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, μαζί με όλα τα σχετικά παραστατικά πραγματοποίησης της δαπάνης.
10. Για τη διασφάλιση της ορθής εκτέλεσης της δράσης διενεργούνται από τις αρμόδιες αρχές έλεγχοι, οι οποίοι διακρίνονται σε διοικητικούς και επιτόπιους, σύμφωνα με τα άρθρα 6 και 7, αντίστοιχα.
Άρθρο 6
Διοικητικοί έλεγχοι
1. Οι διοικητικοί έλεγχοι πραγματοποιούνται από τις Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των Περιφερειακών Ενοτήτων της Χώρας, σε συνεργασία με τα Κέντρα Μελισσοκομίας και διενεργούνται:
α) στο 100% των υποβληθεισών αιτήσεων συμμετοχής, οι οποίες ελέγχονται ως προς:
αα) την εγκυρότητα των αναφερόμενων σε αυτές στοιχείων,
ββ) το εμπρόθεσμο της υποβολής τους,
γγ) τον αιτούμενο αριθμό κυψελών, ο οποίος δεν μπορεί να υπερβαίνει το 10% των κατεχομένων κυψελών, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 2,
β) στο 100% των υποβληθέντων παραστατικών πληρωμής, τα οποία ελέγχονται ως προς:
αα) την ορθή έκδοση των παραστατικών αγοράς των κυψελών, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην κείμενη νομοθεσία,
ββ) το εμπρόθεσμο της έκδοσής τους, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 1 του άρθρου 4,
γγ) τον αριθμό των αγορασμένων κυψελών.
2. Στην περίπτωση που το προσκομιζόμενο παραστατικό αγοράς αφορά σε μεγαλύτερο αριθμό κυψελών από τον δικαιούμενο, τότε σημειώνεται επ’ αυτού από την οικεία ΔΑΟΚ ότι «εγκρίνονται (αριθμητικά και ολογράφως) κυψέλες από (αριθμητικά και ολογράφως) κυψέλες για το πρόγραμμα έτους… (2020 ή 2021 ή 2022, αντίστοιχα)».
Άρθρο 7
Επιτόπιοι έλεγχοι
1. Για την πραγματοποίηση του επιτόπιου ελέγχου συστήνεται, με ευθύνη της οικείας Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, κλιμάκιο ελέγχου αποτελούμενο από δύο (2) υπαλλήλους, Γεωπόνους ΠΕ ή Κτηνιάτρους ΠΕ ή Τεχνολόγους Γεωπονίας ΤΕ. Σε περίπτωση που οι γεωτεχνικοί υπάλληλοι δεν επαρκούν για τη συγκρότηση του εν λόγω κλιμακίου, στην αντίστοιχη Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, το ένα μέλος του κλιμακίου ελέγχου δύναται να είναι διοικητικός υπάλληλος (ΠΕ ή ΤΕ). Το κλιμάκιο ελέγχου δύναται να είναι κοινό για τον έλεγχο και άλλων δράσεων του εθνικού μελισσοκομικού προγράμματος.
2. Η θητεία του εν λόγω κλιμακίου λήγει στις 31-12-2022.
3. Ο επιτόπιος έλεγχος διενεργείται επί του τυχαίου δείγματος της παραγράφου 5 του άρθρου 5, ύστερα από σχετική ειδοποίηση (έγγραφη ή τηλεφωνική) του κάθε ελεγχόμενου, προκειμένου αυτός να παρίσταται στον έλεγχο. Η ειδοποίηση του ελεγχόμενου πραγματοποιείται μία (1) τουλάχιστον ημέρα πριν από την προγραμματιζόμενη ημερομηνία ελέγχου.
4. Κατά τον επιτόπιο έλεγχο επιβεβαιώνονται: α) ο αριθμός των κατεχομένων κυψελών και των κυψελών αντικατάστασης που αγοράσθηκαν, β) τα αναφερόμενα στα προσκομιζόμενα παραστατικά αγοράς και γ) η πυροσφράγιση και η σήμανση των αγορασμένων κυψελών αντικατάστασης.
5. Με την ολοκλήρωση του ελέγχου συντάσσεται πρακτικό ελέγχου σε τρία (3) αντίγραφα, σύμφωνα με το υπόδειγμα 4, το οποίο συνυπογράφεται από τον ελεγχόμενο. Σε περίπτωση άρνησης συνυπογραφής, αναγράφεται επί του πρακτικού σχετική παρατήρηση. Ένα αντίγραφο του πρακτικού παραδίδεται στον ελεγχόμενο και δύο αντίγραφα παραμένουν στην αρμόδια Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής (ένα για το αρχείο της και ένα για να τοποθετηθεί στον φάκελο του ελεγχόμενου). Σε περίπτωση άρνησης παραλαβής του πρακτικού ελέγχου από τον ελεγχόμενο, το πρακτικό αποστέλλεται σ’ αυτόν από την υπηρεσία που πραγματοποίησε τον έλεγχο με συστημένη επιστολή.
6. Οι επιτόπιοι έλεγχοι διενεργούνται από την αρμόδια Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής από την ημερομηνία παραλαβής του δείγματος ελέγχου έως την 30ή Ιουνίου του αντίστοιχου μελισσοκομικού έτους και δύνανται να πραγματοποιούνται ταυτόχρονα με ελέγχους που αφορούν και σε άλλες δράσεις του εθνικού μελισσοκομικού προγράμματος, εφόσον ο ελεγχόμενος περιλαμβάνεται σε αντίστοιχο δείγμα ελέγχου και άλλης δράσης.
7. Οι δικαιούχοι έχουν δικαίωμα υποβολής ένστασης επί των αναγραφομένων στο πρακτικό ελέγχου, σύμφωνα με το άρθρο 8.
8. Έκτακτοι επιτόπιοι έλεγχοι διενεργούνται σε περιπτώσεις καταγγελιών ή οποτεδήποτε κριθεί αναγκαίο από επιτροπές ελέγχου του ΟΠΕΚΕΠΕ, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τον κανονισμό λειτουργίας του.
Άρθρο 8
Ενστάσεις
1. Οι δικαιούχοι μπορούν να υποβάλλουν τυχόν ενστάσεις:
α) επί των αναγραφόμενων στοιχείων στις αρχικές καταστάσεις δικαιούχων της περίπτωσης γ της παραγράφου 9 του άρθρου 3, όσον αφορά σε αντιρρήσεις σχετικά με το περιεχόμενο των καταστάσεων αυτών, εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία ενημέρωσής τους,
β) επί των αναγραφομένων στο πρακτικό επιτόπιου ελέγχου του άρθρου 7, όσον αφορά σε αντιρρήσεις σχετικά με ευρήματα και παρατηρήσεις εκ μέρους του κλιμακίου ελέγχου, εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από τη διενέργεια του επιτόπιου ελέγχου.
2. Με την ένσταση προσκομίζονται και όλα τα σχετικά παραστατικά-αποδεικτικά στοιχεία για την υποστήριξη των θέσεων του ενιστάμενου.
3. Για την εξέταση των ενστάσεων συστήνεται και συγκροτείται σε κάθε Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής τριμελής επιτροπή, η θητεία της οποίας λήγει στις 31-12-2022. Τα μέλη που απαρτίζουν την επιτροπή εξέτασης ενστάσεων δεν μπορούν να συμπίπτουν με τα μέλη του κλιμακίου ελέγχου του άρθρου 7.
4. Η επιτροπή συγκαλείται εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των ενστάσεων και η απόφασή της είναι οριστική, ανέκκλητη και εκτελεστή. Κατά τη διάρκεια εξέτασης της ένστασης, καλείται να παρευρεθεί, εφόσον το επιθυμεί, ο ενιστάμενος για να εκφράσει τις απόψεις του και να δώσει διευκρινίσεις. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας εξέτασης ενστάσεων συντάσσεται πρακτικό, το οποίο υπογράφεται από όλα τα μέλη. Η επιτροπή εξέτασης ενστάσεων δύναται να είναι κοινή και για άλλες δράσεις του εθνικού μελισσοκομικού μέτρου.
5. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας ελέγχων και εξέτασης των ενστάσεων συντάσσεται από κάθε Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής συνολική έκθεση απολογισμού των ελέγχων, σύμφωνα με το υπόδειγμα 5 της παρούσας, η οποία συμπεριλαμβάνεται στο φάκελο πληρωμής που αποστέλλεται στον ΟΠΕΚΕΠΕ, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 9. Αντίγραφο της συνολικής έκθεσης απολογισμού των ελέγχων κοινοποιείται και στη Διεύθυνση Συστημάτων Εκτροφής Ζώων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Άρθρο 9
Καταβολή της Ενίσχυσης στους Δικαιούχους
1. Με τον καθορισμό των τελικών δικαιούχων και την παραλαβή των καταστάσεων πληρωμής δικαιούχων σύμφωνα με την παράγραφο 7 του άρθρου 5, οι αρμόδιες Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής συντάσσουν φακέλους πληρωμής, τους οποίους αποστέλλουν στην Διεύθυνση Άμεσων Ενισχύσεων και Αγοράς του ΟΠΕΚΕΠΕ, το αργότερο μέχρι τις 5 Σεπτεμβρίου κάθε έτους.
2. Οι φάκελοι πληρωμής περιλαμβάνουν τα παρακάτω δικαιολογητικά:
α) διαβιβαστικό έγγραφο προς την αρμόδια Διεύθυνση του ΟΠΕΚΕΠΕ (υπόδειγμα 6),
β) έκθεση αποτελεσμάτων των ελέγχων (υπόδειγμα 5),
γ) πρακτικά επιτόπιων ελέγχων (υπόδειγμα 4),
δ) παραστατικά πραγματοποίησης της δαπάνης σύμφωνα με το άρθρο 4,
ε) θεωρημένες καταστάσεις πληρωμής δικαιούχων.
3. Αντίγραφα όλων των δικαιολογητικών τηρούνται στις Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, καθώς και στην έδρα κάθε Κέντρου Μελισσοκομίας και παραμένουν διαθέσιμα για κάθε Εθνικό ή Ενωσιακό έλεγχο.
4. Η έκδοση των εντολών πληρωμής των δικαιούχων από τον ΟΠΕΚΕΠΕ ολοκληρώνεται το αργότερο στις 15 Οκτωβρίου κάθε έτους.
5. Η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης αποστέλλει στο αρμόδιο πιστωτικό ίδρυμα ηλεκτρονικό αρχείο για πίστωση των λογαριασμών των δικαιούχων.
6. Τα σχετικά αποδεικτικά πληρωμής (Extrait τραπέζης) διαβιβάζονται με ευθύνη του αντίστοιχου πιστωτικού ιδρύματος στη Διεύθυνση Άμεσων Ενισχύσεων και Αγοράς του ΟΠΕΚΕΠΕ, για συμπλήρωση των σχετικών φακέλων και τον τελικό έλεγχο των πληρωμών.
Άρθρο 10
Κυρώσεις
1. Αν διαπιστωθεί ότι ο δικαιούχος δε συμμορφώνεται με τους όρους και τις προϋποθέσεις χορήγησης της ενίσχυσης στο πλαίσιο της παρούσας απόφασης, η ενίσχυση δεν καταβάλλεται ή, εφόσον έχει καταβληθεί, ανακαλείται εν όλω ή εν μέρει.
2. Σε περίπτωση αποκλεισμού από την ενίσχυση, τα ήδη καταβληθέντα ποσά επιστρέφονται εντόκως στο σύνολό τους ως αδικαιολογήτως καταβληθέντα, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 9 του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2015/1368 και σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 28 του ν. 2520/1997 (Α΄ 173), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
3. Αν διαπιστωθεί απάτη ή σοβαρή αμέλεια για την οποία είναι υπεύθυνος ο δικαιούχος, εκτός από την επιστροφή των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών που έλαβε και τους σχετικούς τόκους σύμφωνα με το άρθρο 63 παράγραφος 3 του κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 1306/2013, καταβάλλει ποσό ίσο με τη διαφορά μεταξύ του αρχικώς καταβληθέντος ποσού και του ποσού που δικαιούται.
4. Αν τα ελεγχόμενα παραστατικά είναι ελλιπή ή δεν έχουν εκδοθεί σύμφωνα με τα οριζόμενα της παρούσας απόφασης, η ενίσχυση μειώνεται κατά το μέρος που αφορά τα εν λόγω παραστατικά.
5. Αν ο δικαιούχος αρνείται, παρεμποδίζει ή δε διευκολύνει τον έλεγχο, καθώς και αν δεν παρέχει πληροφορίες και στοιχεία ή αν παρέχει ψευδείς ή ελλιπείς ή ανακριβείς πληροφορίες και στοιχεία, αποκλείεται από την ενίσχυση κατά την τρέχουσα ετήσια περίοδο εφαρμογής και για τα επόμενα δύο (2) διαδοχικά έτη. Στην περίπτωση κατά την οποία έχει ήδη καταβληθεί στον δικαιούχο το σύνολο ή μέρος της ενίσχυσης για την τρέχουσα ετήσια περίοδο εφαρμογής, τα ήδη καταβληθέντα ποσά επιστρέφονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 3.
6. Αν κατά τον έλεγχο, διοικητικό ή επιτόπιο, διαπιστωθεί διαφορά μεταξύ του δηλωθέντος προς ενίσχυση αριθμού κατεχομένων κυψελών και του προσδιορισθέντος από τους ελέγχους αντίστοιχου αριθμού, τότε:
α) αν η διαφορά είναι μικρότερη από 10 % επί του αιτηθέντος αριθμού, το ποσό της ενίσχυσης υπολογίζεται λαμβάνοντας υπόψη ως βάση υπολογισμού της ενίσχυσης τον προσδιορισθέντα αριθμό, εφόσον συνεχίζουν να πληρούνται τα κριτήρια επιλεξιμότητας,
β) αν η διαφορά είναι μεταξύ 10% και 20% επί του αιτηθέντος αριθμού, το ποσό της ενίσχυσης υπολογίζεται λαμβάνοντας υπόψη ως βάση υπολογισμού της ενίσχυσης τον αιτηθέντα αριθμό μείον το διπλάσιο της διαφοράς μεταξύ αιτηθέντος και προσδιορισθέντος αριθμού, εφόσον συνεχίζουν να πληρούνται τα κριτήρια επιλεξιμότητας,
γ) αν η διαφορά είναι μεγαλύτερη από 20% επί του αιτηθέντος αριθμού, δεν χορηγείται καμία ενίσχυση.
7. Αν διαπιστωθεί ότι η δράση που υλοποιεί συγκεκριμένος δικαιούχος έχει ενταχθεί ή υπάρχει αίτηση για ένταξη της δράσης ταυτόχρονα σε άλλο πρόγραμμα ενίσχυσης, ενημερώνεται εγγράφως η Διεύθυνση Συστημάτων Εκτροφής Ζώων και ο ΟΠΕΚΕΠΕ. Ο δικαιούχος αποκλείεται από την ενίσχυση κατά την τρέχουσα ετήσια περίοδο εφαρμογής και για τα επόμενα δύο (2) διαδοχικά έτη. Στην περίπτωση κατά την οποία έχει ήδη καταβληθεί στον δικαιούχο το σύνολο ή μέρος της ενίσχυσης για την τρέχουσα ετήσια περίοδο εφαρμογής, τα ήδη καταβληθέντα ποσά επιστρέφονται, σύμφωνα με τα οριζόμενα της παραγράφου 2.
8. Οι αποφάσεις επιβολής κυρώσεων κοινοποιούνται στον υπόχρεο και στις αρμόδιες, κατά περίπτωση, Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των Περιφερειακών Ενοτήτων της χώρας, στη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και στον ΟΠΕΚΕΠΕ για τις απαιτούμενες ενέργειές τους.
9. Εκτός από τις περιπτώσεις ανωτέρας βίας και τις εξαιρετικές περιστάσεις που αναφέρονται στο άρθρο 2 του Καν. (ΕΕ) 1306/2013 και στο άρθρο 4 του Καν. (ΕΕ) 640/2014, η υποβολή αίτησης ενίσχυσης μετά την καταληκτική ημερομηνία, συνεπάγεται μείωση κατά 1% ανά εργάσιμη ημέρα των ποσών που θα εδικαιούτο να λάβει ο δικαιούχος εάν η αίτηση είχε υποβληθεί εμπρόθεσμα. Εάν η εν λόγω καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη των 25 ημερών, η αίτηση θεωρείται ως μη αποδεκτή και δεν χορηγείται ουδεμία ενίσχυση στον δικαιούχο.
10. Εάν ο δικαιούχος δεν κατέστη δυνατόν να συμμορφωθεί με τα κριτήρια επιλεξιμότητας ή τις λοιπές υποχρεώσεις λόγω ανωτέρας βίας ή εξαιρετικών περιστάσεων σύμφωνα με το άρθρο 2 του Καν. (ΕΕ) 1306/2013, διατηρεί το δικαίωμά του να λάβει ενίσχυση για τον αριθμό κυψελών αντικατάστασης που ήταν επιλέξιμες κατά τον χρόνο που προέκυψαν οι λόγοι ανωτέρας βίας ή οι εξαιρετικές περιστάσεις.
11. Οι περιπτώσεις ανωτέρας βίας και οι εξαιρετικές περιστάσεις κοινοποιούνται εγγράφως στην αρμόδια Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, μαζί με τα σχετικά αποδεικτικά στοιχεία που κρίνονται ικανοποιητικά από την εν λόγω αρχή, εντός δεκαπέντε εργάσιμων ημερών από την ημέρα που ο δικαιούχος ή ο έλκων εξ’ αυτού δικαιώματα είναι σε θέση να το πράξει.
12. Οι προβλεπόμενες διοικητικές κυρώσεις δεν επιβάλλονται στις περιπτώσεις που ο δικαιούχος δεν είναι σε θέση να εκπληρώσει τα κριτήρια επιλεξιμότητας, τις δεσμεύσεις ή τις λοιπές υποχρεώσεις λόγω φυσικών περιστατικών που επηρεάζουν το μελισσοκομείο του, υπό τον όρο ότι έχει ενημερώσει εγγράφως την αρμόδια Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής εντός δέκα εργάσιμων ημερών από τη διαπίστωση της μείωσης του αριθμού των κατεχομένων κυψελών. Με την επιφύλαξη των πραγματικών περιστάσεων που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη σε μεμονωμένες περιπτώσεις, οι αρμόδιες αρχές μπορεί να αποδεχθούν ως φυσικά περιστατικά που επηρεάζουν το μελισσοκομείο: α) τον θάνατο μελισσοσμηνών εξαιτίας ασθένειας βεβαιωμένης από επίσημη κτηνιατρική αρχή ή β) τον θάνατο μελισσοσμηνών ή την απώλεια κυψελών ή μελισσοσμηνών μετά από ατύχημα ή φυσικές καταστροφές ή εξαιρετικές περιστάσεις βεβαιωμένες από επίσημες αρχές για το οποίο ο δικαιούχος δεν μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνος.
Άρθρο 11
Γενικές Διατάξεις
1. Με εγκύκλιο του προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Γεωργίας παρέχονται, όποτε κρίνεται απαραίτητο, διευκρινίσεις και οδηγίες σχετικά με την υλοποίηση της παρούσας.
2. Όπου στην παρούσα αναφέρεται ημερομηνία που συμπίπτει με μη εργάσιμη ημέρα για το δημόσιο, ως καταληκτική ημερομηνία λαμβάνεται η αμέσως επόμενη εργάσιμη ημέρα.
3. Όπου στην παρούσα αναφέρεται προθεσμία, λαμβάνεται υπόψη η ημερομηνία πρωτοκόλλου εισόδου στην αρμόδια υπηρεσία.
4. Τα παραστατικά δαπανών εκδίδονται και εξοφλούνται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 6 του άρθρου 7 της αριθμ. 788/334896/23-12-2019 (Β΄ 4871) κοινής απόφασης του Υπουργού και της Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
5. Το συνημμένο παράρτημα υποδειγμάτων αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας.
6. Η παρούσα ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΩΝ
Υπόδειγμα 1: Αίτηση-Δήλωση κατεχομένων κυψελών
Υπόδειγμα 2: Αίτηση συμμετοχής στη Δράση
Υπόδειγμα 3: Υπεύθυνη Δήλωση του ν. 1599/1966
Υπόδειγμα 4: Πρακτικό επιτόπιου ελέγχου
Υπόδειγμα 5: Έκθεση αποτελεσμάτων ελέγχου
Υπόδειγμα 6: Διαβιβαστικό έγγραφο προς τον ΟΠΕΚΕΠΕ
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 14 Απριλίου 2020
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.