x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Κοινή Υπουργική Απόφαση 138/102859/2020 - ΦΕΚ 1622/Β/28-4-2020

Καθορισμός του ακριβούς περιεχομένου και των λεπτομερειών εφαρμογής, της δράσης 3.2 «Οικονομική στήριξη της νομαδικής μελισσοκομίας», στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος για τη βελτίωση των συνθηκών παραγωγής και εμπορίας των προϊόντων της

μελισσοκομίας για τα μελισσοκομικά έτη 2020 - 2022.

ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟΥ Φ.Ε.Κ.

Το παρακάτω κείμενο διατάξεων αποτελεί το αρχικό κείμενο των διατάξεων, όπως ήταν δημοσιευμένες στο Φ.Ε.Κ., οι οποίες έχουν τροποποιηθεί με μεταγενέστερες διατάξεις.


Κοινή Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 138/102859/2020

ΦΕΚ 1622/Β/28-4-2020

Καθορισμός του ακριβούς περιεχομένου και των λεπτομερειών εφαρμογής, της δράσης 3.2 «Οικονομική στήριξη της νομαδικής μελισσοκομίας», στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος για τη βελτίωση των συνθηκών παραγωγής και εμπορίας των προϊόντων της μελισσοκομίας για τα μελισσοκομικά έτη 2020 - 2022.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΚΑΙ Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ

ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις:

α) Των άρθρων 13 έως 29 του ν. 2637/1998 «Σύσταση Οργανισμού Πιστοποίησης Λογαριασμών, Οργανισμού Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων, Οργανισμού Πιστοποίησης και Επίβλεψης Γεωργικών Προϊόντων, Γενικών Διευθύνσεων και θέσεων προσωπικού στο Υπουργείο Γεωργίας και «Εταιρείας Αξιοποίησης Αγροτικής Γης» Α.Ε. και άλλες διατάξεις» (Α’ 200), όπως ισχύουν.

β) Του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα, όπως κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα» (Α’ 98) και διατηρήθηκε σε ισχύ με το άρθρο 119 του ν. 4622/2019.

γ) Της περ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 62 του ν. 4235/2014 «Διοικητικά μέτρα, διαδικασίες και κυρώσεις στην εφαρμογή της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας στους τομείς των τροφίμων, των ζωοτροφών και της υγείας και προστασίας των ζώων και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων» (Α’32), όπως η παρ. 2 τροποποιήθηκε με την παράγραφο 2 του άρθρου 46 του ν. 4384/2016 (Α’ 78).

δ) Των άρθρων 20, 66, 67, 68 και 77 του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/35/ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143), όπως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν.

ε) Της 788/334896/23-12-2019 (Β’ 4871) κοινής απόφασης του Υπουργού και της Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Έγκριση υλοποίησης προγράμματος για τη βελτίωση των γενικών συνθηκών παραγωγής και εμπορίας των προϊόντων της μελισσοκομίας για τα έτη 2020, 2021 και 2022, σε εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1308/2013 (ΕΕ L 347, 20.12.2013, σ. 671)».

2. Τους Κανονισμούς:

α) Καν. (ΕΕ) αριθ. 1306/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 17ης Δεκεμβρίου 2013, σχετικά με τη χρηματοδότηση, τη διαχείριση και την παρακολούθηση της κοινής γεωργικής πολιτικής και την κατάργηση των κανονισμών (ΕΟΚ) αριθ. 352/78, (ΕΚ) αριθ. 165/94, (ΕΚ) αριθ. 2799/98, (ΕΚ) αριθ. 814/2000, (ΕΚ) αριθ. 1290/2005 και (ΕΚ) αριθ. 485/2008 του Συμβουλίου (ΕΕ L 347, 20.12.2013, σ. 549), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

β) Καν. (ΕΕ) αριθ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 17ης Δεκεμβρίου 2013, για τη θέσπιση κοινής οργάνωσης των αγορών γεωργικών προϊόντων και την κατάργηση των κανονισμών (ΕΟΚ) αριθ. 922/72, (ΕΟΚ) αριθ. 234/79, (ΕΚ) αριθ. 1037/2001 και (ΕΚ) αριθ. 1234/2007 του Συμβουλίου (ΕΕ L 347, 20.12.2013, σ. 671), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

γ) Κατ’ εξουσιοδότηση Καν. (ΕΕ) 2015/1366 της Επιτροπής, της 11ης Μαίου 2015, για τη συμπλήρωση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τις ενισχύσεις στον τομέα της μελισσοκομίας (ΕΕ L 211, 8.8.2015, σ. 3).

δ) Εκτελεστικό Καν. (ΕΕ) 2015/1368 της Επιτροπής, της 6ης Αυγούστου 2015, για τη θέσπιση κανόνων εφαρμογής του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τις ενισχύσεις στον τομέα της μελισσοκομίας (ΕΕ L 211, 8.8.2015, σ. 9).

3. Του π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους Διατάκτες» (Α’145), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.

4. Την εκτελεστική απόφαση (ΕΕ) 2019/974 της Επιτροπής, της 12ης Ιουνίου 2019, σχετικά με την έγκριση των εθνικών προγραμμάτων για τη βελτίωση της παραγωγής και εμπορίας μελισσοκομικών προϊόντων που υποβάλλουν τα κράτη μέλη σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (ΕΕ L 157, 14.06.2019, σ. 28 - 30), για τα μελισσοκομικά έτη 2020, 2021 και 2022.

5. Το π.δ. 83/2019 (121/Α΄/9.7.2019) «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».

6. Την 243/14.1.2020 (Β’ 36) κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με θέμα «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Φωτεινή Αραμπατζή».

7. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται επιπλέον δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού για τα έτη 2020, 2021 και 2022, πέραν αυτής που έχει εγκριθεί με την 788/334896/23-12-2019 (Β’ 4871) κοινή απόφαση του Υπουργού και της Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, αποφασίζουμε:

 

Άρθρο 1

Σκοπός - περιγραφή της δράσης - περίοδος εφαρμογής

1. Σε εφαρμογή της παρ. 11 του άρθρου 7 υπ’ αριθ. 788/334896/23-12-2019 κοινής απόφασης του Υπουργού και της Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, καθορίζουμε το ακριβές περιεχόμενο και τις λεπτομέρειες εφαρμογής της δράσης 3.2 «Οικονομική στήριξη της νομαδικής μελισσοκομίας», στο πλαίσιο υλοποίησης του εθνικού μελισσοκομικού προγράμματος για τα έτη 2020 - 2022.

2. Ενισχύεται μέρος της δαπάνης για τη μετακίνηση κυψελών, όπως ορίζονται στο άρθρο 1 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού (ΕΚ) 2015/1366, από τον συνήθη μόνιμο τόπο εγκατάστασης - «έδρα» της μελισσοκομικής εκμετάλλευσης σε άλλον ή αντίστροφα, καθώς και πιθανές ενδιάμεσες μετακινήσεις, με σκοπό τη βέλτιστη δυνατή εκμετάλλευση των ανθοφοριών και των μελιτοεκκρίσεων.

3. Για τις ανάγκες εφαρμογής της παρούσας και την παρακολούθηση - έλεγχο της ορθής υλοποίησης της δράσης, ορίζονται δύο περίοδοι μετακινήσεων των κυψελών, κατά τη διάρκεια εκάστου μελισσοκομικού έτους, ως εξής:

α) Φθινοπωρινή - Χειμερινή περίοδος μετακινήσεων: Αφορά μετακινήσεις οι οποίες δηλώνονται από 1η Αυγούστου έως 10η Σεπτεμβρίου κάθε μελισσοκομικού έτους και πραγματοποιούνται από την 11η Σεπτεμβρίου μέχρι και 31η Δεκεμβρίου του αντίστοιχου μελισσοκομικού έτους.

β) Εαρινή - Θερινή περίοδος μετακινήσεων: Αφορά μετακινήσεις οι οποίες δηλώνονται από 1η Ιανουαρίου έως 10η Φεβρουαρίου κάθε μελισσοκομικού έτους και πραγματοποιούνται από την 11η Φεβρουαρίου μέχρι και την 20η Ιουνίου του αντίστοιχου μελισσοκομικού έτους.

4. Η εφαρμογή της παρούσας καλύπτει το χρονικό διάστημα των μελισσοκομικών ετών 2020, 2021 και 2022, όπως ορίζονται στο άρθρο 2 της υπ’ αριθ. 788/334896/23-12-2019 κοινής απόφασης του Υπουργού και της Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

 

Άρθρο 2

Δικαιούχοι - κριτήρια επιλεξιμότητας

1. Δικαιούχοι της δράσης είναι:

α) φυσικά πρόσωπα, κάτοχοι θεωρημένου και εν ισχύ μελισσοκομικού βιβλιαρίου σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 370910/14-5-2001 (Β’ 642) απόφαση του Υπουργού Γεωργίας, που διατηρούν μελισσοκομική εκμετάλλευση με τουλάχιστον 110 «κατεχόμενες κυψέλες» όπως αυτές ορίζονται στην παράγραφο 6 και εντάσσονται σε μια από τις παρακάτω περιπτώσεις:

αα) «επαγγελματίες αγρότες», όπως αυτοί ορίζονται στο άρθρο 2 παράγραφος 1α του ν. 3874/2010, οι οποίοι δηλώνουν τουλάχιστον ακαθάριστη αξία της συνολικής οικογενειακής γεωργικής παραγωγής 5.000 €,

ββ) «επαγγελματίες αγρότες», όπως αυτοί ορίζονται στο άρθρο 2 παράγραφος 1α του ν. 3874/2010, οι οποίοι υπέβαλλαν Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης - Δήλωση ΟΣΔΕ ή/και εντάχθηκαν στο καθεστώς των νέων αγροτών ή/και εγγράφηκαν ως νεοεισερχόμενοι στον αγροτικό τομέα, για πρώτη φορά εντός των δύο προηγούμενων ημερολογιακών ετών, από το έτος υποβολής της αίτησης συμμετοχής στη δράση,

γγ) συνταξιούχοι του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΟΓΑ), οι οποίοι δηλώνουν τουλάχιστον ακαθάριστη αξία της συνολικής οικογενειακής γεωργικής παραγωγής 5.000 €,

β) νομικά πρόσωπα, κάτοχοι θεωρημένου και εν ισχύ μελισσοκομικού βιβλιαρίου σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 370910/14-5-2001 (Β’ 642) απόφαση του Υπουργού Γεωργίας, που διατηρούν μελισσοκομική εκμετάλλευση με τουλάχιστον 110 «κατεχόμενες κυψέλες» όπως αυτές ορίζονται στην παράγραφο 6, τα οποία δηλώνουν τουλάχιστον ακαθάριστη αξία συνολικής ετήσιας γεωργικής παραγωγής 8.000 Ευρώ και απαρτίζονται από επαγγελματίες αγρότες οι οποίοι δεν συμμετέχουν στην δράση ως μεμονωμένοι μελισσοκόμοι.

2. Η υλοποίηση της δράσης εκ μέρους των δικαιούχων της παραγράφου 1, προϋποθέτει ότι μετακινούν κατά τη διάρκεια εκάστου μελισσοκομικού έτους τουλάχιστον το 40% των κατεχομένων κυψελών που δηλώνουν, σε μία μετακίνηση ή περισσότερες, με τη χρήση:

α) ιδιόκτητων μελισσοκομικών ή αγροτομελισσοκομικών αυτοκινήτων (ΦΙΧ), ή/και

β) φορτηγών αυτοκινήτων δημοσίας χρήσης (ΦΔΧ), ή/και

γ) πλοίων ή ιδιωτικών σκαφών,

σε απόσταση μεγαλύτερη ή ίση των 50 χιλιομέτρων για την ηπειρωτική Ελλάδα την Κρήτη και την Εύβοια και μεγαλύτερη ή ίση των 20 χιλιομέτρων για τη νησιωτική Ελλάδα, πλην της Κρήτης και της Εύβοιας. Ειδικά για την περίπτωση των μικρών νησιών του Αιγαίου Πελάγους, όπως αυτά ορίζονται στον Καν (ΕΚ) 229/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, επιλέξιμες είναι μόνο οι μετακινήσεις που πραγματοποιούνται, είτε εντός του ίδιου νησιού είτε σε άλλο μικρό νησί του Αιγαίου Πελάγους. Σημειώνεται ότι κατά τη χρήση ΦΙΧ αγροτικών - μελισσοκομικών αυτοκινήτων εφαρμόζεται η ισχύουσα νομοθεσία.

3. Οι δικαιούχοι λαμβάνουν ενίσχυση μόνο για τον αριθμό των κυψελών που μετακινούν. Ο αριθμός των κυψελών που ενισχύονται, δεν μπορεί να υπερβαίνει τον αριθμό των κατεχομένων κυψελών που διαθέτει - δηλώνει ο δικαιούχος.

4. Η ιδιότητα του επαγγελματία αγρότη αποδεικνύεται, με την υποβολή εκ μέρους του δικαιούχου, βεβαίωσης εγγραφής στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων (ΜΑΕΕ) ως επαγγελματίας αγρότης, από την οποία προκύπτει ότι ο ενδιαφερόμενος ήταν επαγγελματίας αγρότης κατά το χρονικό διάστημα υλοποίησης της δράσης.

5. Δικαιούχοι οι οποίοι εγγράφηκαν ως νεοεισερχόμενοι στον αγροτικό τομέα τα προηγούμενα έτη και έχει παρέλθει η διετία από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης εγγραφής τους στον Οργανισμό Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΟΓΑ) αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί η εγγραφή τους μέχρι την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των δικαιολογητικών επιλεξιμότητας, χωρίς δική τους υπαιτιότητα, απαλλάσσονται από την υποχρέωση προσκόμισης βεβαίωσης εγγραφής στο ΜΑΑΕ. Σε αυτή την περίπτωση προσκομίζεται αντίγραφο της αίτησης εγγραφής στον ΟΓΑ και υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 όπου αναφέρεται ότι ο ενδιαφερόμενος έχει υποβάλει αίτηση εγγραφής, η ημερομηνία υποβολής της αίτησης και η μη ολοκλήρωση εγγραφής του στον ΟΓΑ.

6. Ως «κατεχόμενες κυψέλες» νοούνται οι κυψέλες που διαθέτει - δηλώνει ο δικαιούχος, φυσικό ή νομικό πρόσωπο, κατά το χρονικό διάστημα που ορίζεται σύμφωνα με το άρθρο 2 του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού (ΕΚ) 2015/1366. Οι κατεχόμενες κυψέλες δηλώνονται εκ μέρους των δικαιούχων με αίτηση - δήλωση (Υπόδειγμα 1), στην Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της αρμόδιας Περιφερειακής Ενότητας από 1 Σεπτεμβρίου έως 31 Δεκεμβρίου εκάστου μελισσοκομικού έτους. Εάν ο δικαιούχος διαθέτει μελισσοκομικό βιβλιάριο το οποίο έχει θεωρηθεί, κατά το χρονικό διάστημα μεταξύ 1ης Σεπτεμβρίου και 31ης Δεκεμβρίου, δεν απαιτείται η υποβολή αίτησης - δήλωσης των κατεχόμενων κυψελών για το αντίστοιχο μελισσοκομικό έτος. Για την διευκόλυνση των δικαιούχων, η αίτηση - δήλωση κατεχομένων κυψελών μπορεί να κατατεθεί στη αρμόδια Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, μέσω του οικείου Κέντρου Μελισσοκομίας.

7. Η έγκαιρη υποβολή αίτησης - δήλωσης κατεχομένων κυψελών σύμφωνα με την παράγραφο 6, αποτελεί κριτήριο επιλεξιμότητας για την ένταξη των δικαιούχων στη δράση.

8. Κατ’ εξαίρεση, για το μελισσοκομικό έτος 2020, πρώτο έτος εφαρμογής της παρούσας, η τυχόν εκπρόθεσμη υποβολή αίτησης - δήλωσης κατεχομένων κυψελών δεν αποτελεί κριτήριο αποκλεισμού από τη δράση. Επομένως, τυχόν εκπρόθεσμες αιτήσεις - δηλώσεις κατεχομένων κυψελών για το μελισσοκομικό έτος 2020, λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό των δικαιούμενων ενίσχυσης κυψελών των δικαιούχων, αλλά δεν λαμβάνονται υπόψη στον υπολογισμό του συνόλου των κυψελών, τις οποίες δηλώνει η Χώρα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

9. Για το μελισσοκομικό έτος 2020, πρώτο έτος εφαρμογής της παρούσας, ενισχύονται μόνο οι μετακινήσεις που πραγματοποιούνται κατά την εαρινή - θερινή περίοδο μετακινήσεων.

 

Άρθρο 3

Διαδικασία Συμμετοχής

1. Τα Κέντρα Μελισσοκομίας και οι Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των Περιφερειακών Ενοτήτων της χώρας ενημερώνουν με κάθε πρόσφορο μέσο τους μελισσοκόμους, τους αγροτικούς - μελισσοκομικούς συνεταιρισμούς και τους αγροτικούς - μελισσοκομικούς συλλόγους της περιοχής της ζώνης ευθύνης τους για το περιεχόμενο της παρούσας απόφασης, προκειμένου να λάβουν γνώση για τους όρους και τις λεπτομέρειες εφαρμογής και υλοποίησης της δράσης.

2. Η συμμετοχή των δικαιούχων στη δράση διενεργείται με την υποβολή αίτησης - δήλωσης, σύμφωνα με το υπόδειγμα 2 της παρούσας.

3. Ορίζονται δύο περίοδοι υποβολής της αίτησης - δήλωσης της παραγράφου 2, ως εξής:

α) Από 1η Αυγούστου έως 10η Σεπτεμβρίου κάθε μελισσοκομικού έτους, για τις μετακινήσεις που προγραμματίζεται να πραγματοποιηθούν την φθινοπωρινή -

χειμερινή περίοδο μετακινήσεων, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 1 παρ. 3 περίπτωση α.

β) Από 1η Ιανουαρίου έως 10η Φεβρουαρίου κάθε μελισσοκομικού έτους, για τις μετακινήσεις που προγραμματίζεται να πραγματοποιηθούν την εαρινή - θερινή περίοδο, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 1 παρ. 3 περίπτωση β.

4. Κατ’ εξαίρεση, για το μελισσοκομικό έτος 2020, πρώτο έτος εφαρμογής, η περίοδος υποβολής της αίτησης -

δήλωσης πραγματοποιείται εντός είκοσι (20) ημερολογιακών ημερών από την δημοσίευση της παρούσας.

5. Οι δικαιούχοι έχουν δικαίωμα υποβολής αίτησης συμμετοχής στη δράση σε μία ή και στις δύο περιόδους μετακινήσεων (φθινοπωρινή -χειμερινή ή/και εαρινή - θερινή) κάθε μελισσοκομικού έτους.

6. Το πρόγραμμα μετακινήσεων δηλώνεται ξεχωριστά για κάθε περίοδο μετακινήσεων, με τις ακόλουθες πληροφορίες:

α) τον αριθμό των «κατεχομένων κυψελών», όπως αυτές ορίζονται στην παράγραφο 6 του άρθρου 2, που διαθέτει - δηλώνει ο δικαιούχος,

β) τον συνολικό αριθμό των κυψελών που  προγραμματίζει να μετακινήσει  ανά μελισσοκομικό έτος και τον αριθμό των κυψελών που προγραμματίζει να μετακινήσει ανά περίοδο μετακινήσεων (φθινοπωρινή -χειμερινή ή εαρινή - θερινή),

γ) την συνήθη περιοχή μόνιμης εγκατάστασης του  μελισσοκόμε ίου (έδρα) και τον συνήθη χρόνο παραμονής των κυψελών στην έδρα,

δ) την πιθανή τοποθεσία μετακίνησης των κυψελών (Περιφερειακή Ενότητα, θέση, κ.λπ.) και την πιθανή χρονική περίοδος μετακίνησης και παραμονής τους εκεί.

7. Λόγω της ιδιαιτερότητας των μετακινήσεων των κυψελών, ο ακριβής χρόνος και τόπος πραγματοποίησης των οποίων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εκάστοτε κλιματολογικές συνθήκες, οι οποίες επηρεάζουν άμεσα και καθοριστικά τις ανθοφορίες και τις μελιτοεκκρίσεις, γίνεται αποδεκτό ότι το πρόγραμμα μετακινήσεων που δηλώνεται με την αίτηση του ενδιαφερόμενου (υπόδειγμα 2), είναι ενδεικτικό και ενδέχεται να τροποποιηθεί. Στην περίπτωση αυτή, ο δικαιούχος ενημερώνει την αρμόδια Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής για το νέο τόπο και χρόνο μετακίνησης - εγκατάστασης, προκειμένου να είναι εφικτός ο επιτόπιος έλεγχος διαπίστωσης της πραγματοποίησης της μετακίνησης, σύμφωνα με το άρθρο 4.

8. Η αίτηση - δήλωση συμμετοχής στη δράση φέρει την υπογραφή του ενδιαφερόμενου (για φυσικά πρόσωπα) ή του νόμιμου εκπροσώπου (για νομικά πρόσωπα) και υποβάλλεται στο οικείο Κέντρο Μελισσοκομίας σε πρωτότυπη - έντυπη μορφή ή διαβιβάζεται σε μορφή σαρωμένου ψηφιακού φωτοαντιγράφου (σκαναρισμένο αντίγραφο). Η υποβολή της αίτησης - δήλωσης, δύναται να γίνει και με ψηφιακό τρόπο από τον ίδιο τον δικαιούχο, μέσω ειδικής ψηφιακής εφαρμογής, η οποία έχει δημιουργηθεί από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Για το σκοπό αυτό τα Κέντρα Μελισσοκομίας παρέχουν στους δικαιούχους την απαραίτητη υλικοτεχνική υποστήριξη, εφόσον τους ζητηθεί.

9. Την αίτηση - δήλωση συμμετοχής στη δράση συνοδεύει υπεύθυνη δήλωση υπογεγραμμένη από τον ενδιαφερόμενο ή τον νόμιμο εκπρόσωπο (για νομικά πρόσωπα), σύμφωνα με το ν. 1599/1996 (υπόδειγμα 3), στην οποία δηλώνει τα εξής:

α) ότι συμπεριλαμβάνεται στους δικαιούχους της δράσης και πληροί τα κριτήρια επιλεξιμότητας όπως περιγράφονται στο άρθρο 2 της παρούσας και ότι θα προσκομίσει όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά που το αποδεικνύουν στο οικείο Κέντρο Μελισσοκομίας μαζί με τα παραστατικά υλοποίησης της δράσης,

β) ότι αποδέχεται τους όρους και τις προϋποθέσεις υλοποίησης της δράσης, όπως καθορίζονται από την παρούσα,

γ) ότι αποδέχεται και θα διευκολύνει την πραγματοποίηση όλων των σχετικών επιτόπιων ελέγχων που θα του ζητηθούν,

δ) ότι δεν έχει υποβάλει αίτηση για ένταξη σε αντίστοιχη δράση σε άλλο Εθνικό ή Κοινοτικό πρόγραμμα ενίσχυσης και

ε) ότι τα μέλη του νομικού προσώπου που εκπροσωπεί δεν έχουν υποβάλλει αίτηση για συμμετοχή στη δράση ως μεμονωμένοι μελισσοκόμοι (αφορά νομικά πρόσωπα).

10. Τα Κέντρα Μελισσοκομίας, πρωτοκολλούν τις αιτήσεις που παραλαμβάνουν και τις καταχωρίζουν ανά Περιφερειακή Ενότητα στην ειδική μηχανογραφική εφαρμογή που υποστηρίζει την υλοποίηση της δράσης και έχει δημιουργηθεί από την Δ/νση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Η καταχώριση των στοιχείων των αιτήσεων ολοκληρώνεται εντός πέντε 5 εργάσιμων ημερών από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής τους, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 3 παρ. 3, για κάθε περίοδο μετακινήσεων (φθινοπωρινή - χειμερινή ή εαρινή - θερινή αντίστοιχα). Με την ολοκλήρωση της καταχώρισης των στοιχείων όλων των αιτήσεων, ενημερώνεται ηλεκτρονικά η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

11. Για τη διασφάλιση της ορθής εκτέλεσης της δράσης διενεργούνται από τις αρμόδιες αρχές έλεγχοι, οι οποίοι διακρίνονται σε επιτόπιους (τακτικούς και έκτακτους) και διοικητικούς, σύμφωνα με τα άρθρα 4 και 6 αντίστοιχα.

 

Άρθρο 4

Επιτόπιοι έλεγχοι

1. Η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης μέσω της ειδικής μηχανογραφικής εφαρμογής της παραγράφου 10 του άρθρου 3 εξάγει δείγμα ελέγχου εντός 5 εργάσιμων ημερών, βάσει ανάλυσης κινδύνου, για κάθε Περιφερειακή Ενότητα και για κάθε περίοδο μετακινήσεων (φθινοπωρινή - χειμερινή ή εαρινή - θερινή) ξεχωριστά, σε ποσοστό τουλάχιστον 5% επί των έγκυρων και εμπρόθεσμων αιτήσεων, ανά «περίοδο μετακινήσεων» (φθινοπωρινή - χειμερινή ή εαρινή - θερινή), το οποίο διαβιβάζει ηλεκτρονικά στις αρμόδιες Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι τακτικοί επιτόπιοι έλεγχοι.

Η ανάλυση κινδύνου διενεργείται σύμφωνα με τα κριτήρια που ορίζονται στην περίπτωση β της παραγράφου 3 του άρθρου 8 τουν Καν (ΕΕ) 2015/1368.

2. Στην περίπτωση που ο αριθμός των αιτήσεων είναι μικρότερος του δέκα (10), ελέγχεται τουλάχιστον μία (1) αίτηση. Εξαιρούνται από το δείγμα ελέγχου οι αιτήσεις των μελισσοκόμων που έχουν βρεθεί σε δείγμα ελέγχου για την υλοποίηση της ίδιας δράσης τουλάχιστον δύο φορές τα τελευταία τρία χρόνια. Η παραπάνω εξαίρεση δεν ισχύει στις περιπτώσεις που υπάρχει μόνο μία αίτηση δικαιούχου στην ελεγχόμενη Περιφερειακή Ενότητα.

3. Τα Κέντρα Μελισσοκομίας διαβιβάζουν στις αρμόδιες Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής τα έντυπα των αιτήσεων συμμετοχής στη δράση [υπόδειγμα 2), εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής τους, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 3 παρ. 3, προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι τακτικοί επιτόπιοι έλεγχοι.

4. Για την πραγματοποίηση των τακτικών επιτόπιων ελέγχων συστήνονται, με ευθύνη των αρμοδίων Διευθύνσεων Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, κλιμάκια ελέγχου αποτελούμενα από δύο (2) υπαλλήλους, Γεωπόνους ΠΕ ή Κτηνιάτρους ΠΕ ή Τεχνολόγους Γεωπονίας TE. Σε περίπτωση που οι γεωτεχνικοί υπάλληλοι δεν επαρκούν για τη συγκρότηση του εν λόγω κλιμακίου, στην αντίστοιχη Δ/νση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, το ένα μέλος του κλιμακίου ελέγχου δύναται να είναι διοικητικός υπάλληλος (ΠΕ ή TE). Η θητεία των εν λόγω κλιμακίων λήγει στις 31/12/2022.

5. Οι αρμόδιες Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής προβαίνουν στον τακτικό επιτόπιο έλεγχο των δικαιούχων που συμπεριλαμβάνονται στο δείγμα ελέγχου. Αρμόδια για την διενέργεια του τακτικού επιτόπιου ελέγχου είναι Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής προορισμού των κυψελών σύμφωνα με το πρόγραμμα μετακινήσεων που δηλώνει ο δικαιούχος στην αίτηση του. Ο έλεγχος διενεργείται ύστερα από σχετική ειδοποίηση (έγγραφη ή τηλεφωνική) του ελεγχόμενου, προκειμένου αυτός ή νόμιμος εκπρόσωπος του να παρίσταται στον έλεγχο. Η ειδοποίηση πραγματοποιείται μία (1) τουλάχιστον ημέρα πριν από την προγραμματιζόμενη ημερομηνία ελέγχου.

6. Κατά τον τακτικό επιτόπιο έλεγχο βεβαιώνονται α) ο αριθμός των κατεχομένων και των μετακινούμενων κυψελών και β) η τήρηση των κριτηρίων επιλεξιμότητας, αναφορικά με τον αριθμό των κατεχομένων κυψελών και την ελάχιστη απαιτούμενη χιλιομετρική απόσταση μετακίνησης. Εάν ο δικαιούχος δεν έχει μετακινήσει το σύνολο των κατεχομένων κυψελών του, το αρμόδιο κλιμάκιο ελέγχου της Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της έδρας του δικαιούχου προβαίνει σε επιτόπιο έλεγχο αναφορικά με τον αριθμό των κατεχομένων κυψελών που παραμένουν στην έδρα. Ακολούθως συνεργάζεται με το αρμόδιο κλιμάκιο της Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής του προορισμού για τη σύνταξη του αναφερόμενου στην παράγραφο 7 του παρόντος άρθρου πρακτικού επιτόπιου ελέγχου.

7. Με την ολοκλήρωση κάθε τακτικού επιτόπιου ελέγχου συντάσσεται πρακτικό ελέγχου σε τρία (3) αντίγραφα, σύμφωνα με το υπόδειγμα 4, το οποίο συνυπογράφεται από τον ελεγχόμενο ή εκπρόσωπο του. Σε περίπτωση άρνησης υπογραφής, αναγράφεται επί του πρακτικού σχετική παρατήρηση. Ένα αντίγραφο του πρακτικού παραδίδεται στον ελεγχόμενο και δύο αντίγραφα παραμένουν στην αρμόδια Δ/νση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής (ένα για το αρχείο της και ένα για να τοποθετηθεί στον φάκελο του ελεγχόμενου). Σε περίπτωση άρνησης παραλαβής του πρακτικού ελέγχου από τον ελεγχόμενο, το πρακτικό αποστέλλεται σ’ αυτόν από την υπηρεσία που πραγματοποίησε τον έλεγχο με συστημένη επιστολή.

8. Οι δικαιούχοι έχουν δικαίωμα υποβολής ένστασης κατά των αναφερόμενων στο πρακτικό επιτόπιου ελέγχου, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 7.

9. Οι έκτακτοι επιτόπιοι έλεγχοι διενεργούνται σε περιπτώσεις καταγγελιών ή οποτεδήποτε κριθεί αναγκαίο, από επιτροπές ελέγχου του ΟΠΕΚΕΠΕ, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τον κανονισμό λειτουργίας του.

10. Οι δικαιούχοι δύναται να αξιοποιήσουν τις σύγχρονες τεχνολογίες (π.χ. τεχνολογία «smartphone photo GPS location») και να διαβιβάσουν ηλεκτρονικά στις αρμόδιες αρχές ψηφιακό φωτογραφικό υλικό, στο οποίο ευκρινώς διακρίνονται οι μετακινούμενες κυψέλες και το πλήθος αυτών, η ακριβή θέση της τοποθέτησης τους, με ευανάγνωστο τον κωδικό αριθμό τους (κωδικός αριθμός του μελισσοκομικού βιβλιαρίου), το ακριβές στίγμα της τοποθεσίας μέσω GPS και την ημερομηνία.

11. Εάν τροποποιηθεί το πρόγραμμα μετακινήσεων σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 3, ο δικαιούχος ενημερώνει εγκαίρως την αρμόδια Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής για τη νέα τοποθεσία εγκατάστασης, προκειμένου να είναι εφικτός ο επιτόπιος έλεγχος πραγματοποίησης της μετακίνησης.

12. Με την ολοκλήρωση των επιτόπιων ελέγχων, ενημερώνεται εντός 10 ημερών η Δ/νση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΥΠΑΑΤ, η οποία, λαμβάνοντας υπόψη τις αιτήσεις των δικαιούχων και τα αποτελέσματα των επιτόπιων ελέγχων, συντάσσει καταστάσεις δικαιούχων, μέσω της ειδικής μηχανογραφικής εφαρμογής της παραγράφου 10 του άρθρου 3 της παρούσας.

 

Άρθρο 5

Δικαιολογητικά επιλεξιμότητας - Παραστατικά υλοποίησης της δράσης

1. Οι δικαιούχοι της δράσης υποβάλλουν με αίτηση τους σύμφωνα με το υπόδειγμα 5, στο οικείο Κέντρο Μελισσοκομίας έως την 20 Ιουνίου εκάστου μελισσοκομικού έτους, τα σχετικά δικαιολογητικά επιλεξιμότητας και τα παραστατικά μετακίνησης των κυψελών τους σύμφωνα με τις παραγράφους 2 και 3.

2. Τα δικαιολογητικά επιλεξιμότητας που υποβάλλονται από τους δικαιούχους προσκομίζονται σε έντυπη μορφή ή διαβιβάζονται σε μορφή σαρωμένου ψηφιακού φωτοαντιγράφου (σκαναρισμένο αντίγραφο) ή ψηφιακού αρχείου και είναι τα ακόλουθα κατά περίπτωση:

α) δικαιολογητικά επιλεξιμότητας για φυσικά πρόσωπα,

αα) βεβαίωση εγγραφής στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων (ΜΑΑΕ), ως επαγγελματίας αγρότης, όπως αυτός ορίζεται στο άρθρο 2 παράγραφος 1α του ν. 3874/2010, από τα στοιχεία της οποίας προκύπτει ότι ο δικαιούχος ήταν επαγγελματίας αγρότης  κατά το χρονικό διάστημα υλοποίησης της δράσης (αφορά επαγγελματίες αγρότες),

ββ) φωτοαντίγραφο της πρώτης σελίδας του βιβλιαρίου ΟΓΑ, από όπου προκύπτουν τα στοιχεία του δικαιούχου, καθώς και της σελίδας θεώρησης, από όπου προκύπτει ότι το βιβλιάριο αυτό είναι σε ισχύ κατά το χρονικό διάστημα υλοποίησης της δράσης (αφορά τους συνταξιούχους του ΟΓΑ),

γγ) αντίγραφο της πιο πρόσφατης πράξης διοικητικού   προσδιορισμού φόρου (εκκαθαριστικό σημείωμα) του δικαιούχου,

δδ) αντίγραφα εγγράφων που αποδεικνύουν κατά περίπτωση ότι υπέβαλλαν Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης -

Δήλωση ΟΣΔΕ και/ή εντάχθηκαν στο καθεστώς των νέων αγροτών ή/και εγγράφηκαν ως νεοεισερχόμενοι στον αγροτικό τομέα, για πρώτη φορά εντός των δύο προηγούμενων ημερολογιακών ετών, από το έτος υποβολής της αίτησης συμμετοχής στη δράση (αφορά

νεοεισερχόμενους αγρότες που απαλλάσσονται από την υποχρέωση δήλωσης ελάχιστης ακαθάριστης αξίας της συνολικής οικογενειακής γεωργικής παραγωγής 5.000 €),

εε) φωτοαντίγραφο της άδειας κυκλοφορίας του ΦΙΧ, εφόσον αυτό χρησιμοποιείται για την μεταφορά των μετακινούμενων κυψελών,

β) δικαιολογητικά επιλεξιμότητας για νομικά πρόσωπα,

αα) καταστατικό του νομικού προσώπου,

ββ) βεβαιώσεις εγγραφής των μελών του νομικού προσώπου στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων (ΜΑΑΕ), ως επαγγελματίες αγρότες, όπως αυτοί ορίζονται στο άρθρο 2 παράγραφος 1α του ν. 3874/2010, από τα στοιχεία των οποίων προκύπτει ότι ήταν επαγγελματίες αγρότες κατά το χρονικό διάστημα υλοποίησης της δράσης,

γγ) αντίγραφο της πιο πρόσφατης πράξης διοικητικού   προσδιορισμού φόρου (εκκαθαριστικό σημείωμα) του δικαιούχου νομικού προσώπου,

δδ) φωτοαντίγραφο της άδειας κυκλοφορίας του ΦΙΧ, εφόσον αυτό χρησιμοποιηθεί για την μεταφορά των μετακινούμενων κυψελών.

3. Τα παραστατικά υλοποίησης της δράσης, που υποβάλλονται από τους δικαιούχους είναι τα ακόλουθα κατά περίπτωση:

α) δελτίο αποστολής, σύμφωνα με τον ΚΦΒκαιΣ και αποκόμματα διοδίων (στην περίπτωση που η μετακίνηση γίνεται με ΦΙΧ),

β) φορτωτικές, σύμφωνα με τον ΚΦΒκαιΣ (στην περίπτωση που η μετακίνηση γίνεται με ΦΔΧ),

γ) εισιτήρια πλοίου, συνοδευόμενα από σχετικές  αποδείξεις  λιανικής πώλησης ή τιμολόγια αγοράς των εισιτηρίων (στην περίπτωση που η μετακίνηση γίνεται με πλοίο).

4. Τα πρωτότυπα παραστατικά φέρουν σφραγίδα με το εξής κείμενο: «έχει επιδοτηθεί στο πλαίσιο του Καν. (ΕΕ) αριθ. 1308/2013».

5. Οι δικαιούχοι, εφόσον τηρούν τα πρωτότυπα παραστατικά στο αρχείο τους, καταθέτουν φωτοαντίγραφα αυτών, νομίμως επικυρωμένα, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

6. Η σφράγιση σύμφωνα με την παράγραφο 4 προηγείται της έκδοσης και επικύρωσης ή θεώρησης του φωτοαντιγράφου.

7. Προκειμένου να καταστεί δυνατή η πληρωμή των δικαιούχων, μαζί με τα δικαιολογητικά επιλεξιμότητας και τα παραστατικά υλοποίησης της δράσης υποβάλλεται ευκρινές φωτοαντίγραφο της πρώτης σελίδας βιβλιαρίου τραπεζικού λογαριασμού ή σχετικού εγγράφου τραπεζικού ιδρύματος, όπου διακρίνονται ευκρινώς η επωνυμία της τράπεζας, ο αριθμός του τραπεζικού λογαριασμού, ο αριθμός ΙΒΑΝ, καθώς και ότι ο αιτών είναι δικαιούχος του παραπάνω τραπεζικού λογαριασμού.

8. Τα Κέντρα Μελισσοκομίας παρέχουν κάθε απαραίτητη πληροφορία και βοήθεια στους δικαιούχους, ελέγχουν την πληρότητα και την εγκυρότητα των δικαιολογητικών επιλεξιμότητας και των παραστατικών υλοποίησης της δράσης που κατατίθενται και ενημερώνουν τους ενδιαφερόμενους στην περίπτωση που διαπιστωθούν ελλείψεις ή σφάλματα, προκειμένου να συμπληρωθεί και να διορθωθεί εγκαίρως ο φάκελος τους.

 

Άρθρο 6

Διοικητικοί Έλεγχοι

1. Οι καταστάσεις δικαιούχων της παραγράφου 12 του άρθρου 4 διαβιβάζονται μέσω των Κέντρων Μελισσοκομίας στις αρμόδιες Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των Περιφερειακών Ενοτήτων συνοδευόμενες από τα έντυπα των αιτήσεων, τα υποβληθέντα δικαιολογητικά επιλεξιμότητας και τα παραστατικά υλοποίησης της δράσης, προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι διοικητικοί έλεγχοι, ενώ αντίγραφα όλων των δικαιολογητικών και παραστατικών παραμένουν στα Κέντρα Μελισσοκομίας για οποιονδήποτε Εθνικό ή Ενωσιακό έλεγχο.

2. Οι αρμόδιες Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής ελέγχουν και θεωρούν τις καταστάσεις δικαιούχων και σε συνεργασία με τα Κέντρα Μελισσοκομίας ή τους οικείους μελισσοκομικούς - αγροτικούς φορείς, μεριμνούν για τη σχετική ενημέρωση όλων των μελισσοκόμων της περιοχής, με κάθε πρόσφορο μέσο.

3. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλλουν τυχόν ενστάσεις επί των αναγραφόμενων στοιχείων στις καταστάσεις δικαιούχων εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών, σύμφωνα με το άρθρο 7.

4. Οι διοικητικοί έλεγχοι πραγματοποιούνται από τις αρμόδιες Δ/νσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των Περιφερειακών Ενοτήτων της Χώρας, σε συνεργασία με τα Κέντρα Μελισσοκομίας και διενεργούνται:

α) στο 100% των υποβληθέντων δικαιολογητικών επιλεξιμότητας, τα οποία ελέγχονται ως προς την εγκυρότητα των αναφερόμενων σε αυτές στοιχείων και των συνημμένων δικαιολογητικών και το εμπρόθεσμο της υποβολής τους,

β) στο 100% των υποβληθέντων παραστατικών υλοποίησης της δράσης, τα οποία ελέγχονται ως προς την εγκυρότητα τους, τη συσχέτιση τους με το πρόγραμμα μετακινήσεων και το εμπρόθεσμο της έκδοσης και υποβολής τους.

5. Με την ολοκλήρωση των διοικητικών ελέγχων, ενημερώνεται εντός 10 ημερών η Δ/νση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΥΠΑΑΤ, η οποία λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα των διοικητικών ελέγχων, συντάσσει καταστάσεις δικαιούχων, μέσω της ειδικής μηχανογραφικής εφαρμογής της παραγράφου 10 του άρθρου 3 της παρούσας.

 

Άρθρο 7

Ενστάσεις

1. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλλουν τυχόν ενστάσεις επί των αναγραφόμενων στοιχείων στις καταστάσεις δικαιούχων εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία ενημέρωσης τους όσον αφορά σε αντιρρήσεις σχετικά με το περιεχόμενο των καταστάσεων αυτών, είτε εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από τη διενέργεια του επιτόπιου ελέγχου του άρθρου 4. Με την ένσταση προσκομίζονται και όλα τα σχετικά παραστατικά - αποδεικτικά στοιχεία για την υποστήριξη των θέσεων του ενιστάμενου.

2. Για την εξέταση των ενστάσεων συστήνεται και συγκροτείται σε κάθε Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής τριμελής επιτροπή εξέτασης ενστάσεων, η θητεία της οποίας λήγει στις 31/12/2022. Τα μέλη που απαρτίζουν την επιτροπή εξέτασης ενστάσεων δεν μπορούν να συμπίπτουν με τα μέλη του κλιμακίου ελέγχου. Η επιτροπή συγκαλείται εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την καταληκτική προθεσμία υποβολής των ενστάσεων, και η απόφαση της είναι οριστική, ανέκκλητη και εκτελεστή. Κατά τη διάρκεια εξέτασης της ένστασης, καλείται να παρευρεθεί, εφόσον το επιθυμεί, ο ενιστάμενος για να εκφράσει τις απόψεις του και να δώσει διευκρινίσεις. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας εξέτασης ενστάσεων συντάσσεται πρακτικό, το οποίο υπογράφεται από όλα τα μέλη. Η επιτροπή εξέτασης ενστάσεων δύναται να είναι κοινή για τις δύο δράσεις που περιγράφονται στην παρούσα.

3. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας ελέγχων και εξέτασης των ενστάσεων συντάσσεται συνολική έκθεση απολογισμού των ελέγχων σύμφωνα με το υπόδειγμα 6 της παρούσας.

 

Άρθρο 8

Καθορισμός οριστικών δικαιούχων - Καταβολή της ενίσχυσης

1. Ο αριθμός των οριστικών δικαιούχων και ο συνολικός αριθμός των επιλέξιμων προς μετακίνηση κυψελών, ύστερα από τυχόν διορθώσεις που προκύπτουν από τα αποτελέσματα των επιτόπιων και διοικητικών ελέγχων και την εξέταση τυχόν ενστάσεων, διαβιβάζονται από τη Δ/νση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης στην Δ/νση Συστημάτων Εκτροφής Ζώων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Η Δ/νση Συστημάτων Εκτροφής Ζώων εισηγείται στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων την έκδοση απόφασης κατανομής του συνολικού ποσού για την υλοποίηση της δράσης και καθορισμού του ποσού ενίσχυσης ανά μετακινούμενη κυψέλη.

2. Η απόφαση της παραγράφου 1 διαβιβάζεται στη

Δ/νση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΥΠΑΑΤ για την σύνταξη των καταστάσεων πληρωμής των οριστικών δικαιούχων, στον ΟΠΕΚΕΠΕ και στις αρμόδιες ΔΑΟΚ των Περιφερειακών Ενοτήτων της χώρας. Οι καταστάσεις πληρωμής των οριστικών δικαιούχων αποστέλλονται μέσω των Κέντρων Μελισσοκομίας στις αρμόδιες Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής μαζί με όλα τα σχετικά παραστατικά - υλοποίησης της δράσης.

3. Με τον καθορισμό των τελικών δικαιούχων, και την σύνταξη των καταστάσεων πληρωμής των οριστικών δικαιούχων της παραγράφου 2, οι Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής συντάσσουν φακέλους πληρωμής, τους οποίους αποστέλλουν στην Δ/νση Άμεσων Ενισχύσεων και Αγοράς του ΟΠΕΚΕΠΕ το αργότερο μέχρι τις 5 Σεπτεμβρίου κάθε έτους.

4. Οι φάκελοι πληρωμής περιλαμβάνουν τα παρακάτω δικαιολογητικά:

α) διαβιβαστικό έγγραφο προς την αρμόδια Δ/νση του ΟΠΕΚΕΠΕ (υπόδειγμα 7),

β) αντίγραφο της έκθεσης αποτελεσμάτων των ελέγχων (υπόδειγμα 6),

γ) πρακτικά επιτόπιων ελέγχων (υπόδειγμα 4),

δ) δικαιολογητικά επιλεξιμότητας και παραστατικά   υλοποίησης της δράσης σύμφωνα με το άρθρο 5 ανά δικαιούχο,

ε) θεωρημένες αναλυτικές και συγκεντρωτικές καταστάσεις δικαιούχων.

5. Αντίγραφα όλων των δικαιολογητικών και παραστατικών τηρούνται στις Δ/νσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, καθώς και στην έδρα κάθε Κέντρου Μελισσοκομίας και παραμένουν διαθέσιμα για κάθε Εθνικό ή Κοινοτικό έλεγχο.

6. Η έκδοση των εντολών πληρωμής των δικαιούχων από τον ΟΠΕΚΕΠΕ ολοκληρώνεται το αργότερο στις 15 Οκτωβρίου κάθε έτους. Η Δ/νση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΥπΑΑΤ αποστέλλει στο αρμόδιο πιστωτικό ίδρυμα ηλεκτρονικό αρχείο για πίστωση των λογαριασμών των δικαιούχων. Τα σχετικά αποδεικτικά πληρωμής (Extrait τραπέζης) διαβιβάζονται με ευθύνη του αντίστοιχου πιστωτικού ιδρύματος στη Διεύθυνση Άμεσων Ενισχύσεων και Αγοράς του ΟΠΕΚΕΠΕ, για συμπλήρωση των σχετικών φακέλων και τον τελικό έλεγχο των πληρωμών.

7. Για την ολοκλήρωση της διαδικασίας πληρωμής εφαρμόζονται οι διαδικασίες που προβλέπονται στο άρθρο 5 της υπ’ αριθ. 788/334896/23-12-2019 κοινής απόφασης του Υπουργού και της Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

 

Άρθρο 9

Κυρώσεις - Εξαιρετικές Περιστάσεις - Ανωτέρα Βία

1. Αν διαπιστωθεί ότι ο δικαιούχος δε συμμορφώνεται με τους όρους και τις προϋποθέσεις χορήγησης της ενίσχυσης στο πλαίσιο της παρούσας απόφασης, η ενίσχυση δεν καταβάλλεται ή, εφόσον έχει καταβληθεί, ανακαλείται εν όλω ή εν μέρει.

2. Σε περίπτωση αποκλεισμού από την ενίσχυση, τα ήδη καταβληθέντα ποσά επιστρέφονται εντόκως στο σύνολο τους ως αδικαιολογήτως καταβληθέντα, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 9 του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2015/1368 και σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 28 του ν. 2520/1997 (Α’ 173), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.

3. Αν διαπιστωθεί απάτη ή σοβαρή αμέλεια για την οποία είναι υπεύθυνος ο δικαιούχος, εκτός από την επιστροφή των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών που έλαβε και τους σχετικούς τόκους σύμφωνα με το άρθρο 63 παράγραφος 3 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1306/2013, καταβάλλει ποσό ίσο με τη διαφορά μεταξύ του αρχικώς καταβληθέντος ποσού και του ποσού που δικαιούται.

4. Αν τα ελεγχόμενα παραστατικά είναι ελλιπή ή δεν έχουν εκδοθεί σύμφωνα με τα οριζόμενα της παρούσας απόφασης, η ενίσχυση μειώνεται κατά το μέρος που αφορά τα εν λόγω παραστατικά.

5. Αν ο δικαιούχος αρνείται, παρεμποδίζει ή δε διευκολύνει τον έλεγχο, καθώς και αν δεν παρέχει πληροφορίες και στοιχεία ή αν παρέχει ψευδείς ή ελλιπείς ή ανακριβείς πληροφορίες και στοιχεία, αποκλείεται από την ενίσχυση κατά την τρέχουσα ετήσια περίοδο εφαρμογής και για τα επόμενα δύο (2) διαδοχικά έτη. Στην περίπτωση κατά την οποία έχει ήδη καταβληθεί στον δικαιούχο το σύνολο ή μέρος της ενίσχυσης για την τρέχουσα ετήσια περίοδο εφαρμογής, τα ήδη καταβληθέντα ποσά επιστρέφονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 3.

6. Αν κατά τον έλεγχο, διοικητικό ή επιτόπιο, διαπιστωθεί διαφορά μεταξύ του δηλωθέντος προς ενίσχυση αριθμού μετακινούμενων κυψελών και του προσδιορισθέντος από τους ελέγχους αντίστοιχου αριθμού, τότε:

α) αν η διαφορά είναι μικρότερη από 10% επί του αιτηθέντος αριθμού, το ποσό της ενίσχυσης υπολογίζεται λαμβάνοντας υπόψη ως βάση υπολογισμού της ενίσχυσης τον προσδιορισθέντα αριθμό, εφόσον συνεχίζουν    να πληρούνται τα κριτήρια επιλεξιμότητας,

β) αν η διαφορά είναι μεταξύ 10% και 20 % επί του αιτηθέντος αριθμού, το ποσό της ενίσχυσης υπολογίζεται λαμβάνοντας υπόψη ως βάση υπολογισμού της ενίσχυσης τον αιτηθέντα αριθμό μείον το διπλάσιο της διαφοράς μεταξύ αιτηθέντος και προσδιορισθέντος αριθμού, εφόσον συνεχίζουν να πληρούνται τα κριτήρια επιλεξιμότητας,

γ) αν η διαφορά είναι μεγαλύτερη από 20 % επί του  αιτηθέντος αριθμού, δεν χορηγείται καμία ενίσχυση.

7. Αν διαπιστωθεί ότι η δράση που υλοποιεί συγκεκριμένος δικαιούχος έχει ενταχθεί ή υπάρχει αίτηση για ένταξη της δράσης ταυτόχρονα σε άλλο πρόγραμμα ενίσχυσης, ενημερώνεται εγγράφως η Διεύθυνση Συστημάτων Εκτροφής Ζώων και ο Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. Ο δικαιούχος αποκλείεται από την ενίσχυση κατά την τρέχουσα ετήσια περίοδο εφαρμογής και για τα επόμενα δύο (2) διαδοχικά έτη. Στην περίπτωση κατά την οποία έχει ήδη  καταβληθεί στον δικαιούχο το σύνολο  ή  μέρος της ενίσχυσης για την τρέχουσα ετήσια περίοδο εφαρμογής, τα ήδη καταβληθέντα ποσά επιστρέφονται σύμφωνα με τα οριζόμενα της παραγράφου 2.

8. Οι αποφάσεις επιβολής κυρώσεων κοινοποιούνται στον υπόχρεο και στις αρμόδιες, κατά περίπτωση,

Δ/νσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των Περιφερειακών Ενοτήτων της χώρας, στη Δ/νση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και στον ΟΠΕΚΕΠΕ για τις απαιτούμενες ενέργειες τους.

9. Εκτός από τις περιπτώσεις ανωτέρας βίας και τις εξαιρετικές περιστάσεις που αναφέρονται στο άρθρο 2 του Καν. (ΕΕ) 1306/2013 και στο άρθρο 4 του Καν. (ΕΕ) 640/2014, η υποβολή αίτησης ενίσχυσης μετά την καταληκτική ημερομηνία, συνεπάγεται μείωση κατά 1% ανά εργάσιμη ημέρα των ποσών που θα εδικαιούτο να λάβει ο δικαιούχος εάν η αίτηση είχε υποβληθεί εμπρόθεσμα, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 13 του Καν. (ΕΕ) 640/2014. Στην περίπτωση αυτή ο δικαιούχος συμπεριλαμβάνεται υποχρεωτικά στο δείγμα επιτόπιου ελέγχου της παραγράφου 1 του άρθρου 4. Εάν η εν λόγω καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη των 25 ημερών, η αίτηση θεωρείται ως μη αποδεκτή και δεν χορηγείται ουδεμία ενίσχυση στον δικαιούχο.

10. Εάν ο δικαιούχος δεν κατέστη δυνατόν να συμμορφωθεί με τα κριτήρια επιλεξιμότητας ή τις λοιπές υποχρεώσεις λόγω ανωτέρας βίας ή εξαιρετικών περιστάσεων σύμφωνα με το άρθρο 2 του Καν. (ΕΕ) 1306/2013, διατηρεί το δικαίωμα του να λάβει ενίσχυση για τον αριθμό μετακινούμενων κυψελών που ήταν επιλέξιμες κατά τον χρόνο που προέκυψαν οι λόγοι ανωτέρας βίας ή οι εξαιρετικές περιστάσεις.

11. Οι περιπτώσεις ανωτέρας βίας και οι εξαιρετικές περιστάσεις κοινοποιούνται εγγράφως στην αρμόδια Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, μαζί με τα σχετικά αποδεικτικά στοιχεία που κρίνονται ικανοποιητικά από την εν λόγω αρχή, εντός δεκαπέντε εργάσιμων ημερών από την ημέρα που ο δικαιούχος ή ο έλκων εξ αυτού δικαιώματα είναι σε θέση να το πράξει.

12. Οι προβλεπόμενες διοικητικές κυρώσεις δεν επιβάλλονται στις περιπτώσεις που ο δικαιούχος δεν είναι σε θέση να εκπληρώσει τα κριτήρια επιλεξιμότητας, τις δεσμεύσεις ή τις λοιπές υποχρεώσεις λόγω φυσικών περιστατικών που επηρεάζουν το μελισσοκομείο του, υπό τον όρο ότι έχει ενημερώσει εγγράφως την αρμόδια Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής εντός δέκα εργάσιμων ημερών από τη διαπίστωση της μείωσης του αριθμού των κατεχομένων κυψελών. Με την επιφύλαξη των πραγματικών περιστάσεων που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη σε μεμονωμένες περιπτώσεις, οι αρμόδιες αρχές μπορεί να αποδεχθούν ως φυσικά περιστατικά που επηρεάζουν το μελισσοκομείο α) τον θάνατο μελισσοσμηνών εξαιτίας ασθένειας βεβαιωμένης από επίσημη κτηνιατρική αρχή ή β) τον θάνατο μελισσοσμηνών ή την απώλεια κυψελών ή μελισσοσμηνών μετά από ατύχημα ή φυσικές καταστροφές ή εξαιρετικές περιστάσεις βεβαιωμένες από επίσημες αρχές για το οποίο ο δικαιούχος δεν μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνος.

 

Άρθρο 10

Γενικές Διατάξεις

1. Με εγκύκλιο του προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Γεωργίας παρέχονται, όποτε κρίνεται απαραίτητο, διευκρινίσεις και οδηγίες σχετικά με την υλοποίηση της παρούσας.

2. Όπου στην παρούσα αναφέρεται ημερομηνία που συμπίπτει με μη εργάσιμη ημέρα για το δημόσιο, ως καταληκτική ημερομηνία λαμβάνεται η αμέσως επόμενη εργάσιμη ημέρα.

3. Όπου στην παρούσα αναφέρεται προθεσμία, λαμβάνεται υπόψη η ημερομηνία πρωτοκόλλου εισόδου στην αρμόδια Υπηρεσία.

4. Τα παραστατικά δαπανών εκδίδονται και εξοφλούνται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρ. 6 του άρθρου 7 της υπ’ αριθ. 788/334896/23-12-2019 (Β’ 4871) κοινής απόφασης του Υπουργού και της Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

5. Το συνημμένο παράρτημα υποδειγμάτων αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας.

6. Η παρούσα ισχύει από την δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 14 Απριλίου 2020

 

 


Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.


Έχει διαβαστεί 953 φορές

Τελευταία Νέα