Κατάργηση τέλους επιτηδεύματος για φυσικά πρόσωπα απο το 2025 (ν.5162/2024)
Προβλέπεται η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για τα φυσικά πρόσωπα επιτηδευματίες και ελεύθερους επαγγελματίες, συμπεριλαμβανομένων και των εργαζόμενων που αμείβονται με δελτίο παροχής υπηρεσιών
Με τις διατάξεις του άρθρου 3 του ν.5162/2024, καταργείται από το 2025 (φορολογικό έτος 2024) το τέλος επιτηδεύματος για τους επιτηδευματίες, αυτοαπασχολούμενους καθώς και εργαζόμενους που αμείβονται με «μπλοκάκι».
Διαβάστε αναλυτικά τη σχετική διάταξη
ΝΟΜΟΣ ΥΠ' ΑΡΙΘΜ. 5162/2024 ΦΕΚ 198/Α/5-12-2024
Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις.
Άρθρο 3
Κατάργηση τέλους επιτηδεύματος για φυσικά πρόσωπα - Εξουσιοδοτικές διατάξεις - Αντικατάσταση άρθρου 31 ν. 3986/2011
Το άρθρο 31 του ν. 3986/2011 (Α' 152), περί επιβολής τέλους επιτηδεύματος, αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 31
Επιβολή τέλους επιτηδεύματος
1. Τα νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες υποχρεούνται σε καταβολή ετήσιου τέλους επιτηδεύματος ως εξής:
α) νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που έχουν την έδρα τους σε τουριστικούς τόπους και σε πόλεις ή χωριά με πληθυσμό έως διακόσιες χιλιάδες (200.000) κατοίκους, σε οκτακόσια (800) ευρώ ετησίως,
β) αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες της περ. ε) του άρθρου 45 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013, Α' 167) που έχουν την έδρα τους σε τουριστικούς τόπους και σε πόλεις ή χωριά με πληθυσμό έως διακόσιες χιλιάδες (200.000) κατοίκους, σε τετρακόσια (400) ευρώ ετησίως,
γ) νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που έχουν την έδρα τους σε πόλεις με πληθυσμό πάνω από διακόσιες χιλιάδες (200.000) κατοίκους, σε χίλια (1.000) ευρώ ετησίως, δ) αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες της περ. ε) του άρθρου 45 του Κ.Φ.Ε. που έχουν την έδρα τους σε πόλεις με πληθυσμό πάνω από διακόσιες χιλιάδες (200.000) κατοίκους, σε πεντακόσια (500) ευρώ ετησίως, ε) για κάθε υποκατάστημα που συστήνεται από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα των περ. α) και γ) σε εξακόσια (600) ευρώ ετησίως και για κάθε υποκατάστημα που συστήνεται από αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία των περ. β) και δ), σε τριακόσια (300) ευρώ ετησίως.
Ως υποκατάστημα, για την εφαρμογή του παρόντος, νοείται κάθε επαγγελματική εγκατάσταση του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας στην ημεδαπή, εκτός της έδρας της επιχείρησης, στην οποία ενεργείται παραγωγική ή συναλλακτική δραστηριότητα. Δεν λογίζονται ως υποκαταστήματα, για την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος, οι προσωρινοί εκθεσιακοί χώροι και οι πρόσκαιρες επαγγελματικές εγκαταστάσεις, που λειτουργούν για χρονικό διάστημα μέχρι τριάντα (30) ημέρες, οι επαγγελματικές εγκαταστάσεις που στεγάζονται σε διαφορετικούς ορόφους, συνεχόμενους ή μη, του ίδιου κτιριακού συγκροτήματος, οι εγκαταστάσεις τουριστικών καταλυμάτων εντός παραδοσιακών κτισμάτων, σύμφωνα με το π.δ. 33/1979 (Α' 10), που λειτουργούν σε ξεχωριστά κτίρια, αλλά με ενιαία άδεια λειτουργίας, η οποία εντάσσεται ως ενιαία εγκατάσταση στην ίδια τουριστική μονάδα, καθώς και οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις της περ. δ) της παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 3874/2010 (Α' 151).
2. Δεν υποχρεούνται στην καταβολή τέλους επιτηδεύματος:
α) οι αγροτικοί συνεταιρισμοί, οι σχολικοί συνεταιρισμοί του άρθρου 46 του ν. 1566/1985 (Α' 167), οι Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων των άρθρων 14 και 24, αντίστοιχα, του ν. 4430/2016 (Α' 205),
β) τα νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες που βρίσκονται σε εκκαθάριση, πτώχευση ή αδράνεια, και γ) τα νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες που ασκούν τη δραστηριότητά τους σε χωριά με πληθυσμό έως πεντακόσιους (500) κατοίκους και σε νησιά κάτω από τρεις χιλιάδες εκατό (3.100) κατοίκους, εκτός εάν πρόκειται για τουριστικούς τόπους.
3. Σε περίπτωση διακοπής της δραστηριότητας ή αδράνειας κατά τη διάρκεια του φορολογικού έτους, το τέλος επιτηδεύματος περιορίζεται ανάλογα με τους μήνες λειτουργίας της επιχείρησης. Χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των δεκαπέντε (15) ημερών λογίζεται ως μήνας.
4. Νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, που αυξάνουν κατά τρία δωδέκατα (3/12) τουλάχιστον τον μέσο αριθμό εργαζομένων με σχέση εργασίας πλήρους απασχόλησης σε ένα (1) έτος, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος του ίδιου φορολογικού έτους, υπό την προϋπόθεση ότι τα ακαθάριστα έσοδά τους κατά το φορολογικό έτος για το οποίο χορηγείται η εξαίρεση δεν υπερβαίνουν τα δύο (2) εκατομμύρια ευρώ. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, κατόπιν εισήγησης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, καθορίζονται:
α) ο τρόπος υπολογισμού της αύξησης του μέσου αριθμού εργαζομένων με σχέση εργασίας πλήρους απασχόλησης,
β) ο τρόπος και η διαδικασία διακρίβωσης και ελέγχου των προϋποθέσεων για την εξαίρεση από το τέλος επιτηδεύματος, και
γ) κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή της παρούσας.
5. Το τέλος επιτηδεύματος βεβαιώνεται με βάση τους εκτελεστούς τίτλους της παρ. 2 του άρθρου 44 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ., ν. 5104/2024, Α' 58) και η καταβολή του πραγματοποιείται σύμφωνα με τις δόσεις καταβολής φόρου εισοδήματος που ορίζονται στο άρθρο 68 του Κ.Φ.Ε..
6. Το τέλος επιτηδεύματος δεν εκπίπτει από τα ακαθάριστα έσοδα των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων του άρθρου 45 του Κ.Φ.Ε..
7. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζονται η ειδικότερη διαδικασία για την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που υποβάλλονται και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή του παρόντος.».
Διαβάστε επίσης
- Αυξήσεις στο τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση για ξενοδοχεία και βραχυχρόνιες μισθώσεις
- Τέλος κρουαζιέρας στους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων που αποβιβάζονται στα λιμάνια της χώρας
- Αναμόρφωση του μισθολογικού πλαισίου για τους μαθητές των Σχολών των Ενόπλων Δυνάμεων (Ν.5162/2024)
- Διπλασιάζεται η έκπτωση ΕΝΦΙΑ στο 20% για κατοικίες που ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές (ν.5162/2024)
- Φοροαπαλλαγή για το εισόδημα φυσικών προσώπων από την εκμίσθωση ακινήτων που δηλώνονταν ως κενά ή είχαν διατεθεί για βραχυχρόνια μίσθωση (airbnb)
- Αφορολόγητο έως 300 ευρώ για τα φιλοδωρήματα (ν.5162/2024)
- Μείωση ασφαλιστικών εισφορών υγειονομικής περίθαλψης εργοδότη – εργαζόμενου (ν.5162/2024)
- Αλλαγές στην παρακράτηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων από ορισμένες κατηγορίες συντάξεων (ν.5162/2024)
- Αυξάνεται η νυχτερινή αποζημίωση προσωπικού Σωμάτων Ασφαλείας και Ενόπλων Δυνάμεων (Ν.5162/2024)
- Υποχρεωτική Ασφάλιση οχημάτων έναντι φυσικών καταστροφών (Ν.5162/2024)
- Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νέος Νόμος 5162/2024 με τα μέτρα ενίσχυσης του εισοδήματος των πολιτών και τον εκσυγχρονισμό της φορολογικής νομοθεσίας
- Νόμος 5162/2024 - ΦΕΚ 198/Α/5-12-2024 (Κωδικοποιημένος)
- Φορολογικό νομοσχέδιο: Πρόσθετες ρυθμίσεις από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
- Κατατέθηκε στη Βουλή το νέο φορολογικό νομοσχέδιο
- Τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση το Φορολογικό νομοσχέδιο
