x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για την Διασφάλιση δημοσιονομικής ισορροπίας - Μεταρρύθμιση πλαισίου δημοσιονομικής διαχείρισης

Περιλαμβάνονται οι διατάξεις για την επιστροφή ενοικίου και την ενίσχυση χαμηλοσυνταξιούχων.

Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Διασφάλιση δημοσιονομικής ισορροπίας: Μεταρρύθμιση πλαισίου δημοσιονομικής διαχείρισης - Τροποποίηση ν.4270/2014 για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265 του Συμβουλίου της 29ης Απριλίου 2024 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ σχετικά με τις απαιτήσεις για τα δημοσιονομικά πλαίσια των κρατών μελών και λοιπές διατάξεις»

Σύμφωνα με την συνοδευτική Αιτιολογική έκθεση

Μέρος Α':

Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου τροποποιεί το ισχύον πλαίσιο κανόνων και διαδικασιών για τη δημοσιονομική διαχείριση, όπως αυτό αποτυπώνεται στον ν. 4270/2014 (Α' 143) και ενσωματώνει στην εθνική έννομη τάξη την Οδηγία (EE) 2024/1265 του Συμβουλίου, της 29ης Απριλίου 2024, για την τροποποίηση της οδηγίας 2011/85/ΕΕ σχετικά με τις απαιτήσεις για τα δημοσιονομικά πλαίσια των κρατών μελών (Σειρά L) (εφεξής Οδηγία (ΕΕ) 2024/1265), καθώς και σειρά μέτρων εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1263 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 29ης Απριλίου 2024, σχετικά με τον αποτελεσματικό συντονισμό των οικονομικών πολιτικών και την πολυμερή δημοσιονομική εποπτεία και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) 1466/97 του Συμβουλίου (Σειρά L) και του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1264 του Συμβουλίου της 29ης Απριλίου 2024, για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΚ) 1467/97 για την επιτάχυνση και τη διασαφήνιση της εφαρμογής της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος (Σειρά L). Πρόκειται, ουσιαστικά, για την αποτύπωση στην εθνική έννομη τάξη των αλλαγών που επιφέρει η μεταρρύθμιση του ευρωπαϊκού πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης, η οποία με τη σειρά της αποτυπώθηκε στις προαναφερόμενες πράξεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Τροποποιούνται, ακόμη, ρυθμίσεις του ν. 4270/2014, με τις οποίες δεν ενσωματώνεται η ως άνω Οδηγία αλλά οι οποίες συνέχονται ρυθμιστικά και επιχειρησιακά με λοιπές, τροποποιούμενες λόγω της ενσωμάτωσης, διατάξεις.

Μέρος Β':

Τροποποιούνται οι προβλέψεις του ν. 4270/2014 που αφορούν στο Δημοσιονομικό Συμβούλιο, προκειμένου να ενσωματωθούν οι προβλέψεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265 για τους ανεξάρτητους φορείς, οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι με την παρακολούθηση των δημοσίων οικονομικών. Η Οδηγία (ΕΕ) 2024/1265 περιλαμβάνει για πρώτη φορά τους εν λόγω φορείς στα δομικά στοιχεία του δημοσιονομικού πλαισίου και αναδεικνύει τον κομβικό ρόλο τους στην εν ευρεία εννοία άσκηση της δημοσιονομικής πολιτικής, με συνέπεια την ανάγκη επαναπροσδιορισμού του ρόλου και του τρόπου λειτουργίας και του Δημοσιονομικού Συμβουλίου. Κατά τούτο, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις του Μέρους Β' επικαιροποιούν το υφιστάμενο πλαίσιο για το Δημοσιονομικό Συμβούλιο και εισάγουν στην εθνική έννομη τάξη τις νέες απαιτήσεις που προκύπτουν από την Οδηγία (ΕΕ) 2024/1265 και αφορούν ιδίως στις αρμοδιότητες, τα διαθέσιμα εργαλεία, τους πόρους και την εξωστρέφεια του φορέα.

Μέρος Γ':

Τροποποιούνται οι προβλέψεις του ν. 4270/2014 που αφορούν σε θεσμικά όργανα και στις αρμοδιότητές τους αναφορικά με τα δημόσια οικονομικά, ήτοι σε δομικές συνιστώσες του δημοσιονομικού πλαισίου. Οι τροποποιήσεις αποσκοπούν στην επικαιροποίηση των υφιστάμενων αρμοδιοτήτων ή στην απονομή νέων και τη σύνδεσή τους με τα θεσμικά όργανα που θα τις ασκήσουν, καθώς και στην αναγκαία επαναφορά στο θεσμικό πλαίσιο οργάνων που συμμετέχουν στην εν ευρεία έννοια άσκηση δημοσιονομικής πολιτικής ή στην παρακολούθηση των δημοσίων οικονομικών.

Μέρος Δ':

Στο Μέρος Δ' αποτυπώνονται οι δομικές αλλαγές που επέρχονται στον κύκλο της δημοσιονομικής διαχείρισης σε συνέχεια της μεταρρύθμισης του πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης σε ενωσιακό επίπεδο. Επαναδιατυπώνονται οι αρχές του δημοσιονομικού σχεδιασμού, με τη συμπερίληψη για πρώτη φορά αμιγώς εθνικού κανόνα για τη διατήρηση και ενίσχυση της δημοσιονομικής σταθερότητας, ότι δηλαδή η δημοσιονομική θέση του πρωτογενούς ισοζυγίου της Γενικής Κυβέρνησης πρέπει να είναι πλεονασματική. Αποτυπώνεται, επίσης, ο κανόνας για τη μεταβολή των καθαρών δαπανών ως μέσο για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους και της διατήρησης μεσοπρόθεσμα του ελλείμματος σε επίπεδα κάτω από την τιμή αναφοράς του τρία τοις εκατό (3%) του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (Α.Ε.Π.). Προβλέπονται, ακόμη, οι ρήτρες διαφυγής που επιτρέπουν κατ' εξαίρεση αποκλίσεις από τους ανωτέρω κανόνες. Περαιτέρω, ρυθμίζεται η διαδικασία ενεργοποίησης και εφαρμογής του διορθωτικού μηχανισμού. Με τις προτεινόμενες διατάξεις ρυθμίζονται, επίσης, βασικά διαδικαστικά ζητήματα κατάρτισης και υλοποίησης του Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού Διαρθρωτικού Σχεδίου (Μ.Δ.Σ.), ενώ ταυτόχρονα θεσπίζεται ο θεμελιώδης κανόνας της δεσμευτικότητας του στόχου που αυτό περιλαμβάνει για τον ετήσιο και πολυετή δημοσιονομικό προγραμματισμό. Στο πλαίσιο της αντικατάστασης του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) συνδυαστικά από τον Πολυετή Δημοσιονομικό Προγραμματισμό (Π.Δ.Π.) και το Μ.Δ.Σ. επέρχονται ευρείες τροποποιήσεις στις επιχειρησιακές παραμέτρους της μεσοπρόθεσμης δημοσιονομικής στρατηγικής και επαναπροσδιορίζονται οι δεσμευτικότητες που απορρέουν από αυτήν.

Μέρος Ε':

Σε συνέχεια των προαναφερόμενων αλλαγών και της τροποποίησης των σχετικών διαδικασιών, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις του Μέρους Ε' επέρχονται αναγκαίες τροποποιήσεις σε σειρά άρθρων του ν. 4270/2014 που διέπουν τις διαδικασίες κατάρτισης, εκτέλεσης και παρακολούθησης του ετήσιου Κρατικού Προϋπολογισμού και των προϋπολογισμών των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης. Μεταξύ άλλων, αναμορφώνεται και ορίζεται το ελάχιστο περιεχόμενο της εισηγητικής έκθεσης του ετήσιου Κρατικού Προϋπολογισμού, προκειμένου να ενσωματωθούν ως περιεχόμενο αυτής τα μεγέθη και τα γενικότερα στοιχεία που συνδέονται με τους νέους κανόνες και απαιτήσεις του κύκλου της δημοσιονομικής διαχείρισης. Επιπλέον, επικαιροποιείται η διαδικασία κατάρτισης για το σύνολο των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, καθώς και η κρίσιμη για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων διαδικασία έγκρισης των πολυετών υποχρεώσεων. Περαιτέρω, και σε εναρμόνιση με την υπό ενσωμάτωση Οδηγία, προτείνεται πρόσθετη ρύθμιση περί δημοσίευσης δημοσιονομικών δεδομένων από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ.), ενώ καθορίζεται νέο πλέγμα κυρώσεων στο πλαίσιο ενίσχυσης της εποπτείας και επιβολής των κανόνων δημοσιονομικής διαχείρισης.

Μέρος ΣΤ':

Συστήνεται ηλεκτρονικό μητρώο με την επωνυμία «Εθνικό Μητρώο Παροχών και Ενισχύσεων» (εφεξής «Μητρώο»), στο Αυτοτελές Τμήμα Επιχειρησιακής Ανάλυσης και Υποστήριξης του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, το οποίο υλοποιείται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) και είναι προσβάσιμο σε αυθεντικοποιημένους χρήστες μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ) και με χρήση Κωδικών Δημόσιας Διοίκησης.

Στο Μητρώο τηρούνται στοιχεία ανά φυσικό πρόσωπο για κάθε παροχή σε χρήμα και σε είδος και για κάθε ενίσχυση που αυτό λαμβάνει από φορείς του δημοσίου

τομέα κατά την έννοια της περ. α' της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014. Σκοπός του Μητρώου είναι:

α) η συγκέντρωση σε ένα ενιαίο και συνεκτικό μητρώο των παροχών και ενισχύσεων σε χρήμα και σε είδος που χορηγούνται από το Δημόσιο προς φυσικά πρόσωπα, β) η αποτελεσματικότερη παρακολούθηση από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών της δημοσιονομικής επίπτωσης των παροχών και ενισχύσεων που χορηγούνται από φορείς του δημοσίου τομέα,

γ) η υποστήριξη σε πληροφοριακό και στατιστικό επίπεδο, του σχεδιασμού και της άσκησης δημόσιων πολιτικών, μέσω παραγωγής ανωνυμοποιημένων αναφορών επί των ποσοτικών και ποιοτικών χαρακτηριστικών των χορηγούμενων παροχών και ενισχύσεων στη χώρα,

δ) η παροχή πληροφοριών στο πλαίσιο ελεγκτικών διαδικασιών σχετικά με το σύνολο των χορηγούμενων παροχών και ενισχύσεων και την εξασφάλιση των εισοδηματικών κριτηρίων που συνδέονται με τις εν λόγω παροχές ανά φυσικό πρόσωπο,

ε) η αξιοποίηση της συνολικής πληροφόρησης των χορηγούμενων παροχών και ενισχύσεων ανά φυσικό πρόσωπο για λόγους ελέγχου της σώρευσης παροχών, όταν αυτός προκύπτει ως υποχρέωση από την οικεία νομοθεσία κάθε παροχής, στ) η πληροφόρηση των φυσικών προσώπων για το σύνολο των παροχών και ενισχύσεων που λαμβάνουν από φορείς του δημοσίου και τα προσωπικά δεδομένα που αυτοί τηρούν στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων τους.

Στο πλαίσιο αυτό συμπληρώνονται αναγκαία οι αρμοδιότητες του Αυτοτελούς Τμήματος Επιχειρησιακής Ανάλυσης και Υποστήριξης του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, το οποίο είναι υπεύθυνο για τη διαχείριση του Μητρώου.

Μέρος Ζ':

Αποτυπώνεται μέρος των μέτρων στήριξης που αφορούν ειδικότερα στην αντιμετώπιση του προβλήματος στέγασης αλλά και στη μόνιμη ενίσχυση του εισοδήματος χαμηλοσυνταξιούχων και άλλων ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Οι προτεινόμενες παρεμβάσεις καταδεικνύουν τη σταθερή κυβερνητική προσπάθεια για βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και για διασφάλιση αξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης. Πρόκειται για μέτρα που εστιάζουν στη μόνιμη ενίσχυση δυο εκατομμυρίων επτακοσίων χιλιάδων (2.700.000) πολιτών με χαμηλά και μεσαία εισοδήματα. Στο επίκεντρο είναι οι οικογένειες που καταβάλλουν ενοίκιο για την κατοικία τους, οι συνταξιούχοι, οι ανασφάλιστοι υπερήλικες και τα άτομα με αναπηρία. Η υιοθέτηση των εν λόγω μέτρων εδράζεται στην υπεραπόδοση της οικονομίας για το 2024, που επέτρεψε στην κυβέρνηση να εφαρμόσει ένα μετρημένο και κοστολογημένο σχέδιο, χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η δημοσιονομική σταθερότητα και ισορροπία, καθώς τις βάσεις για την αύξηση των κρατικών εσόδων έθεσαν η μείωση της φοροδιαφυγής, η αύξηση των μισθών και της απασχόλησης και ο εξορθολογισμός των κρατικών δαπανών.

Μέρος Η':

Ρυθμίζεται σειρά ζητημάτων αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, όπως ιδίως: α) η διασφάλιση των αναγκαίων πόρων και η επικαιροποίηση της μεθοδολογίας και των διαδικασιών που ακολουθούνται για την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία των ελεγκτικών υπηρεσιών, καθώς και φορέων με κρίσιμες αρμοδιότητες επί των δημοσίων οικονομικών,

β) η επέκταση των δικαιούχων του Κινήτρου Επίτευξης Δημοσιονομικών Στόχων στους υπηρετούντες στο Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο,

γ) η κάλυψη του νομοθετικού κενού που αφορά σε μετακινήσεις υπαλλήλων του δημοσίου με αναπηρία που χρήζουν συνοδού ή/και σκύλου βοηθείας, καθώς και σε μετακινήσεις συνοδών ασφαλείας.

δ) ο συμπληρωματικός προϋπολογισμός του τρέχοντος οικονομικού έτους, στο πλαίσιο της εξαγγελθείσας αύξησης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κατά πεντακόσια εκατομμύρια (500.000.000) ευρώ από το 2025 και για κάθε έτος εφεξής. ε) η συμπλήρωση της αρμοδιότητας για το πρόγραμμα «Μίτος» και στ) η παράταση εφαρμογής του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής (clawback) φαρμακευτικής δαπάνης και δαπάνης υπηρεσιών υγείας του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.), των νοσοκομείων του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.) και του Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης (ΓΝΘ) Παπαγεωργίου, με στόχο τη συγκράτηση του ύψους των εν λόγω δαπανών, σε συνδυασμό ωστόσο με τη διατήρηση των αντισταθμισμάτων που είχαν προβλεφθεί με τον ν. 4837/2021 (Α' 178) προς όφελος της αναπτυξιακής προοπτικής της φαρμακοβιομηχανίας.

Μέρος Θ':

Ρυθμίζεται η διαγραφή των οφειλών από δάνεια που χορήγησε το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων σε σοβαρά πληγέντες κατά το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών της 28ης Φεβρουαρίου 2023 και στους στενούς τους συγγενείς, ως πρόσθετο μέτρο στήριξης των τραυματιών και των συγγενών τους. Τροποποιούνται υφιστάμενες διατάξεις της φορολογίας περιουσίας, προκειμένου να δημιουργηθεί το κατάλληλο πλαίσιο για την κωδικοποίηση των ρυθμίσεων που αφορούν τη φορολογία της περιουσίας.

Η οργανωτική αναδιάρθρωση της Ελληνικής Αστυνομίας απαιτεί την ομαλή εκτέλεση του προϋπολογισμού του έτους 2025.

Αντιμετωπίζεται το ζήτημα της δυνατότητας απόσπασης, διάθεσης και υπηρεσιακής μετακίνησης Ελλήνων δημοσίων υπαλλήλων, προκειμένου να ενισχυθεί το έργο της Κυπριακής Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2026. Τέλος, αντιμετωπίζεται το ζήτημα της διασφάλισης της βιωσιμότητας και της απρόσκοπτης λειτουργίας της εταιρείας «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΜΥΝΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Α.Β.Ε.Ε.», μέσω της παράτασης έως τις 22 Ιουνίου 2026 της δυνατότητας χορήγησης φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας, καθώς και της αναστολής μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης κατά της περιουσίας της.

 

Πιο Αναλυτικά

Με το υπόψη σχέδιο νόμου ρυθμίζονται, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:

ΜΕΡΗ Α’ & Β’

Με τις προτεινόμενες διατάξεις, ορίζεται ο σκοπός και το αντικείμενο των εν λόγω Μερών [ενσωματώνεται στην εθνική έννομη τάξη η Οδηγία (EE) 2024/1265 του Συμβουλίου της 29ης Απριλίου 2024, η οποία τροποποιεί την Οδηγία 2011/85/ΕΕ σχετικά με τις απαιτήσεις για τα δημοσιονομικά πλαίσια των κρατών μελών, αποτυπώνονται τα μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού 2024/1263 της 29ης Απριλίου 2024 σχετικά με τον αποτελεσματικό συντονισμό των οικονομικών πολιτικών και την πολυμερή δημοσιονομική εποπτεία και την κατάργηση του Κανονισμού 1466/97 και επικαιροποιούνται διατάξεις του δημοσίου λογιστικού (ν.4270/2014)]. Ειδικότερα :

1.Ορίζεται ρητά ότι σκοπός του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου (Ε.Δ.Σ.) είναι η παρακολούθηση των δημοσίων οικονομικών και τροποποιούνται - συμπληρώνονται οι αρμοδιότητές του. Ενδεικτικά αναφέρονται:

-Η εκ των προτέρων αξιολόγηση του Πολυετούς Δημοσιονομικού Προγραμματισμού (Π.Δ.Π.) και του σχεδίου δημοσιονομικού προγράμματος.

-Η ανάλυση των μακροοικονομικών και δημοσιονομικών εξελίξεων που επηρεάζουν την οικονομική ανάπτυξη, σε σχέση με τους κινδύνους και τις επιπτώσεις που απορρέουν από την κλιματική αλλαγή.

-Η αξιολόγηση της συνέπειας, της συνεκτικότητας και της αποτελεσματικότητας του εθνικού δημοσιονομικού πλαισίου.

-Η σύναψη συμβάσεων με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, ερευνητικά πανεπιστημιακά ινστιτούτα και ερευνητικά ιδρύματα, στη χώρα και διεθνώς, καθώς και με ειδικούς επιστήμονες ή τεχνικούς με ειδικές γνώσεις και εμπειρία για την εκτέλεση έργων ή την εκπόνηση μελετών, που εντάσσονται στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του.(άρθρα 1 - 4)

2.Διευρύνεται το πεδίο των φορέων που διαχειρίζονται θέματα δημοσίων οικονομικών, με τους οποίους το Ε.Δ.Σ. δύναται να συνάπτει μνημόνια συνεργασίας.(άρθρο 5)

3.Τροποποιούνται ρυθμίσεις αναφορικά με το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) του Ε.Δ.Σ. (προβλέπεται μεταξύ άλλων η δυνατότητα άπαξ ανανέωσης της θητείας των μελών του Δ.Σ.).(άρθρο 6)

4.Αποτυπώνονται ρητά οι αρμοδιότητες του Προέδρου καθώς και του Δ.Σ. του Ε.Δ.Σ..(άρθρα 7 & 8)

5.Επανακαθορίζεται η οργανωτική δομή του Ε.Δ.Σ. και συγκεκριμένα:

-θα λειτουργούν εφεξής τέσσερις (4) οργανικές μονάδες επιπέδου τμήματος έναντι δύο (2) που λειτουργούν σήμερα και

-συστήνεται Γραφείο Προέδρου του Ε.Δ.Σ. (θα λειτουργεί ως οργανική μονάδα επιπέδου Διεύθυνσης), για τις ανάγκες του οποίου συστήνονται έξι (6) θέσεις συνεργατών.(άρθρα 9 & 10)

6.Προβλέπεται η σύσταση στο Ε.Δ.Σ. είκοσι έξι (26) θέσεων προσωπικού [επί του παρόντος προβλέπονται είκοσι (20) θέσεις] και η δυνατότητα πραγματοποίησης πρακτικής άσκησης από φοιτητές, με καταβολή αμοιβής για τρεις (3) εξ αυτών.(άρθρο 11)

7.Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη διαδικασία επιλογής Προϊσταμένων καθώς και με τη λειτουργία του Υπηρεσιακού και Πρωτοβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου του προσωπικού του Ε.Δ.Σ..(άρθρα 12 - 15)

8.Εισάγονται εξουσιοδοτικές (παρέχεται η δυνατότητα σύστασης Γραφείων εντός των Τμημάτων) και μεταβατικές [καταργείται η κατηγορία Επιστημονικού Προσωπικού (Ε.Π.), μετά την αποχώρηση λόγω συνταξιοδότησης των υπαλλήλων της] διατάξεις, για τη λειτουργία του Ε.Δ.Σ., κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.(άρθρα 16 & 17)

 

ΜΕΡΟΣ Γ’

Τροποποιούνται-συμπληρώνονται διατάξεις του ν.4270/2014 που αφορούν στη λειτουργία θεσμικών οργάνων και στις αρμοδιότητές τους αναφορικά με τη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων:

-επικαιροποιείται το υφιστάμενο πλαίσιο ορισμών και εισάγονται νέοι,

-προστίθεται η ΕΛ.ΣΤΑΤ. στους φορείς με αρμοδιότητες επί των δημοσίων οικονομικών,

-αναμορφώνονται, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, λόγω της θέσπισης του Μ.Δ.Σ. και του Π.Δ.Π., οι ειδικότερες αρμοδιότητες επιμέρους οργάνων και φορέων της Γενικής Κυβέρνησης,

- προσδιορίζονται ρητά οι αρμοδιότητες επί των δημοσίων οικονομικών του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (Ο.Δ.ΔΗ.Χ.) με αναφορά στις αρμοδιότητες που ορίζει για τον φορέα ο ν. 4941/2022.(άρθρα 18 - 32)

 

ΜΕΡΟΣ Δ’

1.Επαναδιατυπώνονται οι γενικές αρχές του δημοσιονομικού σχεδιασμού σε ετήσιο και πολυετή ορίζοντα. Ειδικότερα μεταξύ άλλων, εισάγονται οι αρχές:

-της διατήρησης του ρυθμού αύξησης των καθαρών δαπανών της Γενικής Κυβέρνησης σε επίπεδα που διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους και τη διατήρηση μεσοπρόθεσμα του δημοσιονομικού ελλείμματος στα οριζόμενα επίπεδα,

-της πλεονασματικής δημοσιονομικής θέσης του πρωτογενούς ισοζυγίου της Γενικής Κυβέρνησης.(άρθρο 33)

2. α.Αποτυπώνεται ο κανόνας των καθαρών δαπανών της Γενικής Κυβέρνησης και η ποσοστιαία μεταβολή τους, βάσει των ενωσιακών συστάσεων.

β.Προβλέπονται οι επιτρεπόμενες ρήτρες διαφυγής (απόκλισης από τον ανωτέρω κανόνα) και αποσαφηνίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις ενεργοποίησής τους.(άρθρα 34 & 35)

3.Επικαιροποιείται το πλαίσιο εφαρμογής του διορθωτικού μηχανισμού, σε περιπτώσεις απόκλισης από τους τιθέμενους δημοσιονομικούς στόχους.(άρθρα 36 - 39)

4. α.Καταρτίζεται από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, Μεσοπρόσθεσμο Δημοσιονομικό - Διαρθρωτικό Σχέδιο (Μ.Δ.Σ.), κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. β.Θεσπίζεται ο κανόνας της δεσμευτικότητας του στόχου για τον ρυθμό

αύξησης των καθαρών δαπανών του Μ.Δ.Σ., τόσο για τον Πολυετή Δημοσιονομικό Προγραμματισμό όσο και για τον ετήσιο Κρατικό Προϋπολογισμό.(άρθρο 40)

5.α. Αντικαθίσταται το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (Μ.Π.Δ.Σ.) από τον Πολυετή Δημοσιονομικό Προγραμματισμό (Π.Δ.Π.).

β.Προβλέπεται η αρμοδιότητα του Ε.Δ.Σ., για την εκ των υστέρων αξιολόγηση των μακροοικονομικών και δημοσιονομικών προβλέψεων.

γ.Εναρμονίζεται ο Π.Δ.Π. με τους δημοσιονομικούς στόχους του Μ.Δ.Σ..

δ.Καθορίζονται:

-το ελάχιστο περιεχόμενο των συνοδευτικών κειμένων του Π.Δ.Π. βάσει των ενωσιακών απαιτήσεων,

-οι διαδικασίες κατάρτισης, έγκρισης και επικαιροποίησης του Π.Δ.Π. και των συνοδευτικών του κειμένων.

ε.Αποτυπώνονται οι δεσμευτικές επιπτώσεις του Π.Δ.Π. κατά την κατάρτιση του ετήσιου Κρατικού Προϋπολογισμού και των προϋπολογισμών των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.

στ.Ρυθμίζονται μεταξύ άλλων οι περιπτώσεις αποκλίσεων από τους δημοσιονομικούς στόχους (μη επίτευξη των στόχων ή υπέρβαση των ανώτατων ορίων που έχουν καθοριστεί από τον εκάστοτε Π.Δ.Π. κλπ.).(άρθρα 41 - 47)

 

ΜΕΡΟΣ Ε’

1. α.Επανακαθορίζεται το περιεχόμενο της εισηγητικής έκθεσης του ετήσιου Κρατικού Προϋπολογισμού, καθώς και η διαδικασία κατάρτισης (κυρίως ως προς τις προθεσμίες) και ψήφισης αυτού.

β.Επανακαθορίζεται, επίσης, η διαδικασία έγκρισης των αναλυτικών προϋπολογισμών των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης (πλην ο.τ.α.), καθώς και των Ανεξάρτητων Διοικητικών Αρχών (Α.Δ.Α.) που δεν ανήκουν στην Κεντρική Διοίκηση ως ειδικοί φορείς αλλά είναι φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.(άρθρα 48 - 55)

2.α. Τροποποιείται το άρθρο 67 του ν.4270/2014, περί πολυετών υποχρεώσεων. Κατά βάση αναπροσαρμόζεται το όριο πέραν του οποίου απαιτείται απόφαση έγκρισης του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για την έκδοση απόφασης πολυετούς υποχρέωσης στα δύο εκατομμύρια (2.000.000) ευρώ για την Κεντρική Διοίκηση (από 1.000.000) και στις πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ για τους λοιπούς φορείς της Γενικής Κυβέρνησης (από 100.000).

Οι αναλήψεις των πολυετών υποχρεώσεων παρακολουθούνται για όλα τα έτη του Π.Δ.Π. , κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. β.Προστίθενται:

-στους φορείς που συνάπτουν μνημόνια συνεργασίας με το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κατά το άρθρο 70 του ν. 4270/2014 και η Προεδρία της Κυβέρνησης,

-διάταξη, σύμφωνα με την οποία, η ΕΛ.ΣΤΑΤ. μεριμνά για την έγκαιρη και τακτική δημοσίευση τριμηνιαίων δεδομένων για το χρέος και για το έλλειμμα διακριτά ανά υποτομέα της Γενικής Κυβέρνησης, όπως ορίζεται στον Κανονισμό (ΕΕ) 549/2013,

γ.Τροποποιείται/συμπληρώνεται το άρθρο 172 του ν. 4270/2014, σχετικά με τις κυρώσεις που επιβάλλονται στους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης. Ειδικότερα ορίζεται ότι:

-εάν από τα μηνιαία στοιχεία εκτέλεσης των προϋπολογισμών τους, διαπιστώνεται υποεκτέλεση άνω του 10% από τους τριμηνιαίους στόχους δαπανών, δεν εξετάζονται από την αναφερόμενη Υπηρεσία αιτήματα περί ενίσχυσης των πιστώσεων από το ειδικό αποθεματικό των παρ. 7 και 8 του άρθρου 59 (περί αποθεματικού του κρατικού προϋπολογισμού) μέχρι του ποσού της ως άνω υποεκτέλεσης.

-εάν δεν υποβληθούν έγκαιρα προβλέψεις για τον Π.Δ.Π. ή σχέδια συνοπτικών ετήσιων προϋπολογισμών κατά τις παρ. 8 και 9 του άρθρου 54 ή οι οριζόμενες εκθέσεις μπορεί να περικόπτεται ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) από το ανώτατο ποσό του Κινήτρου Επίτευξης Δημοσιονομικών Στόχων (Κ.Ε.Δ.Σ.) που δικαιούται η οικονομική υπηρεσία του εποπτεύοντος Υπουργείου για το ίδιο έτος.(άρθρα 56 - 62)

 

ΜΕΡΟΣ ΣΤ’

1. α.Συστήνεται, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, στο Αυτοτελές Τμήμα Επιχειρησιακής Ανάλυσης και Υποστήριξης της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ηλεκτρονικό μητρώο με την επωνυμία «Εθνικό Μητρώο Παροχών και Ενισχύσεων» και καθορίζεται ο σκοπός του.

β.Προσδιορίζονται τα στοιχεία και οι πληροφορίες που τηρούνται στο ανωτέρω Μητρώο και καθορίζονται τα φυσικά πρόσωπα που έχουν δικαιώματα πρόσβασης σε αυτό.

γ.Ορίζονται οι υπεύθυνοι επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων βάσει του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία Δεδομένων (Γ.Κ.Π.Δ.). (άρθρα 63 - 66)

2. α.Προβλέπεται η πιλοτική λειτουργία του «Εθνικού Μητρώου Παροχών και Ενισχύσεων» και αναφέρονται οι φορείς καθώς και οι παροχές και ενισχύσεις που συμμετέχουν/εντάσσονται σε αυτό.

β.Η δαπάνη χρηματοδότησης του πιλοτικού προγράμματος θα βαρύνει τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.(άρθρο 67)

3.Συμπεριλαμβάνεται στις αρμοδιότητες του ανωτέρω Αυτοτελούς

Τμήματος, και η τήρηση του «Εθνικού Μητρώου Παροχών και Ενισχύσεων» και τίθενται οι εξουσιοδοτικές διατάξεις υλοποίησης της εν λόγω δράσης (προβλέπεται μεταξύ άλλων η επιβολή κυρώσεων για τη μη εκπλήρωση των σχετικών υποχρεώσεων).(άρθρα 68 & 69)

 

ΜΕΡΟΣ Ζ'

Προβλέπεται, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις, η υλοποίηση μέτρων ενίσχυσης κοινωνικών ομάδων ως ακολούθως:

1. α. Θεσπίζεται επιδότηση (οικονομική ενίσχυση) με τη μορφή επιστροφής ποσού ενοικίου, η οποία τίθεται σε ισχύ από το τρέχον οικονομικό έτος.

β.Προσδιορίζονται οι δικαιούχοι και τα ειδικότερα κριτήρια για την εφαρμογή του μέτρου.

γ.Ορίζεται το ανώτατο όριο κατά περίπτωση της θεσπιζόμενης ενίσχυσης, η οποία υπάγεται σε ειδικό φορολογικό και ασφαλιστικό καθεστώς (αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κ.λ.π.).

δ.Προβλέπεται σε περίπτωση διαπίστωσης ανακριβούς δήλωσης στοιχείων ο έντοκος καταλογισμός του ποσού της ενίσχυσης κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.(άρθρο 70)

2.Παρατείνεται η ισχύς του μέτρου της έκπτωσης φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων, για δαπάνες αναβάθμισης κτιρίων του άρθρου 39Β του Κ.Φ.Ε., οι οποίες πραγματοποιούνται στα φορολογικά έτη με την οριζόμενη χρονική διάρκεια.(άρθρο 71)

3.α.Θεσπίζεται οικονομική ενίσχυση, ύψους διακοσίων πενήντα (250) ευρώ ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, με μόνιμο χαρακτήρα από το έτος 2025 και εφεξής.

β.Προσδιορίζονται οι δικαιούχοι της χορηγούμενης ενίσχυσης, οι ειδικότεροι όροι χορήγησής της καθώς και η πηγή κάλυψής της κατά περίπτωση.

 γ. Η χορηγούμενη ενίσχυση καταβάλλεται μέχρι την 30η Νοεμβρίου κάθε έτους και υπάγεται σε ειδικό φορολογικό και ασφαλιστικό καθεστώς (αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, δεν υπόκειται σε οποιοδήποτε τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή του e-Ε.Φ.Κ.Α. κ.λ.π.).(άρθρο 72)

 

ΜΕΡΟΣ Η’

1.Τροποποιούνται - συμπληρώνονται διατάξεις του ν. 3492/2006 σχετικά με την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των δημοσιονομικών ελέγχων και συγκεκριμένα:

-επαναδιατυπώνεται ο ορισμός της δημοσιονομικής διόρθωσης,

-αποσαφηνίζεται το καθεστώς καταβολής αποζημίωσης (παρ. 1 άρθρου 21 του ν. 4354/2015), για τους ιδιώτες μέλη της Επιτροπής Συντονισμού και Ελέγχου (Ε.Σ.ΕΛ.)

-επανακαθορίζονται τα είδη των ελέγχων της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων (Γ.Δ.Δ.Ε.)

-καταργείται η ειδική υπηρεσιακή ταυτότητα για την έναρξη διενέργειας δημοσιονομικού ελέγχου,

-προβλέπεται εφεξής ότι, τα ποσά των δημοσιονομικών διορθώσεων αποτελούν έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού (σήμερα περικόπτονται από τις πιστώσεις του συνολικού προϋπολογισμού του φορέα και δεν μπορούν να διατεθούν για δραστηριότητες άλλων υπηρεσιών του ίδιου φορέα), κ.λπ..(άρθρα 73 - 80)

2. α.Καθορίζεται η διαδικασία παράτασης των αποσπάσεων του προσωπικού που υπηρετεί στη Διεύθυνση Ελέγχου Δράσεων του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Γενικής Διεύθυνσης Ελέγχων Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής.

β.Επικαιροποιείται η διαδικασία αποσπάσεων προσωπικού στον Οργανισμό Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (Ο.Δ.ΔΗ.Χ.), κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η δυνατότητα απόσπασης, μετάταξης ή μεταφοράς υπαλλήλων και από φορείς του δημοσίου τομέα εκτός Γενικής Κυβέρνησης.(άρθρα 81 & 82)

3.Παρέχεται η δυνατότητα καταβολής του Κ.Ε.Δ.Σ. του άρθρου 25 του ν.4940/2022 και σε υπαλλήλους του Ε.Δ.Σ..(άρθρο 83)

4. α.Αναγνωρίζεται στους μετακινούμενους εντός και εκτός Επικράτειας υπαλλήλους με αναπηρία, το δικαίωμα συνοδείας από συνοδό ή/και από σκύλο βοηθείας.

β.Θεσπίζεται η καταβολή:

-στην περίπτωση μετακίνησης με συνοδό, εξόδων διανυκτέρευσης και ημερήσιας αποζημίωσης στον συνοδό, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα,

-στην περίπτωση μετακίνησης με συνοδεία σκύλου βοηθείας,προσαυξημένων εξόδων διανυκτέρευσης και ημερήσιας αποζημίωσης, κατά το αναφερόμενο ποσοστό.(άρθρο 84)

5.Τροποποιούνται οι διατάξεις των άρθρων 5 και 10 της υποπαρ. Δ9 παρ.Δ του άρθρου 2 ν. 4336/2015 περί ειδικών περιπτώσεων μετακινήσεων υπαλλήλων (συνοδοί προσώπων με βαριά αναπηρία).(άρθρο 85)

6.Αυξάνονται οι πιστώσεις στον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) έτους 2025 του Ειδικού Φορέα 1024-213-0000000 «Γενική Γραμματεία Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (Π.Δ.Ε. και Ε.Π.Α.)», κατά πεντακόσια εκατομμύρια (500.000.000) ευρώ στο εθνικό σκέλος για την εφαρμογή δράσεων προγραμμάτων του εν λόγω ειδικού φορέα.(άρθρο 86)

7. α.Ορίζονται, ως αρμόδια Υπουργεία για το Εθνικό Πρόγραμμα Απλούστευσης Διαδικασιών «Μίτος», το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και το Υπουργείο Εσωτερικών.

β.Παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση με κανονιστική διοικητική πράξη των περιπτώσεων μη συμμόρφωσης με το άρθρο 90 του ν. 4727/2020 και της δυνατότητας μερικής απόδοσης των κινήτρων του ν. 5149/2024.(άρθρο 87)

8.Τροποποιούνται - συμπληρώνονται διατάξεις του ν. 4549/2018 σχετικά με τον μηχανισμό αυτόματης επιστροφής (clawback), για τη νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη και τη δαπάνη υπηρεσιών υγείας. Συγκεκριμένα:

α.Παρατείνεται έως το έτος 2030 η εφαρμογή του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής της φαρμακευτικής δαπάνης και της δαπάνης υπηρεσιών υγείας (clawback) (το εν λόγω καθεστώς εφαρμόζεται για την περίοδο των ετών 2019-2025).

β.Προβλέπεται ρητά ότι και για τη νέα χρονική περίοδο (έτη 2026-2030)

τα επιτρεπόμενα όρια δαπανών για τη φαρμακευτική δαπάνη και τη δαπάνη υπηρεσιών υγείας αναπροσαρμόζονται αποκλειστικά βάσει της προβλεπόμενης κατ' έτος μεταβολής του πραγματικού Α.Ε.Π. σε σταθερές τιμές, όπως αυτή απεικονίζεται στον προϋπολογισμό κάθε έτους. Ειδικά για καθένα από τα έτη 2026-2030, ορίζεται ότι το όριο επιτρεπόμενων δαπανών που προκύπτει, προσαυξάνεται κατά το ποσό των εκατό εκατομμυρίων (100.000.000) ευρώ. γ.Για καθένα από τα ανωτέρω έτη (δηλ. έως και το έτος 2030), καθορίζεται δεσμευτικό όριο μείωσης του ποσού που εισπράττεται στο πλαίσιο του μηχανισμού clawback, σε σχέση με το συνολικό ύψος του clawback του έτους αναφοράς (δηλ. το έτος 2020). Συγκεκριμένα, εφόσον το συνολικό ύψος της αυτόματης επιστροφής (clawback) εκάστου έτους είναι:

-μεγαλύτερο του ύψους του clawback του έτους αναφοράς, τότε το ανώτατο όριο της φαρμακευτικής δαπάνης προσαυξάνεται κατ’ έτος κατά τετρακόσια εκατομμύρια (400.000.000) ευρώ και η επιπρόσθετη δαπάνη καλύπτεται, σύμφωνα με την αρμόδια Γ.Δ.Ο.Υ. από τον κρατικό προϋπολογισμό.

-μικρότερο του ύψους του clawback του έτους αναφοράς, τότε το ανώτατο όριο της φαρμακευτικής δαπάνης αυξάνεται κατά το ποσό της διαφοράς που προκύπτει ανάμεσα στον στόχο μείωσης [τετρακόσια εκατομμύρια (400.000.000) ευρώ για το 2025] και την πραγματική μείωση του clawback εκάστου έτους (έως το έτος 2030). Η επιπρόσθετη δαπάνη που προκαλείται καλύπτεται επίσης, σύμφωνα με την αρμόδια Γ.Δ.Ο.Υ., από τον κρατικό προϋπολογισμό.(άρθρο 88)

 

ΜΕΡΟΣ Θ’

1.Διευρύνονται οι κατηγορίες δικαιούχων της διαγραφής οφειλών από δάνεια χορηγηθέντα από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων σε σοβαρά πληγέντες στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών της 28ης Φεβρουαρίου 2023, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.(άρθρα 89 & 90)

2.Επανακαθορίζονται:

-οι προϋποθέσεις απαλλαγής αγροτών από τον φόρο μεταβίβασης ακινήτων του άρθρου 13 του ν. 634/1977,

-η διαδικασία του άρθρου 21 του ν. 2961/2001 για την υποβολή αίτησης από τον υπόχρεο κληρονόμο για έκπτωση των χρεών του κληρονομούμενου από την αξία της κληρονομιαίας περιουσίας,

-οι όροι του κριτηρίου της κάλυψης των στεγαστικών αναγκών για την εφαρμογή των άρθρων 1 του ν. 1078/1980 περί απαλλαγής εκ του φόρου μεταβίβασης της πρώτης κατοικίας και 26 του ν. 2961/2001 περί απαλλαγής από τον φόρο κληρονομίας, πρώτης κατοικίας που αποκτάται αιτία θανάτου,

-το δικαίωμα προσφυγής των κληρονόμων κατά της πράξης προσδιορισμού φόρου σε σχολάζουσα κληρονομία, στην περίπτωση νέας εκκαθάρισης φόρου του άρθρου 101 του νόμου 2961/2001.(άρθρα 91 & 92)

3.Εισάγονται μεταβατικές ρυθμίσεις σε συνέχεια της αναδιοργάνωσης των υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας βάσει του ν.5187/2025, που αφορούν:

-στη διοικητική ταξινόμηση των Υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας,

-στους διατάκτες του προϋπολογισμού των καταργηθεισών Διευθύνσεων

και Υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας και αρμόδιους για το σύνολο των δαπανών και των συμβάσεων αυτών.(άρθρο 93)

4.Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την παροχή συνδρομής στην Κυπριακή Δημοκρατία για την αντιμετώπιση των αναγκών κατά τη διάρκεια της Κυπριακής Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης το πρώτο εξάμηνο του 2026 και συγκεκριμένα:

α.Επιτρέπεται, με την κατά περίπτωση κανονιστική πράξη, κατόπιν αιτήματος της Κυπριακής Δημοκρατίας, έως την οριζόμενη ημερομηνία και αδαπάνως για το Ελληνικό Δημόσιο:

-η απόσπαση σε Αρχές της στην Κύπρο, καθώς και σε διπλωματικές της Αρχές σε τρίτες χώρες, Ελλήνων δημοσίων υπαλλήλων από τις μνημονευόμενες Δημόσιες Υπηρεσίες. Στους ανωτέρω υπαλλήλους, πέραν των τακτικών αποδοχών από το Ελληνικό Δημόσιο, καταβάλλεται από το Κυπριακό Δημόσιο αποζημίωση για την κάλυψη των αυξημένων εξόδων διαβίωσης, σε μηνιαίες ισόποσες δόσεις ανάλογα με τους μήνες απόσπασης,

-η διάθεση, Ελλήνων δημοσίων υπαλλήλων συγκεκριμένων Υπουργείων, στην Κυπριακή Πρεσβεία στην Αθήνα. Στους ανωτέρω υπαλλήλους καταβάλλεται, επίσης, πέραν των τακτικών αποδοχών από το Ελληνικό Δημόσιο, μηνιαία αποζημίωση από το Κυπριακό Δημόσιο,

-η πραγματοποίηση από Έλληνες δημοσίους υπαλλήλους υπηρεσιακών μετακινήσεων για λογαριασμό της Κυπριακής Δημοκρατίας, το κόστος των οποίων καλύπτεται από το Κυπριακό Δημόσιο.

β. Ο χρόνος της απόσπασης ή διάθεσης λογίζεται, για κάθε συνέπεια, ως χρόνος πραγματικής και συντάξιμης υπηρεσίας.

γ.Οι προαναφερόμενες αποζημιώσεις εξαιρούνται από τον υπολογισμό του εισοδήματος για την καταβολή φόρου εισοδήματος, κατ’ ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων για το χορηγούμενο επίδομα αλλοδαπής σε υπαλλήλους του Υπουργείου Εξωτερικών [άρθρο 14 παρ.1 περ.γ), του ν.4172/2013].

δ.Προβλέπεται η κάλυψη από τον προϋπολογισμό του Κυπριακού Δημοσίου, πέραν όσων προβλέπεται στους μνημονευόμενους Κανονισμούς (ΕΚ), κατά περίπτωση, τυχόν πρόσθετων δαπανών για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και νοσηλεία, των αποσπασμένων υπαλλήλων σε κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμπεριλαμβανομένων αυτών που υπηρετούν στη Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση καθώς και των υπαλλήλων που μετακινούνται υπηρεσιακά προς τρίτες χώρες (εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης).(άρθρο 94)

5.Παρατείνεται εκ νέου, με τροποποίηση των οικείων διατάξεων του ν.4446/2016, το χρονικό διάστημα κατά τη διάρκεια του οποίου:

-επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων και σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία, η χορήγηση στην εταιρεία «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΜΥΝΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Α.Β.Ε.Ε.» (Ε.Α.Σ. Α.Β.Ε.Ε.) αποδεικτικών φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας, για τη διευκόλυνση της λειτουργίας και της δραστηριότητάς της κατά τα ειδικότερα οριζόμενα,

-δεν επιτρέπεται ο αυτεπάγγελτος συμψηφισμός των πάσης φύσεως επιχορηγήσεων και καταβολών προς την Ε.Α.Σ. Α.Β.Ε.Ε. με οφειλές της Εταιρείας προς το Δημόσιο, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.), τους ασφαλιστικούς οργανισμούς και τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης (ο.τ.α. α' και β' βαθμού),

-αναστέλλονται τα μέτρα διοικητικής και αναγκαστικής εκτέλεσης σε βάρος της κινητής και της ακίνητης περιουσίας της Ε.Α.Σ. Α.Β.Ε.Ε.. (άρθρο 95)

6.Επικαιροποιείται η νομοθετική εξουσιοδότηση (άρθρο 34 του ν.3699/2008) σχετικά με:

-την ίδρυση, την κατάργηση και τη συγχώνευση των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Σ.Μ.Ε.Α.Ε.), την προαγωγή και τον υποβιβασμό νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης,

-την ίδρυση και την κατάργηση τμήματος ένταξης και τμήματος πρώιμης παρέμβασης,

-την προσθήκη και την κατάργηση τομέων ή τμημάτων ειδικοτήτων σε Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ.), την εξειδίκευση και την κατάργηση εργαστηρίων σε Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.ΕΚ.),

- την αύξηση ή μείωση των οργανικών θέσεων, καθώς και τη σύσταση και τον αριθμό των θέσεων του προσωπικού των Σ.Μ.Ε.Α.Ε., των τμημάτων ένταξης και των τμημάτων πρώιμης παρέμβασης.(άρθρο 96)

 

Σχέδιο Νόμου

 

Έχει διαβαστεί 483 φορές

Τελευταία Νέα