x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και διαχείριση κινδύνων στον δημόσιο τομέα - Στη Βουλή το Νομοσχέδιο

Κατατέθηκε στη Βουλή προς ψήφιση το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών για την Πολυεπίπεδη διακυβέρνηση.

Καθιερώνεται σύστημα σύμφωνα με το οποίο οι ασκούμενες δημόσιες πολιτικές, ταξινομούνται, σύμφωνα και με το Διεθνές Πρότυπο COFOG, καταγράφονται, κατηγοριοποιούνται, κατανέμονται και εποπτεύονται με σκοπό τη βελτιστοποίηση του συντονισμού, της διάδρασης και της συλλειτουργίας των διαφορετικών επιπέδων διακυβέρνησης.

Το Πρότυπο Διοικητικής Οργάνωσης και Λειτουργίας προβλέπει:

-θέσπιση ενιαίων κανόνων για την κατανομή αρμοδιοτήτων και για τη μεταφορά, μεταξύ φορέων του δημοσίου τομέα ανεξαρτήτως επιπέδου διακυβέρνησης,

-εξορθολογισμό και η βελτιστοποίηση του συντονισμού μεταξύ εμπλεκόμενων φορέων του δημοσίου τομέα,

-ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης στη χώρα.

Στα επίπεδα διακυβέρνησης περιλαμβάνονται:

-Τα Υπουργεία (ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ που εμπλέκονται με τα άλλα διοικητικά επίπεδα) συμπεριλαμβανομένων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων

-Οι ΟΤΑ Β’ Βαθμού – Περιφέρειες,

-Οι ΟΤΑ Α’ Βαθμού – Δήμοι.

Για την καταγραφή των αρμοδιοτήτων στα τρία επίπεδα διοίκησης υλοποιούνται τα κάτωθι βήματα:

-Αναγνώριση των δημόσιων πολιτικών, όπως αυτές καθορίζονται από την κατανομή των φορέων της κεντρικής διοίκησης και τα βασικά νομοθετήματα που τις διέπουν και τη συσχέτιση με τα υπόλοιπα επίπεδα διακυβέρνησης (συσχετισμός με την COFOG - Classification of the Functions of Government, αναγνωρισμένη από OECD, UN, EU).

-Ομαδοποίηση των δημόσιων πολιτικών σε Λειτουργικές Περιοχές (ΛΠ) και Λειτουργικούς Τομείς (ΛΤ)

-Εξειδίκευση ΛΠ, ΛΤ σε θεματικά αντικείμενα αρμοδιοτήτων

-Συσχέτιση ΛΠ, ΛΤ, θεματικών αντικειμένων αρμοδιοτήτων με το αντίστοιχο διοικητικό επίπεδο

-Συσχέτιση ΛΠ, ΛΤ, θεματικών αντικειμένων αρμοδιοτήτων με τις αρμοδιότητες του κάθε εμπλεκόμενου μέρους.

 

Επιχειρησιακό Κέντρο Πολυεπίπεδης Διακυβέρνηση

Για την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα του "Εθνικού Συστήματος Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης" συνιστάται το "Επιχειρησιακό Κέντρο Πολυεπίπεδης Διακυβέρνηση", το οποίο υπάγεται στη Γενική Διεύθυνση Δημοσίων Οργανώσεων της Γενικής Γραμματείας Ανθρωπίνου Δυναμικού Δημόσιου Τομέα.

Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του εν λόγω οργάνου εμπίπτει η επιστημονική, η τεχνική και η διοικητική υποστήριξη του "Εθνικού Συμβουλίου Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης" και του Υπουργού Εσωτερικών ως "Συντονιστή".

Κύρια αποστολή είναι η καταγραφή και κατηγοριοποίηση της νομοθεσίας και των κανονιστικών πράξεων της διοίκησης που αφορούν στην οργάνωση και στη λειτουργία του Εθνικού Συστήματος Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης, σύμφωνα με τη λειτουργική ταξινόμηση.

Η διατύπωση απόψεων επί κάθε είδους νομοθετικής διάταξης ή κανονιστικής πράξης που δύναται να επηρεάσει τη δομή του Εθνικού Συστήματος Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης.

Η εξέταση της συμμόρφωσης των προωθούμενων ρυθμίσεων με τις γενικές αρχές του Εθνικού Συστήματος Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης, καθώς και της διαθεσιμότητας και καταλληλότητας των αναγκαίων πόρων, ιδίως του ανθρωπίνου δυναμικού, της υλικοτεχνικής υποδομής και των οικονομικών πόρων, περιλαμβανομένου του προϋπολογισμού προγραμμάτων, για την αποτελεσματική εφαρμογή των ρυθμίσεων αυτών.

 

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών «Πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και διαχείριση κινδύνων στον δημόσιο τομέα» προβλέπονται τα ακόλουθα:

ΜΕΡΟΣ Α'

Θεσμοθετείται το Εθνικό Σύστημα Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης, ως νέο υπόδειγμα κυβερνησιμότητας, και καθορίζεται το πεδίο εφαρμογής του. Ειδικότερα:

1. α. Προσδιορίζονται τα θεσμικά όργανα (ο Συντονιστής, το Κεντρικό και τα Επιμέρους Σημεία Αναφοράς, το Εθνικό Συμβούλιο και το Επιχειρησιακό Κέντρο Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης) και τα εργαλεία (το Πληροφοριακό Σύστημα κ.λπ.), που είναι απαραίτητα για την υλοποίηση και την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του Εθνικού Συστήματος Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης και εξειδικεύονται οι επιμέρους αρμοδιότητες αυτών.

β. Καθορίζονται:

-οι γενικές αρχές που διέπουν το Εθνικό Σύστημα Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης,

-η μεθοδολογία κατανομής των αρμοδιοτήτων στα επίπεδα

διακυβέρνησης, σύμφωνα με τη λειτουργική ταξινόμηση των δημόσιων πολιτικών.(άρθρα 1 - 10 σε συνδυασμό με το Παράρτημα Ι)

2. α. Συστήνεται το Εθνικό Συμβούλιο Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης, ως συλλογικό γνωμοδοτικό όργανο, το οποίο υπάγεται στο Υπουργείο Εσωτερικών, με σκοπό τη διατύπωση εισηγήσεων προς τον αρμόδιο Υπουργό, αναφορικά με θέματα ανακατανομής ή μεταφοράς αρμοδιοτήτων μεταξύ των διαφορετικών επιπέδων διακυβέρνησης.

β. Σε περίπτωση αποδοχής της θετικής γνώμης του Εθνικού Συμβουλίου επί ζητημάτων προσδιορισμού αρμοδιότητας, ο Υπουργός Εσωτερικών εισηγείται την έκδοση Π.Υ.Σ (άρθρο 5 του ν.4622/2019), με την οποία εγκρίνεται η γνωμοδοτηθείσα ανακατανομή ή μεταφορά αρμοδιοτήτων. (άρθρα 11 - 14)

3. α. Ορίζεται στο Υπουργείο Εσωτερικών η υπηρεσία που λειτουργεί ως Επιχειρησιακό Κέντρο Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης και καθορίζονται οι αρμοδιότητες αυτού.

Το Επιχειρησιακό Κέντρο υποστηρίζει επιστημονικά, τεχνικά και διοικητικά το Εθνικό Συμβούλιο Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης και τον Υπουργό Εσωτερικών.

Το έργο του Επιχειρησιακού Κέντρου υποστηρίζεται από το Πληροφοριακό Σύστημα Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης, το οποίο αναπτύσσεται και λειτουργεί στο Υπουργείο Εσωτερικών, όπου καταχωρίζονται και ανταλλάσσονται δεδομένα αναφορικά με την παρακολούθηση της εφαρμογής του Εθνικού Συστήματος Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης.

β. Συστήνονται κατά περίπτωση, με κ.υ.α., συντονιστικά όργανα υλοποίησης δημόσιας πολιτικής, για τη διαχείριση και παρακολούθηση συγκεκριμένων δημόσιων πολιτικών, εφόσον εμπλέκονται αρμοδιότητες που ανήκουν σε περισσότερους φορείς και σε διαφορετικά επίπεδα διακυβέρνησης.

Παρέχεται η δυνατότητα καθορισμού, με την ίδια κ.υ.α., του Προέδρου, των μελών και των αρμοδιοτήτων του συντονιστικού οργάνου.

Καθορίζονται η σύνθεση κάθε συντονιστικού οργάνου, η διάρθρωση της δομής του (σε εθνικό και τοπικό επίπεδο) καθώς και ο σκοπός αυτού.

Προσδιορίζεται το περιεχόμενο των σχεδίων δράσης υλοποίησης δημόσιας πολιτικής (στόχοι, δράσεις, αναγκαίοι πόροι, τρόπος χρηματοδότησης κ.λπ.).

γ. Παρατίθενται οι εξουσιοδοτικές διατάξεις για την εφαρμογή των προτεινόμενων ρυθμίσεων. (άρθρα 15 - 17)

ΜΕΡΟΣ Β'

Προβλέπονται η ανάπτυξη πλαισίου διαχείρισης κινδύνων ως δομικού στοιχείου του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου των φορέων του δημόσιου τομέα (ν.4795/2021) και η δημιουργία Μητρώου Κινδύνων και Κεντρικού Αποθετηρίου Κινδύνων Διαφθοράς. Συγκεκριμένα:

1. α.Οι φορείς του δημόσιου τομέα:

-υποχρεούνται να διαχειρίζονται τους κινδύνους που επηρεάζουν την υλοποίηση των στόχων, της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητάς τους,

-συστήνουν Μονάδα ή Ομάδα Διαχείρισης Κινδύνων ή ορίζουν υπάλληλο ως Διαχειριστή Κινδύνων, αναλόγως της οργανωτικής δομής του φορέα, και μεριμνούν για τη στελέχωση αυτών με το κατάλληλο προσωπικό.

β. Προβλέπεται:

-η διοργάνωση ειδικού προγράμματος επαγγελματικής επάρκειας διαχειριστή κινδύνων από το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Κ.Δ.Δ.Α.) και η χορήγηση σχετικού Πιστοποιητικού,

-η δυνατότητα ανάθεσης σε επαγγελματίες, φυσικά ή νομικά πρόσωπα,

της υποστήριξης των οργάνων διαχείρισης κινδύνων του φορέα, με σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών. (άρθρα 19 - 22)

2.Ρυθμίζονται ειδικότερα ζητήματα αναφορικά με τα όργανα διαχείρισης κινδύνων των φορέων του δημόσιου τομέα και μεταξύ άλλων:

α. Καθορίζονται οι επιμέρους αρμοδιότητες και οι υποχρεώσεις των εν λόγω οργάνων.

β. Θεσπίζεται η υποχρέωση των φορέων του δημόσιου τομέα να τηρούν Μητρώο Κινδύνων, με το οριζόμενο περιεχόμενο.

γ. Τηρείται στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας Κεντρικό Αποθετήριο Κινδύνων Διαφθοράς, στο οποίο συλλέγονται δεδομένα αναφορικά με τους κινδύνους διαφθοράς που αντιμετωπίζουν οι ανωτέρω φορείς. (άρθρα 23 - 26)

3.Παρατίθενται οι εξουσιοδοτικές και οι μεταβατικής ισχύος διατάξεις για την εφαρμογή των προαναφερόμενων ρυθμίσεων. (άρθρα 27 - 28)

 

Σχέδιο Νόμου

 

 

Έχει διαβαστεί 927 φορές

Τελευταία Νέα