x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Υπουργική Απόφαση ΔΥΟ/ΟΙΚ.1920/2016 - ΦΕΚ 1053/Β/14-4-2016

Έγκριση Τεχνικών Οδηγιών για ποδηλατοδρόμους (Υποδομές ποδηλάτων).


Υπουργική Απόφαση Αριθμ. ΔΟΥ/ΟΙΚ.1920/2016
ΦΕΚ 1053/Β/14-4-2016

Έγκριση Τεχνικών Οδηγιών για ποδηλατοδρόμους (Υποδομές ποδηλάτων).

ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ

Έχοντας υπόψη:
1.To N. 3316/2005 «Περί ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων εκπόνησης μελετών και παροχής συναφών υπηρεσιών και άλλες διατάξεις» και ειδικότερα το άρθρο
11«Τεχνικές προδιαγραφές» του Νόμου αυτού.
2.Το Π.δ. 109/2014 (ΦΕΚ Α' 176/29.8.2014) για τον Οργανισμό του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
3.Την απόφαση Δ16α/010/9/Φ.Δ./9.1.1991 απόφαση «Εξαίρεση διοικητικών πράξεων ή εγγράφων από τον κανόνα των τριών υπογραφών» (Εγκύκλιος 2/91).
4.Το Π.δ. 63/2005 (ΦΕΚ 9θ A' /2005 «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα», όπως τροποποιήθηκε με τον Ν. 4320/2015 και ισχύει.
5.Το Π.δ. 70/2015 περί «Ανασύστασης των Υπουργείων Πολιτισμού και Αθλητισμού, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ.λπ.» (ΦΕΚ Α' 114/21.9.2015) με το οποίο ανασυστάθηκε το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
6.Το Π.δ. 73/2015 περί «Διορισμού Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (ΦΕΚ Α' 116/23.9.2015).
7.Τις διατάξεις του άρθρου 5 παρ. 2 περίπτωση θ του Ν. 3469/2006 (Α' 131), «Εθνικό Τυπογραφείο Εφημερίς της Κυβερνήσεως και λοιπές διατάξεις».
8.Το άρθρο 10 (παρ. 6) του ισχύοντα Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Ν. 2696/1999 ΦΕΚ 57 Α'/2331999), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
Αφού είδαμε:
1.Τη με αριθ. πρωτ. ΔΜΕΟ/οικ/3996/17.10.2013 απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, με την οποία συστήθηκε ομάδα εργασίας για την «Σύνταξη τεχνικών οδηγιών για ποδηλατοδρόμους». Το Τεύχος των Τεχνικών Οδηγιών συντάχθηκε από μέλη της ομάδας εργασίας τα οποία εκπροσωπούν Δημόσιες Υπηρεσίες και ειδικότερα από υπαλλήλους της Δ.Ο.Υ /τμήμα στ' της ΓΓΥ, από υπάλληλο της Δ/νσης Μελετών Αστικών Αναπλάσεων του ΥΠΑΠΕΝ, τμήμα α' της Γ.Γ. Πολεοδομίας, και από εκπρόσωπο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων.
2.Το με αριθ. πρωτ. 17436/Δ11 ΙΕ/30.10.2015 έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Συγκοινωνιακού Έργου / Δ/νση Μέτρων Προτεραιότητας και Έργων (Ο.Α.Σ.Α.) για θέματα που αφορούσαν τη συνύπαρξη υποδομών ποδηλάτων με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, όπως αυτά διαβιβάστηκαν στον Ο.Α.Σ.Α., στα πλαίσια διαβούλευσης με το αριθ. πρωτ. Δ.Ο.Υ./οικ/4779/14.10.2015 έγγραφο και το ότι οι επισημάνσεις που διατυπώθηκαν από την Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακού Έργου λήφθηκαν υπόψη στο τελικό κείμενο της Τεχνικής Οδηγίας.
3.Το με αριθ. πρωτ. 09671/22.10.2015 έγγραφο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (Σ.Ε.Σ.), στο οποίο αναφέρεται για το Τεύχος των Τεχνικών Οδηγιών για υποδομές ποδηλάτων ότι είναι «αναλυτική, καλά οργανωμένη και κατανοητή προσέγγιση» που ορίζει ασαφέστατες προδιαγραφές για τον πλήρη σχεδιασμό ποδηλατικών υποδομών ... για κάθε οδικό περιβάλλον υποδομής, παρέχοντας υψηλής ποιότητας σχέδια», όπως αυτό διαβιβάστηκε στον Σ.Ε.Σ., στα πλαίσια διαβούλευσης με το αριθ. πρωτ. ΔΟΥ/οικ4426/Φ217/23.9.2015 έγγραφο και το ότι οι επισημάνσεις που διατυπώθηκαν από τον Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων λήφθηκαν υπόψη στο τελικό κείμενο της Τεχνικής Οδηγίας.
4.Το με αριθ. πρωτ. ΜΣΥ15.95/5.11.2015 έγγραφο του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής (Μ.Σ.Υ.) της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών Ε.Μ.Π. στο οποίο αναφέρεται για το Τεύχος των Τεχνικών Οδηγιών για Υποδομές ποδηλάτων ότι «συνιστούν ένα πλήρες κείμενο οδηγιών και συστάσεων για τη μελέτη και υλοποίηση ποδηλατοδρόμων και τις κατάλληλες διαμορφώσεις στο αστικό οδικό δίκτυο για τα ποδήλατα. Το κείμενο είναι καλά δομημένο, ιδιαίτερα λεπτομερές και κατανοητό από τον τεχνικό κόσμο στον οποίο απευθύνεται», όπως αυτό διαβιβάστηκε στον τομέα Μ.Σ.Υ του Ε.Μ.Π., στα πλαίσια διαβούλευσης, με το αριθ. πρωτ. ΔΟΥ/οικ4836/Φ217/16.10.2015 έγγραφο και το ότι οι επισημάνσεις που διατυπώθηκαν από τον Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών ΕΜΠ λήφθηκαν υπόψη στο τελικό κείμενο της Τεχνικής Οδηγίας.
5.Τη Γνωμοδότηση του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων Τμήμα Μελετών (πράξη 124, συνεδρία 30 της 16.12.2015), σε συνέχεια της από 25.11.2015 εισήγησης της Υπηρεσίας (Δ.Ο.Υ.), όπως αυτή συμπληρώθηκε με την από 14.12.2015 εισήγηση της ανωτέρω Υπηρεσίας, με την οποία γνωμοδότησε ομόφωνα για την έγκριση του συνημμένου σ' αυτήν κειμένου Τεχνικών Οδηγιών για ποδηλατοδρόμους και με την συμπληρωματική επισήμανση ότι για την υλοποίηση των έργων Υποδομών ποδηλάτων, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη τα:
α) Σε σχετική μελέτη να υπάρχει ανάλυση κυκλοφοριακής ροής στην περιοχή του έργου και να αντιμετωπίζεται σε αυτή η συνύπαρξη με τα μέσα σταθερής τροχιάς κ.λπ.
β) Οι σχετικές μελέτες θα εφαρμόζονται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 52 του Κ.ΟΧ., όπως ισχύει κάθε φορά.
γ) Οι διατάξεις του K.O.K. θα πρέπει να συμπληρωθούν αναφορικά με τη χρήση του ποδηλατοδρόμου και τους λοιπούς κανόνες που διέπουν τους ποδηλάτες και τους λοιπούς χρήστες της οδού.
Και επειδή:
1.Στο πλαίσιο σύνταξης των Τεχνικών Οδηγιών για υποδομές ποδηλάτων, ζητήθηκαν με το αριθ. πρωτ. ΔΜΕΟ/ οικ.4741/Φ.961/5.12.2013 έγγραφο, πληροφορίες από 85 Δήμους Πανελλαδικά σχετικά με την αξιολόγηση των υλοποιημένων υποδομών ποδηλάτων προκειμένου οι επισημάνσεις τους να ληφθούν υπόψη από την ομάδα εργασίας. Από τα αναφερόμενα στις απαντήσεις των 25 από τους ερωτηθέντες Δήμους ζητήθηκε η άμεση σύνταξη τεχνικών προδιαγραφών κατοχυρωμένων με Νομοθετική ισχύ.
2.Επίσης με το αριθ. πρωτ. ΔΜΕΟ/οικ.36/Φ.961/9.1.2014 έγγραφο, ζητήθηκαν στοιχεία από την «Ελληνικής Ομοσπονδίας Ποδηλασίας», την ποδηλατική ομάδα «Φίλοι του Ποδηλάτου» η οποία από το 1997 είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ποδηλατικής Ομοσπονδίας και την συλλογικότητα «Ποδηλάτες-ισσες» σχετικά με τη χρήση ποδηλάτου στο αστικό δίκτυο. Όλες οι επισημάνσεις οι οποίες αφορούσαν τεχνικά θέματα έχουν περιληφθεί στο τεύχος των Τεχνικών Οδηγιών.
3.Το περιεχόμενο των Τεχνικών Οδηγιών για Υποδομές Ποδηλάτων προέκυψε από εκτενή έρευνα Ευρωπαϊκής βιβλιογραφίας, λαμβάνοντας ταυτόχρονα υπόψη και τις αναφορές για υποδομές ποδηλάτων των εγκεκριμένων ΟΜΟΕ (2001) καθώς και τις Γενικές Οδηγίες για ποδηλατοδρόμους (ΥΠΕΧΩΔΕ 2002).
4.Στο Τεύχος των Τεχνικών Οδηγιών για Υποδομές Ποδηλάτων λήφθηκαν υπόψη οι ειδικές διατάξεις για εμποδιζόμενα άτομα (ΑμεΑ) και πεζούς σύμφωνα με τους περιορισμούς και τις απαιτήσεις όπως περιγράφονται στην υπ’ αριθ. 52907 απόφαση Υπουργού ΠΕΚΑ (ΦΕΚ 2621/31.12.2009).
5.Τα προτεινόμενα στο τεύχος των Τεχνικών Οδηγιών σχετικά με την «Κατακόρυφη Σήμανση» και την «Φωτεινή Σηματοδότηση» για τους ποδηλάτες, συζητήθηκαν στα πλαίσια Αναθεώρησης του ΚΟΚ στην Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή Αναθεώρησης του ΚΟΚ, στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι της ΓΓΥ/Δ.Ο.Υ. (τμήμα στ') αλλά και εκπρόσωποι της Τροχαίας Αττικής και της Δ/νσης Τροχαίας του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας και έγιναν αποδεκτά από τα μέλη της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής Αναθεώρησης του Κ.Ο.Χ.
6.Στο τεύχος των Τεχνικών Οδηγιών αναφέρεται ότι:
«Επισημαίνεται ότι το τμήμα Οδικής Ασφάλειας Σήμανσης και Φωτεινής Σηματοδότησης της Δ/νσης Οδικών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, θα προβεί σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες με εισηγήσεις προς τις αρμόδιες Υπηρεσίες ή Επιτροπές, για τη συμπλήρωση όπου απαιτείται, της κείμενης Νομοθεσίας». Σε ότι αφορά την Σήμανση και Σηματοδότηση για τους ποδηλάτες οι εκπρόσωποι της Δ.Ο.Υ. και μέλη της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής Αναθεώρησης του ΚΟΚ θα φροντίσουν να θεσμοθετηθούν στην πρώτη νομοθετική ρύθμιση του Κ.Ο.Κ.
7.Το τεύχος των Τεχνικών Οδηγιών για Υποδομές Ποδηλάτων ολοκληρώθηκε κατόπιν διαβούλευσης των μελών της ομάδας εργασίας με:
•Τις Συγκοινωνίες Αθηνών/ Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακού Έργου / Δ/νση Μέτρων Προτεραιότητας και Έργων (ΟΑΣΑ).
•Τον Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων
•Τον τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του εργαστηρίου Κυκλοφοριακής Τεχνικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
•Την ποδηλατική ομάδα «Φίλοι του Ποδηλάτου» η οποία από το 1997 είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ποδηλατικής Ομοσπονδίας.
•Την ποδηλατική ομάδα «ΠοδηλΑττική κοινότητα».
•Την συλλογικότητα «Ποδηλάτες-ισσες».
8.Το τεύχος των Τεχνικών Οδηγιών για υποδομές ποδηλάτων περιλαμβάνει βασικές αρχές σχεδιασμού για τις υποδομές στον αστικό χώρο. Ειδικότερες περιπτώσεις όπως π.χ. κυκλικοί κόμβοι, διασταύρωση πέντε οδών και άνω, διασταύρωση με Μέσα Σταθερής Τροχιάς, παράλληλη όδευση με Μέσα Σταθερής Τροχιάς κ.λπ. θα περιληφθούν σε μελλοντική συμπλήρωση των Τεχνικών Οδηγιών.
9.Το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης 2014-2020 (Εταιρικό Σύμφωνο για το Πλαίσιο Ανάπτυξης ΕΣΠΑ 20142020), προβλέπει κατά κύριο λόγο έργα για την προαγωγή της βιώσιμης αστικής κινητικότητας με τη διασύνδεση μεταξύ των μέσων μαζικής μεταφοράς και την ενίσχυση ήπιων τρόπων μεταφοράς (πεζοί, ποδήλατο κ.λπ.).
10.Από τα αναφερόμενα παραπάνω προκύπτει ότι υπάρχει άμεση ανάγκη επίσημης και θεσμοθετημένης Τεχνικής Οδηγίας για «Υποδομές Ποδηλάτων» καθότι θα συμβάλλει στην επίλυση προβλημάτων που σχετίζονται με την ορθή και ενιαία εφαρμογή σχεδιασμού υποδομών ποδηλάτων στο αστικό οδικό δίκτυο αλλά και στην αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος.
Επιπρόσθετα οι προτεινόμενες οδηγίες συμβάλλουν στην οδική ασφάλεια όλων των χρηστών της οδού και ενισχύουν τη χρήση του ποδηλάτου για τις καθημερινές αστικές μετακινήσεις, μέσω δίκαιης ανακατομής του οδικού χώρου, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η ασφαλής και ισότιμη χρήση του από τους πεζούς, τα ποδήλατα και τη μηχανοκίνητη κυκλοφορία.
11.Σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.δ. 109/2014 (ΦΕΚ Α' 176/2982014) για το νέο Οργανισμό του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, για το τμήμα «Οδικής ασφάλειας, Σήμανσης και Σηματοδότησης» καθώς και του άρθρου 10 (παρ. 6) του ισχύοντα Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Ν. 2696/1999 ΦΕΚ 57Α'/2331999, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει το θέμα εμπίπτει στις αρμοδιότητες της Δ.Ο.Υ. της Γ.Γ.Υ.
12.Κρίνεται σκόπιμο η χωρίς καθυστέρηση έναρξη εφαρμογής της Τεχνικής Οδηγίας για ποδηλατοδρόμους (υποδομές ποδηλάτων).
13.Από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:

1.Εγκρίνουμε τις Τεχνικές Οδηγίες για ποδηλατοδρόμους (υποδομές ποδηλάτων) στο αστικό περιβάλλον.
2.Η παρούσα Απόφαση να αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Γ.Γ.Υ. του ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ.
3.Η απόφαση αυτή, από τις διατάξεις της οποίας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού, να δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως μαζί με το εγκρινόμενο Τεύχος των Τεχνικών Οδηγιών που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της.
4.Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΟΔΙΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ, ΣΗΜΑΝΣΗΣ ΚΑΙ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ (στ')

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2015

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
Γ.Γ.Υ./Δ.Ο.Υ./ΤΜΗΜΑ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ, ΣΗΜΑΝΣΗΣ ΚΑΙ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ (στ')
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

1.ΕΙΣΑΓΩΓΗ
2.ΑΡΧΕΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΚΤΥΩΝ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ
2.1.Γενικά
2.2.Οι ποδηλάτες και τα ποδήλατα ως παράμετροι σχεδιασμού
2.2.1.Κατηγορίες ποδηλατών
2.3.Σχεδιασμός δικτύων ποδηλάτου
2.3.1.Γενικά
2.3.2.Παράμετροι σχεδιασμού
2.3.2.1.Οδική Ασφάλεια [Road Safety]
2.3.2.2.Συντομία/Αμεσότητα [Directness]
2.3.2.3.Συνοχή [Coherence]
2.3.2.4.Ελκυστικότητα [Attractiveness]
2.3.2.5.Άνεση [Comfort]
2.3.3.Ιεράρχηση παραμέτρων
2.4.Σχεδιασμός δικτύων ποδηλάτου

3.ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ
3.1.Γενικά
3.2.Διαστασιολόγηση υποδομών ποδηλάτου
3.2.1.Ο κυκλοφοριακός χώρος του ποδηλάτου
3.2.2.Το περιτύπωμα της μονόδρομης κίνησης του ποδηλάτου
3.2.3.Η ένταξη του ποδηλάτου στην αστική οδό
3.3.Λωρίδες ποδηλάτων
3.3.1.Αποκλειστική λωρίδα ποδηλάτων παράλληλης ροής με την υπόλοιπη κυκλοφορία [cycle lane]
3.3.2.Λωρίδα ποδηλάτων μη αποκλειστικής χρήσης παράλληλης ροής με υπόλοιπη κυκλοφορία (Συνιστώμενη λωρίδα ποδηλάτων) [advisory cycle lane]
3.3.3.Αποκλειστική λωρίδα ποδηλάτων αντίθετης ροής με την υπόλοιπη κυκλοφο [contraflow cycle lane]
3.3.4.Το ποδήλατο στις λεωφορειολωρίδες [bus and cycle lanes]
3.4.Διάδρομος ποδηλάτων [cycle track]
3.5.Οδός μεικτής χρήσης οχημάτων και ποδηλάτων [cycle street]
3.6.Το ποδήλατο και οι πεζοί
3.7.Κριτήρια επιλογής υποδομών ποδηλάτων

4.ΜΕΤΑΒΑΣΕΙΣΥΠΟΔΟΜΩΝ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
Γ.Γ.Υ./Δ.Ο.Υ./ΤΜΗΜΑ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ, ΣΗΜΑΝΣΗΣ ΚΑΙ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ (στ')
4.1.Γενικά
4.2.Κατακόρυφες μεταβάσεις
4.2.1.Μετάβαση από διάδρομο ποδήλατων σε λωρίδα ποδήλατων
4.2.2.Μετάβαση από λωρίδα ποδήλατων στο πεζοδρόμιο
4.3.Οριζόντιες μεταβάσεις

5.ΔΙΑΒΑΣΕΙΣ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ
5.1.Γενικά
5.2.Διαβάσεις σε σηματοδοτούμενες διασταυρώσεις
5.2.1.Παράλληλες αποκλειστικές διαβάσεις ποδηλάτων και πεζών
5.2.2.Αποκλειστική διάβαση ποδηλάτων
5.2.3.Κοινή διάβαση πεζών και ποδηλάτων
5.3.Διαβάσεις ποδηλάτων σε μη σηματοδοτούμενες διασταυρώσεις
5.4.Διαβάσεις πεζών και υποδομές ποδηλάτων

6.ΟΙ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ ΣΕ ΙΣΟΠΕΔΕΣ ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΕΙΣ ΟΔΩΝ (ΚΟΜΒΟΙ)
6.1.Γενικά
6.2.Μη σηματοδοτούμενες διασταυρώσεις
6.3.Σηματοδοτούμενες διασταυρώσεις
6.3.1.Επιφάνεια αναμονής
6.3.2.Ευθεία κίνηση ποδηλάτου
6.3.3.Δεξιόστροφη κίνηση ποδηλάτου
6.3.4.Αριστερόστροφη κίνηση ποδηλάτου
6.4.Δημιουργία «ειδικής» επιφάνειας αναμονής

7.ΟΙ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ ΣΤΙΣ ΣΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΜΕΣΩΝ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ
7.1.Γενικά
7.2.Συνύπαρξη λεωφορείου και υποδομής ποδηλάτων στη θέση της στάσης
7.3.Συνύπαρξη υποδομής ποδηλάτων και πεζών/επιβατών στο σημείο της στάσης .
7.4.Παράκαμψη στάσης ΜΜΜ με οριζόντια μετάβαση υποδομής ποδηλάτου
7.5.Υποδομή ποδηλάτων μπροστά από εσοχή στάσης ΜΜΜ

8.ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ
8.1.Γενικά
8.2.Βασικές αρχές χωροθέτησης υποδομών στάθμευσης ποδηλάτων
8.3.Διαστασιολόγηση υποδομών στάθμευσης ποδηλάτων
8.4.Αρχές σχεδιασμού υποδομών στάθμευσης ποδηλάτων
8.4.1.Γενικά

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
Γ.Γ.Υ./Δ.Ο.Υ./ΤΜΗΜΑ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ, ΣΗΜΑΝΣΗΣ ΚΑΙ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ (στ')
8.4.2.Υποδομές στάθμευσης ποδηλάτων μικρής διάρκειας
8.4.3.Υποδομές στάθμευσης ποδηλάτων μεγάλης διάρκειας
8.5.Εξοπλισμοί στάθμευσης ποδηλάτων
8.5.1.Στάθμευση μικρής διάρκειας
8.5.1.1.Γενικές οδηγίες σχετικά με την τοποθέτηση μεταλλικών στηριγμάτων στάθμευσης .
8.5.2.Στάθμευση μεγάλης διάρκειας
8.5.2.1.Ατομικές θυρίδες ποδηλάτων
8.5.2.2.Συλλογικά ερμάρια ποδηλάτων

9.ΣΗΜΑΝΣΗ
9.1Κατακόρυφη σήμανση
9.2.Οριζόντια σήμανση

10.ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ
10.1.Γενικά
10.2.Γενικές κατασκευαστικές αρχές
10.2.1.Κατασκευαστικές στρώσεις
10.2.2.ΕγκιβωτισμόςΟριοθέτηση παρειάς υποδομής ποδηλάτων
10.2.3.Συντήρηση
10.2.4.Επιλογή υλικών τελικής επίστρωσηςΑισθητικές παράμετροι
10.3.Αποχέτευση ομβρίωνΑποστράγγιση
10.3.1.Γενικά
10.3.2.Αποχέτευση οδοστρώματος
10.4.Κράσπεδα
10.5.Φυτεύσεις
10.6.Υλικά υπόβασης Βάσης και Επιφάνειας κύλισης
10.6.1.Υπόβαση Βάση
10.6.2.Επιφάνεια κύλισης
10.6.3.Χρωματισμός της επιφάνειας κύλισης
10.7.Ζώνη προειδοποίησης
10.8.Φωτισμός

11.ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ/ΠΗΓΕΣ
12.ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
12.1.Φωτεινή σηματοδότηση για ποδήλατα
12.2.Σύνοψη υποδομών ποδηλάτων

Αποκλειστική λωρίδα ποδηλάτων παράλληλης ροής με την υπόλοιπη κυκλοφορία Λωρίδα ποδηλάτων μη αποκλειστικής χρήσης (Συνιστώμενη λωρίδα ποδηλάτων).
Αποκλειστική λωρίδα ποδηλάτων αντίθετης ροής με την υπόλοιπη κυκλοφορία
Το ποδήλατο στις λεωφορειολωρίδες
Διάδρομος ποδηλάτων

ΠΙΝΑΚΕΣ
Πίνακας 21 Κατηγορίες ποδηλατών ανά ηλικία και οδική συμπεριφορά
Πίνακας 22 Συχνότητα χρήσης ποδηλάτου, μήκος διαδρομών και σκοπός μετακίνησης ανά κατηγορία ποδηλατών
Πίνακας 23 Ιεράρχηση παραμέτρων σχεδιασμού δικτύων ποδηλάτου και προτιμητέες ποδηλατικές υποδομές ανά κατηγορία ποδηλατών
Πίνακας 24 Ιεράρχηση παραμέτρων σχεδιασμού δικτύων ποδηλάτου ανάλογα με το είδος των μετακινήσεων που εξυπηρετεί
Πίνακας 31 Υπολογισμός κυκλοφοριακού χώρου ποδηλάτου
Πίνακας 32 Υπολογισμός ελάχιστων συνιστώμενων διαστάσεων περιτυπώματος μονόδρομης κίνησης ποδηλάτου
Πίνακας 33 Πλάτη πλευρικού χώρου ασφαλείας ποδηλάτου
Πίνακας 34 Συσχέτιση κατά μήκους κλίσεων και μήκους υποδομής ποδηλάτων
Πίνακας 35 Πλάτος διαδρόμου ποδηλάτων
Πίνακας 36 Κριτήρια συνύπαρξης πεζών και ποδηλάτων
Πίνακας 37 Γενικές αρχές για την επιλογή υποδομών ποδηλάτων ανά περιοχή
Πίνακας 38 Γενικές αρχές για την επιλογή υποδομών ποδηλάτων ανά περίπτωση κυκλοφοριακού φόρτου οχημάτων και λειτουργικής ταχύτητας οδού
Πίνακας 39 Συσχέτιση λειτουργικών χαρακτηριστικών και παραμέτρων μελέτης αστικών οδών και προτεινόμενων υποδομών ποδηλάτου

ΣΧΗΜΑΤΑ
Σχήμα 31 Βασικές διαστάσεις ποδηλάτου σχεδιασμού
Σχήμα 32 Κυκλοφοριακός χώρος ποδηλάτου
Σχήμα 33 Το περιτύπωμα της μονόδρομης κίνησης του ποδηλάτου
Σχήμα 34 Επιθυμητά και ελάχιστα όρια περιτυπώματος αμφίδρομης κίνησης ποδηλάτου
Σχήμα 35 Περιτυπώματα κίνησης πεζών
Σχήμα 36 Επιθυμητά και ελάχιστα όρια περιτυπώματος συνύπαρξης πεζών και ποδηλάτων (μονόδρομη κίνηση ποδηλάτου)
Σχήμα 37 Επιθυμητά, ικανοποιητικά και ελάχιστα όρια περιτυπώματος συνύπαρξης πεζών και ποδηλάτων (αμφίδρομη κίνηση ποδηλάτου)
Σχήμα 38 Ενδεικτικές διατάξεις για τον υπολογισμό του περιτυπώματος κατά την παράλληλη κίνηση μηχανοκίνητης κυκλοφορίας και ποδηλάτων σε ενιαίο οδόστρωμα | όχημα σχεδιασμού: επιβατικό αυτοκίνητο
Σχήμα 39 Ενδεικτικές διατάξεις για τον υπολογισμό του περιτυπώματος κατά την παράλληλη κίνηση μηχανοκίνητης κυκλοφορίας και ποδηλάτων σε ενιαίο οδόστρωμα | όχημα σχεδιασμού: λεωφορείο ή φορτηγό
Σχήμα 310 Ενδεικτικές διατάξεις για τον υπολογισμό του περιτυπώματος κατά την παράλληλη κίνηση μηχανοκίνητης κυκλοφορίας και ποδηλάτων σε διαχωρισμένο οδόστρωμα | όχημα σχεδιασμού: επιβατικό αυτοκίνητο
Σχήμα 311 Αποκλειστική λωρίδα ποδηλάτων παράλληλης ροής με την υπόλοιπη κυκλοφορία | κάτοψη
Σχήμα 312 Αποκλειστική λωρίδα ποδηλάτων παράλληλης ροής με την υπόλοιπη κυκλοφορία | τυπική διατομή
Σχήμα 313 Αποκλειστική λωρίδα ποδηλάτων παράλληλης ροής με την υπόλοιπη κυκλοφορία δίπλα σε ζώνη παρόδιας στάθμευσης | κάτοψη
Σχήμα 314 Αποκλειστική λωρίδα ποδηλάτων παράλληλης ροής με την υπόλοιπη κυκλοφορία δίπλα σε ζώνη παρόδιας στάθμευσης | τυπική διατομή
Σχήμα 315 Λωρίδα ποδηλάτων μη αποκλειστικής χρήσης | κάτοψη
Σχήμα 316 Λωρίδα ποδηλάτων μη αποκλειστικής χρήσης | τυπική διατομή
Σχήμα 317 Αποκλειστική λωρίδα ποδηλάτων αντίθετης ροής με την υπόλοιπη κυκλοφορία (στοιχείο φυσικού διαχωρισμού: νησίδα) | κάτοψη
Σχήμα 318 Αποκλειστική λωρίδα ποδηλάτων αντίθετης ροής με την υπόλοιπη κυκλοφορία σε κόμβο (στοιχείο φυσικού διαχωρισμού: μη υπερβατό κράσπεδο) | κάτοψη
Σχήμα 319 Αποκλειστική λωρίδα ποδηλάτων αντίθετης ροής με την υπόλοιπη κυκλοφορία (στοιχείο φυσικού διαχωρισμού: νησίδα) | τυπική διατομή
Σχήμα 320 Αποκλειστική λωρίδα ποδηλάτων αντίθετης ροής με την υπόλοιπη κυκλοφορία (χωρίς φυσικό διαχωρισμό) | κάτοψη "
Σχήμα 321 Αποκλειστική λωρίδα ποδηλάτων αντίθετης ροής με την υπόλοιπη κυκλοφορία (χωρίς φυσικό διαχωρισμό) | τυπική διατομή
Σχήμα 322 Συνύπαρξη ΜΜΜ και ποδηλάτων σε αποκλειστική λωρίδα ΜΜΜ| κάτοψη ...
Σχήμα 323 Συνύπαρξη ΜΜΜ και ποδηλάτων σε αποκλειστική λωρίδα ΜΜΜ | τυπική διατομή
Σχήμα 324 Συνιστώμενη λωρίδα ποδηλάτων μέσα σε αποκλειστική λωρίδα ΜΜΜ | κάτοψη
Σχήμα 325 Συνιστώμενη λωρίδα ποδηλάτων μέσα σε αποκλειστική λωρίδα ΜΜΜ | τυπική διατομή
Σχήμα 326 Διάδρομος ποδηλάτων μονής κατεύθυνσης | κάτοψη
Σχήμα 327 Διάδρομος ποδηλάτων μονής κατεύθυνσης | τυπική διατομή
Σχήμα 328 Διάδρομος ποδηλάτων διπλής κατεύθυνσης | κάτοψη
Σχήμα 329 Διάδρομος ποδηλάτων διπλής κατεύθυνσης | τυπική διατομή
Σχήμα 330 Αμφίδρομη οδός μεικτής χρήσης οχημάτων και ποδηλάτων | κάτοψη
Σχήμα 331 Αμφίδρομη οδός μεικτήςχρήσης οχημάτων και ποδηλάτων | τυπική διατομή.
Σχήμα 41 Κατακόρυφη μετάβαση από υπερυψωμένο διάδρομο ποδήλατων σε λωρίδα ποδηλάτων σε διασταύρωση
Σχήμα 42 Κατακόρυφη μετάβαση αποκλειστικής λωρίδας ποδήλατων σε υπερυψωμένο διάδρομο ποδηλάτων
Σχήμα 43 Κατακόρυφη μετάβαση αποκλειστικής λωρίδας ποδήλατων στο πεζοδρόμιο (συνύπαρξη πεζών και ποδηλάτων)
Σχήμα 44 Οριζόντια μετάβαση αποκλειστικής λωρίδας ποδηλάτων προς τα αριστερά
Σχήμα 45 Συνδυασμός οριζόντιας και κατακόρυφης μετάβασης σε σηματοδοτούμενη διασταύρωση
Σχήμα 51 Διάταξη παράλληλων σηματοδοτούμενων διαβάσεων ποδηλάτων και πεζών..
Σχήμα 52 Παράλληλες αποκλειστικές σηματοδοτούμενες διαβάσεις ποδηλάτων και πεζών
Σχήμα 53 Αποκλειστική σηματοδοτούμενη διάβαση ποδηλάτων
Σχήμα 54 Παράλληλη σηματοδοτούμενη διάβαση ποδηλάτων και πεζών με δυνατότητα αριστερής στροφής μέσω παράκαμψης στο πεζοδρόμιο
Σχήμα 55 Κοινή διάβαση πεζών και ποδηλάτων
Σχήμα 56 Μη σηματοδοτούμενη κοινή διάβαση ποδηλάτων και πεζών με δημιουργία «καταφυγίου»
Σχήμα 57 Μη σηματοδοτούμενη κοινή διάβαση ποδηλάτων και πεζών με δημιουργία διαδρόμου περιπορείας στο «καταφύγιο»
Σχήμα 58 Εγκάρσια κίνηση ποδηλάτων από λωρίδα ποδηλάτων στην είσοδο εγκαταστάσεων ειδικών κατηγοριών
Σχήμα 59 Εγκάρσια κίνηση ποδηλάτων από λωρίδα ποδηλάτων στην είσοδο εγκαταστάσεων ειδικών κατηγοριών

Σχήμα 510 Διάβαση πεζών σε οδό με αποκλειστικές λωρίδες ποδηλάτων
Σχήμα 511 Υπερυψωμένη διάβαση πεζών σε οδό με αποκλειστικές λωρίδες ποδηλάτων
Σχήμα 512 Διάβαση πεζών σε οδό με διαδρόμους ποδηλάτων
Σχήμα 61 Λωρίδα ποδηλάτων επί οδού με προτεραιότητα σε κόμβο [1]
Σχήμα 62 Διάδρομος ποδηλάτων επί οδού με προτεραιότητα σε κόμβο
Σχήμα 63 Λωρίδα ποδηλάτων επί οδού με προτεραιότητα σε κόμβο [2]
Σχήμα 64 Υποδομή ποδηλάτων επί πεζοδρομίου σε κόμβο | μικρή θλάση άξονα κίνησης Σχήμα 65 Υποδομή ποδηλάτων επί πεζοδρομίου σε κόμβο | μεγάλη θλάση άξονα κίνησης
Σχήμα 66 Επιφάνεια αναμονής ποδηλάτων σε ισόπεδο σηματοδοτούμενο σε κόμβο
Σχήμα 67 Επιφάνεια αναμονής ποδηλάτων σε ισόπεδο σηματοδοτούμενο κόμβο με λωρίδα ποδηλάτων [1]
Σχήμα 68 Επιφάνεια αναμονής ποδηλάτων σε ισόπεδο σηματοδοτούμενο κόμβο με λωρίδα ποδηλάτων [2]''"
Σχήμα 69 Ισόπεδος κόμβος με ευθεία κίνηση ποδηλάτων
Σχήμα 610 Ισόπεδος κόμβος με δυνατότητα δεξιόστροφης κίνησης ποδηλάτων
Σχήμα 611 Ισόπεδος κόμβος με πρόσθετη λωρίδα δεξιόστροφης κίνησης οχημάτων και ποδηλάτων
Σχήμα 612 Ισόπεδος κόμβος με πρόσθετη λωρίδα δεξιόστροφης κίνησης μεικτής χρήσης
Σχήμα 613 Ισόπεδος οδικός κόμβος με αριστερόστροφη κίνηση ποδηλάτων
Σχήμα 614 Ισόπεδος οδικός κόμβος με διαμόρφωση «ειδικής» επιφάνειας αναμονής για αριστερόστροφες κινήσεις ποδηλάτων
Σχήμα 71 Συνύπαρξη λεωφορείου και ποδηλάτου σε στάση ΜΜΜ
Σχήμα 72 Συνύπαρξη ποδηλάτων, επιβατών και διερχόμενων πεζών σε στάση ΜΜΜ
Σχήμα 73 Παράκαμψη στάσης ΜΜΜ με οριζόντια μετάβαση υποδομής ποδηλάτου
Σχήμα 74 Υποδομή ποδηλάτων μπροστά από εσοχή στάσης ΜΜΜ
Σχήμα 81 Βασικές διαστάσεις υποδομής στάθμευσης ποδηλάτων και απαιτούμενη επιφάνεια πρόσβασης/ελιγμών σε συνθήκες επαρκούς χώρου
Σχήμα 82 Βασικές διαστάσεις υποδομής στάθμευσης ποδηλάτων και απαιτούμενη επιφάνεια πρόσβασης/ελιγμών σε συνθήκες περιορισμένου χώρου
Σχήμα 83 Υποδομή στάθμευσης ποδηλάτων μικρής διάρκειας στο επίπεδο της ζώνης παρόδιας στάθμευσης σε συνθήκες περιορισμένου χώρου (στάθμευση υπό γωνία)
Σχήμα 84 Υποδομή στάθμευσης ποδηλάτων μικρής διάρκειας σε επέκταση πεζοδρομίου στη ζώνη παρόδιας στάθμευσης (στάθμευση κάθετα στον άξονα της οδού)
Σχήμα 85 Σωληνοειδή μεταλλικά στηρίγματα μορφής Π για την πρόσδεση ποδηλάτων...
Σχήμα 86 Σωληνοειδή μεταλλικά στηρίγματα μορφής Μ για την πρόσδεση ποδηλάτων..
Σχήμα 87 Διάταξη τοποθέτησης σωληνοειδών μεταλλικών στηριγμάτων μορφής Π κάθετα στον άξονα της οδού
Σχήμα 88 Διάταξη τοποθέτησης σωληνοειδών μεταλλικών στηριγμάτων μορφής Π σε επέκταση του πεζοδρομίου
Σχήμα 89 Διάταξη τοποθέτησης σωληνοειδών μεταλλικών στηριγμάτων μορφής Π στο πεζοδρόμιο (παράλληλα στον άξονα της οδού)
Σχήμα 810 Διάταξη τοποθέτησης σωληνοειδών μεταλλικών στηριγμάτων μορφής Π στο πεζοδρόμιο (υπό γωνία)
Σχήμα 91 Συνεχής γραμμή οριοθέτησης
Σχήμα 92 Διακεκομμένη γραμμή οριοθέτησης συνιστώμενων λωρίδων ποδηλάτων και γραμμών καθοδήγησης σε αμφίδρομο διάδρομο ποδηλάτων
Σχήμα 93 Διακεκομμένη γραμμή οριοθέτησης λωρίδας διαμπερούς κίνησης ποδηλάτων στο εσωτερικό διασταύρωσης
Σχήμα 94 Διακεκομμένη γραμμή έναρξης αποκλειστικής ή συνιστώμενης λωρίδας ποδηλάτων
Σχήμα 95 Διακεκομμένη γραμμή αποτελούμενη από τετράγωνα για την οριοθέτηση διάβασης ποδηλάτων
Σχήμα 96 Τρίγωνο παραχώρησης προτεραιότητας
Σχήμα 97 Σύμβολο ποδηλάτου
Σχήμα 101 Ζώνη προειδοποίησης

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
Φωτογραφία 31 Αποκλειστική λωρίδα ποδηλάτων, Βαρκελώνη/Ισπανία
Φωτογραφία 32 Αποκλειστική λωρίδα ποδηλάτων δίπλα σε ζώνη παρόδιας στάθμευσης, Βαρκελώνη/Ισπανία
Φωτογραφία 33 Συνιστώμενη λωρίδα ποδηλάτων, Ναντ/Γαλλία
Φωτογραφία 34 Εκατέρωθεν συνιστώμενες λωρίδες ποδηλάτων δίπλα σε ανυψωμένες ζώνες παρόδιας στάθμευσης, Ναντ/Γαλλία
Φωτογραφία 35 Λωρίδα ποδηλάτων αντίθετης ροής με την υπόλοιπη κυκλοφορία, Μάλμε/Σουηδία
Φωτογραφία 36 Συνύπαρξη ΜΜΜ και ποδηλάτων σε αποκλειστική λωρίδα ΜΜΜ (δεξιά πλευρά) & Συνιστώμενη λωρίδα ποδηλάτου δίπλα σε ζώνη παρόδιας στάθμευσης (αριστερή πλευρά), Λυών/Γαλλία
Φωτογραφία 37 Συνιστώμενη λωρίδα ποδηλάτων σε αποκλειστική λωρίδα ΜΜΜ, Κοπεγχάγη/Δανία
Φωτογραφία 38 Διάδρομος ποδηλάτων μονής κατεύθυνσης στο επίπεδο του πεζοδρομίου, Βιέννη/Αυστρία
Φωτογραφία 39 Διάδρομος ποδηλάτων μονής κατεύθυνσης σε ενδιάμεσο επίπεδο μεταξύ οδοστρώματος και πεζοδρομίου δίπλα σε ζώνη παρόδιας στάθμευσης, Κοπεγχάγη/Δανία
Φωτογραφία 310 Διάδρομος ποδηλάτων διπλής κατεύθυνσης στο επίπεδο του οδοστρώματος, διαχωρισμένος με φυτεμένη νησίδα/Ιταλία
Φωτογραφία 311 Διάδρομος ποδηλάτων μονής κατεύθυνσης στο επίπεδο του οδοστρώματος, δίπλα σε ζώνη παρόδιας στάθμευσης, Ναντ/Γαλλία
Φωτογραφία 312 Διάδρομος ποδηλάτων διπλής κατεύθυνσης στο επίπεδο του οδοστρώματος, διαχωρισμένος με κράσπεδο βυθισμένο στην αρχή του οδικού τμήματος, Λέτσε/Ιταλία
Φωτογραφία 313 Συνύπαρξη ποδηλάτων και οχημάτων, Άμστερνταμ/Ολλανδία
Φωτογραφία 314 Ομόρροπη συνύπαρξη οχημάτων και ποδηλάτων σε οδό μονής κατεύθυνσης κυκλοφορίας & Λωρίδα ποδηλάτων αντίθετης ροής δίπλα από ζώνη παρόδιας στάθμευσης, Βιέννη/Αυστρία
Φωτογραφία 315 Συνύπαρξη πεζών και ποδηλάτων χωρίς οπτικό διαχωρισμό, Λέτσε/Ιταλία
Φωτογραφία 316 Συνύπαρξη πεζών και ποδηλάτων με οπτικό διαχωρισμό, Μάλμε/Σουηδία
Φωτογραφία 317 Υποδομή ποδηλάτων διπλής κατεύθυνσης διαχωρισμένη με φυτεμένη νησίδα από το χώρο κίνησης πεζών σε αστικό παραλιακό μέτωπο, Νίκαια/Γαλλία
Φωτογραφία 41 Οριζόντια συναρμογή αμφίδρομου διαδρόμου ποδηλάτων στο επίπεδο του πεζοδρομίου για παράκαμψη στάσης λεωφορείου/Ισπανία
Φωτογραφία 51 Παράλληλες αποκλειστικές διαβάσεις ποδηλάτων και πεζών σε σηματοδοτούμενη διασταύρωση, Ναντ/Γαλλία

Φωτογραφία 52 «Καταφύγιο» αναμονής ποδηλάτων για την πραγματοποίηση αριστερόστροφης κίνησης, Ροσκίλντε/Δανία
Φωτογραφία 53 «Καταφύγιο» αναμονής ποδηλάτων για την πραγματοποίηση αριστερόστροφης κίνησης, Βανκούβερ/Καναδάς
Φωτογραφία 54 «Καταφύγιο» αναμονής ποδηλάτων για την πραγματοποίηση αριστερόστροφης κίνησης
Φωτογραφία 61 Λωρίδα ποδηλάτων σε σηματοδοτούμενη διασταύρωση, Βαρκελώνη/Ισπανία
Φωτογραφία 62 Λωρίδες ποδηλάτων σε σηματοδοτούμενη διασταύρωση, Κοπεγχάγη/Δανία
Φωτογραφία 81 Σωληνοειδή μεταλλικά στηρίγματα στάθμευσης ποδηλάτων σε πεζόδρομο, Μπάρι/Ιταλία
Φωτογραφία 82 Μεταλλικά στηρίγματα στάθμευσης σε συνθήκες περιορισμένου χώρου σε πεζόδρομο, Κοπεγχάγη/Δανία
Φωτογραφία 83 Σωληνοειδή μεταλλικά στηρίγματα μορφής Π, τοποθετημένα κάθετα στον άξονα της οδού σε ζώνη παρόδιας στάθμευσης, Βιέννη/Αυστρία
Φωτογραφία 84 Ερμάρια ποδηλάτων σε σταθμό λεωφορείων (πλάγια όψη), Ναντ/Γαλλία
Φωτογραφία 85 Ερμάρια ποδηλάτων σε σταθμό λεωφορείων (όψη), Ναντ/Γαλλία
Φωτογραφία 86 Ερμάρια ποδηλάτων σε σταθμό λεωφορείων (εσωτερικό), Ναντ/Γαλλία
Φωτογραφία 101 Διαγράμμιση κάθετη στην κίνηση του ποδηλάτου για επίταση της προσοχής των ποδηλατών, Μπάρι/Ιταλία
Φωτογραφία 121 Σηματοδότες σε κοινή διάβαση ποδηλάτων και πεζών [1]
Φωτογραφία 122 Σηματοδότες σε κοινή διάβαση ποδηλάτων και πεζών [2]
Φωτογραφία 123 Σηματοδότες για ποδήλατα

(Ακολουθεί το πλήρες κείμενο με το εγκρινόμενο Τεύχος των Τεχνικών Οδηγιών για το οποίο βλέπε στο οικείο ΦΕΚ)

 

 


Κατεβάσετε επίσης το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.


 

Τελευταία ενημέρωση
Έχει διαβαστεί 11158 φορές

Τελευταία Νέα