Υπουργική Απόφαση Γ5α/Γ.Π.οικ.32124/2019 - ΦΕΚ 1799/Β/22-5-2019
Εκπαίδευση στην ιατρική ειδικότητα της αναισθησιολογίας.
Υπουργική Απόφαση Αριθμ. Γ5α/Γ.Π.οικ.32124/2019
ΦΕΚ 1799/Β/22-5-2019
Εκπαίδευση στην ιατρική ειδικότητα της αναισθησιολογίας.
ΑΠΟΦΑΣΗ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΓΕΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α. του ν. 1278/1982 « Για σύσταση Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας» (ΦΕΚ Α’ 105), όπως ισχύει.
β. της παρ. 1 του άρθρου 31 του ν. 1397/1983 « Εθνικό σύστημα υγείας» (ΦΕΚ 143 Α’).
γ. της περ. 5Α της παρ. 4 του άρθρου 8 του ν. 4558/2018 «Κύρωση συμβάσεων μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Γενικού Νοσοκομείου Χανίων και της Επιτροπής Εκτελεστών Διαθήκης Γ.Γ Μαλινάκη και του Γενικού Νοσοκομείου Κεφαλληνίας και των Εκτελεστών της διαθήκης της Μαρίας (Μάρης) Βεργωτή αντίστοιχα και λοιπές διατάξεις» (ΦΕΚ Α΄ 140).
δ. του άρθρου 6 του ν.δ. 3366/1955 «Περί ασκήσεως του ιατρικού επαγγέλματος και ιατρικών ειδικοτήτων και άλλων τινών διατάξεων» (ΦΕΚ Α΄258).
ε. του του π.δ 73/2015 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (ΦΕΚ Α’ 116), όπως ισχύει.
στ. του π.δ. 121/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υγείας» (ΦΕΚ Α’ 148), όπως ισχύει.
2. Την Υ80/2017 απόφαση του Πρωθυπουργού «Τροποποίηση απόφασης ανάθεσης αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Υγείας Παύλο Πολάκη» (ΦΕΚ 3904 Β’).
3. Την Γ5α/Γ.Π οικ.64843/29-8-2018 υπουργική απόφαση «Σύσταση, μετονομασία ιατρικών ειδικοτήτων, καθορισμός χρόνου και περιεχομένου άσκησης για την απόκτηση τίτλου ειδικότητας» (ΦΕΚ 4138 Β’).
4. Την 286/16-1-2019 απόφαση του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας .
5. Το γεγονός ότι από την απόφαση αυτή δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Εγκρίνουμε το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το Βιβλιάριο Εκπαίδευσης Ειδικευόμενου, το οποίο χορηγείται στον ιατρό από το Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας και τα αναγνωρισμένα Εκπαιδευτικά Κέντρα για την άσκηση των ιατρών στην ειδικότητα της Αναισθησιολογίας.
Άρθρο 1
ΣΤΟΧΟΙ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΑΝΑΙΣΘΗΣΙΟΛΟΓΙΑΣ
1.1 Στόχος της ειδίκευσης στην Αναισθησιολογία είναι οι ειδικευόμενοι να είναι σε θέση στο τέλος του εκπαιδευτικού προγράμματος να επιδείξουν επίπεδο ικανότητας-δεξιoτήτων (skills) και επάρκειας (competence), κατάλληλα για την ανεξάρτητη και ασφαλή άσκηση της ειδικότητάς τους. Το Πρόγραμμα Ειδίκευσης στην Αναισθησιολογία ακολουθεί τις εξελίξεις στη Μεταπτυχιακή Ιατρική Εκπαίδευση και εναρμονίζεται με τα ισχύοντα στις Ευρωπαϊκές χώρες.
1.2 Στόχοι Εκπαίδευσης: Οι εκπαιδευόμενοι στο τέλος της ειδίκευσης πρέπει να μπορούν: Να επιδεικνύουν κλινικές δεξιότητες και επάρκεια στην περιεγχειρητική αναισθησιολογική διαχείριση των ασθενών, ανεξαρτήτως φυλής, φύλου και ηλικίας, πλην εξειδικευμένων περιπτώσεων που απαιτούν ιδιαίτερη εκπαίδευση και εμπειρία.
Να είναι εξοικειωμένοι με τη διαχείριση του οξέος και χρόνιου πόνου, συμπεριλαμβανομένου του μετεγχειρητικού και της ανακουφιστικής/παρηγοριτικής φροντίδας.
Να διαχειρίζονται με ασφάλεια κρίσιμες καταστάσεις, συμπεριλαμβανομένης της καρδιοπνευμονικής αναζωογόνησης (ΚΑΡΠΑ).
Να παρέχουν υπηρεσίες Επείγουσας Ιατρικής.
Να παρέχουν Εντατική Θεραπεία.
Να συνταγογραφούν:
(α) Εργαστηριακούς και παρακλινικούς ελέγχους.
(β) Φάρμακα και υλικά για τεχνικές όλων των πράξεων που εμπίπτουν στο πεδίο ευθύνης του αναισθησιολόγου, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων για την περιεγχειρητική βελτιστοποίηση και θεραπεία των χειρουργικών ασθενών (επείγοντα, προαναισθητική εκτίμηση, εντατική θεραπεία), την θεραπεία του οξέος και χρόνιου πόνου, την ανακουφιστική/παρηγορική φροντίδα και την κατ’ οίκον νοσηλεία.
Άρθρο 2
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΗΣ
2.1. Διάρκεια Ειδίκευσης
Η εκπαίδευση στην ειδικότητα της Αναισθησιολογίας είναι πενταετής.
2.2. Εκπαιδευτικοί κύκλοι
Το Πρόγραμμα Ειδίκευσης στην Αναισθησιολογία αποτελείται από δύο (2) κύκλους, ένα Βασικής και έναν Ανώτερης Ειδίκευσης.
Η Βασική Ειδίκευση είναι διάρκειας δύο (2) ετών και πραγματοποιείται σε Εκπαιδευτικά Κέντρα (ΕΚ) Πλήρους ή Μερικής Ειδίκευσης. Η Ανώτερη Ειδίκευση είναι διάρκειας τριών (3) ετών και αποτελεί συνέχεια της Βασικής. Πραγματοποιείται σε Εκπαιδευτικά Κέντρα Πλήρους Ειδίκευσης ή/και σε Ειδικά Εκπαιδευτικά Κέντρα όταν απαιτείται. Αναισθησιολογικά Τμήματα νοσοκομείων του ΕΣΥ ή Πανεπιστημιακά, που εξειδικεύονται σε συγκεκριμένο τύπο επεμβάσεων και τεχνικών αναισθησίας και δεν συμπεριλαμβάνονται στα παραπάνω, μπορούν να παρέχουν Βραχείας Διάρκειας Εκπαίδευση (ΒΔΕ) μέχρι ένα (1) μήνα κατά τη διάρκεια της Ανώτερης Ειδίκευσης, προκειμένου να καλύπτεται ο απαιτούμενος αριθμός πράξεων του Εκπαιδευτικού Βιβλιαρίου (log-book).
Oι εκπαιδευόμενοι έχουν τη δυνατότητα κατά το διάστημα της ειδίκευσής τους να εκπαιδευτούν μέχρι έξι (6) μήνες σε αναγνωρισμένα Εκπαιδευτικά Κέντρα της ειδικότητας σε κράτη - μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή και εκτός αυτής, με απόφαση Υπουργού μετά από έγκριση της εκπαιδευτικής τους άδειας από το ΚΕΣΥ, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Α. Βασική Ειδίκευση
Κατά τα δύο (2) πρώτα έτη της ειδίκευσης οι ειδικευόμενοι μπορούν να λάβουν τη Βασική Ειδίκευση σε Εκπαιδευτικά Κέντρα Πλήρους ή Μερικής Ειδίκευσης. Στο διάστημα αυτό οι ειδικευόμενοι ακολουθούν τα αντικείμενα μάθησης/δεξιότητες/κλινικά φροντιστήρια/εκπαιδευτικά σεμινάρια, όπως προβλέπονται για τα δύο (2) πρώτα έτη της ειδίκευσης. Οι νεοεισερχόμενοι για ειδίκευση στην Αναισθησιολογία παρακολουθούν κατά την έναρξη ένα διήμερο ταχύρρυθμο προκαταρκτικό πρόγραμμα ενημέρωσης, ώστε να μπορούν να εντάσσονται καλύτερα στα τμήματά τους.
Β. Ανώτερη Ειδίκευση
Τα τρία (3) τελευταία έτη της ειδίκευσης οι ειδικευόμενοι συνεχίζουν την εκπαίδευσή τους σε Εκπαιδευτικά Κέντρα Πλήρους Ειδίκευσης ή/και σε Ειδικά Εκπαιδευτικά Κέντρα και σε Εκπαιδευτικά Κέντρα Βραχείας Διάρκειας Εκπαίδευσης, όταν απαιτείται. Στο διάστημα αυτό οι ειδικευόμενοι ακολουθούν τα αντικείμενα/δεξιότητες/κλινικά φροντιστήρια/ εκπαιδευτικά σεμινάρια που προβλέπονται για τα τρία (3) τελευταία έτη της ειδίκευσης.
2.3 Δομή Εκπαιδευτικού Προγράμματος
Α. Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα βασίζεται στις οδηγίες του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Αναισθησιολογίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ειδικευμένων Γιατρών (ΕΒΑ - UEMS) και τα ελληνικά δεδομένα. Οργανώνεται έτσι, ώστε να περιλαμβάνει όλα τα Αντικείμενα Μάθησης της Ειδικότητας στα οποία οι ειδικευόμενοι πρέπει να εκπαιδευτούν σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο. Η ενασχόληση των ειδικευομένων είναι προοδευτική από τις πιο απλές στις περισσότερο σύνθετες περιπτώσεις ασθενών και πράξεων, προκειμένου να ελαχιστοποιούνται οι δυνητικές επιπλοκές. Η πρακτική άσκηση τελεί πάντοτε υπό την επίβλεψη και ευθύνη ειδικευμένου Αναισθησιολόγου.
Β. Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα είναι δομημένο συστηματικά σε πέντε (5) έτη και πρέπει να ακολουθείται ανεξάρτητα από τις κλινικές ανάγκες του Αναισθησιολογικού Τμήματος/ Κλινικής, οι οποίες καλύπτονται από ειδικευμένους αναισθησιολόγου (η Υ4α/3592/96 υπουργική απόφαση «Ελάχιστες Προδιαγραφές Ασφαλούς Χορήγησης Αναισθησίας» ΦΕΚ 1044/Β’/25.11.1997, όπως ισχύει).
Γ. Ολα τα Εκπαιδευτικά Κέντρα είναι υποχρεωμένα να εφαρμόζουν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα πιστά και σε συνδυασμό με τα μαθήματα και τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες της Ελληνικής Αναισθησιολογικής Εταιρείας, των πανεπιστημιακών κλινικών και άλλων Εκπαιδευτικών Ομάδων Νοσοκομείων (ΕΟΝ) και να παρέχουν πλήρη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση στους ειδικευομένους γιατρούς.
Δ. Το Ετήσιο Θεωρητικό Πρόγραμμα Ειδίκευσης αναπτύσσεται τουλάχιστον σε προγραμματισμένα δίωρα εβδομαδιαία μαθήματα και περιοδικά κλινικά φροντιστήρια επικαιροποίησης γνώσεων και δεξιοτήτων κλπ. Μέρος της θεωρητικής εκπαίδευσης γίνεται μέσα στο πλαίσιο του πρωινού ωραρίου, συμπεριλαμβανομένης και της καθημερινής κλινικής άσκησης.
2.4. ΧΡΟΝΟΣ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ ΣΤΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΣΤΑ ΕΙΔΙΚΑ ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ
Α. Ο ΧΡΟΝΟΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΣΤΑ ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΙΣΘΗΣΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΤΑΝΕΜΕΤΑΙ ΩΣ ΕΞΗΣ:
Αντικείμενα Μάθησης Μήνες Ειδίκευσης Έτος Ειδίκευσης
1 Αναισθησία για Γενική Χειρουργική 18 (7+4+2+3+2) 1ο, 2ο, 3ο, 4ο, 5ο
2 Αναισθησία για Γυναικολογία 2 1ο
3 Αναισθησία για Ορθοπαιδική 3 1ο
4 Αναισθησία για ΩΡΛ και Γναθοπροσωπική Χειρουργική 3 2ο
5 Αναισθησία για Ουρολογία 2 2ο
6 Αναισθησία για Οφθαλμολογία 1 2ο
7 Επείγουσα Ιατρική - ΤΕΠ 2 2ο
8 Αναισθησία και Αναλγησία για Μαιευτική 4 3ο ή 4ο
9 Αναισθησία Χειρουργικής Μεγάλων Αγγείων 3 3ο ή 4ο
10 Νευροαναισθησιολογία 3 3ο ή 4ο
11 Μονάδα Εντατικής Θεραπείας 6 3ο ή 4ο
12 Αναισθησία για Θωρακοχειρουργική 3 3ο ή 4ο
13 Καρδιοαναισθησιολογία 3 4ο ή 5ο
14 Θεραπεία Πόνου 3 4ο ή 5ο
15 Παιδοαναισθησιολογία 4 4ο ή 5ο
ΣΥΝΟΛΟ μηνών ειδίκευσης 60
Β. Οι ειδικευόμενοι που ακολουθούν το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για Παιδοαναισθησιολογία, Καρδιοαναισθησιολογία, Αναισθησία για Θωρακοχειρουργικές επεμβάσεις, Αναισθησία για Μείζονες Αγγειοχειρουργικές επεμβάσεις, Μαιευτική Αναισθησία - Αναλγησία, Εντατική Θεραπεία (ΜΕΘ) και Επείγουσα Ιατρική (ΤΕΠ) είναι υποχρεωμένοι να εφημερεύουν στα αντίστοιχα τμήματα κατά το χρόνο της εκπαίδευσής τους σε αυτά. Όλο το υπόλοιπο χρονικό διάστημα θα εφημερεύουν στο νοσοκομείο που έχουν τοποθετηθεί.
Γ. ΕΛΑΧΙΣΤΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΝΑΙΣΘΗΣΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΓΙΑ ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΕΣ ΕΠΕΜΒΑΣΕΙΣ
Οι ειδικευόμενοι κατά τη διάρκεια της ειδίκευσής τους εκπαιδεύονται υποχρεωτικά σε αναισθησία για έναν ελάχιστο αριθμό χειρουργικών επεμβάσεων, ο οποίος έχει ως εξής:
Χειρουργικές επεμβάσεις - Επεμβατικές πράξεις Ελάχιστος
1Γενικής Χειρουργικής650
2Γυναικολογίας60
3Ορθοπαιδικής100
4ΩΡΛ και Γναθοπροσωπικής Χειρουργικής60
5Ουρολογίας60
6Οφθαλμολογίας20
7Καισαρικές Τομές και τεχνικές Μαιευτικής Αναλγησίας100
8Ασθενείς ΤΕΠ με άμεσα απειλητικές για τη ζωή καταστάσεις
(αιμορραγία, πολυτραύμα, ΚΕΚ, κ.λπ.) 100
9Παιδοχειρουργικές και Νεογνικές επεμβάσεις100
10Θωρακοχειρουργικής40
11Νευροχειρουργικής30
12Αγγειοχειρουργικές επεμβάσεις50
13Καρδιοχειρουργικής30
14Επεμβατικές πράξεις υπό αναισθησία εκτός χειρουργείου άλλων ειδικοτήτων
(Καρδιολογία, Γαστρεντερολογία, Ακτινολογία, Πνευμονολογία, κ.λπ.) 100
ΣΥΝΟΛΟ αναισθησιολογιών πράξεων για χειρουργικές 1.500
Επιπλέον, κατά την 5ετή διάρκεια της ειδίκευσης, οι επείγουσες χειρουργικές επεμβάσεις πρέπει να είναι συνολικά >500, οι επεμβάσεις με νοσηλεία μιας ημέρας >100, η διαχείριση Ασθενών Χρόνιου Πόνου >40 και ο συνολικός αριθμός εφημεριών >220.
Δ. ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΝΑΙΣΘΗΣΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΩΝ
Οι ειδικευόμενοι κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής τους πρέπει να έχουν πραγματοποιήσει έναν ελάχιστο αριθμό αναισθησιολογικών πράξεων και τεχνικών, όπως προβλέπεται στον ακόλουθο πίνακα:
Πράξεις και Τεχνικές ΑναισθησιολογίαςΕλάχιστος Αριθμός
Γενική Αναισθησία με ενδοτραχειακή διασωλήνωση 750
Γενική Αναισθησία με λαρυγγική μάσκα 50
Διασωλήνωση τραχείας διαμέσου λαρυγγικής μάσκας διασωλήνωσης
ή άλλων υπεργλωττιδικών συσκευών 2ης γενιάς 10
Επισκληρίδιος Αναισθησία 100
Συνδυασμένη Γενική - Επισκληρίδιος Αναισθησία 100
Υπαραχνοειδής Αναισθησία 150
Περιφερικοί Νευρικοί Αποκλεισμοί 50
Τεχνικές αντιμετώπισης Οξέος Πόνου
(αναλγησία περιοχική, ενδοφλέβια, πολυπαραγοντική, PCA, PCEA, κ.λπ.)100
Καταστολή υπό αναισθησιολογική παρακολούθηση (MAC)50
Διασωλήνωση τραχείας Νεογνού (Χειρουργείο, Αίθουσα Τοκετών, Μονάδα Νεογνών)10
Ε. ΕΛΑΧΙΣΤΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΠΕΜΒΑΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΣΤΗ ΜΕΘ
Πρέπει να υπάρχουν καταχωρημένες στο Βιβλιάριο Εκπαίδευσης (log-book) των ειδικευόμενων αναισθησιολόγων για το εξάμηνο εκπαίδευσης στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας οι ακόλουθες επεμβατικές πράξεις:
Επεμβατικές Πράξεις στη ΜΕΘ Ελάχιστος αριθμός
Τοποθέτηση σωλήνων παροχέτευσης θώρακος 6
Τοποθέτηση συσκευών αιμο-διαδιήθησης 6
Χειρουργική ή διαδερμική τραχειοστομία (συμμετοχή) 6
Βρογχοσκόπηση/βρογχοκυψελιδική έκπλυση (BALF) 12
Μέτρηση ενδοκοιλιακής πίεσης (IΑP) 6
Μέτρηση ενδοκράνιας πίεσης (ICP) 6
ΣΤ.ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΠΕΜΒΑΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ
ΟΙ ΕΙΔΙΚΕΥΟΜΕΝΟΙ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ ΤΟΥΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΕΙ ΤΟΝ ΑΚΟΛΟΥΘΟ ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΑΡΙΘΜΟ ΕΠΕΜΒΑΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ:
Επεμβατικές Τεχνικές και Παρεμβάσεις Ελάχιστος Αριθμός
Καρδιοπνευμονική Αναζωογόνηση 100
Καθετηριασμοί Κεντρικών Φλεβών 80
Καθετηριασμοί αρτηριών 100
Εισαγωγή ειδικών ενδοτραχειακών σωλήνων
(ενδοβρογχικού σωλήνα διπλού αυλού, ενδοβρογχικού αποκλειστή) 30
Βρογχοσκόπηση και ινοπτική διασωλήνωση 20
Ζ. ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ
Σύμφωνα με το Περιεχόμενο Εκπαίδευσης της ειδικότητας (curriculum), oι ειδικευόμενοι υποχρεούνται να παρακολουθούν κατά τη διάρκεια της ειδίκευσής τους πιστοποιημένα Σεμινάρια, καθώς και περιοδικό πρόγραμμα Επικαιροποίησης Γνώσεων και Δεξιοτήτων, στα ακόλουθα θέματα και τεχνικές, με ευθύνη του Υπευθύνου Εκπαίδευσης:
Σεμινάρια Έτος Ειδίκευσης
1BLS, ALS 1ο
2Βασικές αρχές Μηχανήματος Αναισθησίας 1ο
3Ηλεκτροκαρδιογράφημα - Αιμοδυναμικός έλεγχος 1ο
4 Απεικονιστικές μέθοδοι αξιολόγησης Θώρακα 1ο
5 Λειτουργικές Δοκιμασίες Πνευμόνων 1ο
6 Διαχείριση Αεραγωγού σε ενήλικες και παιδιά 2ο - 3ο
7Τεχνικές Εξειδικευμένου Monitoring 2ο - 3ο
8 Μηχανικός Αερισμός Πνευμόνων 2ο - 3ο
9 Περιεγχειρητική Υπερηχογραφία (κεντρικών αγγείων, νεύρων, καρδιάς/ΤΕΕ
στην καρδιοαναισθησία και υπερηχογράφημα FAST στο ΤΕΠ) 4ο - 5ο
10ATLS, APLS/EPLS 1ο - 5ο
11 Σεμινάρια ανάπτυξης μη τεχνικών δεξιοτήτων (διαχείριση κρίσης,
πνεύμα ομαδικής εργασίας, συνεργασία και επικοινωνία, επίγνωση κατάστασης,
ιεράρχηση προτεραιοτήτων, λήψη αποφάσεων)1ο - 5ο
Άρθρο 3
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ
3.1. Ορισμός Εκπαιδευτικών Κέντρων
Ανάλογα με τον αριθμό και το εύρος των Αντικειμένων Μάθησης - Εκπαιδευτικών Πεδίων που μπορούν να καλυφθούν και με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, τα Αναισθησιολογικά Τμήματα ή Κλινικές νοσοκομείων του ΕΣΥ ή Πανεπιστημιακών χωρίζονται σε Εκπαιδευτικά Κέντρα τεσσάρων βαθμίδων:
Πλήρους Ειδίκευσης (Βασικής και Ανώτερης) Μερικής Ειδίκευσης (Βασικής).
Ειδικά (για ειδικά Αντικείμενα Μάθησης).- Ειδικά Εκπαιδευτικά Κέντρα.
Βραχείας Διάρκειας Εκπαίδευσης (ΒΔΕ) Αναλυτικά:
Α. Εκπαιδευτικά Κέντρα Πλήρους Ειδίκευσης.
Εκπαιδευτικά Κέντρα Πλήρους Ειδίκευσης είναι Τμήματα/Κλινικές, τα/οι οποία/ες παρουσιάζουν τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
Είναι Γενικά Νοσοκομεία με τουλάχιστον 200 αναπτυγμένες/ενεργείς κλίνες του Χειρουργικού Τομέα (ΧΤ).
Είναι ενταγμένα στο σύστημα γενικών εφημεριών της περιφέρειάς τους.
Έχουν ελάχιστο αριθμό έξι (6) χειρουργικών αιθουσών σε πλήρη εβδομαδιαία λειτουργία.
Πραγματοποιούν κατ’ ελάχιστον 4.000 χειρουργικές επεμβάσεις ετησίως.
Οι μεγάλης βαρύτητας επεμβάσεις αφορούν >20% των ετησίως πραγματοποιούμενων χειρουργικών επεμβάσεων.
Οι περιοχικές αναισθησιολογικές τεχνικές ανέρχονται σε ποσοστό >30% του συνόλου των αναισθησιολογικών τεχνικών.
Καλύπτουν όλα τα Αντικείμενα Μάθησης και των πέντε (5) ετών της συνολικής Βασικής και Ανώτερης Ειδίκευσης, με εξαίρεση τα ειδικά αντικείμενα, όπως: Παιδοαναισθησιολογία, Καρδιοαναισθησιολογία, Αναισθησία για Θωρακοχειρουργικές επεμβάσεις, Αναισθησία για Μείζονες Αγγειοχειρουργικές επεμβάσεις, Μαιευτική Αναισθησία - Αναλγησία και Θεραπεία Πόνου-Ανακουφιστική/Παρηγορική Φροντίδα, τα οποία μπορούν να καλύπτονται στα Συνδεόμενα ή στα Ειδικά Νοσοκομεία της ΕΟΝ.
Έχουν τις ακόλουθες Κλινικές του ΧΤ: Γενική Χειρουργική, Ορθοπαιδική, Ουρολογική, ΩΡΛ, Γυναικολογική, Νευροχειρουργική και Οφθαλμολογική.
Έχουν κατ’ ελάχιστον τις ακόλουθες βασικές Κλινικές, Μονάδες και Εργαστήρια: Γενικής Παθολογίας, Καρδιολογική, Πολυδύναμη ΜΕΘ, ΤΕΠ, Ακτινολογικό, Αιματολογικό, Βιοχημικό, Μικροβιολογικό και Τράπεζα Αίματος.
Διαθέτουν οργανωμένη και λειτουργούσα Μονάδα Μεταναισθητικών Φροντίδων (ΜΜΑΦ)/Ανάνηψη με δυνατότητα λειτουργίας τουλάχιστον 24 ώρες (η Υ4α/3592/96 υπουργική απόφαση «Ελάχιστες Προδιαγραφές Ασφαλούς Χορήγησης Αναισθησίας» ΦΕΚ 1044/Β’/25.11.1997, όπως ισχύει) και επικαιροποίηση και με ιδιαίτερη μέριμνα για την κάλυψη της μετεγχειρητικής ανάνηψης ασθενών της γενικής εφημερίας.
Έχουν τη δυνατότητα να χορηγούν εκπαιδευτικές άδειες στους ειδικευόμενους για συνέδρια, σεμινάρια ή ενημέρωση σε θέματα της ειδικότητας, στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, τουλάχιστον μια φορά ετησίως.
Έχουν βιβλιοθήκη, βοηθήματα μάθησης (προπλάσματα, υλικά προσομοίωσης) και εφαρμογές πληροφορικής και διαδικτύου.
Β. Εκπαιδευτικά Κέντρα Μερικής Ειδίκευσης
Εκπαιδευτικά Κέντρα Μερικής Ειδίκευσης είναι Τμήματα/Κλινικές, τα/οι οποία/ες παρουσιάζουν τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
Είναι Γενικά Νοσοκομεία με τουλάχιστον εκατό (100) αναπτυγμένες/ενεργείς κλίνες του ΧΤ.
Είναι ενταγμένα στο σύστημα γενικών εφημεριών της υγειονομικής περιφέρειας που υπάγονται. Έχουν ελάχιστο αριθμό τεσσάρων (4) χειρουργικών αιθουσών σε πλήρη εβδομαδιαία λειτουργία.
Πραγματοποιούν ετησίως κατ’ ελάχιστον 3.000 επεμβάσεις.
Έχουν τις ακόλουθες Κλινικές του ΧΤ: Γενικής Χειρουργικής, Ορθοπαιδική, ΩΡΛ, Ουρολογική, Οφθαλμολογική, Γυναικολογική.
Έχουν κατ’ ελάχιστον τις ακόλουθες βασικές Κλινικές, Μονάδες και Εργαστήρια: Γενικής Παθολογίας, Καρδιολογική, ΜΜ-ΑΦ/Ανάνηψη με δυνατότητα λειτουργίας για τουλάχιστον 24 ώρες (η Υ4α/3592/96 υπουργική απόφαση «Ελάχιστες Προδιαγραφές Ασφαλούς Χορήγησης Αναισθησίας» ΦΕΚ 1044/Β’/25.11.1997, όπως ισχύει), ΤΕΠ, Ακτινολογικό, Αιματολογικό, Βιοχημικό, Μικροβιολογικό και Τράπεζα Αίματος.
Γ. Ειδικά Εκπαιδευτικά Κέντρα
Ειδικά ΕΚ είναι εκείνα, τα οποία παρέχουν εκπαίδευση στα επιμέρους Αντικείμενα Μάθησης, όπως:
Παιδιατρική Αναισθησιολογία (Παιδοαναισθησιολογία)
Αναισθησιολογία για Καρδιοχειρουργικές επεμβάσεις (Καρδιοαναισθησιολογία).
Αναισθησία για Θωρακοχειρουργικές επεμβάσεις (Θωρακοαναισθησιολογία).
Αναισθησία για Μείζονες Αγγειοχειρουργικές επεμβάσεις.
Μαιευτική Αναισθησία - Αναλγησία.
Θεραπεία Πόνου, Ανακουφιστική/Παρηγορική Φροντίδα και κατ’ οίκον Νοσηλεία.
Τα ειδικά ΕΚ που διαθέτουν και επιπλέον εκπαιδευτικές δυνατότητες (αναπτυγμένες κλίνες ΧΤ) βασικής ή/και ανώτερης ειδίκευσης συμμετέχουν στην κυκλική εκπαίδευση των ειδικευομένων (rotation) της οικείας ΕΟΝ. Η διαδικασία αυτή γίνεται κατόπιν συνεννόησης των Διευθυντών των εμπλεκόμενων Αναισθησιολογικών Τμημάτων/Κλινικών και του Γενικού Υπευθύνου Εκπαίδευσής της/των ΕΟΝ.
Δ. Αναισθησιολογικά Τμήματα Βραχείας Διάρκειας Εκπαίδευσης (ΒΔΕ)
Τα Αναισθησιολογικά Τμήματα ΒΔΕ δεν είναι ΕΚ Πλήρους ή Μερικής Ειδίκευσης ή Ειδικά, αλλά εξειδικεύονται σε συγκεκριμένο τύπο επεμβάσεων και τεχνικών αναισθησίας.
i. Μπορούν να παρέχουν ΒΔΕ μέχρι τριάντα (30) εργάσιμες ημέρες κατά τη διάρκεια της Ανώτερης Ειδίκευσης, προκειμένου να καλύπτεται ο απαιτούμενος αριθμός πράξεων του Εκπαιδευτικού Βιβλιαρίου (log-book).
ii. Yπάγονται σε ΕΟΝ, όπως και τα υπόλοιπα συνδεόμενα νοσοκομεία.
iii. Συμμετέχουν στις προβλεπόμενες εκπαιδευτικές δραστηριότητες της ΕΟΝ, όπως ισχύουν και για τα λοιπά ΕΚ.
iv. Ορίζονται βάσει κριτηρίων, μετά από απόφαση της ΟΕΑ και έγκριση του ΚΕΣΥ.
v. Έχουν Υπεύθυνο Εκπαίδευσης που εποπτεύει την πρακτική κλινική άσκηση του ειδικευομένου, όπως γίνεται στα άλλα ΕΚ της ΕΟΝ.
vi. Η κατανομή της εκπαίδευσης στα Τμήματα ΒΔΕ καθορίζεται με απόφαση του Γενικού Υπευθύνου Εκπαίδευσης της ΕΟΝ,σε συνεννόηση με τον Υπεύθυνο Εκπαίδευσης του Τμήματος ΒΔΕ.
vii. Η εκπαίδευση δεν υπερβαίνει συνολικά τις τριάντα (30) εργάσιμες ημέρες ανά ειδικευόμενο και μπορεί να γίνεται σε συνεχόμενη ή διακεκομμένη βάση (π.χ. μια ημέρα την εβδομάδα).
3.2. Εκπαιδευτικές Ομάδες Νοσοκομείων
Όλα τα νοσοκομεία που είναι Εκπαιδευτικά Κέντρα συμμετέχουν σε Εκπαιδευτικές Ομάδες Νοσοκομείων
1. Κάθε Εκπαιδευτική Ομάδα Νοσοκομείου αποτελείται από ένα Νοσοκομείο Κορμού, το οποίο επιλέγεται βάσει κριτηρίων και από Συνδεόμενα Νοσοκομεία, τα οποία μπορεί να είναι Πλήρους, Μερικής, Ειδικής Ειδίκευσης, καθώς και Βραχείας Διάρκειας Εκπαίδευση.
2. Για την συγκρότηση των Εκπαιδευτικών Ομάδων Νοσοκομείων λαμβάνονται υπόψη κριτήρια εκπαιδευτικών δυνατοτήτων, στελέχωσης και γεωγραφικής κατανομής. Οι Εκπαιδευτικές Ομάδες Νοσοκομείων καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Υγείας μετά από γνώμη του ΚΕΣΥ.
3. Οι ΕΟΝ καθορίζονται έτσι, ώστε να εξασφαλίζεται η άρτια και απρόσκοπτη εκπαίδευση των ειδικευομένων σε όλο το εύρος των εκπαιδευτικών απαιτήσεων της ειδίκευσης, με κυκλική εναλλαγή-υποχρεωτική κινητικότητα (rotation) όπως προβλέπεται.
3.3. Συνεργασία Νοσοκομείων για κάλυψη λοιπών Εκπαιδευτικών Αναγκών
Πέραν των ανωτέρω, οι ειδικευόμενοι μπορούν να καλύπτουν αντικείμενα μάθησης, που το νοσοκομείο τοποθέτησής τους ή ακόμη και η ΕΟΝ στην οποίαν ανήκουν δεν έχουν, είτε ως είδος χειρουργικής επέμβασης ή επεμβατικής πράξης, είτε σε επαρκή αριθμό (π.χ. χειρουργική σπονδυλικής στήλης, χειρουργική ήπατος, επεμβατική καρδιολογία, κ.λπ.) μέσω εκπαίδευσης σε συνδεόμενα νοσοκομεία της ίδιας ή άλλης ΕΟΝ. Η διαδικασία αυτή γίνεται κατόπιν συνεννόησης μεταξύ των Διευθυντών των εμπλεκομένων Αναισθησιολογικών Τμημάτων/Κλινικών και του Γενικού Υπευθύνου Εκπαίδευσης της/των ΕΟΝ. Η εν λόγω εκπαίδευση δεν μπορεί να υπερβαίνει συνολικά τις τριάντα (30) εργάσιμες ημέρες.
3.4. Κριτήρια Πιστοποίησης Εκπαιδευτικών Κέντρων Ειδίκευσης στην Αναισθησιολογία
Για να πιστοποιηθεί ένα Αναισθησιολογικό Τμήμα/Κλινική ως ΕΚ Πλήρους ή Μερικής ή Ειδικής Ειδίκευσης ή ΒΔΕ πρέπει να πληροί τις «Ελάχιστες Προδιαγραφές Ασφαλούς Χορήγησης Αναισθησίας» (η Υ4α/3592/96 υπουργική απόφαση «Ελάχιστες Προδιαγραφές Ασφαλούς Χορήγησης Αναισθησίας» ΦΕΚ 1044/Β’/25.11.1997, όπως ισχύει),όπως ισχύει, όσον αφορά στα ακόλουθα:
- Χωροταξική Υποδομή και Εξοπλισμός
Αναγκαίος εξοπλισμός (μηχανήματα αναισθησίας, monitors, αναπνευστήρες, κ.λπ.) ο οποίος υποβάλλεται στον προβλεπόμενο τακτικό έλεγχο και αναγκαία συντήρηση, ώστε να εξασφαλίζεται η ασφαλής λειτουργία τους.
- Στελέχωση
-Μόνιμη στελέχωση με ειδικευμένους αναισθησιολόγους και νοσηλευτικό προσωπικό.
Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Εκπαιδευτικού Κέντρου.
Το πρόγραμμα είναι ενιαίο και μέρος αυτού πραγματοποιείται στα επιμέρους ΕΚ ανάλογα με τα είδη αναισθησίας ή άλλων γνωστικών αντικειμένων (ΜΕΘ, διαχείριση πόνου, ΤΕΠ κ.λπ.) που καλύπτει το κάθε ΕΚ. Κάθε Αναισθησιολογικό Τμήμα/Κλινική που χορηγεί Πλήρη, Μερική ή Ειδική Ειδίκευση πρέπει να τηρεί πιστά το ετήσιο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει:
• Θεωρητική εκπαίδευση των ειδικευομένων στα Αντικείμενα Μάθησης της ειδικότητας.
• Ετήσιο Πρόγραμμα Συνεχιζόμενης Eκπαίδευσης, στο οποίο συμμετέχουν όλοι οι ιατροί του Τμήματος/Κλινικής και περιλαμβάνει τακτικές επιστημονικές συναντήσεις βιβλιογραφικής ενημέρωσης,κλινικά φροντιστήρια επικαιροποίησης γνώσεων και δεξιοτήτων, παρουσίαση νοσηρότητας και θνητότητας (morbidity and mortality, M and M) και εσωτερικό έλεγχο κλινικού έργου (auditing).
• Αρχείο Πεπραγμένων Αναισθησιολογικού Τμήματος/Κλινικής
Προκειμένου να τεκμηριώνεται το συνολικό έργο του Αναισθησιολογικού Τμήματος/ Κλινικής που χορηγεί Πλήρη, Μερική, Ειδική Ειδίκευση ή ΒΔΕ τηρείται Αρχείο Πεπραγμένων με διαγράμματα χορήγησης αναισθησίας και λοιπά αναισθησιολογικά έντυπα (συγκατάθεσης κατόπιν ενημέρωσης του ασθενούς, προαναισθητικής εκτίμησης, διαγράμματα ΜΜ-ΑΦ/ Ανάνηψης, Μετ-αναισθητικών οδηγιών, ΚΑΡΠΑ, Ιατρείου Πόνου, διακομιδών, κ.λπ.). Εφόσον υπάρχει οργανωμένη Υπηρεσία Πληροφορικής στο νοσοκομείο, τηρείται και ηλεκτρονικό αρχείο με συγκεντρωτικό πίνακα όλων των αναισθησιολογικών πράξεων εντός και εκτός χειρουργείου, τα δε στατιστικά στοιχεία προωθούνται στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υγείας (ΥΥ).
3.5. Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ
3.5.1. Ο Διευθυντής του ΕΚ (μέλος ΔΕΠ για τις Αναισθησιολογικές Πανεπιστημιακές Κλινικές και ο Συντονιστής - Διευθυντής ή ο Επιστημονικά Υπεύθυνος του Αναισθησιολογικού Τμήματος του ΕΣΥ έχει τη συνολική επιστημονική και διοικητική ευθύνη της εύρυθμης λειτουργίας του.
3.5.2. Ο Διευθυντής του ΕΚ με την ολοκλήρωση του χρόνου ειδίκευσης, είναι αρμόδιος να συντάξει το Πιστοποιητικό Ολοκλήρωσης των Εκπαιδευτικών Κύκλων Ειδίκευσης του κάθε ειδικευομένου, με βάση τις ετήσιες εκθέσεις του εκάστοτε Υπευθύνου Εκπαίδευσης, το Βιβλιάριο Ειδικευομένου (log-book) και το Χαρτοφυλάκιό του (portfolio).
3.5.3. Ο Διευθυντής του ΕΚ δεν είναι κατ’ ανάγκην και ο Υπεύθυνος Εκπαίδευσης του ΕΚ.
3.6. Υπεύθυνος Εκπαίδευσης Εκπαιδευτικού Κέντρου
3.6.1. Κάθε Εκπαιδευτικό Κέντρο (πλήρους, μερικής, ειδικής εκπαίδευσης ή ΒΔΕ)έχει τον δικό του Υπεύθυνο Εκπαίδευσης και κάθε ΕΟΝ έχει τον δικό της Γενικό Υπεύθυνο Εκπαίδευσης, οι οποίοι επιλέγονται από την ΟΕΑ.
3.6.2. Ο Υπεύθυνος Εκπαίδευσης εκάστου ΕΚ δεν είναι απαραίτητα ο Διευθυντής του Αναισθησιολογικού τμήματος/κλινικής που έχει αναγνωριστεί ως Εκπαιδευτικό Κέντρο.
3.6.3. Η διάρκεια θητείας των Υπευθύνων Εκπαίδευσης ΕΚ και των Γενικών Υπευθύνων των ΕΟΝ είναι τριετής
3.7. Αξιολόγηση εκπαίδευσης κατά την άσκηση στην ειδικότητα της Αναισθησιολογίας 3.7.1. Η αξιολόγηση αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των προγραμμάτων της εκπαίδευσης των ειδικευομένων ιατρών. Η αξιολόγηση πρέπει να είναι συνεχής και κατά τους δύο κύκλους ειδίκευσης, Βασικής και Ανώτερης.
3.7.2. Κατά τη διάρκεια της ειδίκευσης οι εκπαιδευτές πρέπει να παρακολουθούν και αξιολογούν την πρόοδο των ειδικευομένων ως προς την απόκτηση των αντιστοίχων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων κρίσης και συμπεριφοράς.
3.8. Αριθμός ειδικευομένων ανά Εκπαιδευτικό Κέντρο.
3.8.1 Ο μέγιστος αριθμός ειδικευομένων που μπορεί να εκπαιδεύσει ένα ΕΚ εξαρτάται από την κατηγορία του Ε.Κ.
3.8.2 Ο ελάχιστος αριθμός Εκπαιδευτών προς Ειδικευόμενους είναι 1 εκπαιδευτής προς 3 ειδικευόμενους.
3.8.3 Στα Εκπαιδευτικά Κέντρα Πλήρους Ειδίκευσης ο μέγιστος αριθμός ειδικευομένων καθορίζεται ως ακολούθως:
Ένας ειδικευόμενος για κάθε αίθουσα χειρουργείου σε πλήρη εβδομαδιαία λειτουργία.
‘Ενας ή περισσότεροι ειδικευόμενοι για τις εκτός χειρουργείου δραστηριότητες, όπως: προαναισθητική εκτίμηση, ΚΑΡΠΑ, ΜΜ-ΑΦ/Ανάνηψη, μετεγχειρητική αναλγησία (Υπηρεσία Οξέος Πόνου), Ιατρείο Πόνου, διακομιδές, επεμβατικές πράξεις άλλων ειδικοτήτων που απαιτούν αναισθησιολογική κάλυψη εκτός χειρουργείου, κάλυψη Μαιευτηρίου - Αίθουσας Τοκετών.
‘Ενας ειδικευόμενος για κάθε εκτός Τμήματος/Κλινικής δραστηριότητα, όπως ΜΕΘ, ΤΕΠ, κυκλική εκπαίδευση σε άλλο Ειδικό ΕK ή ΒΔΕ.
‘Ενας ή περισσότεροι ειδικευόμενοι για την εκπαίδευση στις εφημερίες, ανάλογα με το είδος της εφημερίας (εσωτερική ή γενική).
‘Ενας για κάθε δέκα (10) ειδικευόμενους για κάλυψη κανονικών, εκπαιδευτικών, αναρρωτικών αδειών.
3.8.4 Στα Εκπαιδευτικά Κέντρα Μερικής Ειδίκευσης ο μέγιστος αριθμός ειδικευομένων καθορίζεται ως ακολούθως:
Ένας ειδικευόμενος για κάθε αίθουσα χειρουργείου σε πλήρη εβδομαδιαία λειτουργία.
‘Ενας ειδικευόμενος για κάθε εκτός χειρουργείου ημερήσια δραστηριότητα, όπως: προαναισθητική εκτίμηση, ΚΑΡΠΑ, ΜΜ-ΑΦ/Ανάνηψη, μετεγχειρητική αναλγησία (Υπηρεσία Οξέος Πόνου), Ιατρείο Πόνου, διακομιδές, κ.λπ.
‘Ενας ή περισσότεροι ειδικευόμενοι για την εκπαίδευση στις εφημερίες, ανάλογα με το είδος της εφημερίας (εσωτερική ή γενική).
3.8.5 Στα Ειδικά Εκπαιδευτικά Κέντρα ο μέγιστος αριθμός ειδικευομένων καθορίζεται ως ακολούθως:
Ένας ειδικευόμενος ανά αίθουσα ειδικού χειρουργείου σε πλήρη εβδομαδιαία λειτουργία.
’Ενας ειδικευόμενος για εκτός χειρουργείου ημερήσιες δραστηριότητες, όπως: προαναισθητική εκτίμηση, ΚΑΡΠΑ, ΜΜ-ΑΦ/Ανάνηψη, μετεγχειρητική αναλγησία (Υπηρεσία Οξέος Πόνου), Ιατρείο Πόνου, διακομιδές, κ.λπ.
3.9. ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΩΝ (EON) ΩΣ ΚΑΤΑΛΛΗΛΕΣ ΓΙΑ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΙΣΘΗΣΙΟΛΟΓΙΑ
ΕΟΝΥΠΕΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ
ΠΛΗΡΟΥΣ ΒΑΣΙΚΗΣ-2 ΕΤΗ ΕΙΔΙΚΑ
Α. 1η•ΓΕΝΙΚΟ (Γ.)
ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ (Ν.)
ΑΘΗΝΩΝ (Α.) «Γ.
ΓΕΝΝΗΜΑΤΑΣ» •401 Γ. ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟ Ν.Α. •Γ.Ν. ΝΟΣΗΜΑΤΩΝ ΘΩΡΑΚΟΣ Α.
«ΣΩΤΗΡΙΑ» (4) Θ/Χ
•Γ.Ν. «ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ» (Μ)
•Γ.Ν. ΠΑΙΔΩΝ Α.
«Π. και Α. ΚΥΡΙΑΚΟΥ» (Π/Χ)
•Γ.Ν.Α. «ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟ» (Κ/Χ)
Β.
1η•Γ.Ν.Α. «ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟ» •Γ.Ν.Α. «Η ΕΛΠΙΣ»
•ΝΑΥΤΙΚΟ Ν.Α.
•«ΑΡΕΤΑΙΕΙΟ» ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ Ν. (Μ)
•Γ.Ν. ΠΑΙΔΩΝ Α. «Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ»
(2) Π/Χ
•Γ.Ν. ΝΟΣΗΜΑΤΩΝ ΘΩΡΑΚΟΣ
Α. «ΣΩΤΗΡΙΑ» (Θ/Χ)
•Γ.Ν. «ΕΛΕΝΑ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ»
(1) ΕΚ ΒΔΕ
Γ. 1η•Γ.Ν. ΑΤΤΙΚΗΣ
«ΣΙΣΜΑΝΟΓΛΕΙΟ -
ΑΜΑΛΙΑ ΦΛΕΜΙΓΚ» •Γ. ΑΝΤΙΚΑΡΚΙΝΙΚΟ
ΟΓΚΟΛΟΓΙΚΟ Ν.Α.
«ΑΓ. ΣΑΒΒΑΣ» •Γ.Ν. «ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ» (Μ)
•Γ.Ν. ΠΑΙΔΩΝ ΠΕΝΤΕΛΗΣ (Π/Χ)
•Γ.Ν.Α. «ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟ» (Κ/Χ)
Δ. 1η•Γ.Ν.Α. «ΛΑΪΚΟ» •251 Γ.Ν. ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ•«ΑΡΕΤΑΙΕΙΟ» ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ Ν.
(M, ΙΠ)
•Γ.Ν. ΠΑΙΔΩΝ Α. «Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ» (Π/Χ)
•Γ.Ν. ΝΟΣΗΜΑΤΩΝ ΘΩΡΑΚΟΣ Α.
«ΣΩΤΗΡΙΑ» (Θ/Χ)
Ε.
1η•Γ.Ν. ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΤ •«ΑΡΕΤΑΙΕΙΟ» ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ Ν. (6)
•Γ.Ν.Α. «ΛΑΪΚΟ»
(ΟΥΡ, ΟΦ)
•Γ.Ν.Α. «ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟ» (ΩΡΛ) •Γ.Ν. ΠΑΙΔΩΝ Α. «Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ»
(Π/Χ)
•Γ.Ν.Α. «ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ» (Κ/Χ)
•Γ.Ν. ΝΟΣΗΜΑΤΩΝ ΘΩΡΑΚΟΣ Α.
«ΣΩΤΗΡΙΑ» (Θ/Χ)
Στ.1η•Γ.Ν.Α. «ΚΟΡΓΙΑΛΕΝΕΙΟ/
ΜΠΕΝΑΚΕΙΟ» •ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΤΟΧΙΚΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ
•Γ.Ν.Α.
«Η ΠΑΜΜΑΚΑΡΙΣΤΟΣ» •Γ.Ν. «ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ» (Μ)
•Γ.Ν. ΠΑΙΔΩΝ Α.
«Π. και Α. ΚΥΡΙΑΚΟΥ» (Π/Χ)
•Γ.Ν.Α. «ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟ» (Κ/Χ)
•Γ.Ν. ΝΟΣΗΜΑΤΩΝ ΘΩΡΑΚΟΣ Α.
«ΣΩΤΗΡΙΑ» (Θ/Χ)
Ζ.1η•Γ.Ν.Α. «ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ» -•«ΑΡΕΤΑΙΕΙΟ» ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ Ν. (Α/Χ)
•Γ.Ν. «ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ» (Μ)
•Γ.Ν. ΠΑΙΔΩΝ Α.
«Π. και Α. ΚΥΡΙΑΚΟΥ» (Π/Χ)
Η. 2η•ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ
Γ.Ν. «ΑΤΤΙΚΟΝ» •Γ.Ν ΝΕΑΣ ΙΩΝΙΑΣ
•ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΕΙΟ
•Γ.Ν.ΡΟΔΟΥ «ΑΝΔΡΕΑΣ
ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ»
•Γ.Ν. ΣΑΜΟΥ «ΑΓΙΟΣ
ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ»Γ.Ν. ΠΑΙΔΩΝ Α. «Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ» (Π/Χ)
Θ.
2η•Γ.Ν. ΝΙΚΑΙΑΣ ΠΕΙΡΑΙΑ
«ΑΓΙΟΣ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ» •Γ.Ν. ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ
«ΘΡΙΑΣΙΟ»
•Γ. ΑΝΤΙΚΑΡΚΙΝΙΚΟ Ν.
ΠΕΙΡΑΙΑ «ΜΕΤΑΞΑ»
•Γ.Ν. ΚΟΡΙΝΘΟΥ•Γ.Ν. ΠΑΙΔΩΝ Α.
«Π. και Α. ΚΥΡΙΑΚΟΥ» (Π/Χ)
•ΩΝΑΣΕΙΟ ΚΑΡΔΙΟΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΟ
ΚΕΝΤΡΟ (Κ/Χ)
Ι.2η•Γ.Ν. «ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΟ»
ΒΟΥΛΑΣ •Γ.Ν. ΠΕΙΡΑΙΑ «ΤΖΑΝΕΙΟ» •Γ.Ν. ΠΑΙΔΩΝ Α. «Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ» (Π/Χ)
•ΩΝΑΣΕΙΟ ΚΑΡΔΙΟΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΟ
ΚΕΝΤΡΟ (Κ/Χ)
•Γ.Ν. ΝΟΣΗΜΑΤΩΝ ΘΩΡΑΚΟΣ Α.
«ΣΩΤΗΡΙΑ» (Θ/Χ)
ΙΑ.
3η•Γ.Ν. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
«Γ. ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ» •Γ.Ν. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
«Γ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑΣ»
•Γ.Ν. ΚΟΖΑΝΗΣ
«ΜΑΜΑΤΣΕΙΟ» ·
•Γ.Ν. ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ «ΜΠΟΔΟΣΑΚΕΙΟ»
•Γ.Ν. ΦΛΩΡΙΝΑΣ
«Ε. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ»•ΑΝΤΙΚΑΡΚΙΝΙΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
•«ΘΕΑΓΕΝΕΙΟ» (ΙΠ)
Γ.Ν. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ (Μ)
ΙΒ.
3η· •Ν. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ •Γ.Ν. ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ
•Γ.Ν. ΗΜΑΘΙΑΣ
•Γ.Ν. ΠΕΛΛΑΣ-
ΙΓ.
4η•ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ
Γ.Ν. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
«ΑΧΕΠΑ» •Γ.Ν. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ «ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ»
•1ο Γ.Ν. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
«ΑΓΙΟΣ ΠΑΥΛΟΣ»
•Γ.Ν. ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ
•424 Γ. ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟ Ν. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ•Γ.Ν. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
«ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟ» (Μ, Π/Χ)
ΙΔ.4η· Γ.Ν. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
«ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟ» (17) •ΑΝΤΙΚΑΡΚΙΝΙΚΟ
ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
«ΘΕΑΓΕΝΕΙΟ»
•Γ.Ν. ΚΙΛΚΙΣ•ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ Γ.Ν.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ «ΑΧΕΠΑ» (Κ/Χ)
ΙΕ.
4η
•ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ Γ.Ν. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ •Γ.Ν. ΞΑΝΘΗΣ
•Γ.Ν. ΚΑΒΑΛΑΣ
•Γ.Ν. ΣΕΡΡΩΝ
•Γ.Ν. ΔΡΑΜΑΣ
•Γ.Ν. ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ
«ΣΙΣΜΑΝΟΓΛΕΙΟ»-
IΣτ.
5η
•ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ Γ.Ν. ΛΑΡΙΣΑΣ •Γ.Ν. ΛΑΡΙΣΑΣ
«ΚΟΥΤΛΙΜΠΑΝΕΙΟ
και ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΕΙΟ»
•Γ.Ν. ΒΟΛΟΥ
«ΑΧΙΛΛΟΠΟΥΛΕΙΟ»
•Γ.Ν. ΛΑΜΙΑΣ
•Γ.Ν. ΤΡΙΚΑΛΩΝ
•Γ.Ν. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ-
ΙΖ.
6η
•ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ Γ.Ν. ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ •Γ.Ν. ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
«Γ. ΧΑΤΖΗΚΩΣΤΑ»-
ΙΗ.
6η
•ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ Γ.Ν.
ΠΑΤΡΩΝ «ΠΑΝΑΓΙΑ
Η ΒΟΗΘΕΙΑ» •Γ.Ν. ΠΑΤΡΩΝ
«ΑΓΙΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ»
•Γ.Ν. ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ
ΑΧΑΪΑΣ - ΟΡΓΑΝΙΚΗ
ΜΟΝΑΔΑ ΕΔΡΑΣ ΑΙΓΙΟΥ
•Γ.Ν. ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ - ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ
ΕΔΡΑΣ ΑΓΡΙΝΙΟΥ
•Γ.Ν. ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ -
ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ
ΜΟΝΑΔΑ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ «ΧΑΤΖΗΚΩΣΤΑ»
•Γ.Ν. ΛΑΚΩΝΙΑΣ - ΟΡΓΑΝΙΚΗ
ΜΟΝΑΔΑ ΕΔΡΑΣ ΣΠΑΡΤΗΣ «Ι. και ΑΙΚ. ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ»•Γ.Ν.ΠΑΙΔΩΝ ΠΑΤΡΩΝ
«ΚΑΡΑΜΑΝΔΑΝΕΙΟ» (Π/Χ)
ΙΘ.7η•ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ Γ.Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ •Γ.Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
«ΒΕΝΙΖΕΛΕΙΟ»
•Γ.Ν. ΧΑΝΙΩΝ «ΑΓ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ»
•Γ.Ν. ΛΑΣΙΘΙΟΥ - ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΕΔΡΑΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΙΚΟΛΑΟΥ-
ΕΚ: εκπαιδευτικά κέντρα, ΙΠ: ιατρείο πόνου,Μ: μαιευτική αναισθησία, αναισθησία για Π/Χ: παιδοχειρουργική, Κ/Χ: καρδιοχειρουργική, Θ/Χ: θωρακοχειρουργική, Α/Χ: αγγειοχειρουργική, ΓΧ: γενική χειρουργική, ΟΥΡ: ουρολογία, ΟΦ: οφθαλμολογία, ΩΡΛ: ωτορινολαρυγγολογία, ΒΔΕ: τμήματα που θα παρέχουν βραχείας διάρκειας εκπαίδευση.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ ΚΥΠΡΟΥ
1. ΓΕΝΙΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ (ΠΛΗΡΗΣ ΧΡΟΝΟΣ ΑΣΚΗΣΗΣ)
2. ΓΕΝΙΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΛΕΜΕΣΟΥ (ΕΝΑΣ (1) ΧΡΟΝΟΣ ΑΣΚΗΣΗΣ)
Άρθρο 4
Κάθε Ομάδα εκπαιδευτικών Κέντρων θα διευθύνεται από Εκπαιδευτική Επιτροπή, η οποία θα διευθύνει το εκπαιδευτικό έργο και θα αποτελείται από τον Συντονιστή Δ/ντή εκπαιδευτικού κέντρου τύπου Α και τους Συντονιστές Διευθυντές των Εκπαιδευτικών κέντρων τύπου Β που υπάγονται σε αυτό. Ελλείψει Συντονιστή Διευθυντή θα ορίζεται από το Δ. Σ του Νοσοκομείου ιατρός αντίστοιχης ειδικότητας με βαθμό Δ/ντή.
Άρθρο 5
Στα Νοσοκομεία που αναγνωρίζονται για πρώτη φορά ως κατάλληλα για τη χορήγηση χρόνου άσκησης στην ειδικότητα της Aναισθησιολογίας οι ειδικευόμενοι ιατροί θα ασκούνται μόνον στα επιμέρους στάδια εκπαίδευσης (rotation) και θα εφημερεύουν στα αντίστοιχα τμήματα αυτών των Νοσοκομείων από τα οποία θα αποζημιώνονται τις εφημερίες τους.
Άρθρο 6
Οι ειδικευόμενοι ιατροί που θα ασκηθούν στα επιμέρους στάδια εκπαίδευσης (rotation) σε εκπαιδευτικά κέντρα αναγνωρισμένα μόνον για τα επιμέρους στάδια, θα εφημερεύουν στα αντίστοιχα τμήματα αυτών των νοσοκομείων, από τα οποία θα αποζημιώνονται τις εφημερίες τους.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 24 Απριλίου 2019
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Υπουργική Απόφαση Γ5α/Γ.Π.οικ.32124/2019 - ΦΕΚ 1799/Β/22-5-2019
Εκπαίδευση στην ιατρική ειδικότητα της αναισθησιολογίας.